Poslanec Michal Kraus: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, i když vím, že
pan ministr Skalický je na zahraniční cestě,
přesto bych se na něj rád obrátil
s jednou interpelací; spolu s panem ministrem Dybou ještě
s druhou interpelací. Myslím, že obě
interpelace nesnesou odkladu, proto volím tuto cestu, aby
mohla běžet lhůta pro jejich vyřízení.
Na minulé schůzi Parlamentu jsem z tohoto místa
vedl polemiku s panem premiérem Klausem a panem ministrem
Skalickým na téma - privatizace akciové společnosti
Kema Skalná. Pan premiér mě ujistil, že
bude osobně trvat na odpovědném vyhodnocení
obou variant přímého prodeje se zvláštním
přihlédnutím k ekonomickým a podnikatelským
záměrům České republiky.
Podle mých informací však ministerská
komise pana ministra Skalického po vyhodnocení nabídky
zahraničního partnera doporučila zrušit
způsob privatizace formou přímého
prodeje, druhému z partnerů, českému
podnikatelskému subjektu.
Obracím se proto s interpelací na pana ministra
Skalického a rád bych získal odpověď
na tyto problémy:
1. Je pravda, že ministerská komise pana ministra
Skalického doporučila zrušit privatizaci Kema
Skalná formou přímého prodeje?
2. Domníváte se, že podnik disponující
nemalým nerostným bohatstvím je vhodný
pro privatizaci formou veřejné soutěže,
kde může kterýkoli zahraniční
partner přeplatit, a získat, českou surovinovou
bázi?
3. Proč nutíte i případného
českého zájemce do vkládání
nepřiměřených finančních
prostředků do získání suroviny
pro svou výrobu, čímž je zatížíte
finančním břemenem, zbytečnými
úroky a dalšími problémy, které
mu zkomplikují ještě více už i
tak dost komplikovaný vstup do soutěže diktované
tržním hospodářstvím?
4. Proč jste ministrem vlády České
republiky, když nehodláte hájit české
zájmy ani v tak citlivé oblasti, jako jsou nerostné
suroviny?
Ve druhé interpelaci bych se chtěl obrátit
kromě pana ministra Skalického také na pana
ministra Dybu, a to ve věci prodeje akcií SPT Telecom.
Už jsme si za uplynulé roky zvykli, že výstupy
z obou ministerstev byly poněkud komplikované, rozporuplné
a neoptimální. Domnívám se však,
že situace kolem SPT Telecom předčila všechny
dosavadní chyby omyly obou pánů ministrů.
Zatím co představitelé G 7 jednali v minulých
dnech o významu budování informačních
dálnic ve svých zemích a vlivu na jejich
ekonomickou prosperitu, naši vládní činitelé
se za naprosto neadekvátních podmínek snaží
veškerých ekonomických i jiných výhod
do daleké budoucnosti zbavit. Jejich neschopnost se pomalu
stává světově proslulou, o čemž
svědčí poslední číslo
renomovaného ekonomického časopisu Business
Weekly, který na první straně uveřejňuje
skandální věci kolem privatizace SPT Telecom.
Celý problém má dvě části.
Za první z nich - výběrové řízení
- odpovídá ministr Dyba, za druhou - smlouvu o prodeji
akcií ministr Skalický spolu s předsedou
FNM Češkou.
Rád bych se v této souvislosti obrátil na
oba pány ministry s následujícími
dotazy:
Na pana ministra Dybu:
1. Proč vaše ministerstvo nepostupovalo při
výběru strategického partnera podle příslušných
zákonných norem pro provádění
veřejného výběrového řízení,
čímž došlo k žalobě jednoho
ze zájemců u soudu a v důsledku rozhodnutí
soudu i k vážnému ohrožení celého
výběrového řízení?
2. Domníváte se, pane ministře, že je
normální a politicky únosné podmiňovat
průběh výběrového řízení
hrozbami sebevraždou oběšením, což
jste veřejně učinil?
3. Jak je možné, že vaše ministerstvo nerespektuje
rozhodnutí soudu?
4. Jak je možné, že vaše ministerstvo, jakožto
orgán státní správy ČR, vyžadovalo
zaplacení nenávratného účastnického
poplatku v amerických dolarech, přesně 100
000 amerických dolarů účastnického
poplatku?
5. K čemu a jak byly použity prostředky v hodnotě
kolem 30 až 35 milionů Kč získané
nevratnými účastnickými poplatky?
6. Podle Ústavy ČR je úředním
jazykem čeština. Proč a pro koho měli
odevzdávat zájemci o prodej strategických
akcií SPT Telecom všechna sdělení jak
v českém, tak i v anglickém jazyce?
7. Jak je možné, že české ministerstvo
hospodářství udává zájemcům
o doplnění informací o výběrovém
řízení na prodej české firmy
kontaktní adresu na soukromou osobu a navíc cizího
státního příslušníka do
Londýna?
8. Nemyslíte, pane ministře, že takto připravené
výběrové řízení, jeho
skandální průběh a evidentně
negativní dopady do českého hospodářství
nejsou kromě jiného dostatečným důvodem
k vašemu zamyšlení nad dalším setrváním
v odpovědné funkci ministra hospodářství
ČR?
S dalšími otázkami bych se obrátil na
nepřítomného ministra Skalického.
1. Usnesení vlády 428 z 10. 8. 1994 mimo jiné
vytyčilo střednědobé a dlouhodobé
cíle státní telekomunikační
politiky s využitím dodávek od českého
průmyslu. Proč vámi připravovaná
smlouva o prodeji strategických akcií SPT Telecom
pro české podnikatele tuto životodárnou
zásadu ani v nejmenším nerespektuje?
2. Domníváte se, jako ministr pro správu
národního majetku, že prodat akcie národní
společnosti a zejména potenciální
národní trh v oboru telekomunikací a informatiky
v hodnotě zhruba 300 miliard Kč za desetinu této
hodnoty je obchodem prospěšným pro Českou
republiku?
3. Proč budou prodávány pouze mezinárodní
sítě, které u nás vykazují
rentabilitu okolo 180% a jsou v zásadě modernější
než mnohé sítě v západní
Evropě a proč nezískáme strategického
partnera pro modernizaci místních a meziměstských
sítí, jejichž rentabilita se pohybuje kolem
15%?
4. Proč je v návrhu smlouvy definováno postavení
předsedy představenstva nové akciové
společnosti, občana České republiky
tak, že nebude mít žádnou výkonnou
nebo řídící odpovědnost?
5. Proč podle návrhu smlouvy bude mít strategický
partner, který by měl vlastnit maximálně
27% akcií, většinu, to znamená 3 z 5,
v tzv. provozním výboru, přičemž
rozhodování tohoto výboru dle návrhu
bude pouze na základě hlasování, a
bude mít velmi značné kompetence, aniž
by musel usilovat o souhlas představenstva?
6. Má-li mít strategický partner pouze 27%
akcií, proč návrh smlouvy připouští
až 34%, což by znamenalo blokační většinu
pro mnohá důležitá rozhodování?
7. Proč je v návrhu smlouvy ustanovení, kterým
strategický partner získává všechna
potřebná oprávnění, povolení,
souhlasy a schválení, spojená s poskytováním
jakýchkoli služeb?
8. Proč návrh smlouvy umožňuje, aby
strategický partner přímo nebo prostřednictvím
svých přidružených osob poskytoval služby
prakticky ve všech oborech činnosti, které
mohou existovat? Jak bude tímto ustanovením rozbit
monopol a jak bude naplněno usnesení vlády
438 o využití dodávek od českého
telekomunikačního průmyslu?
9. Jak zamezíte tomu, aby díky tomuto ustanovení
neobchodovala čile přes strategického partnera
s SPT.Telecom např. firma Micos, s.r.o., jejímž
20procentním podílníkem s vkladem přes
jeden milion Kč je současný ředitel
SPT Telecom a bývalý náměstek pana
ministra Dyby pro telekomunikace pan Novák?
10. Proč se v návrhu smlouvy smluvní strany,
tedy i Fond národního majetku, zříkají
práva postoupit spory nebo se odvolávat k jakémukoli
soudu?
11. Proč se podle návrhu smlouvy FNM zříká
jakýchkoli nároků, jež by mohl použít
na ochranu svrchované imunity vůči jakýmkoli
nárokům, vzneseným proti němu strategickým
partnerem podle navrhované smlouvy?
12. Jak je možné, že poté co se "dikové"
ujali svých akcionářských práv
je chcete podvodným jednáním s vytvářením
různých dceřiných společností
a jejich fúzí s SPT Telecom připravit bez
jejich souhlasu a proti původnímu privatizačnímu
projektu o výši jejich procentního podílu
na SPT Telecom, který získali v kuponové
privatizaci?
13. Nedomníváte se, pane ministře, že
takovýto návrh smlouvy, který měl
být původně před laickou i odbornou
veřejností utajen, a nepoctivé jednání
vůči "dikům" nejenom v tomto případě,
je velmi vážným důvodem k tomu, abyste
vy i pan předseda FNM Češka uvažovali
o odchodu z vašich funkcí?
Vzhledem k tomu, že interpelaci pro její mimořádnou
závažnost a nebezpečí z časového
prodlení považuji za naléhavou, žádám
sněmovnu o souhlas se zkrácením lhůty
pro odpověď na deset dnů tak, abych odpověď
obou pánů ministrů obdržel ještě
do konce měsíce března. Děkuji za
pozornost.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Do rozpravy
se přihlásil pan ministr Dyba.
Ministr hospodářství ČR Karel Dyba:
Vážená sněmovno, pane poslanče,
vy jste tady vznesl asi 15 - 30 dotazů a já se pokusím
namístě na některé z nich odpovědět.
Především bych řekl, že nemáte
absolutně žádné povědomí
o existenci materiálu Telekomunikační politika,
který je veřejně k dispozici a kdykoli jste
si z něj mohl přečíst, o čem
celá ta záležitost je. Prosím, aby jste
tak učinil. Já vám velmi rád, když
se o tyto věci tak zajímáte, tento materiál
dodám. (Poslanec Kraus ukazuje, že má zmíněný
materiál v ruce.) Prosil bych, abyste si na některé
z těch otázek našel odpověď v tomto
materiálu. Především na otázku
základní. Já postupuji přesně
podle schváleného dokumentu Telekomunikační
politika a podle privatizačních projektů.
Nikdy bych si nedovolil odchýlit se od toho, co mi tento
dokument ukládá a co také všem, kteří
se zúčastnili na nákupu akcií, bylo
známo z privatizačních projektů a
z tisku. To znamená, že se bude postupovat určitým
způsobem, že tady bude strategický partner
z těch a těch důvodů a ti, kteří
si objednávali akcie, to často činili právě
proto a s tímto vědomím.
Celá transakce z hlediska akcionářů
je dělána v souladu s tím, co oni věděli
a vědí, a především v jejich
zájmu, včetně zájmu státu,
který je zatím největším akcionářem.
To za prvé.
Dále bych řekl, že to "skandální"
na výběrovém řízení
je to, že dokážete takto demagogicky tyto věci
popisovat. Neznám ten váš renomovaný
časopis a když mi ho sem předložíte,
můžeme se klidně zabývat jedním
a druhým a třetím obviněním,
která tam jsou. Já to bohužel nemám
před sebou a nemohu vám na ta obvinění,
o kterých vy hovoříte a která jste
tady neřekl, odpovídat.
O co jde? Jde především o to, že tato
země potřebuje dobré telekomunikace, potřebuje
je rychle, potřebuje je levně a potřebuje
je všude. Dřív, než jsme přistoupili
k tomu, že pokračujeme, nebo že hledáme
strategického partnera, tak jsme samozřejmě
zvažovali a kvantitativně hodnotili jiné možné
varianty postupu, včetně technických, partnerských,
manažerských a jiných záležitostí,
a také finančních. Teprve po této
analýze bylo přijato rozhodnutí o tom, že
cestou, jak nejlépe zajistit cíle telekomunikační
politiky, o kterých jsem před chvílí
hovořil, je právě napojení na strategického
partnera, přivedení strategického partnera
k nám. Není v České republice žádný
strategický partner pro SPT Telecom. Tady není žádná
taková firma, která by měla zkušenosti
s provozováním, budováním atd. velké
telefonní soustavy. To je přece jasná záležitost.
Tady není o čem hovořit, tady je jenom jeden
SPT Telecom. Takže to je také třeba vzít
v úvahu.
Nyní se pokusím odpovědět na některé
z vašich otázek. Především - a
to je všeobecně známo - existuje, i když
jsem byl pověřen organizací tohoto tendru,
řídící výbor, v němž
jsou kromě mne další členové.
Pan ministr Skalický, pan ministr Kočárník,
pan ministr Bělehrádek a pan Češka,
resp. jejich alternáti. Veškerá rozhodnutí
padala v tomto výboru: o organizaci tendru, o jeho průběhu,
průběžná zasedání byla
vždy oznamována v tisku a byla vydávána
komuniké. Samozřejmě, že jsme postupovali
vždycky podle zákona. To je přece evidentní
věc.
Jestliže máte na mysli otázku týkající
se nedávného rozhodnutí soudu na Praze 1,
který na podnět pana Berky mně po 4 či
5 měsících, kdy bylo zahájeno výběrové
řízení, říká, že
nemám zahajovat či vyhlašovat toto řízení,
pak samozřejmě, když už 5 měsíců
běží, nemohu takovýto příkaz
splnit a musel jsem podat vůči tomu odvolání.
Nemám pochybnost o tom, že české soudnictví
tuto věc správně a spravedlivě dořeší.
Mimo jiné ve svém odvolání konstatuji,
že my, jako jedna ze stran, jsme nebyli na soudu nejnižší
instance slyšeni. Čili bylo vydáno bez jakéhokoliv
slyšení naší strany, mé strany,
rozhodnutí soudu. Já to respektuji a znovu opakuji,
že věřím, že naše soudnictví
najde uspokojivé řešení v této
věci.
Druhý závažný argument, který
v odvolání uvádím, je o tom, že
celé výběrové řízení
není organizováno podle občanského
či obchodního zákoníku, ale jde o
privatizační akt, který probíhá
v rámci privatizace, a že tedy soud není příslušen
k tomu, aby o těchto věcech rozhodoval. Musel bych
dál celou řadu argumentů rozebírat,
ale znovu opakuji - nemám pochybnost o tom, že soud
tuto věc správně a spravedlivě rozhodne.
Moje hrozba sebevraždou oběšením: ano,
vyjádřil jsem se takto, protože kdybych rozhodoval
tak, jak jste mi to doporučoval ve svých otázkách,
tak pak samozřejmě by to rozhodnutí bylo
takové, že bych se šel oběsit, protože
ten smysl, o který jde, o rozvoj českých
telekomunikací, by určitě podle vašich
doporučení naplněn nebyl; o tom vás
ujišťuji. Firma, od které máte zřejmě
tyto své argumentace, která vám je dodává,
je - a já to tady řeknu - firmou, která nesplnila
náležitosti předkvalifikace. Proč jsme
udělali předkvalifikaci? Protože jsme chtěli
z toho řízení, ve kterém jde o desítky
miliard korun, vyloučit ty, kteří jsou evidentně
pro takovouto transakci nezpůsobilí. A já
jsem nechtěl veřejně oznamovat, proč
někteří z nich byli vyloučeni, abych
těm firmám neuškodil. Byli mezi nimi giganti,
jako je SPRINT, který včas nedodal potřebné
dokumenty a nevyjádřil se; rozhodnutí samozřejmě
muselo padnout v určitou dobu, takže SPRINT také
nepostoupil. A byla mezi tím i firma, kterou vy máte
na mysli, která dodala dokumenty, ze kterých je
patrno, že vlastně je firmou, kterou kdybych já
připustil do kvalifikace samotné, tak bych se skutečně
musel pověsit. Byla by to absolutní nezodpovědnost
z mé strany. Raději jméno té firmy
tady neřeknu, ale asi ji všichni znáte.
Ministerstvo tedy respektuje nařízení soudu
a ministerstvo nekoná proti nařízení
soudu.
Ptal jste se mě, proč jsme tam napsali dolary či
nějakou jinou měnu. Mně by vůbec nevadilo,
kdyby to někdo zaplatil v korunách. To myslím,
že je absolutně jedno. To, zda cizí firma platí
v dolarech či v korunách, peníze jsou tady
v České republice složeny na účtu
a myslím, že je to v pořádku. Když
to přijde v dolarech, je to konvertováno do korun.
To je běžná operace, tady nemá smysl
jít do nějaké hloubky.
Tyto prostředky - pro vaši informaci - jsou a budou
používány na placení nákladů,
mimo jiné spojených s řádnou a dobrou
přípravou výběrového řízení.
Úředním jazykem je samozřejmě
čeština. Proč se mě ptáte na
takovou samozřejmost? Úředním jazykem
je samozřejmě čeština a když potřebujeme
od někoho něco přeložit, tak si to přeložíme
nebo naopak. Nevím, o co tady jde.
Kontaktní osoba - ministerstvo: Ano, samozřejmě
máme jistou poradenskou firmu, takže věci šly
dvojmo, jednak na nás, jednak také na tu firmu,
která některé věci pro nás
organizuje. To je také běžná záležitost.
Jak si naorganizujete svoje věci, to snad je záležitost
ministra, ne? Nebo ani to už nesmím rozhodnout?
Skutečně bych potom rád slyšel, co je
na tom skandálního. Nemohl byste ocitovat papír,
na který jste se odvolával, abychom si o tom mohli
pohovořit? Kdybyste měl možnost mluvit s účastníky
řízení, možná byste slyšel
jiná slova - o férově organizovaném
tendru, atd. atd. Nemám chuť to tady říkat.
Vy se jich zeptejte a nechte si od nich něco k tomu říci!
"Prodává se český národní
trh za 300 miliard dolarů ..." nebo korun, nebo jak
jste to říkal. Jak jste na to přišel,
jaký český národní trh se prodává?
27% akcií SPT Telecom. 27% akcií! SPT Telecom je
z velké části v rukou státu. Znovu
opakuji: kus z toho je v rukou diků resp. fondů,
do kterých dikové investovali své peníze.
Vláda stanovila, že 51% SPT musí zůstat
v rukou státu do dalšího rozhodnutí
vlády. To je prostě evidentní, tady není
o čem hovořit. Žádný trh neprodáváte,
ten je tady, tady zůstává. Proč prodáváme
mezinárodní sítě strategickému
partnerovi - o čem to mluvíte? Jedná se o
SPT Telecom, který provozuje celou řadu služeb
- mezinárodní hovory, meziměstské
hovory, místní hovory. 27% tohoto podniku maximálně.
I mezinárodní sítě i meziměstské
sítě, místní sítě zůstávají
přinejmenším z 51% v rukou státu a x
toho zůstává samozřejmě ještě
v rukou Fondu či DIKů, možná to někomu
později prodají.
Dále jste položil celou řadu otázek
panu ministru Skalickému. Myslím, že nechci
na všechny z nich odpovídat, snad bych řekl
jednu základní věc - jaký je přístup
k této transakci. Na jedné straně chceme
od partnera, aby se plně angažoval v Českých
telekomunikacích, aby přinesl hodně věcí
a hodně věcí rychle zlepšil, včetně
finančních náležitostí. Je to
hodně peněz. A z druhé strany mu musíme
za to něco poskytnout, to je zcela normální
obchodní transakce. Necháváme si x pojistek
včetně práv veta, kdyby úkoly, které
tento strategický partner na sebe vezme, přestal
plnit, abychom měli svobodu dále rozhodnout bez
újmy pro nás. To si myslím, že je základní
pravidlo jednání. Kdybychom tak nepřistupovali
k této transakci, byli bychom velmi naivní a dopustili
bychom se x chyb. To mě nepovažujete snad za takového
naivku, abych se dopustil takových chyb. Nikdo z nás
se nedopustí takových chyb, že bychom nebrali
v úvahu zájmy našich lidí a zájmy
tohoto státu.
Mluvil jste o informačních dálnicích
a co to všechno slibuje. Možná ano v zemích
G7, kde je počet telefonů na 100 obyvatel kolem
50 či 60, u nás je 20. A u nás, v naší
republice, jde především v mnoha místech
o to, abychom telefony měli. To je hlavní smysl,
hlavní úkol. Nejdříve to musíme
vybudovat, myslet na tu dálnici, proto také ten
strategický partner, jestli to chcete vědět.
To také k tomu patří. Nejdříve
musíme doma telefony vybudovat, to je klíčová
záležitost, o to teď jde. To je fáze,
ve které jsme a nemůžeme si dovolit něco
přeskakovat tak, jak si to nedovolujeme v procesu transformace.
Myslím, že na něco jsem vám odpověděl,
některé otázky možná zodpoví
další. Jen bych rád řekl, že po
celý průběh přípravy tendru
a všech zasedání se účastní
jako jeden z trvalých hostů člen Parlamentu
České republiky. Považoval jsem za povinnost,
aby člen Parlamentu při přípravě
tohoto tendru byl po celou dobu přítomen.
Myslím, že to, co jste tady ukázal, svědčí
o naprosté neznalosti celé transakce, že to
byl naprosto demagogický přístup k celé
věci, zkreslující tyto záležitosti
a stavící nás do polohy naivních snílků.To
jste možná vy, ale ne já. Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Pan ministr
Dyba na část odpověděl, kolega Kraus
žádal však svým způsobem jinou
odpověď. Myslím ale, že je korektní
v rámci odpovědi dát slovo těm, kteří
se přihlásili. Děkuji za pochopení.
Prosím kolegu Budinského. Připraví
se kolega Zima.
Poslanec Vladimír Budinský: Vážený
pane místopředsedo, vážení členové
vlády, paní poslankyně, páni poslanci,
myslím, že není třeba to dramatizovat.
I zástupce NOVY říká, toto už
nenatáčet, máme už všechno v kufru,
je to v pořádku. Je to normální interpelace,
jakých v západní Evropě vidíme
řadu. V britském parlamentu v posledních
dnech zuří takový parlamentní boj
také nad podobnými síťovými odvětvími,
protože ekonomické zájmy se prostě budou
v parlamentu vždycky střetat.
Jsem velice rád, že pan ministr Dyba okamžitě
reagoval a jeho reakce byla velice fundovaná a kompetentní.
Myslím, že tím prokázal, že výběrovým
procesem žije a že ho má velice dobře
nastudován, je to v dobrých rukách. Chtěl
bych říci, že jsem pevně přesvědčen,
že telekomunikace jsou tržním statkem a že
se tedy nejsnáze opatřují na trhu. Jak nám
ukazuje už naše přítomnost - a díky
za to, na trhu se nejlépe pohybují privátní
subjekty. Myslím si, že není třeba mít
obavy o majetek našich DIKů. Naopak, myslím
si právě, že to, že zahraniční
partner vstupuje do telekomunikací, zvyšuje tržní
hodnotu akcií Telecomu a všichni kteří
je máme se z toho jistě radujeme. To proto, že
jsme se rozhodli - a velice správně, že i telekomunikace
budou privatizovány, to samozřejmě v této
chvíli český Telecom přivedlo do velice
unikátní pozice, neboť je jedním z největších
mezinárodních telekomunikačních byznysů,
který je teď ve hře. Protože je to mezinárodní
obchod, mohu vám říci, že mezinárodní
finančníci a mezinárodní ekonomové
- pokud sledují ekonomickou transformaci v České
republice a sledují nějaký podnik v České
republice, tak sledují právě privatizaci
Telecomu. Každý týden můžete najít
v zahraničních novinách informace o průběhu
tohoto procesu a můžete si snadno spočítat,
že kdyby byl v tomto procesu sebemenší problém
a sebemenší pochybnost, velice rádi by to zdůrazňovali.
Není tomu tak.
Tento privatizační proces má velice důležité
zahraniční a také strategické vazby,
proto se promítají nejrůznější
zájmy. Myslím, že se dočkáme
ještě zde v poslanecké sněmovně,
že tyto zájmy budou haleny do nejrůznějších
roušek a budou tady z tohoto místa přednášeny.
Chtěl bych potvrdit to, co řekl pan ministr Dyba,
že hospodářský výbor od samého
počátku, od chvíle schválení
telekomunikační politiky ve vládě
v srpnu minulého roku, tento výběrový
proces sleduje. Hospodářský výbor
má svoji telekomunikační komisi, jejímž
předsedou je pan poslanec Anton Zima. Pan ministr Dyba
průběžně podává zprávy
hospodářskému výboru o jednotlivých
krocích výběrového procesu. Pan poslanec
Zima byl jednomyslně poslanci hospodářského
výboru za pozorovatele ve výběrové
řídící komisi jmenován a pravidelně
se těchto jednání zúčastňuje.
Nejbližší další jednání
hospodářského výboru je na příští
schůzi 6. dubna. Každého zájemce, který
má zájem o seriózní a věcné
informace a o věcnou debatu, na toto jednání
zvu. Věřím, že další detaily,
které je možné vzhledem k té fázi
zde tlumočit, řekne pan poslanec Zima. Jen bych
chtěl říci, že já osobně
kroky pana ministra Dyby ve výběrovém procesu
podporuji a byl bych rád, kdyby pokračovaly takové
kroky, které nejsou v rozporu s rozhodnutím soudu,
protože kdyby se tento proces výběru strategického
partnera, kdyby se proces další privatizace Telecomu
pozastavil a zbrzdil, mělo by to pro osud našich telekomunikací
nedozírné následky, protože na tu superdálnici,
na tu superhighway mohou vjet vozidla, která jsou schopna
jet alespoň tou minimální rychlostí
a bohužel český Telecom zatím není
schopen jet tou minimální rychlostí. Musel
by jezdit po okrskách. Děkuji vám.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Kolega
Zima se ujme slova.
Poslanec Anton Zima: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, vzhledem k tomu, že téměř
všechno z argumentů, které jste dnes mohli
zaslechnout, padlo, soustředím se jen na jisté
prohlášení. Není to prohlášení
vůči kolegu Krausovi, je to prohlášení
vůči vám ostatním. Skutečně
se účastňuji všech zasedání
řídícího výboru pro výběr
strategického partnera, nevynechal jsem ani jedno zasedání.
Chtěl bych tady veřejně prohlásit,
že takovým úzkostlivým a velmi precizním
způsobem, jak je tento tendr připravován,
téměř až se strachem o to, aby se neudělala
jediná malá chybička, tak skutečně
takovým způsobem prováděný
tendr jsem ve své praxi - a několik jsem jich už
zažil - nesledoval.
Chci prohlásit, že je od všech účastníků
řídícího výboru maximální
péče o to, aby se nic nezanedbalo. Několikrát
se vracely materiály nebo dokumenty, které byly
připravovány pro tento tendr a dnes je situace taková,
že není jasné skutečně, kdo bude
vítězem a kdo bude poraženým, i když
jsme téměř před koncem. Děkuji
za pozornost.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Slova se
ujme kolega Kraus.