Neautorizováno !
(9.40 hodin)
(pokračuje Janeček)
Ti, kteří mají vysoké mravní zásady, mají nízké příjmy. Neboli kdo je poctivý, kdo naplňuje svou ideu, kterou například vyjádřil při složení lékařského slibu, když opouštěl lékařskou fakultu, tak se najednou dozví, že jeho etické zásady jsou v praxi k ničemu, neboť je převálcován těmi, kteří tyto principy nedodržují. Oněch 90 % slušných a poctivých lékařů je vydíráno jenom proto, protože tady není nikdo, kdo by donutil i ten malý, zbývající, leč bohatý zbytek k tomu, aby začal dodržovat něco, čemu se říká etika v podnikání a etika ve zdravotnictví. A až toto dokážeme, tak teprve pak nastane bilanční rovnováha v našem zdravotnictví a teprve pak se dostaneme k tomu, že mnoho našich pacientů bude léčeno skutečně etickým způsobem, a nestaneme se svědky takových případů, jako mi předevčírem sdělil jeden kolega, jehož přítel požádal v nemocnici sestřičku o to, aby mu osladila čaj, a ona mu řekla "když vám osladím čaj, kam bychom to přišli".
Chtěl bych vás tedy jenom požádat, abychom se zabývali nejenom ekonomickým, ale i etickým rozměrem našeho zdravotnictví a abychom dali těm, kteří tu etiku nesou, naději, že si jich vážíme. Děkuji. (Potlesk.)
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: To bylo vystoupení pana poslance Janečka a reagovat chce v tuto chvíli pan předseda Kováčik. Takže mu dávám slovo. Prosím.
Poslanec Pavel Kováčik: Pane předsedající, dámy a pánové, chtěl bych se pana kolegy poslance Janečka zeptat v reakci na jeho vystoupení o chudých a poctivých, jestli měl na mysli ono biblické "snáze projde velbloud uchem jehly nežli bohatec do království nebeského".
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Dalším přihlášeným do rozpravy v této chvíli je paní ministryně Milada Emmerová.
Ministryně zdravotnictví ČR Milada Emmerová: Děkuji za slovo, pane předsedo. Vážení přítomní, je mi známo, že paní poslankyně Talmanová, a jistě nejenom ona, by chtěla slyšet průběžné zprávy o stavu našeho zdravotnictví.
Chtěla bych především poděkovat kolegovi Janečkovi, který tady vyzdvihl jednu důležitou věc, o které jsme se tady anebo i jinde, třeba na jednání výboru, málokdy bavili, a to je pacient, morálka a etika. Já mu musím sdělit, že pokud to nečetl, tak já jsem v jednom článku užila slova morálka. Byl to článek ve Zdravotnických novinách, a byla jsem tázána, jakéže výrazy a pojmy zatahuji do tisku dneška. Takže já mu děkuji, že také toto slovo zdvihl, a jsem stejně jako on přesvědčena, že pokud se tyto normy do chování zdravotníků, a nejenom zdravotníků, ale všech ostatních, kteří vstupují do zdravotnického systému, pokud se nezmění, pokud tedy bude převládat myšlenka na peníze, myšlenka na trh, tak skutečně se nezlepší ani hospodaření pojišťoven, ale zhorší se naopak úroveň zdravotní péče. A to je to, co by si nikdo z nás nepřál.
Jenom chci upozornit na slovenskou reformu, kterou by tak nějak chtěl uplatnit určitý okruh našich poslanců a našich občanů i u nás. Chci vám říci, že z těch tří kvalit, které by měly být sledovány, to znamená dostupnost, kvalita, efektivnost, se Slováci dobrovolně vzdali dostupnosti, což znamená, že dostupná tato péče, která si zachová kvalitu, bude pouze pro ty, kteří si dostupnost obstarají, už jenom od prosté dopravy do nemocnice přes sponzorské dary, přes příplatek za tzv. nadstandard, takže se domnívám, že bača z Nízkých Tater se do nemocnice prostě nedostane. A pokud by podle jejich vzoru došlo také k výrazné redukci nemocnic, například podle návrhu pana předsedy Schlangera, který to uvedl v časopise Ekonom, že by nejlépe bylo počítat bývalou jednu okresní nemocnici na 300 tisíc obyvatel, to znamená redukci našich nemocnic na zhruba 35, tak je samozřejmé, že by se dostupnost výrazným způsobem změnila; říkám to v kondicionále: změnila by se i u nás.
Takže tím jsem vám chtěla jenom stručně naznačit, jakými problémy se zabývá každý ministr zdravotnictví - já v pořadí už dvanáctá, a je pozoruhodné, že ve Všeobecné zdravotní pojišťovně je ředitel v pořadí druhý. Je to určitá diskrepance. A chci jenom upozornit, že nyní, když se tak podrobně opět zabýváme hospodařením pojišťoven, především VZP, se pomalu blíží doba, kdy bych měla být podle všech skoro pravidel odvolána. Dokonce mně včera jeden redaktor říkal, že to slyšel v koutu sněmovny, že chci požádat o uvolnění z této funkce ze zdravotních důvodů. Říkala jsem mu, že o tom nic nevím, že mně momentálně není vůbec nic a že žádný takovýto důvod tedy nemám, a pokud bych ho měla, tak bych ho vždycky uvedla podle pravdy, a že právě jemu to řeknu jako prvému. Tak to sděluji i vám, že já osobně nemám potřebu odstupovat z této funkce, abych do systému zaváděla další zmatek. Ono je totiž pro některé velmi důležité, že se na Ministerstvu zdravotnictví tak často ministři mění. Tím se totiž neudrží žádná kontinuita tohoto úřadu. Nikdo neví, co je v kterém šuplíku, protože se s každým ministrem mění i náměstci a zůstávají tam jenom úředníci nižšího řádu, kteří se třesou strachy, kdy opět dojde k výměně ministra.
Já bych ráda viděla lékaře, kteří jsou zde přítomní - chci to porovnávat se svým povoláním - kteří by byli na klinice patnáct roků a za tu dobu tam byl dvanáctý přednosta. Myslím, že i oni by se tam výrazným způsobem přeměňovali, protože to je prostě situace velmi nevýhodná. (Šum v sále.)
Tam má někdo hysterický záchvat, domnívám se.
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Ne, já myslím že ne.
Ministryně zdravotnictví ČR Milada Emmerová: Takže je to v pořádku, pane předsedo, děkuji.
To bych tedy chtěla říct k tomuto problému, který jsem tu zaslechla v diskusi.
Samozřejmě má pan kolega Doktor pravdu, že hospodaření pojišťoven, především VZP, je možná málo kontrolované a že by se k tomu mělo přistoupit, i když já netvrdím, že se tam kontroly asi nedělaly, ale to by měla především vědět paní poslankyně Talmanová, která byla členkou správní rady. Ta by nás možná mohla informovat, jak kontroly probíhaly a do jaké míry ona byla vázána povinností a současně i mlčenlivostí, takže aby se pokud možno ven nevyneslo to, co se třeba nehodí. Takže to je poznámka k tomu, co říkal pan poslanec Doktor.
Jinak jsem vám chtěla říci a připomenout, že odkup pohledávek byl schválen v komplexu tzv. krátkodobých stabilizačních opatření, která se zabývala řešením aktuální situace ve zdravotnictví po stránce financování a která jsou postupně uváděna v život.
***