Neautorizováno !
(10.00 hodin)
(pokračuje Tlustý)
Pak jsou druhé operace - ano, ze zákona, o tom není pochyb, že je tak ze zákona. Jsou to operace, ve kterých si vláda vyhrazuje rozhodovací pravomoci, jinými slovy operace, při kterých ČKA je zbavována rozhodovací pravomoci. Tyto rozhodovací pravomoci přecházejí z konkrétního a individuálního rozhodnutí do rukou vlády České republiky a jsou to ty operace, které se týkají, jak řekl pan ministr financí, upozornění orgánů konsolidační agentury na porušení právě principu péče řádného hospodáře, obezřetné hospodářské činnosti atd.
Platí teze, kterou si dovolím vyhlásit dopředu, před zveřejněním příslušných statistických údajů, a ta zní: Všechny operace prováděné z vůle orgánů konsolidační agentury jsou zcela v souladu s péčí řádného hospodáře, téměř všechny operace řízené vládou jsou v rozporu s touto péčí. A statistika prokáže, jaký je tento poměr za uplynulé roky, za uplynulé roky rozhodování vlády sociální demokracie. A ačkoli v tuto chvíli nemám konkrétní údaje, dovolím si oznámit, že velmi pravděpodobně se ukáže, že tento rozdíl v nakládání s pohledávkami v péči konsolidační agentury a "v péči vlády" se samozřejmě projevuje v dosahované ceně. Z minulé statistiky mi dovolte ocitovat, že při rozhodování vlády jsou aktiva konsolidační banky spravována či prodávána s polovičním výnosem proti rozhodování orgánů konsolidační agentury. Jinými slovy, řádná nepéče sociálně demokratické vlády se při nakládání s těmito aktivy projevuje vyčíslitelnými ztrátami reprezentovanými sníženou realizační cenou. A teď tady říkám, minulá statistika uváděla přibližně 50 %. Jaké budou údaje aktuální, jsem celkem napnut, dočkáte se jejich zveřejnění.
Úplně na závěr. Dnes projednávaným návrhem zákona vláda popírá, ale to vím, že není nic mimořádného, své vlastní rozhodnutí urychlit ukončení činnosti konsolidační agentury, protože do ní záměrně v podstatě ve finální fázi jejího závěrečného působení a vypořádání doplňuje velmi závadná nebonitní aktiva, a to tak, že zvýší její ztrátu, ale zároveň oddálí okamžik jejího možného zániku. Celé by se to mohlo jmenovat - teď přemýšlím, jestli spíš neřádná péče, nebo řádná nepéče české vlády o aktiva českého státu.
Děkuji vám za pozornost.
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: O slovo se hlásí ministr financí Slávek Sobotka. Prosím, máte slovo.
Místopředseda vlády a ministr financí ČR Bohuslav Sobotka: Děkuji. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážený pane předsedo, já bych chtěl uvést na pravou míru některá tvrzení, kterých se zde dopustil můj předřečník. Chtěl bych prostřednictvím pana předsedajícího varovat pana předsedu Tlustého - pravděpodobně má špatné poradce, nebo mu připravují špatné podklady. Já si myslím, že by bylo dobře, kdyby se pokusil ve svém okolí si zjednat pořádek a zajistit, aby mu připravovali pravdivé podklady. Skutečně nevěřím tomu, že by pan předseda Tlustý neměl ty správné informace, ale myslím si, že je to spíš problém jeho expertů, o které se opírá, a oni mu zřejmě připravují velmi nekvalitní podklady. To se týkalo jak jeho vystoupení, které mohl vidět celý národ na televizní obrazovce, kdy uvedl celý národ v omyl tím, že nepravdivě a nepřesně popisoval způsob, jakým se stanoví spotřební daň, a to, jakým způsobem stát vydělává na výši spotřební daně díky tomu, že rostou ceny pohonných hmot, což je samozřejmě logický nesmysl. Ale myslím si, že tady došlo k druhému omylu, který zde byl v Poslanecké sněmovně prezentován v předcházejících slovech mého předřečníka, a já bych chtěl požádat pana předsedu Tlustého, aby se zbavil těch, kteří mu připravují takto nepravdivé podklady, protože do budoucna riskuje, že se bude znovu opakovaně blamovat takovým způsobem, jakým se blamoval před malou chvílí tady před touto Poslaneckou sněmovnou.
Pan předseda Tlustý zde sdělil Poslanecké sněmovně, že touto operací vzniklý deficit státního a veřejných rozpočtů se projeví v příštím roce, to znamená v roce voleb, kdy už to nikoho nebude zajímat. Toto není pravda. Tato operace se přirozeně promítne v letošním roce, promítne se do deficitu veřejných rozpočtů v letošním roce, a to jak podle naší metodiky, tak podle metodiky ESA 95, to znamená, deficit vzniklý touto operací bude vykázán jako schodek státního a veřejných rozpočtů za rok 2005, nikoliv za rok 2006, tak jak zde uváděl pan předseda Tlustý. Proto chci Poslanecké sněmovně tuto informaci sdělit, tak aby nebyla uvedena v omyl ještě předtím, než o celé věci bude hlasovat. Schodek bude vyjádřen za letošní rok právě proto, že schvalovací procesy a příslušné transakce budou podepsány v letošním roce a převod aktiv bude převeden do České konsolidační agentury v letošním roce.
Jak pan předseda Tlustý jistě ví za dobu svého fungování v čele dozorčí rady České konsolidační agentury, ztráta České konsolidační agentury vzniká v okamžiku převodu aktiv do České konsolidační agentury. Tento převod aktiv nastane v letošním roce. On nemůže nastat v příštím roce, protože v příštím roce by již podle zákona nastat nemohl. Zákon již znemožňuje od 1. ledna příštího roku převádět takováto aktiva do České konsolidační agentury. Vzhledem k tomu, že ztráta vzniká v okamžiku převodu aktiv, že tato aktiva musí být převedena do konce letošního roku, tak deficit veřejných rozpočtů bude vykázán za rok 2005, a nikoliv za rok 2006, tak jak zde tvrdil můj předřečník.
Děkuji.
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: O slovo se hlásí pan poslanec Tlustý.
Poslanec Vlastimil Tlustý: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, s radostí přijímám výzvu k odborné diskusi s panem ministrem financí, protože je to celkem snadné.
Za prvé to, jestli se deficit projeví v konsolidační agentuře ještě letos. Ale vy si tím, pane ministře, nemůžete být jist, a já chápu, že tato vláda si je jista lecčíms a řídí leccos, jak se v poslední době ukazuje, nicméně vy tuto jistotu nemáte, takže mě neobviňujte z mé jistoty, že to bude příští rok. To je hypotéza proti hypotéze, a jestli vyjde slunce tak, jak vy předvídáte, nebo tak, jak já předvídám, je v tuto chvíli nerelevantní. Řekněte korektní větu. Vy si přejete, aby to bylo ještě v letošním roce a projevilo se to hned, protože letos to také nikoho nezajímá, zatímco já bych rád, kdybyste to nestihli a v příštím roce se to už nemohlo projevit, protože je to zakázané. Ano, to je korektní odpověď na první část našeho sporu.
A teď na druhou. Pane ministře, vaše interpretace mého výkladu k vlivu spotřební daně na cenu benzinu, je dětinská a já pro to hledám těžko nějaká jiná slova. Vyjde článek, ve kterém si všichni, celá veřejnost, mohou ověřit, že ministr financí České republiky buď nechce, nebo nerozumí konstrukci vlivu jednotlivých komponent na finální cenu pohonných hmot u benzinových pump. Konstrukce je jednoduchá. A dovolte mi, je mi to líto, že se musíme školit v Poslanecké sněmovně, ale ministr financí je subjekt, u kterého je třeba dbát -
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Pane poslanče, jenom jemně upozorňuji, že nemáme pohonné hmoty teď na programu.
Poslanec Vlastimil Tlustý: Pan ministr financí otevřel toto téma a já nemohu nereagovat. (Předsedající: Dobře.)
Cena pohonných hmot, kterou platíte u benzinových pump, je tvořena za A/ cenou ropy, náklady na její zpracování, náklady na její transport, zisky všech zpracovatelů, dopravců a prodejců. To je složka A. K tomu se připočítává spotřební daň, poté se uplatňuje DPH. Pak zaplatí spotřebitel. Byla-li cena pohonných hmot ještě v nedávné době - mimochodem před blahodárným působením této vlády a zvyšováním spotřebních daní - v prostoru 25 korun, celkový příjem státu z prodaného litru benzinu za 25 korun byl dvě třetiny, přibližně 16 korun. Opakuji, pane ministře: dvě třetiny inkasuje český stát z ceny 25 korun; pouze 9 korun jsou všechny ostatní položky.
***