Místopředseda
PSP Jiří Vlach:
Děkuji. Pan kolega Exner.
Poslanec Václav Exner:
Pane předsedo, pane předsedající,
páni ministři, dámy a pánové,
dovolte mi tři drobné poznámky.
Protože se už dvakrát
vyskytla určitá souvislost s peticemi, dnes jeden
pan poslanec hovořil o neetičnosti sběru
podpisů pod petice, domnívám se, že
bychom měli tuto otázku vyjasnit, a pokud nedochází
k nějakému nátlaku nebo nepřípustnému
ovlivňování, že bychom se měli
vyvarovat toho, abychom označovali ten či onen sběr
podpisů pod petice za neetický nebo jiný.
Jsme konec konců také blízko před
volbami, jsme zástupci politických stran a toto
je otázka, která se dotýká jejich
funkce a případně ovlivňování
obyvatel. Domnívám se, že máme u nás
ústavní právo na to, aby občané
po vlastní úvaze se podobnými způsoby
vyjadřovali nezávisle na tom, kdo je osloví.
Také mi dovolte poznámku
týkající se těch 10.000 nadbytečných
lékařů. Plně se připojuji ke
svému předřečníkovi, pokud
jde o tento problém z hlediska jeho označení.
Ale pakliže bychom už připustili, že tedy
něco podobného existuje, pak v souvislosti také
s tímto návrhem zákona postrádám
jakýkoli návrh na řešení této
situace, jiný, než prostě označit tyto
lidi jako nadbytečné, a prostřednictvím
cenových a mzdových regulací, tedy regulací
povýce ekonomických, se snažit vyřešit
tento problém, který má ale také rozměr
neobyčejně lidský.
Vzpomínám si - to
je poslední poznámka - na projednávání
návrhu zákona č. 143/1992 Sb., v roce 1992,
který jsme měli v České národní
radě tehdy k vyjádření. Argumentace
pro zavedení tohoto nového zákona tehdy byla
zhruba taková:
Zákon má umožnit
snížení počtu tarifů, má
sjednotit systém, rozevřít meze pro jednotlivé
tarify, vytvořit lepší možnosti odměňování
prostřednictvím funkčních a jiných
příplatků a být celkově racionalizující
v této oblasti.
Jestliže dnes pan ministr
srovnává tento zákon a jeho tarifní
tabulky s tím, že platí stejně pro lékaře
jako cestáře, potom musím říci,
že v této otázce je samozřejmě
potřeba se zamyslet a je potřeba konstatovat, jestli
chceme něco podobného nebo ne.
Já ovšem postrádám
nějaké systémovější řešení
tohoto problému, především z toho důvodu,
že pokud nevyhovuje roztřídění
do tarifů současným potřebám,
je nepochybně možné zamyslet se nad tímto
systémem a doplnit nebo upravit tento systém tak,
aby byla zajištěna obvyklá práva státních
zaměstnanců a obvyklý způsob odměňování
pracovníků v této oblasti.
Nemyslím si však,
že je možné postupovat tím způsobem,
že jednotlivé dílčí skupiny profesí
nebo jednotlivé profese, začneme z tohoto zákona
vyčleňovat. Děkuji.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Exnerovi. Hlásí se pan
kolega Hájek. S faktickou poznámkou se pak hlásí
pan kolega Jaroš.
Poslanec Josef Hájek:
Vážený pane místopředsedo, dámy
a pánové, budu velmi stručný. Omezím
se na tři krátké poznámky.
Několikrát zde zaznělo
"opoziční pojetí". "kritika
ze strany opozice" Chtěl bych za klub Levého
bloku říci, že jsme několikrát
veřejně deklarovali, že nebudeme, nechceme
a nikdy jsme nedělali politikum v oblasti zdraví,
v oblasti zdravotnictví.
Podpoříme všechno,
co bude dobré pro tento systém, co bude dobré
pro pacienta, bez ohledu na to, z kterých úst a
z které politické strany takový návrh
přijde.
Druhá poznámka.
Pan ministr měl zřejmě málo času,
ale musím konstatovat, že jeho exkurz do mzdových
forem, které zde předvedl v oblasti tarifních
mezd, byl podle mého názoru nešťastný
a účelový.
Třetí poznámka.
Bylo zde řečeno, že děláme jeden
malý krůček. Myslím, že bez ohledu
na to, jestli je to malý krůček nebo velký
krůček, měli bychom především
posoudit, kam vede cesta anebo po které cestě jdeme.
Nejdříve bychom
měli mít jasné definovaný cíl
cesty, co chceme ve zdravotnictví, jako v systému,
dokázat, a potom samozřejmě cesta k cíli
se skládá z těch malých krůčků,
ale nikdy to nemůže být opačně.
Myslím si, že situace ve zdravotnictví svědčí
právě o tom, že není předkladatelům
zcela jasno, jaký je cíl, jaký je vlastně
konec této cesty, do jakého pojetí, do jakého
systému, chceme zdravotnictví dovést. Nejprve
by bylo od předkladatelů, tedy od vlády,
minimálně slušné, aby předložila
celkovou představu reformy ve zdravotnictví. Potom
můžeme kvalifikovaně posoudit, zda jednotlivé
krůčky, které jsou předkládány,
nejsou krůčky zpět. Děkuji vám.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach:
Děkuji panu kolegovi Hájkovi. Pan poslanec Jaroš.
Poslanec Emil Jaroš:
pane předsedo, omlouvám se, nechci dlouho zdržovat.
Chci jenom pro vysvětlení. Pojem "nadbytečných
lékařů", který zazněl
jako termínus technikus, je de facto informace, kterou
jsme dostali, já to tady znovu zopakuji, na začátku
našeho volebního období. Byl to výstup
z Bojarova Ministerstva zdravotnictví. Není to něco,
co bychom někde uměle vykonstruovali.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach:
Děkuji. Rozpravu končím, protože se
do ní už dále nikdo nepřihlásil.
Dámy a pánové,
dovolím si vás odhlásit a požádat
vás o to, abyste se znovu zaregistrovali.
Pokud jsem dobře sledoval,
tak paní kolegyně Lagová navrhla při
svém vystoupení, aby byl návrh zamítnut.
Paní kolegyně Fischerová
se hlásí.
Poslankyně Eva Fischerová:
Pane předsedající, ve svém prvním
vystoupení jsem navrhla návrh zamítnout.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach:
Já jsem se ještě nedostal k tomu, abych to
všechno zrekapituloval. Já to nepopírám.
Tedy paní kolegyně
Fischerová navrhla zamítnout.
Paní kolegyně Lagová
navrhla zamítnout.
Pan zpravodaj navrhl přikázání.
Byly další návrhy v té delší
rozpravě? (Není tomu tak.)
Dámy a pánové,
budeme tedy hlasovat o návrhu na zamítnutí.
Kdo je pro schválení
tohoto návrhu, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko
ve 114. hlasování této schůze. Kdo
je proti?
Tento návrh nebyl přijat
poměrem hlasů 64 pro, 66 proti.
Dámy a pánové,
nyní budeme rozhodovat o přikázání.
Organizační výbor,
a zpravodaj to zopakoval, navrhuje přikázat předložený
návrh k projednání rozpočtovému
výboru.
Kdo je, prosím, pro přijetí
tohoto návrhu, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko
v hlasování č. 115. Kdo je proti?
Návrh byl schválen
poměrem hlasů 77 pro. 52 proti. (Potlesk.)
Dámy a pánové,
nyní bych vám rád sdělil jeden námět.
Obrátilo se na mě několik předsedů,
a prosím vás, abyste to zvážili přes
polední přestávku, a pak mi sdělili
názor, zda bychom neměli začít na
jednání schůze v úterý již
v 11 hodin, tedy neponechávat tam ten obvyklý prostor
pro jednání klubů. Tak jako tak v průběhu
schůze si říkáme o přestávky
pro kluby.
Prosím o informaci po polední
přestávce, kterou právě vyhlašuji.
Začneme jednat ve 14.20 hodin.
(Schůze přerušena
ve 12.59 hodin.)
(Schůze opět zahájena
ve 14.21 hodin.)
Místopředseda
PSP Jiří Vlach:
Dámy a pánové, prosím, abyste se dostavili
do jednací síně, abychom mohli zahájit
projednávání dalšího bodu. Prosím,
aby se všichni zaregistrovali.
Prosím pana ministra Pilipa,
aby se dostavil do jednací síně, aby uvedl
bod, jehož je předkladatelem.
Vážené kolegyně,
vážení kolegové, dalším
bodem pořadu je Vládní návrh zákona,
kterým se mění a doplňuje zákon
č. 113/93 Sb., o Fondu dětí a mládeže.
Jde o první čtení.
Vládní návrh, který jsme obdrželi
jako sněmovní tisk 2092, uvede z pověření
vlády ministr školství, mládeže
a tělovýchovy pan Ivan Pilip, kterého prosím,
aby se dostavil do jednací síně, aby se mohl
ujmout slova.
Ministr Pilip se nedostavil.
Jsou námitky proti tomu,
abychom pokračovali dalším bodem? Není
tomu tak. Dalším bodem našeho pořadu je
Jedná se o první
čtení. Jak jsem právě předeslal,
sněmovní tisk máme pod číslem
1978, stanovisko vlády k němu jako tisk 1978/l.
Žádám, aby se slova ujal zástupce navrhovatelů
pan poslanec Emil Jaroš.
Poslanec Emil Jaroš:
Děkuji. Vážený pane předsedající,
vážený pane
ministře, vážené kolegyně, vážení
kolegové, dovolte mi spolu s 21 dalšími poslanci,
kteří se připojili jako spolupředkladatelé,
vám předložit novelu zákona č.
37/1989 Sb., o ochraně před alkoholismem a jinými
toxikomániemi.
Návrh zákona, který
jste už jednou projednali, a to 19. 4. t. r. pak schválili.
Tento návrh zákona je rozšířen
oproti původnímu o přechodné ustanovení,
jehož absenci označil prezident republiky jako důvod
odmítnutí připojit podpis pod tento zákon.
Tato novela posouvá věk zákazu prodeje a
užívání tabákových výrobků
ze 16 na 18 let. Zakazuje prodej tabákových výrobků
v prodejních automatech z pochopitelných důvodů.
Upravuje zdravotní varování na cigaretových
obalech a valorizuje sankce tohoto zákona. Podobné
a přísnější zákonné
normy vedoucí ke kontrole kouření přijala
většina vyspělých evropských
zemí na západ od naší hranice. Bohužel
jsme promeškali to, abychom byli první postkomunistickou
zemí, která přijme obdobnou normu. Během
našeho přetahování nás předběhlo
Polsko.
Došlo i k jiným významným
změnám během posledního půl
roku. Americky Federální úřad pro
potraviny a léčiva prohlásil v červenci
1995 úředně nikotin za návykovou drogu.
Nikotin je hlavní příčinou, proč
lidé kouří tabák a proč se
stává kuřák závislý
na tabáku. Nikotin patří k rostlinným
alkaloidům, jako např. kokain, morfin, chinin a
strychnin. Toto rozhodnutí může mít
dalekosáhlé důsledky, protože dosud
řada opatření ke kontrole tabáku narážela
na argument, že jde o výrobek jako každý
jiný, a jakákoliv regulace výroby, distribuce
a propagace je v rozporu s principy volného trhu, svobody
informací a svobody volby jedince.
Prohlášení
tabáku za návykovou drogu je významným
impulsem zastavení tabákové pandemie, která
ve druhé polovině 20. století bude mít
na svědomí 60 mil. lidských životů.
U nás je to 22 tisíc zmařených životů
ročně, což je několikrát více
než zaviní drogy, AIDS, dopravní nehody, sebevraždy
a vraždy dohromady. Jako příklad mohu uvést,
kdy ve věku 30 39 let infarkt myokardu je 6,3krát
častěji u kuřáků než u
nekuřáků. Pro Českou republiku to
znamená kolem 3.000 infarktů ročně
u těchto rizikově mladých osob. Přesto
tento návrh zákona naprosto neomezuje kouření
u dospělé populace. Pouze více ochraňuje
nekuřáky před agresivním chováním
některých kuřáků. Máme
za sebou první dobrou legislativní zkušenost
s dobrým a hmatatelným výsledkem, a to omezení
kouření v našem Parlamentu. Umožněme
podobný výsledek i na jiných veřejných
místech naší země. Jsem přesvědčen,
že tento zákon bude přijat širokou veřejností.
Národní centrum
podpory zdraví objednalo u Institutu pro výzkum
veřejného mínění průzkum,
kde respondenti odpovídali na otázku: souhlasíte
nebo nesouhlasíte s tím, aby kouření
ve veřejných prostorách a v situacích,
kdy spolu pobývají kuřáci a nekuřáci,
bylo zakázáno nebo omezeno zákonem? Souhlasně
odpověděla více než polovina pravidelných
kuřáků, a to 54%, 73% příležitostných
kuřáků, 82% bývalých kuřáků.
Z nekuřáků souhlasilo 9 z 10, tj. 89%.Souhlas
se zákonnou úpravou podle volebních preferencí
vyslovili i potenciální voliči: KDU 82%,
ODS 80%, Levý blok 78%, Sociální demokracie
77%, ODA 76%.
To vše ukazuje na to, že
hlasování o tomto zákonu jde napříč
volebními stranami.
Závěrem chci zdůraznit,
že se nejedná o převratnou novelu zákona,
ale o novelu, která téměř hluchý
zákon opět oživí a aktualizuje. Je to
novela, která jistě není kvalitativním
skokem, ale krokem správným směrem mezi vyspělé
civilizované země.
Dovolte mi připomenout
prohlášená pana prezidenta republiky Václava
Havla u příležitosti Světového
dne bez tabáku. Cituji: "Jako člověk,
který kouří 44 let, bych rád doporučil
všem mladým lidem, aby nezačali kouřit
a zároveň bych rád vyslovil své uznání
všem, kteří se rozhodli s tímto zlozvykem
zkoncovat. Kdo nekouří, je mj. svobodnější.
Držím palce všem odborníkům i laikům,
kteří se angažují za snížení
počtu kuřáků v naší zemi."
Vážené paní
poslankyně, vážení páni poslanci,
děkuji vám za pozornost a za vaši podporu návrhu
zákona při jeho prvním čtení.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Jarošovi. Organizační
výbor určil zpravodajem pana kolegu Václava
Krásu, kterého prosím, aby se ujal slova.
Poslanec Václav Krása:
Vážený pane předsedající,
vážené poslankyně, vážení
poslanci, dovolte mi, abych vás seznámil se zpravodajskou
zprávou k prvnímu čtení k návrhu
poslanců Jaroše a dalších na vydání
zákona, kterým se mění a doplňuje
zákon ČNR č. 37/89 Sb., o ochraně před
alkoholismem a jinými toxikomániemi, ve znění
zákona č. 425/90 Sb., tisk 1978.
Všichni asi cítíme,
že je nutné zvyšovat ochranu před alkoholismem,
kouřením a jinými toxikomániemi. Poslanecký
návrh poslanců Jaroše a dalších
obsahuje především opatření týkající
se ochrany před vlivem kouření. Nejsem přesvědčen,
že je to tak závažný problém, aby
musel být řešen restriktivním zákonným
opatřením. Orientace restriktivních opatření
především před negativním působení
kouření je zřejmá například
z požadavku na zákaz prodeje cigaretových výrobků
v prodejních automatech, přičemž tento
požadavek není uplatněn například
u automatů na alkoholické nápoje.
V návrhu zákona
je řada nejasností, např. který orgán
bude kontrolovat obměňování textů
varovných nápisů na obalech tabákových
výrobků. Návrh zákona předpokládá
provozování záchytných protialkoholních
stanic ve veřejném zájmu právnickými
i fyzickými osobami, ale dále nespecifikuje způsob
jejich zřizování a provozování.
Návrh novely zákona
obsahuje též některé formální
nedostatky v důvodové zprávě. V přiloženém
znění platného zákona nejsou důsledně
vyznačeny všechny navrhované změny oproti
stávajícímu znění.
Vláda vyjádřila
na svém zasedání 15. prosince 1995 s návrhem
zákona nesouhlas. Z výše uvedených důvodů
předkládám Poslanecké sněmovně
návrh na zamítnutí poslaneckého návrhu
v prvním čtení.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach:
Děkuji. Otevírám obecnou rozpravu, do které
se jako první přihlásil pan poslanec Jan
Černý.
Poslanec Jan Černý:
Dámy a pánové, pane předsedající,
vy všichni dobře víte, že kdykoli se tady
objevil zákon, který se snažil zcela restriktivně
zamezit něčemu, čemu se dá zamezit
výchovou, vzděláváním a vůbec
kladným působením jak v rodině, tak
na veřejnosti, vystupoval jsem proti takovým restrikcím,
které jsou podle mého názoru zbytečné
a ve svých důsledcích nakonec vedou pouze
k obcházení těchto zákonů a
ke snaze nedodržovat ustanovení, která veřejnost
nepřijme.
Víte také, že
jsem byl kuřák a řada z vás mi obranu
práv kuřáků vyčítala
a říkala, že jsem závislý narkoman
a tudíž nemohu jednoznačně posoudit
vliv, který kouření má na nekuřáckou
populaci. Vzal jsem si tato slova k srdci a kouřit jsem
přestal. Musím přiznat, že po šesti
měsících, kdy nekouřím, jsem
na tento zákon skutečně názor změnil.
Zatímco dříve jsem si myslel, že je
to hloupost, dnes si myslím, že je to velká
hloupost nutit někoho takovýmito restriktivními
zákony k tomu, aby kouřit přestal, nutit
někoho, aby se choval tak jak se někomu zdá,
že se chovat má.
Za těch šest měsíců
jsem také poznal, že kuřácká
populace je poměrně velmi slušné vychovaná,
že se snaží dodržovat veškeré
zákazy, které si dobrovolně majitel objektu,
majitel budovy, majitel sálu stanoví a že tam
kde je prostě kouření majitelem zakázáno,
tito kuřáci skutečně nekouří.
Velmi málo je těch, kteří kouří
mimo vyhrazené prostory a já nevidím důvod,
proč bychom je měli pronásledovat.
Dámy a pánové,
jako nekuřák, jako člověk, který
se dostal ze závislosti na droze (jak ji popisuje kolega
Jaroš) vás prosím, abyste tuto novelu zamítli.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach:
Děkuji. Kdo se dále hlásí do rozpravy?
Kolegové Severa a Janeček. Prosím, abyste
zvážili, jestli byste se nemohli hlásit písemně,
jak bývalo dobrým zvykem.
Poslanec Pavel Severa: Já
se omlouvám, že jsem nedal písemnou přihlášku.
Jen jsem chtěl říci, že v souladu s
jednacím řádem sděluji, že nemám
žádný zájem a nejsem nijak zainteresován
a podpořím tuto novelu. Děkuji.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach:
Děkuji. Doufám, že se teď nepřihlásí
všichni, kteří nemají žádný
zájem. Kolega Janeček stahuje svoji přihlášku.
Končím rozpravu vzhledem k tomu, že se do ní
dále nikdo nepřihlásil.
Dámy a pánové,
zazněl zde návrh na zamítnutí tohoto
návrhu zákona v rozpravě. Jsem povinen o
něm dát hlasovat. Kdo je pro přijetí
tohoto návrhu, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko
v hlasování č. 116. Kdo je proti zamítnutí?
Tento návrh nebyl přijat
poměrem hlasů 42 pro, 35 proti.
Nyní budeme hlasovat o
návrhu na přikázání tak jak
jej přednesl předkladatel v souladu s tím,
co navrhuje organizační výbor.
Kdo je pro přikázání
této normy k projednání výboru pro
sociální politiku a zdravotnictví, ať
zvedne ruku a stiskne tlačítko v hlasování
č. 117. Kdo je proti?
Tento návrh nebyl přijat
poměrem hlasů 42 pro, 34 proti.
Tím jsme projednali tento
bod. Děkuji panu poslanci Jarošovi a panu zpravodaji
Krásovi.
Myslím, že se můžeme
vrátit k bodu
Vládní návrh,
jak už bylo jednou uvedeno, jsme obdrželi jako tisk
2092. Prosím pana ministra Ivana Pilipa, kterého
vláda pověřila uvedením tohoto zákona,
aby se ujal slova. Dámy a pánové, prosím
o klid.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Ivan
Pilip:
Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
dovolte mi, abych předložil a navrhl k projednání
návrh zákona, který s tím minulým
má společné snad jedno, a sice to, že
jde o téma, které se periodicky vrací na
jednání jak vlády, tak parlamentu, a sice
jde o otázku dořešení bývalého
majetku SSM a s tím související činnosti
Fondu dětí a mládeže, který byl
zřízen zákonem č. 113/93.
Vláda se tímto ustanovením
a činností Fondu dětí a mládeže
zabývala a rozhodla se navrhnout změny v tomto zákoně,
které by měly vést k urychlenému dokončení
problematiky majetku bývalého SSM a vyjasnění
pravomocí, které v tomto vypořádávání
mají být.
Kdybych měl tento návrh
velmi zjednodušeně charakterizovat, má vést
zhruba ke dvěma věcem. Jednak k tomu, že z
Fondu dětí a mládeže by bylo nyní
operativně a velmi rychle umožněno, aby po
dokončení zmapování majetku bývalého
SSM provedl jeho roztřídění do dvou
skupin a mohl tu část, která může
bezprostředně sloužit dětem a mládeži,
převádět na tyto organizace v souladu s dalšími
technickými ustanoveními a vlastně nemít
už tento majetek ve své přímé
správě. Dále ho rozdělit na druhou
část majetku, kde jde o bývalý majetek
SSM, který nemá charakter majetku, který
je bezprostředně využitelný pro činnost
dětí a mládeže tzn. různé
tiskárny, vydavatelské domy, megalomanské
hotely, atd. a tento majetek aby byl prostřednictvím
Fondu dětí a mládeže dán do privatizace
a výtěžek této privatizace aby byl dán
do státního rozpočtu s případnou
možností využití na činnost dětí
a mládeže.
Zároveň tento návrh
uvádí, že tím by byla činnost
Fondu dětí a mládeže vyčerpána
a po splnění těchto úkolů ke
30. 6. 1997 by Fond dětí a mládeže ukončil
svou činnost, protože by úkol se kterým
byl zřízen, byl takto vypořádán.
To je tedy hlavní myšlenka
vládního návrhu novely a doplnění
zákona č. 113/93. Dovoluji si proto doporučit
sněmovně, aby tento zákon schválila
do dalšího čtení.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach:
Děkuji panu ministrovi. Prosím pana poslance Martina
Chudobu, který byl určen organizačním
výborem jako zpravodaj pro prvé čtení,
aby se ujal slova.
Poslanec Martin Chudoba:
Vážený pane předsedající,
vážené dámy, vážení
pánové, vládní návrh zákona,
kterým se mění a doplňuje zákon
č. 113/93 Sb., o Fondu dětí a mládeže,
je návrh velmi stručný, ale svým obsahem
velmi závažný. Stávající
právní norma již nevyhovuje funkčnosti
fondu a je třeba provést několik úprav,
aby mohl fungovat tak, jak bylo zamýšleno při
jeho zřízení. Na tom se mimo jiné
shodli zástupci všech zúčastněných
stran, tj. vlády, parlamentu i fondu při schůzce
u předsedy Poslanecké sněmovny Parlamentu
pana Uhdeho.
V současné době
je Poslanecké sněmovně předložen
k projednání i poslanecký návrh zákona,
kterým se mění a doplňuje zákon
č. 113/93 o Fondu dětí a mládeže.
Nejvýznamnější rozdíl mezi předloženým
vládním návrhem oproti poslaneckému
návrhu je v tom, že vládní návrh
zákona obsahuje likvidační paragrafy, které
hovoří zcela konkrétně o termínu
a způsobu likvidace fondu.
Organizační výbor
Poslanecké sněmovny na svém zasedání
doporučil sněmovně, aby přijala usnesení,
kterým novelu zákona, kterou se mění
a doplňuje zákon č. 113/93 Sb., o Fondu dětí
a mládeže uvedenou v tisku 2090, přikázala
k projednání výboru pro vědu, vzdělání,
kulturu, mládež a tělovýchovu. Děkuji
vám za pozornost.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach:
Děkuji. Otevírám obecnou rozpravu. Jako první
se do ní přihlásil pan poslanec Karas, připraví
se pan poslanec Mašek.