Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Štraitovi. Prosím, aby se slova ujal
pan poslanec Wagner. Připraví se paní poslankyně
Eva Nováková.
Poslanec Jozef Wagner: Vážený pane předsedající,
vážený pane předsedo, dámy a
pánové, z tohoto místa dnes mnozí
hovořili o problému z mnoha a mnoha pohledů.
Zbývá snad otevřít ještě
pohled jeden, pohled historický.
V této zemi bývalo zvykem, že podobný
systém, kterému se říkalo pojištění,
zde existoval. Zanikl za situace, která nebyla normální
a o níž tato sněmovna vyjádřila
svůj názor. Zánik tohoto systému v
50. letech měl velmi a velmi nepříznivé
následky na ty, kteří očekávali
jistá dobrodiní od tohoto systému. Nicméně
skutečnosti nelze změnit, ale lze v osudových
chvílích nových možných rozhodnutí
nastavit takové možnosti dalšího vývoje,
aby bylo vzato v úvahu to, co bylo v minulosti úspěšné
a prospěšné, aby bylo vzato v úvahu
to, čím jsme povinováni vůči
generacím. Domnívám se, že to není
jen povinnost daná tím, že bez ohledu na to,
že vláda, která vládne z vůle
tohoto parlamentu, je odpovědná jen za své
činy a ne za činy minulých vlád. Je
odpovědná ovšem též za to, jakým
způsobem se pokusí činy oněch minulých
v situaci, když tu možnost má, napravovat. Ono
totiž na žádné vládě této
země si lid této země, a pravděpodobně
na žádné vládě, která
chybně vládla kdekoliv na světě, nic
nevzal. Pravděpodobně si nevezmeme nic ani na chybných
rozhodnutích těch, kteří nyní
přezíravě naslouchají hlasům
volajících z pouště, jako je můj
hlas, hlas mých kolegů, kteří zde
mluvili přede mnou o tom, že to, co se chce učinit,
je opět projev jednostranného špatného
vidění světa a špatných vidění
příštího vývoje. Bylo by spíše
odpovědné, kdyby se vláda, a tedy i dámy
a páni kolegové z koalice nebo z té části
koalice, která nehodlá naslouchal jinému
názoru, skutečně zamysleli a vzali v úvahu,
že občanská společnost očekává
při přijímání takových
rozhodnutí řešení trvalá a odpovědná,
a nikoliv řešení vhodná jen k podpoře
pragmatické vládní politiky pro tuto chvíli.
Mohu dokumentovat na řadě návrhů,
které zde prošly, a mohu dokumentovat na řadě
opatření, která se chystají, že
vše co je činěno v sociální oblasti,
má podpořit jedinou vizi - vizi kterou si většina
nebo rozhodující síly dnešní
koalice předsevzali, že vyvolají jako obraz
své činnosti. Tento obraz má vyvolat dojem,
že vše funguje úspěšně a že
jsme v takové fázi že umíme vyřešit
i dlouhodobé problémy. Neumíme a neumíte
je speciálně vyřešit vy. A je potřeba
říci tuto pravdu z tohoto místa jen proto,
že může být alespoň uvedena v protokolu
a že může být uvedena jako varování
pro ty, kteří se dnes chovají jako hluší
a slepí. Stejně tak se chovali jako hluší
a slepí ti, kteří zde vládli před
mnoha lety, když zrušili sociální pojištění
a když nevzali na vědomí skutečnost,
která je v mezinárodním paktu o hospodářských,
sociálních a kulturních právech uvedena
v čl. 10 explicitně takto: státy, smluvní
strany paktu uznávají právo každého
na sociální zabezpečení, zahrnující
v to právo na sociální pojištění.
Předchozí režim nevzal na vědomí
ono právo na sociální pojištění
a zrušil toto právo bez náhrady. Už někdo
z předřečníků zde uvedl, že
zde byla historická příležitost, abychom
obnovu těchto práv provedli s rozvahou a tak, aby
to prospělo občanům této země
dlouhodobě.
Byla zde skvělá možnost a vy jste ji zanedbali,
ačkoliv pan ministr musí vědět lépe
než každý z nás, že např.
Světová banka doporučuje zemím východní
a střední Evropy, transformujícím
se ekonomikám, aby použily privatizovaného
majetku k řešení obtížného
problému, tj. vhodného a vyrovnaného řešení
důchodového pojištění.
Takovéto řešení bylo z tohoto místa
již mnohokráte zmíněno a bylo mnohokráte
z vládních lavic odpovídáno. Vždy
negativně.
Činím opět pokus přesvědčit
vás, že toto řešení je na místě.
Je na místě též proto, že tady
byla řada našich spoluobčanů, mnoho
generací, postižených tím, že jim
jejich práva na pojištění byla minulým
režimem odňata. Druhý argument - velký
a obtížný finanční problém,
který s oblibou pan ministr komentuje slovy spojenými
s nebezpečím sociální pasti, by zde
prostě nebyl, kdybyste toto řešení zvolili.
Generace těch, kteří jsou dnes v důchodu
a těch, kteří již dlouho pracují,
mohly být poctěny tím, že privatizovaný
majetek mohl tvořit zdroj jejich pojištění
ve chvíli jeho zřízení. Od této
chvíle by si samozřejmě každý
na pojištění připlácel způsobem,
který stanoví zákon dnes nebo který
bude stanovovat později. V ten moment by se skutečně
efektivně značná část národního
majetku použila ve prospěch občanstva, nikoli
způsobem, který oprávněně Miloš
Zeman nazval podvodem století.
Mám zato, že je rozumné učinit pokus,
aby zde bylo zahájeno o tomto řešení
vážné jednání. Nepředpokládám,
že takovéto vážné jednání
je možné jen při debatě o tomto zákonu
a dokonce že je možné jen při této
schůzi sněmovny. Takovéto jednání
je ale třeba započít.
Navrhuji proto procedurálně, aby sněmovna
přijala doprovodné usnesení k tomuto bodu,
a to tak, že přijme doprovodné usnesení
k návrhu zákona o důchodovém pojištění
ve věci použití privatizovaného majetku
pro účely důchodového pojištění
v souladu s § 12 odst. 2 písm. d) zákona o
podmínkách převodu státního
majetku na jiné osoby. Tento zákon to už předpokládá
a umožňuje, ale tuto zákonnou možnost
jsme nevyužili.
Já chápu, že přijetí takového
usnesení a jednání ještě neotevírá
řešení, ale otevírá alespoň
debatu. Opakuji - v této sněmovně, která
je v této věci rozdělena (jedna část
na druhou se tváří jako hluší
a slepí), bych i to považoval za velký úspěch
a stejně tak moji dva kolegové, jejichž jménem
to předkládám jako společný
návrh. Jde o Josefa Hájka a Františka Trnku.
Nyní mi dovolte ještě jednu část
této argumentace. Vláda se snaží neustále
vytvářet dojem jako že ony problémy
s financováním sociálních otázek
již vznikly, že problémy už jsou zde a že
se budou vršit. K tomu tato sněmovna velmi účelově
už dvakrát pomohla různými změnami,
např. neoprávněným zařazením
vyrovnávacího příspěvku do
použití zdrojů, ze kterých to financováno
být nemělo. Chystá se tak učinit znovu
změnou klíče souvisejícího
se stanovením jednotlivých sazeb pro pojištění.
Toto je samozřejmé jen pokus, který navenek
a pro neinformované ukazuje, že se vytvořila
situace, která je nepříznivá. Současné
to ukazuje, že takovou situaci někdo vytváří
vědomě a činnost toho někoho se musí
posuzovat jen a jen tím, jak prospívá lidem
a jak prospívá druhému člověku.
Budeme-li posuzovat činnost těch, kteří
předkládají návrhy zákonů
jako je dnešní, a aby mohli takový zákon
předložit, pomáhají si po celou dobu
své vlády různými opatřeními
(jako jsou ta, o kterých jsem se zmínil), pak nevyvolávají
nic jiného než příští krizové
stavy.
Považuji za podstatné zmínit se ještě
o jedné věci, která v rozpravě zatím
nezazněla dosti důrazně, že existují
úmluvy Mezinárodní organizace práce,
které přesně specifikují, co se má
respektovat při takových řešeních,
když se rozhoduje o sociálních věcech.
Naše vláda se tváří, jako kdybychom
byli v oné situaci, o kterých ony úmluvy
mluví. Mluví o státech, které jsou
někde na počátcích svého vývoje
a jsou v takové hospodářské situaci,
kdy nemohou vytvořit rovnocenné podmínky
občanům své země. Zdá se, že
dokonce některá řešení tohoto
zákona jsou daleko horší než jaká
by si dovolily země s daleko horší výchozí
situací.
Ale vy, dámy a pánové, koaliční
kolegové, neustále připomínáte,
že máte v úmyslu, abychom do Evropy vstoupili
důstojně. Já se vás ptám, jaká
bude důstojnost českých seniorů ve
vztahu k evropským, budou-li žít hluboko pod
standardem českého pracujícího člověka,
který je hluboko pod standardem evropským.
To vše jsou souvislosti, o nichž byste měli uvažovat.
Chápu, že pragmatické potřeby vaší
politiky vás vedou k něčemu jinému
než k těmto úvahám.
Přestože se asi všichni těšíme
na prázdniny, domnívám se, že nebylo
zabíjením času, že jsem se zde zmínil
o některých okolnostech, které je nutno vzít
v úvahu při rozhodování o tomto zákoně.
Dokonce se domnívám, že jsem mohl být
důslednější a že jsem mohl velmi
důsledně zopakovat i to, co jsem o těchto
problémech řekl mnohokrát z tohoto místa.
Ale myslím si, že vaše paměť je v
tomto směru dostatečná, že vnímáte,
ze byly předloženy jiné názory a jiné
návrhy a že řešení, která
chystáte, chystáte jen z jediného důvodu:
Máte obavu o to, co zde někdo zmínil zcela
jednoznačně. Pochválil vás, do jakého
dobrého stavu jste dovedli českou ekonomiku. Jestliže
na těchto dobrých výsledcích nechcete
dát podíl občanům této země,
pak máte spíše nedůvěru ve vlastní
výsledky a nedůvěru v jejich budoucnost.
Domnívám se proto, že byste měli mít
odvahu přiznat, že není ta pravá chvíle,
aby se řešily v transformačním období,
které jste nezvládli, dlouhodobé problémy
české společnosti a že bylo na místě,
abyste vzali v úvahu zde mnohokrát opakovaný
návrh vyslovený ve výborech, aby bylo jednání
o tomto bodu přerušeno.
Snad by bylo účelné ještě zopakovat,
pane ministře Vodičko, co jsem vám řekl
na minulé schůzi sněmovny z tohoto místa.
Za minulého režimu mnozí říkali,
ať za ty peníze žije soudruh XY, ten, který
právě vládl. Já jsem vám řekl,
abyste zkusil jeden měsíc žít za životní
minimum a doplňuji, že jste měl jeden měsíc
žít a mohl jste si vybrat, za kterou variantu důchodové
cifry, kterou navrhujete v textu tohoto zákona. V tom případě
bychom měli pravděpodobně blíž
k parlamentním prázdninám, protože byste
přišel na to, že takový návrh byste
neměl předkládat. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Jozefu Wagnerovi. Prosím aby se slova ujala
paní poslankyně Eva Nováková a připraví
se poslanec Oldřich Vrcha.
Poslankyně Eva Nováková: Vážený
pane předsedo, pane předsedající,
vážený pane ministře, paní poslankyně
a páni poslanci, navržený zákon jistě
přináší řadu pozitivních
změn, ale bohužel přináší
i velmi významné změny, které už
nelze takto nazvat. Zákon je pochopitelně koncipován
se změnami v budoucnosti, ale nevyhnutelně se dotýká
již minulosti občanů. Prostě dotýká
se života, na kterém už nelze nic změnit.
Zákon se velmi výrazně dotkne zejména
žen. Odložení nároku na důchod
pro ženy o 4 roky bude sice časově rozložen
na poměrně dlouhý časový interval...
(Hluk v sále.)
Místopředseda PSP Jan Kasal: Dámy
a pánové, prosím, umožněte paní
kolegyni Novákové, aby mohla přednést
svou řeč v klidu.
Poslankyně Eva Nováková: Zákon
bude rozložen sice na časově poměrně
dlouhý interval, což má sloužit k tomu,
aby byl čas se na stávající situace
připravit, jak říká navrhovatel. Jak
se však mají připravit ženy, které
se blíží 50 rokům a které už
budou muset setrvat v zaměstnání podstatně
delší dobu? Mnohé mají za sebou, pokud
pracovaly od 18 let, už 32 let zaměstnání
s přerušením na mateřskou dovolenou,
která pro ty starší byla jen půlroční.
Ostatně nevím, kdo péči o malé
děti považuje za dovolenou. Tímto zákonem
se sice přibližujeme sociálnímu zákonodárství
států Evropské unie, což navrhovatelé
považují za výrazné pozitivum, mlčí
však o tom, že tak významný posun pro
odchod do důchodu je připraven občanům
a zejména ženám, které mají za
sebou zcela nesrovnatelný život se svými vrstevnicemi
v Evropské unii. Je snad zbytečné připomínat
nesrovnalosti pracovních podmínek, možnosti
služeb, pětidenní pracovní týden,
který byl v těchto zemích mnohem dříve
zaveden, práce na kratší úvazky atd.
Tímto zákonem se chceme také přiblížit
zemím Evropské unie v podstatně vyšší
věkové hranici odchodu do důchodu. Ale zároveň
mlčíme o tom, že mezi 50-55 lety v zemích
Evropské unie už cca 45% žen nepracuje při
mnohem nižší zaměstnanosti žen. To,
co je u nás pravidlem, totiž že žena prakticky
po skončení vzdělání je v zaměstnání
celý život a na péči o děti využívá
pouze zákonem stanovenou mateřskou dovolenou, je
v těchto zemích jev spíš ojedinělý.
Jakoby se zapomnělo na život žen v reálném
socialismu. Žen trvale fyzicky i psychicky přetížených,
na pracující matky, které po celá
léta nesly dvě zátěže. Tato skutečnost
se nakonec i pro samy ženy stala samozřejmým
údělem, který podstatně nezměněn
trpně snášejí.
Jistě je mnoho žen, které jsou schopné
a rády budou pracovat i v důchodovém věku,
ale v tom jim nebrání ani současný
zákon o důchodovém zabezpečení.
Nelze však pochybovat o tom, že daleko více žen
po 50 letech je značně fyzicky vyčerpaných.
Myslím, že vzhledem ke své dlouholeté
praxi vím, o čem mluvím. Například
nedovedu si představit zdravotní sestry okolo 60
let na nočních službách na chirurgických,
interních, resuscitačních a jiných
těžkých odděleních, které
zvedají pacienty a celou noc pobíhají po
oddělení. Ale i lékařky v tomto věku
už těžko budou zvládat fyzickou a psychickou
zátěž nočních služeb a práci
na obzvlášť namáhavých odděleních.
Ze jen některé najdou uplatnění v
lehčí práci je zřejmé.
Ptám se tedy, jestli je spravedlivé a důstojné,
aby tyto ženy, které celý život obětovaly
službě nemocným, musely být buď
půl roku nezaměstnané, aby mohly odejít
ze zaměstnání o dva roky dříve,
anebo mohly odejít o tři roky dříve,
ale s podstatně nižším trvalým
důchodem. Připojištění těžko
vyřeší tyto problémy. Ty starší
nemají dost času si v něm našetřit
a ty s nízkými výdělky na připojištění
prostě nemají. Kolik venkovských žen
každý den vstává okolo páté
hodiny, aby v natlačených autobusech cestovaly do
práce a unavené odpoledne přijely domů,
kde začínají druhou směnu.
Myslíte si, že zejména ženy, které
těžce fyzicky pracovaly, si nezaslouží,
aby po 55 letech opustily zaměstnání? Neodvedou
tyto ženy, i když budou doma, pro společnost
významný kus práce? Postarají se o
vnoučata, nemocné a staré rodiče,
o domácnosti svých dětí, vykonají
spoustu práce, která se sice přepočítat
na koruny nedá, ale myslím, že svoji váhu
a svůj význam jistě má a že bychom
si jí také měli vážit. Opravdu
o významu této práce starších
žen nic nevíme, nebo o ní nechceme nic vědět?
Vážení kolegové poslanci, necítíte
dluh této společnosti k ženám za celé
minulé období? Myslíte, že ženy
vydrží všechno. Navrhovaný zákon
přehlíží a bagatelizuje obtížný
způsob života v této zemi.
Myslím si, že není nadsázkou tvrdit,
že důsledkem takového návrhu zákona
bude pro mnoho žen to, že dospějí do důchodu
zcela vyčerpané, s poškozeným zdravím
a podle současných statistických výpočtů
se jich 15% důchodu ani nedožije. Proto podporuji
návrh poslance Janečka a pokud nebude schválen,
dávám pozměňovací návrh,
který by, jak se domnívám, byl pro ženy
přijatelný.
Navrhuji v § 32, aby byl odstavec 2 změněn
v první větě: "U pojištěnců,
kteří dosáhnou věkových hranic
uvedených v odstavci 1 v období od 1. ledna 1996
do prosince 2006, se důchodový věk stanoví
tak, že ke kalendářními měsíci,
ve kterém pojištěnec dosáhl této
hranice se připočítají 2 kalendářní
měsíce za každý i započatý
kalendářní rok." Pokračuje text
odstavce.
Dále bude potřeba změnit odstavec b) a sice,
že
1. u žen 55 let, pokud vychovaly alespoň 5 dětí
2. 56 let, pokud vychovaly 3 nebo 4 děti
3. 57 let, pokud vychovaly 2 děti
4. 58 let, pokud vychovaly 1 dítě,
5. 59 let pro ostatní.
Obracím se na vás, páni kolegové poslanci,
protože vás je tady více než závažná
převaha, abyste zvážili možnost zmírněn
navrhované změny pro odložení nároku
na důchod pro ženy Doufám, že uznáte,
že si takové zmírnění zaslouží
a že mu návrh podpoříte. Děkuji
za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
paní poslankyni Novákové. Prosím,
aby se slova ujal pan poslanec Oldřich Vrcha, připraví
se paní poslankyně Milena Kolářová.
Pro ty, kteří mají pocit, že už
by měla být přestávka, chci říci,
že neustále konzultujeme, jak pořad schůze
udělat co nejprůchodnější, nejschůdnější,.
Do rozpravy je ještě přihlášená
paní poslankyně Gerta Mazalová a pan poslanec
Jindřich Němčík jako poslední.
Slovo má pan poslanec Vrcha.
Poslanec Oldřich Vrcha: Vážené
dámy, vážení pánové vážený
pane předsedající. Budu velmi stručný.
Rád bych podal pozměňovací návrhy
k věkové hranici odchodu do důchodu, to znamená
k § 32.
První můj pozměňovací návrh
zní: "Zvýšení věkové
hranice odchodu do důchodu na 99let roku věku pro
pana ministra Jindřicha Vodičku a jeho nadřízeného
pana premiéra Václava Klause."
Druhý můj pozměňovací návrh
zní: § 32 písm. a) Muži změnit
věkovou hranici na odchod do důchodu 57 let roku
věku, b) ženy - odchod do důchodu 52 let roku
věku.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Vrchovi. Prosím, aby se slova ujala paní
poslankyně Milena Kolářová, připraví
se poslankyně Gerta Mazalová. S faktickou poznámkou
se hlásí paní poslankyně Eva Fischerová.
Poslankyně Eva Fischerová: Vážení
přítomní, dovolte mi z pozice opoziční
poslankyně sdělit vroucí přání.
Od realizace tohoto pozměňovacího návrhu,
který pronesl pan poslanec Vrcha, ochraňuj nás,
pane.
Poslankyně Milena Kolářová: Pane
předsedající, pane předsedo, dámy
a pánové, pokusím se nebýt vtipná,
možná, že bych byla v pokušení pustit
se také trochu do ženské otázky, ale
vím, že to sem nepatří, myslím,
že bych vás tímto asi nepotěšila,
takže se spíše omezím na určitou
malou specifickou část. Vlastně na 3 pozměňovací
návrhy, které tu padly od kolegů. Myslím,
že to byla paní kolegyně Lagová, Orgoníková
a pan Štambera. Jen vysvětlím, proč
k tomu vystupuji.
V podstatě se jedná, nechci tu vysvětlovat
přímo jejich návrhy, o obecný princip,
tedy posuzování invalidity. V rámci tohoto
posuzování invalidity by měl odborný
lékař podle pozměňovacích návrhů
vlastně dávat posouzení určitým
způsobem závazné pro posudkového lékaře.
Vystupuji k tomu proto, že se domnívám, že
je to věc, která je ve své podstatě
správná. Ale chci zároveň říci,
že nemohu podporovat návrh paní kolegyně
Orgoníkové ani paní poslankyně Lagové
a budu podporovat návrh pana poslance Štambery, který
padl, a padne ještě k tomu doprovodnému zákonu.
Není to skutečně proto, že pan kolega
Štambera je z určité politické strany,
ale je to proto, že ty návrhy jsou totiž legislativně
poněkud odlišné a vlastně to, co navrhuje
kolega Štambera a bude ještě dávat doprovodný
návrh do doprovodného zákona, je skutečně
legislativně daleko čistší a nezpůsobí
problémy.
Ostatní dva návrhy, které padly předtím,
by mohly způsobit, mám to po konzultaci s legislativou,
výkladové problémy a myslím si, že
tam bychom se neradi dostali. Jinak vás prosím o
podporu tohoto principu, ale s tím, abychom odhlasovali
něco, co bude pro občany, o které nám
jde, pokud možno co nejlepší. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
paní poslankyni Mileně Kolářové.
Prosím, aby se slova ujala paní poslankyně
Gerta Mazalová a připravil se pan poslanec Němčík.
Poslankyně Gerta Mazalová: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
jsem přesvědčena, stejně jako paní
kolegyně Kolářová, že poslanci
naší strany ČMUS nedělají problémy.
Ale co se týká tohoto návrhu zákona,
pokud by tato reforma, která je nám předkládána,
obsahovala pouze pozitivní prvky, jak často slyšíme
v masmédiích, ve výhodnějším
způsobu výpočtu důchodů, v
pravidelné valorizaci, ve zvýšení pozůstalostních
penzí a podobně, pak by vůbec nebyl problém
s přijetím tohoto zákona.
Jestliže se však nad určitými pasážemi
pozastavují i poslanci některých koaličních
stran, pak nikdo rozumný nebude určitě věřit
tomu, že zatvrzelá opozice jenom tak odmítá
návrh vlády. Řekla bych, že asi 20 nebo
21 připomínek je v usnesení číslo
1801 našeho výboru pro sociální politiku
a zdravotnictví k tomuto návrhu zákona o
důchodovém pojištění, (tisk 1574).
O ostatních připomínkách a pozměňovacích
návrzích nechci hovořit, protože zatím
se nedají spočítat. Prakticky celý
pozměněný je tzv. zákon zákonů
číslo 1674, kde se mění a doplňují
některé zákony související
s přijetím důchodového zákona.
Má-li skutečně platit od 1. 1. 1996 tento
návrh zákona, musí být, jak všichni
dobře víme, projednán na této červnové
schůzi. Je to otázka schopnosti a času k
přípravě pro Českou správu
sociálního zabezpečení v praxi, která
to musí mít alespoň půl roku předem.
Všichni víme, že je nutné softwarové
vybavení, že ty dva způsoby počítání
podle nového a starého jsou složité.
Otázka zní, jestli tento návrh zákona
je skutečně ten pravý. Mám pocit,
že když náš výbor vyžadoval,
aby všechny tři pilíře nové sociální
koncepce zákona o sociální pomoci, státní
sociální podpoře a sociálním
zabezpečení byly přijaty současně,
tak asi věděl, co dělá. Při
absenci zákona o sociální pomoci nebudeme
moci ošetřit ty občany, kteří
spadnou pod hranici sociální potřebnosti.
Myslím si, že jich skutečně bude hodně.
Dále bych chtěla poukázat na ty neustálé
petice, telefonáty, dopisy občanů, které
chodí do parlamentu a které jsou skutečně
negativní. Myslím si, že i těmi se musíme
zabývat, i tím, jaký je názor většiny
obyvatel této republiky.
Víme, že jsou nejvíce diskutované dva
okruhy, a to je vytvoření veřejnoprávního
fondu a prodloužení odchodu do důchodu. Samozřejmě
i ostatní diskutovatelné paragrafy. Těch
je velice mnoho.
Co se týká vytvoření veřejnoprávního
fondu, říká se, že na něj není
už čas, vytváří se místo
toho zvláštní účet. Já
si myslím, poněvadž všichni víme,
že Občanská demokratická strana má
ve volebním programu oddělení důchodového
pojištění, že ten čas tu byl a
že se ho mělo využít, že je to chyba.
To je můj názor. Protože 6. 1. 1993 byl tento
zákon předložen do parlamentu, obsahoval 65
zásad. Všichni víme, že v březnu
1994 jsme tyto zásady schvalovali v našem výboru
a i v jiných výborech jako jednosložkový
systém. V lednu 1995 se však v parlamentu již
objevil v paragrafovaném znění jako systém
dvousložkový.
Druhá otázka, která je, alespoň pro
mne, velice závažná, je prodloužení
odchodu do důchodu. Je drastické, jak už tu
bylo řečeno kolegyní Novákovou, zejména
u žen, protože je známo, že ženy pracují
buď ve sféře sociální a zdravotní,
tedy nejméně placené, nebo zemědělské,
tedy nejtěžší. Vůbec je u nás
v České republice velice špatný zdravotní
stav obyvatelstva, velice krátká délka života.
Nehovořím o ovzduší, ekologii, stresech,
zdravotním stavu obyvatel, vysoké úmrtnosti.
Zatím skutečně je stále dvakrát
vyšší u nás než ve vyspělých
evropských zemích. Zvyšování
věkové hranice by bylo, podle mého názoru,
možné až u ročníků, které
si skutečně budou moci na důchod vydělat.
Lidé, kteří dnes mají kolem 55 let,
prošli nejtěžším obdobím,
celý život pracovali a dnes se jim vyčítá,
že si na svůj důchod nevydělali. Celý
život platili daně, mnozí odcházejí
ze svého pracoviště s 60% platem do důchodu
z důvodů snižování stavu zaměstnanců
v závodech a jsou poškozováni. Ptám
se, proč. Stát přebírá závazky
a tato vláda za vládu minulou se všemi svými
přebytky a dluhy je za tyto závazky zodpovědná.
Nikdo nic nedává důchodcům zadarmo.
Ukládají si část svého výdělku
na špatné časy. Až nebudou schopni práce,
budou chtít žít slušně. Vedle zdravotního
stavu a průměrné délky života
naší populace musíme porovnávat také
západní důchodový systém s
naším.
A ten je - nezlobte se - neporovnatelný. Musíme
porovnávat i věk užívání
důchodu a tady se také krčíme vzadu.
Chybí mi v tabulkách, jaké procento mužů
a žen umírá mezi 50. a 60. rokem života.
Tito si též platili své pojištění,
ale neměli možnost si je vybrat. Demografický
vývoj, na který se odvoláváme - já
mám za to, že stát by měl v rámci
celkové sociální politiky dávat předpoklady
pro optimální vývoj společnosti -
zajištěním dobré rodinné politiky
- aby nás neubývalo. Porodnost na úrovni
roku 1918 je jeden z důvodů toho, že vlastně
u nás je populace skutečně nízká.
Ale odpadne potom jeden z důvodů vlády -
špatný očekávaný nepříznivý
demografický stav společnosti.
Dále nemohu strávit slova předkladatelů
- stát všechno platí, stát dá,
stát rozhodně nedá. Odmítám
tato slova, jsou přinejmenším špatně
formulovaná. Stát není fyzická osoba,
aby něco dával. Daňový poplatník
si šetří, ukládá, a pak v horších
časech vybírá. Ani zadarmo, ani darem nic
nedostává. Pojistné je stále určitým
druhem daně, je to nedílná součást
rozpočtu a přebytky se využívají
na krytí rozpočtu. Daňový poplatník
půjčuje nedobrovolně své úspory
k jiným účelům, než je platil.
Nedostává z nich žádný úrok.
Všichni víme, že sporožiro se točí
kolem - tuším - 3,5% a když vezmu jako příklad
rok 1993, kdy bylo vybráno o 6,5 miliardy více,
než na důchodovém pojištění
bylo vyplaceno, tak úrok z této částky
je zhruba tak asi 200 milionů korun ročně.
Je to jedna z možností, jak pokrýt zvýšené
náklady na důchody.
Za tento rok 1993 byl přeplatek více než 15
miliard korun v politice zaměstnanosti. Začleněním
státního vyrovnávacího příspěvku
k důchodu od prosince 1993 se odčerpaly finanční
prostředky pro jiné resorty. Je to vlastně
stále zachovávání systému státního
důchodového pojištění, když
si vláda ponechává rozhodnutí o výši
důchodu pouze na sobě.
Sociální a zdravotní pojištění
u nás, v naší republice, jsou dvě oblasti,
které řídí dvě ministerstva,
a proto se také potýkáme s těmito
dvěma problémy - s reformou zdravotnickou a reformou
sociálního zabezpečení. Já
mám pocit, že argument, že by se muselo zvýšit
sociální pojistné, aby k této reformě
nemuselo být přikročeno, tedy neobstojí.
Proč?
Důchody a další dávky ve světě
nejsou hrazeny jen z vybraného sociálního
pojištění. Stát do nich dává
také z vyprodukovaného hrubého národního
produktu, stát vybírá také jiné
daně, má zisk ze zahraničního obchodu,
z produkce průmyslu, zemědělství,
z turistického ruchu apod. Mohla bych se ptát, kam
stát dává nebo kam dal ty stovky miliard
korun, které ušetřil přenesením
všeho na občana, odbouráváním
státních dotací - většiny tedy
- na potraviny, bydlení, topení, energii, dopravu,
část zdravotní péče, školství.
Uvítala bych takový finanční účet,
takový prostý účet má dáti
- dal.
O daňových únicích, to je zvláštní
kapitola, o těch hovořit už nebudu, protože
to by bylo na hodinu.
Všechno to, co vlastně tady bylo podáváno
jako pozměňovací návrhy, co já
bych podala jako pozměňovací návrh,
všechno to tady bylo řečeno. Já se k
nim samozřejmě připojuji.