Přítomni: Místopředsedové
PSP J. Vlach, J. Kasal, K. Ledvinka a 173 poslanců.
Za vládu České republiky: místopředseda
vlády J. Kalvoda, místopředseda vlády
a ministr zemědělství J. Lux, ministr zdravotnictví
P. Lom, ministr spravedlnosti J. Novák.
(Jednání opět zahájeno v 9.09 h.)
Místopředseda PSP Jan Kasal: Paní
poslankyně, páni poslanci, přeji vám
hezké dobré jitro. Věřím, že
vaše sny se ubíraly tím směrem, že
přicházíte do parlamentu odpočati,
připraveni, abychom zvládli náročný
program dnešního dne.
Ze schváleného pořadu nám zbývá
projednat ještě pět bodů. Je to projednání
nové Zprávy o stavu vysílání
a o činnosti Rady České republiky pro rozhlasové
a televizní vysílání, dále
je to Vládní návrh zákona, kterým
se mění a doplňuje zákon č.
229. Potom je to Návrh pana poslance Josefa Janečka
a dalších na vydání zákona, kterým
se mění zákon č. 482/1991 Sb., o sociální
potřebnosti. Na závěr to jsou Interpelace,
otázky a podněty a odpovědi členů
vlády České republiky na interpelace a podněty.
Dostávám informaci, že do prezenční
listiny se zapsalo více než 100 poslanců, mám
tedy za to, že můžeme začít projednávat
bod
Podle zákona 103/1992 Sb. předložila Rada České
republiky pro rozhlasové a televizní vysílání
Poslanecké sněmovně zprávu o stavu
vysílání o své činnosti. Zprávu
jste obdrželi jako sněmovní tisk 147. Na 7.
schůzi Poslanecké sněmovny 24. března
tohoto roku jsme tuto zprávu neschválili a uložili
Radě České republiky pro rozhlasové
a televizní vysílání, aby předložila
Poslanecké sněmovně zprávu novou.
Tuto zprávu jsme obdrželi jako sněmovní
tisk 250.
Předloženou zprávou se zabýval výbor
pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež
a tělovýchovu, a proto nyní prosím
pověřeného zpravodaje pana poslance Koronthályho,
aby nás seznámil se stanoviskem tohoto výboru
a případně přednesl návrh na
usnesení.
Poslanec Vladimír Koronthály: Vážený
pane předsedající, vážený
pane předsedo, dámy a pánové, předložená
zpráva, kterou máme dnes projednat - tisk č.
250 - jak už pan předsedající řekl,
je přepracovanou verzí tisku 147 Zprávy o
stavu vysílání a o činnosti Rady České
republiky pro rozhlasové a televizní vysílání,
kterou předložila Rada České republiky
pro rozhlasově a televizní vysílání
podle § 2, odst. 2 zákona České národní
rady č. 103/1992 Sb., o Radě České
republiky pro rozhlasové a televizní vysílání,
a § 5, odst. 4 zákona České národní
rady č. 103/1992 Sb., o Radě České
republiky pro rozhlasově a televizní vysílání,
ve znění čl. III, odst. 2 zákona České
národní rady č. 36/1993 Sb., o některých
opatřeních v oblasti rozhlasového a televizního
vysílání, v únoru 1993 a kterou Poslanecká
sněmovna na své 7. schůzi v březnu
1993 neschválila.
Tato nová dnes projednávaná zpráva
(tisk 250), nová zpráva o stavu vysílání
a o činnosti Rady České republiky pro rozhlasové
a televizní vysílání, je podrobnou
a vyčerpávající informací jak
o činnosti rady, tak o stavu rozhlasového a televizního
vysílání v České republice.
Zpráva se zabývá posláním a
složením rady, dále stavem vysílání
v okamžiku zřízení rady, institucionálními
náležitostmi, činností rady, jejími
vnějšími vztahy, otázkami monitoringu
i legislativního procesu. Řada témat je do
zprávy vtělena nově jako reakce na požadavky
vzešlé z projednávání tisku 147,
např. složení rady, komentář
ke kmitočtové a licenční politice
rady, stav agendy, žádosti o licence, obsahové
aspekty v udělování licencí, otázky
monitoringu a programové analýzy. V přílohách
je to např. plán využití kmitočtu
pro rozhlas i televizi, seznam žadatelů o licence,
jakož i vzory a ukázky dalších dokumentů
a způsob práce.
Tuto předloženou zprávu projednal na své
11. schůzi dne 13. května 1993 výbor pro
vědu, vzdělání, kulturu, mládež
a tělovýchovu a posléze nepřijal žádné
usnesení. Jako zpravodaj mám povinnost vyjádřit
se před sněmovnou k tomuto projednávanému
tisku 250.
Dovolím si konstatovat, že ve srovnání
s původním textem 147 předkladatelé
odstranili všechny nedostatky, vytýkané původní
zprávě, doplnili všechny informace z projednávání
na plénu nebo z projednávání tehdy
ve výboru nebo ještě před tím
v tehdy existující výborové komisi
pro sdělovací prostředky. Vzhledem k tomu,
že zpráva obsahuje všechny požadované
náležitosti jak formálně tak obsahově,
a vzhledem ke kvalitě tohoto předloženého
textu navrhuji, aby Poslanecká sněmovna přijala
toto usnesení:
Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR schvaluje
novou zprávu o stavu vysílání a o
činnosti Rady ČR pro rozhlasové a televizní
vysílání (tisk 250)."
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Koronthálymu a prosím ho, aby zaujal
místo v lavici zpravodajů a aby se ujal svých
zpravodajských povinností.
Otevírám k tomuto bodu rozpravu. Do rozpravy se
prozatím přihlásil písemně
pan poslanec Zemina, takže ho prosím, aby se ujal
slova. Ostatní dámy a pány vyzývám,
aby se do rozpravy hlásili písemně.
Poslanec Ondřej Zemina: Vážený
pane předsedo, vážený pane místopředsedo,
dámy a pánové, dovolte mi, abych se i já
několika myšlenkami dotkl projednávaného
tématu, nové zprávy o stavu vysílání
a o činnosti Rady ČR pro rozhlasové a televizní
vysílání. Předesílám,
že budu především vycházet z obsahu
tisku 250 a z projednávání tohoto bodu ve
výboru pro vědu, vzdělání,
kulturu, mládež a tělovýchovu.
Na mnoha místech zprávy rada konstatuje, že
v uplynulém období postrádala větší
součinnost a podporu své činnosti u vrcholných
orgánů státní správy. Kritika
je zde namířena zejména proti české
vládě. Nedovedu proto v této souvislosti
pochopit, proč ještě v dubnu 1993, tedy čtyři
měsíce po schválení rozpočtu
rady v celkové výši cca 25 mil. Kč (a
mám tím na mysli částky určené
jak zákonem o státním rozpočtu, tak
zákonem 36/93 Sb. o některých opatřeních
v oblasti rozhlasového a televizního vysílání),
je zaměstnáno v úřadu rady pouze 11
pracovníků plus 3 na vedlejší pracovní
poměr. Neumím si představit, že tímto
způsobem chce rada pokrýt rozsáhlou činnost
svěřenou jí zákonem č. 468/91
a zákonem č. 103/92 Sb.
Zarážející je tato skutečnost
i v souvislosti s tím, že rada počítá
pro letošní rok s celkovým počtem pracovníků
cca čtyřikrát větším.
Nelze se ani divit, že v tisku 250 není popsána
skutečná představa rady o licenční
politice v oblasti rozhlasového a televizního vysílání.
Obsáhlé pasáže zprávy takto nazvané
popisují spíše technické možnosti
rozhlasového a televizního vysílání
v České republice než skutečnou licenční
a mediální politiku samotné rady.
Absence jakékoliv strategie je podle mého názoru
nejlépe patrná u koncepce rozvoje televizních
kabelových rozvodů. Zde se rada jako vrcholný
orgán státní správy rozhodla řešit
problematiku opravdu netradičním způsobem.
Když zjistila, že na území ČR vysílá
nezákonně bez licence cca 60 takovýchto společností,
otázala se jich, zda hodlají požádat
o tzv. narovnání faktického stavu. Pan předseda
Korte nás v garančním výboru informoval,
že zhruba 40 společností odpovědělo
kladně.
Neumím si představit reakci těch společností,
které zákon neporušily, a přesto budou
při přidělování licencí
tímto postupem rady jednoznačně znevýhodněny.
Zde je možno očekávat stížnosti
a soudní dohry. Musíme si totiž uvědomit,
že v průměrně velkém okresním
městě se pravděpodobně více
než jedna kabelová televize neuživí.
K této problematice ještě poznámku.
Jak vyplývá z tisku 250, Rada uvažuje o udělení
licence i k vysílání systému MMDS,
systému, který není povolen zejména
z mnoha technických důvodů, ale i z možných
dopadů na lidské zdraví nikde v západní
Evropě. Pro vaši informaci, systém funguje
v podstatě na principu velké mikrovlnné trouby.
Jak jsem se dozvěděl z denního tisku, rada
už licenci pro toto vysílání udělila,
a to pro město Prahu.
Dovolte mi říci nyní několik slov
k udělování licencí pro rozhlasové
a televizní vysílání. Při udělování
licencí k celoplošnému vysílání
udělala rada hned na počátku zásadní
systémovou chybu. V létě roku 1992 v souladu
s platnou legislativou vypsala licenční řízení
na tehdejší kanál OK3. Koncem roku 1992 ČNR
přijala zákon č. 36/93 Sb., o některých
opatřeních v oblasti rozhlasového a televizního
vysílání, kterým byl určen
pro privatizaci jeden celoplošný kanál. Rada,
aniž v tu chvíli ukončila původní
licenční řízení, pokračovala
v něm s tím, že pouze změnila podmínky
licence z kanálu OK3 na kanál F1. Jednoznačně
tím znevýhodnila ty uchazeče o vysílání,
kteří podali svůj projekt pouze na celoplošný
kanál, neboť se jim nedostalo neveřejného
slyšení tak, jako těm, kteří
se již ucházeli o vysílání na
kanále OK3. Rada přitom měla ukončit
původně vypsané licenční řízení,
vypsat nové lhůty pro řízení
na celoplošný kanál a tím zajistit rovné
podmínky všem uchazečům včetně
již zmiňovaných neveřejných slyšení.
V odůvodnění neúspěšným
žadatelům rada často zmiňuje přílišnou
návaznost na zahraniční kapitál či
napojení některých žadatelů na
Českou televizi. Nevím proto, proč toto hledisko
nebylo též uplatněno i u společnosti
uspokojené, která - jak je mi známo z jednání
v komisi pro sdělovací prostředky Poslanecké
sněmovny uváděla již od počátku
podíl českého kapitálu ve svém
projektu ve výši pouze 20%.
Obdobná hlediska uvádí rada i u neuspokojených
žadatelů na celoplošně frekvence v pásmu
FM2. Ve dvou případech zpráva hovoří
o tom, že důvodem k neudělení licence
u Radia Collegium je přílišná podobnost
s programovou stavbou stanice Vltava, u Rádia Bohemia s
bývalou stanicí Československo. Má
tedy být smyslem rady, která deklaruje svoji činnost
jako striktně směřující ke
konkurenčnímu prostředí v rozhlasovém
a televizním vysílání, chránit
veřejně právní Český
rozhlas?
Tisk 250 o udělování licencí hovoří
poměrně obsáhle, nikde však není
jediná zmínka o konkrétních důvodech
rady, na základě kterých byli žadatelé
o celoplošně vysílání uspokojeni.
Mám na mysli zejména společnost CET 21, Cascol
a RG Evropa 1.
Závěrem bych rád řekl několik
vět k systému budovanému v oblasti sdělovacích
prostředků. V minulém volebním období
to byli právě poslanci ODS, kteří
podporovali a stále podporují existenci duálního
systému v oblasti médií a postavení
rady jako orgánu nezávislého na exekutivě.
Dnešní činnost rady, proti jejímuž
rozhodnutí je již podáno několik soudních
žalob, však závažným způsobem
začíná diskreditovat celou tuto koncepci.
Existuje i řada oficiálních stížností
adresovaných představitelům Poslanecké
sněmovny, které upozorňují na nekorektnost
postupu rady i v těch oblastech, které nejsou detailně
upraveny zákonem. A když se k tomu připočte
i ten fakt, že se začíná vážně
uvažovat i o prošetření činnosti
jednoho z členů rady v souvislosti s možnými
úplatky, je celkový pohled na činnost rady
tristní.
Ve zprávě podle tisku 250 se též hovoří
o kodexu chování členů rady, nikde
se však nedočteme, zda některý člen
tento kodex porušil a pokud ano, jak rada v takovém
případě postupovala.
Dámy a pánové, dovedu si představit,
jak by reagovala tato sněmovna na situaci, kdyby se obdobné
případy týkaly některého z
ministrů. Uvědomme si, že člen rady,
jak koneckonců vyplývá i ze zákona,
je veřejným činitelem a zpochybněním
jeho nestrannosti a objektivity je zpochybněna i autorita
rozhodnutí státního orgánu, jehož
je tento veřejný činitel představitelem.
Je tedy na Poslanecké sněmovně, aby posoudila
se zvážením všech argumentů činnost
tohoto státního orgánu a jeho představitelů,
kteří jsou ze své činnosti právě
této sněmovně odpovědni.
Vzhledem k výše uvedený skutečnostem
dovoluji si navrhnout k přijetí návrh usnesení:
"Poslanecká sněmovna Parlamentu neschvaluje
novou zprávu o stavu vysílání a o
činnosti Rady České republiky pro rozhlasové
a televizní vysílání dle sněmovního
tisku 250." Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Zeminovi a prosím, aby se slova ujal pan
poslanec Soural.
Poslanec Jaroslav Soural: Vážený pane
předsedající, dámy a pánové,
když jsme včera po půlnoci odmítli projednávat
novou zprávu Rady pro rozhlasové a televizní
vysílání, získali jsme příležitost
seriozně a vážně posoudit, zda jednak
zpráva, kterou máme na stole, odpovídá
našim představám, představám
těch, kteří zodpovídají svým
způsobem za úroveň mediální
politiky v České republice a současně
jaký stav je z hlediska legislativy v této oblasti,
jaký stav je z hlediska mezinárodní politiky
České republiky.
Z prvního úhlu pohledu, z úhlu pouhého
obsahu zprávy je zřejmé, že předkladatelé
si poněkud více uvědomili závažnost
aktu předložení zprávy parlamentu. Musím
však konstatovat, že se jim přesto mnohé
otazníky a pochybnosti rozkrýt nepodařilo.
Kardinálním problémem a sporným momentem
i nadále zůstává licenční
politika rady. Zmíněné tvrzení se
pokusím ilustrovat na příkladu přidělování
licencí žadatelům o vysílání
v tzv. televizních kabelových rozvodech, dále
jen TKR.
Předložená zpráva na straně 22
a 23 naprosto správně uvádí, že
se sice jedná o nejmodernější technologie,
ale že jejich rozvoj je spojen s řadou neobyčejně
složitých problémů, které se
s obtížemi zvládají v zemích
s dlouhodobými zkušenostmi s duálním
systémem. V České republice je složitost
situace násobena faktem zastaralé legislativy, nedořešenými
problémy ohledně respektování autorských
práv distributorů programů, slabým
domácím kapitálovým zázemím
atd. Rada však tomuto konglomerátu technických,
legislativních, finančních otázek
věnuje ve zprávě doslova několik řádků.
Mezi uchazeči o udělení licence pro vysílání
v TKR jsou přitom i společnosti využívající
tzv. systém MNSS neboli bezdrátový mnohokanálový
distribuční systém.
Rada ve zprávě slibuje, že při jeho
zavádění bude postupovat velmi obezřetně
tak, aby se jí podařilo tuto komplikovanou a dosud
ani v evropském prostředí ne zcela zmapovanou
oblast co nejrozumněji a nejefektivněji řešit.
Obratem ruky však přiděluje třem uchazečům
licence. Pominu-li citelný rozpor s výše uvedeným
závazkem, slibem, musím se zmínit o některých
skutečnostech, které podle mého názoru
staví rozhodnutí rady do poněkud podivného
světla, a které - po kolikáté už
- vzbuzují dojem, že se při klíčových
rozhodnutích v oblasti mediální politiky
postupuje přinejmenším nepromyšleně,
s nedostatečnou odborností. Mám totiž
před sebou na stole tři odborné posudky.
Jeden je od ředitele státní inspekce telekomunikací,
dopis je z 12. 3. t. r., odborný posudek Testkomu i odborný
posudek katedry elektromagnetických polí ČVÚT.
Všechny posudky se shodují v tom, že tento systém
je nevhodný, že tento systém by v podmínkách
České republiky být zaveden neměl
a uvádějí se pádné argumenty.
Nevím, kde je pravda, protože jistě bude řada
odborníků tvrdit, že systém MNSS má
řadu jiných předností zejména
z hlediska kapitálové návratnosti atd. Faktem
ale je, že tak závažné rozhodnutí,
kterým bezesporu je přidělování
licencí v systému MNSS, zpráva opět
nevysvětluje a poslancům rada nesděluje,
proč k tomuto rozhodnutí přikročila,
proč se s odbornými posudky vypořádala
tak, jak se vypořádala. Považuji to za opravdu
charakteristické pro přístup rady k parlamentu
a k vlastní zprávě.
Otazníky bohužel kolem přidělování
těchto licencí nejsou pouze technického charakteru.
Existují celkem pádné argumenty, jež
zpochybňují pravomoc rady přidělovat
licence v systému MNSS a upozorňují na nesprávné
zařazení tohoto systému do TKR. Za mnohem
závažnější ovšem považuji
velice diskutované okolnosti udělení některých
konkrétních licencí. Uzávěrka
totiž byla datována dnem 15. 11. 1992. Jedné
ze společností, která se o licenci ucházela
- KABEL NET HOLDING - tato licence byla udělena, přitom
z výpisu z obchodního rejstříku obvodního
soudu v Praze 1 vyplývá, že tato společnost
byla zapsána do obchodního rejstříku
dnem 26. 1. 1993 a založena byla notářským
zápisem 30. 11. 1992. Přitom předmětem
činnosti je koupě zboží za účelem
prodeje a prodej. Navíc jediným společníkem
společnosti KABEL NET HOLDING s podílem 105 tis.
Kč je společnost UNITED INTERNATIONAL HOLDING, což
je nadnárodní společnost. Logicky se tedy
objevují otázky, jak je možné, že
společnost založená 30. 11. stihla podat do
15. 11. žádost o licence. Proč rada nepřihlížela
při udělování licence k faktu, že
není zastoupen český kapitál atd.
Otazníky se postupně mění ve vykřičníky,
a ty se v soudní síni mění v obžaloby,
stránky deníků se zaplňují
aférkami a aférami, kde hrají ne zrovna nevýznamnou
roli někteří členové rady.
Dámy a pánové, považoval bych však
za pokrytectví, pokud bych tvrdil, že můj velice
kritický přístup ke zprávě
a k činnosti rady pramení pouze z nedostatku předložené
zprávy a dosud zmíněných pochybností.
Výhrady pramení i z jiných důvodů
a z jiných příčin. Zákonodárci
totiž, když přijímali zákon o Radě
pro rozhlasové a televizní vysílání,
fakticky vytvořili stav, kdy 9 mužů postavili
do role devíti statečných. Těchto
9 mužů se do této role vžilo velice rychle,
a nejsem si jist, že tuto roli hrají dobře.
Současně konstatuji, že postavení rady
není přesně legislativně vymezeno,
že řadu problémů legislativa neřeší
a že rada v této roli, to znamená v roli jakéhosi
inicátora potřebných změn, nehrála
dostatečně důsledně.
Dámy a pánové, jsem přesvědčen,
že máme dostatek zkušeností na to, abychom
dospěli k závěru, že je nezbytné
v podmínkách České republiky tento
problém - problém mediální politiky
řešit komplexněji, opustit určité
romantické období, romantickou fázi této
oblasti a pečlivě zvažovat, co v kontextu zkušeností,
které mají jiné země, jiné
státy, je vhodné dotáhnout i v podmínkách
naší republiky.
Na závěr mi dovolte návrh na doplnění
usnesení, které zde bylo předloženo.
Navrhuji v bodě 2 zřejmě tuto formulaci:
"Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR vyjadřuje
nespokojenost s dosavadním postupem Rady ČR pro
rozhlasové a televizní vysílání
při udělování licencí. Za další
ukládá parlamentní komisi pro sdělovací
prostředky,aby zahájila práci na přesnějším
vymezení legislativního rámce a klíčových
principů mediální politiky České
republiky se zaměřením na:
1. postavení Rady pro rozhlasové a televizní
vysílání ve struktuře státní
správy,
2. proces udělování licencí, a konečně
3. Novelu zákona 468/1991 Sb., o provozování
rozhlasového a televizního vysílání,
jež by zohlednila mezinárodní závazky
České republiky a změny související
se zaváděním moderních technologií.
"
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Souralovi. Do rozpravy se dále přihlásila
paní poslankyně Eva Nováková, žádám
ji, aby se ujala slova.
Poslankyně Eva Nováková: Vážený
pane předsedo, vážený pane předsedající,
dámy a pánové, v souvislosti s projednáváním
nové zprávy o stavu vysílání
a o činnosti Rady ČR pro rozhlasové a televizní
vysílání bych chtěla upozornit na
některé závažné skutečnosti.
Je bohužel smutnou skutečností i to, že
na námitky, které vůči radě,
a sice konkrétní námitky, které byly
vzneseny, nemůže adresát ve sněmovně
odpovídat. Tyto námitky nebyly vzneseny.. na výboru,
a proto odpovědi Poslanecká sněmovna nezná.
Česká republika byla první z postkomunistických
států, který přijal zákon o
demokratické reformě vysílání.
Bylo tak realizováno doporučení parlamentního
shromáždění Rady Evropy č. 1147/1991
zvláště poté, co byla zřízena
Rada ČR
pro rozhlasové a televizní vysílání
a Rady pro Českou televizi a Český rozhlas.
Byla tak potvrzena parlamentní odpovědnost za demokratickou
reformu vysílání. Případné
odvolání rady, které by v důsledku
neschválení nové zprávy patrně
následovalo, by nepochybně bylo negativním
signálem, který by měl i v zahraničí
publicitu a mohl by být vykládán jako ústup
od realizace demokratické reformy vysílání.
I kdyby se jmenování rady maximálně
uspíšilo, je nutno počítat s tím,
že noví členové se budou do složité
problematiky po celé měsíce vpravovat. Takové
plýtvání s již vynaloženou energií
a znalostmi převážné většiny
členů rady považuji za nesprávné.
Taková situace by vedla nepochybně k chaotickému
stavu v oblasti médií. Tato situace je zvláště
závažná v situaci, kdy se formuje duální
systém vysílání, kdy není stabilizovaná
činnost Českého rozhlasu ani České
televize.
Odvolání rady v situaci, kdy se blíží
zahájení vysílání soukromých
televizních stanic a celoplošných rozhlasových
stanic, a s tím spojené možné problémy,
které spočívají v nedodržování
ustanovení o objektivitě a vyváženosti
informací všech pravidel pro vysílání
reklam i zaručení ochrany dětí, to
vše by mohlo nastat při paralyzování
činnosti rady.
Všechny tyto problémy může řešit
upozorněním i sankcemi jedině rada. Oslabení
nezbytných kontrolních mechanismů jistě
nemůže být úmyslem parlamentu. Dovoluji
si dále upozornit, že by byla patrně na dlouhou
dobu nedodržena otázka legalizace vysílání
v televizních kabelových rozvodech, která
představuje důležitý problém,
jak v souvislosti s porušováním autorských
a s nimi souvisejících práv v mezinárodním
kontextu, tak i v budování mezinárodního
komunikačního systému. Bylo by velmi necitlivé
vůči provozovatelům kabelových rozvodů,
kteří čekají na legalizaci svého
podnikání, kdyby udílení licencí
ustalo. Tato situace by jistě nastala, neboť seznámení
se s celou problematikou kabelových rozvodů trvá
měsíce.
Myslím si, že v rozhodování o přijetí
nové zprávy bychom měli přihlédnout
i k podmínkám, ve kterých rada do nedávné
doby pracovala. První finance pro činnost rady byly
uvolněny až v listopadu minulého roku. Rada
neměla ke své činnosti prakticky žádné
přístrojové vybavení ani prostor.
Úřad rady z těchto důvodů mohl
začít pracovat prakticky začátkem
letošního roku. Dnes má rada 15 pracovníků.
Pro srovnání bavorský úřad,
jehož stížnost je srovnatelná co do rozsahu
s naší radou, čítá 50 lidí.
Radě je dále vyčítáno, tak
tomu bylo u nás na výboru, že není dostatečně
zdůvodněno odnětí licencí k
rozhlasovému vysílání. Podle mých
informací ve dvou případech šlo o nedodržení
nepřevoditelnosti licence. Jestliže by rada na tuto
skutečnost dostatečně razantně nereagovala,
vytvořil by se nebezpečný precedenc pro ostatní
držitele, kteří se dostávají
do finančních nesnází. Ztratila by
se možnost kontroly nad vlastnictvím licencí
a stanic. Nebezpečí nelegálních změn
držitelů licencí v sobě skrývá
příležitost praní špinavých
peněz. Myslím si, že parlament naopak by měl
radu v důsledném dodržování zákonů
podpořit. Je proto otázkou, zda by se výhrady
vůči činnosti rady a jejích některých
členů neměli řešit lepší
komunikací a informovaností poslanců, než
radikálním a z mého hlediska neopodstatněným
krokem, jako je odvolání rady.
Poslanecká sněmovna v rámci své odpovědnosti
za demokratickou reformu vysílání by se měla
spíše koncentrovat na vytváření
předpokladů funkčnosti rady, zvláště
zdokonalováním legislativy.
Navrhuji na rozdíl od svých předřečníků,
aby nová zpráva byla schválena. Děkuji
za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
paní poslankyni Evě Novákové a prosím,
aby se slova ujal pan poslanec Oldřich Kužílek.