Poslanec Josef Ježek: Vážený pane
předsedající, vážené dámy
a pánové, dovolte, abych určitou improvizací
narušil přece jen ten idylický obraz, který
se zde předkládá. Ve zprávě
o činnosti delegace v Parlamentním shromáždění
Rady Evropy se hovoří o smluvní aktivitě
České republiky ve vztahu k celému smluvnímu
systému Rady Evropy. Chtěl bych upozornit na velmi
zajímavý přístup vlády České
republiky k aktivitě této Poslanecké sněmovny
právě ve vztahu k aktivitě České
republiky ve vztahu k Radě Evropy.
Poslanecká sněmovna svým usnesením
ze 16. schůze dne 16. února 1994 usnesla toto: "Poslanecká
sněmovna doporučuje vládě České
republiky podepsat Evropskou rámcovou dohodu o spolupráci
přesahující hranice mezi územními
orgány a územními společenstvími."
22. prosince 1994 byl odeslán ministrem vlády České
republiky Igorem Němcem dopis, ve kterém je Poslanecká
sněmovna informována o tom, jak vláda plní
usnesení Poslanecké sněmovny. A ke zmíněnému
usnesení, které jsem citoval, je zde napsáno
toto: "Usnesení je zabezpečováno na
ministerstvu hospodářství v rámci
programu KROKO, jehož konečná realizace souvisí
s dořešením územně správní
reformy v České republice."
Domnívám se, že toto sdělení
pana ministra Němce se vlastně k danému usnesení
Poslanecké sněmovny naprosto nevztahuje a je otázka,
zda má Poslanecká sněmovna na toto vyjádření
ministra Němce reagovat. Navíc v lednu vstoupila
v platnost česko-polská mezivládní
dohoda o přeshraniční spolupráci.
V této dohodě je odvolání na tuto
evropskou rámcovou konvenci.
Domnívám se, že součástí
usnesení k této zprávě o činnosti
delegací Poslanecké sněmovny by mělo
být i konstatování, že Poslanecká
sněmovna vyslovuje znepokojení nad tím, jak
vláda České republiky plní usnesení
Poslanecké sněmovny č. 319 ze 16. schůze
ze 16. února 1994. Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Ptám
se, kdo se dál hlásí do rozpravy? Nikdo,
takže rozpravu končím. Přistoupíme
k hlasování o návrhu usnesení, které
jste všichni dostali, s výjimkou toho, co přednesl
pan kolega Ježek. Nemám to zaznamenané, tak
ho poprosím ještě o jedno upřesnění.
Navrhl jsem způsob hlasování. Ptám
se, jestli k němu má někdo výhrady?
Není-li tomu tak, ptám se ještě jednou,
zda chcete, abych návrh usnesení přednesl?
Není tomu tak. Prosím, dámy a pánové,
abyste se znovu zaregistrovali.
Budeme hlasovat o první části, kterou bereme
na vědomí všech pět předložených
zpráv. Zahájil jsem 62. hlasování.
Ptám se, kdo podporuje tento návrh usnesení?
Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Návrh byl přijat. Pro hlasovalo 98, proti 2, zdrželo
se 15 kolegů.
Ve druhé části návrhu, bod č.
2, návrh usnesení kolegy Ježka. Ptám
se Poslanecké sněmovny, zda si přeje, aby
znovu byl tento návrh přečten? Ano. Prosím
tedy pana kolegu Josefa Ježka, aby ještě jednou
přednesl návrh usnesení, o kterém
budeme hlasovat, to je o druhé části.
Poslanec Josef Ježek: Návrh usnesení
zní takto: "Poslanecká sněmovna vyslovuje
znepokojení nad tím, jak vláda ČR
plní usnesení Poslanecké sněmovny
č. 319 ze 16. schůze ze 16. února 1994."
Toto usnesení Poslanecké sněmovny č.
319 zní: "Poslanecká sněmovna doporučuje
vládě ČR podepsat Evropskou rámcovou
dohodu o spolupráci přesahující hranice
mezi územními orgány a územními
společenstvími."
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Ještě
jednou bych poprosil o přečtení jen čistě
návrhu usnesení.
Poslanec Josef Ježek: Poslanecká sněmovna
vyslovuje znepokojení nad tím, jak vláda
ČR plní usnesení Poslanecké sněmovny
č. 319 ze 16. schůze ze 16. února 1994.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Budeme hlasovat o druhé části usnesení.
Jedná se o 63. hlasování.
Kdo podporuje tento návrh? Kdo je proti? Kdo se zdržel
hlasování?
Návrh nebyl přijat. Pro hlasovalo 38, proti 36,
zdrželo se 43, nehlasovali 3 poslanci.
Tím jsme skončili projednávání
bodu 19. Přistoupíme k projednávání
bodu 20, předtím však bych prosil Kancelář,
aby zajistila na žádost pánů poslanců
pana ministra Kočárníka. Bez jeho účasti
nebudeme moci projednávat jednu z interpelací.
Dalším bodem jsou
Prvním přihlášeným do dalšího
bodu je pan kolega Matulka. Prosím, aby se ujal slova.
Pan kolega Matulka zde není, ztrácí pořadí.
Pan kolega Brožík vyžaduje účast
ministra financí a místopředsedy vlády.
Ptám se, kdo se dále hlásí do rozpravy?
Pan kolega Navrátil. Dále se připraví
paní kolegyně Mazalová.
Poslanec Jan Navrátil: Vážený
pane předsedající, členové
vlády, paní a pánové poslanci, využívám
tímto práva, které mi dává
ustanovení § 89 zákona o jednacím řádu
ČNR v platném znění a obracím
se se svojí interpelací na ministra obrany a na
ministra vnitra.
Když Poslanecká sněmovna přijala dne
2. listopadu loňského roku zákon 217/1994
Sb., o poskytnutí jednorázové peněžní
částky některým obětem nacistické
persekuce a vyjádřila tak tímto humanitárním
gestem finanční pomoci vůli zmírnit
křivdy na občanech České republiky
postižených nacistickou persekucí, nebyly podle
mého názoru vytvořeny všechny materiálně
technické podmínky pro rychlé vyřízení
podání oprávněných občanů
v rozsahu několika tisíc později podaných
žádostí, jak se ukázalo již v prvních
dvou měsících od účinnosti
tohoto zákona. Zejména na pracovištích
ministerstva obrany, na oddělení pro vydávání
osvědčení podle zákona 255/1946, a
ministerstva vnitra, sekce archivní a spisové služby,
na které během prvních dvou měsíců
došlo přibližně několik tisíc,
asi pět tisíc žádostí o vyřízení
různých potvrzení, včetně osvědčení
podle zmíněného zákona 255.
V tomto období tato situace pak znamená značnou
časovou prodlevu při vyřizování
těchto žádostí. Tato skutečnost
je pak i obsahem několika podnětů, se kterými
se na mne obrátili občané. Po návštěvě
všech těchto pracovišť, které spolupůsobí
při vydávání uvedeného osvědčení,
stejně tak jako po návštěvě u
České správy sociálního zabezpečení
mohu říci, že jsem se setkal na všech
těchto pracovištích s profesionálním
a velmi citlivým přístupem. Proto jsem i
velmi zvažoval, zda je dán prostor a důvody
pro můj podnět jako interpelaci, tedy vůbec.
Jsem si také vědom, že pouhým administrativním
opatřením, např. zvýšením
počtu pracovníků na uvedených pracovištích,
nemůže být dosaženo podstatného
zrychlení řízení o vydávání
osvědčení ve všech případech.
Jak se ovšem domnívám, určitá
opatření by tato řízení mohla
urychlit, např. při posuzování a prověřování
jednoznačných případů rasové
perzekuce, kde jsou k žádosti předloženy
všechny potřebné doklady, nebo ve fázi
vydávání osvědčení,
kde dochází ke zpomalení řízení
z důvodů, že příslušná
komise ministerstva obrany, která již z ministerstva
vnitra dostává prošetřené žádosti,
je zatím schopna rozhodnout o několika desítkách
žádostí týdně. Nechtěl
bych zde průměrovat doby potřebné
k evidenci, prověření a rozhodnutí
jedné věci. Jde v každém jednotlivém
případě o individuální posouzení
s velmi rozdílnou mírou náročnosti
práce. Nicméně již dnes je zřejmé,
že pro různé objektivní příčiny
u několika desítek až stovek žádostí
může proces vyřízení žádostí
trvat i několik let. Jsem však dosud přesvědčen,
že i shora naznačenými opatřeními
a dalšími, která lze přijmout, byť
k dočasnému posílení pracovišť
ministerstev obrany a vnitra, může dojít ke
zrychlení procesu, který předchází
poskytnutí jednorázové peněžní
částky podle zákona 217/1994 Sb.
Za odpověď na interpelaci, tedy sdělení,
jaká byla v tomto směru učiněna opatření,
stejně jako za dosavadní pozornost, děkuji.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Prosím
paní kolegyni Mazalovou. Mezitím ještě
jedno technické upřesnění. Řádně
omluven na dnešním jednání je předseda
vlády Klaus, přesto však na část
jednání přišel. Ministři Dlouhý
a Skalický jsou mimo území České
republiky.
Poslankyně Gerta Mazalová: Vážený
pane předsedající, vážená
vládo, vážené kolegyně a kolegové,
obracím se na pana ministra Kočárníka
a na pana ministra Vodičku s velice krátkou interpelací.
V poslední době dostáváme mnoho peticí
z různých měst naší republiky,
od zástupců měst, kteří jsou
zřizovateli penzionů, domovů pro důchodce.
Všichni tito zřizovatelé jsou znepokojeni informacemi
o zrušení státní dotace na provoz těchto
zařízení v roce 1995.
Proto se obracím na pány ministry se žádostí
o zachování státní dotace na provoz
těchto penzionů i pro rok 1995 v té výši,
která byla poskytnuta na jedno lůžko v roce
1994.
S ohledem na skutečnost, že jde o jednu z mnoha forem
sociální péče, jsem přesvědčena,
že stát se nemůže zříci
podílu na zajišťování provozu těchto
zařízení, zejména pak z toho důvodu,
že platby za pobyt i stravu jsou státem regulovány
speciálními vyhláškami, a to vyhláškou
č. 82/1993 Sb., doplňkem 138/1994 Sb., o úhradách
za pobyt v zařízeních sociální
péče, vyhláškou 83/1993 Sb., doplňkem
139/1994 Sb., o stravování v zařízeních
sociální péče, a tudíž
jsou omezeny i příjmy provozovatelů těchto
zařízení.
Dalším důvodem, který mě k tomuto
přesvědčení vede, je skutečnost,
že penziony pro důchodce jsou zařazeny do sítě
sociálních zařízení příslušného
okresu, převážná většina
z nich je však zařízeními regionálními,
nikoliv pouze městskými. V mnoha městech
tato zařízení v podstatě suplují
domovy důchodců, jejichž kapacity jsou v některých
lokalitách naprosto nedostatečné, ať
již z důvodu restitucí původním
vlastníkům, tak z nedostatečné kapacity
v dané lokalitě vůbec. Tomu odpovídá
i vysoký věk obyvatel, jejichž zdravotní
stav se velmi rychle mění a kteří
se postupně stávají ne zcela soběstačnými.
Domnívám se, že by měla mít rovnoprávné
postavení zařízení sociální
péče ať jsou provozována státem
nebo městy. Příspěvek na provoz by
měl být částečně diferencován
podle typu zařízení, domovy důchodců
zvlášť, penziony, ústavy sociální
péče.
Já věřím, že páni ministři
pečlivě zváží tyto argumenty
a alespoň ve stejné výši jako v roce
1994 zachovají účelové příspěvky
na provoz penzionů, i když se v této oblasti
také projevuje inflace. Doufám tedy, že tato
zařízení budou moci nadále sloužit
svému účelu v plném rozsahu.
Zrušení příspěvků na provoz
těchto zařízení, těchto penzionů,
by mohlo vést k dramatickým opatřením,
protože regionální působnost těchto
penzionů nemůžeme přenášet
pouze na jednotlivá města.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Prosím kolegu Vrchu, aby se ujal slova.
Poslanec Oldřich Vrcha: Vážené
dámy a pánové, pane předsedající,
vážený pane premiére, dovoluji si tímto
interpelovat na vás ve věci omezování
stavu záchranné letecké služby v naší
České republice, a tím také navázat
na interpelaci svého kolegy, poslance pana Josefa Valenty,
o osudu této služby.
Dne 24. února letošního roku jsem cestoval
autobusem na lince z Uherského Hradiště do
Brna. Z Uherského Hradiště autobus odjížděl
v 11.50 a asi ve 12.10 hodin u obce Nesovice jsme přijeli
k hromadné autonehodě. Havarovalo tam několik
osobních vozů a jeden nákladní automobil
Avia. Nevím, jak dlouho před naším příjezdem
došlo k havárii, ale byla více než hrůzostrašná.
Přítomní automobilisté volali ihned
ze svých vozů rychlou záchrannou službu.
I když cesta autobusem z okresního města Uherské
Hradiště trvá na místo nehody cca 20
minut, přijela na místo nehody nejdříve
policie, a to velmi rychle. Lékařská záchranná
služba přijela cca po 40 minutách, a to ve
směru od Slavkova. Byla to soukromá záchranná
služba. Jelikož havárie byla natolik závažná,
že bylo zraněno několik dospělých
a dětí, musela být přivolána
letecká záchranná služba až z Brna.
Všichni přítomní byli bezmocní,
neboť bez speciálního nářadí
nebylo možné zraněné děti a dospělé
vyprostit z havarovaných vozů. Letecká záchranná
služba se dostavila na místo nehody po dalších
25 minutách, tedy více než hodinu po autohavárii.
Hodinu jsme my všichni přítomní bezmocně
přihlíželi na těžce zraněné,
jak se trápí.
Jedna z přítomných žen prohlásila:
"Raději bych na této vozovce viděla
ležet svého ministra než tyto nebohé děti."
Ptám se vás, pane premiére, zda si přejete,
aby se nadále v naší republice udržoval
stav omezení leteckých záchranných
služeb, a tím se také podporovalo špatné
zajištění první pomoci nemocným
v případě zranění občanů
naší republiky, popř. zahraničních
občanů na našem území.
Ptám se vás, pane premiére, jaká opatření
učiníte k rozšíření záchranné
letecké služby, která je tolik potřebná
pro zkvalitnění a větší rychlost
v poskytování lékařské pomoci
občanům. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Prosím,
aby se ujal slova pan kolega Brožík. Připraví
se pan kolega Matulka.
Poslanec František Brožík: Vážený
pane předsedající, pane předsedo,
vážená vládo, kolegyně a kolegové,
dovolte mi, abych předložil interpelaci ve věci
vyměřování daňového
penále na místopředsedu vlády a ministra
financí pana Ivana Kočárníka.
Vážený pane místopředsedo vlády,
Poslanecká sněmovna schválila v prosinci
1994 novelu zákona 337/1992 Sb., o správě
daní a poplatků. Tato novela pod č. 255/1994
nabyla účinnosti 1. ledna 1995. Vedle jiných
úprav se touto novelou snížily sazby pro výpočet
daňového penále tak, že základní
sazba daňového penále se snížila
o 2/3 a s ní v tomto či větším
poměru další sazby penále. To znamená,
že dnem 1. ledna 1995 ztratily účinnost sazby
staré a nabyly účinnost sazby nové,
pro daňového poplatníka výhodnější.
Daňové penále vyměřují
finanční úřady svým rozhodnutím
ve formě platebního výměru podle §
63 odst. 4 zákona o správě daní a
poplatků s možností odvolání.
Novela zákona o správě daní a poplatků
neobsahuje žádné přechodné ustanovení,
pokud jde o daňové penále. Z toho vyplývá,
že pokud finanční úřad vydává
platební výměr po 1. lednu 1995, může
aplikovat pouze to, co v době jeho rozhodnutí platí,
tedy zákon ve znění účinném
od 1. ledna 1995. V našem případě i
nové sazby daňového penále, výhodnější
pro daňového poplatníka.
Mám k dispozici metodický pokyn finančního
ředitelství pro hl. m. Prahu, že u penále
vyměřovaného po 1. lednu 1995 za léta
1993 až 1994 se mají používat sazby penále
platné v těchto letech. Finanční ředitelství
pro hl. m. Prahu tedy dotvořilo vlastním výkladem
novelu zákona o správě daní a poplatků
jakýmsi svým přechodným ustanovením,
které zákonodárce - tedy my, Poslanecká
sněmovna - do zákona nedal.
Toto dotvoření je ve zjevný neprospěch
daňového poplatníka, pominu-li prosté
konstatování, že je v rozporu se zákonem.
Zmíněný pokyn není obecně závazným
právním předpisem. Je však jako interní
předpis závazný pro finanční
úřady a jejich pracovníky; ti se jím
pochopitelně řídí, i když tím
vlastně postupují v rozporu se zákonem.
Podle § 11zákona 531/1990 Sb., o územních
finančních orgánech, ve znění
pozdějších předpisů, ministerstvo
financí řídí finanční
ředitelství.
Žádám proto místopředsedu vlády
a ministra financí o vysvětlení, jak je možné,
aby jím řízený orgán vydal
metodický pokyn, který je evidentně v rozporu
se zákonem, a aby sjednal nápravu. Vzhledem k tomu,
že platba vyměřování penále
nemá odkladný účinek, žádám
i já sněmovnu, aby tato interpelace neměla
odkladný účinek a byla prohlášena
za naléhavou. Žádám místopředsedu
vlády a ministra, aby odpověděl do 10 dnů.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Pan ministr souhlasí. Já se musím zeptat
sněmovny. Prosím, abyste se znovu zaregistrovali,
budeme hlasovat.
Jedná se o 64. hlasování. Ptám se,
kdo souhlasí s tím, aby interpelace přednesená
poslancem Brožíkem byla prohlášena za
naléhavou a aby stanovená lhůta pro odpověď
byla 10 dnů. Kdo je pro? Kdo je proti? Kdo se zdržel
hlasování? Návrh byl přijat.
Pro hlasovalo 63, proti 4, zdrželo se 7 kolegů. Děkuji.
Prosím kolegu Matulku, aby se ujal slova, připraví
se kolega Kraus.
Poslanec Dalibor Matulka: Vážený pane
předsedající, dámy a pánové,
věřte mi, že to dělám nerad,
ale musím vystoupit s interpelací na pana ministra
vnitra.
Vážený pane ministře, včera se
v Brně na zelném trhu konalo shromáždění
občanů k připomenutí tragického
výročí 15. března 1939. Jednalo se
o shromáždění občanů pořádané
městským výborem KSČM v Brně,
které bylo v souladu se zákonem řádně
ohlášeno a dohodnuto s úřadem městské
části Brno - střed. K zajištění
veřejného pořádku byla zabezpečena
jak pořadatelská služba, tak i vyžádána
součinnost Policie České republiky.
Průběh shromáždění byl
průběžně narušován skupinou
občanů, vyjadřujících tradičně
svůj nenávistný postoj vůči
organizátorům shromáždění,
na čemž není nic zvláštního;
tato věc svým způsobem již dlouhodobě
patří ke koloritu akcí pořádaných
městským výborem KSČM, přispívá
k jejich reklamě. Tak zřejmě i opačný
názor na charakter výročí 15. března
1939, než který přednášeli hlavní
řečníci shromáždění.
Vzhledem k probíhající schůzi sněmovny
jsem se zmíněného shromáždění
nemohl osobně účastnit, a proto mé
informace nemusí být zcela přesné.
Vím však, že poté, kdy se ujal slova předseda
ústředního výboru KSČM doc.
Grebeníček, vystoupil tajemník úřadu
městské části Brno - střed
a z domnělé či skutečné moci
svého úřadu ukončil shromáždění
občanů s výzvou, aby se rozešli.
Vážený pane ministře, tuto událost
považuji za velice významnou mj. i s ohledem na to,
že zejména v letošním roce - 50 let od
osvobození naší vlasti od německého
fašismu - si obzvláště citlivě
uvědomujeme, jak tragickým dnem byl pro obyvatele
naší země 15. březen 1939.
Považuji za naprosto přirozené, aby si občané
toto drastické datum pamatovali a připomínali
si je i na shromážděních organizovaných
v souladu se zákonem. Překvapuje mě tedy
postup tajemníka městské části
Brno - střed, který proti konání tohoto
shromáždění občanů zasáhl.
Využívám formu interpelace k tomu, abych vás,
pane ministře, požádal o prověření,
zda postup zmíněného úředníka
byl v souladu se zákonem i jaké byly k zákazu
shromáždění občanů věcné
důvody. Pokud snad mělo být důvodem
k ukončení shromáždění
nedostatečné zajištění pořádku
během akce, pak žádám o prověření,
jaká opatření provedla Policie České
republiky, jejíž součinnost byla vyžádána
a jejíž příslušníci byli
celé události přítomni.
Dále vás žádám o ověření
např. součinnosti právě s příslušníky
policie přítomnými na akci, zda ze strany
tajemníka úřadu městské části
Brno - střed nebo ze strany některých občanů
úmyslně narušujících připomínkové
shromáždění, nemohlo dojít ke
spáchání např. trestného činu
poškozování cizích práv, podle
§ 209, nebo trestného činu porušování
svobody sdružování a shromažďování
podle § 238 a) trestního zákona.
Vážený pane ministře, věřím,
že jste člověkem uznávajícím
demokratické principy a že i vy jste si včera
připomněl smutné výročí
15. března, stejně jako většina účastníků
včerejšího shromáždění
v Brně. Věřím tedy také, že
vaše šetření v této věci
bude objektivní a přispěje k rozvoji demokracie
v České republice. Předem vám děkuji
za pokud možno včasnou odpověď.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Prosím kolegu Krause. Připraví se paní
kolegyně Buzková.