Poslanec Zdeněk Trojan: Váženy pane
předsedající, pane předsedo, páni
ministři, kolegyně a kolegové.
Úvodem prohlašuji, že nejsem držitelem žádné
střelné zbraně a ani v budoucnu se jím
nehodlám stát. Mrzí mne trochu, že podobné
prohlášení zde neučinili další
kolegové, kteří zde na téma zákona
o střelných zbraních hovořili.
Stojíme opět před jedním významným
rozhodnutím, které naznačí, jaký
charakter bude naše společnost v budoucnu mít.
projednáváme a budeme přijímat nový
zákon o střelných zbraních. Potřeba
nové právní úpravy je nesporná.
Podstatou vládního návrhu je však podle
mého mínění pouze důkladnější
administrativní propracovanost, nikoliv však nastartování
změny v dosavadním vývoji v nazírání
na vztah k držení zbraně soukromými
osobami.
Diskuse o tom, jaké pojetí bezpečnosti občana
nalezne uplatnění v našem státě,
zůstala bokem zájmu naší veřejnosti
i sdělovacích prostředků a ani nebyla
nastolena v širší míře při
projednávání návrhu zákona
ve výborech.
Jde o to, z jaké filosofie má zákon o střelných
zbraních vycházet. Má mít rozhodující
roli při zajišťování ochrany a
bezpečnosti občanů zákon, spravedlnost,
stát, nebo vsadíme na schopnost občanů
postarat se o svou bezpečnost vlastní silou?
Srovnáme-li zákony o zbraních a střelivu,
jež platí v evropských zemích, shledáme
nejvýznamnější rozdíly v tom,
jak regulují právo jednotlivce opatřit si
zbraň k ochraně své osoby, resp. zbrojní
pas. Právě tento aspekt totiž nejvíce
odráží celkovou filosofii zákona a má
také největší praktické důsledky.
Z tohoto pohledu lze současnou evropskou legislativu rozdělit
do tří skupin.
První skupinu představuje liberální
pojetí. Zbraň k osobní ochraně může
obdržet každý, komu to není explicitně
zakázáno. Existuje pouze negativní vymezení
kategorií občanů nezpůsobilých
zbraň držet, těch, kdo byli pravomocně
odsouzeni za to či ono, léčí se z
drogové závislosti apod. Všichni ostatní
ji mohou získat bez jakékoliv podmínky. Tento
přístup, jehož modelem je úprava Spojených
států a obvykle se označuje jako americký,
se v Evropě objevuje především v postkomunistických
zemích. Příkladem může být
Polsko, ale v podstatě i dosud existující
legislativa České republiky. K této koncepci
se řadí i projednávaný vládní
návrh.
Druhou skupinu představuje částečně
restriktivní pojetí. Od předchozího
pojetí se liší tím, že kromě
negativního obsahuje i pozitivní vymezení
těch, kdo mají nárok zbraň k ochraně
své osoby získat. Tento nárok může
být definován různě. Např.
v německém zákoně se píše,
že nárok vzniká tehdy, když žadatel
doloží, že je významně více
než průměrný občan ohrožen
na zdraví či životě. Posouzení
závažnosti důvodů pro uznání
nároků spadá podle tohoto německého
modelu do kompetence policie. Podobná úprava platí
i ve Velké Británii.
Třetí skupinou je čistě restriktivní
pojetí. Tento přístup vůbec nepřipouští
držení zbraně k osobní ochraně.
Lze získat jen přesně definovanou zbraň
- loveckou či sportovní - k čemuž je
ovšem třeba prokázat členství
v registrované sportovní čí lovecké
organizaci apod. Toto pojetí lze označit jako švédské.
Jeho výhodou je, že policii odpadá rozlišování,
je-li nějaká zbraň k osobní ochraně
držena právem či ne, neboť všechny
zbraně kromě loveckých a sportovních
jsou automaticky nepovolené. Česká republika
by měla z těchto tří možných
pojetí uzákonit to, o kterém je přesvědčena,
že bude nejvíce vyhovovat. Jestliže bude zvoleno
pojetí liberální, reprezentované vládním
návrhem, bylo by namístě vhodné deklarovat,
že a proč se Česká republika k tomuto
pojetí přihlásila. Zdůvodnění
by se mělo opírat o argumenty jak ideové,
tak praktické.
Ideové argumenty pro liberální pojetí
mají velkou tradici v Americe, kde se od doby revoluce
a průkopníků divokého Západu
udržuje individualistická představa ozbrojeného
občana jako garanta politických svobod. V západní
Evropě, která je nám nesporně kulturně
bližší, však jednoznačně převládá
restriktivnější německý model.
Hlavním ideovým argumentem pro restrikci je skutečnost,
že považuje-li se za normální, že
občan je ozbrojen a sám hájí svou
bezpečnost, stává se používání
střelné zbraně součástí
běžné reality. Je otázkou, zda si takovou
proměnu běžné reality můžeme
přát. Přesunutí odpovědnosti
na občana má navíc ten výsledek, že
ten občan, který se neozbrojí, se vlastně
dopouští nedbalosti a podlehne-li útoku, je
to chápáno alespoň do jisté míry
jako jeho chyba. Měl se přece ozbrojit.
Praktické argumenty pro liberální pojetí
je v současné době velmi těžné
najít. l ve Spojených státech se dnes stále
více uznává, že cena, kterou platí
Spojené státy za věrnost své ideové
tradici, je neúnosná.
Nebylo-li dokázáno, že liberalizace snižuje
počet zranění a usmrcení spáchaných
střelnou zbraní, je třeba předpokládat,
že pravděpodobnost použití zbraně
s jejich počtem v populaci poroste.
Zastánci liberálního přístupu
ke zbraním, jehož pojetí se prosazuje v právě
projednávané navrhované podobě zákona
o zbraních a střelivu, argumentují obvykle:
je přece demokratičtější dát
každému stejnou šanci, než vlastnictví
zbraně nějak regulovat. Takovou pravomoc přece
nemůžeme dát státu do rukou. Anebo:
musíme dát poctivému občanovi šanci
proti zločinci. Případnou kritiku pak odrážejí
tvrzením: riziko tím nijak neroste, protože
valná většina zločinů je spáchána
nelegálně drženými zbraněmi.
Na všechna tato tvrzení bych si dovolil odpovědět
následujícími deseti argumenty, které
je zpochybňují, pokud je přímo nevyvracejí.
1. Vydávat právo na zbraně za podmínku
demokracie je naprostý nesmysl. V demokratických
zemích se vyskytují obě varianty, přičemž
přístup více či méně
restriktivní je normou v zemích západní
Evropy, přístup liberální v USA. Kromě
USA se ovšem vyskytuje, jak jsem se zmínil, také
v postkomunistických zemích. Bylo by třeba
empiricky, nejen ideově zdůvodnit, proč se
chceme dát americkobalkánskou a ne západoevropskou
cestou.
2. Liberální přístup nedává
rovnou šanci, naopak ruší ji, neboť z bezpečnosti
činí pouhé zboží. Jestliže
občanskou společnost garantující jednotlivci
ochranu nahradíme trhem bezpečnosti a vyvoláme
závody ve zbrojení mezi zločinci a jistou
složkou obyvatelstva tvořenou převážně
fyzicky a finančně vybavenými muži,
možná udržíme rovnováhu mezi nimi,
ale bezpečnost neozbrojeného zbytku populace se
sníží. Stručně řečeno,
bezpečnost ozbrojených relativně roste, bezpečnost
neozbrojených absolutně klesá. Liberální
přístup poskytuje jistou diskutabilní bezpečnost
těm, kdo si mohou kvalitní zbraně, výcvik
a jiné zaplatit, ale definitivně znevýhodňuje
ty druhé, to je většinu populace.
3. l ti, kdo přijmou logiku individuální
odpovědnosti a koupí si zbraň, zůstane
v nevýhodě vůči útočníkovi,
jež si může sám volit moment útoku.
Představa, že nošení zbraně poctivými
občany odradí potenciální útočníky
je dětinská. Všechny zkušenosti, zejména
ty americké, nasvědčují tomu, že
možnost obrany ze strany napadeného prostě
vede potenciální útočníky k
tomu, aby se sami vyzbrojili střelnou zbraní a namísto
stržení kabelky z ramene zahájili útok
střelou zezadu do hlavy.
4. S rostoucím počtem zbraní v populaci stoupá
pravděpodobnost jejich použití. Argument, že
v každé společnosti je většina
trestných činů spáchána nelegálně
drženými zbraněmi, tu neobstojí. Velká
část nelegálních zbraní začíná
svůj život jako legální. Čím
více je v populaci legálně držených
zbraní, tím více se jich posléze stane
nelegálními.
5. Jakákoli bagatelizace je nepřípustná.
V liberálním režimu jsou řádově
vyšší absolutní počty všech
zastřelených jak nelegálními, tak
legálními zbraněmi. Zatímco profesionální
zločinci používají zbraně nelegálně
držené, různí psychopati, kteří
ve Spojených státech čas od času masakrují
restaurace a dětské školy, je obvykle mají
zcela legálně, neboť se dosud ničeho
nedopustili. Rovněž četná zastřelení
v manželských a sousedských sporech padají
vesměs na vrub legálních zbraní získaných
bezúhonnými občany. Společnost se
nedělí podle prostých kritérií
na zločince a poctivce. Každý budoucí
zločinec je bezúhonný až do chvíle,
kdy poprvé překročí zákon.
Lennonův vrah Chapman a pachatel atentátu na Reagana
Hinckley stříleli legálně drženými
zbraněmi a podle navrhované české
normy by zbraně rovněž bez problémů
dostali.
6. S rostoucím počtem zbraní ve společnosti
se stává ozbrojený občan normou a
v obecném chápání je vlastní
vinou neozbrojeného, přijde-li k úhoně.
Odpovědnost za vlastní obranu se přesouvá
z policie na jednotlivce, přičemž ti nejohroženější
nejsou schopni a obvykle ani ochotni chodit na střelnici
a trénovat se, aby drželi s takovým vývojem
krok.
7. Odpovědnost za občana náleží
státu právem, právě tak jako jiné
pravomoci, které mu svěřujeme, od vnější
obrany země až po fungování justice.
Možnost zneužití těchto pravomocí
samozřejmě vždy existuje, ale v demokracii
by proti ní měla být účinná
systémová opatření. V každém
případě je absurdní, aby se argumentovalo
tím, že pro obavy z korupce nelze policii dát
do rukou pravomoc rozhodnout o tom, kdo má dostatečně
závažný důvod k držení zbraně.
Pokud by policie nezasluhovala takové důvěry,
pak by zajisté nezasluhovala ani daleko závažnějšího
práva vyšetřovat trestné činy,
zatýkat provinilce a zasahovat proti nim.
8. S rostoucím počtem zbraní se tyto stávají
součástí všeobecné kultury národa
a jeho mentality. Znamená to projít si období
divokého západu, které jsme za c.k. monarchie
neprožili, anebo spíše divokého východu,
neboť cesta do reality amerických akčních
filmů dnes vede přes Rusko a Balkán. Je ovšem
velmi diskutabilní, zda si takový kulturní
vývoj máme přát.
9. l kdyby se všechny ideové argumenty daly považovat
za subjektivní, čísla hovoří
jasnou řečí. Ve Spojených státech,
které jsou ztělesněním liberálního
přístupu, jsou počty zastřelených
více než o řád vyšší
oproti srovnatelným zemím Evropy, např. Velké
Británie. Země s nejrestriktivnějším
přístupem, např. Švédsko, mají
také nejnižší počty obětí.
10. Normální je nestřílet. Ti, kdo
prosazují liberální zákon o zbraních
a střelivu, to často obhajují ideovými
argumenty, když už ty empirické neexistují.
Ve skutečnosti jde však o docela prostou chlapskou
frajeřinu, adolescentní radost z chladné
oceli v kapse, která dá i Pepíkovi Maříkovi
šanci cítit se na chvíli jako Phille Marlowe.
Ženy a psychicky vyrovnaní muži však toto
potěšení nesdílejí.
Vážení kolegové, doufám, že
z mého vystoupení je zřejmé, že
nesouhlasím se zcela liberálním pojetím
práva na držení zbraně, jak je zapsáno
v projednávaném vládním návrhu.
Navrhuji - a je to bez větších zásahů
do textu možné - provést změny, které
zavedou do práva na získání zbrojního
průkazu skupinu F a G pozitivní vymezení
a tím dát zákonu charakter částečně
restriktivní. Za nejvhodnější formulaci
podmínek pro získání nároku
na zbrojní průkaz považuji text použitý
v německém zákoně o zbraních.
Jeho úprava v § 33 odst. 3 stanovuje, že nárok
na vydání zbrojního průkazu nemá
ten, kdo neprokáže věrohodným způsobem
potřebu vyplývající z toho, že
je významně, více než ostatní
občané, ohrožen na zdraví a životě
a že držení zbraně toto ohrožení
sníží.
Kromě této zásadní změny doporučuji
zvážit některé další úpravy.
V § 3 písmeno m) se zavádí pojem "zbraň
k ochraně majetku a osoby". Domnívám
se, že termín "ochrana osoby" je poměrně
široký a zahrnuje např. i ochranu proti pomluvě
a jiné a domnívám se, že chránit
se proti pomluvě zbraní je zcela jistě absurdní.
Vhodnější je použít formulace "ochrana
života a zdraví". Ostatně tak to používá
už zmiňovaný německý zákon
a další oporu lze nalézt i v některých
formulacích Listiny základních práv
a svobod. Dále se domnívám, že zákon
by měl stanovit, že náklady na lékařské
výkony a vydávání potvrzení
půjdou k tíži žadatele.
Pokud se týče posouzení spolehlivosti, lze
očekávat, že mohou nastat případy,
kdy se žadatel bude proti rozhodnutí orgánu
odvolávat.
Soudím, že takové odvolání by
nemělo mít odkladný účinek.
S ohledem na to, co jsem uvedl, bych si dovolil předložit
několik pozměňovacích návrhů.
1. V § 3 písm. n) nahradit text "k ochraně
osoby a majetku" slovy "k ochraně zdraví,
života a majetku".
2. Stejnou záměnu textu jako v bodě 1. provést
i na dalších místech zákona, tj. §
20 odst. 2, § 29 písm. f) a g), § 33 písm.
a) a b), § 34 písm. a) a b), § 35 písm.
a) a b), § 36 písm. a) a b).
3. V § 40 odstavec 2 přečíslovat na
4 a vložit nové odstavce 2 a 3 ve znění:
(2) Zbrojní průkaz skupiny F a G se vydá
jen fyzické osobě, která věrohodným
způsobem doloží, že výrazně
více než u ostatních občanů je
ohroženo její zdraví, život nebo majetek
a že toto ohrožení nelze snížit žádným
jiným opatřením.
(3) Oprávněnost nároků na zbrojní
průkaz podle odstavce 2 posuzuje Okresní ředitelství
Policie, příslušné k vydání
zbrojního průkazu.
4. V § 42 doplnit odstavec 6 ve znění:
(6) Náklady vynaložené na posouzení
způsobilosti podle odstavců 1 až 4 hradí
žadatel o zbrojní průkaz, respektive držitel
zbrojního průkazu.
5. V § 45 doplnit odstavec 3 ve znění:
(3) Odvolání proti posudku o spolehlivosti podle
odstavce 1 nemá odkladný účinek.
6. V § 49 doplnit v odstavci 1 písm. e) ve znění:
"e) Zjistí, že zaniklo odůvodnění
držení zbrojního průkazu podle §
40 odst. 2".
Tento 6. pozměňovací návrh má
ovšem smysl pouze v případě, když
bude přijat pozměňovací návrh,
který jsem uvedl jako třetí.
Vážené kolegyně a kolegové, závěrem
bych vás chtěl požádat, abyste se nad
argumenty, které jsem ve prospěch částečně
restriktivního zákona přednesl, zamysleli.
Svým hlasováním o pozměňovacích
návrzích, které jsem k této věci
přednesl, rozhodnete o tom, jak zákon o střelných
zbraních ovlivní vývoj bezpečnosti
a násilné kriminality v tomto státě.
Mezi vašimi voliči je jistě více těch,
kteří se liberálního práva
na držení zbraní obávají, než
těch, kdo se z možnosti držet zbraň budou
radovat.
Vytvoření podmínek pro vyvolávání
závodů ve zbrojení se zločinci je
nezodpovědné. Tím, že se kvalita potencionálního
konfliktu posune od prostého fyzického střetu
ke střetu arzenálů, se nezvýší
ani bezpečnost ozbrojených. Ti nejohroženější,
ženy a starší lidé, kteří
nebudou ochotni se ozbrojit nebo schopni se naučit střílet
a přesně mířit, na tom katastrofálně
prodělají. Právě ti nejvíce
ohrožení nemají žádný zájem
na vítězství ultraliberálního
pojetí, založeného na tom, že nikoliv
stát a Policie, ale občan sám si odpovídá
za svou bezpečnost a že je projevem jeho nezodpovědnosti,
jestliže si nepořídí zbraň a
nechodí řádně trénovat na střelnici.
Ještě jednou se na vás, vážené
kolegyně a kolegové, obracím. Uvědomte
si, oč jde. Normální je nestřílet.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Trojanovi. Prosím pana poslance Řezáče,
aby se ujal slova. připraví se pan kolega Kužílek.
Poslanec Vladimír Řezáč: Vážený
pane předsedo, pane místopředsedo, pane ministře,
kolegyně a kolegové, úvodem chci říci,
že mám vztah k projednávané materii,
neboť se osmý rok zabývám myslivostí
a mohu tedy být podjatým ve vztahu k tomuto vládnímu
návrhu. Přesto chci úvodem říci,
a to jako opoziční poslanec, že se domnívám,
že byl odveden velký kus práce právníky
předkladatele, že se předkladatel na této
materii natrápil stejně jako garanční
výbor a že nepochybně bez ohledu na to, jak
tento zákon bude definitivně přijat, bude
napadán jak zastánci amerického modelu, tak
zastánci švédského modelu. Osobně
se domnívám, že zvolená střední
cesta německé právní úpravy
je pro naše poměry v kontinentální Evropě
a ve střední Evropě ideální.
Mám asi dva pozměňovací návrhy,
resp. pozměňovací návrhy ke dvěma
ustanovením. Myslím, že zejména tomu
prvnímu pan ministr vnitra Ruml bude rozumět. Navrhuji,
aby v § 45, který upravuje spolehlivost, bylo vypuštěno
celé písm. c) odst. 2, tj. celá úprava,
že z jiných důvodů neskýtá
záruku. Toto ustanovení mi vadí jako právníkovi
i jako advokátovi. Je to velice měkké, kaučukové,
abstraktní ustanovení, které umožňuje
velké zneužití takovéto zákonné
úpravy. Mým přátelům v myslivosti,
kteří drželi zbraně v 60. letech a přišli
o ně po roce 1970, připomíná úpravu
ze 70. let, na základě které jim byly odnímány
kulovnice a brokovnice. Domnívám se, že důvody,
pro které nebude vydána zbraň, musí
být konkrétní. Navíc v odst. 1 téhož
paragrafu je uvedena velice důležitá kategorie
veřejných zájmů, která je dostačující
v mezinárodním právu a měla by stačit
i v právu vnitrostátním.
Moje další pozměňovací návrhy
se týkají přechodného ustanovení
§ 88, tj. platnosti oprávnění vydaných
před účinností tohoto zákona.
Navrhuji na konci odstavce 1 doplnit tři věty. Každou
doplňující větu samostatně
zdůvodním.
Především navrhuji, aby byla doplněna
věta: "Přitom neprovádí střelbu
na cíl s vyhodnocením výsledků zásahů
podle § 43 odst. 4 písm. b)." Jestliže někdo
dělá myslivost nebo sportovní střelectví
30 let nebo 10 let, bylo mu vydáno povolení a takovouto
dobu prokazoval v praxi, že umí bezpečně
zacházet se zbraní, že se nedopustil žádného
porušení předpisů v souvislosti s právem
nosit a držet zbraň, domnívám se, že
by bylo absolutně nešťastné, abychom sbírali
brokovnice třeba starým myslivcům ve věku
60 let jen proto, že na střelnici nenastřílejí
40 % asfaltových holubů. Mám zato, že
to souvisí do jisté míry s principem ochrany
nabytých práv.
Navrhuji, aby byla doplněna druhá věta na
konci odstavce 1 ve znění: "Držitel povolení
držení a nošení zbraní a střeliva,
vydaného před účinností tohoto
zákona, mladší 21 let, neztratí toto
nabyté právo pro nedostatek věku." Tento
návrh činím proto, že § 42 mění
věkovou hranici pro možnost požádat o
vydání zbrojního průkazu z 18 na 21
let. Chci otevřeně říci, že jsem
nevyhověl myslivecké lobby, abych zde navrhl změnu
této věkové hranice. Mám ale zato,
že podle principu ochrany nabytých práv, který
Ústavní soud České republiky již
třikrát uložil v nálezech publikovaných
ve Sbírce zákonů a který musí
být respektován v každé normě,
je nutné, aby osoby, které získaly dosavadní
povolení k držení a nošení zbraní
a střeliva, toto nabyté právo nemohly ztratit
pro změnu právní úpravy.
V případě zbraní kulových v
podstatě již další problém nenastává.
V případě zbraní brokových
mohl být vydán i lovecký lístek podle
žádosti žadatele na jeden kalendářní
rok, a z toho důvodu navrhuji ještě třetí
doplňující větu k § 88 odstavci
1: "Po skončení platnosti povolení je
oprávněn požádat o vydání
nového povolení, i když nedovršil 21 let
věku."
To jsou všechny mé pozměňovací
návrhy. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Řezáčovi. Prosím pana
kolegu Kužílka, aby se ujal slova, připraví
se pan kolega Vrcha.
Poslanec Oldřich Kužílek: Dámy
a pánové, nejdříve bych chtěl
jako druhý zpravodaj upozornit na jednu technickou závadu,
která se objevila ve společné zprávě
a která spočívá v tom, že jeden
návrh, který má v podstatě spíše
technický charakter a navazuje na jiné návrhy,
které jsou zařazeny, nebyl uveden ve znění
společné zprávy.
Najdete ho na straně 6 v nezařazených připomínkách
a je to návrh k § 40, odst. 1, písm. g), který
oproti tomu, jak je to tam napsáno, navíc i navrhoval
výbor branný a bezpečnostní. Znamená
to tedy, že ve společné zprávě
na str. 2 by za návrh k § 36 by měl být
ještě doplněn tento návrh k § 40,
odst. 1, písm. g).
Navrhuji panu předsedajícímu, aby tuto situaci
pojednal tak, že pokud někdo nevznese proti tomuto
mému výkladu opravy společné zprávy
námitku, považovali bychom to za součást
společné zprávy. Pokud by někdo námitku
vznesl, mohli bychom hlasovat o tom, jestli tam má být
zařazena čárka, a pokud by takové
hlasování bylo neúspěšné,
dovolím si sám tuto věc navrhnout jako eventuální
návrh na zařazení tohoto bodu do mých
pozměňovacích návrhů, tzn.
k § 40, odst. 1, písm. g), vypustit. Tolik tedy jako
zpravodaj a částečně již jako
poslanec přihlášivši se do rozpravy.
Dále bych chtěl vznést několik pozměňovacích
návrhů, které vesměs byly projednány...
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Pane
kolego, promiňte, nebylo by vhodné tuto věc
třeba vyřešit okamžitě a pak pokračovat,
abychom si mohli případně odpustit rozšíření
té sumy pozměňovacích návrhů?
Dámy a pánové, pan kolega Kužílek
jako zpravodaj, navrhoval akceptovat určitou změnu,
resp. úpravu společné zprávy. Myslím,
že nejčistší způsob bude, abychom
o tom rozhodli hlasováním, zda sněmovna akceptuje
tento postup. Hlásí se však kolega Macháček.
Poslanec Jiří Macháček: Dámy
a pánové, na vysvětlení: Při
projednávání společné zprávy
jsme samozřejmě na tuto věc narazili, ovšem
s tím, že jedna věc je požadovat po občanovi,
aby podal čestné prohlášení v
tomto duchu, že neodmítl vojenskou službu atd.,
a druhá věc je, jestli to má být podmínka
pro vydání zbrojního průkazu. Takový
byl názor i legislativy parlamentu, a proto z § 28
a ještě jednoho, toto bylo vypuštěno,
požadovat to po občanovi, na druhou stranu to zůstalo
v podmínkách pro vydání zbrojního
průkazu. Takže si myslím, že se nejedná
o technickou chybu, ale víceméně o názor
skupiny zpravodajů, po konzultaci s legislativou.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
vám za toto vysvětlení. Tady v těch
přehršlích zpravodajů je chvilkami obtížné
se orientovat. Pak si myslím, že je velmi nutné,
abyste přednesl... Vlastně to už se stalo,
pane kolego. Vy jste to označil jako pozměňovací
návrh poslance Kužílka. Nepřistoupíme
tedy k žádným úpravám a k hlasování
o změnách ve společné zprávě
v tomto okamžiku a prosím, přednášejte
další návrhy!
Poslanec Oldřich Kužílek: Děkuji.
Nejdříve bych chtěl přednést
pozměňovací návrh v § 45, odst.
2 ve znění společné zprávy,
kde společná zpráva navrhla vypustit písm.
c) a já navrhuji naopak znovu do textu zákona vrátit
toto písm. c). Zdůvodním to tak, že
při koncipování písm. c) byla použita
jako vzor shodná úprava v rakouském a německém
zbrojním zákoně, kde byla téměř
doslovně převzata.
A při jednání výborů tato věc
byla dlouze argumentována. Domnívám se, že
ji ještě lépe zdůvodní ve svém
závěrečném slově pan ministr,
neboť pokud vím, Ministerstvo vnitra považuje
tuto pasáž za velmi důležitou.
K tomuto návrhu si dovolím dát podmíněný
návrh. Pokud by tento můj první návrh
neprošel, navrhuji v uvozovací větě
tohoto § 45, odst. 2 doplnit, tedy vrátit zpátky
slovo "zejména". To je první pozměňovací
návrh.
Další pozměňovací návrh,
který předkládám, je k § 46,
odst. 1: Za dosavadní písm. h) vložit písm.
i), které zní:
"i) oznámit ošetřujícímu
lékaři při každém registrování
k léčebné péči, že je
držitelem zbrojního průkazu", a dosavadní
písmena i) a j) označit jako písmena j) a
k).
Zdůvodnění je takové, že tento
návrh byl projednán na branném a bezpečnostním
výboru jako jediném, který se vůbec
úvahou v tomto směru zabýval. Byl jednoznačně
podpořen a pravděpodobně z důvodu,
že jiné výbory se tímto aspektem věci
nezabývaly, nebyl zařazen do společné
zprávy.
Obsahem návrhu je to, že pakliže každý
lékař je povinnen při kontaktu se svým
pacientem zaregistrovat a případně zasáhnout,
pokud by on byl držitelem zbrojního pasu a jeho stav
se výrazně změnil, zhoršil tak, že
by nadále neměl být držitelem průkazu,
tak tato věc bude znemožněna tím, že
doktor se vůbec nedozví, že ten člověk
je držitelem zbrojního průkazu, třeba
při přestěhování nebo pokud
prostě o to ten člověk bude mít zájem;
víme, že tyto různé lékařské
karty se velmi snadno ztrácejí. Tudíž
se zde ukládá povinnost držiteli zbrojního
průkazu, aby sdělil svému lékaři,
že je držitelem zbrojního průkazu.
Další návrh je k § 50, odst. 1, kde navrhuji
na konci připojit slova: "...a pokud je odůvodněné
podezření, že držitel nesplňuje
podmínky spolehlivosti." Je to opět návrh
branného a bezpečnostního výboru,
který nebyl zařazen do společné zprávy
také z velmi málo pochopitelných důvodů,
neboť to je návrh, který jednoznačně
míří k ochraně držitele zbrojního
průkazu před případným nešetrným
zásahem státních úředníků,
a týká se to té situace, že ve chvíli,
kdy proti někomu je zahájeno trestní řízení,
tak je z tohoto zákona povinnost odebrat mu zbrojní
průkaz. Ovšem existuje mnoho situací, kdy třeba
někdo použil zbraň v nutné obraně.
V takovém případě musí být
s ním zahájeho jakési řízení,
tedy trestní řízení, musí být
věc objasňována a teprve na jejím
konci může dojít k výroku, že je
nevinnen. Ale už v tomto mezidobí by mu musela být
ze zákona povinně odebrána zbraň,
a to považuji za naprosto nepřiměřené,
protože ten člověk skutečně může
třeba žít někde na samotě, tu
zbraň má z dobrým důvodů, použil
ji z dobrých důvodů, nicméně
věc musí být vyšetřována
a jemu by na tuto dobu byla ta zbraň odebrána, ačkoliv
na konci velmi pravděpodobně bude výrok o
tom, že třeba šlo o nutnou obranu anebo, že
bude osvobozen z jiných důvodů.
Čili já jenom navrhuji, aby se doplnilo jako ta
podmínka pro odebrání, že ještě
existují další důvody, a sice "že
nesplňuje podmínky spolehlivosti".
Další můj návrh je k § 53, odst.
3, formulovat tento odstavec takto: "Zbrojní oprávnění
vydané z důvodu uvedeného za a) v odst. 1,
písm. b) nebo za b) v odst. 1, písm. f) pro potřeby
Obecní policie opravňuje k nabývání
vlastnictví a přechovávání
pouze zbraní určených k ochraně osob
a majetku a střeliva do těchto zbraní".
Je to opět návrh vzniklý jednáním
na branném a bezpečnostním výboru
a na základě konzultace, podpory a doporučení
této myšlenky ze strany Ministerstva vnitra. Věcně
jde o určité omezení toho, aby Obecní
policie získala příliš široké
oprávnění pro dále špatně
kontrolovatelné množství a charakter zbraní.
Další můj návrh je k § 54 odst.
1, kde navrhuji na konci připojit nové písm.
l), které zní: "l) Umožnit orgánům
dozoru vstup a kontrolu podmínek uložení zbraní".
Je to opět návrh vznesený branným
a bezpečnostním výborem, je to návrh,
který odpovídá podobným mechanismům
třeba u daňových zákonů nebo
u zákonů, které kontrolují provozovny
- i když to není úplně přesné
- provozovny z hlediska hygieny a je to praxe, která samozřejmě
dnes existuje, kdy kontrola uložení zbraní
by byla neúčinná, když by kontrolní
orgány neměly možnost tu věc fyzicky
zkontrolovat.
Další tři návrhy se týkají
§ 67, 68 a 70, kde jejich nezařazení do společné
zprávy je pro mě také záhadou, protože
šlo o věc, kterou Ministerstvo vnitra při jednání
branného a bezpečnostního výboru označilo
za v podstatě legislativní omyl a požádalo,
aby to bylo vypuštěno a jde o technickou věc.
Branný a bezpečnostní výbor doslova
bez mrknutí oka samozřejmě tuto věc
přijal, nicméně do společné
zprávy se to nedostalo.
Znění návrhu je: K § 67 nadpis formulovat
takto "Dozor Policie České republiky a Ministerstva
vnitra". V odst. 1 za slova "Policie České
republiky" připojit slova "a Ministerstva vnitra".
V odst. 2 za slova "Policie ČR" připojit
slova "a Ministerstva vnitra". Dále k §
68 - § 68 včetně dosavadní poznámky
č. 21 vypustit, ostatní ustanovení, odkazy
a poznámky přečíslovat.
A k § 70 v odst. 1 - 5 vypustit slova "nebo vrchního
dozoru". Obsahem té věci je, že původní
návrh obsahoval institut vrchního dozoru, který
se při bližší analýze ukázal
býti bezpředmětným, neboť policie
je vlastně součástí nebo je podřízena
Ministerstvu vnitra. Poslední návrh, který
si dovolím vznést je k § 69, kde navrhuji v
souladu s usnesením branného a bezpečnostního
výboru číslovku 200 000 nahradit číslovkou
1 000 000. Jde o výši pokuty za tam specifikovaná
zakázaná jednání.