Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať
zvedne ruku a stiskne tlačítko v hlasování
č. 54.(Hlasy z pléna, že nebylo hlasováno
o návrhu č. 7).
Toto hlasování je anulováno. Hlasování
o bodu 6 bylo úspěšné, nepletu-li se,
nyní budeme hlasovat o pozměňovacím
návrhu č. 7.
Poslanec Ivan Vrzal: Ano, já jsem se přeřekl.
Jedná se o bod č. 7. Zpravodaj i předkladatel
souhlasí.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať
zvedne ruku a stiskne tlačítko v hlasování
č. 55. Kdo je proti?
Tento návrh byl přijat poměrem hlasů
163 pro, nikdo proti.
Poslanec Ivan Vrzal: Dále jsou tu návrhy
č. 8, 9 a 10. Chtěl bych navrhnout, aby se o nich
hlasovalo dohromady, protože spolu souvisí. Liší
se pouze v tom, zda jsou fyzické nebo právnické
osoby. Kolega Mandelík to navrhuje též. Takže
hlasujeme o návrzích 8, 9 a 10 najednou. Zpravodaj
i předkladatel doporučují.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať
zvedne ruku a stiskne tlačítko v hlasování
č. 56. Kdo je proti?
Tento návrh byl přijat poměrem hlasů
133 pro, 14 proti.
Poslanec Ivan Vrzal: Návrh č. 11. Předkladatel
doporučuje, zpravodaj nemá stanovisko.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Kdo
je pro přijetí tohoto návrhu, ať stiskne
tlačítko a zvedne ruku v hlasování
číslo 57. Kdo je proti?
Návrh byl schválen poměrem hlasů 137
pro, 17 proti.
Poslanec Ivan Vrzal: Návrh číslo 12
týkající se přechodných ustanovení
- zpravodaj i předkladatel doporučují.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Kdo
je pro přijetí tohoto návrhu, ať zvedne
ruku a stiskne tlačítko v hlasování
číslo 58. Kdo je proti?
Návrh byl schválen poměrem hlasů 164
pro, 2 proti.
Poslanec Ivan Vrzal: Návrh číslo 13
- legislativní, zpravodaj i předkladatel doporučují.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Kdo
je pro přijetí tohoto návrhu, ať zvedne
ruku a stiskne tlačítko v 59. hlasování.
Kdo je proti?
Návrh byl schválen poměrem hlasů 156
pro, nikdo proti.
Poslanec Ivan Vrzal: Návrh pana poslance Hrazdíry
zpravodaj ani předkladatel nedoporučují.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Kdo
je pro přijetí tohoto návrhu, ať zvedne
ruku a stiskne tlačítko v hlasování
číslo 60. Kdo je proti?
Návrh nebyl přijat poměrem hlasů 77
pro, 84 proti.
Poslanec Ivan Vrzal: Upřesňující
návrh pana poslance Ullmanna doporučuje navrhovatel
i zpravodaj.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Kdo
je pro přijetí tohoto návrhu, ať zvedne
ruku a stiskne tlačítko v hlasování
číslo 61. Kdo je proti?
Tento návrh byl schválen poměrem hlasů
119 pro, 20 proti.
Poslanec Ivan Vrzal: Dále jsou tři návrhy
paní poslankyně Hubové. Návrh číslo
jedna: Předkladatel ani zpravodaj nedoporučují.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Kdo
je pro přijetí tohoto návrhu, ať zvedne
ruku a stiskne tlačítko v hlasování
číslo 62. Kdo je proti?
Návrh nebyl přijat poměrem hlasů 87
pro, 63 proti.
Poslanec Ivan Vrzal: Návrh č. 2 předkladatel
ani zpravodaj nedoporučují.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Kdo
je pro přijetí tohoto návrhu, ať zvedne
ruku a stiskne tlačítko v hlasování
číslo 63. Kdo je proti?
Návrh nebyl přijat poměrem hlasů 82
pro, 61 proti. Prosím další návrh.
Poslanec Ivan Vrzal: Návrh číslo 3:
Zpravodaj ani předkladatel nedoporučují.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Kdo
je pro přijatí tohoto návrhu, ať zvedne
ruku a stiskne tlačítko v 64. hlasování
naší schůze. Kdo je proti?
Návrh nebyl schválen poměrem hlasů
70 pro, 73 proti.
Poslanec Ivan Vrzal: Dále návrh pana poslance
Navrátila předkladatel i zpravodaj doporučují.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Kdo
je pro přijetí tohoto návrhu, ať zvedne
ruku a stiskne tlačítko v hlasování
č. 65. Kdo je proti?
Návrh byl schválen poměrem hlasů 143
pro, 9 proti.
Poslanec Ivan Vrzal: Návrh poslance Vlastimila Vlčka
navrhovatel ani zpravodaj nedoporučují.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Kdo
je pro přijetí tohoto návrhu, ať zvedne
ruku a stiskne tlačítko v hlasování
č. 66. Kdo je proti?
Návrh nebyl přijat poměrem hlasů 71
pro, 77 proti.
Poslanec Ivan Vrzal: Dále jsou dva mé pozměňovací
návrh, přičemž o prvním již
hlasovat nelze, protože byl již přijat, a u druhého
je to legislativní úprava. Zpravodaj i předkladatel
doporučují.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Hlasujeme
o posledním pozměňovacím návrhu.
Kdo je pro jeho přijetí, ať zvedne ruku a stiskne
tlačítko v hlasování č. 67.
Kdo je proti?
Návrh byl schválen poměrem hlasů 150
pro, 1 proti.
Poslanec Ivan Vrzal: Nyní zbývá hlasovat
o celém tomto návrhu novely živnostenského
zákona ve znění společné zprávy
a schválených pozměňovacích
návrhů.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Nyní
budeme hlasovat o celém vládním návrhu
zákona, kterým se mění a doplňuje
zákon č. 455/91 Sb., o živnostenském
podnikání - živnostenský zákon,
ve znění zákona č. 231/92 Sb., zákona
ČNR č. 591/92 Sb., zákona č. 273/93
Sb., zákona č. 303/93 Sb., zákona č.
38/94 Sb., zákona č. 42/94 Sb., zákona č.
136/94 Sb. a zákona č. 200/94 Sb., a mění
a doplňuje zákon ČNR č. 570/91 Sb.,
o živnostenských úřadech podle sněmovního
tisku 1650 ve znění společné zprávy
výborů Poslanecké sněmovny podle sněmovního
tisku 1962, včetně schválených pozměňovacích
návrhů.
Než zahájím hlasování, na návrh
některých z vás si vás dovoluji odhlásit
a žádám vás, abyste se znovu zaregistrovali.
Zahajuji závěrečné hlasování
o tomto návrhu zákona. Kdo je pro jeho přijetí,
ať zvedne ruku a stiskne tlačítko v hlasování
číslo 68. Kdo je proti?
Návrh byl schválen poměrem hlasů 129
pro, 37 proti.
Děkuji panu zpravodajovi poslanci Vrzalovi a panu ministru
Dybovi. Tím jsme projednali tento časově
náročný bod a budeme pokračovat dalším
bodem, což je
Současně s rezignací na funkci místopředsedy
Poslanecké sněmovny se pan poslanec Pavel Tollner
vzdal funkcí předsedy komisí, do nichž
byl jako místopředseda sněmovny zvolen. To
se týká i vyšetřovací komise
Poslanecké sněmovny k vyšetření
okolností souvisejících s akcemi Norbert,
Zásah a Vlna a případně obdobnými
akcemi. V této souvislosti se chystám nyní
dát slovo předsedovi volební komise Poslanecké
sněmovny panu poslanci Robertu Kolářovi,
který nás bude informovat o přípravě
volby. Prosím pana poslance Koláře, aby se
ujal slova.
Poslanec Robert Kolář: Vážený
pane předsedající, vážené
kolegyně, vážení kolegové, dovolte
mi, abych vás seznámil s návrhem volební
komise. Volební komise v souladu s jednacím řádem
obdržela návrh na předsedu vyšetřovací
komise Poslanecké sněmovny k vyšetření
okolností souvisejících s akcemi Norbert,
Zásah a Vlna od předsedy poslaneckého klubu
KDU-ČSL, který navrhuje poslance Pavla Tollnera.
Volba je připravena, volební lístky mohou
být vydávány asi za 15 minut. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Máme tady informace, že volba bude připravena
zhruba za 15 minut. Pak předpokládám, pane
kolego, že během 15 minut by potom bylo možné
provést volbu jako takovou. Zároveň dostávám
z různých stran a směrů informace
o tom, že kluby se chtějí poradit o materii,
která nás čeká. Je zde tedy návrh
na přestávku pro kluby.
Já váhám, zda vzhledem k tomu, že je
11 hodin - pravda, příliš mnoho jsme toho neudělali
ještě od včera - ale sejít se zde na
několik minut a pak vyhlásit přestávku
na oběd se mi zdá velmi málo efektivní.
Dovolím si tedy navrhnout následující
postup: přerušit nyní naše jednání
s tím, že volba bude zahájena v 11.20 hodin,
vydávání lístků bude ukončeno
v 11.40. Doporučoval bych držet zvyklost těch
20 minut. Pak bych vyhlásil polední přestávku,
kterou budou moci kluby využít k jednání,
o které žádají. Tedy od 11.40 bych vyhlásil
přestávku a sejdeme se zde k jednání
ve 14.00 hodin a budeme pokračovat dalším bodem
našeho pořadu.
Pan kolega Honajzer se hlásí o slovo.
Poslanec Jiří Honajzer: Vážený
pane místopředsedo, kolegyně a kolegové,
jsem rád, že to pan místopředseda navrhl,
protože v případě, že bychom se
po volbě sešli ve sněmovně, bych požádal
o přestávku na jednání klubů.
Myslím, že toto je dobře navrženo.
(Jednání přerušeno v 11.05 hodin.)
(Schůze opět zahájena ve 14.06 hodin.)
Místopředseda PSP Jan Kasal: Paní
a pánové, zahajuji odpolední zasedání
Poslanecké sněmovny. Všechny, kteří
mají zájem o tuto část naší
schůze, žádám, aby přišli
dovnitř. Protože jsme před obědem skončili
bodem, který se nazývá "Návrh
volební komise Poslanecké sněmovny na volbu
předsedy vyšetřovací komise poslanecké
sněmovny k vyšetření okolností
souvisejících s akcemi Norbert, Zásah a Vlna",
a případně s obdobnými akcemi, a protože
proběhlo hlasování prvního kola, žádám
předsedu volební komise Poslanecké sněmovny
poslance Roberta Koláře, aby nás informoval
o výsledku hlasování prvního kola
volby předsedy vyšetřovací komise Poslanecké
sněmovny.
Ostatní prosím o klid a prosím, aby byly
zavřeny dveře do kuloárů.
Poslanec Robert Kolář: Vážený
pane předsedající, vážený
pane ministře, kolegyně a kolegové, dovolte
mi, abych vás seznámil s výsledkem 1. kola
první volby předsedy vyšetřovací
komise Poslanecké sněmovny k vyšetření
okolností souvisejících s akcemi Norbert,
Zásah a Vlna. K této volbě bylo vydáno
132 hlasovacích lístků. Odevzdáno
bylo 121 platných i neplatných hlasovacích
lístků. 11 hlasovacích lístků
nebylo odevzdáno. 69 hlasů bylo odevzdáno
jako platných a tyto hlasy byly odevzdány pro navrženého
kandidáta poslance Pavla Tollnera, čili v prvním
kole byl předsedou této komise zvolen pan poslanec
Pavel Tollner.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Robertu Kolářovi. Panu poslanci Pavlu
Tollnerovi blahopřeji ke zvolení a přeji
mu v jeho náročné funkci mnoho zdaru.
Pan poslanec Sochor naznačuje, že by byl rád,
kdybychom se znovu přihlásili. Já nyní
odhlásím všechny přítomné
a vyhovím žádosti poslance Sochora o novou
prezentaci.
Tak jak jsme včera zhruba v tuto dobu schválili,
budeme pokračovat programem schůze a budeme projednávat
Návrh zákona jsme obdrželi jako sněmovní
tisk 1591, společnou zprávu výborů
k němu jako sněmovní tisk 1806. V dopise
předsedy vlády je uvedeno, že odůvodněním
předloženého návrhu vláda pověřila
místopředsedu vlády a ministra zemědělství
pana Josefa Luxe a ministra životního prostředí
pana Františka Bendu.
Prosím v tuto chvíli, aby se slova ujal místopředseda
vlády a ministr zemědělství Josef
Lux a uvedl tento materiál.
Místopředseda vlády a ministr zemědělství
ČR Josef Lux: Vážený pane předsedo,
vážený pane předsedající,
dámy a pánové, vážení
poslanci, dovolím si jménem vlády České
republiky předložit vládní návrh
zákona o lese. Tento zákon je velmi důležitý,
protože je dobré si uvědomit, že v České
republice je 2,6 miliónů ha lesa, což činí
více než 33%, t. j. třetinu území
tohoto státu.
Při přípravě tohoto zákona
(a diskuse byly vedeny na všech úrovních) jsme
se shodli v tom, že pohled na les nelze zúžit
pouze na produkci dřeva. Je nepochybné, že
les plní také své nezastupitelné funkce
mimoprodukční. Onen veřejný zájem
musí samozřejmě být také oceněn,
tzn. funkce vodohospodářská, krajinotvorná
a další.
Vztah k lesu - a tento zákon se to snaží také
vyjádřit - nelze vtěsnat pouze do ekonomických
kategorií. Tento zákon byl připravován
v zrcadle norem Evropské unie a je nepochybně srovnatelný,
kompatibilní, s obdobnými normami hospodářsky
vyspělých evropských států.
Tento zákon zásadním způsobem postupuje
od současného právního stavu s tím,
že respektuje výměnu majetkových vztahů,
ruší monopol státu a zcela jednoznačně
zakládá stejná práva a stejné
povinnosti všem vlastníkům bez rozdílu,
ať už je to fyzická osoba, obec, či stát
jako vlastník. To znamená onen jeden metr, jeden
pohled tohoto zákona ke všem vlastníkům
z pohledu jejich práv a povinností je velmi podstatný.
Tento zákon z pohledu účelu řadí,
kategorizuje les do několika kategorií - les ochranný,
les zvláštního určení a les hospodářský.
Les ochranný plní především funkce
v problematických stanovištních podmínkách.
To znamená v oblasti vysokých hor, v oblasti suťových
polí atd. Les zvláštního určení
plní své zvláštní poslání
především v podmínkách národních
parků či v pásmech hygienické ochrany,
to znamená tam, kde plní především
vodohospodářskou funkci. Les hospodářský
je les, kde převažuje především
hospodářský zájem. Důležité
je, že ona formulace veřejného zájmu
musí být doprovázena také oceněním
tohoto veřejného zájmu. To znamená,
že v jednotlivých věcech tento zákon
stanoví úplnou a v některých věcech
částečnou náhradu z pohledu státu
v případě, že stát něco
nařídí nebo naopak zakáže.
Jako už jsem řekl, tento zákon formuluje práva
a povinnosti, to znamená zakládá právo
každého vlastníka hospodářsky,
ekonomicky les využívat. Z pohledu hospodaření
stanovuje pouze 3 základní povinnosti. Je to maximální
výše těžeb, minimální podíl
melioračních dřevin a podíl výchovných
zásahů do 40 let.
Tento zákon také vymezuje vztah občanů
k lesu. Tato diskuse byla poměrně dramatická
ve všech podobách. Považuji za důležité,
že tento zákon odráží naši
středoevropskou tradici a jasně říká,
že občané mají volný přístup
do lesa a že mohou sbírat lesní plody pro svoji
potřebu. Myslím, že je to velmi důležité,
protože přece jenom představa oploceného
lesa s nápisem "Vstup zakázán - majetek
pana Nováka" je těžko představitelná.
Tento volný přístup do lesa, tento občanský
zájem je zakotven v tomto zákoně, samozřejmě
s určitými pravidly chování v lese.
Považuji za důležité, že způsob
hospodaření v lese je liberalizován. Tento
zákon sta noví povinnost vlastníku zpracovávat
lesní hospodářský plán v případě,
že vlastní více než 50 ha lesa, ostatní
vlastníci mohou tuto věc činit dobrovolně.
Každý vlastník z pohledu tohoto zákona
je také povinen spolupracovat s lesním odborným
hospodářem.
Tento zákon už neříká, že
to je stát, státní zaměstnanec, tak
jak je tomu dnes, ale jasně definuje podmínky, za
kterých je možné získat licenci lesního
odborného hospodáře, a stanovuje svobodu
každého vlastníka zvolit si lesního
hospodáře takového, který mu vyhovuje,
samozřejmě s licencí. Tento zákon
také stanoví podpůrné pomocné
činnosti státu ve směru hospodaření
s lesy, to znamená zakládá pravidla nebo
určitý nárok z pohledu podpory státu.
V některých věcech - např. v melioracích
- úplně, v jiných věcech částečně.
Tento zákon také stanovuje dvoustupňovou
státní správu v lese. První stupeň
je okresní úřad, druhý stupeň
Ministerstvo zemědělství.
Dámy a pánové, vážení
poslanci, tento zákon v sobě obsahuje ten základní
střet vlastníků a jejich zájmů
na straně jedné a zájem veřejný
na straně druhé. Tento střet vychází
ze samé podstaty lesa, proto že les neplní
pouze funkce hospodářské, ale plní
také funkce mimoprodukční a veřejné.
Chtěl bych poděkovat všem výborům
a všem poslancům, kteří tento zákon
projednali. Velmi si cením všech diskusí a
připomínek, které k tomuto zákonu
byly položeny na stůl, a konstatuji, že zprávu
jednotlivých výborů přijímám.
Vážení páni poslanci, dámy a
pánové, dovolte mi, abych vás požádal,
abyste tuto nepochybně významnou právní
normu podpořili. Děkuji vám.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
ministru zemědělství Josefu Luxovi a prosím,
aby se slova ujal společný zpravodaj výborů
Poslanecké sněmovny pan poslanec Ivan Bečvář.
Poslanec Ivan Bečvář: Vážený
pane předsedající, pane místopředsedo
vlády, kolegyně a kolegové, ústavně
právní výbor, branný a bezpečnostní
výbor, výbor petiční, pro lidská
práva a národnosti, rozpočtový výbor,
hospodářský výbor, zemědělský
výbor, výbor pro veřejnou správu,
regionální rozvoj a životní prostředí
a výbor pro vědu, vzdělání,
kulturu, mládež a tělovýchovu projednaly
na svých schůzích vládní návrh
zákona o lesích, a o změně a doplnění
některých zákonů. Výbor petiční,
pro lidská práva a národnosti vzal předložený
návrh zákona na vědomí. Ostatní
výbory doporučují Poslanecké sněmovně,
aby s touto předlohou zákona vyslovila souhlas.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
společnému zpravodaji panu Ivanu Bečvářovi
a otevírám rozpravu. Do rozpravy jsou prozatím
přihlášeni tito poslanci a poslankyně
jako První Hana Orgoníková, dále Josef
Mandík, Čestmír Hofhanzl, Jiří
Drápela, Vojtěch Čechák, pan poslanec
Effenberger, Seifer, Palas, Šoler a Černý.
Zvu jako první k řečništi paní
poslankyni Hanu Orgoníkovou. Pokud chce pan společný
zpravodaj něco k tomu sdělit, má příležitost.
(Nikoli.) Takže paní poslankyně Hana Orgoníková
jako první z diskutujících má slovo.
Připraví se pan poslanec Mandík.
Poslankyně Hana Orgoníková: Vážený
pane předsedající, pane ministře,
kolegyně a kolegové, k lesnímu zákonu
mám tři pozměňovací návrhy,
z čehož první se týká lesních
hospodářských plánů, druhý
a třetí licencí.
§ 22: Ve společné zprávě je navrženo
vypustit v § 22 v odst. 2 slova "minimální
plošný rozsah výchovných zásahů
v porostech do 40 let věku".
Z odborného hlediska pro majitele, vlastníka lesa
je to návrh protismyslný a jednoznačně
nesprávný. V zájmu každého vlastníka
lesa je, aby se lesní porosty vyvíjely podle výchovných
pravidel, která zaručují, že od útlého
mládí porostu bude pěstován ve zdravý,
stabilní a očekávané dřevěné
skladby. O zdravotním stavu lesa, jeho stabilitě
se rozhoduje ve věku do 40 let porostu. Vypuštění
tohoto závazného ukazatele nebude znamenat nic jiného,
než pokračování trendu minulých
let, kdy zanedbání výchovy vedlo ke kalamitám
a rozvracení porostů. Z tohoto důvodu navrhuji
nevypouštět v § 22 odst. 2 slova "minimální
plošný rozsah výchovných zásahů
v porostech do 40 let věku".
Další pozměňovací návrh
se týká § 38 původního návrhu
zákona. Navrhuji doplnit v § 38 odst. 1 nové
písm. c) ve znění: "vykonání
státní odborné zkoušky po splnění
podmínek uvedených v odst. 2 a 4 § 38 odst.
1."
Doplnění návrhu § 38 o nutnosti absolvování
státní zkoušky jako neopomenutelné podmínky
pro udělení licence odborného lesního
hospodáře je chápáno jako forma, kterou
uchazeč o licenci prokáže veřejně
před nezávislou komisí úroveň
svých znalostí, které získal v průběhu
příslušní praxe podmíněné
vzděláním. Podobně prokazují
znalosti lékaři atestacemi. Lze se domnívat,
že záměrem předloženého
zákona je, aby klíčové odborné
funkce vykonávali pracovníci nejvyšší
způsobilosti. To § 38 v odst. 2 a 4 zatím nezajišťuje.
Nemůžeme akceptovat jako postačující
absolvování příslušné
odborné školy a praxe bez cílevědomé
přípravy na funkci odborného lesního
hospodáře, jejímž vyvrcholením
je státní odborná zkouška. To je jediná
forma, která se u nás osvědčila před
rokem 1948 a v sousedních státech se praktikuje
stále. Likvidace této formy přípravy
vedla po roce 1948 k poklesu tvůrčí iniciativy
lesníků a otrocké plnění plánovaných
státních zakázek nepotřebovalo tvůrčí
invenci odborných lesních hospodářů.
Nikdo si jistě nepřeje, aby se v tomto trendu pokračovalo
nehledě k tomu, že by se udělování
licencí mohlo stát zcela formální
záležitostí.
S úpravou v § 38 navrhuji doplnit § 40 odst.
6 původního návrhu zákona o slova
"včetně podmínek státní
odborné zkoušky", čili text odst. 6 §
40 by zněl: "Ministerstvo stanoví právním
předpisem náležitosti žádosti o
udělení licence a další podrobnosti
o udělování licencí včetně
podmínek státní odborné zkoušky."
To je ode mne vše, děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
paní poslankyni Haně Orgoníkové, prosím,
aby se slova ujal pan poslanec Mandík. Připraví
se pan poslanec Hofhanzl.