Pátek 9. prosince 1994

Kolegyně a kolegové, návrh zákona o státním rozpočtu počítá s využitím částky 10,7 mld. korun z Fondu národního majetku na úhradu úroků z úvěrů. Ve své podstatě jde o zakrývání nevyrovnanosti rozpočtu. Má-li mít tato transakce cenu, pak jen tehdy, bude-li provedena hotovými penězi, nikoliv cennými papíry, protože ve druhém případě by šlo nikoli o splácení dluhu, ale jen o odklad splácení, a to znamená žití na úkor příštích generací. Proto dříve, než sněmovna přistoupí k hlasování, měla by nám být předložena stručná zpráva o tom, jakým způsobem penězi či cennými papíry byla provedena úhrada úroků z Fondu národního majetku v letošním roce a přesun finančních prostředků na Českomoravskou záruční a rozvojovou banku v letošním roce.

Dále požaduji předložit seznam podniků, které budou v rámci privatizace prodány, aby požadovaná částka 10,7 mld. korun byla získána.

Jedno z dávných a pravdivých přísloví praví, že dobré účty dělají dobré partnery. Totéž platí ve vztahu občan - demokratický stát. Ti z vás, kteří jste zde byli v minulém volebním období, si jistě vzpomenete, že hlavním důvodem, pro který se upřednostňovala novelizace daňových zákonů před ostatními a proč došlo k rozdělení do té doby jednotně placené daně do tří samostatných plateb, bylo zprůhlednit toky a užití vybraných prostředků, zejména u fyzických osob. Lidově řečeno, aby každý věděl, na co platí. Předložený návrh zákona tuto zásadu již nedrží. Možná je to záměr zakrýt skutečnost, že stát stále méně chce přispívat na důchody občanů a ve své podstatě přerozdělovat jen to, co od aktivně pracujících vybere. Ten, kdo nemá k dispozici přílohy zákona, nezjistí, jakým způsobem se na daňových příjmech státního rozpočtu u pojistného na sociální zabezpečení a státního příspěvku na státní politiku zaměstnanosti podílejí fyzické osoby, právnické osoby a stát.

Proto můj první pozměňovací návrh se týká přílohy č. 1, do které navrhuji pod odst. Pojistné sociálního zabezpečení a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti vložit následující údaje: v tom pojistné důchodového zabezpečení 114 394, z toho od fyzických osob 28 598, od právnických osob 85 796. Pojistné nemocenského pojištění 20 188, z toho od fyzických osob 5 047 od právnických osob 15 141. Příspěvek na státní politiku zaměstnanosti 12 617, z toho od fyzických osob 3 154, od právnických osob 9 363. Čísla jsou v miliónech korun.

Z celkové částky 147 119 miliónů korun činí podíl státu na těchto výdajích jen 12 088 miliónů korun.

Další část mého vystoupení se bude týkat téže přílohy, tj. řádku Ostatní příjmy.

V letošním roce končí kupónová privatizace a jak všichni víme, v obou kolech se platil poplatek ve výši 1 000 Kč od jednoho dika. Podle mých úvah se získala částka okolo 9 miliard korun, pan ministr Skalický jistě uvede přesný údaj, která je vedena v Centru kupónové privatizace na účtu komerčních bank. Protože se jedná bezesporu o příjem státního rozpočtu, je nutné celou tuto částku vykázat na straně příjmu a následně rozhodnout o jejím využití.

Proto předkládám komplexní pozměňovací návrh týkající se přerozdělení prostředků získaných prodejem kupónových knížek.

Za prvé - částku 7 000 miliónů korun vykázat v řádku Ostatní příjmy, částka 6 900 miliónů Kč se změní na částku 13 900 miliónů korun.

Za druhé - Příjmy celkem se zvýší o částku 7 000 miliónů korun, částka 411 546 se změní na 418 546 miliónů korun.

Za třetí - na straně výdajů se položka Úrokové platby zvýší o 7 000 miliónů korun a částka 4 200 se změní na 11 200 miliónů korun.

Za čtvrté - výdaje celkem se zvýší o částku 7 000 miliónů korun, částka 411 546 se změní na 418 546 mil. korun.

Za páté - v § 9 návrhu zákona se číslovka 10 700 000 000 změní na číslovku 3 700 000 000.

Bylo by škoda, kdyby se prostředky získané prodejem kupónových knížek kamsi zatoulaly.

O využití rozdílu mezi skutečně získanou částkou prodejem knížek v kupónové privatizaci a nyní navrhovanou částkou 7 mld. k zahrnutí do rozpočtu rozhodne sněmovna v průběhu příštího roku na základě návrhu vlády. O využití částky 7 mld. korun na splácení úroků z úvěrů nás vede k přesvědčení, že Fond národního majetku má být rezervou pro nejhorší případy. Pokračovalo-li by jeho čerpání způsobem jako dosud, za dva roky na něm nebude nic. Tolik ke straně příjmů.

Nyní ke straně výdajů, kde bude připomínek a pozměňovacích návrhů podstatně víc. Začnu položkou Výdaje rozpočtových organizací.

Částečně jsem se o této problematice zmínil již v úvodu svého vystoupení. Tehdy jsem také naznačil způsoby možného snižování nákladů. Nyní se budu šířeji věnovat jen problematice mzdových prostředků. Rozpočet je předpokládán ve sféře rozpočtových organizací ve výši 46,2 mld. korun, z toho na státní správu 9 mld. korun. Bohužel tato suma není konečná, na jiných místech je plánována částka 1,5 mld. korun jako rezerva na zákon o státní službě, jinde se na výkon státní správy převádí obcím 2,094 mld. korun. Z rozpočtu ani z jeho příloh není možné zjistit, zda jsou v něm zahrnuty mzdové prostředky pro cca 2900 nových pracovníků okresních úřadů, které mají zabezpečit výplatu dávek sociálního zabezpečení, nebo zda je bude nutné zabezpečit ještě navíc v průběhu příštího roku. To je moje první otázka.

Domnívám se, a nejsem sám, že vynaložit na mzdové prostředky rozpočtových organizací téměř jednu osminu rozpočtových prostředků je pro náš stát neúnosné. Chybí mi např. přehled o tom, o kolik organizací a pracovníků se v jednotlivých resortech jedná, jaké jsou průměrné platy jejich pracovníků, ale také jak bude realizováno usnesení vlády, které se týká snižování poctu pracovníků. Zdá se, že jej vzalo vážně jen ministerstvo zemědělství, které snižuje počet osob o 280. Jak vyplývá z celkových údajů, zvyšuje se počet pracovníků rozpočtových organizací o 670 osob, v ostatních organizacích státní správy o 2667 osob, nejvíce o 1000 na finančních úřadech. Nikde není ani zmínka, proč je toho zapotřebí.

Výdaje na armádu by měly vycházet z jasně stanovené koncepce národní bezpečnosti. Vzhledem k tomu, že tuto koncepci se ještě za pět let nepodařilo vypracovat, nevidí veřejnost v armádě instituci hodnou důvěry a podpory. Jestliže vládní představitelé často opakují, že nám nehrozí žádné nebezpečí, zdůvodnění velké armády je pod otazníkem. Neschopnost definovat reálné funkce armády ve vnitřním i mezinárodním kontextu musí nutně vést k požadavku na převedení prostředků takto neefektivně vynakládaných na jiné v dnešní době složité ekonomické a společenské transformaci potřebnější úkoly, jako např. na obnovu infrastruktury, školství a vědy.

Za výrazný projev setrvačnosti, nehospodárnosti a naprosté bezkoncepčnosti přístupu k otázkám obrany je další existence vojenského letectva ve státě, v němž za 80 minut dojedete z hlavního města na hranici. Další vynakládání prostředků na tuto složku, vůbec pak nemluvě o neuvážených plánech na další nákupy letecké techniky, je jen důkazem vlivu zvláštních zájmových skupin. Takový postup je ovšem těžko ospravedlnitelný a vysvětlitelný důchodcům, školním dětem, mladým lidem, začínajícím manželstvím, občanům platícím vysoké daně.

V porovnání s rokem 1994 má dojít v armádě České republiky ke snížení tabulkových míst vojáků z povolání o 12 900 osob a vojáků základní služby cca o 21 500 osob. Navrhovaná úprava nic nevyřeší. Dnes máme pozoruhodně složenou armádu, která je zhruba rozdělena na třetiny v poměru vojáků základní služby, vojáků z povolání a občanských pracovníků. Srozumitelněji řečeno, dnes na jednoho záklaďáka a jednoho důstojníka připadá jeden občanský pracovník. Po realizaci navržené změny budeme mít raritu, kdy v armádě bude téměř tolik občanských pracovníků jako vojáků základní služby a důstojníků z povolání dohromady.

Protože se jedná o velký zásah do struktury armády, dovolím si předkladateli v této souvislosti položit ještě několik otázek a vznést několik připomínek. Především postrádám zhodnocení, jaké úspory redukce přinese společnosti a daňovému poplatníku. Domnívám se také, že výrazná změna by měla vycházet ze schválené strategické armádní koncepce, ale nepamatuji se, že by sněmovna takovouto schvalovala. Je paradoxem, že mzdové prostředky ministerstva obrany jsou pro rok 1995 plánovány v nižším rozsahu než prostředky ministerstva vnitra. Jsem toho názoru, že než mít armádu jen jako nefunkční ozdobu, je lepší nemít žádnou a nezatěžovat daňové poplatníky.

V návrhu rozpočtu rovněž postrádám řešení té stránky tohoto procesu, který vidí ve snižování počtu především občany, nikoliv tabulková místa. Proto moje další otázka bude směrovat k tomu, kolika důstojníků se snižování skutečně dotkne, jaké bude jejich věkové složení a s tím související možnosti jejich uplatnění v pracovním procesu. Protože s propuštěním tak vysokého počtu vojáků z povolání jsou spojeny i značné další finanční náklady, např. odstupné nebo důchod za výsluhu let, požaduji je vyčíslit a doložit, z čeho budou hrazeny. Je mi líto těchto peněz, žádná jiná profese takové výhody nemá. Ale dnes ani v budoucnu nikdo nesmí tvrdit, že šlo o normalizační čistku, nikoliv o restrukturalizaci armády.

Ze všech výše uvedených důvodů podávám následující pozměňovací návrh: částku ve výši 4,06 mld. korun určenou pro realizaci akvizičního programu armády České republiky, převést jako rezervu do kapitoly Všeobecné pokladní správy a rozhodnout o ní až v souvislosti s přijetím či odmítnutím strategické armádní koncepce. Tuto změnu je nutné promítnout a upravit v tabulce č. 4 ve sloupci Investiční výdaje rozpočtových a příspěvkových organizací celkem v řádcích Ministerstvo obrany a Všeobecná pokladní správa.

Další část mého vystoupení bude směřovat k dotacím, přesněji k částce 4,79 mld. korun, která je určena na útlum dolů. Domnívám se, že i zde by se mělo vycházet ze schválené strategické koncepce České republiky, která by měla stanovit, jak vysoká bude těžba jednotlivých druhů paliv. Tuto koncepci pokud se pamatuji - jsme rovněž neschvalovali. Proto mi v návrhu zákona chybí alespoň krátké zdůvodnění použití těchto finančních prostředků.

Proces útlumu těžby je složitý technický, sociální i politický jev, který se bez účasti státu neobejde. Stát se však v posledních pěti letech choval k hornictví macešsky, proto dopady do tohoto odvětví byly velice tvrdé. Nepomohl stát, pomohly si podniky samy. Došlo k výraznému poklesu těžby uhlí, řada šachet byla zavřena a významně se snížil počet pracovníků. Situace v každém odvětví v hornické činnosti je jiná, a je tedy nutné k útlumu přistupovat diferencovaně.

Dnes je vlastní proces těžby uhlí ekonomicky soběstačný a na trhu uhlí konkurence schopný, samozřejmě s nízkou mírou rentability. Proto další uzavírání šachet jen z důvodu snižování těžby uhlí není dnes prioritní záležitostí.

V čem vidí nezastupitelnou roli státu při útlumu dolů dnes? Odpověď je stručná - v úhradě nákladů na zahlazování důlních škod způsobených před rokem 1992 a v úhradě nákladů na případný útlum důlních činností, které s vlastní těžbou nesouvisí. Stát by se měl dále podílet na vytváření nových pracovních příležitostí a měl by dbát na ochranu technických památek. Věřím, že v odpovědi mi předkladatel mnohé z toho nejasného objasní.

Nyní již ke struktuře kapitálových výdajů státního rozpočtu, tj. k příloze č. C. Moje první připomínka a pozměňovací návrh je směřován ke kapitole 313 - Ministerstvo práce a sociálních věcí.

V kódu 132000 navrhuji v řádku 1101, sloupec Návrh 1995 zaměnit číslovku 225,0 na 200,0 a v řádku 1108 v témže sloupci provést stejnou změnu. Z toho vyplývá, že potřeby pro ministerstvo se krátí o 25 miliónů korun.

V kódu 133000 navrhuji v řádku 1101, sloupec Návrhy 1995 změnit číslovku 83,4 na 108,4. V řádku 1108 v témže sloupci provést stejnou změnu. Získanou částku 25 milionů navrhuji rozdělit následujícím sociálním ústavům: Chotěšov, okres Litoměřice - 5 mil. Kč, Čermákovice, okres Znojmo - 10 mil. Kč, Mirošov, okres Rokycany - 5 mil. Kč, Životice, okres Opava - 5 mil. Kč.

Zdůvodnění: pozměňovacím návrhem sleduji cíl pomoci ústavům sociální péče v jejich tíživé situaci, protože některé z nich se v současné době potýkají s výrazným nedostatkem finančních prostředků potřebných pro obnovu budov, nebo mají být v důsledku vydání v restituci vystěhovány. Na rozdíl od ústavů má ministerstvo možnost v některých případech získat převodem od ministerstva pro správu národního majetku a jeho privatizaci prostory a vybavení po rušených pracovištích.

Další připomínky a pozměňovací návrhy se týkají kapitoly 327, Ministerstvo dopravy.

Celkově se v rámci této kapitoly plánuje vydat na výstavbu dálnic formou individuálních dotací částku 3500 mil. Kč v územním členění Čechy 3200 mil., Morava a Slezsko 300 mil. Kč. Odhlédneme-li od všech ostatních aspektů, nezbývá, než konstatovat, že se jedná o návrh nemorální a nespravedlivý. Očekává-li se příjem z poplatků za užívání silnic a dálnic ve výši 1400 mil. Kč a výnos silniční daně ve výši 4200 mil. Kč, pak v Čechách se vybere 3360 mil. Kč, na Moravě a ve Slezsku 2240 mil. Kč. Jsou-li vybrané částky v poměru 3:2, pak dotace na výstavbu dálnic, jak vyplývá ze státního rozpočtu, budou poskytovány v poměru 10:1.

Mám za to, že při sestavování dotací vláda nevzala v úvahu současný vývoj a neřídila se skutečnou potřebou, ale upřednostnila politické řešení. Na doklad tohoto tvrzení uvedu některé údaje, týkající se zatíženosti silnic. Jedná se o počet vozidel, které za 24 hodin projedou určitým tahem.

Na dálnici D5 v roce 1990 to bylo 7400 vozidel, v roce 1993 8967 vozidel, index 121. Dálnice D8, rok 1990 to bylo 8588 vozidel, rok 1993 10976 vozidel, index 128. Dálnice D35 v roce 1990 5778 vozidel, rok 1993 6562 vozidel, index 114. Silnice I/48, rok 1990 4349 vozidel, rok 1993 9726 vozidel, index 227.

Z uvedeného vyplývá, že na silnici I/48 je v současné době druhý největší provoz v celé ČR a její zatíženost je srovnatelná se zatížeností dálnic. Přesto prostřednictvím státního rozpočtu na výstavbu této komunikace nejsou přidělovány žádné individuální dotace. Za 4 roky se zde postaví v rámci rekonstrukce cca 6,5 km čtyřpruhové komunikace parametrů R 22,5, kdežto dálnice D5, na které je v současné době menší provoz než na této komunikaci, se postaví za stejnou dobu cca 80 km.

Na tahu jih a sever Evropy, který tvoří komunikace I/52, D35 a I/48, je nutné urychleně zahájit a dobudovat za přímé podpory státu tyto úseky: D53/11 - Velký Újezd - Lipník, I/48 - Rychaltice - Frýdek Místek - hranice Polska.

Současně s nimi je nutné vybudovat obchvat Lipníka, Bělotína a odstranit na této komunikaci úrovňové křížení silnice I/48 a silnice II/482, které je nazýváno křižovatkou smrti, protože zde v průměru ročně zahynou 4 osoby. Tyto akce jsou rok od roku odkládány. Na komunikaci I/48 leží také místo s nejhustším silničním provozem mimo městskou zástavbu. Je jím most u Příbora, kde za 24 hodin projede 24000 vozidel. Přesto se nenajde několik málo milionů korun na vybudování zrychlovacího pruhu.

Tento nepoměr navrhuje zlepšit následujícím způsobem.

Kód 272000 navrhuji v řádcích 1108, 1113, 1115, 1117, 1119 a 1121 - sloupec Návrh 1995, snížit uvedené částky o 10%, tj. o celkovou částku 320 mil. Kč. Získanou částku navrhuji rozdělit následovně;

navrhuji zařadit novou akci - název stavby 35111 Velký Újezd - Lipník, zahájení - dokončení 1995/1998, sloupec řádku 1124, forma účasti státního rozpočtu na financování programu, individuální investiční dotace PO, návrh 1995 - 90 mil. Kč, zbývá po 31. 12. 1995 - 1120 mil. Kč, akce celkem 1210 mil. Kč.

Zbylou částku 230 mil. Kč, což je rozdíl mezi částkou 320 získanou v 10% krácení akcí v kódu 22700 a částkou 90 mil. Kč vynaloženou na výstavbu dálnice Velký Újezd - Lipník navrhuji převést v rámci kapitoly 327 na posílení prostředků určených pro výstavbu a technickou obnovu silniční sítě, kód 271000, za účelem financování následujících akcí.

Jako první navrhuji zařadit - název stavby - výstavba silnice I/48 Příbor - Rychaltice, zahájení - dokončení 1994/1996, sloupec řádku 1113, forma účasti státního rozpočtu na financování programu individuální investiční dotace RO. Očekávaná skutečnost 1994 - 41 mil. Kč, návrh pro rok 1995 - 180 mil. Kč, zbývá po 31. 12. 1995 - 40 mil. Kč. Akce celkem 261 mil. Kč.

Výstavbu tohoto úseku silnice je nutno výrazně urychlit, protože provoz je veden na náhradních komunikacích.

Prostředky ve výši 120 mil. Kč, které jsou přiděleny pro rok 1995 na výstavbu silnice I/48 Příbor - Rychaltice a přijetím pozměňovacího návrhu se uvolní, doporučuji k využití takto.

1. 30 mil. Kč k navýšení prostředků, určených pro akci obchvat Lipníka, 1. stavba, jedná se o tah D35.

2. 15 mil. Kč k navýšení prostředků, určených pro akci obchvat Lipníka, 2. stavba, rovněž na tahu D35.

3. 45 mil. Kč pro zahájení akce Bělotín na tahu I/48.

4. 30 mil. Kč pro zahájení akce Rybí - mimoúrovňové křížení silnic I/48 a II/482.

Jako druhou akci navrhuji zařadit název stavby - výstavba silnice I/48 Rychaltice - Frýdek Místek, zahájení - dokončení, 1995/1999, sloupec řádku 1115, forma účasti státního rozpočtu na financování programu, individuální investiční dotace RO, návrh dotace pro rok 1995 - 50 mil. Kč, zbývá po 31. 12. 1995 475 mil. Kč. Akce celkem 525 mil. Kč.

Obdobně nespravedlivým a nemorálním způsobem jsou přerozdělovány dotace na stavby ve zdravotnictví. Jejich financování probíhá ze dvou zdrojů, kapitoly 335 - Ministerstvo zdravotnictví a kapitoly 398 - Všeobecná pokladní správa.

Celkově se předpokládá formou individuálních dotací vydat 4 641,5 mil. Kč ve členění Čechy 3 592,7 mil. Kč, Morava a Slezsko 1 048,8 mil. Kč. Zlepšit tento nepoměr navrhuji obdobným, nejméně bolestným způsobem jako u financování dálnic a silnic.

Kapitola 335 - Ministerstvo zdravotnictví.

Kód 336010 v řádcích 1109, 1115, 1117, 1119, 1123, 1125 a 1134 ve sloupci "návrh 1995" navrhuji uvedené částky snížit o 5%. Získané prostředky ve výši 117 mil. Kč použít k financování následující stavby:

Název stavby: Nemocnice Zlín, porodnice, zahájení/dokončení 1989/1996, sloupec řádku 1140, forma účasti státního rozpočtu na financování programu, individuální dotace PO, očekávaná skutečnost 1994 168 mil. Kč, návrh pro rok 1995 117 mil. Kč, zbývá po 31. 12. 1995 45 mil. Kč, akce celkem 323 mil. Kč.

Kapitola 398 - Všeobecná pokladní správa.

Kód 981000. Navrhuji v řádcích 1109, 1111, 1113, 1115, 1121, 1123, 1125, 1127, 1129 a 1133 sloupec "návrh 1993" snížit uvedené částky o 10%. Získané prostředky ve výši 115 mil. Kč přidělit pro financování následujících staveb:

1. Název stavby: Nemocnice Nové Město, pavilón chirurgie, zahájení/dokončení 1994/1997, sloupec řádku 1135, forma účasti státního rozpočtu na financování programu, individuální dotace PO, návrh 1995 85 mil. Kč, akce celkem 327 mil. Kč.

2. Název stavby: Nemocnice Uherské Hradiště, pavilon izolace, zahájení/dokončení 1994/1997, sloupec číslo řádku 1137, forma účasti státního rozpočtu na financování programu, individuální dotace PO, návrh pro rok 1995 30 mil. Kč, akce celkem 193 mil. Kč.

V souvislosti s poskytováním dotací zdravotnickým zařízením v této kapitole doporučuji prověřit, zda nemocnice Kroměříž a další již nebyly schváleny k privatizaci. V případě, že tomu tak bude, dotaci neposkytovat a navrhuji finanční prostředky přidělit na výstavbu nemocnice v Prostějově a ve Valašském Meziříčí.

Nyní ještě několik slov k Fondu tržní regulace. Dobře fungující fond ve své podstatě znamená nejpřijatelnější zásahy státu do tržního mechanismu a je neporovnatelně lepší, než poskytování individuálních dotací. Při intervenčních nákupech musí být pouze jedno kritérium, a tím je kvalita příslušného zemědělského produktu. Jakákoliv jiná hlediska, například jak kdo vyplácí restituce, nemá zde místo. Při poskytování individuálních dotací velmi často zvítězí subjektivní hledisko, nikoliv argumenty. Proto navrhuji, aby v tabulce číslo 10 částka 1 500 mil. Kč, rezervovaná na zákon o státní službě, byla snížena na částku 1 000 mil. Kč, to je o částku 500 mil. Kč. O tuto částku aby byl posílen Fond tržní regulace pro intervenční nákup cukru. Vinou špatné zemědělské politiky státu i cukrovarů došlo k výraznému poklesu osevních ploch cukrovky, což vede k růstu cen cukru. Bez příslušné motivace hrozí nebezpečí, že se osevní plocha dále sníží a bude nutné dovážet tento, u nás vždy v minulosti exportní produkt.

Žádný z přednesených pozměňovacích návrhů, kromě toho prvého, který se týká přerozdělení získaných prostředků prodejem kupónových knížek, nemění příjmovou ani výdajovou část rozpočtu a neznamená přesuny mezi kapitolami. Některé z nich bude zřejmě ještě nutné před hlasováním upřesnit na základě odpovědí předkladatele.

Dalo by se hovořit o dalších částech rozpočtu a o věcech, které s tím bezprostředně souvisejí a dotýkají se občanů. Bezesporu sem patří například dluhová služba, protože dluhy nesplácí stát, ale jeho občané, nebo také to, zda reálná hodnota koruny odpovídá její dnešní směnné hodnotě, protože nesprávně stanovený kurs sice v některých případech může působit proexportně, ale na druhé straně z našich občanů v zahraničí dělá turisty druhé kategorie. Ve svém vystoupení nemohu ale obsáhnout vše.

Co říci na závěr. Rozpočet tak, jak je postaven, odráží centralistický charakter státu, prosazuje zájmy centrální byrokracie a s ní spjatých úzkých zájmových skupin. Jeho ekonomický význam z hlediska podpory hospodářskému růstu je minimální, svědčí o nahodilém vlivu rozpočtu na strukturální přeměny, které jsou více výsledkem kompromisu zájmových skupin, než žádoucí objektivní analýzy, a odhadu strukturálních potřeb rozvoje ekonomiky. Zásadní vliv na rozvoj hospodářské aktivity může mít výrazné snížení daní. Vláda naopak dále hodlá podvazovat hospodářský růst zdaňováním kapitálových zisků. Takováto politika se stává přítěží nejen našich občanů, ale je špatným signálem pro zahraniční investory, kteří uvažují o umístění svých firem, respektive ty, kteří již pobočku v České republice mají.

Předložený návrh rozpočtu je z hlediska stále rostoucích daní pro občany, tak i z hlediska zatěžování podnikatelské sféry brzdou hospodářského rozvoje, zbytečně prodlužuje období utahování opasků a státně -socialistické kontroly hospodářských procesů a je de facto nástrojem politické kontroly.

Rozpočet ignoruje pravidlo rovnoměrného rozvoje celého území, což se obrací proti zájmům především těch částí státu, které nemají, nemohou a ani nechtějí mít své představitele v rodinných i jinými svazky propojených skupinách ovládajících ministerstva a centrály pražských politických stran. Jako takový je diskriminační, nespravedlivý a destabilizační. Před druhou světovou válkou se důsledky hospodářské krize řešily rovněž asymetricky, na úkor pohraničí, a reakce na sebe nedala dlouho čekat.

Vážené kolegyně, vážení kolegové, nedávno jsme si připomněli dvousté výročí událostí, kdy pařížský lid pod heslem "Svoboda, rovnost, bratrství" útokem na Bastillu zahájil novou etapu ve vývoji lidské společnosti. Od té doby demokraticky smýšlející lidé hodnotí a dělí probíhající procesy či události na demokratické a nedemokratické podle vztahu k tomuto heslu. Vycházíme-li z některých částí rozpočtu, např. kapitoly dopravy či zdravotnictví, pak musíme konstatovat, že rozpočet je nedemokratický, protože nezabezpečuje faktickou rovnost občanů. Ta je pouze na straně příjmů, kdy občané platí stejné daně na celém území, není však na straně výdajů, kdy je preferována pouze jedna jeho část - Čechy. Pozměňovací návrhy přednesené k těmto kapitolám nespravedlnost neodstraňují a jejich přijetí by bylo z naší strany chápáno jako projev dobré vůle Poslanecké sněmovny, ale také varování vládě, že v příštím roce nebude vůle schválit nevyrovnaný a řádně nezdůvodněný návrh státního rozpočtu. V opačném případě si veřejnost udělá o demokratických poměrech u nás obrázek sama. Děkuji.

Předseda PSP Milan Uhde: Dostal jsem přihlášku k faktické poznámce od pana místopředsedy Ledvinky. Tomu nemohu odříci slovo, ale pak nelítostně přeruším naše zasedání na 50 minut a vyhlásím polední přestávku. Všem, kdo by ještě chtěli replikovat, říkám, že už dostanou příležitost až po obědě.

Pane místopředsedo, máte slovo.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Pane předsedo, dámy a pánové, mám technickou poznámku ke dvěma věcem. Nepodezřívám pana kolegu Kačenku, že je v jakýchsi strukturách protiarmádních nebo jiných, ale zdá se mi, že nedodržujeme své vlastní usnesení. My jsme si řekli, jak budeme postupovat v přípravě a projednávání rozpočtu a kolega Kačenka to nedodržel. Navíc ho prosím, aby stáhl svůj požadavek, který zde vznesl. Jde o skutečnost, že své pozměňovací návrhy chce upřesňovat. Neumím si představit, jak bychom o nich hlasovali. Prosím, aby kolega Kačenka tento svůj požadavek stáhnul.

Pak mi dovolte před obědem poprosit všechny poslance, aby dodržovali usnesení 588/1990, které jsme přijali. Poslanec, který ve sněmovně vystoupí k věci, na které má on sám nebo osoba jemu blízká zájem, osobní zájem vyplývající zejména z jeho profese, mimoparlamentní funkce nebo podnikatelské či jiné účasti, sdělí tuto skutečnost sněmovně před zahájením svého příspěvku. Prosím, aby to bylo dodržováno.

Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu místopředsedovi. Vyhlašuji polední přestávku 50 minut. V jednání budeme pokračovat ve 13.52 hodin. Přeji vám dobrou chuť.

(Schůze byla přerušena ve 13.02 hodin.)

(Jednání opět zahájeno ve 14.01 hodin.)

Předseda PSP Milan Uhde: Vítám pana společného zpravodaje Tomáše Ježka. Prosím pana poslance Josefa Hájka, aby se ujal slova a přednesl svoje pozměňovací návrhy. Připraví se pan poslanec Jan Vraný.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP