Neautorizováno !


 

(9.20 hodin)
(pokračuje Schling)

Již řadu let je hluková situace neustále průběžně monitorována. Pro vzlety i přistání existují předpisy, které říkají posádkám letadel, jakým způsobem mají sestupovat či vzlétat, tak aby hluková zátěž pod těmi koridory byla minimální. Řada typů letadel byla z provozu s možností přistát na letišti Ruzyně vyloučena právě proto, že jejich motory vydávají větší hluk, než připouštějí mezinárodní normy. Letiště Ruzyně, respektive Česká správa letišť, vydává na protihluková opatření, která by měla pomoci občanům, kteří bydlí v těch zasažených oblastech, stovky milionů korun v posledních letech. Protihluková opatření spočívají například ve výměně oken a v řadě dalších technických opatření. Čili této problematice je věnována náležitá pozornost nejen Českou správou letišť, ale samozřejmě i výrobci letadel, kteří se snaží stále zdokonalovat letadla i letecké motory tak, aby hluk, který vydávají, byl mnohem menší, než tomu bylo v minulosti. A doufejme, že se dočkáme v budoucnosti ještě tišších a tišších letadel.

Přesto nelze popřít, že výstavba další dráhy a další zvýšení leteckého provozu bude znamenat zvýšení hlukové zátěže pro některé skupiny obyvatel. Je spočítáno, že zvýšená hluková zátěž pod koridorem pro přistávání a starty z dráhy 0624 bis způsobí zvýšené hlukové zatížení přibližně pro 5000 obyvatel. Současně ale dojde k jinému efektu, který sníží hlukovou zátěž mnohem větší skupiny obyvatel. Výstavba této dráhy, která má optimální orientaci s ohledem na převládající větry v oblasti letiště Ruzyně, tak výstavba této dráhy umožní, že téměř veškerý provoz se bude odehrávat na těch dvou dráhách s orientací 0624. A ta třetí, v budoucnu tedy třetí dráha 1331, na kterou se přilétá přes Řepy a Motol, tak tato dráha bude využívána jenom zcela výjimečně. A tím bude dosaženo toho, že hluková zátěž bude podstatným způsobem snížena pro 150 000 obyvatel Prahy.

Tedy na jedné straně zvýšená hluková zátěž pěti tisíc obyvatel se všemi opatřeními, o kterých jsem mluvil, a na druhé straně úleva pro 150 000 obyvatel. Kdo jste zažil situaci letos v létě, kdy byla uzavřena pro stavební práce dráha 0624 a kdy veškerý provoz se odehrával na dráze 31, kdo jste zažil tu hlukovou situaci v oblasti Řep, Motola a dalších oblastí v tomto směru, tak mi dáte za pravdu, že to byla situace dlouhodobě neudržitelná a že je potřeba udělat vše pro to, aby v tomto směru se pokud možno nelétalo.

Existují i další argumenty, proč rozvíjet dále letiště Ruzyně, mimo to, že již byly investovány obrovské prostředky do jeho výstavby, naposled přibližně devět miliard korun do terminálu Sever II. Tak letiště Ruzyně znamená velké množství pracovních příležitostí. Na letišti pracují tisíce lidí, na samotném letišti. Další tisíce pracují v nejrůznějších obslužných činnostech, které s leteckou dopravou na letišti Ruzyně souvisejí.

Proč o tom mluvím? Existují totiž i názory, že by letiště Praha Ruzyně mělo být nahrazeno nějakým jiným letištěm, vzdálenějším od Prahy. Uvědomme si ale, že letiště nemůže být postaveno kdekoliv. Lokalita, která by splňovala všechny požadavky pro tak velké letiště, druhá lokalita v České republice, by se těžko hledala a v žádném případě nenajdeme v hustě osídlené České republice lokalitu, která by především hlukově neobtěžovala velké množství občanů. Takže z tohoto hlediska není třeba se zabývat úvahami o tom, že by snad letiště Ruzyně mělo být nahrazeno nějakým letištěm vzdálenějším od Prahy.

Je tedy celá řada logických rozumných důvodů, proč pokračovat v rozvoji letiště Ruzyně. Protiargumentem není ani to, co je někdy uváděno, že zvyšováním kapacity letiště Ruzyně jenom zvyšujeme tranzitní dopravu, tedy přepravu cestujících, kteří nenavštěvují Prahu, kteří pak, jak se říká, nedávají vydělat podnikatelům v Praze a v České republice. Není to pravda, počet tranzitních cestujících je velmi malý. Většinou jde o cestující, jejichž cesta skutečně končí v Praze nebo v Praze začíná. Existují pak samozřejmě ještě další cestující, kteří patří pod pojem transfer cestujících. To jsou cestující, kteří v Praze přestupují do letadel jiných linek, tedy nepokračují stejnou linkou, to je ten tranzit, ale při transferu pokračují jinými linkami. Ano, tato skupina cestujících je významná a všechna letiště v Evropě usilují o to, aby počet transferových cestujících rostl, aby se stala tou destinací, kam se slétají cestující ze světa a pokračují pak dále, například do zámoří v našem případě, protože to umožňuje prosperitu letiště, to umožňuje rozvoj všech služeb, které s provozem letiště souvisí.

Dámy a pánové, ten vlastní návrh zákona je relativně stručný. Myslím si, že v něm není nic, co by bylo nějakým způsobem průlomové v našem právním řádu. Přesto vláda k tomuto návrhu zákona přijala zamítavé stanovisko a vytkla mu několik nedostatků. Těmito nedostatky bude potřeba se ve druhém čtení zabývat, protože uznáváme jako předkladatelé, že připomínky vlády jsou relevantní. Budeme se muset vypořádat i s nálezem Ústavního soudu, který před krátkým časem zrušil jednu větu v zákoně o ochraně přírody a krajiny, která se týkala prohlášení jedné konkrétní stavby veřejným zájmem. Obdobu máme zde, čili s tím se budeme muset ve druhém čtení vypořádat. Ujišťuji vás za předkladatele, že tak učiníme, a to i v případě, že vyhovíte mému návrhu, který hodlám v rozpravě poté předložit, a to návrhu na zkrácení lhůty pro projednání ve výborech na dvacet dnů.

Dámy a pánové, tento návrh zákona se dotýká jedné velmi citlivé záležitosti a to je výkup pozemků. Myslím si, že vycházíme velmi vstříc současně projednávanému novému stavebnímu zákonu a zákonu o vyvlastňování, které počítají s tím, že v případě výkupu pozemků, ať už tedy po dohodě, nebo zvláště v případě vyvlastnění, bude vyplacena náhrada ve výši v místě a čase obvyklé. Doposud se v těchto případech vyplácela cena podle právního předpisu, která byla zpravidla velmi nízká a podstatně se lišila od cen v místě a čase obvyklých. Tento návrh již počítá s vyplácením náhrad v ceně, která je v místě a čase obvyklá. Myslím si, že tím bude dosaženo toho, aby ti vlastníci pozemků, které je ještě potřeba vykoupit pro stavbu dráhy, nebudou ve svých právech poškozeni a náhrada, která jim bude vyplacena, bude korektní.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP