(15.00 hodin)
(pokračuje Škromach)
Dosavadní právní úpravu týkající se Českého úřadu bezpečnosti práce a Inspektorátu bezpečnosti práce se navrhuje zrušit, protože bude nahrazena novou právní úpravou, která je obsažena ve vládním návrhu zákona o inspekci práce.
S výjimkou změny zákona o státním odborném dozoru nad bezpečností práce, zákoníku práce, který je obsažen v článku tři, a atomového zákona, který je obsažen v článku dvanáct, se ve vládním návrhu zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o inspekci práce, jedná o tzv. odkazové změny a o provedení technických úprav v dotčených zákonech, které odkazují na dosavadní právní úpravu státního odborného dozoru nad bezpečností práce a technických zařízení.
Pokud jde o navrženou změnu atomového zákona, vychází se z předpokladu, že u většiny vyhrazených zařízení v jaderné energetice, jež jsou zároveň vybranými zařízeními z hlediska jaderné bezpečnosti, je kontrola zabezpečována Státním úřadem pro jadernou bezpečnost. Navrhuje se proto stanovit, že dozor nad bezpečností vyhrazených technických zařízení v jaderné energetice bude přenesen z organizace státního odborného dozoru, Institutu technické inspekce Praha, který je v působnosti resortu práce a sociálních věcí, na Státní úřad pro jadernou bezpečnost.
Vážené dámy a pánové, věřím že tento významný zákon, který by měl být přínosem pro lepší dodržování pracovněprávních vztahů a oblasti kolektivního vyjednávání a mezd, podpoříte. Navíc by mělo dojít ke zracionálnění výkonu kontroly v této oblasti, a znovu opakuji, tento návrh nebude mít dopady do státního rozpočtu a nevyžaduje ani další navýšení v oblasti navyšování zaměstnanců ve státní správě. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu ministru Zdeňku Škromachovi a prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Miroslav Krajíček.
Poslanec Miroslav Krajíček: Děkuji, pane místopředsedo. Vážené dámy a pánové, pane ministře, projednáváme vládní návrh zákona o inspekci práce, sněmovní tisk 685. Tento vládní návrh zákona navrhuje právní úpravu kontroly nad dodržováním povinností vyplývajících z pracovněprávních předpisů, dozoru nad bezpečností práce, dozoru ve vztahu k ochraně zdraví při práci a kontroly pro jadernou bezpečnost. Tato kontrola v právním řádu České republiky není v současné době jednotná, je organizována jako decentralizovaná. Záměrem návrhu zákona o inspekci práce je sjednotit tuto právní úpravu.
Návrh zákona rozšiřuje rozsah kontroly, např. kontrolování dodržování kolektivních smluv, rozšiřuje kontrolní působnost ve vztahu ke stanoveným kontrolovaným subjektům, zavádí oprávnění výjimečně přizvat ke kontrole specializované odborníky. Kontrolní působnost úřadů práce podle právních předpisů o zaměstnanosti a právních předpisů o ochraně zaměstnanců při platební neschopnosti zaměstnavatelů není tímto návrhem zákona dotčena. Státní odborný dozor nad bezpečností vyhrazených technických zařízení se bude řídit dosavadními právními předpisy. Kontrolní oprávnění příslušných odborových orgánů se budou i nadále provádět dle ustanovení paragrafů 22 a 136 zákoníku práce. V části čtvrté návrhu zákona - paragrafy 10 až 34 - je definována nová koncepce správního trestání.
Navrhovaná právní úprava je v souladu s Ústavou České republiky, Listinou základních práv a svobod a je v souladu s mezinárodními smlouvami. V právních předpisech Evropského společenství neexistuje zvláštní směrnice, která by upravovala oblast inspekce práce.
Návrh zákona tedy vytváří Státní úřad inspekce práce, který nahradí Český úřad bezpečnosti práce, a předpokládá se, že tato úprava nebude mít výrazný nepříznivý vliv na malé a střední podnikatele ani na životní prostředí.
V souvislosti s projednáváním tohoto návrhu projednáváme sněmovní tisk 686 - návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o inspekci práce. Tento návrh zákona navazuje na vládní návrh zákona o inspekci práce, sněmovní tisk 685, který zřizuje úřad inspekce práce a oblastní inspektoráty práce, které nahrazují Český úřad bezpečnosti práce a inspektoráty bezpečnosti práce a přebírají část kontrolní působnosti vykonávané úřady práce a Ministerstvem práce a sociálních věcí. Návrh tohoto zákona uvádí zákon o inspekci práce do právního řádu České republiky. Vesměs jde o tzv. odkazové změny a o provedení technických úprav souvisejících zákonů, které se vztahují k dosavadní právní úpravě
Za zmínku stojí článek dvanáct, který navrhuje změnu atomového zákona, který převádí provádění státního dozoru vyhrazených technických zařízení v jaderné energetice z Ministerstva práce a sociálních věcí, zabezpečovaných Institutem technické inspekce, do působnosti Státního úřadu pro jadernou bezpečnost.
Tolik má zpravodajská zpráva. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Ano, děkuji panu poslanci Miroslavu Krajíčkovi. Chci se jenom ubezpečit, že se týká také toho druhého zákona zastřešujícího? (Ano.) Děkuji.
Dámy a pánové, takže v tuto chvíli otevírám sloučenou obecnou rozpravu. O tom, že je sloučená, jsme rozhodli v předešlém hlasování. Přihlášky nemám. Hlásí se paní poslankyně Alena Páralová.
Poslankyně Alena Páralová: Vážený pane místopředsedo, členové vlády, kolegyně a kolegové, už Zemanova vláda měla jako jeden ze svých zásadních vládních úkolů reformu bezpečnosti práce v České republice. Po šesti letech vlády ČSSD je situace v oblasti bezpečnosti práce mnohem nepřehlednější, legislativa komplikovanější - a reforma nikde.
Co se nepodařilo v této oblasti řešit a je nutno to řešit?
Za prvé. Je potřeba zlepšit právní prostředí pro výkon exekutivy samostatným zákonem o bezpečnosti práce, který půjde nad rámec pracovněprávních vztahů. V měnícím se světě práce těžko vystačíme se zákoníkem práce jako stěžejním právním předpisem pro bezpečnost práce.
Problematiku vyhrazených technických zařízení dle zákona 174/1968 Sb. a zařízení se zvýšeným rizikem dle zákoníku práce je třeba řešit samostatným zákonem. V něm bude uvedeno, která zařízení budou podléhat zvláštní kontrole, v jakém rozsahu a kým. V současné době panuje legislativní zmatek v oblasti technických zařízení dle zákoníku práce. Některé vyhlášky upravující jejich režim jsou zrušeny bez náhrady a zákoník práce jejich provoz a obsluhu neřeší. Jedná se například o motorové pily.
Je potřeba reforma vnitřního systému. Nevím, zda pan ministr ví, jaké poměry zde panují. Není vybudován funkční informační systém Českého úřadu bezpečnosti práce. Přitom Výzkumný ústav bezpečnosti práce na vybudování tohoto systému vyčerpal statisíce na úkoly pod různou hlavičkou a názvem. Například chybí taková prostá věc jako vybavení inspektorů notebooky. Například informace potřebné k dozoru by měly být dostupné a včasné. To by znamenalo v praxi, že každý dozorovaný subjekt by měl svou historii, kde by byla převažující činnost, výrobní, technologická zařízení, riziková pracoviště, rizika, výsledky kontrol, nedostatky, termíny k odstranění závad, sankce, pokuty, úrazy, šetření, události, stížnosti, pracovní podmínky, kontaktní osoby atd. atd. Nositeli těchto informací jsou inspektoři, ale rozptýleně. Bez znalosti předcházejících souvislostí jsou kontroly samoúčelné, nic neřešící a zmatečné.
***