Středa 28. června 1995

Poslankyně Hana Tomanová: Nikoli, můžeme hlasovat.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Nyní tedy budeme hlasovat.

Nejdříve si vás dovolím odhlásit a poprosím, abyste se znovu zaregistrovali. Budeme hlasovat o vládním návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 480/1992 Sb., o hmotném zabezpečení vojáků a žáků škol ozbrojených sil a jejich odpovědnosti za škodu ve znění zákona č. 308/1993 Sb., podle sněmovního tisku 1652, upraveného připomínkami společné zpravodajky.

Zahájil jsem 313. hlasování a ptám se, kdo tento návrh podporuje? Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?

Návrh byl přijat - pro hlasovalo 66, proti nikdo a zdrželo se 6 poslanců.

Tím jsme se vyrovnali s dalším bodem podle schváleného pořadu. Děkuji panu ministrovi, děkuji paní kolegyni Tomanové.

Nyní podle schváleného programu je dalším bodem

XXXIV.

Zpráva o opatřeních předsedy Poslanecké sněmovny

za období od 23. května 1995 do 19. června 1995

(sněmovní tisk 1812)

K doplnění zprávy nyní vystoupí předseda Poslanecké sněmovny pan Milan Uhde.

Předseda PSP Milan Uhde: Vážený pane místopředsedo, kolegyně a kolegové, chci doplnit svou zprávu o toto sdělení:

Dne 20. června jsem dostal dopis tohoto znění: "Vážený pane předsedo, v příloze Vám zasílám usnesení mandátového a imunitního výboru č. 22 ze dne 16. června 1995, jímž výbor zaujal stanovisko, o které jste požádal svým dopisem čj. 1301 z roku 1995 ze dne 17. března t. r. S pozdravem Miroslav Čerbák, předseda mandátového a imunitního výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky."

V příloze bylo usnesení - nejsem si jist, zda všichni mají toto usnesení před sebou. Pokud nemají, přečtu je, je to několik řádků.

"Usnesení z 22. schůze mandátového a imunitního výboru Poslanecké sněmovny č. 22 ze dne 16. června 1995 k obvinění poslanců Ivana Maška a Pavla Severy ředitelem BIS z porušení státního tajemství.

Mandátový a imunitní výbor Poslanecké sněmovny

I. v souvislosti s čl. 27 odst. 2 Ústavy CR a ustanovením č. 28 zákona ČNR č. 36 z roku 1989 Sb., o poslancích ČNR v platném znění konstatuje, že nejsou dány podmínky pro trestní nebo kárné stíhání poslanců Ivana Maška a Pavla Severy.

II. Pověřuje předsedu mandátového a imunitního výboru sdělit toto stanovisko předsedovi Poslanecké sněmovny.

Podepsáni Miroslav Čerbák, předseda mandátového a imunitního výboru, Pavel Hirš, ověřovatel mandátového a imunitního výboru."

Domnívám se, že jsem povinen sněmovně oznámit, že toto vyplynulo z opatření, které jsem podnikl.

Děkuji za pozornost.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji. Ke zprávě o opatřeních předsedy Poslanecké sněmovny otevírám rozpravu.

Nikdo se do ní nehlásí, takže ji končím a navrhuji přijmout toto usnesení:

"Poslanecká sněmovna bere na vědomí zprávu o opatřeních předsedy Poslanecké sněmovny za dobu od 23. května do 19. června 1995, podle sněmovního tisku 1812, a přednesenou informaci."

Zahájil jsem 314. hlasování a ptám se, kdo tento návrh podporuje? Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?

Návrh byl přijat - pro hlasovalo 74 poslanců, nikdo nebyl proti, zdržel se 1 poslanec.

Tím jsme se vyrovnali s bodem 35 podle schváleného programu.

Nyní následuje poslední bod dnešního jednání, kterým je

XXXV.

Zpráva vlády o plnění státního rozpočtu České republiky

za I. čtvrtletí 1995 (sněmovní tisk 1776)

K tomuto bodu jsme obdrželi usnesení rozpočtového výboru, jehož součástí je i návrh usnesení Poslanecké sněmovny.

Výklad k předložené zprávě podá místopředseda vlády a ministr financí pan Ivan Kočárník. Prosím, pane místopředsedo vlády, ujměte se slova.

Místopředseda vlády a ministr financí ČR Ivan Kočárník: Vážený pane předsedo, váženy pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vláda na své schůzi 31. května projednala a schválila Zprávu o plnění státního rozpočtu ČR za I. čtvrtletí a současně mě pověřila, abych výsledky rozpočtového hospodaření za uvedené období zdůvodnil Poslanecké sněmovně.

Především mi dovolte říci, že po posouzení dosažených výsledků, které jsou podrobněji komentovány ve zprávě, hodnotí vláda celkový ekonomický vývoj, jakož i hospodaření veřejných rozpočtů v 1. čtvrtletí letošního roku, jako uspokojivé. Týká se to především hodnocení ukazatelů charakterizujících vývoj ekonomiky.

Po úspěšném vývoji v roce 1994 lze říci s plnou odpovědností, že i v 1. čtvrtletí letošního roku odpovídal vývoj české ekonomiky trendům, s nimiž vláda pro tento rok počítá.

Vývoj v prvních měsících jednoznačně potvrdil nastoupené růstové tendence jako důsledek pokračující transformace ekonomiky. Spolu s růstem celkové ekonomické aktivity, dokumentovaným růstem hrubého domácího produktu, je zřetelný i vzestup výkonu hlavních odvětví.

K rozhodujícím charakteristikám vývoje v uplynulém období patří zejména růst hrubého domácího produktu, který proti stejnému období minulého roku vzrostl o 3,9%. Dále pak zřetelný růst průmyslové výroby, která vzrostla o 6%, za leden až duben činí toto zvýšení 5%.

Dále produkce stavebnictví, která se zvýšila o 9,6% pokud vezmeme leden až duben, je to 8,6%.

Maloobchodní prodej vzrostl o 4,6%.

Rovněž v zásadě jako uspokojivý hodnotí vláda vývoj cen. Hladina spotřebitelských cen vzrostla v porovnání se stejným obdobím loňského roku o 9,3%. I nadále je relativně nízká míra nezaměstnanosti, která koncem března klesla na 3,1%, ke konci května na 2,8%. Jako určitý projev zrychlujícího se ekonomického růstu je možno označit i vývoj v oblasti obchodní bilance, kde dochází k poněkud rychlejšímu narůstání deficitu obchodní bilance, než jsme předpokládali. Souvisí to nepochybně s vyšším ekonomickým růstem, s poptávkou domácí, která roste poměrně značně a je saturovaná kromě nabídky z domácí ekonomiky dovozem.

Chtěl bych říci, že k pozitivním věcem patří dále skutečnost, že směny kurs naší koruny je i nadále stabilní. Celkově tak ekonomický vývoj v České republice v uplynulém období v zásadě potvrdil předpoklady, z nichž vláda vycházela při stanovení záměrů pro rok 1995.

Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi, abych vás v další části svého vystoupení seznámil s výsledky hospodaření státního rozpočtu. Jak již bylo řečeno, vláda hodnotí výsledky dosažené v 1. čtvrtletí letošního roku jako uspokojivé. K 31. březnu vykázal státní rozpočet přebytek ve výši 6,5 mld. Kč, celkové příjmy rozpočtu byly za 1. čtvrtletí naplněny zhruba 24,1% celkového rozpočtu a byly zhruba o 11% vyšší než příjmy v loňském roce. Celkové výdaje byly čerpány na 22,5% a byly rovněž vyšší zhruba o 7% než v loňském roce. V těchto dosažených výsledcích se odráží dosavadní, v té době relativně nízké čerpání výdajů, kde se projevuje sezónní vliv především u kapitálových výdajů, které byly za 1. čtvrtletí čerpány na 13,5%.

Vývoj v dalších měsících potvrzuje, že rozpočtovému hospodaření je třeba věnovat soustavnou pozornost. Ke konci dubna se přebytek státního rozpočtu snížil na 1,7 mld. Kč, čerpání výdajů za tento měsíc vzrostlo o 9,6% bodu a přiblížilo se plnění příjmů. Výsledky za měsíc květen vykazují přebytek 2,9 mld. Kč a je určitý předpoklad, že - dnes máme 28. června že zhruba obdobný výsledek bude i ke konci měsíce června, jakkoliv jsou poslední dva dny v letošním roce trochu atypické, protože dobíhají doplatky do konce června daně z příjmů právnických osob, takže se můžeme nadát i určitých překvapení v posledních dvou dnech.

Chtěl bych zdůraznit, že je třeba ocenit, že rozhodující příjmová položka daňové příjmy se vyvíjí v souladu s předpoklady rozpočtu, kde daňové příjmy jsou plněny lépe než tomu bylo v loňském roce. Je tomu zejména díky dani z přidané hodnoty.

Dovolte mi několik slov i k hospodaření okresních úřadů a obcí. Toto hospodaření - bráno ekonomicky - bez zapojení vlastních zdrojů a použití půjček, úvěrů a komunálních obligací, skončilo k 31. březnu přebytkem 3,3 mld. Kč, proti stejnému období loňského roku byl tento výsledek o 2,7 mld. Kč lepší. V loňském roce ke konci 1. čtvrtletí činil přebytek pouze 600 mil. Kč. Podle posledních známých údajů k 30. 4. činil přebytek na účtech místních rozpočtů 1,8 mld. Kč.

Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, tolik ve stručnosti k vývoji v prvních měsících letošního roku. Chci vás na závěr znovu ujistit, že vláda věnuje soustavnou pozornost vývoji ekonomiky i vývoji v oblasti státního rozpočtu. Doporučuji vám, abyste zprávu za 1. čtvrtletí schválili.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji panu místopředsedovi vlády a ministru financí. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj rozpočtového výboru pan poslanec Tomáš Ježek.

Poslanec Tomáš Ježek: Vážený pane místopředsedo, vážený pane ministře, vážení kolegové, rozpočtový výbor se na svém zasedání 7. června zabýval zprávou vlády o plnění státního rozpočtu České republiky za 1. čtvrtletí letošního roku a doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby přijala následující usnesení:

Poslanecká sněmovna Parlamentu bere na vědomí zprávu vlády o plnění státního rozpočtu České republiky za 1. čtvrtletí 1995.

K tomu bych si ještě dovolil připomenout, že v rozpočtovém výboru je k dispozici stanovisko Nejvyššího kontrolního úřadu ke zprávě vlády o plnění státního rozpočtu České republiky za 1. čtvrtletí, které je uloženo v kanceláři tajemníka. Děkuji.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji a otevírám rozpravu. O slovo se přihlásil pan poslanec Recman.

Poslanec Svatomír Recman: Pane předsedající, pane ministře, kolegyně a kolegové, dovolte mi k předkládanému tisku 1776 Zpráva vlády o plnění státního rozpočtu za 1. čtvrtletí 1995 pouze dvě poznámky a návrh na doplnění usnesení Poslanecké sněmovny.

První poznámka. Vláda podle už "evergreenovského" scénáře vyjadřuje své uspokojení nad údajnou makroekonomickou stabilitou země, k jejímž kladům připisuje i dynamizaci přílivu zahraničního kapitálu. K tomu je nutno poznamenat, že příliv zahraničního kapitálu se jeví naopak v současných podmínkách jako destabilizující prvek naší současné ekonomické scény. Pouze 1,17 mil. amerických dolarů - to je údaj za 1. čtvrtletí letošního roku - činí přímé kapitálové investice. Dále jako převažující část zahraničního kapitálu představuje krátkodobý kapitál, je to 1,17 mld. amerických dolarů z celkového aktiva kapitálového účtu 1,87 mld. dolarů. Tyto údaje jsou získané z České národní banky. Portfoliové investice zpravidla představují jen změnu vlastníků akcií a obligací. Jde tedy spíš o akviziční než investiční kapitál a převažující část přílivu kapitálu je i tak reprezentovaná úvěry podnikům a bankám. Podniky je využívají, protože jsou levnější než úvěry domácích bank. Zahraniční banky tak mají při velkém rozdílu v úrokové míře i při nižších sazbách vyšší zisk než doma. Jenže krátkodobé peníze jsou peníze "horké", to je takové, které se při snížení důvěry v prosperitu České republiky mohou rychle stáhnout, což může vést k obdobné situaci, jaká byla například před několika týdny v Mexiku.

Druhá poznámka. Vládě i poslancům parlamentu jsou nepochybně známa fakta týkající se obchodní bilance České republiky, která se od poloviny roku 1994 vyvíjí pro nás velmi nepříznivě. Saldo obchodní bilance je záporné a navíc toto záporné saldo měsíčně dynamicky roste, zejména v průběhu I. pololetí letošního roku. V předložené zprávě vlády o plnění státního rozpočtu za I. čtvrtletí letošního roku se na straně 3 uvedená situace hodnotí jako "závažný problém, který by v dlouhodobější perspektivě mohl vést k nerovnováze platební bilance a ohrozit zájem zahraničních investorů i stabilitu měnového kurzu".

K uvedené situaci se několikrát vyjádřili zodpovědní vládní činitelé, avšak bez valného výsledku na změnu stavu. Kritické stanovisko zaujala rovněž Česká národní banka, která volá po společné koordinaci činnosti s vládou České republiky. V minulém týdnu Česká národní banka vyhlásila některá opatření k omezení přílivu a neutralizaci zahraničního krátkodobého kapitálu, např. zvýšila diskontní a lombardní sazby, přitlačila na povinnost dát vyšší povinné minimální rezervy komerčním bankám apod.

Domnívám se, že tato svým způsobem již alarmující situace v platební bilanci negativně ovlivní jak státní rozpočet tak vývoj ekonomiky v letošním roce a bude mít zároveň nepříznivý dopad mezi zahraničními investory a svým způsobem může zpochybnit pověst České republiky u solidních obchodních a finančních partnerů v zahraničí.

Chtěl bych se pana ministra Kočárníka zeptat, jaké výše dosáhlo záporné saldo obchodní bilance v současnosti a případně jaký vývoj očekává vláda do konce roku 1995 a jestli vláda nebo ministerstvo financí přijaly ve spolupráci s Českou národní bankou opatření nápomocná pro řešení současné nepříznivé situace tohoto trendu. Domnívám se, že jde o závažný problém dlouhodobějšího charakteru, o jehož průběžném řešení by měli být poslanci informováni.

Předkládám proto návrh na doplnění usnesení Poslanecké sněmovny k tisku 1776, což je Zpráva vlády o plnění státního rozpočtu České republiky za I. čtvrtletí 1995. Doporučuji původní text usnesení "Poslanecká sněmovna bere na vědomí Zprávu vlády o plnění státního rozpočtu za I. čtvrtletí 1995" označit jako bod 1 a doplnit nový bod 2. Celý návrh usnesení by pak mohl mít tuto podobu:

"Poslanecká sněmovna Parlamentu

1. bere na vědomí Zprávu vlády o plnění státního rozpočtu České republiky za I. čtvrtletí 1995;

2. žádá vládu České republiky, aby vzhledem k nepříznivém u vývoji platební a obchodní bilance České republiky v roce 1994 a 1995 přijala konkrétní opatření ke změně této situace včetně proexportních opatření a informovala o nich do 30. září 1995 Poslaneckou sněmovnu."

Domnívám se, že je možno o jednotlivých bodech tohoto návrhu usnesení hlasovat samostatně.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji. Do rozpravy se dále hlásí kolega Wagner. Má slovo.

Poslanec Jozef Wagner: Vážený pane předsedo, pane předsedající, pane ministře, dámy a pánové, v předprázdninové atmosféře se nedomnívám, že by bylo rozumné (i když téma by to vyžadovalo(učinit rozbor nikoliv tak optimistický a nikoliv tak závislý, jak to učinil pan ministr a jak nám to vláda předložila. Nehodlám vás ovšem zdržovat. Hodlám pouze v několika málo minutách vyslovit to, co vysloveno být musí, aby bylo zřejmé, že optimismus vlády samozřejmě není na místě.

Při projednávání tohoto bodu v rozpočtovém výboru jsme se chovali podobně a doporučili jsme v podstatě zprávu vzít na vědomí.

Pane ministře, již můj předřečník položil řadu otázek, které jsou relevantní. Já chci tyto otázky pouze doplnit. Váš výklad vycházel z velmi prosté logiky, z logiky prvního čtvrtletí. Avšak před ním byl nějaký vývoj a po něm též je nějaký vývoj. Hodnotit jedno čtvrtletí a hodnotit je rozpočtově je velmi jednoduché a ti, kdo u nějakého rozpočtu seděli, vědí, že zejména I. čtvrtletí obvykle nestojí za řeč.

Ale přesto - v logice věcí je zcela zřejmý vývoj, porovnáváte-li čísla, která dlouhodobě ukazují vývoj naší ekonomiky. Z nich plyne, že vývoj hrubého domácího produktu a vývoj disponibilních příjmů obyvatelstva je v obráceném poměru než by měl být. To je ukazatel nepříznivý. Avšak na druhé straně lze usuzovat něco i z toho, jaký je vztah mezi přírůstkem hrubého domácího produktu v cenách roku 1984, tedy ve stálých, a v cenách běžných a jaký je poměr masy produktů v běžných cenách a ve stálých cenách. To vše vyvolává obavy. Nechci zdržovat, proto neuvádím čísla, která koneckonců všichni máme.

A ještě mám jednu odtažitou otázku, která nemusí být až natolik odtažitá. Pane ministře, guvernér Národní banky učinil jistá opatření. Já se ptám, jestli se uvažuje i o tom, jak postupují komerční banky v některých svých aktivitách. Je obecně známo z historie vážných ekonomických událostí tohoto století, jakých výsledků došly různé ekonomiky poté, co např. komerční banky poskytovaly úvěry, např. jen na nákup akcií.

Rád bych se zeptal, jestli se sledují i takovéto okolnosti a jestli je brán třeba ohled na názor zahraničních expertů, kteří myslím - už v tomto směru nemlčí na vývoj v České republice.

To bylo jen několik poznámek na okraj. Doufám, že bude příležitost při projednávání obsáhlejšího tématu než je jeden kvartál a které dá větší materii, aby se ukázalo, že obavy opozičního poslance nebyly malicherné.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Hlásí se ještě někdo o slovo? Není tomu tak. Rozpravu končím a táži se, zda se chce na závěr vyjádřit místopředseda vlády. Ano, pan ministr se ujímá slova.

Místopředseda vlády a ministr financí ČR Ivan Kočárník: Já bych chtěl reagovat na příspěvky, které přednesli poslanci Recman a Wagner. Především bych chtěl říci, že to, že došlo k obnovení růstu české ekonomiky, k obnovení růstu i v jednotlivých odvětvích, je věc, která je mimo jakoukoliv diskusi a která je nesporně úspěchem. Potom, co ztratila Česká republika rozpadem trhu RVHP a potom, co došlo ke druhému poptávkovému šoku rozdělením republiky, dochází k vzestupné dráze hlavního růstového agregátu, kterým je hrubý domácí produkt. Ukazuje se, že tato růstová dráha bude pokračovat, že růst hrubého domácího produktu bude vyšší než jsme předpokládali v letošním roce. Číslo, které je za první čtvrtletí publikováno, ukazuje, že růst by měl být mezi 3,5% - 4% v letošním roce, čili je to o něco více než jsme předpokládali při sestavování rozpočtu na letošní rok. Umožňuje to prognózovat růst na příští rok v úrovni více než 4%. Předpokládáme, že růst by se pohyboval v příštím roce někde kolem 4,3%.

Čili toto nesporně hodnotíme jako pozitivní. Pokud jde o obchodní bilanci, předběžný výsledek - protože výsledky jsou všechny předběžné - ke konci května je pasivní saldo 38 mld. Kč. Na to se ptal pan poslanec Recman. Čísla ke konci června budou k dispozici zhruba v závěru července, zhruba touto dobou, kdy bude dopracována celá celní statistika za měsíc červen.

Už jsem tady ve sněmovně nebo v rozpočtovém výboru, už nevím přesně, říkal, že jsme počítali s tím, že bude vývoj v obchodní bilanci pasivní. Počítala s tím i Česká národní banka. Je to dáno tím, že růst ekonomiky, požadavky na restrukturalizaci, dovoz technologií apod. s sebou nesou nutně zvýšenou poptávku po dovozu. To bylo koneckonců i založeno do rozpočtu na letošní rok. Toto pasivum obchodní bilance je větší, než jsme předpokládali, nicméně i růst je větší, než jsme předpokládali. Když si vezmete celou bilanci hrubého produktu, která byla publikována teď v poslední době statistickým úřadem, zjistíte, že poptávka nebo domácí užití roste tempem 15% srovnatelně. Je-li růst nabídkové strany samozřejmě nižší, není nic jiného, než že ten zbývající výpadek je kryt dovozem této domácí poptávky. To je evidentní.

Myslím, že je velmi potěšitelné, že podle údajů Českého statistického úřadu ze struktury hrubého domácího produktu plyne, že největší přírůstky v rozdělení hrubého produktu, když si vezmete spotřebu domácností na poptávkové straně, spotřebu vlády, tvorbu hrubého kapitálu, přírůstek zásob, potom export - import, tak největší dynamiku má tvorba fixního kapitálu. Čili dochází k dovozu investic, dochází k dovozu strojů a zařízení, což vytváří samozřejmě velmi dobré předpoklady pro zvýšení exportu ve středním období, nikoli okamžitě, ale pro zvýšení exportu ve středním období a tím i k lepšímu vztahu v té obchodní bilanci.

Sám o sobě problém financovatelnosti schodku obchodní bilance není v této podobě žádným dramatickým problémem u nás v současné době, protože celková bilance běžného účtu platební bilance není tak dramaticky schodková. Navíc teď bude hlavní turistická sezóna, kdy příjmy z turistiky, tranzitu atd. jsou významnou položkou bilance běžného účtu, které pokryjí podstatnou část tohoto výpadku. Nicméně vláda má ve svém permanentním programu analyzování, monitorování tohoto vývoje.

Pokud jde o otázku, kterou jsem dostal od pana poslance Wagnera, k opatření České národní banky. O tom bych mohl hovořit delší dobu, nechci zdržovat Poslaneckou sněmovnu. V zásadě jde o opatření dvojího typu. Jednak jde o opatření, které svazuje celkově snaha centrální banky o minimalizaci inflace, o nepřipuštění inflačního vývoje, který by byl tažen poptávkově u nás. Banka má představu o tom, že je třeba udržet vývoj peněžní zásoby u nás v určitém koridoru 14 až 17%. Toto je trochu diskusní otázka, protože v neustálených poměrech transformující se ekonomiky je veličinou, která je velmi obtížně odhadovatelná, rychlost oběhu peněz, protože ne všechny transakce, které obsluhují peníze, jsou spojeny s pohybem produktu, ale jsou zde i majetkové transakce, takže tady jistá vůle v peněžní zásobě je.

Ta druhá část opatření je namířena proti přílivu krátkodobého kapitálu. Mám tím na mysli limitování otevřených pozic komerčních bank včetně sjednocení povinných minimálních rezerv, které nepochybně určitou část likvidity odčerpají tak, aby nedošlo k přehřívání nabídky peněz. Nikoli přehřívání ekonomiky, protože o přehřívání ekonomiky se v žádném případě při růstu 3,9% hovořit nedá.

Centrální banka v rámci svého bankovního dohledu samozřejmě monitoruje i veškeré operace komerčních bank. Já nemám, pane poslanče, přístup do bankovního dohledu, to je ve výlučné kompetenci České národní banky, která se zabývá bankovním dohledem, nicméně vím z některých komerčních bank, že mají právě zakázáno poskytovat úvěry na nákup akcií, dokonce i na ručení akciemi apod. Takže věřím tomu, že tento problém centrální banka hlídá.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji panu místopředsedovi a prosím, aby se závěrečného slova ujal zpravodaj výborů pan kolega Tomáš Ježek.

Poslanec Tomáš Ježek: Děkuji, pane místopředsedo. V rozpravě vystoupili dva poslanci, z nichž první, pan kolega Recman, předložil návrh, pan poslanec Wagner žádný návrh nepředložil. Pan kolega Recman předložil návrh, kdy první část je totožná s návrhem rozpočtového výboru a druhá část ho rozšiřuje. Ve druhé části pan kolega Recman navrhuje, aby Poslanecká sněmovna požádala vlád u, aby vzhledem k nepříznivému vývoji platební a obchodní bilance ČR v letech 1994 - 1995 přijala konkrétní opatření ke změně této situace včetně proexportních opatření a informovala o nich do 30. září 1995 Poslaneckou sněmovnu. Zároveň pan kolega Recman navrhl hlasovat po částech, takže budeme-li nyní hlasovat o té jeho první části, hlasujeme tím zároveň o návrhu rozpočtového výboru.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Budeme hlasovat. Odhlásil jsem vás a prosím, abyste se znovu zaregistrovali. Budeme nyní hlasovat o první části návrhu kolegy Recmana, která je shodná s návrhem rozpočtového výboru.

Poslanec Tomáš Ježek: Je shodná s návrhem rozpočtového výboru, tudíž jsem pro, pan ministr financí samozřejmě také.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Jedná se o 315. hlasování.

Kdo návrh podporuje? Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?

Návrh byl přijat. Pro hlasovalo 106, proti 2, zdrželi se 2 poslanci.

Poslanec Tomáš Ježek: S druhou částí usnesení jako zpravodaj nesouhlasím, ani pan ministr financí nesouhlasí, neboť je to v rozporu s hospodářskou filosofií vlády.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: 316. hlasování.

Kdo návrh podporuje? Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?

Návrh nebyl přijat. Pro hlasovalo 28, proti 61, zdrželo se 24 poslanců.

Tím jsme projednali další bod podle schváleného programu. Děkuji panu místopředsedovi vlády a ministru financí, děkuji společnému zpravodaji kolegovi Ježkovi.

Dámy a pánové, konstatuji, že jsme projednali poslední bod dle schváleného programu dnešního dne.

Upozorňuji na některé organizační pokyny. Schůzi zítra zahájíme v 9.30 a dovolím si zopakovat schválený program pro zítřejší den.

1. Novela trestního řádu, hlasování.

2. Důchodové pojištění.

3. Doprovodný důchodový zákon.

4. Spotřební daň, hlasování.

5. Daň z příjmů, hlasování.

6. Novela rozpočtových pravidel.

7. Zpráva o činnosti organizačního výboru.

Předtím však předseda Poslanecké sněmovny svolává na 9.00 zítra organizační výbor. Přeji pěkný den.

(Schůze přerušena v 18.24 hodin.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP