Neautorizováno !
(11.40 hodin)
(pokračuje Seitlová)
V některých státech Česká republika vůbec zastupitelské úřady nemá. V praxi to znamená, že občanům pobývajícím v zahraničí výkon volebního práva není upřen de iure, ale de facto existují zákonem stanovené procesní bariéry - časové, dopravní a s tím související i ekonomické.
Návrh, který před vás předkládá Senát, vytváří podmínky pro uplatnění volebního práva českých občanů pobývajících v zahraničí dlouhodobě. Počet těchto občanů, kteří žijí v zahraničí, je odhadován zhruba na 250 tisíc. Historie České republiky, zejména v minulém století, a příčiny, které vedly občany k odchodu z vlasti, posilují důvod pro vytvoření podmínek a pro umožnění jejich účasti ve volbách. Situace se ale týká také rostoucího počtu občanů vysílaných do zahraničí ve státním zájmu, podnikatelů a obchodníků, studentů, nebo také například vojáků zahraničních mírových misí. Po přístupu České republiky do Evropské unie se naléhavost vytvoření podmínek pro možnost účastnit se voleb v zahraničí v souvislosti s rostoucím počtem občanů působících mimo území České republiky nadále významně zvyšuje.
Předložený návrh zákona si tedy klade za cíl eliminovat uvedené problémy spojené s výkonem volebního práva v zahraničí, a to umožněním korespondenčního způsobu hlasování, prvním krokem ve volbách do Poslanecké sněmovny. Na dalším prohlubování možnosti účasti ve volbách by bylo možno pokračovat po odstranění některých technických problémů a bylo by možné rozšířit tento způsob voleb na další systémy.
Navržený postup vychází z respektování aktivní vůle občana se voleb účastnit. Volič uvedený ve zvláštním seznamu požádá zastupitelský úřad o vydání nebo zaslání materiálů pro korespondenční způsob hlasování. Následně mu zastupitelský úřad zašle do stanoveného termínu hlasovací lístky, hlasovací materiály a podrobné instrukce. Tajnost hlasování je zajištěna třemi různými obálkami. Do první, neoznačené, vloží volič upravený hlasovací lístek tak, jak to nakonec máme při našem prezenčním hlasování ve volebních místnostech. Obálku vloží volič do druhé obálky, takzvaně předtištěné, na které musí potvrdit svoji identifikaci - základní údaje o bydlišti, datum narození nebo další informace, které souvisí s jeho identifikací. Do třetí obálky pak vkládá tento materiál spolu s čestným prohlášením. V čestném prohlášení potvrdí přímost voleb. Všechny tyto materiály přijdou na zastupitelský úřad, kde jsou bezpečně evidovány a uloženy až do doby, kdy začne vlastní hlasování.
Všechny současné systémy hlasování zůstávají v našem návrhu zachovány. Žádný z nich nerušíme, takže ten, kdo je v zahraničí, může současně hlasovat i prezenčně.
Poté kdy je ukončeno prezenční hlasování, převezme komise všechny obálky a schránku s těmito obálkami a všechny tyto obálky otevře, prověří předtištěné obálky, tzn. identifikaci uchazeče i čestná prohlášení. Následně neoznačené obálky, jak to známe z našich voleb, vloží spolu s ostatními do společné volební schránky, kde jsou následně všechny dohromady sečteny. Takže tajnost voleb je plně respektována.
Návrh novely obsahuje též technické a procesní úpravy, tak aby byla korespondenční volba organizačně zajištěna. Zkracují se proto některé termíny pro úkony úřadů a soudů.
Mimo vlastní korespondenční volbu obsahuje návrh tři další dílčí změny týkající se jednak upřesnění výroku o registraci kandidátních listin, dále o postupu projednání přihlášek k registraci ve volbách do Senátu, a jako poslední náležitosti petic podávaných na podporu nezávislého kandidáta. Poslední změna byla zařazena z podnětu veřejného ochránce práv, který upozorňuje na nutnost ochrany rodného čísla jako citlivého osobního údaje.
Návrh změny volebního zákona byl v Senátu projednáván od minulého roku. Možná již někteří z vás víte, že v posledních týdnech byla Ministerstvem vnitra do vlády předložena novela volebního zákona taktéž s návrhem korespondenční volby. Ráda bych sdělila, že návrhy senátní a ministerské nejsou v rozporu. Vládní novela má širší dosah. Společným cílem obou návrhů je umožnění účasti ve volbách v zahraničí do Poslanecké sněmovny v roce 2006. Slabým místem se ale může nyní jevit určitá časová tíseň projednání vládního návrhu v legislativním procesu tak, aby tato volba skutečně byla umožněna pro volby 2006. Vlastní příprava a zabezpečení budou vyžadovat dobu několika měsíců před samotnými volbami.
Prosím proto o propuštění senátního návrhu do dalšího projednání s tím, že pokud bude vládní návrh předložen Sněmovně v dostatečném termínu, mohou být oba projednány společně, vzájemně se doplňovat nebo nahradit. Děkuji.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, paní senátorko. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení poslanec Zdeněk Koudelka.
Poslanec Zdeněk Koudelka: Vážený pane předsedající, vážená Sněmovno, předložený návrh zákona o volbách zavádí korespondenční hlasování pro naše občany v cizině. Vláda také připravuje korespondenční hlasování, jak předkladatelka správně upozornila. Vzhledem k tomu, že volební zákony, tak aby se podle nich mohlo volit, musí být účinné a aplikovatelné již několik měsíců před volbami, je nanejvýš nutné, aby se, pokud se Sněmovna chce vážně zabývat korespondenčním hlasováním, o volebním zákonu jednalo v Poslanecké sněmovně již nyní. I z tohoto důvodu předpokládám, že zákon by měl postoupit do druhého čtení, že by ve druhém čtení měly být zohledněny námitky Ministerstva vnitra a že by měl být připraven text, který bude aplikovatelný.
Přitom je správné otevřít možnost, proč by korespondenční hlasování mělo být umožněno jen některým občanům, tedy občanům žijícím v cizině, zda by nebylo správné, aby korespondenční hlasování mohli využít i lidé, kteří jsou v České republice, ale mimo svoje trvalé bydliště. Směřuje to k tomu, aby se zvýšila volební účast a aby se zvýšil komfort občanů při volbách. Na nich by bylo, jestli chtějí volit korespondenčně, anebo klasickým způsobem. Chtěl bych podotknout, že korespondenční hlasování, a to i uvnitř státu, nejenom pro občany v zahraničí, mají i tak velké země, jako je Francie nebo Británie, a technické problémy při této korespondenční formě volby řeší velice úspěšně. Můžeme se tedy jejich inspirací inspirovat i my.
Děkuji.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji. Otevírám obecnou rozpravu k tomuto bodu a ptám se, kdo se do ní hlásí. Pan kolega Filip, poté pan poslanec Jičínský.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Vážený pane místopředsedo, vážení členové vlády, paní a pánové, samozřejmě že jde o dlouhou dobu diskutovaný problém hlasování našich občanů v zahraničí, který je řešen novým způsobem, tedy korespondenčně, který má své výhody, své nevýhody také, ale má své vlastní problémy ústavního charakteru.
Když jsem se seznamoval s tím materiálem ze Senátu, zarazilo mě, že malá část diskuse v Senátu byla věnována skutečné rovnosti občanů v rámci voleb. Protože tento princip, a říkal to zčásti myslím i pan zpravodaj Koudelka, zavádí nerovnost občanů ve volebním aktu, protože čeští občané nemohou volit korespondenčně, kdežto v zahraničí to umožněno je. To je jeden problém, který naráží na ústavu a na konkrétní ústavní ustanovení, které bych nerad, abychom porušovali, a zdá se mi, že ten samotný návrh je neprojednatelný bez změny ústavy. To je jedna záležitost.
***