Poslanec Jan Krámek: Vážený pane
místopředsedo, vážené poslankyně,
vážení poslanci, z tohoto místa několikrát
zazněla slova - pokud jde o obce - o povinnosti zajistit
pořádek. Co se týká zákona
o obecní policii, obecní policie vznikla právě
jako nástroj, který mohou používat obce.
Já si neumím představit, jak přispívá
k pořádku v obci situace, když např.
potkám vozidlo v jednosměrné ulici a jsou
tam obecní strážníci, kteří
mohou pouze zírat na to, jak vozidlo porušuje zákaz
a klidně projíždí. Pravda, mohou zasáhnout
v momentě, jakmile řidič zastaví.
Týká se to všech zákazů. Týká
se to mj. i pěších zón.
Tato situace rozhodně nepřispívá ke
klidu v žádné obci, která na základě
svého rozpočtu a rozhodnutí zastupitelstva
může zřídit obecní policii, ale
nemusí. Je to otázka priorit, které to či
ono zastupitelstvo musí řešit.
Návrh novely, který projednáváme,
je mj. jediný, který získal souhlas vlády.
Já jsem přesvědčen, že byl zpracován
tak, aby byl vyvážený.
Chtěl bych se ještě vyjádřit
k jiné věci. Pan poslanec Kužílek z
tohoto místa řekl, že se sdružují
představitelé obecní policie v České
republice, což by mohlo být něco jako sdružování
obcí či obecních úřadů.
Na území České republiky existuje
Svaz měst a obcí a projednává se tam
i otázka bezpečnosti a působení obecní
policie. Já si myslím, že to není nic
nedemokratického a neumím si představit nikoho,
kdo by měl představu, že se jedná o
nedemokraticky fungující organizaci či sdružení.
Možná, že došlo k nedorozumění,
nicméně si myslím, že takovéto
právo je naopak vizitkou demokraticky fungujícího
státu.
Pokud jde o rozpočet, už jsem o tom hovořil,
ale rozhodně není možné z rozpočtu
obcí ukrajovat dále pro přesunutí
financí do rozpočtu Policie České
republiky. Je pravda, že tento zákon nebyl a není
dokonalý. Je pravda, že mnoho strážníků
obecní policie zřejmě nemůže
být srovnáváno ve zkušenostech s policisty
České republiky. Nicméně mezi mnohé
prostředky, které lze v případě
jakéhokoli excesu použít, patří
to, že je možno se obracet na zastupitelstvo. Ani tam,
kde obecní policie funguje, není řečeno,
že musí fungovat dále. Prostě obec se
rozhodnutím svého zastupitelstva může
rozhodnout svou obecní policii zrušit.
Na závěr bych chtěl jen říci,
že záměr předkladatelů je jednoznačný,
tj., aby byl skutečně dodržován pořádek
a bezpečnost v obcích. Úkolem obecní
policie je zajistit pořádek. Já jsem přesvědčen
o tom, že pokud by obecní policie neměla rozšířenou
pravomoc (v oblasti dopravních přestupků
a zejména zákazů), tak o pořádku
hovořit nemůžeme a naopak, dochází
k paradoxnímu jevu, že sice máme strážníky,
kteří mohou zakročit, ale jen někdy,
a ne v tu dobu, kdy je to nutné.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Krámkovi. Prosím pana poslance Kužílka,
aby se ujal slova.
Poslanec Oldřich Kužílek: Dámy
a pánové, mám jen faktickou poznámku,
protože kolega Krámek se dotázal. Já
mu děkuji, že mě upozornil, že jsem tu
pasáž řekl nepřehledně. Myslím,
že jsme v podstatě v souladu. Otazník, který
jsem nakreslil, jsem mínil tak, že právě
tím, že se sdružují obce jako subjekty
(a to je v pořádku a řeší to
např. problémy bezpečnosti), je zvláštní,
že se vedle toho sdružuje i obecní policie, což
je vlastně totéž, jako kdyby se vedle obcí
sdružovaly ještě obecní úřady.
Co je obecní policie jiného než jiný
úřad svého typu, který má obec
k dispozici? To mi na tom připadalo zvláštní.
Děkuji za toto upozornění.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Slovo má pan poslanec Jaroš.
Poslanec Emil Jaroš: Vážený pane
předsedající, dámy a pánové,
mnohé bylo řečeno. Chci říci
jen pár slov. Sám jsem působil v minulém
volebním období jako radní a měl jsem
na starosti určitý úhel pohledu na tehdy
vznikající a působící Městskou
policii v Hradci Králové. Musím říci
jednu zkušenost, a to je, že tam, kde radnice dobře
funguje - jak řekl kolega Bečvář -
velice zodpovědně byli vybíráni jednotliví
strážníci a velmi zodpovědně
byla zřízena souhra a kooperace s republikovou nebo
chcete-li státní policií. Byla zřízena
bezpečnostní komise, která dbala o to, aby
spolupráce byla velmi dokonalá.
Jedna poznámka, kterou považuji za nesmírně
důležitou, je ta, že řada strážníků
se později stala příslušníky
státní neboli republikové policie a někteří
příslušníci přešli z nejrůznějších
důvodů do řad městské policie.
My jsme svým občanům v komunálních
volbách (dělaly to všechny politické
strany) kladli hlavní důraz na bezpečnostní
situaci v dané obci a v daném městě.
Občané pochopitelně bezpečnostní
situaci vnímali velice citlivě.
Tam, kde městská policie dobře funguje, se
občané s velkou důvěrou obracejí
na městskou policii. Vyžadují pochopitelně
vyřešení svého problému do konce.
Proto cítím, že je nesmírně důležité,
aby tato městská policie měla rozšířené
pravomoci tak, jak jsou navrhovány touto novelou a aby
se v budoucnu tyto pravomoci téměř shodovaly
s pravomocemi republikové policie.
Městská policie působí v hranicích
obce, v hranicích města, nepůsobí
mimo ně. Je plně zodpovědná jak občanům,
tak pochopitelně svému zastupitelstvu a hlavním
velitelem, nebo jak bych to řekl, je starosta nebo primátor
obce. Myslím, že tam je ta kontrola této činnosti
plně pokryta. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Jarošovi. O slovo se přihlásil
pan poslanec Macháček.
Poslanec Jiří Macháček: Dámy
a pánové, tady zaznělo už mnoho slov
pro i proti rozšiřování či stažení
jakési kompetence a pravomoci obecních policií.
V úvodním slově jsem jasně řekl,
jaký je můj názor, respektive v jakém
duchu vznikal zákon o obecní policii.
Dnes vlastně stojíme před rozhodnutím,
jestli potvrdíme jakési navýšení
kompetencí a pravomocí obecních policií
z hlediska toho, aby tato policie mohla za peníze, které
jsou do ní investovány, protože o efektivnosti
nákladů vynakládaných na obecní
policii se tady také hovořilo, fungovat a občanům
něco přinášet. Nejsem žádný
zástánce obecních policií ani nejsem
jejich nepřítelem. Mé stanovisko je zcela
pragmatické. Obecní policie tu jsou, nějaký
ten týden či rok tady ještě budou. Předpokládám,
že dojde ke sloučení obecních policií
s Policií České republiky, s pořádkovou
službou. Doufám, že to bude nejpozději
do deseti let, tak jak to nastalo třeba v Německu,
ale do té doby by tato policie, když už tady
je, měla být funkční.
Mluvilo se tady o věcech a záležitostech veřejného
pořádku, že to je to, proč byla tato
policie ustavena. Ano, je to pravda. Kolega Krámek ostatně
už o tom mluvil. Jestliže jezdí do zákazu
vjezdu na pěší zóně auta a parkují
tam, to jsou záležitosti pořádku, o
které se obec má starat. Jestliže se strhne
rvačka na ulici, jakmile se objeví obecní
policie, ti dotčení utečou do restaurace,
která je hned vedle a policie za nimi nesmí, tak
je to směšné.
Proto si myslím, že takovéto body, které
v té novele jsou navrženy - teď myslím
z hlediska společné zprávy, poněvadž
vypadl třeba bod 17 d), to je to připoutávání
atd. - tak myslím, že by měly být tyto
pravomoci policistům dány. Nebudu to dále
zdůvodňovat, mohl bych tu ještě mluvit
dalších 20 minut, ale většina z toho stejně
padla a jen bych se opakoval. Ostatně svůj postoj
vyjádřím potom jako společný
zpravodaj. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Macháčkovi. Ještě jedna
přihláška do rozpravy. Pan poslanec Čapek,
prosím, aby se ujal slova.
Poslanec Miroslav Čapek: Pane místopředsedo,
já po poradě podávám procedurální
návrh, aby projednávání tohoto bodu,
než uzavřete rozpravu, bylo přerušeno
a abychom dostali písemně všechny pozměňovací
návrhy tak, abychom o nich až je budeme mít
před sebou na stole - mohli hlasovat.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji,
uzavírám rozpravu k tomuto bodu. Myslím,
že o tom procedurálním návrhu, který
zazněl, nebudu ani dávat hlasovat. Pokud takováto
prosba někdy zazněla od zástupce některého
z klubů, stalo se dobrým zvykem jí vyhovět,
i když si uvědomuji, že většina pozměňovacích
návrhů, ať zněla z různých
úst, je směrována k jednomu nebo dvěma
bodům zákona. Nicméně chystám
se přerušit projednávání tohoto
bodu.
Pan poslanec Zemina si přeje jako zástupce navrhovatele
vystoupit nyní po ukončení rozpravy. Myslím,
že to není v rozporu s procedurální
žádostí, která tady zazněla a
které se chystám vyhovět. Prosím pana
poslance Zeminu.
Poslanec Ondřej Zemina: Děkuji, pane místopředsedo.
Rozprava k našemu návrhu byla opravdu velmi bohatá,
a musím říci, že mnoho myšlenek,
které zde zazněly, jsou velmi blízké
názorům mým a rád bych se k některým
vyjádřil.
Především je tady velmi často kritizován
navržený § 17 b), který hovoří
o oprávnění zastavovat vozidla. Často
i od tak fundovaných poslanců, jako je bezesporu
dr. Řezáč, zaznívá, že
jde o kompetenční konflikt mezi obecní policií
a Policií ČR. Domnívám se, že
kolegové si nepřečetli zcela přesně
důvodovou zprávu a především
navrhovaný § 17 b). To oprávnění
zastavovat vozidla se týká pouze přesně
vymezených případů, které tento
paragraf popisuje, to znamená případů,
kdy řidič poruší zákazovou značku,
vjede do zákazu vjezdu, vjede do pěší
zóny, kde je zákaz vjezdu. Žádných
obecných případů, kdy by mohli strážníci
zastavovat vozidla, tak jak to uvádějí kolegové
Trojan, Gross a tak dále, se to netýká. Myslím,
že zcela správně tento paragraf vysvětlil
pan poslanec Bečvář, který řekl,
oč jde, a také pan zpravodaj.
Já bych velmi, velmi prosil. aby ti kolegové, kteří
navrhovali vypuštění § 17 b) v bodě
6 novely ještě zvážili, zda skutečně
jsou si vědomi toho, že se jedná o tyto případy
a ne o obecné oprávnění dané
strážníkům zastavovat jakákoli
vozidla na normálně značených silnicích.
To je věc jedna.
Velmi dlouze se zde hovořilo o excesech obecních
strážníků, o rivalitě mezi obecní
policií a Policií ČR, o kovbojských
manýrech, o tom, jak se vybavují brokovnicemi atd.
Přátelé, já se domnívám,
že jsou to velmi silná slova. Zejména je mi
líto, když zaznívají z úst místopředsedy
branného a bezpečnostního výboru.
Pan místopředseda Kužílek velmi dobře
ví - a pokud ne, je mi to líto - že ve většině
obcí České republiky, kde obecní policie
je zřízena, je její spolupráce s Policií
ČR hodnocena velmi pozitivně. O kovbojských
manýrech a excesech obecních policistů podle
mého názoru nejlépe hovoří
jasná čísla, která doložil pan
poslanec Klas. Rád bych jen řekl, že jako laik
a ne psycholog z povolání se domnívám,
že jak k Policii ČR, tak k obecním policiím
chodí lidé, kterým nevadí ve výkonu
povolání fyzický styk, to znamená
jsou to lidé, kteří jdou do tohoto povolání
s vědomím, že se něco takového
může stát. Proto se domnívám,
že při výkonu jejich činnosti dojde
občas k něčemu, čemu se tady velmi
silně říká exces. Je zajímavé,
že nikdo neřekl, kolika trestných činů
se dopouštějí policisté České
republiky a věřím, že to není
účel ani jejich, ani strážníků
obecních policií.
Velmi dlouze zde pan poslanec Kužílek a pan poslanec
Vik rozhovořili o kauze Brno. I já s kolegou poslancem
Bendou, předsedou klubu KDS, jsme se velmi pečlivě
zabývali touto kauzou, která se stala před
několika týdny před Ha-divadlem. Jen pro
vaši informaci. Do dnešního dne bylo obviněno
14 občanů z různých trestných
činů, žádný strážník.
V první fázi zásahu byli přivoláni
na toto místo dva strážníci obecní
policie a teprve když jeden z nich, který vyzval jednoho
z občanů, aby ho následoval na stanici Policie
ČR, neboť tento občan se jemu jako strážníkovi
městské policie nechtěl legitimovat, napadl
tohoto strážníka, tak byli přivolání
postupně další dva a dva strážníci.
V konečném počtu bylo na místě
6 strážníků zhruba proti padesáti
občanům.
Rád bych řekl, že v této kauze, která
je politováníhodná, zaznívají
z úst vysokých ústavních činitelů
výroky, které mě velmi děsí,
a to zejména z toho důvodu, že v nich slyším,
že svědectví herce má větší
váhu než svědectví strážníka.
Chtěl bych připomenout, že tato doba, kdy svědectví
určité skupiny občanů v této
republice měla větší váhu než
skupiny většinové, tedy nás, kteří
jsme nebyli straníci nebo jiní prominenti bývalého
režimu, už dávno je pryč a pevně
věřím, že tito ústavní
činitelé, kteří tyto výroky
pronesli, jich litují.
Pokud jde o vypuštění § 17 c), domnívám
se, jak navrhuje kolega Kužílek, že nejlépe
bude v této chvíli, protože mnoho mých
kolegů, kteří v rozpravě vystoupili,
naopak toto oprávnění podpořili, když
budu citovat velmi krátce, ze stanoviska vlády ČR
ze dne 17. května 1995. Vláda považuje za správný
směr sledovaný navrženým zákonem
posílit ve stanoveném rozsahu pravomoci obecní
policie. Zejména nově navrhovaná oprávnění
strážníků k zastavování
vozidel, ke vstupu do živnostenských provozoven a
k omezení pohybů agresivních osob svým
obsahem plně odpovídají postavení
obecní policie, která je zákonem zmocněna
zabezpečovat místní záležitosti
veřejného pořádku v rámci působení
obce. Z uvedených důvodů vláda vyslovila
s předloženým návrhem novely zákona
o obecní policii souhlas. Toť stanovisko ze 17. května,
čj.: 3224/1995.
Nyní k některým jiným konkrétním
pozměňovacím návrhům, které
zazněly v rozpravě. Pan poslanec Klas navrhl tři
pozměňovací návrhy. První v
podstatě směruje do oblasti, která je námi
navrhovaná k bodu 11. Já se domnívám,
že je to alternativní způsob řešení
dané problematiky, nicméně nemám na
to nějaké silné stanovisko a svůj
názor vyjádřím až v hlasování.
Naproti tomu u jeho druhého a třetího pozměňovacího
návrhu, který hovoří o označení
stejnokrojů a vozidel obecních a městských
policií a o době účinnosti této
novely, jednoznačně vyslovuji souhlas a domnívám
se, že je to vylepšení novely a že i ten
odklad účinnosti o tři měsíce
má v souvislostech, které pan kolega Klas zmínil,
jasnou logiku.
Myslím si, že obecně zcela správně
vystihl situaci u obecních policií předseda
Klubu sociální demokracie pan poslanec Gross a společný
zpravodaj pan kolega Macháček. Oba řekli,
že samozřejmě institut obecní policie
vznikl v určité době, v době, která
volala po určité pořádkové
složce. A jaké jsou mé zkušenosti s obecní
policií. Hovořil jsem s řadou starostů
za různé politické strany, ať v tuto
chvíli vládní či opoziční,
kteří mají ve svých obcích
zřízeny obecní policie a je jen velmi málo
těch, kteří prosazují jejich zrušení.
Chtěl bych ještě říci k tomu,
co zmiňoval kolega Kužílek, že bych velice
podporoval tu pasáž, která se týká
lustračního zákona a dopadu lustračního
zákona na řídící pracovníky
obecní policie. Myslím si, že to je naprosto
logické a vřele to budu doporučovat. U jeho
pozměňovacího návrhu, který
hovoří o novele zákona o volbách obecních,
se přiznám, že se k tomu nechci vyjadřovat,
protože bych rád znal k tomuto pozměňovacímu
návrhu stanovisko legislativního odboru Ministerstva
vnitra, případně vlády. Myslím
si, že je to zcela nový prvek, který je vnesen
do této novely. Osobně bych si kolegovi Kužílkovi
dovolil navrhnout, zda by nepočkal s touto otázkou
na připravovanou novelu zákona o obcích,
kam by to spíše směřovalo, nebo zda
by nepodal krátkou novelu zákona o volbách
do obcí, která by byla projednávána
samostatně.
Zcela na závěr bych rád podotkl, že
pan kolega Kužílek nám prezentoval názor
svůj a klubu ODA, řekl bych spíše negativně.
Řekl též, že branný a bezpečnostní
výbor této sněmovny přijal řadu
spíše nedoporučujících usnesení,
která podporují to, aby obecní policii se
nerozšiřovaly pravomoci, aby co nejdříve
splynula s pořádkovou složkou Policie ČR.
V této souvislosti bych si jen dovolil připomenout,
že v branném a bezpečnostním výboru
námi předložená novela byla hlasována
tak, že 11 členů tohoto výboru bylo
pro, 1 proti a 2 se zdrželi hlasováni. Děkuji
vám za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Zeminovi. Pan společný
zpravodaj se vyjádří, ujme se závěrečného
slova až poté, co budou připraveny pozměňovací
návrhy.
Dámy a pánové, je 11 hod. 34 min, já
se pokouším nyní vymyslet způsob, jak
racionálně využít času a chtěl
bych vám předložit návrh dalšího
postupu. Myslím si. že bychom mohli, pokud nebude
námitek, přejít k bodu 31 - rezignace člena
vyšetřovací komise - dále bychom mohli
projednat nebo alespoň rozpravu ukončit u bodu Návrh
poslanců Mileny Kolářové a Václava
Krásy na vydání zákona, kterým
se mění a doplňuje zákon o sociální
potřebnosti, a pak mám informaci, že je připravena
volba členů a náhradníků. Týká
se to Všeobecné zdravotní pojišťovny.
Přestávku na volbu bychom mohli potom spojit s polední
pauzou, abychom ztráceli co nejméně minut.
Jsou nějaké námitky proti tomuto postupu?
Jestliže ne, dovolil bych si přejít k bodu
31, což je
Pokud jsem to explicitně neuvedl na mikrofon, tak se omlouvám,
ale samozřejmě bod, který jsme právě
projednávali, který se týká obecní
policie, přerušujeme až do chvíle, kdy
budou rozdány písemně zpracované pozměňovací
návrhy.
Pan předseda obdržel dopis poslance Zbyška Stodůlky,
se kterým vás seznámím.
Vážený pane předsedo, žádám,
aby na pořad 31. schůze Poslanecké sněmovny
byl zařazen nový bod Rezignace člena vyšetřovací
komise Poslanecké sněmovny. Důvodem pro tuto
mou žádost je ta skutečnost, že do funkce
člena vyšetřovací komise jsem byl zvolen
Poslaneckou sněmovnou na návrh klubu HSD SMS, který
ve sněmovně již neexistuje.
Vzhledem k ustanovení jednacího řádu,
který na rozdíl od výboru požaduje ve
vyšetřovací komisi poměrné zastoupení
parlamentních klubů, nepovažuji po včerejším
vystoupení zástupce ČMUS své členství
v komisi za korektní a žádám, abych
z členství v komisi byl Poslaneckou sněmovnou
odvolán a umožnil tím poslaneckému klubu
ČMUS se práce v této komisi účastnit.
Navrhuji, aby tento bod byl zařazen před bod Státní
závěrečný účet. Děkuji
za pochopení, dr. Zbyšek Stodůlka.
Tento dopis je z 24. 5. 1995. Nyní se chci zeptat pana
poslance Stodůlky, zda si přeje ještě
něco doplnit jako informaci. Ano, pan poslanec se ujme
slova.
Poslanec Zbyšek Stodůlka: Děkuji. Vážený
pane předsedající, kolegyně a kolegové,
požádal jsem o rezignaci, o uvolnění
z komise ne z důvodu, že bych v komisi nechtěl
pracovat, ale z důvodu, že po vystoupení dr.
Kryčera, jako zástupce ČMUS, jsem jaksi nepovažoval
své další členství v komisi,
kam jsem byl zvolen na jejich návrh jako jejich nečlen,
za korektní. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Stodůlkovi. Hlásí
se pan poslanec Fejfar. Je otevřena rozprava k tomuto bodu.
Potom pan poslanec Krámek.
Poslanec Tomáš Fejfar: Vážený
pane místopředsedo, vážený pane
předsedo, kolegové a kolegyně, považuji
žádost pana poslance Stodůlky za těchto
okolností za naprosto legitimní, nicméně
nedoporučuji sněmovně, aby přijala
jeho resignaci a domnívám se, že tím,
že jeho resignaci nepřijme, jeho činnost v
komisi nabyde nové legitimity. Vůlí sněmovny
bude vlastně potvrzen, i když není členem
klubu ČMUS, je nezávislým poslancem a tím
pádem bude jakoby znovu zvolen. Dovolím si to odůvodnit.
Práce komise je naprosto specifická. Komise pracuje
již dlouhou dobu a musím říci, že
pan poslanec Stodůlka je velmi aktivním členem,
což v této komisi není právě
zvykem. Jeho práce je velkým přínosem
pro komisi a měl by v ní pokračovat. Do voleb
zbývá jeden rok. Komise se jistým způsobem
blíží k závěru své práce
a já bych velmi nedoporučoval, a zkušenosti
s tím nejsou příliš dobré, aby
se sestava komise měnila, a proto vědom si všech
okolností - vám doporučuji, neodvolat pana
poslance Stodůlku. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Fejfarovi a prosím pana poslance
Krámka. Připraví se pan poslanec Gross.
Poslanec Jan Krámek: Nebudu dlouho hovořit,
protože většinu tady řekl Tomáš
Fejfar. Proto jenom krátce. připojuji se k tomu,
co kolega Fejfar řekl jako tajemník této
vyšetřovací komise Poslanecké sněmovny.
Kolega Stodůlka patří skutečně
mezi lidi, kteří věnovali mnoho svého
času nejen práci v komisi přímo, ale
ke sbírání i podnětů a musím
říci, že užívá paměť
takovým způsobem, že si i pamatuje, kdy zasedá
komise, na rozdíl od těch, kteří dostávají
pozvánky opakovaně a nepřijdou ani na jednání.
Práce v komisi je - dá se říci - nezáživná.
Když byla sestavována, byli navrhováni zástupci.
Mnohým svítily oči, co že to bude. Je
to velmi tvrdá a nepříjemná práce.
Je to totiž práce, zmapování minulosti,
a to nedávné, ale myslím si, že se jedná
o zmapování naprosto nutné, aby tato společnost
věděla, jak sama se sebou na tom je.
Na závěr chci říci, že bych byl
velice rád, kdyby alespoň 50 % dalších
členů této komise pracovalo desetinou tak,
jako pan poslanec Stodůlka, a proto navrhuji Poslanecké
sněmovně, aby nepodpořila odvolání
z této komise poslance Stodůlky. Děkuji za
pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach:
Děkuji. Pan poslanec Gross se ujme slova.
Poslanec Stanislav Gross: Dámy a pánové,
pokusím se navrhnout jedno řešení, které
by mohlo vyhovovat všem. Na jedné straně vcelku
legitimnímu požadavku ČMUS a na druhé
straně naprosto pochopitelnému požadavku vedení
vyšetřovací komise pro vyšetření
okolností kolem akcí Norbert, Vlna, Zásah.
Nevím, jestli to bude možné udělat hned
v tomto okamžiku, nebo bude zapotřebí poradit
se ještě přes polední přestávku,
ale patřím k těm poslancům, kteří
jsou členy této komise. Od určitého
okamžiku, kdy jsem byl zvolen předsedou poslaneckého
klubu, tak moje účast na této komisi je skutečně
poměrně mizivá a já sám cítím
určité výčitky svědomí,
že se této práce zúčastnit nemohu.
Navrhovali bychom a po konzultaci s mým klubem jsme se
na tom shodli, jestli by nebylo možné pana kolegu
Zbyška Stodůlku delegovat do této komise za
poslanecký klub ČSSD. Navrhovali bychom ho, neboť
by splnil podmínku proporcionálního zastoupení
a na druhé straně by se tím uvolnilo jedno
místo pro opoziční poslance a klub ČMUS
by si tam mohl delegovat svého jistě aktivního
člena, který by se práce komise zúčastnil.
Navrhl bych, jestli by bylo možné, tento bod přerušit,
dohodli bychom se jak s ČMUS, tak i s kolegou Zbyškem
Stodůlkou a pokud by to šlo udělat v této
fázi a nebylo by zapotřebí se k tomu dohadovat,
navrhoval bych, abych z této komise byl odvolán
já a ČMUS by tím získala místo
v této komisi pro zvolení jednoho člena.
Místopředseda PSP Jiří Vlach:
Děkuji. O slovo se hlásí pan poslanec Kryčer.
Poslanec Jan Kryčer: Pane předsedající,
dámy a pánové, myslím, že to
je bouře ve sklenici vody naprosto zbytečná.
Považujeme setrvání kolegy Stodůlky
v této komisi za žádoucí. Myslím
si, že jeho žádost na resignaci byla nepatřičná,
protože se jednalo o mandátový a imunitní
výbor, nikoliv o tuto komisi, jak si jistě vzpomínáte,
a já si myslím, že jsme naprosto srozuměni
s tím, když tam pan kolega Stodůlka zůstane.
Místopředseda PSP Jiří Vlach:
Pan kolega Stodůlka se hlásí o slovo. Doufám,
že krátce vyřeší celý problém.
Poslanec Zbyšek Stodůlka: Vážení
kolegyně, vážení kolegové, vzhledem
k tomu, že jednání o mandátovém
a imunitním výboru, resp. o mém členství
v tomto výboru se nekonalo, že klub ČMUS bez
toho, aniž by mě uvědomil, že nadále
mé členství v MIV považuje za nepotřebné
a že tam chce dát svého člena, jsem
předpokládal, že nejde jen o mandátový
a imunitní výbor, ale i o vyšetřovací
komisi, že mají zájem o práci ve všech
orgánech a nejenom v těch, kde to je zajímavé.
Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Stodůlkovi. Uzavírám
rozpravu k tomuto bodu. Chci se zeptat pana poslance Stodůlky,
zda trvá na svém návrhu a nebo zda vyhodnotil
výsledek rozpravy tak, že ho to povede k trochu jiným
závěrům.
Poslanec Zbyšek Stodůlka: V tom případě
zřejmě přijímám návrh
klubu ČSSD a stahuji svůj návrh na odvolání
z komise a nadále budu v této komisi za ČSSD
jako nezávislý.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Stodůlkovi. Myslím, že tím
jsme se vyrovnali s bodem 31 dokonce bez toho, že bychom
museli o čemkoli hlasovat.
Dámy a pánové, jak jsme se před chvilkou
dohodli, budeme pokračovat dalším bodem, což
je
Návrh novely nám byl rozdán jako tisk 1781.
Společná zpráva potom jako tisk 1800. Děkuji.
Pokud jsem se přeřekl, má pravdu pan kolega,
jde o sněmovní tisky 17181800.
Nyní prosím zástupce navrhovatelů,
paní poslankyni Kolářovou, o odůvodnění
předloženého návrhu.