Poslanec Radim Špaček: Dohodou zpravodajů
mi dovolte ujmout se slova.
Vážený pane předsedo, vážený
pane vicepremiére, vážení členové
vlády, vážené dámy, vážení
pánové. Úkolem společného zpravodaje
bývá zpravidla přednést sněmovně
zprávu o tom, jak byl předkládaný
návrh projednán ve výborech sněmovny,
tedy seznámit sněmovnu s historií projednávání
daného tématu.
Téma, které právě začínáme
projednávat, má však podstatně košatější
historii než je historie samotného tisku 1077, to
jest vládního návrhu ústavního
zákona o zřízení vyšších
územně samosprávných celků.
Dovolte mi, abych se stručně a krátce ponořil
do historie územní správy. Obecně
se dá konstatovat, že organizace územní
správy byla vždy v historii nanejvýš důležitým
tématem, které bylo navíc mnohdy doprovázeno
ostrými politickými střety.
Po husitském období, zhruba v době stavovského
království, byla většina právních
aktů i organizace územní správy v
rukou stavovských zemských sněmů.
V Čechách se kromě zemského sněmu
ustavují též sněmy na úrovních
krajů, které se vyvinuly již dříve,
zhruba ve 14. století, jako okrsky pro výkon správy
soudní a policejní. Mimochodem, tyto historické
kraje můžeme vidět zde v budově sněmovny
v přízemí na historické mapě
nedaleko vrátnice.
Po roce 1620 a zejména po třicetileté válce
jsou krajské sněmy rozpuštěny, jejich
svolání je zakázáno pod hrozbou nejpřísnějších
sankcí a zároveň je systematicky omezován
vliv zemských sněmů, které jsou nahrazovány
sbory místodržících.
Ve století 18. a 19. probíhal intenzivní
proces centralizace a unifikace státní správy,
který měl vést k jednotnému systému
státní správy na území mnohonárodnostního
habsburského mocnářství. Pro výkon
státní správy se kromě krajů
ustavují též okresy jako další
správní úroveň. Tento proces byl zároveň
doprovázen posilováním úlohy německého
jazyka jako jednotného úředního jazyka
a výraznou centralizací a byrokratizací územní
správy. Z těchto důvodů také
výrazně vzrostl význam zemských sněmů
pro českou politickou reprezentaci, která je chápala
jako nástroj v úsilí o zachování
identity českých zemí i českého
národa.
Po vytvoření Republiky Československé
byl v roce 1920 učiněn první pokus o sjednocení
územní správy v historických zemích,
to jest v Království českém a Markrabství
moravském a na Slovensku přijetím tzv. župního
zákona. Z různých důvodů nebylo
župní zřízení v Čechách
a na Moravě uvedeno v život a v roce 1927 bylo pak
nahrazeno uspořádáním zemským.
Po roce 1948 byly samosprávné územní
orgány nahrazeny jednotnou soustavou národních
výborů, které byly orgány veřejné
moci a v praxi sloužily jako územní převodové
páky pro uskutečňování vůle
vládnoucí strany.
Diskuse o novém uspořádání
územní správy se v České republice
rozhořely prakticky hned počátkem roku 1990.
Přestože byly podány různé návrhy
jak vládní, tak poslanecké v České
národní radě, prakticky nebylo tehdy možné
přijmout jakékoli řešení před
tím, než došlo k vyřešení
státoprávního uspořádání
celé československé federace. Na sklonku
federace pak bylo bezpochyby výrazným mezníkem
programové prohlášení vlády z
června 1992, v němž vláda vyjádřila
záměr reformovat veřejnou správu a
v rámci této reformy též připravit
vznik samosprávných regionů. Konkrétním
vyjádřením tohoto záměru se
pak stala hlava sedmá Ústavy české
republiky, který byla přijata v této sněmovně
172 hlasy.
Počátkem července 1994 podala vláda
České republiky Poslanecké sněmovně
návrh ústavního zákona o vytvoření
vyšších územních celků.
Tento návrh byl poslancům rozdán jako sněmovní
tisk číslo 1077. Předloženým
návrhem se po několik měsíců
zabývala stálá komise Poslanecké sněmovny
pro reformu veřejné správy a na svých
jednáních se snažila dospět k takové
variantě, která by byla přijatelná
pro příslušnou, to jest ústavní
většinu poslanců této sněmovny.
Výsledkem jednání komise byl návrh
úplného znění zákona, který
se od vládního návrhu liší v
několika bodech a byl poslancům rozdán jako
sněmovní tisk 1768.
Komise především navrhuje, aby tímto
ústavním zákonem bylo přímo
řečeno, že vyššími územními
celky jsou kraje, nikoliv země. Hlavním důvodem
pro toto rozhodnutí komise je navrhovaný počet
a velikost těchto celků, jimž z historického
hlediska odpovídá tradičně název
"kraj". Komise se též shodla v tom, aby
byl zároveň příslušně
upraven čl. 103 Ústavy České republiky.
V čl. 1 předložila komise poslancům
této sněmovny dva možné modely regionálního
členění České republiky. Ve
variantě první se jedná o vytvoření
13 celků, ve variantě druhé navrhuje komise
vytvoření 8 celků. První varianta
se od vládního návrhu liší v
zásadě ve dvou oblastech, a to ve středočeském
prostoru, kde na rozdíl od vlády se navrhuje ponechat
jeden přirozený region a za druhé v oblasti
Slezska a severní Moravy, kde se navrhuje vytvoření
jednoho celku na místo dvou.
Čl. 2, který v obou variantách předpokládá,
že postavení Prahy stanoví navazující
zákon, otevírá možnost pro flexibilní
a rozumné řešení v rámci středočeského
prostoru, a to tak, aby pražské zastupitelstvo mělo
pravomoci nezbytné pro efektivní správu hlavního
města, které by jinak obecně náležely
zastupitelstvu vyššího celku, ale zároveň,
aby nedošlo k vytržení srdeční
krajiny středočeského prostoru ze širšího
rámce tohoto centra Čech.
V čl. 3 se v odstavci prvním opakuje princip obsažený
také ve vládním návrhu, podle něhož
by o změnách hranic a území vyšších
celků mohl rozhodnout pouze zákon. Ve druhém
odstavci téhož článku komise navrhuje,
aby zákon rozhodoval též o sídlech krajů.
V čl. II navrhuje komise pozměnit čl. 103
Ústavy České republiky. V prvním odstavci
se navrhuje zmocnit územní samosprávné
celky, tedy jak obce, tak kraje, k vytváření
orgánů s tím, že pravidla pro jejich
utváření a fungování stanoví
zákon. V odstavci druhém komise navrhuje jednoznačné
ústavní řešení sporu, který
se čas od času vyskytne, totiž sporu o tom,
zda jsou městské části v Praze a v
územně členěných statutárních
městech protiústavní či nikoliv. Podle
navrhovaného ustanovení by pravidla pro delegování
samosprávných působností na části
obce opět stanovil zákon.
V čl. III se navrhuje stanovit účinnost tohoto
ústavního zákona dnem jeho vyhlášení.
Okamžitá účinnost samozřejmě
neznamená okamžité ustavení krajských
zastupitelstev, znamená však to, že by se otevřela
cesta pro přijetí celé řady dalších
zákonů, které nemohou byt přijaty
a vlastně ani projednávány bez alespoň
virtuální existence vyšších územních
celků.
Tolik stručná charakteristika výsledků
práce stálé komise Poslanecké sněmovny
pro reformu veřejné správy. Ve znění
této zprávy byl vládní návrh
projednán ve všech výborech sněmovny.
Výbor pro sociální politiku a zdravotnictví
nepřijal k návrhu usnesení. Výbory
hospodářský a zemědělský
vzaly návrh na vědomí. Branný a bezpečnostní
výbor, jakož i výbor pro vědu, vzdělání,
kulturu, mládež a tělovýchovu doporučují
sněmovně přijmout návrh zákona
ve znění varianty jedna, tj. modelu 13 celků.
Výsledné znění, které přijal
branný a bezpečnostní výbor, je uvedeno
ve společné zprávě v nezařazených
připomínkách na str. 5, znění
přijaté výborem pro vědu, vzdělání,
kulturu, mládež a tělovýchovu je uvedeno
na str. 7.
Ústavně právní výbor doporučuje
sněmovně přijmout variantu dvě s tím,
že navrhuje Prahu jako samostatný vyšší
celek, celkem tedy 9 celků. Zejména však ústavně
právní výbor doporučuje vypustit čl.
II z návrhu komise, tj. novelu čl. 103 Ústavy
a ponechat rozhodnutí o názvu "Kraj" nebo
"Země" na ustavujícím zasedání
zastupitelstva příslušného celku. Pokud
by nedošlo k takovému rozhodnutí, rozhodl by
o názvu parlament.
Zahraniční výbor doporučuje také
přijmout variantu dvě a také s oddělením
Prahy od Středočeského kraje. Ostatní
výbory. tj. výbor petiční, pro lidská
práva a národnosti, výbor rozpočtový,
jakož i garanční výbor pro veřejnou
správu, regionální rozvoj a životní
prostředí doporučují sněmovně
schválit návrh zákona ve znění
varianty dvě, obsažené v tisku 1768.
Dámy a pánové, na závěr mi
dovolte na základě doporučení pracovní
skupiny komise navrhnout následující postup
k projednávání. Po ukončení
rozpravy navrhujeme přerušit projednávání
tohoto bodu, v průběhu přerušení
by se pak sešla stálá komise pro reformu veřejné
správy, která by posoudila event. přednesené
pozměňovací návrhy a zaujala k nim
stanovisko.
Zároveň si dovoluji navrhnout sněmovně,
aby případně umožnila komisi připravit
pozměňovací návrhy pro hlasování
v takovém pořadí, které by zobrazovalo
jejich logiku a závažnost.
Dámy a pánové, děkuji vám za
pozornost a prosím pány poslance a paní poslankyně,
aby případné pozměňovací
návrhy poskytovali písemně.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu společnému
zpravodajovi poslanci Radimu Špačkovi. Pochopil jsem,
že oba zpravodajové si své úlohy rozdělili
a že pan zpravodaj Hrazdíra nebude promlouvat. Je
tomu tak. V tom případě otevírám
rozpravu. Oznamuji, že mám do ní zatím
11 přihlášek podaných písemně,
a to v tomto pořadí.
Jako první pan poslanec Zdeněk Vorlíček,
poté pan poslanec Jan Kryčer, pan poslanec Miloslav
Výborný, pan poslanec Jan Decker, pan poslanec Jaroslav
Melichar, pan poslanec František Kačenka, pan poslanec
Rudolf Opatřil, pan poslanec Tomáš Fejfar,
pan poslanec Jiří Bílý, pan poslanec
Jaromír Šimánek, pan poslanec Petr Kavan a
paní poslankyně Hana Tomanová.
Jestli jsem dobře počítal, je o přihlášku
více, než jsem původně uvedl, poněvadž
jedna přihláška přišla právě
v tuto vteřinu. Slovo má pan poslanec Zdeněk
Vorlíček. Hlásí se do rozpravy pan
ministr Rubáš. Jako ministrovi mu dám přednost,
protože je tak z jednacího řádu jeho
právem.
Ministr zdravotnictví ČR Luděk Rubáš:
Vážený pane předsedo, dámy
a pánové, dovoluji si vystoupit s procedurálním
návrhem na způsob projednávání
této problematiky.
Doporučuji, vzhledem k tomu, že se do společné
zprávy dostala řada návrhů, které
vyplývají z lokálně patriotického
cítění mnohých kolegů a kolegyň,
aby se tato problematika probírala na základě
tisku 1077, čili vládního návrhu zákona.
Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu ministru
Luďku Rubášovi. Je to procedurální
návrh. Především vás odhlašuji
a prosím, abyste se všichni znovu zaregistrovali,
a poté dám o tomto procedurálním návrhu
hlasovat.
Pan poslanec Radim Špaček se hlásí do
rozpravy. Dám mu jako společnému zpravodajovi
příležitost.
Poslanec Radim Špaček: Pane předsedo,
zapomněl jsem zřejmě zdůraznit, že
všechny výbory projednaly vládní návrh
ve znění tisku 1768, tj. zprávy komise. Za
druhé jsem na závěr přednesl procedurální
návrh na způsob projednávání
tohoto bodu, který spočíval v tom, že
by se projednávání přerušilo
po ukončení rozpravy tak, aby se mohla sejít
komise pro reformu veřejné správy, posoudit
případné pozměňovací
návrhy a zaujmout k nim stanovisko. Zároveň
jsem navrhl, aby sněmovna umožnila případně
komisi připravit pozměňovací návrhy
pro hlasování v pořadí podle jejich
logiky a závažnosti.
Předseda PSP Milan Uhde: Prosím, kolegyně
a kolegové, sledujte výklad, který bych rád
k situaci podal. Je pravda, že pan ministr Rubáš
předložil procedurální návrh,
ale předtím předložil procedurální
návrh také společný zpravodaj, který
předložil ucelenou představu, jak se ve výborech
projednávalo a jak se má jednat v plénu.
Nevidím jinou možnost, než dát hlasovat
nejdříve o procedurálním návrhu,
který podal pan společný zpravodaj. V případě,
že sněmovna bude podporovat tento procedurální
návrh, je už vyloučeno hlasovat o návrhu,
který přednesl pan ministr Rubáš.
Prosím, podejte technické námitky, pokud
se někdo s tímto výkladem neztotožňujete.
V žádném případě nemíním
odmítnout hlasování o návrhu, který
podal pan ministr a poslanec Rubáš, ale domnívám
se, že zase nemohu jeho návrh zvýhodňovat
proti jinému, který byl podán už předtím.
Je nějaká námitka proti tomuto výkladu?
Především vás v tuto chvíli znovu
všechny odhlásím. Je to důležité
hlasování. Prosím tedy ještě
o jednu registraci. V tuto chvíli jsem vás odhlásil.
Prosím, zaregistrujte se.
Rozhodneme o procedurálním návrhu, který
nejprve podal společný zpravodaj a který
obsahuje způsob projednávání, jejž
jste slyšeli v podání společného
zpravodaje. Teprve nebude-li tento návrh podporován
většinou poslanců a poslankyň, dám
hlasovat o procedurálním návrhu pana ministra
Rubáše.
Kdo podporujete návrh, který podal společný
zpravodaj pan poslanec Radim Špaček, stiskněte
prosím tlačítko a zvedněte ruku. Kdo
je proti tomuto návrhu? Kdo se zdržel hlasování?
42. hlasování skončilo.
Ze 158 přítomných bylo 102 pro, 27 proti,
28 se zdrželo, 2 nehlasovali. Procedurální
návrh pana poslance Radima Špačka získal
tedy výraznou nadpoloviční většinu.
Budeme projednávat tento návrh zákona tím
způsobem, jaký pan poslanec Špaček navrhl.
Považuji za bezpředmětné hlasovat o
návrhu, který podal pan ministr Luděk Rubáš.
Je otevřena rozprava. pan ministr Rubáš v ní
vystoupil jako první. Nyní zvu k řečništi
pana poslance Zdenka Vorlíčka. Připraví
se pan poslanec Jan Kryčer.
Poslanec Zdeněk Vorlíček: Vážený
pane předsedo, vážený pane místopředsedo
vlády, vážení členové
vlády, dámy a pánové, chtěl
bych vyjádřit svou podporu koncepci zpracované
ve variantě "8 + 1", kterou předložila
stálá komise Poslanecké sněmovny pro
reformu veřejné správy výborům
sněmovny a je ve společné zprávě
(tisk 1809) doporučena.
Mám však připomínku k jedné záležitosti,
kterou je vymezení pražského kraje v této
společné zprávě. Mohu se k tomu vyjádřit
fundovaně, protože zastupitelstvo hlavního
města Prahy v minulém volebním období
ustavilo odbornou komisi, která za součinnosti odborných
institucí např. Terplánu a Útvaru
hlavního architekta se dlouhodobě zabývala
analýzou řady možných variant uspořádání
pražského kraje. V potaz byly vzaty historické
zkušenosti, potřeby vodohospodářské,
energetické a zásobování teplem, vazby
dopravní, prognózy rozvojové, rozložení
obyvatelstva, spádovost; zejména analýza
vyjíždějících a dojíždějících
pracovníků a dostupnost orgánů státní
správy atd.
Tato analýza i zkušenost z minulého režimu
ukázala, že pražský kraj v městských
hranicích, posazený do Středočeského
kraje, je jedno z nejhorších řešení
zakládající vznik budoucích střetů
mezi těmito kraji.
Optimálním řešením se ukázal
pražský kraj jako metropolitní region v hranicích
okresů Praha-východ a Praha-západ. Jde totiž
o území, ve kterém jsou výrazné
vazby na Prahu, např. z hledisek dojížďka
za prací a dopravní dostupnost, v základních
vazbách technické makrostruktury apod.
Toto řešení počítalo s tím,
že samotné městské hranice oproti úpravám
z let 1968 a 1974, kdy byla připojena k Praze řada
okolních obcí, se naopak zmenší a změní
tak, že z města bude vyčleněno 30 katastrálních
území obcí o ploše 150 km2, přičemž
počet obyvatel města tím poklesne jen málo,
asi o 5600.
Hlavním důvodem tohoto předpokládaného
kroku je, že dříve připojené
obce jsou venkovského charakteru, historicky měly
vždy svou samosprávu a mají jiné potřeby
a předpoklady rozvoje než kompaktní městská
zástavba.
Toto opatření by zjednodušilo a zkvalitnilo
organizační strukturu města a přiblížilo
ji standardním podmínkám evropských
měst. Vyčleněné obce by se staly součástí
zmíněného pražského kraje v hranicích
Praha-východ a Praha-západ. Pražský
kraj by měl celkově jen o 150 000 obyvatel více
než město Praha, které by drželo asi 85procentní
majoritu.
Nárůst plochy proti území hlavního
města by byl asi 85%. Z celkové plochy státu
by měl pražský kraj jen necelá 3% a
z počtu obyvatel asi 13%.
Takto pojatý pražský kraj by měl řadu
výhod, především v rozhodující
míře by pokryl území s důležitými
vazbami na město, zachoval by současnou strukturu
státní správy a město by mělo
v tomto útvaru odpovídající majoritu.
Chtěl bych zdůraznit, vážené
kolegyně a kolegové, že tuto variantu schválila
Rada zastupitelstva a podpořilo ji celé Zastupitelstvo
hlavního města Prahy, a to stejně tak koaliční,
jakož i opoziční kluby v něm.
Toto pojetí pražského kraje je vlastně
i součástí vládního návrhu,
zatímco ho bohužel ignorovaly návrhy variant
stálé komise Poslanecké sněmovny i
společná zpráva (tisk 1809).
Žádám vás proto o podporu pozměňovacího
návrhu k tisku 1809, a to v doporučené variantě
"8 + 1" krajů, kdy navrhuji text upravit takto:
V čl. I, čl. 1, za slovy "kraje jako vyšší
územně správní celky" uvést
text: 1. pražský - vymezený územím
hlavního města Prahy a územím okresů
Praha-východ a Praha-západ; 2. středočeský
- vymezený územím okresů Benešov,
Beroun, Kladno, Kolín, Kutná Hora, Mělník,
Mladá Boleslav, Nymburk, Příbram a Rakovník.
Ostatní kraje přečíslovat.
V případě, že by snad tento návrh
nenašel podporu, o kterou vás ale znovu naléhavě
žádám, pak předkládám
záchrannou variantu pro Prahu, spočívající
v pražském kraji, vzniklém rozšířením
správních hranic města, připojením
dalších 19 obcí po obvodu města, které
představují důležitý předpoklad
pro další rozvoj Prahy. Jde zejména o katastry
související s letištěm Ruzyně,
katastry přiléhající k dálnici
D5 a katastry navazující na dálnici D1.
Toto, zdůrazňuji, jen záchranné řešení
by upravovalo doporučenou variantu "8 + 1" krajů,
čl. I, čl. 1, text za slovy "kraje jako vyšší
územně správní celky" takto:
1. pražský vymezený územím hlavního
města Prahy a katastry obcí Hostivice, Jeneč,
Chýně, Chrášťany, Jinočany,
Rudná, Nučice, Průhonice, Jesenice, Vestec,
Čestlice, Dobřejovice, Nupaky, Radonice, Jenštejn,
Podolánka, Přezletice.
Za druhé Středočeský, vymezený
územím okresu: Benešov, Beroun, Kladno, Kolín,
Kutná Hora, Mělník, Mladá Boleslav,
Nymburk, podle bodu jedna redukovaných okresů Praha-východ
a Praha-západ, a dále okresů Příbram
a Rakovník. Další kraje přečíslovat.
Ještě jednou vás žádám o
podporu předloženého návrhu uspořádání
Pražského kraje, který byl odborně prozkoumán
tak, jako málokterý zde předkládaný
návrh a podpořily ho všechny politické
strany v Zastupitelstvu hl. m. Prahy. Děkuji vám
za pozornost a za pochopení.
Předseda PSP Milan Uhde: Slovo má pan poslanec
Jan Kryčer. Připraví se pan poslanec Miloslav
Výborný.
Poslanec Jan Kryčer: Vážený pane
předsedo, vážené kolegyně, vážení
kolegové, již pátý rok dumáme
nad tím, jak efektivně řešit otázku
státní správy a samosprávy. Vzpomínám
si na dobu, kdy jsme rušili krajské národní
výbory a většina z těch, co se na tomto
procesu podílela, tvrdila, že již nikdy nechceme
krajské národní výbory, že se
to neosvědčilo, že je to znak totality a není
proto důvodu takovýto systém obnovovat.
Dnes zde vidím materiál, kde se píše,
že je vlastně nutno obnovit kraje a místo těch
sedmi dosavadních je jich osm a půl a vlastně
se jedná o tomtéž, co jsme před 5 lety
úspěšně zavrhli. Říkám-li
"my" tak nemluvím za sebe, protože jsem
se na tom nepodílel, ale mluvím o tom jako o zákonodárném
sboru.
Každopádně obnovujeme po pěti letech
hledání něčeho, co totalitní
systém, jako takový, ukázal jako neefektivní,
centralistické se vším tím, co totalitní
systém přináší. Mluvil-li tady
pan místopředseda Kalvoda o tom, co je ekonomické,
efektivní a neefektivní, co je demokratické
a nedemokratické, měl jsem chvíli pocit,
že snad existuje dvojí český jazyk.
Oba dva mluvíme o tomtéž a každý
tomu rozumíme jinak.
Pokud mluvíme o tom, že chceme vstoupit do Evropy,
tak nepochybně bychom se měli učit od toho,
co vlastně v Evropě platí, co se tam osvědčilo
a na základě čeho bychom měli být
do Evropy začleněni. Nepochybně, podíváme-li
se na porovnání toho, co kolem nás je a co
se u nás navrhuje, tak vlastně partnerem Bavorska
by byl kraj Liberecký nebo v návrhu, jak jsem zde
četl, některý kraj Středomoravský.
Dovedu si představit, že to je protiváha značná
- na jedné straně svobodný stát Bavorský
a na druhé kraj Středomoravský. Tyto dva
celky na úrovni vyšších samosprávných
celků by spolu komunikovaly, navazovaly vztahy. To zní
velmi zajímavě, ale nepřipadá mi to
jako vstupenka do Evropy.
Byla zde zmínka o tom, že Rada Evropy se touto otázkou
velmi zabývá. To potvrzuji, regionalizace Evropy
je tématem velmi aktuálním a podíváme-li
se na poslední zasedání Rady Evropy, které
se týkalo regionů, což bylo v Ženevě
v loňském roce, tak výsledná mapka,
která z tohoto zasedání vzešla, rozlišuje
na území České republiky pouze dva
regiony, a to Čechy a Moravu. Je mi to lito, i když
se na mne kolega velmi ošklivě dívá.
Pochopitelně otázka toho, jak velké mají
být celky a nakolik je efektivní jejich zřízení
je otázkou velice diskutabilní, nicméně
chci podotknout jednu věc. Po zrušení krajských
národních výborů jsme se velmi důkladně
postarali o to, aby KNV přišly o majetek, který
měly. Krajský majetek dnes neexistuje. Zrovna tak
veškeré profese, které byly na tomto KNV soustředěny,
jsou rozptýleny a taktéž neexistují.
Budovy, které KNV užívaly, v podstatě
také nenáleží KNV a užívá
je někdo zcela jiný. Čili úvaha, že
budeme obnovovat tyto KNV je spojena také s tím,
že budeme potřebovat jistý počet budov,
náležitý počet úředníků,
kteří tam budou zaměstnáni a pochopitelně
také nábytek, počítačovou síť,
atd. Nevím, jak daňové poplatníky
potěšíme, když uděláme 8,5
celků nebo 9 nebo koneckonců 17 nebo 15 a potom
jim dáme účet, který bude vyhotoven
na tuto samosprávu, ačkoliv tento model samosprávy
zcela evidentně není kompaktibilní s tím
systémem, co je v Evropské unii.
Podívejme se do Rakouska a do Německa. Nemluvme
o tom, že v ústavě jsme si neschválili,
že vyšší zastupitelský orgán
má poněkud větší pravomoci, ale
vycházejme z ústavy, jaká je. Chci upozornit
na to, že v preambuli, která je vysoce občanská
- já se s tím osobně ztotožňuji
- je zcela jasně konstatováno, že jsme občané
České republiky, žijící v Čechách,
na Moravě a ve Slezsku. Z toho by se tedy mělo vycházet.
Jde o celky, které se zobrazují na velkém
státním znaku a proto je zde také důvod
pro to, abychom z toho vycházeli, když uvažujeme
o počtu vyšších správních
celků.
Nechci být dále podrobný a rozvádět
další argumenty, neboť jsou známy 5 let
a koneckonců s těmito argumenty vystupujeme. Chci
pouze podat pozměňovací návrh k článku
jedna, kde navrhuji toto znění:
Na území České republiky se vytvářejí
tyto vyšší územní samosprávné
celky:
Za prvé Český, vymezený územím
okresů Kladno, Beroun, Příbram, Rakovník,
Mladá Boleslav, Mělník, Kolín, Benešov,
Kutná Hora, Nymburk, České Budějovice,
Český Krumlov, Jindřichův Hradec,
Písek, Prachatice, Strakonice, Tábor, Domažlice,
Klatovy, Plzeň-město, Plzeň-jih, Plzeň
-sever, Rokycany, Tachov, Cheb, Karlovy Vary, Sokolov, Děčín,
Chomutov, Litoměřice, Louny, Most, Teplice, Ústí
nad Labem, Česká Lípa, Jablonec nad Nisou,
Liberec, Semily, Hradec Králové, Jičín,
Náchod, Rychnov nad Kněžnou, Trutnov, Chrudim,
Pardubice, Svitavy, Ústí nad Orlicí, Havlíčkův
Brod, Pelhřimov.
Za druhé Pražský, vymezený územím
hl. m. Prahy a územím okresů Praha-východ
a Praha-západ.
Za třetí Moravskoslezský, vymezený
územím okresů: Jihlava, Třebíč,
Žďár nad Sázavou, Blansko, Brno-město,
Brno-venkov, Břeclav, Prostějov, Znojmo, Vyškov,
Opava, Bruntál, Jeseník, Olomouc, Přerov,
Šumperk, Frýdek-Místek, Karviná, Nový
Jičín, Ostrava-město, Hodonín, Kroměříž,
Uherské Hradiště, Vsetín a Zlín.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Kryčerovi, a než zavolám k řečništi
pana poslance Výborného, chci upozornit, že
pracovnice Kanceláře našla v předsálí
zelený zápisník - diář s nápisem
Grünenthal, s poznámkami, kde převládá
heslo H B. Prosím, komu patří, pravděpodobně
někomu z poslanyň a poslanců, ať ví,
že je u mne na stolku.
Slovo má pan poslanec Miloslav Výborný, připraví
se poslanec Decker.
Poslanec Miloslav Výborný: Pane předsedo,
dámy a pánové, projednáváme
tisk 1077, ve znění společné zprávy
podle sněmovního tisku 1809. Protože tomu tak
je, cítím povinnost nejen za sebe, ale také
za celý ústavně právní výbor
PS tohoto Parlamentu přednést jeden pozměňovací
návrh, který bude delší, ale znovu zdůrazňuji,
že se jedná o návrh jediný.
Smyslem tohoto návrhu je za prvé z části
se vrátit k textu vládního návrhu
ústavního zákona o zřízení
vyšších územních samosprávných
celků. A za druhé to vše pro to, aby tímto
ústavním zákonem nedocházelo k novelizaci
Ústavy ČR.
Je to totiž podle názoru velké, opravdu velké
většiny členů ústavně
právního výboru velmi zbytečné
a ba dokonce v tom znění, které bylo navrženo
komisí vedenou místopředsedou Vlachem, dosti
i nebezpečné.
Navrhuji tedy název zákona změnit tak, že
by zněl: "Ústavní zákon ze dne.........
o vytvoření vyšších územních
samosprávných celků." Návětí
článku 1 navrhuji změnit na tento text: "Na
území České republiky se vytvářejí
vyšší územní samosprávné
celky:". V článku 3 v odst. 1 i v odst. 2 slovo
"kraje", resp. "krajů" nahradit slovy
"vyšších územních samosprávných
celků" a v druhém odstavci taktéž.
Odstavce by tedy zněly takto: "Území
vyšších územních samosprávných
celků lze měnit pouze zákonem." To by
bylo v odst. 1. Odst. 2: "Sídla vyšších
územních samosprávných celků
stanoví zákon."
Článek II ze společné zprávy
navrhuji vypustit a za článek 4 vložit nový
článek 5 v tomto znění: "Článek
5 odst. 1 - O tom, zda vyšší územní
samosprávný celek ponese název země
nebo kraj, rozhoduje zastupitelstvo vyššího územního
samosprávného celku zvolené v prvních
volbách do zastupitelstva vyššího územního
samosprávného celku na svém prvním
zasedání. Odst. 2 - Nerozhodne-li zastupitelstvo
vyššího územního samosprávného
celku o jeho názvu na svém prvním zasedání,
stanoví je Poslanecká sněmovna Parlamentu
České republiky."
Toto je ve své podstatě návrh k původní
vládní předloze s jistým upřesněním.
Článek III navrhuji co do označení
nadepsat jako článek 6. Děkuji vám
za pozornost. Znovu zdůrazňuji, že se jedná
o návrh jediný.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Výbornému. Zvu k řečništi pana
poslance Jana Deckera, připraví se pan poslanec
Jaroslav Melichar.