Středa 15. března 1995

Poslanec Emil Jaroš: Vážený pane předsedající, vážený pane předsedo, kolegyně a kolegové, nejsem z těch poslanců, kteří by byli zařazováni do oficiálních delegací a kteří měli možnost navštívit zahraniční parlamenty evropských států, i států vzdálenějších, zámořských, i když přítel a kolega Čerbák říká, že už umím docela slušně zacházet s příborem, takže bych mohl někam vyjet.

Přesto z určitých poznatků, z vyprávění a z toho, co si člověk může přečíst, vím, že co se týče prostředí v těchto parlamentech, je chování poslanců, ale hlavně návštěv a novinářů, přece jen odlišnější. Je diametrálně rozdílné v parlamentech, které jsou už na vyšší kulturní úrovni a v parlamentech, které se blíží spíše balkánské oblasti.

Domnívám se, že zvláště v době, kdy probíhá plenární zasedání, probíhají závažná zasedání výborů, kdy se tady pohybuje značné množství hostů a novinářů, se náš Parlament ve veřejných prostorách podobá kouřovému prostředí. Je tu taková kouřová clona, že má člověk někdy pocit, že se pohybuje v popelníku a ne v Parlamentu.

Mému zkušenému oku lékaře neujde někdy ani to, že v pozdních odpoledních hodinách některým hostům a novinářům (mé kritické oko padlo spíše tímto směrem) už tak neslouží koordinace pohybu, začínají se různě motat a koordinace řeči také není zcela souvislá.

Proto si myslím, že by mělo být v jednacím řádu pamatováno i na toto. Navrhuji, aby byl zařazen nový paragraf 125 (ostatní pak přečíslovat), který by zněl:

(1) Ve všech společných prostorách Parlamentu je zakázáno kouřit, kouření je povoleno v místnosti, která bude vyčleněna Kanceláří PSP, označena a vybavena jako kuřárna.

(2) Ve všech společných prostorách Parlamentu je zakázáno podávání, prodávání a konzumace koncentrovaných alkoholických nápojů, tzv. destilátů. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji poslanci Jarošovi a prosím, aby se slova ujal pan poslanec Vladimír Řezáč.

Poslanec Vladimír Řezáč: Vážený pane předsedo, pane místopředsedo, kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych vás seznámil s pozměňovacími návrhy poslaneckého klubu České strany sociálně demokratické. Chci předeslat, že návrhů je také mnoho, téměř čtyřicet, ale domnívám se, že tak zásadní materie, jakou je návrh zákona o jednacím řádu, si takovou pozornost zaslouží.

Chtěl bych v úvodu říci, že jsem se také účastnil určitou dobu na práci komise, které předsedal místopředseda PSP Ing. Kasal a jsem si vědom, že tato komise vykonala velký kus práce. Přesto v mnoha různých fázích docházela ke zcela odlišným názorům na různé otázky, které měla řešit.

Stejně tak se tomu odehrávalo v ústavně právním výboru. Většina pozměňovacích návrhů, které jsem zmocněn zde předložit, je spíše legislativně technických, jsou však zde i pozměňovací návrhy i obsahové, zásadně věcné povahy, přičemž nemohu souhlasit s tvrzením, že návrh ve znění společné zprávy by byl politicky neutrální. Mám zato, že kardinální otázkou návrhu tohoto zákona je otázka dodržení základních zásad parlamentní demokracie, pokud jde o systém poměrného zastoupení při utváření orgánů a volby funkcionářů Poslanecké sněmovny tak, jak je v návrhu uveden v § 115. Mám však zato, že je to takový základní princip, který by měl být zmíněn přímo v úvodním ustanovení v § 1.

Proto přednáším první pozměňovací návrh a to ten, že v § 1 navrhujeme nový odst. 3, který by zněl: "Při utváření orgánů a volby funkcionářů Poslanecké sněmovny se vychází ze zásady poměrného zastoupení."

Zadruhé v § 2, který dosud upravuje mandát poslance, bychom měli rozlišit vznik mandátu a okamžik, kdy je poslanec oprávněn plnohodnotně vykonávat svá práva a povinnosti v Poslanecké sněmovně a jejích orgánech.

Proto zadruhé navrhujeme:

2. V § 2, který zní: "Vykonávat práva a povinnosti v Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky a v jejích orgánech je poslanec oprávněn, pokud splní tyto podmínky:

a) předá osvědčení o zvolení,

b) předloží písemné prohlášení, že nevykonává funkce s výkonem poslaneckého mandátu neslučitelné,

c) složí předepsaný slib a po složení slibu podepíše písemný text slibu."

Jak si můžete všimnout, v § 4 je sice upraveno, že poslanec skládá slib, podepíše text slibu, ale není zde uvedeno, jaké to má právní následky.

3. V § 6 písm. f) navrhujeme změnu, a to místo slov "okamžikem, kdy se poslanec ujal" nový text "započetím výkonu úřadu nebo funkce, jejichž neslučitelnost s funkcí poslance stanoví ústava nebo zákon".

4. Ze systematických důvodů navrhujeme vypuštění textu § 8 a adekvátní přečíslování dalších ustanovení návrhu zákona s tím, že tento text patří jako samostatná věta do závěru § 45 odst. 1 písm. b).

5. V § 13 odst. 3 navrhujeme změnu tak, že dosavadní text by se za slovy "přestupku" změnil tak, že místo dosavadního znění, "za který podléhá disciplinární pravomoci sněmovny" bylo uvedeno "se dopustí přestupku dle zvláštních zákonů" * odkaz na bod 5, jak je uveden pod čarou na str. 7.

6. V § 21 odst. 2 na konci věty místo tečky udělat čárku a připojit slova "z toho nepřetržitě nejvýše 80 dnů". Máme zato, že doba do 120 dnů v roce by neměla být nepřetržitá - je to myšleno přímo v návrhu jako celkovou dobu, po kterou může být zasedání přerušeno v příslušném kalendářním roce - a zde navrhujeme nejvýše 80 dnů.

7. a 8. V § 29 odst. 1 písm. g) a h) máme zato, že poslední dvě slova "přijaté zákony" by správně měla být nahrazena slovy "usnesením o schválení návrhu zákona". Domníváme se, že je to přesnější a že je to možná i problém, který se nám zrodil při přijetí Ústavy České republiky.

9. V § 33 navrhujeme vypuštění petičního výboru, takže kromě členství, pouze ve výboru mandátovém a imunitním a dále výboru organizačním, by mohl být poslanec členem nejvýše dvou dalších výborů. Nebylo by však možné, aby byl členem ještě výboru petičního a dalšího výboru. Čili vypustit slovo "petiční".

10. V § 36 odst. 1 druhá věta v závěru "je-li předseda výboru nepřítomen, svolávají a řídí schůze výboru místopředsedové", domníváme se, že je to nepřesné a že by mělo být uvedeno "svolává a řídí schůze výboru některý z místopředsedů".

11. K § 38 odst. 1 navrhujeme, aby výbor byl schopen se usnášet, když je přítomna alespoň jedna polovina členů a nikoliv jedna třetina, jak je uvedeno v návrhu.

12. V § 44 odst. 3 navrhujeme vypustit z odst. 3 druhou větu, tedy aby pro činnost a jednání podvýboru platila přiměřeně ustanovení o činnosti a jednání výboru, tedy celý právní režim výboru - nevidíme důvod pro to, aby jednání podvýboru mělo být v zásadě neveřejné, pokud by se podvýbor neusnesl jinak. Čili vypustit druhou větu z § 44 odst. 3 návrhu.

13. V § 45 odst. 1 písm. b) z dosavadní čárky udělat na konci tečku a připojit dosavadní obsah § 8 podle návrhu zákona ve znění společné zprávy, tj. připojit druhou větu "V pochybnostech o ztrátě volitelnosti a v pochybnostech o neslučitelnostech funkce s výkonem funkce poslance se postupuje podle zvláštního zákona." - Odkaz 2 na § 92 zákona 182/1993 Sb., o Ústavním soudu České republiky.

14. V § 46 odst. 1 navrhujeme vypustit slova "kterými jsou místopředsedové sněmovny", neboť se domníváme, že při respektování zásady poměrného zastoupení by nemusely být automaticky obligatorně místopředsedové Poslanecké sněmovny současně i místopředsedy organizačního výboru. Čili zůstal by pouze text "organizační výbor tvoří jeho předseda, kterým je předseda sněmovny, místopředsedové výborů a další členové výborů, ustavení podle zásady poměrného zastoupení na základě návrhů poslaneckých klubů. Čili technická změna v závěru tohoto prvního odstavce spíše formulační povahy.

15. Navrhujeme vypuštění 2. odst. v § 46 z důvodů, který jsem již uvedl v předchozím návrhu, to úzce spolu souvisí, a tudíž navrhujeme také adekvátní přečíslování následujících odstavců.

16. V § 48, který upravuje vyšetřovací komisi, v odst. 1 navrhujeme, aby slova "může sněmovna zřídit" byla nahrazena slovy "sněmovna zřídí", takže text by zněl: "na návrh nejméně jedné pětiny všech poslanců sněmovna zřídí pro vyšetření věci veřejného zájmu vyšetřovací komisi" - ostatní text beze změny.

17. V § 53 odst. 1 navrhujeme, aby platilo pravidlo, že sněmovna zahajuje své denní jednání nejdříve v 9.00 hodin a nikoliv v 10.00 hodin. Ostatní beze změny.

18. V § 60 odst. 2 navrhujeme, aby přednesení faktické poznámky, event. případná odpověď na faktickou poznámku poslance, byly limitovány časem 3 minuty a nikoliv 2 minuty.

19. V § 77, který upravuje v části 9 poslanecké kluby, navrhujeme jednak vypuštění odst. 2 v plném rozsahu.

20. Navrhujeme vypuštění odst. 3 v § 77, neboť máme zato, že zejména po příštích volbách v roce 1996 je naprosto nedůvodné, aby takovýto právní režim měl a mohl nadále existovat.

21. Navrhujeme, aby v odst. 5, § 77 k ustavení poslaneckého klubu bylo zapotřebí nejméně deset poslanců místo pěti, ze stejných důvodů, které zde již uvedl kolega Kužílek, což znamená, že pětiprocentní clausule fakticky znamená z 200 poslanců deset poslanců. Mělo by to bránit jakékoliv dezintegraci politického spektra ve sněmovně.

22. S ohledem na další pozměňovací návrhy, které přednesu později, navrhujeme v § 86, odst. 5 změnu, a to tak, že navrhovatel může vzít svůj návrh zákona zpět až do ukončení třetího čtení zákona.

23. V § 94 navrhujeme nový čtvrtý odstavec, jehož text zní: "Na závěr druhého čtení sněmovna hlasuje o pozměňovacích, popř. jiných návrzích k návrhu zákona."

24. § 95, odst. 1 navrhovaný text: "Třetí čtení návrhu zákona lze zahájit nejdříve za 24 hodin po ukončení druhého čtení" - a vypouští se samozřejmě slova: doručení pozměňovacích, popř. i jiných návrhů poslanců.

25. Odst. 3, § 95, který zahrnuje pouze druhou větu dosavadního návrhu, to jest: "Poté se sněmovna usnese, zda s návrhem zákona vyslovuje souhlas."

26. V § 97, odst. 1 navrhujeme doplnění odst. 1 následujícím textem: "Návrh zákona, s nímž sněmovna vyslovila souhlas, zašle její předseda bez zbytečného odkladu, nejpozději do deseti dnů Senátu." Je nepochybně žádoucí, aby toto zaslání návrhu druhé komoře bylo upraveno konkrétní přiměřenou lhůtou.

27. V § 98, odst. 1 návrhu navrhujeme nový text: "Předseda sněmovny postoupí usnesení o schválení návrhu zákona s jeho textem prezidentu republiky nejpozději do deseti dnů." V podstatě z důvodů, které jsem již vysvětlil při některých předchozích pozměňujících návrzích.

28. V § 105 navrhujeme nový odst. 4, jehož text zní: "Na závěr druhého čtení sněmovna hlasuje o pozměňovacích, popř. jiných návrzích."

29. Odst. 3, § 106 zahrne pouze druhou větu: "Poté se sněmovna usnese, zda s návrhem zákona o státním rozpočtu vyslovuje souhlas."

30. V § 108, odst. 1, tedy k jednání o mezinárodních smlouvách navrhujeme doplnění věty, že "mezinárodní smlouva se předkládá alespoň v jednomu autentickém znění a v českém překladu." Tento návrh činíme proto, že mezinárodní smlouvy jsou zpravidla přijímány v anglickém a francouzském jazyce v autentickém znění a měly by být takto jednak i vyhlašovány, ale jednak i projednávány ve sněmovně, abychom zabránili riziku, že český překlad se bude obsahově lišit od autentického znění přijatého mezinárodním společenstvím nebo mezinárodní organizací.

Ze stejných důvodů za

31. navrhujeme v § 109 doplnění tohoto navrhovaného ustanovení tak, že "k platnosti mezinárodní smlouvy schválené Parlamentem je třeba, aby byla vyhlášena alespoň v jednom autentickém znění a v českém překladu," jinak zůstává druhá věta včetně odkazu 12.

32. V § 111, odst. 5 navrhujeme doplnění věty: "Přednesení odpovědi nesmí překročit dobu pěti minut a bezprostřední odpovědi dobu jedné minuty."

33. V následujícím odst. 6, § 111 navrhujeme změnu, že přednesení ústní interpelace nesmí překročit dobu pěti minut, místo navrhovaných dvou minut a přednesení doplňující otázky dobu jedné minuty. Čili je tady srovnání v podstatě času pro ústní interpelaci a odpověď na ni, ev. bezprostřední odpověď a doplňující otázku, na stejný čas.

34. V § 112, jež se týká písemných interpelací, navrhujeme doplnění odst. 4 o větu: "V případě nesouhlasného stanoviska je interpelovaný člen vlády povinen vypracovat novou odpověď ve lhůtě 30 dnů."

35. V následujícím pátém odst., § 112, navrhujeme doplnění nového textu takto: "Není-li interpelující poslanec na schůzi sněmovny přítomen, a to bez přijaté omluvy, nekoná se k odpovědi na interpelaci rozprava" - a dále text beze změny, tedy, aby bylo jasně zřejmo, že tyto následky nastanou jedině tehdy, pokud interpelující poslanec není na schůzi sněmovny přítomen, bez přijaté omluvy.

36. Z důvodů, které jsem již uvedl k nově navrhovanému § 1, odst. 3, k prvnímu pozměňujícímu návrhu, navrhujeme rovněž změnu, a to, že "funkcionáři sněmovny, výborů, komisí a vyšetřovací komise se volí podle zásady poměrného zastoupení", čili místo "volí většinovým způsobem podle zásady poměrného zastoupení". Věta za středníkem zůstává beze změny.

37. Rovněž tak čtvrtý odst. - změna - navrhujeme: "funkcionáři a orgány volené sněmovnou podle zvláštních předpisů se volí rovněž podle zásady poměrného zastoupení."

38. V § 120, odst. 2 navrhujeme doplnění druhé věty do tohoto odstavce, jejíž text zní: "Každý má právo na pořízení opisu sněmovních publikací za poplatek, jehož výši stanoví vedoucí Kanceláře Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.

39. Pro průchodnost dvou kardinálních pozměňovacích návrhů, tj. nového § 1, odst. 3 a nové verze § 115, odst. 1 a odst. 4 návrhu navrhujeme doplnění ustanovení § 128 o účinnosti zákona tak, že účinnost zákona nastává beze změny, jak je navrženo: 1. srpna 1995, ale pokud jde o ustavení § 1, odst. 3 a § 115 zákona, nabývají účinnosti až 1. 6. 1996.

Konečné mi dovolte učinit

40. návrh, nikoliv pozměňující, ale procedurální. Mám za to, že projednávaná materie je natolik závažná a počet pozměňujících návrhů předložených již těmi zástupci klubu, kteří vystoupili, že bychom těžko mohli zodpovědně projednat a uzavřít tuto otázku na březnové schůzi Poslanecké sněmovny, proto navrhuji po přednesení všech pozměňovacích návrhů, aby byla rozprava přerušena, ev., aby byl přerušen tento bod a bylo v něm pokračováno až na příští dubnové schůzi Poslanecké sněmovny. Pochybuji, že bychom během jednoho nebo dvou dnů, mohli odpovědně v poslaneckých klubech projednat takovýto rozsah pozměňovacích návrhů, přičemž význam této normy pro budoucí práci Poslanecké sněmovny je naprosto zásadní. Děkuji vám za pozornost.

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Řezáčovi. Pane poslanče, vznesl jste procedurální návrh. Jestli souhlasíte, já bych o něm dal hlasovat po skončení rozpravy, pane poslanče Rezáči - také na základě vyjádření společného zpravodaje a zástupce navrhovatele. Takže nyní prosím, aby se slova ujal pan poslanec Petr Koháček a připraví se pan poslanec Dalibor Matulka.

Poslanec Petr Koháček: Vážený pane předsedající, pane předsedo, dámy a pánové. Na rozdíl od svých předřečníků mám jenom jeden krátký doplňující návrh. Navrhuji, aby v § 86, odst. 2 byla připojena tato věta: "Současně s návrhem zákona se předkládá i stejnopis návrhu zákona na technickém nosiči dat.

Krátké zdůvodnění: Já bych chtěl upozornit na § 120, odst. 3 návrhu zákona, který zní: Poslanci dostávají všechny sněmovní publikace. Požádá-li o to poslanec, obdrží sněmovní publikaci na technickém nosiči dat. Sněmovní tisky jsou podle jiných ustanovení sněmovními publikacemi a vzhledem k tomu, že jde o poměrně velice závažnou věc, která by mohla způsobit, pokud by se prováděly přepisy na technické nosiče dat pracovníky Kanceláře, že by mohlo dojít k řadě omylů, tudíž se domnívám, že předkladatel by měl nést odpovědnost i za text předložený na technickém nosiči dat. Toto rozšíření je zároveň otevřením cesty k realizaci usnesení § 120, odst. 3. Vzhledem k tomu, že všichni poslanci mají k dispozici své osobní počítače, je to věc, která posune práci parlamentu kupředu. Děkuji vám za pozornost.

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Petru Koháčkovi. Prosím, aby se slova ujal pan poslanec Dalibor Matulka. Připraví se poslanec Vrzal.

Poslanec Dalibor Matulka: Dámy a pánové, shodou okolností mám stejný počet pozměňovacích návrhů jako klub sociální demokracie. Nechci dlouho řečnit, sdělovat stanovisko klubu, protože to sdělíme možná až podle výsledků hlasování o pozměňovacích návrzích. Abych nezdržoval, přejdu okamžitě k přednášení jednotlivých návrhů.

1. Navrhujeme vypustit v § 10 odstavec druhý. Jedná se o počet členů delegace vyslaných k předání petice, tam je omezení na pět členů. Jsme toho názoru, že to je ustanovení, které je velice snadno obejitelné a nadbytečné. Jestliže je jednání veřejné, může stejně přijít jakýkoliv počet lidí. Proč tedy omezovat počet delegátů k předání petice.

2. Navrhujeme, aby v § 11 bylo v obou odstavcích vypuštěno slovo "ústřední".

3. Navrhujeme, aby za § 12 byl vložen nový § 13 (ostatní paragrafy přečíslovat) tohoto znění: V budově sněmovny a tam, kde sněmovna a její orgány jednají, mohou orgány činné v trestním řízení provést jakýkoli úkon jen s předchozím písemným souhlasem předsedy sněmovny. Souhlasu předsedy sněmovny je též třeba tehdy, jestliže by šlo o úkon, kterým by byla dotčena písemnost sloužící poslanci k činnosti ve sněmovně nebo jiná věc obdobné povahy, ať se nachází kdekoliv. Jakmile se předseda sněmovny doví o jakémkoli zásahu orgánu veřejné moci učiněném bez příslušného souhlasu, provede potřebná opatření k ochraně poslance.

4. Navrhujeme v § 13 vypustit odstavec 2 a ostatní odstavce přeznačit. Jedná se tam o vypuštění sankcí za urážku poslance, respektive disciplinárního řízení za urážku poslance.

5. Pokud by nebyl předchozí návrh přijat, čili vypuštění druhého odstavce z § 13, pak navrhuji v odstavci druhém slova "lze zavést" nahradit slovy "se zavede", aby byl stejný režim ve všech třech odstavcích. Považujeme za nezdůvodněné, aby v jednom případě byla možnost, v ostatních povinnost zavádět disciplinární řízení.

6. Navrhujeme text v § 14, odstavec 5 nahradit tímto textem: Z jednání výboru, který vede disciplinární řízení je vyloučen jeho člen, jehož se disciplinární řízení týká. Pro toto jednání výboru může být vyloučený poslanec nahrazen jiným poslancem, členem téhož poslaneckého klubu. - Domnívám se, že z textu tohoto návrhu je zřejmé, o co běží. Je správné a nutné vyloučit z jednání výboru dotyčného poslance, ale zároveň považujeme za nespravedlivé, aby tím bylo ochuzeno místo poslaneckého klubu. Pro hlasování je to velmi významné.

7. Navrhujeme pro případ, že by byl přijat pozměňovací návrh na vypuštění odstavce 2 v § 13, nové znění odstavce 1 § 15: Za disciplinární provinění podle § 13 odstavec 1 lze poslanci uložit pokutu až do výše jednoho měsíčního platu poslance.

8. V případě nepřijetí návrhu na vypuštění odstavce 2 § 13 navrhuji toto znění odstavce 1 § 15: Za disciplinární provinění podle § 13 odstavec 1 lze poslanci uložit pokutu až do výše jednoho měsíčního platu poslance. Za disciplinární provinění podle § 13, odstavec 2 lze poslanci uložit povinnost omluvit se za nevhodný výrok ve stanovené lhůtě a stanoveným způsobem. - Jsem toho názoru, že bohužel v navrhovaném znění, které je doposud, se trochu pomíchaly hrušky s jablky. Svůj návrh považuji za zpřesnění ukládání těchto sankcí.

9. Doporučuji v § 19, odstavec 1 nahradit čárku za slovem "napomenutí" tečkou a zbývající text odstavce 1 vypustit. Rád bych upozornil, že to považuji za významný pozměňovací návrh, jde o vypuštění té části textu, kde se říká, že v případě, že se poslanec chová nepřístojně ve sněmovně, může ho předsedající vykázat z jednání, vyloučit ho z jednání sněmovny. Je to poněkud zmírněno o kousek dál v textu tím, že tomu poslanci musí být umožněna účast na hlasování, ale já to považuji za nedostatečné zmírnění, protože poslanec je sice připuštěn na hlasování, ale stejně neví o čem se hlasuje a proč, protože nebyl účasten rozpravy. Závažnější důvod je však tento: Mně by se velmi líbilo, kdyby výkon funkce poslance - kde hlasování je pouze jednou, ale nikoli jedinou součástí mandátu - byl omezen na podmínku, že tento poslanec se chová slušně, že se neopíjí, že nehuláká ve sněmovně anebo nedělá jiná alotria, jenže to bychom museli upravit v ústavě. Tak, jak je to v tomto návrhu jednacího řádu stanoveno se to vlastně rovná omezení mandátu poslance, byť na velmi krátkou dobu. Ale to je jedno. Mandát poslance nemohu ani na 5 minut omezit rozhodnutím předsedajícího. Mandát poslance podle ústavy není vázán na jeho slušné chování. Mandát poslance se odvíjí od něčeho jiného. Pokud bychom chtěli takovou úpravu, tak jak je navržena, přijmout, museli bychom to přijmout v ústavě, v ústavním zákoně. V jednacím řádu to považuji za nepřípustné, bohužel. I když věcně bych s tím rád souhlasil.

Další pozměňovací návrh: V § 51, odstavec 6 navrhuji vypustit druhou větu. Když si to pozorně přečtete, zjistíte, že ta druhá věta prakticky anuluje význam věty prvé.

Další pozměňovací návrh se týká § 52, kde navrhuji vypustit odstavec 4. Jedná se tam o přítomnost nejrůznějších osob ve sněmovně, pokud s tím souhlasí předsedající. Mám za to, že v současné době jde především o novináře. Nevím, jaký je názor váš, ale já se domnívám, že s novým jednacím řádem by měla nastat i nová doba, že by se nám tu neměli poflakovat novináři přímo v jednací místnosti, že bychom toto ustanovení vypustit mohli. Nic by se nestalo, bylo by to účelné.

Další pozměňovací návrh: Z § 57 odstavec 1 navrhuji vypustit poslední 2 věty. Opět je to případ, kdy tyto dvě věty odbourávají prakticky význam předchozího textu v tomto odstavci.

Další pozměňovací návrh: V § 59 odstavec 1 vložit za slova "sněmovna se může" text "k projednávanému bodu". Jedná se o omezení řečnické lhůty. Je to zpřesnění, aby bylo jasné, že sněmovna se nemůže usnést třeba na rok nebo na 3/4 roku, že omezuje řečnickou lhůtu. Aby bylo jasné, že je to vždycky k projednávanému bodu.

Další pozměňovací návrh: V § 59, odstavec 1 navrhuji nahradit číslovku 10 číslovkou 15. Čili jiné omezení řečnické lhůty, ne na 10 minut, ale na 15.

Další pozměňovací návrh: Z § 59 navrhuji vypustit odstavec 2. Jedná se tam o omezení rozpravy na maximálně 2 vystoupení u jednoho řečníka. Považuji to za nepřípustné omezování rozpravy. Ten řečník, který je třeba poslední přihlášený do rozpravy, chce podat návrh, který se týká návrhu předchozího řečníka a nemohl by, protože má už vyčerpané dva návrhy.

Je to i z věcného důvodu špatně, tak jak je to navrženo, protože on třeba i na potřetí nebo na počtvrté chce promluvit také poprvé chytře ve Sněmovně.

Další pozměňovací návrh: V § 60 odst. 2 navrhuji nahradit slova "dvě minuty" slovy "pět minut". Celkem bez komentáře, tam se jedná o faktickou poznámku.

Další pozměňovací návrh. V § 72 odst. 1 navrhuji tento text věty před dvojtečkou: "Je-li podáno více návrhů, hlasuje se v pořadí v jakém byly předloženy a to postupně podle skupin:..." a následující text zůstává. Je to podle mého názoru pouze zpřesnění, že takto byl vlastně návrh míněn.

Další pozměňovací návrh: V § 72 odst. 1, bod 6 písm. b) navrhuji vypustit slova "a jen předsedající může označení návrhu zpochybnit". Domnívám se, že toto ustanovení je nepřípustné a nevhodné.

Další pozměňovací návrh. V § 75 odst. 1 navrhuji vypustit druhou větu a nahradit ji větou: "Sněmovna hlasuje vždy tajně, je-li předmětem hlasování volba". Jsem si vědom toho, že v komisi pro přípravu jednacího řádu i potom v ústavně právním výboru převládl návrh ten, že konají-li se volby uvnitř Sněmovny, mají být tajné, zatímco konají-li se volby navenek - Sněmovna navenek - mělo by se volit nebo hlasovat veřejně. Náš názor nebo názor našeho poslaneckého klubu je ale jiný. Proto navrhuji, že jakákoliv volba by měla probíhat tajným způsobem. Týká se to samozřejmě i volby prezidenta republiky.

S tímto návrhem souvisí potom, pokud by byl přijat, legislativní promítnutí do zbývajícího textu. Další pozměňovací návrh se týká § 75, kde navrhujeme vypustit odstavec 2, jehož ustanovení považujeme za nadbytečné, protože vyplývá už z textu § 69.

Jako další návrh se připojuji k návrhu poslance Řezáče. Je to totožný návrh na vypuštění odst. 2 z § 77. Ale můj další pozměňovací návrh je vázán na to, že pokud by návrh poslance Řezáče nebyl přijat, pak navrhuji vypustit poslední větu v odst. 2 a nahradit ji větou: "Na takto ustavený klub se nevztahují ustanovení odst. 2 a 4 § 78". Jedná se tam o to, že můžeme poslaneckým klubům, které nám nežádoucím způsobem vzniknou, odejmout právo na poměrné zastoupení, můžeme jim odejmout peníze, ale odebrat jim místnost, kde mají jednat, dost dobře asi nemůžeme a není to správné. Další pozměňovací návrh: V § 82 odst. 1 navrhuji doplnit na konec textu větu: "K projednání vláda předloží vládní programové prohlášení". Bez komentáře.

Další pozměňovací návrh: V § 86 odst. 3 navrhuji ve třetí větě vložit za slova "státní rozpočet" slova "nároky na pracovní sílu a administrativu". Je to text, který je dosud v platném jednacím řádu a tady při úpravě vypadl. Domníváme se, že by tam ale být měl.

Další pozměňovací návrh: Do § 86 vložit nový odstavec 4 a zbývající přečíslovat - tohoto znění: "Má-li být k zákonu vydán prováděcí předpis, může si organizační výbor vyžádat od navrhovatele jeho návrh. Návrh takového předpisu předloží navrhovatel vždy, má-li nabýt účinnosti současně se zákonem". Opět je to převzetí dosavadní úpravy s vynecháním zkratky ČNR.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP