Neautorizováno !
(14.50 hodin)
(pokračuje Váňa)
To jsou principy výstavby, které nás v této formě čekají.
Dámy a pánové, já, abych vás zbytečně nezdržoval, tak jsem hluboce vnitřně přesvědčen, že tento typ výstavby bude dalším vhodným nástrojem, jak stát bude podporovat výstavbu nových družstevních bytů efektivní a pro lidi velmi zajímavou formou. A proto, dámy a pánové, v závěru mé stručné zpravodajské zprávy mi dovolte vyslovit přesvědčení, že vládní návrh zákona o podpoře výstavby družstevních bytů ze Státního fondu rozvoje bydlení je velmi vhodným nástrojem, a proto jej plně doporučuji, abychom jej propustili do třetího čtení.
Dámy a pánové, já vám děkuji za vaši pozornost.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane zpravodaji. Domnívám se, že jste spojil v tuto chvíli svou zprávu jak zprávu zpravodaje, tak také své vystoupení v obecné rozpravě. Já jsem vás nechtěla přerušovat, protože mám dojem, že by to asi neposloužilo věci, nicméně prosím příště o oddělení těchto dvou rolí, nejprve zpravodajská zpráva a poté případné vystoupení v obecné rozpravě.
Děkuji vám za vaše slova, a prosím nyní jedinou přihlášenou do obecné rozpravy, kterou právě otevírám, paní poslankyni Zdenu Horníkovou. Prosím, paní poslankyně.
Poslankyně Zdeňka Horníková: Vážená paní předsedající, vážený pane ministře, pane zpravodaji, já skutečně nebudu pronášet ódu na bytová družstva, budu naprosto pragmatická a budu hovořit o zákoně, který jsme obdrželi pod tiskem č. 816, a já musím bohužel prohlásit, a já myslím, že to přiznal jak pan předkladatel pan ministr, tak pan zpravodaj, že tento zákon, tak jak nám byl předložen, je zákon neslučitelný s právem Evropské unie a tento zákon si zaslouží jediné řešení, a to je zamítnutí tohoto zákona.
Přiznám se, že jako člověk zodpovědný za politiku bydlení jsem přednesla své stanovisko už v prvém čtení a bylo zamítavé. Nechci se vracet k argumentům. Jenom bych se znovu chtěla zeptat pana ministra, jestli se skutečně jedná v tomto zákoně o podporu vlastnického, nebo nájemního bydlení. Já to z toho zákona nepoznám.
Dál se chci zeptat, jestli skutečně chceme státními dotacemi znovu podporovat vybranou skupinu, tentokrát středně příjmovou skupinu, a jestli budeme i nadále pokračovat ve zvýhodňování vždy jedné určité skupiny. My tak činíme pravidelně. Udělali jsme tak přesně v zákoně, kdy jsme řešili zákon o novomanželských půjčkách, kdy jsme řekli, že do 36 let jste mladí, od 37 let jste staří. Jsem zvědavá jak bude pan ministr hlasovat při projednávání antidiskriminačního zákona, zda skutečně mladí budeme do 36 a staří po 37 letech.
Teď bych chtěla říci fakta, proč považuji tento zákon za zákon, který je neslučitelný s právem Evropské unie.
Myslím, že je nám všem známo, že neexistuje evropská legislativa pro bydlení, ale existují jistá pravidla. Evropská komise s podmínkami státní podpory v té formě, v jaké byl vládou návrh zákona schválen, nesouhlasila. Důvodem je podle Evropské komise neslučitelnost s komunitárním právem v oblasti veřejné podpory. Dle Evropské komise se v případě podpory podle navrženého zákona nejedná o podporu sociálních bytů, protože zákon neobsahuje žádné podmínky, podle kterých by byli příjemci podpory vybíráni z hlediska sociální potřebnosti. Podpora bytových družstev je koncipována jako podpora na pořízení bydlení, a to pro středně příjmové skupiny, nikoliv pro zvýhodněné osoby, které jsou sociálně slabé. Podle Evropské komise se tedy jedná v tomto případě o podporu podnikání a o zakázanou veřejnou podporu.
Nevím, čím si pouze bytová družstva zasloužila podporu a štědrost státu. Vždyť v posledním desetiletí téměř plošně prokázala neschopnost zajistit výstavbu bytů svým členům. V tržním prostředí bytová družstva při výstavbě bytů zcela propadla v konkurenci s jinými subjekty generujícími zisk. Navíc se obávám, že v současnosti v bytových družstvech nejsou žádné investiční nebo stavební útvary personálně ani odborně připravené zodpovědně zahájit, dozorovat a řídit výstavbu tisíce bytů tak, jak si to přeje tato vláda.
Bylo zde zmíněno, že v pozměňovacích návrzích je zapracován princip podpora de minimis, což je podpora malého rozsahu, která je Evropskou komisí tolerována. Ministerstvo pro místní rozvoj připravilo tuto úpravu. Jedná se o zásadní změnu zákona, která si zaslouží podle mého názoru samostatnou důvodovou zprávu, ale co hlavně - absolutně nové znění zákona. Vážené kolegyně, vážení kolegové, změna zákona ve smyslu de minimis je tak závažnou změnou, že by si zasloužila skutečně jinou formu než pouze pozměňovací návrhy v tisku č. 816/1.
Já bych teď požádala pokud je přítomen pan ministr financí, jestli by nám mohl říci, že skutečně v tuto chvíli existuje prováděcí předpis, nařízení vlády, jaké jsou podrobnosti výpočtu podpory de minimis z důvodu nepřekročitelnosti. Je stanoven přesný výpočet stropu této podpory de minimis? Pokud ano, ráda bych, kdyby nás s ním pan ministr seznámil.
Návrh zákona je tedy prokazatelně návrhem, který je neslučitelný s právem Evropské unie, proto podávám návrh na zamítnutí. Nechť si vláda vezme tento návrh zpátky, přepracuje ho a nečeká, že práci za ni bude odvádět Poslanecká sněmovna. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji paní poslankyni Zdeně Horníkové. Dalším přihlášeným do rozpravy je pan poslanec František Beneš. Po něm bude hovořit pan poslanec Vladimír Doležal.
Poslanec František Beneš: Děkuji za slovo, paní předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, já se omlouvám, že jsem přišel před mikrofon. Neměl jsem to v úmyslu, v tomto druhém čtení obhajovat zákon, o kterém si myslím, že jsme si již všechno řekli tady v průběhu prvého čtení anebo na výboru při projednávání. Ovšem slova, která jsme zde slyšeli okomentovat musím.
Za prvé, v zemích Evropské unie uznáváme Evropskou sociální chartu, která říká cosi o tom, že povinností státu, krajů a obcí, tedy státní samosprávy, je zajišťovat dostupnost bydlení pro všechny své obyvatele. Jestliže jsme se nyní rozhodli zvolit jedním zákonem metodu, kterou zajistíme bydlení pro určitou skupinu obyvatel, myslím, že se chováme podle Evropské sociální charty, a dovolím si poukázat i na ustanovení evropské ústavy, která asi je svým způsobem mrtvá, ale která na tu Evropskou sociální chartu také odkazovala v této oblasti.
Totiž občané, aby si vůbec platili obce, aby si platili stát, tak bezpochyby vyžadují, aby tyto instituce, veřejnoprávní korporace, byly pro občany potřebné a prospěšné. Jestliže nyní my zde přistupujeme a s desetiletým zpožděním, a to si troufám tvrdit, se pokoušíme napravit renomé bytových družstev, je to iniciativa, která z našeho pohledu je prospěšná.
Evropské prostředí, státy Evropské unie i evropské komunity, staví ročně 4 až 9 bytů na tisíc obyvatel. U nás toto kvorum nedosahujeme. Dokonce se můžeme všichni přesvědčit, že i to největší množství stavěných bytů, to znamená soukromých bytů v rodinných domcích, je dnes nižší, než bylo před rokem 1990. Jestliže nyní vláda přichází s takovou drobnou iniciativou, drobnou finanční podporou, která je na úrovni, kterou Evropská komise dovoluje v rámci veřejné podpory skutečně všem, tak v žádném případě se nedopouštíme něčeho nečestného a neporušujeme žádné zásady Evropské unie ani sociálního státu.
Nechci dále prodlužovat své vystoupení. Jenom si na závěr troufnu říci, že nebudu dávat ani žádné pozměňovací návrhy k tomu textu, který jsme připravili na výboru. Troufnu si tvrdit za celý poslanecký klub KSČM, že tento návrh podpoříme, ale nemyslíme si, že tímto způsobem bude bytová situace u nás vyřešena. Čeká nás ještě hodně práce.
***