(19.30 hodin)

(pokračuje Mertlík)

Chtěl bych říci, že přes skutečnost, že se významně mění úprava této daně, je to změna, která je velmi žádoucí právě z hlediska vývoje daně z nemovitostí jako jednoho ze základních příjmových zdrojů, samostatných příjmových zdrojů obcí, čili trošičku se tady vracíme k problematice, která už byla dneska jednou diskutována v případě zákona o obecních daních. Rovněž zde doporučuji postoupit do druhého čtení.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji místopředsedovi vlády panu Pavlu Mertlíkovi. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro první čtení pan poslanec Libor Ježek. Prosím, pane poslanče, můžete hovořit.

 

Poslanec Libor Ježek: Děkuji. Vážený pane předsedající, vážená vládo, dámy a pánové. Tento vládní návrh zákona, sněmovní tisk č. 388, představuje skutečně soubor legislativně technických změn, soubor zúžení či rozšíření osvobození daně z nemovitostí, a především reaguje na převody bytů a nebytových prostor z vlastnictví družstev či obcí do soukromého vlastnictví uživatelů. Já se domnívám a doporučuji Poslanecké sněmovně, aby tento sněmovní tisk postoupila dále do legislativního procesu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Hovořil pan kolega Libor Ježek, já mu děkuji. Otevírám obecnou rozpravu. Hlásí se do ní někdo? Nehlásí. Uzavírám obecnou rozpravu. Dovolte mi jenom se podivit, proč tento návrh zákona byl tedy vetován. Nicméně hlasování o tomto návrhu vetováno bylo, takže mi nezbývá zkonstatovat nic jiného, než že je poté před námi hlasování o přikázání rozpočtovému výboru a zkrácení lhůty o 20 dní.

Takže v souladu s naším předchozím rozhodnutím přerušuji projednávání bodu 70. Pan ministr bude mít možnost závěrečného slova před tímto zřejmě nekonfliktním hlasováním, pokud ho bude chtít využít. V tuto chvíli přerušuji projednávání bodu 70 a v souladu s naším předchozím rozhodnutím nejprve poděkuji místopředsedovi vlády a ministrovi financí panu Pavlu Mertlíkovi, protože tím skončila série jeho bodů.

V tuto chvíli bychom měli přejít k bodu 104, leč chybí mi ministr zdravotnictví. Prosím, je-li v budově ministr zdravotnictví České republiky, mám avizováno, že ano - takže nepochybuji o tom, že se ve velice krátké době dostaví do jednací síně, leč zatím ho nevidím. Prosím ministra zdravotnictví České republiky, aby se dostavil do jednacího sálu, a prosím též aparát sněmovny, případně úředníky Ministerstva zdravotnictví, kteří nepochybně bedlivě sledují jednání sněmovny, aby mohli včas ministrovi avizovat - sněmovna čeká na ministra zdravotnictví. Ministr zdravotnictví pan Ivan David, nechť se dostaví do jednací síně. Já mám problém, že zřejmě v tuto chvíli nejsme schopni odhlasovat přeřazení bodu - v tom je problém.

Informace o tom, že ministr zdravotnictví je budově, je správná, a já v tuto chvíli zahajuji projednávání bodu

 

104.
Vládní návrh zákona o zdravotnických prostředcích
a o změně některých souvisejících zákonů
/sněmovní tisk 386/ - první čtení

 

Vládní návrh jsme obdrželi jako sněmovní tisk 386 a chci vám oznámit, že předseda vlády v průvodním dopise požádal o zkrácení lhůty pro projednávání tohoto návrhu o 20 dnů. Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr zdravotnictví České republiky pan Ivan David. Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Ministr zdravotnictví ČR Ivan David: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci. Cílem předloženého návrhu zákona o zdravotnických prostředcích a o změně některých souvisejících zákonů je upravit právní poměry související s poskytováním zdravotní péče za použití zdravotnických prostředků. Při jeho zpracování byly využity zkušenosti z právní úpravy zdravotnických prostředků a jejího uplatňování v Evropské unii, zejména ve Spolkové republice Německo a v Rakouské republice.

Na území České republiky nikdy v minulosti nebyl podobný zákon zpracován - takový, který by upravoval takto širokou škálu výrobků, od náplasti za 70 haléřů až po Lexellův gama-nůž za 140 milionů korun. Pro srovnání - zdravotnických prostředků je řádově více než léčiv, která měla svoji právní úpravu už za první republiky. Přitom bych chtěl říci, že náklady na zdravotnické prostředky mají velmi rychlou dynamiku růstu.

Přijetím vládního návrhu zákona bude splněn jeden z dalších požadavků Evropské unie pro vstup České republiky do tohoto společenství. Obsah návrhu má výrazně preventivní charakter, jeho realizací budou vytvořeny podmínky pro podstatné prohloubení bezpečnosti pacientů, zaměstnanců zdravotnických zařízení i třetích osob. Vládní návrh navazuje na zákon č. 22 z roku 1997, o technických požadavcích na výrobky a o změně a doplnění některých zákonů, na nařízení vlády č. 180/1998 Sb.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Pane ministře, já vás přeruším. Přestože je nás zde poměrně málo, tak najednou začala stoupat hladina hluku v tomto jednacím sále, a myslím si, že překročila mez obvyklou v tuto večerní hodinu. Takže prosím o ztišení - a už můžete pokračovat.

 

Ministr zdravotnictví ČR Ivan David: Znovu tedy konstatuji, že návrh zákona navazuje na nařízení vlády č. 180 z roku 1998 Sb., o technických požadavcích na prostředky zdravotnické techniky, ve znění nařízení vlády č. 130/1999 a na nařízení vlády č. 198/1999 Sb., o technických požadavcích na aktivní implantabilní zdravotnické prostředky. Vládní návrh zákona tím, že upraví zejména klinické hodnocení zdravotnických prostředků, jejich prodej, používání při poskytování zdravotní péče, údržbu, servis, ochranu před riziky, ohlašovací povinnosti, šetření nežádoucí příhod, evidenci uvedených činností, kontrolní činnost, případy povinné mlčenlivosti a výkon státní správy v oblasti zdravotnických prostředků, zaplní mezeru v současné době v oblasti zdravotnických prostředků existující.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji ministrovi zdravotnictví České republiky panu Davidovi. V tuto chvíli prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro první čtení pan poslanec Josef Janeček. Prosím.

 

Poslanec Josef Janeček: Vážení kolegové a kolegyně. Snad jen několik slov, protože se skutečně jedná o normu značně technickou. Tento návrh zákona si dává skutečně za cíl upravit pravidla dozoru, distribuce a prodej zdravotnických prostředků. V důvodové zprávě se říká, že se to snaží udělat s pravidly Evropské unie -

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Prosím o klid. Pane poslanče, já vás přeruším. Prosím o klid v jednacím sále.

 

Poslanec Josef Janeček: Jako hlavní problém tohoto návrhu však vidím to, že zde dochází k velké centralizaci. Oním ústředním orgánem se stává Ministerstvo zdravotnictví a tento model neodpovídá modelu v Evropské unii, kdy vhodnost pracoviště je hodnocena vždy ve vztahu ke konkrétnímu klinickému hodnocení a výběr pracoviště je odpovědností výrobce. Pokud by způsobilost pracoviště měla být posuzována takto paušálně, potom by bylo nezbytné uvést kritéria. Musí být splněn a definován režim posuzování, aby provozovatelům byly poskytnuty dostatečné záruky, že posuzování bude objektivní. Pokud je mi známo, tak posuzování způsobilosti pracovišť pro klinické hodnocení Ministerstvem zdravotnictví prosadila nedávno duma v Rusku a opatření bylo výrazně kritizováno ze strany evropských států. Toto opatření je označováno jako zdroj obrovské korupce.

Součástí návrhu zákona je i řada vyhlášek a nařízení. Chtěl bych říci, že z legislativního hlediska by bylo správné, aby to nebyly pracovní návrhy, ale skutečné návrhy, protože je nezbytné, aby vešly v účinnost zároveň s návrhem zákona. Zřejmě se ten návrh předkládal ve spěchu, neboť je zjevné ze zákona o jednacím řádu, z legislativního procesu, že není možné, aby tento návrh při standardním projednávání nabyl účinnosti 1. 1. roku 2000.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP