Přítomni:
Předseda PSP M. Uhde, místopředseda PSP J.
Vlach, místopředseda PSP J. Kasal, místopředseda
PSP K. Ledvinka, místopředseda PSP P. Tollner a
172 poslanců.
Za vládu České republiky: místopředseda
vlády J. Kalvoda, místopředseda vlády
a ministr financí I. Kočárník, ministr
pro hospodářskou soutěž S. Bělehrádek,
ministr průmyslu a obchodu V. Dlouhý, ministr zdravotnictví
L. Rubáš, ministr vnitra J. Ruml, ministr dopravy
J. Stráský, ministr práce a soc. věcí
J. Vodička.
(Schůze opět zahájena v 9.25 hodin.)
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Vážené
poslankyně, vážení poslanci, prosím,
abyste se dostavili do jednacího sálu. Mám
od prezence informace, že je nás přítomna
usnášeníschopná většina.
Prosím tedy, abyste se zaregistrovali, abychom mohli zahájit
jednání naší dnešní schůze.
Ve smyslu našeho včerejšího rozhodnutí
budeme pokračovat dalšími body pořadu,
což bude - zkráceně řečeně
upuštění od zásad, zkrácení
zákonné lhůty a souhlas s Evropskou Úmluvou
o zabránění mučení a nelidskému
či ponižujícímu zacházení
nebo trestání a Protokoly č. 1 a 2 k této
Úmluvě. Pak přistoupíme k vládnímu
návrhu ústavního zákona o vytvoření
vyšších územních samosprávných
celků, ke zprávě vlády o plnění
státního rozpočtu České republiky
za 1. čtvrtletí 1995.
Prosím vás tedy ještě jednou, abyste
se zaregistrovali, abychom mohli začít projednávat
první bod dnešního pořadu schůze.
Pan poslanec Kalvoda má náhradní kartu č.
20, pan poslanec Mach náhradní kartu č. 19.
Dámy a pánové, prvním bodem našeho
dnešního pořadu je
K tomuto bodu vám byly rozdány sněmovní
tisky 1854 a 1855. Má někdo k předloženým
návrhům nějaký dotaz nebo připomínky?
Pokud tomu tak není, můžeme přistoupit
k hlasování. Budeme hlasovat o návrhu na
upuštění od projednávání
zásad zákona uvedeném ve sněmovním
tisku 1854. Jde o novelu zákona o cestovních náhradách.
Kdo je pro přijetí, ať zvedne ruku a stiskne
tlačítko v hlasování č. 141.
Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Tento návrh byl přijat poměrem hlasů
85 pro, 2 proti, 5 se zdrželo.
Dále budeme hlasovat o návrhu na upuštění
od projednávání zásad zákona,
který je uveden ve sněmovním tisku 1855.
Týká se novely zákoníku práce.
Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať
zvedne ruku a stiskne tlačítko v hlasování
č. 142. Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Tento návrh byl schválen poměrem hlasů
83 pro, 5 proti, 13 se zdrželo. Tím jsme projednali
tento bod našeho pořadu.
Paní poslankyně Buzková má náhradní
kartu č. 18.
Přistoupíme k projednávání
dalšího bodu, což je
Jde o pokračování přerušeného
jednání. V úterý jsme projednali všechny
předložené návrhy k tomuto bodu kromě
návrhu obsaženého v tisku 1826. Týká
se návrhu poslanců Richarda Mandelíka a dalších
na vydání zákona o platu. Vzhledem k tomu,
že stanovisko vlády k návrhu zákona
nebylo dosud doručeno, nebudeme se návrhem na zkrácení
lhůty ani dnes zabývat.
Byl nám však rozdán ještě jiný
návrh po jednání organizačního
výboru na zkrácení zákonné
lhůty, a to sněmovní tisk 1856, o němž
nyní budeme jednat. Připomínám, že
podle jednacího řádu se o takovém
návrhu rozhoduje bez rozpravy, a proto přejdeme
- není-li námitek, ihned k hlasování.
Hlasujeme tedy o návrhu uvedeném ve sněmovním
tisku 1856. Jde o Evropskou úmluvu o zabránění
mučení a nelidskému zacházení.
Kdo je pro vyslovení souhlasu s tímto zkrácením,
ať zvedne ruku a stiskne tlačítko v hlasování
č. 143. Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Tento návrh byl schválen poměrem hlasů
116 pro, nikdo proti, 4 se zdrželi. Tento bod jsme ukončili.
Tím můžeme přistoupit k dalšímu
bodu, o jehož zkrácení lhůty jsme právě
rozhodli hlasováním, a to je
Vládní návrh je uveden ve sněmovním
tisku 1830. Jak je uvedeno v důvodové zprávě,
tato Úmluva spadá svým charakterem do rámce
ustanovení čl. 49 odst. 2, čl. 10 a čl.
39 odst. 4 Ústavy České republiky. Z toho
pro nás bezprostředně vyplývá,
že ke schválení této Úmluvy je
třeba souhlasu třípětinové
většiny všech poslanců. To je důležité
zdůraznit před zahájením projednávání
této věci. Předložený návrh
odůvodní místopředseda vlády
Jan Kalvoda, kterého prosím, aby se ujal slova.
Místopředseda vlády ČR Jan Kalvoda:
Vážený pane místopředsedo,
vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci, před krátkým časem
předložila vláda Poslanecké sněmovně
Parlamentu návrh na vyslovení souhlasu s ratifikací
Evropské úmluvy o zabránění
mučení a nelidskému či ponižujícímu
zacházení nebo trestání a Protokolu
č. 1 a č. 2 k Úmluvě. Dnes předstupuji
se žádostí, abyste tento souhlas vyslovili.
K dnešnímu dni je smluvní stranou Úmluvy
29 států. Ze států střední
a výchovní Evropy již k tomuto dokumentu přistoupilo
Bulharsko, Maďarsko, Polsko, Rumunsko, Slovensko a Slovinsko.
Smluvní stranou Protokolu č. 1 a č. 2 je
23 států.
Evropská úmluva o zabránění
mučení a nelidskému či ponižujícímu
zacházení nebo trestání je jedním
ze základních smluvních dokumentů
Rady Evropy, který je zaměřen na posílení
ochrany jednoho ze základních lidských práv,
zákazu mučení a nelidského či
ponižujícího zacházení nebo trestání.
Toto právo je zakotveno ve vnitrostátním
právním řádu České republiky
zejména v Listině základních práv
a svobod, v trestním zákoně a v trestním
řádu a rovněž v některých
mezinárodních dokumentech z oblasti lidských
práv.
Organizace spojených národů přijala
v roce 1984 Úmluvu proti mučení a jinému
krutému nelidskému či ponižujícímu
zacházení nebo trestání, jejímž
signatářem se stalo v roce 1988 i Československo.
Úmluva vychází z právní úpravy
obsažené v článku 3 Evropské
úmluvy o lidských právech, který stanoví,
že "Nikdo nesmí být mučen nebo
podrobován nelidskému nebo ponižujícímu
zacházení nebo trestání". Účelem
Úmluvy je zesílit ochranu uvedeného práva
mimosoudními prostředky preventivní povahy.
Na základě Úmluvy byl vytvořen Evropský
výbor pro zabránění mučení
a nelidskému či ponižujícímu
zacházení nebo trestání, který
za podmínek stanovených v Úmluvě vykonává
v zemích, které jsou smluvními stranami Úmluvy,
preventivní návštěvy míst, kde
se nacházejí osoby zbavené osobní
svobody.
Protokoly obsahují ustanovení technické povahy,
zejména umožňující přístup
k Úmluvě i nečlenským státům
Rady Evropy. - (Hluk ve sněmovně.) - Cítím
se být vystaven nelidskému zacházení.
V souladu s čl. 10 Ústavy České republiky
se Úmluva a Protokoly k ní stanou po ratifikaci
a vyhlášení bezprostředně závazné
a budou mít přednost před zákonem.
V případě rozporů ustanovení
vnitrostátních právních norem s ustanoveními
smluvními, např. tam, kde by vnitrostátní
právní úprava neumožňovala návštěvu
výboru v některých místech, kde se
nacházejí osoby zbavené svobody, by proto
byla přímo aplikována příslušná
ustanovení Úmluvy. Aplikace Úmluvy si nepochybně
vyžádá změnu příslušných
předpisů nižší právní
síly, zejména a např. Vězeňského
řádu.
Souhlas s ratifikací Úmluvy a protokolů nebude
mít dopad na státní rozpočet. Práce
Výboru je financována z rozpočtu Rady Evropy.
Dámy a pánové, Evropská úmluva
pro zabránění mučení a nelidskému
či ponižujícímu zacházení
nebo trestání je jedním z mezinárodních
smluvních dokumentů...
Místopředseda PSP Jiří Vlach: promiňte,
pane místopředsedo, dámy a pánové,
prosím o klid. Děkuji.
Místopředseda vlády ČR Jan Kalvoda:
Pokračuji tedy, že Evropská úmluva
pro zabránění mučení a nelidskému
či ponižujícímu zacházení
nebo trestání je jedním z mezinárodních
smluvních dokumentů, které rozvíjejí
a posilují ochranu určitého práva,
obsaženého v Katalogu práv obecnější
povahy, v tomto případě v Evropské
úmluvě o lidských právech. Zákaz
mučení a nelidského či ponižujícího
zacházení nebo trestání náleží
ke kogentním normám mezinárodního
práva, od kterých není možné
se za žádných okolností odchýlit.
Nutnost jeho kategorického dodržování
je reflektována samotnou Evropskou úmluvou o lidských
právech, která je řadí mezi těch
několik málo práv, od jejichž dodržování
nelze ustoupit ani v případě války
nebo jakéhokoliv jiného veřejného
ohrožení státní existence.
Nedávno jste projednali a vyslovili souhlas s ratifikací
11. Protokolu k Evropské úmluvě o lidských
právech. Zanedlouho se budete zabývat Evropskou
dohodou o osobách účastnících
se řízení před Evropskou komisí
a Soudem pro lidská práva. Souhlas s předkládaným
návrhem je vzhledem k mimořádnému
významu zákazu mučení a nelidského
či ponižujícího zacházení
nezbytným krokem České republiky v rámci
celkové koncepce zapojování se do smluvních
mechanizmů Rady Evropy.
Doporučuji proto, aby s tímto předloženým
návrhem byl vysloven souhlas a děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu místopředsedovi vlády a prosím
pana poslance Kaluse, společného zpravodaje výborů,
aby se ujal slova a seznámil nás se stanoviskem
výborů. Předpokládám, pane
kolego, že současně přednesete i návrh
usnesení Poslanecké sněmovny.
Poslanec Jaromír Kalus: Vážený
pane předsedající, vážený
pane místopředsedo vlády, milé dámy,
vážení pánové!
Jedním z fenoménů, provázejících
bohužel neustále bytí lidské společnosti,
je skutečnost mučení, týrání,
špatného zacházení člověka
s člověkem. Je však také faktem, že
lidstvo v lepších chvílích své
existence se snažilo postavit alespoň skromné
hráze těmto zrůdným činnostem.
Dokladem toho nám budiž třeba zákoník
Chamurappiho či některé jiné starověké
právní systémy. Nakonec i ve středověku,
kterému bývá tak často křivděno,
se snažili regulovat přístupy k mučení,
jak nám to dokládají i řady záznamů
v různých Knihách smolných a podobně.
Je smutným faktem, že právě 20. století
bylo největší koncentrací různých
skutků, které vedly k týrání
a mučení člověka a bohužel jsme
toho nemohoucími svědky i patrně v těchto
chvílích, kdy nedaleko od nás se rozvíjejí
různé válečné a protilidské
aktivity.
Je proto chvályhodné, že Rada Evropy a v ní
sdružené státy přistoupily k formulaci
Evropské úmluvy o zabránění
mučení a nelidského či ponižujícího
zacházení a je proto velice dobré, že
i náš stát se rozhodl přistoupit k této
právní normě. Je to důležité
právě v době, kdy naše republika předsedá
Radě ministrů Rady Evropy. Je to vlastně
náš určitý symbolický vklad k
hodnotám, v přistoupení k hodnotám,
které zastává panevropská organizace
Rada Evropy.
Touto smlouvou se zabývaly dva naše výbory.
20. června letošního roku se tímto materiálem
zabýval zahraniční výbor, který
ve svém usnesení doporučil Poslanecké
sněmovně vyslovit souhlas s vládním
návrhem. O den později se Smlouvou zabýval
výbor petiční, pro lidská práva
a národnosti, zabýval se jí 21. 6. a vyslovil
souhlas s předloženým vládním
návrhem.
Proto si, vážený pane předsedající,
dovolím přednést návrh na usnesení
naší Poslanecké sněmovny.
Poslanecká sněmovna Parlamentu České
republiky souhlasí s Evropskou úmluvou o zabránění
mučení a nelidském či ponižujícím
zacházení či trestání a s protokoly
číslo 1 a 2 k této Úmluvě podle
sněmovního tisku 1830.
Děkuji. Myslím, že je možno otevřít
rozpravu.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Otevírám rozpravu k tomuto bodu, do které
se jako první přihlásil pan poslanec Šoler.
Poslanec Jiří Šoler: Vážený
pane předsedající, vážené
paní poslankyně, vážení páni
poslanci, je mi velkým potěšením, že
tento parlament se opět chystá přijmout další
úmluvu týkající se oblasti lidských
práv. Domnívám se, že skutečně
v této zemi je nejvyšší čas, abychom
od překrásných deklarací falešného
humanizmu v oblasti lidských práv přenesli
tuto záležitost také do praxe.
Není tomu tak dávno, co jsem vypracoval poměrně
rozsáhlou zprávu o situaci lidských práv
v této zemi. Je pravdou, že samozřejmě
pohled jednoho poslance může být jednostranný
a ze mé hodnocení situace nemusí být
zcela objektivní. Přesto moment, kdy pan premiér
na tuto interpelaci reagoval tak, že mi prostě sdělil,
že se jí nebude zabývat, ve mně vyvolává
hluboké znepokojení nad situací v této
zemi. Proto vítám jakoukoli úmluvu v oblasti
lidských práv, zejména s mezinárodní
garancí, protože praxe ukazuje, že dovolávání
se na právní instituce v této zemi není
vždycky dostatečně úspěšné.
Evropská úmluva, kterou chceme ratifikovat - a já
všem poslancům plně doporučuji, abychom
tak učinili - má téměř shodný
název jako stejně pojmenovaná úmluva
Organizace spojených národů. V mé
interpelaci jsem se zmínil o případu Bartončík,
který je hrůzným příkladem
nelidského přístupu k lidské bytosti.
Obvinil jsem tam tuto společnost a některé
jedince z překročení právě
této úmluvy.
Je mi skutečně líto, že celou situaci
není možno řešit v rámci České
republiky, ale že jsem se musel obrátit na mezinárodní
instituce. Docházejí ke mně i určité
signály o tom, že u nás dochází
k podivnému přístupu k lidem, např.
ke zneužívání psychiatrie. Bohužel
nemám natolik ověřené informace, abych
v tomto momentu mohl reagovat formou interpelace nebo protestu.
Ale velice vítám takovouto úmluvu, která
umožní, aby bylo snazší takové
případy objektivně prověřovat.
Proto mohu sněmovně doporučit, aby tuto úmluvu
přijala. Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Šolerovi. Kdo se dál hlásí
do rozpravy? (Nikdo se nehlásí.) Jestliže nikdo,
rozpravu končím a sděluji, že pan poslanec
Doubrava má náhradní kartu číslo
15, pan poslanec Procházka má náhradní
kartu číslo 14. Dámy a pánové,
prosím, abyste se soustředili, a to zejména
v jednací síni a ne v předsálí,
vzhledem k tomu, že kvórum pro tento bod je 120, tedy
3/5 většina. Dovolil bych si vás před
tímto hlasováním odhlásit, požádat
o registraci. (Děje se.) Pan poslanec Kubiš má
náhradní kartu číslo 17.
Zahajuji 144. hlasování, ve kterém rozhodneme
o návrhu usnesení tak, jak nám byl předložen.
Kdo je pro jeho přijetí, ať zvedne ruku a stiskne
tlačítko. Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Návrh byl schválen poměrem hlasů 146
pro, nikdo proti, nikdo se nezdržel.
Dámy a pánové, já vám děkuji.
Děkuji panu místopředsedovi vlády
a společnému zpravodaji panu poslanci Kalusovi a
konstatuji, že jsme tímto projednali 3. bod dnešního
pořadu.
Dále se vrátíme k přerušenému
bodu číslo 5 naší schůze, což
je
V úterý jsme vyslechli odůvodnění
místopředsedy vlády pověřeného
řízením Úřadu pro legislativu
a veřejnou správu pana Jana Kalvodu a zprávu
společného zpravodaje pana Radima Špačka.
Poté jsme vedli rozpravu, ve které jsme pokračovali
ve středu. Po jejím ukončení jsme
jednání přerušili. Ještě
upozorňuji na to, že jsme přijali určitý
procedurální návrh a komise pro reformu veřejné
správy byla pověřená sněmovnou,
aby se sešla, aby určitým způsobem utřídila
pozměňovací návrhy, které jste
dostali v pracovním podkladu myslím, že včera
v 9.00 hodin ráno jste ho měli k dispozici - a navrhla
nám určitý postup pro způsob hlasování.
Dámy a pánové, prosím vás o
klid a chci se zeptat pana místopředsedy vlády
Jana Kalvody, zda si přeje pronést závěrečné
slovo.
Místopředseda vlády ČR Jan Kalvoda:
Pane předsedající, jako závěrečné
slovo bych v každém případě povazoval
za účelné se vyjádřit k pozměňovacím
návrhům, které padly v rozpravě.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Pane
kolego, promiňte, požádal bych vás,
abyste mluvil víc na mikrofon tím spíše,
že ne všichni poslanci věnují pozornost
tomu, kdo hovoří.
Místopředseda vlády ČR Jan Kalvoda:
Pane předsedající, jako závěrečné
slovo bych v každém případě považoval
za účelné se vyjádřit k pozměňovacím
návrhům, které padly v rozpravě. Pokud
je k tomu teď procedurálně místo, což
si raději ověřím. (Ano.) Pak tak učiním.
Chtěl bych tedy říci, že nejzávažnější
změnou oproti vládnímu návrhu ústavního
zákona kromě navrhovaného variantního
počtu vyšších samosprávných
územních celků, je návrh na změnu
ústavy vtělených článků
II. Tady si dovolím konstatovat možná notorickou
skutečnost, že ke změně ústavy
jako základního zákona státu by mělo
být přistupováno jen tehdy, je-li to nezbytně
nutné a není-li možné jiné řešení
- a podle mého názoru v tomto případě
taková situace nenastala.
Navrhovaná zrněna čl. 103 odst. I ústavy,
podle které územní samosprávné
celky zřizují své orgány a způsob
jejich vzniku, působnost a pravomoc a vztahy mezi nimi
stanoví zákon, se považuje za nadbytečnou.
Pokud jde o vyšší celky, je navrhované
ustanovení již obsahem vládního návrhu
ústavního zákona o působnosti vyšších
samosprávných celků. Pokud jde o obce, vyplývá
to z dnes již platné zákonné úpravy,
a to zákona o obcích.
Nadbytečný je také navrhovaný odstavec
2 článku 103 ústavy, neboť již
platná právní úprava, tj. zákon
o obcích a hl. městě Praze, stanoví,
kdy, v jakém rozsahu a jakým způsobem může
zastupitelstvo obce svěřit část své
samostatné působnosti části obce.
Navíc mezi těmito navrhovanými změnami
ústavy se problém legitimity zastupitelstev městských
částí v podstatě vůbec neřeší.
To podotýkám a podtrhuji.
Nejasné je dále i navrhované znění
čl. 2. Podle předloženého návrhu
ústavního zákona je Praha jednou z obcí
pražského kraje. Pokud by měla mít v
tomto vyšším územním samosprávném
celku jiné postavení než ostatní obce,
je třeba to v čl. 2 přímo vyjádřit.
Pokud je smyslem navrhovaného čl. 2 zajistit, aby
postavení Prahy a působnosti jejích orgánů
byly upraveny samostatným zákonem, je třeba
v čl. 2 vyjádřit, že se tak má
stát zvláštním zákonem.
Čl. 4 návrhu je však třeba doplnit,
že územím hlavního města Prahy
se rozumí jeho území ke dni přijetí
tohoto ústavního zákona.
K jednotlivým pozměňovacím návrhům.
K návrhu na přímou novelu ústavy se
připojil poslanec Jiří Honajzer, který
v podstatě podpořil variantu l. projednávaného
návrhu ústavního zákona a námitky
k jeho pozměňovacímu návrhu jsou tedy
shodné s námitkami, které se týkají
vlastního projednávaného návrhu. To
pro úspornost.
Jako přijatelný a upřesňující
lze podpořit pozměňovací návrh
pana poslance Výborného, který respektuje
ústavu, zejména, pokud se týká oprávnění
zastupitelstva rozhodnout o tom, zda jeho vyšší
územní samosprávný celek se bude nazývat
země nebo kraj. Stejnou úpravu - podotýkám
podpořili ve svých návrzích pan poslanec
Černý, pan poslanec Kačenka a pan poslanec
Ježek.
Souhlas lze vyslovit i s návrhem poslance Výborného,
aby v případě, že zastupitelstvo vyššího
územního samosprávného celku nerozhodne
o jeho názvu na svém prvním zasedání,
stanovila název Poslanecká sněmovna Parlamentu.
Toto řešení je praktičtější
než forma zákona a nevytváří
neodůvodněnou nerovnost, která by vznikla
při stanovení názvu některých
vyšších celků zákonem a jiných
rozhodnutím zastupitelstva.
Z pozměňovacího návrhu pana poslance
Ježka nelze akceptovat navrhované znění
čl. 2 o postavení hlavního města Prahy
z důvodů, které už byly uvedeny, ani
navrhované znění čl. 6, které
sem do tohoto ústavního zákona nepatří.
Právě jsem se o tom zmínil před chvílí.
Nelze ani akceptovat návrh pana poslance Payna, který
spočívá v tom, že ústavním
zákonem by byl stanoven pouze počet a zeměpisné
názvy vyšších celků, avšak
jejich území by bylo stanoveno zákonem. Toto
navržené řešení není v souladu
s ústavou. Podle jejího čl. 100 odst. 3 lze
vytvořit nebo zrušit vyšší územní
samosprávný celek jen ústavním zákonem.
Podle čl. 100 odst. 1 ústavy jsou územní
samosprávné celky územními společenstvími
občanů, a proto je třeba vytvoření
vyššího územního samosprávného
celku chápat jako vymezení jeho území
a provést je ústavním zákonem. V tomto
případě bych mluvil o vysloveném rozporu
s ústavou v případě návrhu
pana poslance Jiřího Payna.
Pozměňovací návrh pana poslance Kavana
- tady se navrhuje, aby území vyšších
územních samosprávných celků
bylo možné měnit pouze ústavním
zákonem. Jde o nepřímou novelizaci čl.
103 odst. 3 ústavy. Ten předpokládá
- pro připomenutí - vydání ústavního
zákona pouze pro vytvoření nebo zrušení
vyššího celku, ale pro změnu, která
se navrhuje v přednesu pana poslance Kavana, není
zřetelný žádný důvod.
V návrzích pana poslance Černého a
pana poslance Kačenky le vytvořena možnost,
aby hranice vyššího územního samosprávného
celku mohly být měněny na základě
místního referenda v hraniční obci,
popřípadě ve skupině hraničních
obcí. Tato úprava - připomínám
- je již obsažena v návrhu vládním
a je možno ji bez dalšího akceptovat.
Z dalšího pozměňovacího návrhu
pana poslance Jana Černého nelze akceptovat návrh
na stanovení účinnosti ústavního
zákona dnem zvolení zastupitelstva vyšších
územích samosprávných celků.
A to je třeba říci i přesto, že
toto řešení je navrženo ve vládním
návrhu zákona. Brání tomu toto: Nelze
totiž vyhlásit a konat volby do zastupitelstev neexistujících
územních celků. To je hlavní logický
problém.
Kromě poslance Jiřího Honajzera a poslance
Výborného navrhli všichni poslanci ve svých
pozměňovacích návrzích změny
území vytvářených vyšších
územních samosprávných celků,
případně i změny jejich názvů.
Předpokládám, že poslanci jistě
své návrhy zvážili svou odpovědností,
to je samozřejmé. A je věcí Poslanecké
sněmovny, jak o nich rozhodne.
Určitou zvláštní kategorii v tomto rodu
návrhů tvoří návrhy pánů
poslanců Jiřího Drápely, Petra Kavana
a Jana Kryčera, které směřují
k vytvoření tří vyšších
územních samosprávných celků,
z nichž jeden by byl tvořen územím hlavního
města Prahy, popřípadě územím
hlavního města Prahy a územím okresu
Praha východ a Praha - západ. Tento návrh
zaslouží zmínky, a to takové, že
v sobě nesporně obsahuje prvek dualismu, který
vláda v žádném případě
nemůže akceptovat.
Je třeba se ještě závěrem zmínit
o požadavku, který nemá formu pozměňovacího
návrhu a který je formulován tak, aby hranice
vyšších územních samosprávných
celků byly vymezeny podle historických zemských
hranic platných k 31. 12. 1948. V praxi by to bylo v podstatě
téměř nerealizovatelné, a to s ohledem
na následné změny územního
členění státu včetně
změn území okresů a katastrálních
území obcí. Je to neslučitelné
s technologickým principem, na kterém je založen
vládní návrh ústavního zákona,
to je, že je to stávající členění
státu a jeho základní jednotky, v tomto případě
okresy, které se stanou jakýmsi skladebným
prvkem budoucích vyšších územních
samosprávných celků.
Pane místopředsedo, považoval jsem za nezbytné
učinit tyto poznámky, a to z hlediska vládního
návrhu ústavního zákona. Domnívám
se, že vše podstatné pro vyzdvižení
významu tohoto rozhodování Poslanecké
sněmovny bylo řečeno v rámci rozpravy.
Nemyslím si, že je možné k tomu již
cokoliv dodat, a proto bych možná udělal jen
závěrečnou poznámku.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Dámy
a pánové, prosím, abyste diskutovali - když
už musíte - trochu decentněji. Prosím,
pane místopředsedo.