Přítomni:
Předseda PSP M. Uhde, místopředseda PSP J.
místopředseda PSP J. Kasal, místopředseda
PSP K. Ledvinka, místopředseda PSP P.Tollner a 175
poslanců.
Za vládu České republiky: místopředseda
vlády a zemědělství J. Lux, místopředseda
vlády a ministr I. Kočárník, ministr
obrany V. Holáň, ministr spravedlnosti J. Novák,
ministr vnitra J. Ruml.
(Jednání opět zahájeno v 9.22 hodin.)
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Vážené
dámy a pánové, prosím, abyste zaujali
svá místa, abychom mohli zahájit další
jednací den naší schůze. Prosím,
abyste se zaregistrovali a sděluji v tomto okamžiku,
že pan poslanec Trnka má náhradní kartu
č. 19, pan poslanec Čapek má náhradní
kartu č. 15, pan poslanec Vítězslav Sochor
má náhradní kartu č. 17, pan poslanec
Pavela má náhradní kartu č. 14, paní
poslankyně Tomanová má náhradní
kartu č. 18 a pan poslanec Procházka má náhradní
kartu č. 20.
S ohledem na dnešní pravidelnou schůzi vlády
přistoupíme nejdříve - nebude-li námitek
- k projednávání bodů č. 19
a 20 schváleného pořadu.
Promiňte, ještě bych chtěl doplnit,
že pan poslanec Tlustý se může dostavit
pro svou hlasovací kartu k předsedajícímu.
Dalším bodem tedy je
Návrh zákona jsme obdrželi jako sněmovní
tisk 1649 a společnou zprávu výborů
k němu jako sněmovní tisk 1798.
Nyní prosím zástupce navrhovatelů
pana poslance Josefa Pavelu, aby předložený
návrh odůvodnil.
Poslanec Josef Pavela: Vážený pane předsedo,
vážený pane předsedající,
kolegyně a kolegové!
Předkládám návrh poslanců výboru
petičního, pro lidská práva a národnosti
na krátkou novelu zákona o nabývání
a pozbývání státního občanství.
Novela navrhuje, aby ministr vnitra měl možnost prominout
podmínku pětiletého trvalého pobytu
osobám, které k nám imigrovaly na základě
usnesení vlády č. 48 z 20. února 1991
z Černobylské oblasti postižené jadernou
havárií. Celkem se jedná asi o 1800 osob.
Podle tehdy platného zákona mohli získat
občanství velmi snadno. Nepožádali si
o něj zřejmě proto, že se nedovedli
rychle orientovat nebo z jiných lidsky pochopitelných
důvodů. Nový zákon pak stanovuje i
uvedenou podmínku pětiletého trvalého
pobytu.
Tím, že tito občané nemají státní
občanství České republiky, ztrácejí
řadu oprávnění s tím spojených.
Je pravda, že první z nich k nám přišli
už asi před 3,5 lety, poslední před
1,5 rokem. Přesto jsem přesvědčen,
stejně jako skupina navrhovatelů, že je správné
a morální učinit i druhý krok humanitárního
gesta, když jsme učinili krok první tím,
že jsme je pozvali a přijali.
Touto novelou navrhovaná možnost výjimky byla
i součástí novely z října 1993,
ta však v rámci tehdejší novely nebyla
přijata. Od té doby bylo na různých
úrovních těmto tak zvaným volyňským
Čechům slibováno, že bude snaha s touto
záležitostí něco v jejich prospěch
udělat.
Vláda předložený návrh projednala,
nepřijala však usnesení, protože pro doporučení
se vyslovila sice většina přítomných
členů vlády, nebylo to však deset. Podotýkám
však, že formulaci příslušného
písmene § 11 v novele ze září
1993, která nebyla přijata, formulovala právě
vláda, takže kladné stanovisko vlády
- dá se říci - tady bylo a je.
Novela je formulována tak, aby nebyla zneužitelná
pro jiné osoby, čímž se podle mne stala
bezpředmětnou hlavní námitka při
projednávání novely v září
1993.
Paní poslankyně, páni poslanci, věřím,
že prokážete svou příslovečnou
moudrost a novelu schválíte. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Pavelovi. Žádám nyní,
aby nás o projednávání návrhu
ve výborech informoval společný zpravodaj
výborů pan poslanec Miroslav Novotný. Prosím
ho, aby se ujal slova. - Ještě bych sdělil,
že pan poslanec Ullmann má náhradní
kartu č. 13.
Poslanec Miroslav Novotný: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
předložený návrh zákona projednalo
celkem šest výborů.
Výbor pro vědu, vzdělání, kulturu,
mládež a tělovýchovu nepřijal
žádné usnesení, všechny ostatní
výboru přijaly usnesení doporučující.
Vláda se k předložené novele zákona
ve stanovené lhůtě nevyjádřila.
Nyní prosím, pane předsedající,
o otevření rozpravy.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu společnému zpravodaji a otevírám
rozpravu k tomuto bodu. Písemnou přihlášku
jsem žádnou neobdržel. Hlásí se
paní poslankyně Buzková. Prosím.
Poslankyně Petra Buzková: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
návrh novely zákona o státním občanství
ČR, který je předložen z iniciativy
výboru petičního, pro lidská práva
a národnosti, bych velice ráda doporučila
vaší pozornosti.
Jedná se skutečně o velmi malou novelu tohoto
zákona, která by umožnila získat české
státní občanství lidem, kteří
byli z této země dříve vyhnáni
a nyní po roce 1989 na pozvání České
vlády byli zpět jako skupina pozváni, aby
se vrátili do své vlasti. Těmto lidem bylo
již dříve slíbeno, že se stanou
plnoprávnými občany, ale bohužel až
do této doby se tak nestalo.
Náš výbor měl možnost možnost
se poznat s těmito lidmi, měl možnost zjistit,
jakým způsobem tito lidé žijí
a měl možnost zjistit i to, že tito lidé
se stále cítí být občany naší
země.
Tato malá novela se zaměřila na to, aby jejím
prostřednictvím nebylo možné jiným
občanům než právě těmto
volyňským Čechům, o které zde
šlo, získat státní občanství
zpět, takže jakékoli názory, že
by tato malá novela otevírala možnost pro jiné
skupiny získat české občanství,
je zbytečná.
Jak už řekl pan předseda našeho výboru,
pan ing. Pavela, na formulaci tohoto pozměňovacího
návrhu nebo této novely se především
podíleli legislativci Ministerstva vnitra a legislativci
z vlády, takže zde náš výbor učinil
vše pro to, aby po legislativní stránce tento
návrh novely byl absolutně v pořádku
a byl nezpochybnitelný.
Proto bych vás ráda, dámy a pánové,
požádala, abyste tuto malou novelu zákona podpořili.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
paní poslankyni Buzkové. Slovo má pan poslanec
Tomáš Ježek, potom pan poslanec Jaroš.
Poslanec Tomáš Ježek: Vážený
pane místopředsedo, vážení kolegové,
podobně jako kolegyně Buzková bych se velmi
silně - a co nejvíce dovedu - přimlouval
za to, aby tato novela byla přijata. Mám k tomu
dva skoro osobní důvody. Byl jsem členem
vlády, která tyto lidi přizvala, a jsem poslancem
v kraji, kde tito lidé sídlí. Znám
je osobně, mnohokrát jsem s nimi mluvil, byl jsem
za nimi.
Obtíže, na které oni narážejí
právě proto, že nemají občanství,
jsou nepředstavitelné pro každého, pro
kterého je občanství samozřejmá
věc, počínaje řidičským
průkazem a konče rybářským
lístkem, děti do školy, na studie atd.
Sám jsem v čele malé nadace, která
chtěla pro ně alespoň něco udělat.
V Kuřivodech v Ralsku byla obnovena škola, kam děti
volyňských Čechů chodí. Je
to alespoň něco, co jsme pro ně udělali.
Máme k nim všichni velký dluh. Tímto
způsobem by mohl být tento dluh splacen.
Znovu prosím, abyste hlasovali pro přijetí
této novely, kterou velmi vítám. Jsem petičnímu
výboru vděčný, že se této
iniciativy ujal. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu Tomáši Ježkovi. Prosím pana poslance
Jaroše, aby se ujal slova.
Poslanec Emil Jaroš: Vážený pane
předsedající, dámy a pánové,
mě pochopitelně tato novela zákona velmi
zaujala. Mám poměrně silný pocit tuto
novelu podpořit. Přesto se vyskytuje určitá
otázka, a to je, jaká je časová prodleva,
to znamená, kolik chybí času do splnění
pětileté lhůty, která je dána
původním zákonem. To byl určitý
dotaz na předkladatele.
Poznámka k paní poslankyni Buzkové. Nemyslím
si, že byli vyhnáni. Nejsem sice historik, historická
doba byla trochu jiná, pohnutky byly také jiné.
Byli pozváni, ale nemyslím si, že tehdy byli
vyhnáni.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Jarošovi. Prosím pana poslance Štraita,
aby se ujal slova.
Poslanec Jaroslav Štrait: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
přirozeně vítáme vřele možnost,
že se dočkají volyňští Čechové
státního občanství. My je máme
v našem kraji, v Rokytnici nad Orlicí a v Butosi u
Jičína. Chtěl bych - jako kolega Jaroš
- paní poslankyni Buzkové přispět
tím, že je nikdo nevyhnal. Jestli je někdo
vyhnal v šedesátých letech minulého
století, tak to byla bída, protože šli
na pozvání carské vlády, osidlovali
části Ukrajiny, které dnes jsou skutečně
pod vlivem Černobylu. Aby tedy historická pravda
nebyla příliš deformována. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Rozpravu končím, vzhledem k tomu, že se do
ní nikdo další nepřihlásil. Chci
se zeptat zástupce navrhovatelů, zda si přeje
vystoupit se závěrečným slovem. Prosím,
pan poslanec Pavela.
Poslanec Josef Pavela: Dovolil bych si jenom odpovědět
na otázku, jaká je časové prodleva.
Jedná se o jeden a půl až tři a půl
roku. Vzhledem k tomu, že první přišli
před třemi a půl roky, poslední asi
před jeden a půl rokem.
Místopředseda PSP Jiří Vlach:
Děkuji. Nyní se chci zeptat pana poslance Novotného,
zda si přeje vyjádřit se k obsahu rozpravy,
ve které nepadl žádný pozměňovací
návrh. Není tomu tak.
Musím vám sdělit, že pan kolega Kubiš
má náhradní kartu číslo 8 a
pan poslanec Kozel náhradní kartu číslo
12.
Nyní bych si dovolil dát hlasovat o celém
návrhu poslance Josefa Pavely a dalších na
vydání zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon ČNR č. 40/1993 Sb.,
o nabývání a pozbývání
státního občanství České
republiky, ve znění zákona č. 279/1993
Sb., podle sněmovního tisku 1649, ve znění
společné zprávy výborů Poslanecké
sněmovny podle sněmovního tisku 1798.
Kdo je pro schválení tohoto návrhu, ať
zvedne ruku a stiskne tlačítko v hlasování
číslo 279. Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Tento návrh byl přijat poměrem hlasů
106 pro, 4 proti, 14 se zdrželo.
Děkuji panu zpravodaji a zástupci navrhovatelů.
Konstatuji, že jsme projednali bod číslo 19.
O slovo se v tomto okamžiku přihlásil pan poslanec
Pavela.
Poslanec Josef Pavela: Já bych chtěl jen
sněmovně poděkovat za moudré rozhodnutí.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
O slovo se přihlásil pan poslanec Josef Holub. Prosím,
máte možnost vystoupit, pane kolego.
Poslanec Josef Holub: Vážený pane předsedající,
vážený pane předsedo, dovolte mi poprosit
tuto sněmovnu o rozšíření pořadu
této schůze o nový bod s názvem
Projednání bodu bude navazovat na jednání
hospodářského a rozpočtového
výboru, které projednaly na svých schůzích
návrh k zaujetí stanoviska k usnesení Prezidia
Fondu národního majetku ze dne 19. června
1995. Podkladový materiál jste dostali na své
lavice včera pod číslem sněmovního
tisku 1859, který obsahuje společné stanovisko
zpravodajů hospodářského a rozpočtového
výboru.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Holubovi. Jde o procedurální návrh.
Dám o něm hlasovat.
Kdo je pro zařazení tohoto bodu a jeho projednání
ihned, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko v
hlasování číslo - nevím kolik.
(Na světelné tabuli se neobjevilo číslo
hlasování - pozn. stenografa.) Kdo je proti? Kdo
se zdržel hlasování?
Tento návrh byl přijat poměrem hlasů
96 pro, nikdo proti, 24 se zdrželo.
Zařadili jsme tedy nový bod a odsouhlasili jsme
jeho projednání právě nyní.
Prosím pana poslance Holuba, aby se ujal slova a návrh
usnesení nám odůvodnil.
Poslanec Josef Holub: Vážený pane předsedající,
děkuji za slovo. Dovolil bych si nejprve přednést
návrh usnesení, který vyplývá
ze společné zprávy výborů hospodářského
a rozpočtového. Je obsažen v tisku 1859, který
byste měli nalézt na svých lavicích.
Návrh usnesení zní:
Poslanecká sněmovna Parlamentu České
republiky schvaluje doplněk k usnesení číslo
690 ze dne 26. května 1995 k rozpočtu Fondu národního
majetku České republiky na rok 1995 v následujícím
znění:
a) do části b) - textová část
- se v bodě 1 zařazuje nová položka
V - Náklady na realizaci privatizačních projektů,
b) do části b) - textová část
- se doplňují tyto další body: za páté
- výše položky V - Náklady na realizaci
privatizačních projektů - se stanovuje podle
následujícího vzorce.
NRP = (TDS x 0,02) + [(NZ + PP) x 0,05] + [(HPS 0 + HPS 1): 2]
x 0,003.
NRP =náklady na realizaci privatizačních
projektů.
TDS =celkové tržby získané prodejem
majetku ve veřejných soutěžích
a veřejných dražbách
NZ =hodnota zpět vzatého majetku (na základě
odstoupení FNM od smlouvy z důvodu nezaplacení
kupní ceny, resp. zmařené dražby)
PP =příjmy z pohledávek, u nichž je
lhůta platnosti překročena o více
než 90 dní
HPS 1 =účetní hodnota pohledávek,
o které vede FNM soudní spor na konci roku
HPS 0 =účetní hodnota pohledávek,
o které vede FNM soudní spor na počátku
roku
Za šesté - vzhledem k časovému posunu
mezi uzavíráním smluv s externími
subjekty a platbami, které na jejich základě
FNM uskuteční, bude analogický vzorec pro
stanovení položky "Náklady na realizaci
privatizačních projektů" použit
v rozpočtu FNM i v dalších letech.
Za sedmé - v případě, že v běžném
roce bude v položce "Náklady na realizaci privatizačních
projektů" dosaženo úspory nebo překročení,
převádí se tato úspora nebo překročení
automaticky do stejné položky rozpočtu pro
následující rok.
Za c) - Poslanecká sněmovna Parlamentu žádá
vládu
1) - aby předložila do 31. srpna 1995 návrh
dodatku rozpočtu Fondu národního majetku
České republiky na rok 1995, v němž
budou uvedeny náklady na realizaci privatizačních
projektů;
2) - o čtvrtletní předkládání
skutečného plnění položky "Náklady
na realizaci privatizačních projektů"
hospodářskému a rozpočtovému
výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu České
republiky;
Za d) - Poslanecká sněmovna Parlamentu ruší
bod III. svého usnesení č. 690 z 26. května
1995.
Zdůvodnění: Prezidium Fondu národního
majetku se na svém mimořádném zasedání
věnovalo situaci, která vznikla mimo jiné
i tím, jak proběhla schůze Poslanecké
sněmovny předcházející schůzi
této. Dospělo k tomu, že je potřeba
řešit patovou situaci, která vznikla vzhledem
k uzavírání smluv a prosí proto mým
prostřednictvím jako zástupce, který
byl touto sněmovnou do prezidia zvolen, o řešení
naléhavé situace. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Holubovi. Otevírám rozpravu k tomuto
bodu a prosím pana poslance Kužílka, aby se
ujal slova.
Poslanec Oldřich Kužílek: Vážený
pane předsedo, pane předsedající,
dámy a pánové, dovoluji si přednést
pozměňovací návrh následujícího
znění: v bodu c) společné zprávy
vypustit v návětí slovo "vládu"
a celý bod 1 a zrušit číslování
bodu 2.
Zdůvodněním je to, že tuto problematiku
lépe řeší podle našeho soudu bod
b) ještě v kontextu s tím, co kolega Holub
uváděl. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Pan
poslanec Ježek se zřejmě přihlásí
o slovo. Zrekapituloval bych návrh tak, jak ho navrhuje
pan poslanec Kužílek: na straně 2 našeho
sněmovního tisku 1859 v bodě c) v návětí
zrušit slovo "vládu" a zrušit celou
arabskou jedničku, tedy "aby předložila
do 31. srpna 1995 návrh dodatku rozpočtu Fondu národního
majetku na rok 1995, v němž budou uvedeny náklady
na realizaci privatizačních projektů".
Pan poslanec Ježek se hlásil jako první, potom
pan poslanec Holub.
Poslanec Tomáš Ježek: Pane místopředsedo,
tento návrh by znamenal, že parlamentu se předkládá
ke schválení vzorec, do kterého nikdo nedosadí,
a který nikdy nevyprodukuje číslo, které
znamená rozpočet. Čili to, co navrhuje pan
poslanec Kužílek, je absolutní nonsens.
Poslanec Josef Holub: Chtěl bych jen upozornit,
jak by znění bodu c) vypadalo: Poslanecká
sněmovna Parlamentu žádá o čtvrtletní
předkládání skutečného
plnění položky "Náklady na realizaci
privatizačních projektů" hospodářskému
a rozpočtovému výboru Poslanecké sněmovny
Parlamentu České republiky. To jen aby bylo jasno.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Trochu
mi tam chybí koho. Hlásí se pan poslanec
Wagner, dám mu slovo hned po předsedovi rozpočtového
výboru.
Poslanec Tomáš Ježek: Znamenalo by to,
že Poslanecká sněmovna žádá
vládu o čtvrtletní předkládání
skutečného plnění položky, přičemž
nemůže být známo, jak tato položka
je plněna, když není známo číslo
rozpočtu. To je přesně jako v tom vtipu,
"Jaký je rozdíl mezi vránou? Obě
dvě nohy má stejné, zvláště
levou." Tzn. že není známa částka,
která má být kontrolována. A toto
navrhuje pan poslanec Kužílek.
Poslanec Jozef Wagner: Vážený pane předsedo,
vážený pane předsedající,
dámy a pánové, jsem na vážkách,
jestli mám reagovat procedurálně nebo věcně
v rozpravě. Když už rozprava běží,
budu reagovat nejdřív věcně a pak
vysvětlím, proč jsem chtěl reagovat
procedurálně.
Základní spor, o který zde jde, je spor o
to, že každý náklad i příjem
jakéhokoli fondu, jakéhokoli rozpočtu, je
podle příslušných pravidel potřeba
kvantifikovat, uvést jednoznačně. A vzorec
je spíše pomůckou, jak věci v praxi
uskutečňovat. Toť celé. Mám za
to, že do sněmovny šla věc zcela nepřipravená
- a tím přecházím k oné procedurální
části. Naše schůze rozpočtového
výboru skončila včera až poté,
co už dlouho jednala schůze této sněmovny
odpoledne. Takže se ptám, kolegyně a kolegové,
jestli v době, kdy se mění platnost jednacího
řádu, jestli v tuto chvíli již v prázdninové
atmosféře neplatí žádný.
Protože nemohlo uplynout 24 hodin od chvíle, co byla
vyhotovena společná zpráva, natož co
byla předložena. Děkuji vám.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Těším se na období, kdy nebude platit
ani jeden z jednacích řádů. Nicméně
si myslím, že tisk 1859 je sice nazván společnou
zprávou, ale je to v podstatě zpráva o projednání
nějakého bodu, tématu ve výborech.
Není to společná zpráva k návrhu
nějaké zákonné normy. Netýká
se jí zcela určitě podle ještě
chvilku platného jednacího řádu povinná
lhůta 24 hodin.
Pan poslanec Budinský se hlásí.
Poslanec Vladimír Budinský: Vážený
pane místopředsedo, paní poslankyně,
páni poslanci, tato poněkud vzrušená
debata se týká projednávání
bodu, který má své kořeny už
na minulé schůzi parlamentu a projednávaly
to dva výbory Poslanecké sněmovny. Každý
ten výbor má svůj pohled trochu mimo těžiště.
Pohled rozpočtového výboru je jasný.
Rozpočtový výbor se snaží chránit
co nejvíce veřejné prostředky. Je
to legitimní. Hospodářský výbor
se snaží o to, aby privatizace v této zemi
byla pokud možno co nejrychleji dokončena, protože
podniky, které čekají na privatizaci, prožívají
předprivatizační agónii, a je to skutečně
problém. Další dva měsíce zdržení
by byly také problémem.
Tento materiál je kompromisem, který byl velmi moudře
proveden po jednání hospodářského
a rozpočtového výboru. Věřím
tomu, že splňuje požadavky, které byly
vzneseny na jednání obou výborů a
prosil bych, aby nebyl tady na schůzi nějak zásadně
měněn. Prosil bych o to, aby byl nakonec odhlasován,
protože ta agónie je velice nebezpečná.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Kdo se dále hlásí do rozpravy? Pan poslanec
a místopředseda sněmovny Karel Ledvinka.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Vážený
pane předsedo, pane předsedající,
dámy a pánové, děkuji kolegovi Budinskému.
Já si skutečně myslím, že tady
je osobní spor a považuji ho za nešťastný.
Tato sněmovna se chovala docela korektně k privatizaci
bez ohledu na politickou příslušnost. Prosím
o věcnou diskusi, pokud nějaká bude. Tady
je spor o rozpočtové omezení nákladů.
Je buď z povahy věci pouze formální
nebo kontraproduktivní. Já si myslím, že
o to jde. O pozměňovacích návrzích
doporučuji hlasovat, ale v každém případě
doporučuji podpořit třeba znění
společné zprávy, protože to tato společnost
potřebuje. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Ledvinkovi. pan poslanec Brožík se hlásí
do rozpravy.
Poslanec František Brožík: Pane předsedo,
pane místopředsedo, kolegyně a kolegové,
dovolte mi také několik připomínek
z titulu projednávání této záležitosti
v dozorčí radě Fondu národního
majetku. Přestože toto usnesení dozorčí
rady bylo také teprve včera dáno dohromady
a postoupeno de facto Fondu národního majetku, myslím,
že ani pan Budinský ani pan místopředseda
Ledvinka zde nehovoří o podstatné věci.
Říkáme, že jde o omezení rozpočtového
nákladu Fondu národního majetku, ale základem
této věci je financování externích
firem, které mají ve veřejných soutěžích
privatizovat zbytek majetku, který ještě na
Fondu zůstává.
Jestliže jsme se shodli na tom, že formou success fee
budeme financovat tyto externí firmy, které byly
vybrány ve výběrovém řízení,
dozorčí rada souhlasí s tímto systémem,
ovšem doporučila zpracovat do výpočtu
odměny externím firmám tyto principy:
1. Pro každou veřejnou soutěž realizovanou
Fondem národního majetku externími firmami
stanovit minimální akceptovatelnou cenu, při
jejímž nedosažení nebude Fondem vyplacena
žádná odměna.
2. Zpracovat takový průběh odměňování,
který zohlední a zvýhodní v odměně
růst dosažené kupní ceny vůči
stanovené minimální ceně, a to ne
formou přímé úměry.
Mohu říci několik příkladů.
V současné době jsou pozastaveny veřejné
soutěže v agenturách, které byly vybrány
ve druhém kole výběrového řízení.
Ví se, že třeba Spolana Neratovice, která
má orientační optimální hodnotu
1,8 mld. Kč, je za tuto cenu neprodejná. Na druhé
straně ten, kdo bude provádět tuto veřejnou
soutěž, má zajištěna 2% akceptovatelné
ceny, kterou náhodný kupec nabídne. Nejde
zde tedy vůbec o to, za kolik se Spolana Neratovice prodá,
ale jaká odměna bude dána externí
firmě.
Na to konto jsou tady jiné daleko lukrativnější
podniky, které jdou do této privatizační
vlny formou veřejné soutěže, kde jsou
koeficienty v odměnách 0,85%, protože se ví,
že ceny, které jsou v současné době
nabízeny, budou vyšroubovány několikrát
v roce.
Já bych proto chtěl požádat sněmovnu,
aby skutečně zvážila dobře toto
rozhodnutí o schválení pouze rozpočtového
omezení, ale aby se zabývala i druhou částí,
tzn. aby pokud jde o externí firmy, které budou
provádět toto výběrové řízení
a budou z rozpočtu takovouto formou odměňovány,
bylo akceptováno rozhodnutí dozorčí
rady Fondu národního majetku.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Brožíkovi. Rozpravu uzavírám
vzhledem k tomu, že se do ní nikdo další
nehlásil.
Budeme hlasovat nejprve o pozměňovacím návrhu
pana poslance Kužílka. Přejete si, aby zazněl
ještě jednou? Šlo o návrh na vypuštění
na str. 2 z návětí pod písm. c) slova
"vládu" a vypuštění celého
bodu 1. Výsledek by pak byl v případě
přijetí, že Poslanecká sněmovna
žádá o čtvrtletní předkládání
atd. Slovo má kolega Holub.
Poslanec Josef Holub: Já si dovolím jen poprosit
tuto sněmovnu - protože ve společné
zprávě jde o vyvážený kompromis
- aby nepodpořila tento návrh.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Stanovisko
navrhovatele jste slyšeli.
Dámy a pánové, kdo je pro přijetí
tohoto pozměňovacího návrhu, ať
zvedne ruku a stiskne tlačítko v hlasování
č. 281. Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Tento návrh nebyl přijat poměrem hlasů
20 pro, 83 proti, 29 se zdrželo.
Nyní budeme hlasovat o návrhu usnesení jako
celku. Kdo je pro jeho přijetí, ať zvedne ruku
a stiskne tlačítko v hlasování č. 282.
Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Hlasování je skončeno. Návrh byl přijat
poměrem hlasů 87 pro, 8 proti, 37 se zdrželo.
Děkuji panu poslanci Holubovi a konstatuji, že jsme
projednali další bod, nově zařazený.
Hlásí se pan poslanec Brodský.