Poslanec Josef Mandík: Vážený
pane předsedající, pane ministře,
dámy a pánové, projednáváme
zákon o lesích, který má stanovit
právní normou předpoklady pro zachování
a obnovu lesa jako nenahraditelné složky životního
prostředí pro plnění všech jeho
funkcí a pro podporu trvale udržitelného hospodaření
v něm. Les považujeme za národní bohatství
a máme za to, že alespoň polovina základního
lesního půdního fondu by měla být
ve vlastnictví státu. K tomu je nutno zavést
předkupní právo státu k lesům,
zvláště k lesům ochranným a k
lesům zvláštního určení.
Vycházím přitom z toho, že tyto lesy
plní především mimoprodukční
funkce ve veřejném zájmu a vyžadují
tedy zvláštní způsob hospodaření.
Z toho vyplývá jisté omezení vlastnických
práv a mnohdy i snížení výnosů
z lesa, které musí být vlastníkovi
hrazeny. V mnoha případech je proto účelnější,
aby tyto lesy přešly do vlastnictví státu.
Vykupování lesů státem za účelem
zajištění mimoprodukčních funkcí
lesa je častým jevem v mnoha státech.
Již v roce 1952 byl přijat lesní zákon
na svou dobu velmi pokrokový, který podstatně
omezil činnosti v lesích a dal jim pravidla. Postupně
se vyvíjelo lesní hospodářství
založené na činnosti odborných lesních
hospodářů a hospodářském
plánování. Českému lesnictví,
založenému na poznání přírodních
podmínek a přizpůsobení hospodaření
těmto podmínkám se dostalo celoevropského
uznání. Jeho základy byly převzaty
například i do rezoluce přijaté na
konferenci o ochraně lesů v Evropě, konané
v Helsinkách v roce 1990, k níž se Česká
republika přihlásila. Předloha zákona
o lesích omezuje vlastníka ve svém nezbytně
nutném rozsahu tam, kde je to v zájmu lesa nebo
v zájmu společnosti za zachování lesa
ve stavu, ve kterém může optimálně
splnit všechny své funkce. Vedle prioritní
veličiny tržního hospodářství,
taky ne peněz, stojí druhá veličina,
a to je zájem státu na udržení vysoké
úrovně hospodářské úpravy
lesů, což je jeden z bodů zásad státní
lesnické politiky, které vláda schválila
v květnu roku 1994. Chceme-li i nadále udržet
úroveň hospodaření v lesích,
dále ji zkvalitňovat, udržet a zlepšovat
stav našich lesů, musí zůstat určitý
optimálně rovnovážný stav mezi
těmito veličinami. Opuštění nebo
oslabení každého ze základních
pilířů našeho lesnictví, naivní
představy, že vlastník bude sám od sebe
dobře hospodařit, by zcela jistě vedly ke
zhoršení stavu našich lesů. Je politováníhodné,
že za nepřijatelné omezení vlastnických
práv je některými poslanci označována
stanovená povinnost hospodařit podle lesních
hospodářských plánů se třemi
závaznými ukazateli. Tvrdí, že jedině
vlastník lesa ví, co je pro les a hlavně
pro něho dobré. Že nepotřebuje zákonem
stanovit, jak má v lese hospodařit. Pak je ovšem
nepochopitelné, proč se brání závazným
ukazatelům a lesnímu hospodářskému
plánu, které zabezpečují právě
dobré hospodaření v lese pro plnění
všech jeho funkcí.
Předkládám tyto pozměňovací
návrhy k předloze zákona: Zařadit
nový § 5 a ostatní přečíslovat.
Právo státu na předkupní koupi. To
předkládám variantně, varianta č.
1: "Vlastníci lesů jsou povinni v případě
jejich zamýšleného prodeje přednostně
nabídnout tyto lesy ke koupi právnické osobě
uvedené v § 4 odst. 1. Pokud tato právnická
osoba neprojeví o koupi písemně závazný
zájem do 30 dnů po obdržení nabídky,
mohou vlastníci zamýšlený prodej uskutečnit."
Druhý odstavec: "Povinnost podle odst. 1 vlastníci
lesa nemají, pokud má být kupující
osoba blízká nebo vlastník sousedního
lesa."
Varianta č. 2 - nebude-li přijata varianta č.
1: "odst. 1 Vlastníci lesů ochranných
- § č. 6 a lesů zvláštního
určení, uvedených v § č. 7, jsou
povinni" a text dále pokračuje včetně
bodu 2 stejně podle varianty č. 1."
V § 23 předlohy zákona odst. 2 druhé
věty vypustit a nahradit novým textem, který
zní: "Fyzické a právnické osoby
vlastnící lesy o výměře menší
než 50 ha, oznámí v termínu stanoveném
orgánem státní správy lesů
tomuto orgánu své hospodářské
záměry při hospodaření v lese
a požadavky na zpracování osnovy."
V odst. 3 celý text odstavce třetího nahradit
tímto textem: "Pro vlastníka lesů se
protokolárním převzetím osnovy stávají
závaznými celková výše těžeb,
která je nepřekročitelná a stanovený
podíl melioračních a zpevňovacích
dřevin při obnově porostu. Takový
vlastník nemusí žádat o provedení
těžby podle § 31 odst. 3."
Nebude-li tento návrh přijat, navrhuji druhou variantu,
zařadit do § 23 předlohy zákona nový
odst. 4 a ostatní přečíslovat, který
zní: "Pro vlastníky lesa ochranného
- § 6 a lesa zvláštního určení
- § 7, je osnova závazná."
V § 18 předlohy zákona zařadit nový
odst. 5 a další přečíslovat.
"Zákazy uvedené v odst. 1 pod písm.
g) a k) se nevztahují na chovatele včel, kteří
mají v souladu s § 17 odst. 2 svá včelstva
umístěna na lesních pozemcích."
Odůvodnění: § 17 odst. 2 je umožněno
se souhlasem vlastníka lesa v zájmu podpory ekologické
rovnováhy a opylování rostlin umísťovat
včelstva na lesních pozemcích. Je nezbytně
nutné umožnit jejich ošetřování
a přitom co nejméně zatížit státní
správu. Je-li včelaři povoleno umístit
včelstva na lesním pozemku, měl by mu být
automaticky zákonem povolen vjezd do lesa za účelem
jejich ošetřování. Včelař
pro svoji práci ve včelách musí rozdělávat
oheň. Pokud mu nebude zákonem umožněno
rozdělávat oheň, tak se dostává
do střetu s lesní stráží.
Dále navrhuji vypustit v § 18 odst. 4 společné
zprávy.
Vypustit první odstavec nebo chcete-li první větu
v § 22 odst. 2 společné zprávy. Je to
tam uvedeno jako odstavečky, ale je to formou první
a druhé věty. Jedná se tedy o první
větu § 22 odst. 2 společné zprávy.
Dále navrhuji vypustit v § 22 odst. 4 společné
zprávy.
Dále v § 25 vypustit odst. 7 společné
zprávy.
V § 27 vypustit odst. 4 společné zprávy.
Nebude-li přijat můj pozměňovací
návrh v § 23, navrhuji vypustit text v § 31 odst.
3 společné zprávy.
Vypustit v § 43 odst. 5 společné zprávy.
Vypustit druhou větu v § 48 odst. 1 společné
zprávy.
§ 38 společné zprávy. Navrhuji nový
odst. 3 a ostatní přečíslovat. "Lesní
stráž plní úkoly a vykonává
pravomoci orgánu státní správy lesů
a za svoji činnost je odpovědna tomu orgánu,
který ji ustavil. Tento orgán odpovídá
za škodu, kterou lesní stráž při
této činnosti utrpí."
Odůvodnění: Poznatky z dosavadní praxe
svědčí o tom, že není jednoznačné
a nesporné, zda je za svoji činnost lesní
stráž odpovědna tomu, kdo ji do funkce navrhl
nebo kdo ji ustanovil. Rovněž není jednoznačnost
v situaci, kdy při výkonu této činnosti
dojde ke škodě na zdraví lesní stráže
a kdo za ni odpovídá.
Dále navrhuji nové znění § 45
předlohy zákona, které zní: "Dozor
v lesním hospodářství a zajištění
hospodaření v lesích náhradním
způsobem."
Navrhuji zařadit nové odst. 2, 3 a 4 do předlohy
zákona a ostatní přečíslovat.
Odst. 2 zní: "Neplní-li vlastník lesa
při hospodaření v lese povinnosti uložené
tímto zákonem, a to zejména v předcházení
šíření hmyzích škůdců
nebo živelních událostí, uloží
mu orgán státní správy lesů
provedení potřebných opatření
a stanoví lhůtu pro jejich provedení. Současně
jej upozorní, že nesplní-li ve lhůtě
uložená opatření, rozhodne o jejich
provedení náhradním způsobem. Odvolání
proti tomuto rozhodnutí nemá odkladní účinek."
Odst. 3: "Opatření podle odst. 4 musí
vycházet ze zákona a nesmí být neodůvodnitelně
rozšiřováno."
Odst. 4: "Neprovedl-li vlastník opatření
uložená podle odstavce i ve stanoveném termínu,
rozhodne o provedení těchto opatření
orgán státní správy, a to prostřednictvím
jiné způsobilé právnické nebo
fyzické osoby, a to na náklady vlastníka
lesa. Vlastník lesa je povinen provedení těchto
opatření strpět."
Odůvodnění: Návrh sleduje zejména
ochranu vlastnictví, tedy stavu lesa drobných vlastníků.
Dosavadní poznatky a zjištění orgánů
odborné správy lesů konstatují, že
narůstají stížnosti vlastníků,
kteří přes svoji péči o zdravotní
stav lesa jsou nuceni k dalším činnostem, které
spočívají v zanedbání povinné
péče o lesní porosty sousedními vlastníky.
Zejména hmyzí škůdci se šíří
z těchto zanedbaných lokalit do zdravých
nebo ošetřených porostů sousedících,
takže nutně dochází k poškozování
stavu lesa, tedy toho majetku po stránce vlastnické
i k poškozování životního prostředí
obecně. Jsou vlastníci a nikoliv v zanedbatelném
počtu - příkladem může namátkově
posloužit oblast Beskyd nebo Opavska - kdy jakékoliv
urgence, rozhodnutí orgánu státní
správy i pohrůžky sankcemi za zanedbávání
povinností zamezení šíření
hmyzích škůdců jsou zbytečné
a nevykonatelné. Pak dochází ke kalamitním
situacím. To je všechno. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Mandíkovi. Prosím, aby se slova ujal
pan poslanec Hofhanzl a připraví se pan poslanec
Drápela.
Poslanec Čestmír Hofhanzl: Pane předsedající,
pane předsedo, pane ministře, vážené
dámy a pánové, dovolím si úvodem
malou historickou odbočku k pochopení širších
souvislostí běhu i naší doby. Je skutečností
našeho lidského světa, že způsoby
vlády odpovídají obvykle stavu společnosti
a zákony zajišťují zájmy nejvlivnějších
společenských skupin. Anglický filosof John
S. Mill ve svém spise "Úvahy o vládě
ústavní" před 150 lety napsal, že
nelze domorodým kmenům v Africe vládnout
demokraticky a ústavně.
Naše země prošla půl stoletím vlády
neslušných totalitních systémů,
naše duše i naše instituce jsou touto dobou hluboce
poznamenány. Revoluce a převraty naší,
jak říkáme, moderní doby, jsou pro
všechny, kdo jsou schopni a ochotni vidět, důkazem,
jak v prvém řádu po pádu totalitních
a centralistických vlád dochází ke
zneužití svatých pravd a ideálů
svobodné společnosti. Ve Francii po dobytí
Bastily a vyhlášení rovnosti, volnosti a bratrství,
nastoupil Robespiere se svou hrůzovládou. V Rusku
po pádu carské monarchie byl dobyt Zimní
palác, rozehnána duma a nastolena hrůzovláda
Lenina, Trockého a posléze Stalina. V Německu
po porážce císařského Německa
ve válce a slabé Výmarské republice
se chopil moci Hitler a vyvolal obludné světové
běsnění. Tito mužové na počátku
zneužili svatých principů svobodné společnosti.
Všichni, kdo v této sněmovně jste schopni
a chcete vidět, nemůžete nepozorovat podobné
tendence kolem nás.
Duch minulosti je zde a je v nás. Ne pohotovější
v uchopení se příležitosti byli lidé
s návyky a zkušenostmi minulé éry. Odpovídá
tomu způsob transformace lesního hospodářství.
Nyní k projednávanému tématu. Jsem
v této sněmovně od léta 1990 a z blízkosti
jsem mohl sledovat způsob transformace a privatizace odvětví
lesního hospodářství. Les je nejen
dřevo a majetek, je též nejvýznamnějším
rostlinným společenstvem, které vytváří
a udržuje obyvatelné a produkční prostředí
pro celé lidské společenství. Hospodářský
cyklus lesa je v řádu sta let. Nikdo, kdo sází
les, se nedožije sklizně a plodů své
práce. Zisk vlastníka lesa je minimální,
myslí-li a jedná v řádu staletí
a zodpovědností. U dobrého lesa činí
od 1 do 3%. Úroky při uložení peněz
do peněžního ústavu přináší
zisk násobně vyšší. Poškození
lesních ekosystémů a lesních dřevin
v důsledku globálních změn vyvolaných
převážně činností člověka
ohrožuje do budoucna fyzickou existenci lesa, a tím
i přežití našeho druhu.
Lesní hospodářství a podnikání
je v sousedních demokratických státech: Německo,
Rakousko, Švýcarsko, těmto specifickým
podmínkám lesního hospodářství
i významu lesa uzpůsobeno. V lesích a lesních
pracích podnikají malé rodinné firmy,
které mají minimální režii. Systém
je založen na zodpovědnosti vlastníka lesa
a na tom, že větší část
zisku za dřevo se vrací vlastníkovi lesa
a zpětně může být reinvestován
do udržení lesa.
Stát v zájmu obecném, žádá-li
na vlastníkovi ekonomickou újmu, hradí mu
ji. Prosazená transformace lesního hospodářství
v České republice proběhla zcela jiným
směrem a nastavila podnikatelské prostředí,
které je proti setrvalému a uměřenému
hospodaření s lesem. Transformace bývalých
státních lesních závodů proběhla
na státní lesní akciové společnosti,
ve valné většině podle ministersky navržených
privatizačních projektů. Vlastní privatizace
kupónovou metodou umožnila uchopení se moci
nad lesními akciovými společnostmi privatizačním
fondům. Podle výsledků kupónové
privatizace je zřejmé, že forestfondy s dalšími
privatizačními fondy uzavřely personální
dohodu a získaly kontrolní balíky akcií
u rozhodujících lesních společností.
Skupování akcií a přebírání
moci v dalších lesních společnostech
pokračuje. Celý tento monstrozní podnik zastřešila
Forestbank a Česká asociace podnikatelů v
lesním hospodářství. Restituce lesního
majetku a vydání lesů původním
vlastníkům proběhlo tak, že les byl
vydán fyzickým osobám, městům
a obcím, bez příslušných nemovitostí
a inventáře. Nebyla obnovena lesní družstva
a společenstva, která byla pokrokovým způsobem
hospodaření s lesem již za Rakouska a první
republiky. Les byl restitucí na tyto lidi vržen ve
skutečnosti jako břímě. Na ty nezodpovědné
pak jako příležitost ke krátkodobému
obohacení se.
Státní lesy, dnes téměř 60%
výměry lesů, byly transformovány na
centralizovaný státní podnik tzv. podnikatelského
typu, který nemá, mimo některé reprezentační
a tzv. experimentální závody, své
vlastní provozní pracovníky. Práce
zadává smluvně akciovým společnostem
a soukromým firmám. Je běžnou praxí,
že si pracovníci najaté společnosti
vyznačují těžbu, těží,
vytěženou dřevní hmotu měří
a zaznamenávají do číselníků,
které odevzdávají státnímu
lesníkovi. Kontrola je jen namátková. V lese,
při tzv. kontinuální těžbě,
kontrola fakticky nemožná. Poctiví státní
lesník nemá šanci, rezignuje a podléhá
demoralizaci.
Transformace, tak jak byla prosazena a proběhla, vytvořila
ideální prostředí pro zneužití
na úkor lesa a u Státních lesů na
úkor lesa a státu. Státní lesy se
staly fakticky penězovodem pro některé akciové
společnosti, fondy, a jiné subjekty.
Do tohoto ekonomického i společenského prostředí
vstupuje předkládaný návrh lesního
zákona. Zákon je napsán tak, aby umožnil
dokončení záměrů tvůrce
transformace a využití jedinečné příležitosti
v přechodné popřevratové době
k obohacení se. Nemá nic společného
se zodpovědným hospodařením s lesem,
i když se tak tváří, postrádá
pohled do budoucnosti. Autoři jako jednu z největších
předností zákona hlásají rovnost
všech typů vlastnictví lesa. Je to typické
zneužití svatého principu svobodné společnosti,
rovnosti vlastnictví.
V zemích, o kterých jsem se zmínil na počátku,
mají státní lesy jiný statut, stejně
jako obecní a spolkové. Větší
důraz je kladen na veřejné funkce lesa. Soukromé
lesy mají větší volnost v zacházení
s lesem jako s majetkem a menší omezení zákonem.
Žádá-li stát ve veřejném
zájmu větší náklady a újmu
pro vlastníka, je jeho povinnost mu ji v plné míře
uhradit. Platí stará moudrost: rovnost v nerovnosti
je nerovnost.
Prosazený způsob transformace ve skutečnosti
nevytvořil prostředí pro obnovení
a znovuvytvoření zodpovědného vlastnického
stavu a hospodaření s lesem. Zákon, bude-li
schválen v předloženém znění,
bude zneužit proti soukromým vlastníkům
a jejich majetkům, a bude zneužit i proti státnímu
lesu. Může posloužit k faktické likvidaci
malých lesních majetků a odnese to i les.
Lidé na vesnici mají mít podíl na
lesu i krajině. Jedině tak můžeme obnovit
vztah venkovského člověka k jeho prostředí.
Zákony mají stanovovat limity, které nelze
překračovat. Demokratický stát svými
institucemi a zákony má vytvářet prostředí,
které podporuje zodpovědný a tvůrčí
přístup člověka k práci i k
životu.
Předložený zákon tak nečiní.
Bude-li schválen, nepůjde novelizovat. Je postaven
na principech, které odporují změnám,
ke kterým v naší společnosti došlo.
Předkládám tyto pozměňovací
návrhy.
Dosavadní § 4 nahradit novým zněním:
"§ 4. Nakládání s lesy ve vlastnictví
státu. Odst. 1 - Státní lesy spravují
právnické osoby zřízené Ministerstvem
zemědělství (dále jen ministerstvo)
podle zvláštního předpisu. Dále
je citace předpisů. Na tyto právnické
osoby se vztahují práva a povinnosti vlastníka
lesa podle tohoto zákona. Odst. 2 - Právní
úkony vztahující se k hospodaření
ve státních lesích stanoví zvláštní
předpis. Je citován. Odst. 3 - Nájem a podnájem
státního lesa za účelem hospodaření
v lese je zakázán. Odst. 4 - Do přijetí
zákona o státním majetku nelze státní
lesy převádět do vlastnictví jiných
osob."
Jako odůvodnění k tomuto návrhu bych
přečetl úryvek z dopisu jednoho z našich
nejrenomovanějších lesníků ing.
Aloise Indrucha.
Vážený pane poslanče, tážete
se mne na můj názor na transformaci státních
lesů, nuž poslyšte. Celý můj život
lesnický, coby absolvent lesnické fakulty v Brně,
jsem prožil v praxi v dobách tvrdé totality
od roku 1951 do roku 1986 jako vedoucí polesí, později
lesní správy, a před touto dobou, od 1. 10.
1949 do 21. 11. 1951 jako vojín a po dobu 18 měsíců
coby černý baron v uhelných dolech v Ostravě.
Neměl jsem nikdy na růžích ustláno,
ba mnohdy i politicky štván, ale přesto musím
doznat, že péče o les, to je ochrana proti
lesnímu pychu a proti škodám na lese, byla
na výši nesrovnatelné s dnešní
skutečností a provinění se nekompromisně
trestalo soudním řízením a personálními
změnami. Hospodaření státních
lesů se řídilo a doposud řídí
předpisy lesního hospodářského
plánu vypracovaného na 10 let, který mimo
úkolů v pěstění lesů
předepisuje hlavně výši těžby
v jednotlivých lesních porostech.
Pro výnos z lesa jsou přirozeně nejvýznamnější
těžby mýtní, čili sklizňové
v době zralosti a dospělosti porostu. To je u jehličnanů
ve 100 letech, u listnáčů ve 120 letech.
Když starý porost odchází a zároveň
se obnovuje porost nový buď umělou výsadbou,
nebo přirozeným nasemeněním, kupř.
v porostu x činí předpis mýtní
těžby na 10 let 1000 m3 dřeva. Toto
se přeznačuje a těží. Vytěžené
dříví se kus od kusu orazítkuje číslem
kmene, délkou a silou pro výpočet hmoty a
data se zapisují do číselníků.
Tomuto procesu říkáme příjem
dříví, který je jediným a nejdůležitějším
dokladem o provedené těžbě co do množství,
podkladem pro fakturaci, ale hlavně pro zápis vytěženého
množství dříví do lesního
hospodářského plánu.
Takto postupně jedním nebo více zásahy
se naplňuje předpis těžby, tj. kupř.
nahoře zmíněných 1000 m3.
Těžební předpis mýtních
těžeb nesměl být překročen.
A nyní jen teoreticky. Lesy České republiky
prodají těchto 1000 m3 nastojato akciovce
či jiné soukromé firmě, která
dříví vytěží, sama si
provede příjem a číselníky
předá majiteli lesa, tj. Lesům České
republiky jako jediný evidenční doklad. Může
se stát, že výrobní soukromá
firma zcizí 100 m3 dříví,
ta to nezaeviduje, nepřijme, pak pro naplnění
těžebních předpisů musí
těchto 100 m3 být opět vytěženo
do konce desetiletí pro naplnění předpisů.
Nebo-li bude těženo dvakrát na úkor
podstaty lesa. Přičemž 100 m3 dříví
jehličnatého se rovná 100 tis. korun českých,
což je částka, o kterou se obohatí výrobce,
a naopak Státní lesy tento kapitál ztrácí,
jsou okradeny.
Při transformaci státních lesů se
České lesy jako majitel lesa zřekly provádění
příjmů dříví vlastními
zaměstnanci a ponechávají tento ekonomicky
nejdůležitější úkol, tj.
příjem vytěženého dříví
výrobci, čili akciovým společnostem
a soukromým firmám. Lesy České republiky
si ponechávají jen právo kontrolního
příjmu, což je jakoby zhola nic. Je to přesně
tak, jako bych přišel na jatka na nákup masa,
maso si sám nasekal, odvážil, cenově
ohodnotil a panu řezníkovi sedícímu
u pokladny zaplatil. Pak by se mohlo stát, že by pan
řezník v krátké době sám
mohl zemřít hlady.
Jestli na počátku směny, ale i během
směny vytěžené dříví
výrobce přiblíží, odveze a možná
i pořeže, jak pak je možný kontrolní
příjem? Takto zcizený m3 dřeva,
možná jedna nepřijatá kláda,
toť 1000 korun v kapse. A s jídlem roste chuť.
Za dobu existence této transformace mohly být zcizeny
takto miliardy. Na tom spočívá finanční
síla či moc velkoakciových společností,
jako je např. Foresta. Nebo chcete věřit
někdo, že výrobce či podnikatel jako
soukromá firma bude provádět příjem
dříví ve vlastní neprospěch
či v malý prospěch? Důkazy: jednak
neexistují, protože zloděj sám na sebe
nepožaluje, či případný zaměstnaný
svědek se bojí a pozdější jako
okamžitá a bezustálá kontrola je bezvýznamná.
Jednak existují, jelikož takto nabídnuté
hospodaření s dřevní hmotou, to je
příjem dříví bez účasti
majitele - mimochodem u mých kolegů v Německé
spolkové republice dotyčný lesník
už čtyři roky pracuje jako poradce v Německé
spolkové republice. Při této informaci zazněl
hurónsky řev. Podobně jako uvedený
nákup masa ve směšném řeznictví
tu existuje plně legální vyhovující
nejen zlodějům, ale i otcům transformace
- ČL ČR. A proč? Domnívám se,
že takováto transformace, u níž příležitost
dělá zloděje, hraničí u původců
a tvůrců až s trestnou činností,
proto by o tom takto měla být uvědoměna
státní prokuratura či zastupitelství.
Či nám má být lhostejno, jak tento
krásny malý stát je na úseku lesního
hospodářství decimován a lidé
v něm ochuzováni? Je to opravdu bezvýznamnou
záležitostí pro prezidenta, premiéra,
vládu a poslance? Čemu bych pak měl věřit?
Přečetl jsem tento dopis jednoho z našich nejlepších
lesníků starší generace, abych nemluvil
svými slovy. Proto jsem předložil tento pozměňovací
návrh. Myslím, že rozpočet Státních
lesů by měl byt schvalován jako kapitola
rozpočtu sněmovnou Parlamentu. Považuji to
v této době za jedinou možnou zpětnou
vazbu.
Nyní k dalšímu pozměňovacímu
návrhu. Předkládám komplexní
pozměňovací návrh na lesního
hospodářství. Dosavadní§ 35,
po přečíslování § 37,
nahradit tímto zněním:
"(1) Hospodaření v lesích zajišťuje
vlastník prostřednictvím odborného
lesního hospodáře.
(2) Odborným lesním hospodářem může
být fyzická osoba, která má k této
činnosti licenci udělenou orgánem státní
správy lesů podle hlavy VI tohoto zákona.
(3) Vlastník lesa má právo vybrat si odborného
lesního hospodáře, jeho jméno je povinen
oznámit orgánu státní správy
lesů. Vlastník lesa, který hospodaří
podle plánu (§ 24 odst. 3), je povinen uzavřít
s odborným lesním hospodářem smlouvu
o výkonu činnosti podle odst. 1.
(4) Činnost odborného lesního hospodáře
nemůže vykonávat zaměstnanec orgánu
státní správy lesů v lesích
v obvodu působnosti tohoto orgánu. To neplatí
v případě obhospodařování
vlastního majetku.
(5) Každou změnu v osobě odborného lesního
hospodáře je vlastník lesa povinen oznámit
do 30 dnů orgánu státní správy
lesů.
(6) V lesích, pro které jsou zpracovány osnovy
(§ 25 odst. 1), vykonává funkci odborného
lesního hospodáře pracovník Státních
lesů oprávněný k výkonu této
činnosti podle odst. 2, pokud orgán státní
správy lesů nerozhodne o pověření
jiné fyzické osoby. Právo vlastníka
lesa vybrat si odborného lesního hospodáře
není tím dotčeno.
(7) Náklady na činnost odborného lesního
hospodáře hradí vlastník lesa. Náklady
na činnost odborného lesního hospodáře
vykonávanou fyzickou osobou podle odst. 6 hradí
stát."
Dosavadní § 38, po přečíslování
§ 42, nahradit tímto zněním:
"§ 42 - zvláštní podmínky
pro udělování licence
(1) Zvláštními podmínkami pro udělení
licence jsou
a) odborné lesnické vzdělání,
b) odborná lesnická praxe,
c) složení státní zkoušky odborného
lesního hospodáře.
(2) Minimálním stupněm odborného lesnického
vzdělání a minimální odbornou
lesnickou prací jsou
a) pro vyhotovování lesních hospodářských
plánů a lesních hospodářských
osnov (§ 26) vysokoškolské vzdělání
lesnického směru, 10 let odborné lesnické
praxe v oboru zřizování lesů po ukončení
vysokoškolského vzdělání lesnického
směru a složení státní zkoušky
lesnického hospodáře do 3 let od účinnosti
tohoto zákona,
b) pro ustanovení odborným lesním hospodářem
(§ 37) vysokoškolské vzdělání
lesnického směru a 5 let odborné lesnické
praxe po ukončení vysokoškolského vzdělání
lesnického směru nebo úplné středoškolské
vzdělání lesnického směru a
10 let odborné lesnické praxe po ukončení
středoškolského vzdělání
lesnického směru a složení státní
zkoušky lesního hospodáře do 3 let od
účinnosti tohoto zákona,
c) pro nakládání se semeny a sazenicemi lesních
dřevin (§ 30), s výjimkou sběru semen
lesních dřevin, úplné středoškolské
vzdělání lesnického směru a
5 let odborné lesnické praxe po ukončení
úplného středoškolského vzdělání
lesnického směru.
(3) Podrobnosti o státní zkoušce odborného
lesního hospodáře stanoví vláda
nařízením."
Za dosavadní § 38, po přečíslování
§ 42, vložit nový § 43, který zní:
"§ 43 - povinnosti odborných lesních pracovníků.
Zaměstnanci, právnické osoby (§ 4 odst.
4), odborní lesní hospodáři (§
37 odst. 6) a zaměstnanci orgánů státní
správy lesů jsou povinni při výkonu
své činnosti důsledně dbát
ochrany lesa a řádného hospodaření
v něm."
K dosavadnímu § 43. K tomu bych chtěl říci
- řekla to zde již poslankyně Orgoníková
- již za Rakouska-Uherska se skládaly státní
lesní zkoušky odborných lesních hospodářů.
Lesní ekosystém je tak složité společenství,
že bohužel jakýkoliv liberalismus by mohl jak
lesy, tak naši zemi na dlouhá léta poškodit.
Nyní k dosavadnímu § 43, po přečíslování
§ 48. Dosavadní odstavec 1 nahradit tímto zněním:
odst. 1: Státní správu lesů vykonávají:
a) okresní úřady
b) ministerstvo životního prostředí.
Tuto změnu promítnout do všech příslušných
ustanovení navrhovaného zákona.
Dosavadní odst. 5 tohoto § nahradit tímto zněním:
Odst. 5: Na orgánech státní správy
lesů uvedených v odstavcích 1-4 musí
mít zaměstnanci vykonávající
státní správu lesů kvalifikaci podle
§ 37 a 42.
Nyní k tomuto paragrafu. Státní správa
lesního hospodářství v různých
zemích je řešena i různým způsobem.
Někde je na ministerstvu zemědělství,
někde je zvláštní lesodohledací
úřad a někde je Ministerstvo životního
prostředí.
V Československu za první republiky byla státní
správa lesního hospodářství
odborem ministerstva zemědělství. V této
době, tak jak jsem uvedl úvodem, se domnívám,
je navýsost nebezpečné a ohrožuje české
lesy i celou Českou republiku do budoucna, jestliže
na jednom ministerstvu, na hospodářském ministerstvu
bude v jedněch rukou soustředěno hospodářské
řízení resortu, a řízení
státních lesů. Ministr zemědělství
jmenuje ředitele státních lesů a zároveň
v těchto rukou je soustředěna státní
kontrola dodržování zákona. Mimo to,
v naší republice, je dělba ministerstev podle
politických stran, ještě v rukou jedné
politické strany, ať je to kterákoli.
Domnívám se, že jestli tato sněmovna
pohlíží do budoucna se zodpovědností
k českým lesům, tyto úřady
by měly být odděleny. Jedině takovýmto
způsobem máme jakousi jistotu, že toho nebude
zneužito. Děkuji za pozornost.