Místopředseda PSP Jiří Vlach: Další
bod přišel jako blesk, omlouvám se za krátké
zdržení.
Dámy a pánové, komise pro reformu veřejné
správy se na jednom ze svých četných
a náročných jednání dohodla
předložit návrh usnesení Poslanecké
sněmovně, který má dva body. Nemáte
ho předložený ve zvláštním
tisku vzhledem k tomu, že se takřka přesně
objevuje ve sněmovním tisku č. 1768, což
je zpráva stálé komise Poslanecké
sněmovny pro reformu veřejné správy
atd.
Dovolím si tedy přednést a stručně
odůvodnit návrh tohoto usnesení. Dovolte
mi, než začnu, abych vás informoval o tom,
že se komise pro reformu veřejné správy
po projednání příslušné
materie ve výborech sešla ještě dnes před
zahájením schůze ke krátké
schůzce a odsouhlasila, abych přednesl jménem
komise mírně pozměněné znění
návrhu usnesení, protože to vyplývá
z logiky projednávání té věci
ve výborech Poslanecké sněmovny. Přednáším
tedy první bod návrhu usnesení:
Poslanecká sněmovna vyřazuje z pořadu
této schůze Poslanecké sněmovny vládní
návrh ústavního zákona o působnosti
vyšších územních samosprávných
celků, sněmovní tisk 1129.
To je vlastně v souladu s výsledkem projednávání
této materie ve výborech, protože některé
výbory tento návrh vzaly na vědomí,
některé ho odmítly, některé
přerušily projednávání. Myslím
si tedy, že je v pořádku navrhnout toto znění.
Další částí tohoto bodu je text:
Poslanecká sněmovna žádá vládu
České republiky, aby předložila návrh
jediného zákona o krajích/zemích,
obsahující ustanovení o orgánech,
o působnosti, o výkonu státní správy.
Druhý bod tohoto návrhu usnesení potom se
týká vlastně projednávání
zákonů navazujících na ustavení
nebo schválení vyšších územně
samosprávných celků, kde jsme původně
ve svém usnesení č. 553 z 15. prosince 1994
požádali vládu, aby tyto navazující
normy předložila v určitém termínu.
Premiér nás požádal svým dopisem
o to, abychom pozměnili toto usnesení nebo abychom
vzali v úvahu, že nelze tyto navazující
normy dopracovat, pokud není schválen zákon
o ustavení vyšších územních
samosprávných celků. Domníváme
se, že tato žádost má své opodstatnění
a komise navrhuje Poslanecké sněmovně tento
druhý bod:
Poslanecká sněmovna mění své
usnesení č. 553 ze dne 15. prosince 1994 přijaté
na 25. schůzi Poslanecké sněmovny tak, že
bod 2. zní: Poslanecká sněmovna žádá
vládu, aby legislativní návrhy uvedené
v části 5 sněmovního tisku 1205 -
Záměry vlády České republiky
v oblasti reformy veřejné správy, byly jako
návrhy zákonů předloženy do 4
měsíců od event. schválení
ústavního zákona o vytvoření
vyšších územně samosprávných
celků.
To je tedy návrh usnesení, děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu místopředsedovi
Vlachovi a otevírám k tomuto bodu rozpravu. Písemně
se do ní přihlásil pan poslanec Jaroslav
Ortman, který chce přednést stanovisko svého
klubu k této věci. Jsou tady další písemné
přihlášky, ale předpokládám,
že se týkají až projednávání
konkrétního bodu - vytvoření vyšších
územně samosprávných celků
a že k usnesení nejsou zaměřeny. Pokud
někdo mínil promluvit už teď, prosím
vás, dejte mi to nějak najevo, abych si to utřídil.
Slovo má pan poslanec Ortman.
Poslanec Jaroslav Ortman: Děkuji pane předsedo.
Považovali jsme za nutné právě v tomto
okamžiku, kdy budeme rozhodovat o tom, který bod vlastně
projednávat budeme a který projednávat nebudeme
v případě přijetí návrhu
komise, říci své stanovisko. Využívám
proto příležitosti a sděluji vám,
že v tomto volebním období je poprvé
projednávána problematika územního
uspořádání naší republiky.
Klub Levého bloku si je vědom složitosti celé
problematiky v rovině především politické,
ale i ekonomické i právní, a proto jsme od
samého počátku aktivně pracovali prostřednictvím
čtyř zástupců ve stálé
komisi Poslanecké sněmovny pro reformu veřejné
správy. Pozorně jsme vnímali atmosféru
ve společnosti a hlavně politické změny
po rozdělení Československa na dva samostatné
státy a vliv tohoto aktu na některá třídně
neměnná stanoviska územního uspořádání.
Po zvážení všech aspektů proto
klub Levého bloku k problematice reformy veřejné
správy zaujímá následující
postoj:
Vyřešení územního uspořádání
v naší republice považujeme za důležité
mimo jiné i proto, že existence vyšších
územních celků je zakotvena jako princip
v ústavě, kterou náš klub podporoval,
a také proto, že současné řešení
zejména na úseku výkonu státní
správy je ne zcela funkční a vede k posílení
úlohy centra. V souvislosti s tím, vyjadřujeme
nespokojenost s postupem vlády a s průtahy, které
vedly k tomu, že Poslanecká sněmovna projednala
tyto otázky až nyní, kdy má dojít
k praktickému naplnění zákona v souběhu
s parlamentními volbami v příštím
roce a je nejvyšší čas. Stejně
tak jako již mnohokrát bude postavena před
skutečnost, že je nutno rozhodnout právě
teď anebo vůbec. Jsme přesvědčeni,
že nejdůležitější a také
nejsložitější otázkou procesu reformy
veřejné správy, který považujeme
za dlouhodobý, je nikoliv pouze počet, ale i kompetence
nově vzniklých územních celků.
Za důležitý princip a pro náš klub
zásadní považujeme princip symetrie státní
správy a samosprávy. Sbor zástupců
na úrovni okresů se ukázal jako nefunkční
bez důležitých pravomocí, k jehož
postavení je mnoho výhrad. K tomuto kategorickému
stanovisku nás vede mimo jiné i to, že okresy
považujeme v současné době za základní
článek výkonu státní správy,
odhlédneme-li od delegované pravomoci na některé
obce v některých činnostech.
Vyjadřujeme podporu zemskému uspořádání
především proto, že jeho akceptováním
by byla velmi snížena pravděpodobnost centralizace
moci, ale vycházíme z reálného hodnocení
politické situace a vůle jednotlivých parlamentních
stran a také z reálné potřeby řešení
problematiky územního uspořádání.
Proto jsme připraveni podpořit i variantu osmi vyšších
územních celků a Prahy se samostatným
statutem hlavního města a pravomocemi vyššího
územního celku.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Ortmanovi. Slovo má pan poslanec Dalibor Matulka, který
se přihlásil do rozpravy k tomuto návrhu
usnesení.
Poslanec Dalibor Matulka: Pane předsedo, dámy
a pánové, dovolil bych si přednést
několik pozměňovacích návrhů
k návrhu usnesení, který zde předložil
pan místopředseda Vlach.
Rád bych pozměnil první část
předneseného usnesení tak, že text prvního
bodu by zněl: "Poslanecká sněmovna vyřazuje
z programu této schůze vládní návrh
ústavního zákona o působnosti vyšších
územně samosprávných celků"
a dále "žádá vládu České
republiky, aby do konce října 1995 předložila
návrh jediného ústavního zákona
o vytvoření vyšších územně
samosprávných celků, jejich orgánech
a působnosti", čili totéž, co jsem
navrhoval před schválením programu schůze.
Pokud by tento pozměňovací návrh nebyl
přijat, pak navrhuji dva návrhy textu prvního
bodu ve druhé odrážce, a to za slova "návrh
jediného" vložit slovo "ústavního".
Druhý pozměňovací návrh - místo
slova "krajích" použít slov "vyšších
územních samosprávných celcích".
Zatím jsme neschválili změnu Ústavy
v této chvíli, zatím ještě Ústava
hovoří o územních samosprávných
celcích. Je to čistší formulace.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Matulkovi a táži se, zda se někdo dále
hlásí do rozpravy k tomuto bodu. Nevidím
žádnou přihlášku z místa
a nemám před sebou žádnou písemnou
přihlášku. Proto rozpravu uzavírám.
Dříve než jsem rozpravu uzavřel, přihlásil
se pan místopředseda Vlach, takže rozprava
není uzavřena.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Je to jen návrh na kosmetickou úpravu. Navrhuji
v bodě druhém vypustit v předposledním
řádku slovo "eventuálního",
protože když mají být předloženy
do 4 měsíců od schválení ústavního
zákona, tak je slovo "eventuálního"
nadbytečné.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu místopředsedovi
Vlachovi. Domnívám se, že není už
žádná překážka bránící
uzavření rozpravy. Uzavírám rozpravu
a prosím místopředsedu Vlacha, zda by mohl
splnit neobvyklou dvojroli a vystoupit nejen jako předkladatel
návrhu usnesení, ale i jako zpravodaj k němu
a předložit našemu hlasování především
pozměňovací návrhy pana poslance Matulky
a pak celé usnesení.
Já vás nyní odhlásím a prosím,
abyste se znovu zaregistrovali, protože se mění
počet přítomných.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Je
to návrh na změnu prvního bodu. První
návrh pana poslance Matulky zní "Poslanecká
sněmovna vyřazuje z programu této schůze
vládní návrh ústavního zákona
o působnosti vyšších územně
samosprávných celků a žádá
vládu České republiky, aby do konce října
1995 předložila návrh jediného ústavního
zákona o vytvoření vyšších
územně samosprávných celků,
jejich orgánech a působnosti". To je první
návrh, který zazněl v rozpravě.
Já jako zpravodaj a jako předkladatel podporuji
návrh předkládaný komisí.
Předseda PSP Milan Uhde: 36. hlasování
na této schůzi. Kdo podporujete předložený
návrh, stiskněte prosím tlačítko
a zvedněte ruku. Kdo je proti tomuto návrhu? Kdo
se zdržel hlasování?
36. hlasování skončilo. Ze 159 přítomných
bylo 31 pro, 85 proti, 42 se zdrželo, 1 nehlasoval. Tento
pozměňovací návrh nebyl přijat.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Další
pozměňovací návrh pana poslance Matulky,
který byl navržen pro případ, že
první návrh nebude přijat - což se stalo
- je vložit do bodu 1 návrhu usnesení za slova
"návrh jediného" slovo "ústavního".
Text by pak zněl: "žádá vládu
České republiky, aby předložila návrh
jediného ústavního zákona o krajích,
zemích, atd."
Jako zástupce komise a navrhovatel nedoporučuji
tento návrh přijmout.
Předseda PSP Milan Uhde: 37. hlasování
na této schůzi. Kdo podporujete druhý pozměňovací
návrh pana poslance Matulky, stiskněte prosím
tlačítko a zvedněte ruku. Kdo je proti tomuto
návrhu? Kdo se zdržel hlasování?
37. hlasování skončilo. Ze 163 přítomných
bylo 38 pro, 97 proti, 26 se zdrželo, 2 nehlasovali. Ani
tento pozměňovací návrh nebyl přijat.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Další
návrh pana poslance Matulky je - nahradit slovo "krajích"
souslovím "vyšších územních
samosprávných celcích". Chci upozornit
na to, že jsem doplňoval jménem komise do návrhu
ještě slovo "zemích" za lomítko,
což je opakování nebo citování
vládního návrhu. Také nedoporučuji.
Předseda PSP Milan Uhde: 38. hlasování
rozhodne o třetím pozměňovacím
návrhu pana poslance Matulky. Kdo podporujete tento návrh,
stiskněte tlačítko a zvedněte ruku.
Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
38. hlasování skončilo. Ze 164 přítomných
bylo 17 pro, 92 proti, 52 se zdrželo, 3 nehlasovali. Ani
tento návrh nebyl přijat.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Pak
je zde můj návrh na drobnou úpravu, v předposledním
řádku bodu 2 vypustit slovo "eventuálního".
Předseda PSP Milan Uhde: 39. hlasování
na této schůzi rozhodne o tomto pozměňovacím
návrhu, který podal pan místopředseda
Vlach. Kdo podporujete tento návrh, stiskněte prosím
tlačítko a zvedněte ruku. Kdo je proti tomuto
návrhu? Kdo se zdržel hlasování?
39. hlasování skončilo. Ze 169 přítomných
bylo 141 pro, 2 proti, 16 se zdrželo, 10 nehlasovalo. Tento
pozměňovací návrh byl přijat.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: To
byly všechny pozměňovací návrhy.
Nyní bychom mohli hlasovat nejprve o bodu 1 a pak o bodu
2, pokud nebude někdo požadovat, abychom rozdělili
hlasování v bodě 1, což si myslím,
že není potřebné. Já se nedomnívám,
že by bylo třeba hlasovat odděleně.
Předseda PSP Milan Uhde: Ptám se, zda má
někdo námitku proti tomu, abychom hlasovali o bodu
1 jako celku. Námitky nejsou. Budeme tedy hlasovat o tomto
bodu, a to ve 40. hlasování na této schůzi.
Předmětem je první bod usnesení, jež
navrhl pan místopředseda Vlach. Kdo podporujete
tento první bod, stiskněte tlačítko
a zvedněte ruku. Kdo je proti tomuto návrhu? Kdo
se zdržel hlasování?
40. hlasování skončilo, ze 169 přítomných
bylo 115 pro, 15 proti, 38 se zdrželo, 1 nehlasoval. Návrh
byl přijat.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Bod
2 se potom týká změny usnesení Poslanecké
sněmovny č. 553. Požaduje někdo, abych
ho znovu přečetl? (Ano.) Takže ten text je:
"Poslanecké sněmovna mění své
usnesení č. 553 z 15. prosince 1994 přijaté
na 25. schůzi Poslanecké sněmovny tak, že
bod 2 zní: Poslanecká sněmovna žádá
vládu, aby legislativní návrhy uvedené
v části 5 sněmovního tisku 1205 (Záměry
vlády České republiky v oblasti reformy veřejné
správy) byly jako návrhy zákonů předloženy
do 4 měsíců od schválení ústavního
zákona o vytvoření vyšších
územních samosprávných celků."
Předseda PSP Milan Uhde: Budeme hlasovat o druhém
bodu usnesení předloženém místopředsedou
Vlachem. Je to 41. hlasování na této schůzi.
Kdo podporujete tuto část usnesení, stiskněte
tlačítko a zvedněte ruku. Kdo je proti tomuto
návrhu? Kdo se zdržel hlasování? 41.
hlasování skončilo.
170 přítomných, z toho 115 pro, 10 proti,
40 se zdrželo, 5 nehlasovalo. Návrh byl přijat.
Domnívám se, že tím byl přijat
celek usnesení a není třeba už o něm
znovu hlasovat.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Tím
je vlastně projednán bod 3 a zároveň
vypuštěn bod 5.
Předseda PSP Milan Uhde: Vyrovnali jsme se tedy
s dalším bodem a přistupujeme k bodu čtvrtému.
Návrh zákona jsme obdrželi jako sněmovní
tisk 1077 a společnou zprávu výborů
k němu jako sněmovní tisk 1809. Z pověření
vlády předložený návrh ústavního
zákona odůvodní místopředseda
vlády pověřený řízením
Úřadu pro legislativu a veřejnou správu
pan Jan Kalvoda. Žádám ho, aby se ujal slova.
(Hluk v sále.) Dámy a pánové, prosím,
utište se. Není možné v tomto neklidu
pokračovat.
Místopředseda vlády ČR Jan Kalvoda:
Vážený pane předsedo, vážené
paní poslankyně, vážení páni
poslanci, jsem pověřen odůvodnit vládní
návrh ústavního zákona o vytvoření
vyšších samosprávných územních
celků uvedený v tisku 1077. Dovolte mi vzhledem
ke stručnosti právní úpravy, abych
jen stručně komentoval pět článků,
které tvoří tento návrh ústavního
zákona.
Konstatuji, že nakolik Ústavou České
republiky je stanoveno, že vznik těchto regionálních
útvarů je nezbytný formou ústavního
zákona, pak tento legislativní projekt je projektem
minimálním. V podstatě se omezuje na uvedení
identifikačních znaků území,
o kterých se teprve v budoucnu rozhodne, zda se budou nazývat
kraji nebo zeměmi. První nejvýznamnější
identifikace je v článku 1, kde zjistíte,
že je to 17 vyšších samosprávných
územních celků, které jsou navrhovány.
V článku 3 se pak uvádí další
nezbytný identifikační znak takového
vyššího samosprávného územního
celku, jako je název a sídlo, a stanoví se
právní režim, ve kterém se o těchto
dvou znacích rozhodne.
V článku 2 se pak uvádějí způsoby
změny hranic už jednou vytvořených vyšších
samosprávných územních celků,
a to zákonem anebo místním referendem, které
ovšem předpokládá další
zákonnou úpravu. V článku 4 se pak
stanoví její mechanismus, který k jistému
dni stanoví - dovolte mi použít toho výrazu
- stopstav pro změny hranic okresů, a to proto,
že okresy jsou oním stavebním modulem vyšších
územních samosprávných celků.
Článek 5 pak stanoví nabytí účinnosti
tohoto zákona, které je spojeno se zvolením
členů zastupitelstev těchto regionálních
celků.
Dovolte mi ještě několik poznámek, a
to vzhledem k významu tohoto návrhu ústavního
zákona. Je nesporné, že samospráva je
projevem decentralizace veřejné správy, neboť
se uskutečňuje relativně nezávisle
na státní správě. V samosprávě
se zřetelně projevuje prvek demokratismu, protože
je vykonávána bezprostředně místním
obyvatelstvem a je zprostředkována zastupitelskými
sbory vzniklými volbou. Jsou rozšířené
a argumentované názory, že zkušenost v
místní samosprávě je podstatná
pro rozvoj skutečné politické působnosti
obyvatelstva a tak podstatně podporuje demokracii. V politické
rovině územněsprávní decentralizace
přináší správu veřejných
věcí blíže občanům a je
způsobilá zabezpečit služby efektivněji,
protože lépe chápe místní zájmy,
má o nich lepší a úplnější
informace.
Chtěl bych stručně uzavřít,
že považuji za nesporné, že samospráva
není jen technologií výkonu veřejné
moci, ale je i rozměrem demokracie. Je regionální
život, jsou věci, které svým významem
přesahují hranice obce, a to zejména v systému
tak rozsáhlé sídelní rozdrobenosti,
která v této republice existuje. Obcí je
6 230. Jsou tedy takové věci, ale o nich by měl
rozhodnout spíš orgán samosprávný
než orgán státní správy. Současný
stav je opačný, mnoho věcí je dosud
spravováno či vyřizováno ústřední
státní správou, ačkoli by mohly a
měly být lépe spravovány úrovní
nižší a samosprávnou. Toto je role pro
vyšší územní samosprávný
celek, celek, který navíc předpokládá
Ústava České republiky.
Zřízení vyšších samosprávných
územních celků je významnou součástí
reformy veřejné správy. Je zřejmé,
že jde o proces, který je vhodné uskutečňovat
postupně. Jde však také o to, aby v postupu
krok za krokem ony jednotlivé kroky nebyly od sebe vzdáleny
tak, že by se vytrácela jejich souvislost a že
schválené koncepční řešení
by už v době realizace bylo překonané
vývojem, ať už politickým, ekonomickým
nebo jiným. To myslím hrozí této zemi
v tuto dobu.
Jestliže první etapa reformy veřejné
správy byla zaměřena na problematiku místní
či obecní samosprávy a byla realizována
v roce 1990, předmětem druhé etapy je dovršení
územního členění státu
zřízením druhé samosprávné
úrovně, tj. vyšších územních
samosprávných celků. Není myslím
přehnané zdůraznit, že zpoždění
zde existuje. Územní samospráva je v Ústavě
ČR zakotvena dvojím způsobem. Jednak jako
základní ústavně zaručený
insitut, který tvoří organickou součást
demokratických institucí v článku
8 základních ustanovení hlavy l, a jednak
v hlavě VII věnované územní
samosprávě a podrobněji upravující
základní instituty charakterizující
územní samosprávu. Za významný
je třeba považovat článek 100 odst.
1 Ústavy definující územně
samosprávné celky jako územní společenství
občanů, která mají právo na
samosprávu. Územní samospráva patří
mezi podstatné rysy demokratického politického
systému a státního zřízení
a platí pro ně ústavní princip článku
9 odst. 2, podle něhož, cituji "změna
podstatných náležitostí demokratického
právního státu je nepřípustná".
Konec citátu.
Podstatný význam pro ústavní záruky
územní samosprávy má pak ustanovení
článku 101 odst. 3, v němž jsou územní
samosprávné celky charakterizovány jako veřejnoprávní
korporace, které mohou mít vlastní majetek
a hospodařit podle vlastního rozpočtu. Tento
ústavní institut vyjadřuje existenci zvláštní
kategorie právnických osob veřejného
práva - územní správa v právním
smyslu znamená totiž plnění veřejných
úkolů korporacemi veřejného práva.
To jest na základě zákonů utvořených
sdružením osob, jednajících svým
jménem vlastními orgány, zásadně
samostatně získanými prostředky a
jejichž orgány jsou oprávněny pod dozorem
státu zajišťovat výsostné působnosti
odvozené od státu.
K počtu vyšších územně samosprávných
celků se krom poukazu na odůvodnění
vládního návrhu zákona, který
zde odůvodňuji, nebudu v tuto chvíli teď
blíže vyjadřovat. Konstatuji jen, že tato
otázka je mimořádně zpolitizována
a stala se hlavní překážkou v přijetí
tohoto zákona. Možná budu říkat
věci notoricky známé, ale zmíním
se o nich. Totiž o tom, že nikdy se nemůže
podařit zvolit takový počet územních
celků, který by vyhovoval všem kritériím,
ryze odborným i ryze politickým anebo quasi odborným
či quasi politickým. A nikde, troufám si
říci, se to dosud nepodařilo. Proto též
reformy územní samosprávy, k nimž docházelo
a dosud dochází ve druhé polovině
tohoto století ve vyspělých demokratických
státech, jsou zejména o územním rozdělení,
protože se hledá stále lepší a
adekvátnější řešení,
jímž je jednou menší a podruhé
větší počet vyšších
samosprávných celků. V tomto případě
samosprávných celků.
Často se diskutuje o hledisku ekonomickém a já
se o něm chci zmínit také. Uvádím
v této souvislosti další úroveň
územní samosprávy. Tu lze připustit
pouze tehdy, nebude-li spojena se zvýšenými
náklady. Toto úzce ekonomistní hledisko pak
vede k závěrům, že když už
tedy vyšší územně samosprávné
celky je nutno zřídit, pak v co nejnižším
počtu. Bylo by jistě možné přít
se o to, zda náklady spojené s centralizovaným
státem nejsou větší než náklady
spojené se zavedením vyšších územně
samosprávných celků. Přesvědčivé
číselné důkazy však nemohou předložit
stoupenci žádného z uvedených názorů.
Aniž podceňuji otázku nákladů
či nákladovosti, je oprávněná
otázka, zda o existenci vyšších územně
samosprávných celků má rozhodnout
skutečnost, že na jejich zřízení
a fungování je zapotřebí jistých
nákladů. Těch je samozřejmě
třeba na vytvoření celé řady
demokratických institucí, Ústavního
soudu, Parlamentu, vlády atd. Bylo by sotva možné
tvrdit, že o tom, zda jsme pro demokracii či nikoli,
se rozhodne v závislosti na tom, jaké náklady
jsou s existencí demokracie spojeny. Náklady na
demokracii jsou jistě nemalé. Zřízením
vyšších územně samosprávných
celků se přiblížíme krom jiného
institucím Rady Evropy, což není zanedbatelný
faktor ve snaze o co nejrychlejší integraci v Evropské
unii.
Závěrem bych řekl, že parlament stojí
před zásadním rozhodnutím. Předmětem
jeho rozhodování není nic menšího
než odpověď na otázku, zda dáme
přednost spíše centralizovanému anebo
spíše decentralizovanému způsobu řízení
státu. Další odkládání
tohoto rozhodnutí není vhodné. Čas
pracuje nepochybně proti tomuto projektu. Pokud se parlament
rozhodne odložit řešení tohoto problému,
dá tak vlastně přednost spíše
onomu centralizovanému modelu řízení
a dá tak zcela jistě větší důvěru
státu a jeho úředníkům než
samosprávě, ale také nepochybně rezignuje
na obecně přijímaný princip subsidiarity
a konec konců na občanskou odpovědnost. V
tomto světle, podle mého názoru, je třeba
předložený návrh zákona posuzovat
a v těchto souvislostech je zapotřebí zvažovat
všechny legitimní regionální i lokální
zájmy.
Chci věřit, že jsme si jako poslanci všichni
vědomi závažnosti tohoto rozhodnutí
bez ohledu na to, zda patří ke koalici či
opozici a že jejich rozhodnutí, resp. naše rozhodnutí
v této pro státní život důležité
a ze všech stran již 5 let diskutované otázce,
že bude přijato uvážlivě a politicky
odpovědně. Děkuji některým
za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu místopředsedovi
vlády Janu Kalvodovi a udílím slovo postupně
dvěma zpravodajům. Společní zpravodajové
výboru jsou poslanci Radim Špaček a Antonín
Hrazdíra. Je-li jeden z nich pověřen, aby
se ujal slova, prosím, aby tak učinil.