(17.30 hodin)

(pokračuje Mertlík)

Co se týče vašich dvou dalších otázek, nezbývá než odpovědět, že zákon o dani spotřební a dani z přidané hodnoty v těchto věcech ukládá přesný postup a ten je respektován stejně jako požadavky zákona o správě daní a poplatků.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Paní kolegyně Dostálová svoji interpelaci stáhla. Upozorňuji, že taktéž paní poslankyně Dundáčková po dohodě s místopředsedou vlády panem Rychetským stáhla svoji interpelaci, která byla vylosována pod číslem 5.

Nyní má slovo paní kolegyně Ludmila Brynychová, interpelovaným je ministr Vladimír Špidla ve věci financování poraden proti alkoholismu a toxikomanii. Připraví se pan poslanec Karel Vymětal.

 

Poslankyně Ludmila Brynychová: Vážený pane ministře, vážení přítomní, na základě novelizace zákona 37/1998 Sb. došlo s platností od 1. 1. 2001 ke změnám v povinnostech zajištění ochrany před alkoholismem a jinými toxikomaniemi. Z dikce zákona vyplývá, že povinnost zajištění provozu těchto zařízení patří krajům a obcím, přičemž není striktně řečeno, zda kraje, nebo obce.

V Jablonci nad Nisou zajišťuje léčebně preventivní a sociální péči osobám závislým nestátní zdravotnické zařízení Jasan, s. r. o. Toto zařízení má v souvislosti s privatizací povinnost tuto službu činnost a zajistit po dobu deseti let, to znamená do 1. 1. 2006. Náklady na zajištění této činnosti činily v roce 1999 605 tisíc a v roce 2000 650 tisíc korun. Rozpočet na letošní rok i přes úspory činí 600 tisíc korun. Okresní úřad přestal toto zařízení financovat, kraj je ve stavu zrodu a prozatím není s kým jednat. Samotné město Jablonec nad Nisou, přestože si uvědomuje celospolečenské hledisko nutnosti zachování této služby, ji samo financovat nemůže.

Ordinace pro alkoholismus a toxikomanie je jediným zařízením, které se léčbou závislých na okrese zabývá. Provoz ordinace je zajišťován odbornými zdravotními sestrami s pomaturitním studiem z oboru psychoterapie a psychologie uzavřeného zkouškami s osvědčením o výkonu této činnosti a s praxí 16, 22 a 24 let. K dispozici jsou dva psychiatři na malý pracovní úvazek, protože jsou vytíženi jinou prací, navíc nemají specializace pro ordinaci pro alkoholismus a toxikomanii, což znamená nemožnost financování přes VZP.

Mé otázky zní: za prvé - existuje jasný metodický postup předání této agendy z okresu? Za druhé - proč s povinností zajistit službu neprošly i finanční prostředky?

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji. Slovo má ministr práce a sociálních věcí Vladimír Špidla.

 

Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí ČR Vladimír Špidla: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vztah resortu práce a sociálních věcí a protialkoholických a alkoholicko-toxikologických poraden je následující.

Tyto poradny jsou zdravotnická zařízení poskytující ambulantní léčebné programy osobám, které mají problémy se závislostí na alkoholu či jiných omamných a psychotropních látkách. Před rokem 1989 patřily poradny k povinné výbavě zdravotnických zařízení každého okresu. Po roce 1989 došlo k zásadní změně poptávky po službách pro osoby závislé na návykových látkách, byly zrušeny služby restriktivního charakteru - to je především výkon nucených léčeb a léčba na žádost zaměstnavatele. Poradny proto buď zanikly, nebo rozšířily nabídku o léčbu pacientů drogově závislých, jejichž počet prudce narostl. V řadě okresů jsou služby poraden poskytovány v rámci jiných zdravotnických zařízení, např. kontaktní centra pro toxikomany, nebo jako součást jiných aktivit prevence zneužívání omamných a psychotropních látek, jejichž zřizovateli jsou nestátní neziskové organizace, jež jsou financovány v rámci programu protidrogové politiky.

Zdravotnická péče poskytovaná poradnami je hrazena z prostředků zdravotního pojištění, výkony nehrazené - jako např. podávání antabusu nebo sociální služby - hradily podle svého vlastního uvážení okresní úřady ze svých rozpočtů. V místech, kde okresní úřady a poradny nespolupracovaly, nebyl ani zájem zřizovatelů o poskytování v podstatě prodělečných služeb, tyto poradny zanikly.

Protože se to týká především Ministerstva zdravotnictví, dovolte mi, abych sdělil, že Ministerstvo zdravotnictví si je vědomo legislativního nezajištění dostupnosti zdravotní péče o pacienty závislé na alkoholu a jiných návykových látkách, a proto ve věcném záměru zákona o ochraně před škodami způsobenými tabákovými výrobky, alkoholem a jinými návykovými látkami ukládá povinnost obcím zajistit na základě zjištěných potřeb programy léčby závislosti. Dále Ministerstvo zdravotnictví připravuje návrh zákona o státní správě a samosprávě ve zdravotnictví, který vymezuje plošný limit pro ambulantní program zdravotní péče poskytované poradnami. V rámci indexace základních lékařských oborů připadne jeden specialista na 20 tisíc obyvatel, což dostatečně zabezpečí dostupnost zdravotní péče pro osoby závislé na návykových látkách.

Nástrojem pro zajišťování úrovně poskytovaných služeb a kontrolu efektivity vynakládání finančních prostředků jsou v neposlední řadě ministerstvem připravované akreditace zařízení a programů poskytujících odborné služby problémovým uživatelům a závislým na návykových látkách v působnosti Ministerstva zdravotnictví České republiky připravované ve spolupráci s Ministerstvem práce a sociálních věcí. Finanční spoluúčast Ministerstva práce a sociálních věcí na zajištění projektů zaměřených na cílové skupiny osob, které mají problémy se zneužíváním alkoholu či omamných a psychotropních látek, je možná v rámci dotační politiky ministerstva. Dotace jsou určeny nestátním neziskovým organizacím s výjimkou nadací a nadačních fondů zajišťujících poskytování sociálních služeb osobám, které se nacházejí v nepříznivé sociální situaci. Pokud zařízení určené v uvedené skupině osob poskytuje vedle zdravotnických služeb také služby sociální a pokud se nejedná o zařízení státu, může žádat o finanční prostředky z dotací poskytovaných resortem práce a sociálních věcí.

K vaší otázce, která v podstatě směřovala podrobněji k problémům přechodného období mezi okamžikem, kdy systém začne fungovat v nové podobě zajištěn zákonem a kdy vlastně nastaly určité problémy, zejména přijetím nových rozpočtových pravidel a přesunem v rámci reformy veřejné správy, mohu sdělit, že tyto problémy byly do jisté míry předvídány. Protože je zřejmé, že tak velká změna s sebou musí nutně vést i dílčí poruchy, a protože je ve vládní rozpočtové rezervě určeno 370 milionů korun na řešení takovýchto svým způsobem mimořádných situací, Ministerstvo financí připravuje a dokončuje metodiku, která bude připravena přibližně v polovině února. Od té doby bude možné prostředky v přechodném období roku 2001 pro podobné situace čerpat.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji. Paní kolegyně nebude pokládat doplňující otázku. Proto uděluji slovo panu poslanci Karlu Vymětalovi, který bude interpelovat ministra Miloše Kužvarta ve věci vlivu cen energií na životní prostředí.

 

Poslanec Karel Vymětal: Děkuji, pane předsedající. Vážený pane ministře, v minulosti pro zlepšení životního prostředí vlády podporovaly a motivovaly všemi dostupnými prostředky občany k přechodu od pevných a tekutých paliv na ekologická média. Nejprve to byla podpora přechodu vytápění na elektrické přímotopy, v další etapě byla podporována celoplošně plynofikace a přechod na vytápění plynem včetně daňového osvobození. Ve svém důsledku naše města a vesnice začaly mít dobré životní prostředí, vesnice voněly a jejich obyvatelé se nedusili.

Následovalo razantní zvýšení cen elektrické energie a mnozí občané si začali trhat vlasy, protože nebyli schopni takový způsob vytápění už svými příjmy ufinancovat. Po dokončení rozsáhlé plynofikace přichází nyní vláda nejen s opětovným zvýšením cen elektrické energie, ale i s razantním zvýšením cen plynu.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP