Neautorizováno !
(9.50 hodin)
(pokračuje Emmerová)
Tento návrh schválila bez problémů vláda. Proto prosím, aby byl tento odkup schválen, i když sama vím, že to není zrovna krok systémový. Také vím, že to je možnost poslední v celé řadě těchto kroků, kdy se děly určité jednorázové finanční injekce do systému veřejného zdravotního pojištění.
Já bych vás tedy žádala, aby došlo k normalizaci určité situace ve financování, aby nedocházelo k ohrožování praxí lékařů a k ohrožování nemocniční péče, což si myslím, že je opravdu to poslední, tak abychom tuto injekci schválili a samozřejmě abychom pokračovali v tom, jak to bylo nastíněno, to znamená v koncepci, ve schvalování zákonů, které s tím souvisejí, a právě i v realizaci těchto krátkodobých stabilizačních opatření.
Pevně věřím, že lékaři, kteří mají, i když v pilotním projektu, tedy nikoliv plošně, vyplňovat pacientovi výdaje, kteří ho mají informovat, po čemž všichni voláme, že budou tyto údaje vyplňovat, že se nedočkáme toho, jak jsem si včera přečetla v bulletinu Sdružení praktických lékařů, že to řeší různými právnickými obraty a kličkami a že to prostě dělat nechtějí. Ptám se, proč to dělat nechtějí. Je to informace pro pacienta a ta má prostě mít u nich jednoznačnou přednost. Výmluvu na to, že je to zdržuje, že za to dostanou málo prostředků, to prostě nepřijímám. Ptám se, jestli náhodou tuto knížku ti, co tedy namítají, nepovažují za určitý kontrolní mechanismus. I to je samozřejmě možné, i když já při své naivitě jsem toto nikdy nepředpokládala. Prostě profesní etika mně nikdy takovéto myšlenky nepřipouštěla.
Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji paní ministryni. Nyní prosím pana poslance Petra Tluchoře, který je dalším přihlášeným do obecné rozpravy.
Poslanec Petr Tluchoř: Děkuji. Pane předsedo, vážení členové vlády, dámy a pánové. Paní ministryně, myslím, že hysterický záchvat možná přímo ne, ale velké problémy zdravotní působí vaše vystupování občas praktickým lékařům. Je to opravdu problém. Stále častěji z vašich úst zaznívá, a z úst pana premiéra také, kritika Všeobecné zdravotní pojišťovny a dalších pojišťoven. Jako sláma z bot z toho přitom čouhá snaha hodit zodpovědnost za stav resortu na někoho jiného, než jste vy, kteří sedm let o tomto resortu rozhodujete a řídíte ho.
Paní ministryně, chci vás tímto vyzvat: Přestaňte komplikovat a hatit alespoň práci jiným, když už sama nejste schopna udělat nic. (Potlesk poslanců ODS.) Pokud nejste schopna podat zprávu o stavu resortu, řekněte nám alespoň něco k tomu, čeho se to bezprostředně týká, tedy o vašich záměrech se systémem zdravotních pojišťoven. Chystáte se naprostou impotenci Ministerstva zdravotnictví maskovat teatrálním odvoláním ředitelky VZP? Chystáte se uvalit na VZP nucenou správu jako první krok ke znárodnění českého zdravotního pojištění? Paní ministryně, řekněte nám, co dál plánujete ve vašich krocích v socializaci českého zdravotnictví, hlavně tedy zdravotních pojišťoven.
Děkuji. (Potlesk poslanců ODS.)
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Další přihlášku do rozpravy jsem dostal od místopředsedy Sněmovny Vojtěcha Filipa.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji, pane předsedo. Budu stručný.
Za prvé říkám, že jsem pravděpodobně v konfliktu zájmu. Moje manželka je zubní lékařka. Má oblastní ordinaci. Je závislá na tom, jak jí platí zdravotní pojišťovny.
Za druhé chci říci, že se na mě obrátily některé okresní lékařské komory, abychom bez ohledu na politické strany se pokusili s tím něco udělat, to znamená se zpožďováním plateb od zdravotních pojišťoven pro jednotlivá zdravotnická zařízení.
Za třetí chci podotknout, že stát je odpovědný za to, že zdravotní pojištění vybírá od státních pojištěnců méně, než je průměr plateb od nestátních pojištěnců, cca o 10 tisíc korun ročně je rozdíl mezi státním pojištěncem a pojištěncem z normálního pojištění v průmyslových podnicích a v ostatní ekonomické sféře.
Státu nezbývá nic jiného, než aby to řešil. Řešení nepovažuji za nejšťastnější, přesto si myslím, že řešení je potřeba učinit, a že je tedy možnost přes konsolidační agenturu nakoupit pohledávky a oddlužit, nebo alespoň zčásti oddlužit systém veřejného zdravotního pojištění. Pokud tady někdo řekl bych spíše politicky útočí než věcně chce řešit, musím se zeptat, kdo tento systém zavedl. Jestli to byla současná vláda, nebo vlády po roce 1990, respektive 1992. (Potlesk poslanců KSČM.)
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Nemám další přihlášky. Hlásí se pan poslanec Tlustý.
Poslanec Vlastimil Tlustý: Vážený pane předsedo, vážená paní ministryně, páni ministři, dámy a pánové, dovolte mi jako předsedovi dozorčí rady konsolidační agentury vyjádřit se k projednávanému návrhu. Teď nevím, jestli je třeba to označovat za konflikt zájmů, ale je pravda, že to, co tato Poslanecká sněmovna, jak ukazuje proběhnuvší diskuse, považuje za pozitivní, a to, co za pozitivní asi považuje i paní ministryně zdravotnictví, to musí konsolidační agentura považovat za negativní zásah do jejího hospodaření, a to hned v několika smyslech.
Za prvé bych chtěl, abyste všichni znali velmi jednoduchou podstatu této transakce. Je to další subvence z veřejných rozpočtů, z daní občanů tohoto státu do předluženého českého zdravotnictví, zdravotnictví stojícího na pokraji ekonomického krachu. Alespoň to by bylo dobré, kdyby paní ministryně přiznala. Pak už je celkem snadné odvodit, proč sedm let jakékoliv řídicí snahy či činnosti ze strany Ministerstva zdravotnictví, a jak už tady bylo uvedeno, šesti ministrů sociální demokracie. To, že předlužené zdravotnictví z principu znamená důsledky pro pacienty, znamená zablokování dalšího možného zlepšování zdravotní péče, znamená v jistém smyslu i ohrožení těchto pacientů, je naprosto evidentní. Je-li nějaký systém nestabilní, nevyvážený, projevuje se to v ekonomickém světě právě jeho předlužením, a předlužení je jednoznačným příznakem nezdravosti, abych použil vaši terminologii, paní ministryně, takovéhoto systému.
Systém měl být dávno léčen, a léčen není. Další daňová subvence nemá charakter léčby takovéhoto systému. Dluh tedy proteče. Můj kolega z dozorčí rady Michal Doktor řekl, že to bude dluh v rozsahu přibližně 4 miliard, neboť očekávané výnosy z těchto "aktiv" jsou blízké nule. Proteče z pojišťoven přes ČKA do státního rozpočtu. Tomu rozumím. Nevím, jestli to zajímá veřejnost, ale proteče tam s ročním zpožděním. Jinými slovy, deficit veřejných rozpočtů za příští rok se zvýší právě o tyto 4 miliardy. Nicméně stane se tak po volbách v příštím roce. Koho bude zajímat, jaká bude skutečná bilance veřejných rozpočtů v porovnání "s plánem sociální demokracie"!
V této souvislosti mi dovolte milým kolegům z vládní koalice oznámit, že jsem jako předseda dozorčí rady zahájil souhrnné práce na vyhodnocení dvou typů operací, které provádí konsolidační agentura. Motivovala mě k tomu vystoupení předsedy vlády, ministra financí a dalších představitelů sociální demokracie.
Konsolidační agentura totiž v zásadě provádí operace dvojího typu. Operace z vlastní vůle, z rozhodnutí vlastních orgánů, představenstva a dozorčí rady. Za tyto operace mohu s čistým svědomím prohlásit, že jsou vždy v souladu s péčí řádného hospodáře, že jsou to vždy operace, u kterých nehrozí ekonomické ztráty v důsledku chybně zvoleného procesu nakládání s aktivy, procesu, jakým konsolidační agentura zúřadovává takováto aktiva.
***