Ministr pro hospodářskou soutěž ČR
Stanislav Bělehrádek: Vážený
pane předsedající, vážené
poslankyně, vážení poslanci, z pověření
vlády České republiky odůvodňuji
návrh novely zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon č. 63/1991 Sb., o ochraně
hospodářské soutěže, ve znění
zákona č. 495/1992 Sb.
Zákon o ochraně hospodářské
soutěže nabyl účinnosti dnem 1. března
1991 a působí s minimálními změnami
obsaženými v první novele, vyvolanými
zánikem federace, přes dva a půl roku. Za
dobu působení zákona došlo u nás
nejen k podstatným ekonomickým změnám,
ale také k významným změnám
v právním řádu. Byl zejména
zrušen hospodářský zákoník
a nahrazen obchodním zákoníkem, byl přijat
nový zákon o účetnictví a došlo
k rozsáhlé novelizaci občanského zákoníku.
Tyto změny způsobily značné výkladové
problémy, neboť některé právní
normy nabyly zcela jiný obsah. Dosavadní praxe z
uplatňování zákona prokázala
také jeho závažné mezery či měně
vhodné právní konstrukce.
Současně je žádoucí přistoupit
alespoň částečně k harmonizaci
soutěžního práva České
republiky se soutěžním právem Evropského
společenství.
Z výše uvedených důvodů byl zpracován
návrh druhé novely zákona, jehož cílem
je dosáhnout těchto základních změn:
1. Uvést zákon do souladu s obchodním zákoníkem.
Ten lze považovat za základní normu upravující
chování v podnikání. Proto se pro
subjekty, účastnící se hospodářské
soutěže, navrhuje zavést místo pojmu
"podnikatel" a "podnik" pojem "soutěžitel".
2. Zpřesnit vymezení účelu zákona
a předmětu právní úpravy. Účelem
zákona i předmětem právní úpravy
je ochrana konkurence, nikoliv konkurentů.
3. Zpřesnit a rozšířit osobní
působnosti zákona. V dosavadním ustanovení
zákona nejsou uvedena sdružení podnikatelů,
ať profesní nebo zájmová, tedy svazy
podnikatelů, živnostenská společenstva,
podnikatelské komory. Praxe prokázala, že existují
četné případy, kdy právě
tato sdružení závažným způsobem
omezují nebo vylučují hospodářskou
soutěž v daném oboru podnikání.
Jasné určení, že zákon se vztahuje
na všechny subjekty, mající možnost ovlivnit
hospodářskou soutěž, i když nejsou
podnikateli, je jedním z hlavních cílů
této novely. Tím se nové vymezení
osobní působnosti dává také
do souladu s obchodním zákoníkem.
4. Zavést novou formulaci všeobecného zákazu
dohod, narušujících hospodářskou
soutěž. Zákaz se vztahuje nejen na dohody mezi
soutěžiteli, ale i na jejich jednání
ve vzájemné shodě.
5. Umožnit vydávat vedle individuálních
výjimek též výjimky obecně pro
určitou skupinu dohod. Jsou to např. smlouvy o výhradním
nákupu nebo prodeji. Navrhuje se, aby vedle možnosti
individuálních výjimek bylo Ministerstvo
pro hospodářskou soutěž v zájmu
pružnosti v obchodních vztazích oprávněno
povolit vyhláškou i obecnou výjimku.
6. Změnit nevyhovující právní
úpravu kontroly spojování podniků.
Spojování podniků by mělo být
posuzováno z hlediska změny struktury trhu a nikoliv
podle vlastního právního aktu, tj. zpravidla
smlouvy, která ke spojení vede. Na rozdíl
od dosavadní úpravy Ministerstvo pro hospodářskou
soutěž již nebude schvalovat platnost dohod,
ale spojení jako takové. Svým rozhodnutím
buď povolí nebo nepovolí.
7. Přijmout další účinná
opatření k dosažení účelu
zákona.
Mezi ně patří možnost uložit v
případě závažného narušení
hospodářské soutěže povinnost
převodu části podniku nebo povinnost k rozdělení
soutěžitele.
V návrhu je také konkrétnější
úprava správního řízení
ve věcech ochrany hospodářské soutěže.
V neposlední řadě je to také zvýšení
sazeb pokut za porušení zákona; z dosavadních
5% na 10% z čistého obratu, což odpovídá
soutěžnímu zákonodárství
evropských států, a pro nepodnikatele zavést
sankci, která nebude vázána na čistý
obrat.
S ohledem na celospolečenský význam řádné
ochrany hospodářské soutěže se
navrhuje, aby novela nabyla účinnosti dnem vyhlášení.
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, žádám vás jménem vlády
České republiky o projednání novely
zákona o ochraně hospodářské
soutěže a o její schválení.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji
panu ministrovi. Prosím, aby se nyní slova ujal
společný zpravodaj výborů Poslanecké
sněmovny pan poslanec Ludvík Motyčka.
Poslanec Ludvík Motyčka: Pane předsedající,
vážené kolegyně, vážení
kolegové, předkládaná novela zákona
č. 63/1991 Sb., o ochraně hospodářské
soutěže ve znění zákona č.
495/1992 Sb. byla projednána v průběhu září
a října ve výborech hospodářském
a zemědělském.
Při projednávání v těchto výborech
nebyla uplatněna žádná připomínka
nebo pozměňovací návrh k sněmovnímu
tisku 501. Oba výbory doporučily tuto novelu přijmout.
S ohledem na výsledek projednávání
ve výborech doporučuji Poslanecké sněmovně,
aby vládní návrh novely zákona č.
63/1991 Sb., o ochraně hospodářské
soutěže, ve znění zákona č.
495/1992 Sb. schválila.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji
panu společnému zpravodaji. Otevírám
rozpravu, do níž se přihlásil jako první
pan kolega Motyčka, takže ho prosím, aby zůstal
u řečniště.
Poslanec Ludvík Motyčka: Děkuji. Váženě
kolegyně a kolegové, při projednávání
společné zprávy na legislativním odboru
Poslanecké sněmovny za účasti zástupce
předkladatele vyplynulo několik připomínek
technického charakteru a několik upřesňujících
doplnění, které nemají žádný
věcný vliv na projednávaný tisk.
Dovolte mi, abych tyto připomínky přednesl
jako pozměňovací návrhy.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Pane kolego,
pokud vás můžu přerušit, omlouvám
se za to, pozměňovací návrhy k tomuto
tisku, které jste předložil, byly rozdány
všem poslancům. Myslím, že je není
třeba číst, pokud někdo nevznese požadavek,
aby byly přečteny. Technická poznámka
pan kolega Benda.
Poslanec Marek Benda: Domnívám se, že
podle protokolu musí být pozměňovací
návrhy přečteny.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Pan kolega
Benda žádá, aby pozměňovací
návrhy byly přečteny. Nezbývá
nám tedy, pane společný zpravodaji, než
abyste je přečetl.
Poslanec Ludvík Motyčka: První připomínka
k návrhu zákona samotného. Navrhuje se doplnit
slova "a zákon č. 513/1991 Sb., obchodní
zákoník, ve znění zákona č.
264/.1992 Sb., zákona č. 591/1992 Sb. a zákona
č. 600/1992 Sb.".
K bodu 16. Slova "podle § ř odst. 3" se
nahrazují slovy "podle § 5 odst. 3". Je
tam tedy zjevný překlep.
K bodu 22. Za slovo "podniků" se připojuje
odkaz na poznámku pod čarou č. 2a) a slovo
"soutěžitelů". Poznámka pod
čarou č. 2a) zní: "§ 5 obchodního
zákoníku". Jedná se o upřesnění,
že se jedná o podniky soutěžitelů,
nikoli o jiné podniky.
K bodu 23. V § 8 odst. 2 se vypouštějí
slova "případně jeden nebo více
podnikatelů,". V odst. 3 se slovo "podnikatelé"
nahrazují slovem "soutěžitelé".
K bodu 24. Slova "zúčastněné
strany" se nahrazují slovy "zúčastnění
soutěžitelé" a slovo "strany"
se nahrazují slovem "soutěžitelé".
K bodu 27. Za slova "k převodu části
podniku" se vkládá slovo "soutěžitelé".
Aby bylo zřejmé, že se jedná o podnik
soutěžitele.
K bodu 35. Má toto znění: "V §
19 odst. 1 písm. c) se slovo "úřadu"
nahrazuje slovem "ministerstva". V odst. 2 se slova
"úřadu příslušného
podle sídla podniku" nahrazují slovem "ministerstvu".
Ve druhé větě se slovo "úřadu"
nahrazuje slovem "ministerstvu" a slovo "příslušná"
se vypouští."
K bodu 39. Má toto upřesňující
znění: "V textu zákona, kromě
§ 19 odst. 4 písm. a), se pojmy "podnik"
a "podnikatel" nahrazují pojmem "soutěžitel",
pojem "úřad" se nahrazuje pojmem "ministerstvo"
a pojem "fúze" se nahrazuje pojmem "spojení
podniků."
Dále v čl. II Slova "pokud ministerstvo na
žádost sdružení nepovolilo výjimku
nebo zákon nestanoví jinak" se nahrazují
slovy "pokud ministerstvo na žádost sdružení
nepovolí výjimku nebo zvláštní
zákon nestanoví jinak". Je tam pouze otázka
minulého a přítomného času.
Další pozměňovací návrh
se týká bodu 30. V § 12 se za odst. 1 vkládá
odst. 2, který zní: "Účastník
se může dát v řízení na
základě plně moci zastupovat zástupcem,
jehož si zvolí. V téže věci může
mít současně jen jednoho zvoleného
zástupce."
V odst. 6 se na konci doplňuje tato věta: "Ministerstvo
je povinno učinit opatření, aby nahlédnutím
do spisu nebylo porušeno obchodní tajemství.
3)". Poznámka č. 3) zní: "§
17 obchodního zákoníku."
Odst. 7 zní (je to jiná formulace, jinak věcně
všechno stejné): "Není-li stanoveno jinak,
postupuje se v řízení u ministerstva podle
ustanovení správního řádu.
4)". Odvolávka č. 4). Poznámka pod čarou
č. 3) se označuje jako poznámka č.
4).
Odstavce 2 až 7 se označují jako odstavce 3
až 8.
Předposlední pozměňovací návrh
je vložení nového bodu za bod 32, který
zní: V § 16 se na konci věty tečka vypouští
a připojují se slova "a to i po dobu dvou let
od skončení pracovního poměru k ministerstvu".
Konečně poslední pozměňovací
návrh, který nemáte v písemné
podobě před sebou se dotýká bodu 24,
kde za § Ba se za odst. 3 připojuje další
odst. 4, který zní:
"Odst. 4. Ustanovení odstavců 1-3 se nevztahují
na Fond národního majetku České republiky
a Pozemkový fond České republiky po dobu
12 měsíců od získání
kontroly nad podnikem jiného soutěžitele podle
§ 8."
To jsou všechny pozměňovací návrhy.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Kdo se dále hlásí do rozpravy? Prosím,
pan kolega Vik. (Poslanec Vik hlásí číslo
náhradní karty.) Kolega Vik má náhradní
kartu č. 2. Do rozpravy se nikdo nehlásí?
Takže do rozpravy se nikdo nehlásí, končím
ji a ptám se pana ministra, zda-li si přeje vyjádření
k pozměňovacím návrhům.
Ministr pro hospodářskou soutěž ČR
Stanislav Bělehrádek: Vážené
poslankyně, vážení poslanci, všechny
pozměňovací návrhy byly projednány
s pracovníky našeho ministerstva a se mnou. Chtěl
bych říci, že se jedná o tři
skupiny pozměňovacích návrhů.
První skupina jsou legislativně-technické
úpravy, které vedou ke zpřesnění
znění zákona, aby výklad byl jasný,
jednoznačnější a kvalitnější.
Další skupina je ochrana obchodního tajemství.
Domnívám se, že je to velmi důležitá
a zásadní věc, která by měla
být promítnuta do tohoto zákona. Při
šetření podnětů pracovníky
našeho ministerstva se setkáváme s obchodním
tajemstvím a vzniká nebezpečí, že
toto obchodní tajemství by mohlo být rozšiřováno
do veřejnosti, která by tohoto obchodního
tajemství mohla využívat a zneužívat.
Proto je navrhováno, aby obchodní tajemství
bylo chráněno nejen při nahlédnutí
do spisů, ale také vůči pracovníkům
Ministerstva pro hospodářskou soutěž,
kteří nesmějí toto tajemství
sdělovat po dobu 24 měsíců, kdy skončí
pracovní poměr na našem ministerstvu.
Poslední zásadní změna je v §
8. Je to personální unie, kde se navrhuje udělovat
výjimky pro Fond národního majetku a Pozemkový
fond na dobu 12 měsíců, aby nemuseli žádat
o schválení. Řízení o schválení
fúze by mohlo přinést vážné
komplikace ve druhé vlně kupónové
privatizace, a to bychom nechtěli. Proto pozměňující
návrh podporujeme a doporučujeme ke schválení.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji
panu ministrovi a prosím, aby se slova ujal opět
společný zpravodaj výborů pan kolega
Motyčka.
Poslanec Ludvík Motyčka: Pane předsedající,
já se domnívám, že je možné
přistoupit k hlasování o pozměňovacích
návrzích.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Ptám
se, jakým způsobem si myslíte, že by
se mělo hlasovat?
Poslanec Ludvík Motyčka: Doporučoval
bych sněmovně, aby o pozměňovacích
návrzích, které jsou uvedeny písemnou
formou na první straně, hlasovala jako o celku,
poněvadž jsou to víceméně legislativně-technické
úpravy.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Má někdo proti tomuto postupu výhrady? Není-li
tomu tak, prosím, abyste se znovu zaprezentovali, abychom
mohli zahájit hlasování. Děkuji.
Ptám se, kdo ve 190. hlasování souhlasí
s pozměňovacími návrhy uvedenými
na první straně rozdaného tisku a přednesenými
panem poslancem Motyčkou. Kdo je pro? Kdo je proti? Kdo
se zdržel hlasování? Děkuji.
Konstatuji, že tento návrh byl přijat. 95 poslanců
hlasovalo pro, nikdo nebyl proti, 2 se zdrželi hlasování.
Poslanec Ludvík Motyčka: Dále bych
doporučoval, aby bylo hlasováno o pozměňovacím
návrhu, který se dotýká bodu 30 na
druhé straně.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Kdo tedy ve 191. hlasování souhlasí s tímto
pozměňovacím návrhem, ať zvedne
ruku a hlasuje. Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Děkuji.
Tento návrh byl přijat. 102 poslanců hlasovalo
pro, nikdo nebyl proti, 1 se zdržel hlasování.
Poslanec Ludvík Motyčka: Dále bych
doporučoval, aby bylo hlasováno o novém bodu,
který by měl být vložen za bod 32, kde
se prodlužuje doba o 2 roky pro zaměstnance úřadu
v dodržování obchodního tajemství.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Kdo ve 192. hlasování s tímto návrhem
souhlasí? Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Děkuji.
I tento návrh byl přijat. 113 poslanců a
poslankyň hlasovalo pro.
Poslanec Ludvík Motyčka: A konečně
jako poslední pozměňovací návrh
k bodu 24, kde se souhlasí s výjimkou pro Fond národního
majetku.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Ptám se, kdo ve 193. hlasování souhlasí
s tímto pozměňovacím návrhem.
Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování? Děkuji.
I tento návrh byl přijat. 104 poslankyň a
poslanců hlasovalo pro, 1 byl proti, 13 se zdrželo
hlasování.
Poslanec Ludvík Motyčka: Pane předsedající,
to byly všechny pozměňovací návrhy
a domnívám se, že sněmovna může
hlasovat o zákoně jako o celku.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Nyní budeme hlasovat o celém vládním
návrhu zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon č. 63/1991 Sb., o ochraně
hospodářské soutěže, ve znění
zákona č. 495/1992 Sb. podle sněmovního
tisku 501, ve znění společné zprávy
výborů Poslanecké sněmovny podle sněmovního
tisku 640 a schválených pozměňovacích
návrhů.
Ptám se, kdo ve 194. hlasování na této
schůzi souhlasí s tímto návrhem. Kdo
je proti? Kdo se zdržel hlasování? Děkuji.
Konstatuji, že 126 pro, nikým proti a 1 zdrženým
hlasem jsme odsouhlasili novelu tohoto zákona. Děkuji
panu ministrovi a děkuji panu společnému
zpravodaji. Prosím, pane ministře.
Ministr pro hospodářskou soutěž ČR
Stanislav Bělehrádek: Vážené
paní poslankyně, vážení páni
poslanci, chtěl bych poděkovat sněmovně
za schválení tohoto zákona, neboť přispěje
k tomu, aby byla lépe chráněna konkurence
a konkurenční prostředí v naší
republice.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Dalším bodem je
Přihlásil se předseda klubu ODS kolega Honajzer.
Prosím o klid, dámy a pánové.
Poslanec Jiří Honajzer: Vážený
pane místopředsedo, dámy a pánové,
dovolte, abych v tomto okamžiku požádal sněmovnu
o 30 minutovou přestávku pro jednání
poslaneckých klubů. Děkuji vám za
vstřícnost.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Jen bych poprosil o jednu laskavost všechny poslanecké
kluby, aby se současně zabývaly také
otázkou přerušeného bodu. Jedná
se o uvolnění a volbu nového člena
vyšetřovací komise akce Norbert, Zásah
apod. Děkuji a přerušuji schůzi do 11.15
hodin.
(Jednání přerušeno v 10.40 hodin.)
(Jednání zahájeno v 11.23 hodin.)
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Dalším
bodem našeho jednání je "Návrh
usnesení Poslanecké sněmovny, kterým
se žádá vláda, aby neprodleně
předložila Poslanecké sněmovně
návrh zákona o vyšších územních
samosprávných celcích".
Návrh na zařazení tohoto bodu přednesl
jménem pěti klubů poslanec Jaroslav Ortman.
Prosím ho, aby se ujal slova.
Poslanec Jaroslav Ortman: Vážený pane
místopředsedo, vážený pane předsedo,
přečetl bych vám návrh usnesení
jménem pěti opozičních klubů
k tomuto bodu. Než tak učiním, dovolte mi krátkou
rekapitulaci.
Ústava České republiky praví ve svém
čl. 99, že Česká republika se člení
na obce, které jsou základními územními
samosprávnými celky. Vyššími samosprávnými
celky jsou země nebo kraje. Územní samosprávné
celky jsou územními společenstvími
občanů, která mají právo na
samosprávu. Tak praví čl. 100 a dodává,
že zákon stanoví, kdy jsou správní
obvody.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Pane kolego,
promiňte, že vás přerušuji. Dámy
a pánové, prosím o klid.
Poslanec Jaroslav Ortman: Obec je vždy součástí
vyššího územního samosprávného
celku. Konečně odst. 3 tohoto článku
říká, že vytvořit nebo zrušit
vyšší územní samosprávný
celek lze jen ústavním zákonem.
Vláda České republiky se ve svém programovém
prohlášení zavázala k následujícímu:
Základnímu demokratickému požadavku
přenesení rozhodovacích pravomocí
a odpovědnosti co nejblíže k občanovi
bude odpovídat i územní uspořádání
státu, jehož základem budou samosprávné
obce, přirozené regiony, případně
historické územní celky, vybavené
odpovídajícími kompetencemi a prostředky,
jež sníží jejich závislost na rozpočtu
republiky a posílí spoluodpovědnost občana
za rozvoj komunity, v níž žije. Vytvoříme
- říká vláda podrobný rámec,
který umožní přirozený vznik
samosprávných celků na základě
podmínek a mechanismů zakotvených v ústavě.
Vláda bude touto cestou řešit požadavky
na zvýšení samosprávného postavení
jednotlivých oblastí Čech, Moravy a Slezska.
Jak víme, na podzim roku 1994 by měly být
volby do obcí a případně - pokud budou
ustaveny - vyšších samosprávných
celků. Pokud by tyto celky nebyly ustaveny v tomto období,
pak by v případě, že by se tak stalo
na závěr volebního období nebo období
vlády, vlastně vláda předjímala
a říkala něco, co bude závazné
i pro příští vládu.
Domníváme se, že prodlení je nepřípustné
a že by se mělo splnit usnesení, respektive
programové prohlášení vlády.
Proto vám předkládám návrh
usnesení Poslanecké sněmovny Parlamentu České
republiky:
"Poslanecká sněmovna Parlamentu žádá
vládu České republiky, aby neprodleně
předložila Poslanecké sněmovně
návrh ústavního zákona o vyšších
územních samosprávných celcích."
Tolik k návrhu usnesení.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji
a otevírám k tomuto bodu rozpravu. Písemně
se přihlásili dva kolegové. První
s pozměňovacím návrhem kolega Kubiš,
s druhým kolega Hrdý.
Poslanec Josef Kubiš: Vážené kolegyně,
vážení kolegové, klub KDU-ČSL
se zabýval podrobně touto otázkou a ve svém
pozměňovacím návrhu bych chtěl
říci, že se opíráme o usnesení
dočasně poslanecké parlamentní komise,
kde tato komise - jak víme všichni - má paritní
zastoupení a pracuje permanentně. Na posledním
zasedání této komise byl přednesen
podobný návrh, aby ministr vnitra poskytl komisi
podklad pro přípravu na projednání
zákonných norem v oblasti reformy veřejně
správy.
Proto podávám pozměňovací návrh
v tom smyslu, že Poslanecká sněmovna žádá
vládu, aby neprodleně předložila Poslanecké
sněmovně Parlamentu České republiky
harmonogram postupu reformy veřejné správy
a s tím souvisejících legislativních
kroků včetně zásad ústavního
zákona o zřízení vyšších
územních samosprávných celků.
Chtěl bych říci, že stejného
názoru je i klub KDS. Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Prosím
nejdříve o jednu organizační záležitost.
Poprosil bych pana kolegu Ortmana, jestli by mohl plnit funkci
zpravodaje. Děkuji. Poprosím pana kolegu Hrdého.
Poslanec Karel Hrdý: Vážený pane
předsedající, vážený pane
místopředsedo vlády, vážené
dámy, vážení pánové, byli
jsme to právě my nebo respektive zástupci
našeho klubu, kteří iniciovali zmíněná
usnesení, jak v dočasné komisi pro územní
správu, tak ve výboru pro veřejnou správu,
kde bylo přijato podobné usnesení.
Když se provede průnik těchto usnesení,
dostáváme znění, které přednesl
můj předřečník. Domnívám
se, že mé znění je téměř
shodné, takže bych chtěl učinit prohlášení,
že klub poslanců sociální demokracie
podpoří toto usnesení, které bylo
předneseno.