Ministr státní kontroly ČR Igor Němec:
Vážený pane předsedo, pane předsedající,
vážené poslankyně, poslanci, vážení
hosté, předstupuji před vás s úkolem
seznámit Poslaneckou sněmovnu s tím, proč
byl dne 19. května 1993 na pořad zasedání
české vlády předložen návrh
usnesení o zřízení nové příspěvkové
organizace Orbis. Vzhledem k tomu, že česká
vláda pro nedostatečné zdůvodnění
odložila projednání tohoto návrhu usnesení
a zejména také proto, že Poslanecká
sněmovna zařadila otázku zřízení
organizace Orbis na svůj program, byl jsem vládou
pověřen, abych před tímto plénem
objasnil důvody, které vedly k podání
návrhu na usnesení o zřízení
organizace Orbis, a abych zároveň odstranil nejasnosti
a z větší části neodůvodněné
dohady, které se v souvislosti s návrhem tohoto
usnesení objevily.
Na úvod si dovolím přednést několik
poznámek ohledně geneze agentury Orbis. Tisková
agentura Orbis, která navázala v roce 1978 na nakladatelství
a vydavatelství téhož jména, založené
v první čtvrtině tohoto století doktorem
E. Benešem, existovala s plnou právní subjektivitou
do roku 1990 a byla také řádně jako
taková zaregistrována v podnikatelském rejstříku,
přičemž její činnost byla plně
kryta příspěvkem ze státního
rozpočtu ve výši 300 mil. Kčs.
Usnesením vlády ČSFR z května 1990
byla agentura Orbis začleněna do organizační
struktury Československého rozhlasu, a tak pozbyla
po mnoha desetiletích svou právní subjektivitu.
Původní počet pracovníků byl
v této souvislosti snížen ze 450 osob na pouhých
150 a roční rozpočet na 70 mil. Kčs.
Tak se stalo, že agentura Orbis jakožto základní
organizační složka Československého
rozhlasu byla ke dni 31. 12. 1992 společně s Československým
rozhlasem zrušena zákonem 597/1992 Sb.
Protože agentura Orbis nebyla převedena zákonem
ČNR č. 36/1993 Sb., ani na Český rozhlas,
ani na Českou televizi, přešla spolu s ostatním
zbývajícím majetkem po federálních
médiích na český stát. Jednalo
se dále kromě movitého majetku především
o prázdnou budovu OIRT na Strahově a o Výzkumný
ústav pro rozhlas a televizi ve Vokovicích. Tento
majetek byl usnesením vlády č. 32 z 21. 1.
1993 převeden do prozatímní správy
ministerstva financí.
V současné době je tedy bývalá
agentura Orbis i ostatní majetek, zbylý po federálních
médiích, v likvidaci. Likvidační řízení
probíhá od 1. 1. 1993. Na rozdíl od likvidace
jiného federálního majetku je situace, pokud
jde o zbylý majetek po federálních médiích,
zcela specifickým procesem, nepoměrně obtížnějším,
než by se na první pohled mohlo nezasvěcenému
pozorovateli zdát. Souvisí to zejména s vydavatelskou
a nakladatelskou činností Orbisu, který vydával
v minulosti širokou paletu časopisů, knih a
jiných tiskovin. Jak je vám jistě známo,
vydávání takových tiskovin se musí
připravovat s minimálně dvouměsíčním
až tříměsíčním
předstihem.
Proto se stalo, že i přesto, že byla ze zákona
ukončena činnost agentury Orbis ke 31. 12. 1992,
bylo nutné vydat celou řadu publikací a časopisů
i po 1. lednu 1993, neboť tyto tiskoviny byly zadány
do výroby ještě v průběhu roku
1992.
Jak jsem již v úvodu nastínil, byl Orbis v
minulosti velkou organizací, která zejména
svou publikační a vydavatelskou činností
dlouhodobě zajišťovala reprezentaci bývalého
Československa v zahraničí. K tomuto účelu
byla také poměrně slušně technicky
vybavena.
Součástí Orbisu byla například
velice kvalitní tiskárna, dále videostudio
a konečně na velmi dobré úrovni vybavené
jednotlivé redakce. Za zmínku stojí i velice
kvalitní tým překladatelů, schopných
předkládat a tlumočit prakticky ve všech
světových jazycích, například
také v japonštině a čínštině.
Obdobně tomu bylo i u dalšího majetku, který
v souladu se zákonem ČNR č. 36/1993 Sb. nepřešel
na Český rozhlas nebo Českou televizi. Zejména
pak Výzkumný ústav pro rozhlas a televizi,
známý v řadě evropských i mimoevropských
zemí, je vybaven technikou, která mu umožňuje
spolupracovat na úrovni s řadou renomovaných
zahraničních vědeckých pracovišť.
Proto likvidace této organizace po novém roce byla
a je obzvláště obtížná.
Výzkumný ústav je navíc členem
mnoha významných a prestižních mezinárodních
organizací, přičemž pracovníci
tohoto ústavu dík své vysoké kvalifikaci
byli a zatím stále ještě jsou v čele
řady komisí těchto mezinárodních
organizací.
Výzkumný ústav provozoval v minulosti řadu
činností, které měly - a troufám
si tvrdit, že stále ještě mají
a do budoucna budou mít - obrovský a nezastupitelný
význam pro stát, nota bene pro stát, který
před několika měsíci nově vznikl
a musí se intenzivně vypořádat s více
než 40letým deficitem.
Tímto ústavem vyvíjené technologie
mají totiž strategický význam především
v oblasti audiovizuální a sdělovací
techniky a stát by proto nikdy neměl pustit vývoj
těchto technologií zcela ze zřetele a připustit,
aby se tento vývoj stal v plném rozsahu pouze předmětem
informačního využití privátního
sektoru.
Tyto a řada dalších souvisejících
skutečností vedly prozatímního správce
předmětného majetku, ministerstvo financí,
k urychlenému hledání cesty jak co nejúčelněji
naložit s tímto majetkem. Nejjednodušší
se zpočátku zdála - jak se to asi při
prvním zevrubném pohledu na věc musí
jevit i vám - cesta navrhnout tento majetek k okamžité
privatizaci některou ze standardních privatizačních
metod. Tato zdánlivě optimální varianta
by ale ve svých důsledcích znamenala naprostou
faktickou ignoranci zásady hospodárnosti, neboť
by vedla k okamžitému ukončení veškeré
činnosti nejen Orbisu, ale i Výzkumného ústavu.
Bylo by nutné provést urychleně důslednou
inventarizaci veškerého tohoto majetku, zapečetit
veškeré nemovitosti a zároveň vypsat
veřejnou soutěž pro využití tohoto
majetku. Lehce se to vysloví, ale mnohem obtížněji
provede.
Při prosazování této zdánlivě
nejlepší varianty by totiž zejména majetek
výzkumného ústavu bylo třeba nejen
důsledně zinventarizovat, ale především
ho efektivně zabezpečit před poškozením
a ztrátou a to je v současné době
téměř nemožné. Inventarizace
tohoto majetku bude prováděna dlouhodobě
a bude nezbytné pro ni vyčlenit řadu odborných
pracovníků vzhledem k povaze tohoto majetku a takto
zinventarizovaný majetek také zabezpečit
před poškozením i ztrátou, zkrátka
zajistit mu důslednou ochranu až do doby převedení
tohoto majetku na nového majitele. Varováním
pro nás budiž v této souvislosti nenávratné
škody, které vznikly a stále ještě
vznikají např. na majetku bývalého
SSM nebo majetku po Sovětské armádě.
Důsledná ostraha tohoto majetku bude stát
prozatímního správce, a tedy český
stát, značné finanční prostředky.
Nenamlouvejme si totiž, že se ihned objeví ten
skutečně pravý a pro specifickou skladbu
tohoto majetku vhodný privatizační projekt.
Proto se prozatímní správce tohoto majetku
ministerstvo financí, rozhodlo navrhnout a předložit
vládě variantu využití tohoto majetku,
kterou považuje za optimální, když na
přechodnou dobu bude zřízena příspěvková
organizace, která bude moci reálně a hlavně
podstatně laciněji předmětný
majetek Orbisu a výzkumného ústavu zabezpečit,
chránit před ztrátou a především
jej udržet v provozuschopném stavu.
Jistě mi dáte za pravdu, že řada speciálních
technických zařízení nečinností
utrpí větší škodu, než když
budou provozována a užívána okamžitě
prozatímní organizací. Byla-li by však
prosazena varianta okamžitého předání
majetku k privatizaci, trvalo by celou řadu měsíců,
možná i let, než by byl schválen uspokojivý
privatizační projekt pro využití tohoto
majetku. Pomineme-li, že jeho nečinností, zejména
pokud jde o technická zařízení, by
se automaticky snižovala vlastní hodnota předmětného
majetku, bylo by především velmi obtížné
chránit tento majetek před ztrátou a poškozením
již vzhledem k tomu, že řada položek tohoto
majetku je rozmístěna na mnoha místech v
Praze, a to často v pronajatých objektech a prostorách.
Nebudeme-li tedy ochotni tento majetek rozprodat prakticky za
babku - v poslední době se totiž objevují
náznaky zakoupit jednotlivá technická zařízení
doslova za zlomek jejich skutečné hodnoty - budeme
nuceni přijmout na ostrahu tohoto majetku značný
počet osob a budeme zároveň nuceni hradit
i nákladné pronájmy za prostory, v nichž
je tento majetek umístěn. To vše dohromady
bude stát nejen prozatímního správce,
ale především všechny daňové
poplatníky značné finanční
prostředky, které - jak dobře víte
- ve státním rozpočtu chybějí.
Uvedené skutečnosti proto téměř
jednoznačně hovoří pro to, aby byla
urychleně zřízena organizace, která
dokonale zajistí ochranu majetku státu jí
svěřeného a navíc tento majetek zhodnotí
činností, která nejen pokryje náklady
na provoz této organizace, ale přinese do státní
pokladny další finanční prostředky.
Zřízením nové organizace, která
by nesla jméno Orbis, se navíc zachrání
ochranná značka, která je ceněna v
řadě zemí světa a na kterou si v současné
době činí nárok mnoho zahraničních
subjektů, o čemž existují písemné
doklady. Bude-li navíc součástí nové
příspěvkové organizace Orbis i bývalý
Výzkumný ústav pro rozhlas a televizi, podaří
se také udržet členství v prestižních
mezinárodních organizacích v oblasti sdělovací
techniky, kteréžto členství se velmi
obtížně získává. A nejen
to. Tím, že se zřízením nové
příspěvkové organizace Orbis vytvoří
prostor pro pokračování ve všech výše
zmíněných činnostech, podaří
se získat dostatečný čas pro kvalitní
přípravu postupné privatizace jednotlivých
činností části majetku, ke kterému
bude organizace provádět právo hospodaření.
Bude tím vytvořen prostor na to, aby mohly na privátní
sektor kontinuálně přejít mj. i mezinárodně
chráněná značka Orbis i členství
v mezinárodních organizacích v oblasti sdělovací
techniky.
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, chci vás na závěr tohoto svého
expozé důrazně ubezpečit o tom, že
navrhovaným zřízením příspěvkové
organizace Orbis vláda v žádném případě
nesledovala a nesleduje vytvoření jakéhokoli
státního sdělovacího prostředku,
tak jak se vám i široké veřejnosti snaží
namluvit některé sdělovací prostředky.
Navrhovaná příspěvková organizace
Orbis nikdy nebude státním rozhlasem či státní
televizí. Pokud bude zřízena jako příspěvková
organizace, nebude vysílat žádný rozhlasový
nebo televizní program.
Všechny navržené činnosti, k jejichž
provozování by byla dle zmíněného
návrhu usnesení organizace Orbis oprávněná,
jsou určeny a podřízeny jedinému cíli:
ochránit co nejlépe svěřený
státní majetek po bývalých federálních
médiích a zároveň být od 1.
1. 1994 organizací zcela nezávislou na státním
příspěvku. Navržený příspěvek
ve výši 15 mil. Kčs pro nově zřízenou
organizaci Orbis, která by na přechodnou dobu převzala
do užívání majetek po bývalé
agentuře Orbis, Výzkumný ústav pro
rozhlas a televizi a budovu OIRT, je výhradně určen
pouze pro tento rok a bude sloužit pro rozběh počáteční
činnosti této organizace.
Nově zřízený Orbis totiž nebude
mít v okamžiku svého vzniku jiné finanční
prostředky, neboť stávající účty
organizací Orbis a výzkumného ústavu
jsou majetkem státu a prostředky na nich uložené
jsou majetkem státu a prostředky na nich uložené
slouží k úhradě nákladů
spojených s likvidací Čs. rozhlasu a ostatní
zbývající majetkové podstaty. Nepřecházejí
a nestávají se majetkem, který by byl převeden
nově vzniklé organizaci.
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, věřím, že moje vystoupení
dostatečně odstranilo nedůvěru, která
vznikla v souvislosti s předmětným návrhem
vládního usnesení a že objasnilo základní
důvody, které vedly místopředsedu
vlády a ministra financí spolu s ministrem hospodářství
k předložení návrhu na zřízení
nové příspěvkové organizace
Orbis. Domnívám se, že všechny mnou uvedené
skutečnosti jednoznačně hovoří
pro urychlené ustavení této příspěvkové
organizace, jež by po přechodnou dobu spravovala,
obhospodařovala a především ochraňovala
jí svěřený státní majetek
po bývalých federálních médiích.
Jen tak se totiž podle mého nejlepšího
vědomí a svědomí zabrání
značným hospodářským škodám,
které již tak vznikají k dnešnímu
dni dosavadní několikaměsíční
likvidací a které mohou být mnohem větší
v mezičase, který by ještě nutně
uplynul, než by tento majetek přešel při
event. zamýšlené okamžité privatizaci
na nový subjekt.
Posuzujme, prosím, návrh na zřízení
příspěvkové organizaci Orbis především
z tohoto hlediska. V této souvislosti si proto rád
vyslechnu všechny vaše názory a připomínky.
Věřím ale, že většina vašich
názorů a připomínek bude natolik podnětná,
že pomůže urychlit přípravu návrhu
nového usnesení i vlastní zřízení
příspěvkové organizace Orbis. Děkuji
vám za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu ministru Němcovi a prosím pana poslance Seifera,
ještě než otevřu rozpravu, aby zaujal
místo u stolku zpravodajů a aby zvážil,
zda nyní na zahájení rozpravy přednese
návrh na usnesení či vystoupí k tomuto
bodu, který navrhoval, nebo až posléze po vystoupení
ostatních kolegů. Domnívám se, že
to vstupní vystoupení by mělo určitou
logiku.
Poslanec Pavel Seifer: Děkuji za udělené
slovo. Chtěl jsem o něj požádat. Já
jsem samozřejmě ten návrh na zařazení
tohoto bodu nedával náhodně, měl jsem
k tomu důvody a tyto důvody jsem zde v krátkosti
přednesl ve zdůvodnění svého
návrhu. Já jsem velmi rád, že jsem slyšel
garance vlády, a byly to garance vlády, které
zde zazněly, na osud a činnost připravované
a zamýšlené příspěvkově
organizace Orbis.
Nechtěl bych se vracet do historie Orbisu, do jeho působení.
Jistě je vám aspoň některým
známo, že jednou z jeho funkcí byla třeba
i špionáž v dobách totality; tyto funkce
samozřejmě ztratil, lidé se tam vyměnili,
nicméně Orbis hrál ve strategii některých
činitelů bývalého federálního
rozhlasu dominantní roli v přetransformování
ani ne tak organizace, jako sebe samých do funkce, která
by pro ně znamenala obživu a jistý zisk.
Navíc návrh usnesení vlády na zřízení
příspěvkové organizace Orbis, který
vy nemáte k dispozici, ale který tu mám a
který mohu každému ukázat a může
si v něm počíst, vyvolával oprávněné
pochybnosti - jestli to byla nedokonalá stylizace nebo
jestli to byl původní záměr, od kterého
se ustoupilo, nevím, nechci předesílat, -
nicméně osobně musím věřit
zárukám vlády, které zde ústy
pana ministra byly předneseny. Nemám důvod
s tím polemizovat. Navíc bych podpořil samu
myšlenku, která zde byla řečena, že
Orbis jako takový je majetek, je to majetek, který
by skutečně bylo škoda promarnit tím,
že bude ležet ladem, že ho někdo rozkrade,
že nebude obhospodařován. Já samotné
myšlence Orbisu jako takového naprosto fandím,
přiznám se, že tomu fandím. Mě
vyděsilo nebo zarazilo abych vybral uměřený
tón - to, že k tomu Orbisu, který byl schopen
plnit své funkce v té podobě, v jaké
byl, najednou získáme ještě další
majetky, jako budovu Výzkumného ústavu, jako
budovu OIRT, a že tam přebírá některé
funkce, které před tím neměl a
mít neměl, a hrozilo zde skutečně
podezření, nevím na kolik oprávněné,
že bude zneužit k něčemu jinému,
než o čem se tady hovořilo.
Osobně, pokud to, co bylo řečeno - a opakuji,
že tomu musím věřit, bych plně
podpořil myšlenku obnovit nebo zajistit kontinuitu
Orbisu, jak značce, tak i propagaci v zahraničí;
naše zastupitelstva potřebují materiály,
tiskoviny, oni je nemají, vím osobně, že
je žádají, že potřebují
propagovat stát, zvláště nyní,
když vznikl samostatný český stát;
není zde prostor, není zde prostředek, který
by toto zajišťoval. Přimlouval bych se, aby toto
bylo, ale za podmínek přísně stanovených,
přísně daných a přísně
kontrolovaných, aby nebylo možno zneužít
tento projekt.
Proto si dovolím navrhnout návrh usnesení
k tomuto cíli. Jsou to tři body, já je postupně
přečtu a potom bych rád, kdyby v diskusi
se k tomu vyslovili případně poslanci.
"1. Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR
bere na vědomí zprávu vlády ČR,
přednesenou ministrem kontroly Igorem Němcem o připravovaném
zřízení příspěvkové
organizace Orbis..
2. Poslanecká sněmovna doporučuje vládě
urychleně vytvořit příspěvkovou
organizaci Orbis a pověřuje komisi Poslanecké
sněmovny pro sdělovací prostředky,
aby kontrolovala zřízení a činnost
příspěvkově organizace Orbis. Ukládá
komisi PS pro sdělovací prostředky, aby jednou
za půl roku informovala Poslaneckou sněmovnu o této
záležitosti.
3. Doporučuje vládě ČR vypustit z
navrhovaného usnesení o zřízení
příspěvkové organizace Orbis všechna
ustanovení, která by umožňovala dvojí
výklad a mohla by být podkladem k vytvoření
domácího rozhlasového či televizního
vysílání v rámci Orbisu."
Pod čarou: Jmenovitě jde o úpravu bodu 2
a 3 v zásadě 5. Pro úplnost tyto dvě
krátké pasáže přečtu,
abychom věděli, co chceme nebo co navrhuji upravit.
Zásada č. 5 bod 2 konstatuje, že předmětem
činnosti organizace je oprávnění vytvářet,
vyrábět a šířit produkty zvukové,
obrazové i akustické včetně propagační,
reklamní a publicistické činnosti. V tomto
bodě navrhuji nahradit termín "šířit"
slovy "nabízet k šíření";
je to jednoznačné, protože tím pádem
nemůže subjekt sám vysílat, ale může
nabízet své produkty k vysílání
někomu jinému. A dále vypustit slova "publicistickou
činnost". Jde o to, že cílem této
organizace by měla být propagace státu jako
takového, jeho realit, reálií, což není
publicistická činnost v tom slova smyslu, je to
propagační, propagandistická, reklamní
činnost, ale ne publicistická. Takže toto navrhuji
vypustit.
A v bodě 3, který zní: "Shromažďovat,
zpracovávat, analyzovat a šířit informace
nejrůznějšího charakteru" zase
navrhuji nahradit termín "šířit"
slovy "nabízet k šíření".
V tomto případě myslím, že by
byla stanovena pravidla, za jakých by obnovená organizace
Orbis mohla sloužit svému účelu a já
bych se přimlouval, aby co nejdříve sloužit
svému účelu mohla. Jednal jsem o tom i s
některými členy komise pro sdělovací
prostředky, jednal jsem o tom i s panem ministrem Němcem,
myslím, že toto usnesení je v podstatě
výsledkem určité dohody, určité
shody v názorech na samotný obsah činnosti
budoucí agentury Orbis. Děkuji za pozornost a děkuji
za další příspěvky.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
poslanci Seiferovi a dávám slovo poslanci Koronthálymu.
Poslanec Vladimír Koronthály: Vážený
pane předsedající, vážený
pane předsedo, vážení páni ministři,
dámy a pánové, přiznám se,
že jsem s jistou zvědavostí očekával
zprávu vlády, neboť informace, které
pronikly na veřejnost o připravovaném usnesení
vlády na téma Orbisu, vzbudily jistý rozruch.
A toto vysvětlení jsem očekával tím
spíše, že se nedomnívám, že
bychom tady jednali jenom sami pro sebe, protože jsem si
vědom toho, s jakou pozorností celá veřejnost
sleduje naše jednání. Domnívám
se proto, že všechno, co zde zazní, má
význam nejenom pro nás, ale pro x milionů
občanů této země, kteří
už nebo ještě jsou schopni a ochotni sledovat
zprávy.
Čili z tohoto důvodu nesmírně vítám
vysvětlení a ujištění, kterého
se nám dostalo. Domnívám se, že tomu
nejenom nelze nic vytknout, ale lze to považovat za naprosto
precizní a postačující - je to slabé
slovo, ale lepší mne nenapadlo - postačující
vysvětlení a dokonce se domnívám,
že návrh pana kolegy Seifera na usnesení by
snad ani nemusel být tak rozsáhlý a bohužel
dost obtížně budu k němu vznášet
nějaký návrh, protože jej nemám
před sebou; to usnesení bylo dost rozsáhlé.
Domnívám se, že s prvním bodem o vzetí
na vědomí mohu pouze souhlasit, druhý bod
je, myslím, otázka hlasování, ale
třetí bod, upřímně řečeno,
domnívám se, že je skoro obsáhlý.
Nejsem si jist, že jsme zde teď pro to, abychom se pokoušeli
formulovat usnesení vlády; to je, myslím,
spíše práce pro vládu než pro nás.
Plně bych se spokojil s formulací, kde se doporučuje
vládě České republiky činnost
příspěvkové organizace Orbis popsat
tak, aby byla jednoznačně vyloučena možnost
jakéhokoliv samostatného provozování
rozhlasového a televizního vysílání.
Tak jsem alespoň rozuměl ujištění,
kterého se nám ústy pana ministra dostalo,
a domnívám se, že bude vhodné, když
v usnesení sněmovny zazní, že jsme to
takto pochopili a takto vzali za své.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Koronthálymu a prosím pana poslance
Tomáše Páva, aby se ujal slova.
Poslanec Tomáš Páv: Vážený
pane předsedající, pane předsedo,
pane ministře, vážená sněmovno,
k usnesení, jehož návrh tady byl přednesen,
mám jen krátkou poznámku.
Domnívám se, že způsob, jakým
jsou rozdělovány frekvence či licence k vysílání
televize, je jednoznačně stanoven zcela jinými
zákony a nemůžeme se nikde zavazovat nebo někoho
zavazovat tím, že nesmí požádat
o udělení licence.
Kromě toho bod 4 v usnesení nebyl formulován
zcela jasně a domnívám se, že bychom
asi měli požadovat, abychom ho dostali v jasně
precizované formě.
Z toho důvodu navrhuji - pokud o tom budeme chtít
hlouběji uvažovat - aby o usnesení, které
zde bylo navrženo, bylo hlasováno po jednotlivých
bodech. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Ano,
děkuji panu poslanci Pávovi a ptám se, kdo
se dále hlásí do rozpravy? - Pan kolega Špaček.
Poslanec Radim Špaček: Dámy a pánově,
domnívám se, že se samozřejmě
musíme zabývat seriozně tímto návrhem
a abychom tak mohli učinit, za sebe a za své kolegy
navrhuji, abychom přerušili tento bod na dobu tak
krátkou nebo tak dlouhou, kolik bude třeba k rozmnožení
tohoto usnesení, abychom věděli, o čem
hlasujeme, popřípadě o kterých částech
budeme hlasovat.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Ano,
děkuji. Kdo se dále hlásí do rozpravy?
Jestliže nikdo, rozpravu uzavírám a pokud nebude
námitek, měl bych tendenci přerušit
projednávání tohoto bodu a tak, jak je to
i u jiných bodů obvyklé, vyhovět žádosti
skupiny poslanců o to, aby byl písemný podklad
rozmnožen a rozdán a vrátit se k projednávání
tohoto bodu v okamžiku, kdy tento podklad budou mít
poslanci před sebou.
Jestliže není námitek proti tomuto postupu,
děkuji pro tento okamžik panu poslanci Seiferovi a
chtěl bych navrhnout, abychom se vrátili k bodu
12, což je projednávání vládního
návrhu zákona o Policii - zkráceně
řečeno.
Prosím tedy pana poslance Seifera a pracovníky Kanceláře,
aby zajistili rozmnožení a poté rozdání
návrhu usnesení k tomuto bodu.
Nyní tedy zpět k bodu 12.
Tak, jak se sněmovna usnesla, obdrželi jsme sumář
pozměňovacích návrhů k vládnímu
návrhu zákona o Policii ve znění dalších
zákonů. Můžeme se tedy vrátit
k projednávání tohoto bodu. Pan ministr Ruml
již zaujal místo u zpravodajského stolku jako
zástupce navrhovatele, je třeba, aby se dostavil
společný zpravodaj, abychom mohli pokračovat
v práci (děje se).
Vrátíme se tedy k projednávání
bodu č. 12 a já bych prosil pana poslance Šumana,
aby nás seznámil se závěry projednávání
ve výboru.
Poslanec Vladimír Šuman: Tak, jak nás
sněmovna požádala, výbor se sešel
a přijal usnesení následujícího
znění:
1. Výbor doporučuje Poslanecké sněmovně
schválit novelu v rozsahu znění společné
zprávy.
Na základě podrobného projednání
dále doporučuje Poslanecké sněmovně
neschválit žádný z předložených
pozměňovacích návrhů. Zdůvodnění:
Vzhledem k tomu, že bylo předloženo velké
množství pozměňovacích návrhů
nesouvisejících s obsahem vládního
návrhu novely, a vzhledem k tomu, že většina
předložených pozměňovacích
návrhů se dotýká základních
právních institutů, např. občanských
svobod a majetkových práv, a navíc souvisí
s řadou dalších právních norem,
výbor nepovažuje za možné v tak krátké
době vyhodnotit důsledky pozměňovacích
návrhů, a proto se rozhodl nedoporučit sněmovně
předložené návrhy přijmout.
2. Výbor však považuje většinu předložených
pozměňovacích návrhů za zřetele
hodné podněty pro novelizaci zákona o Policii
ČR, a proto doporučuje Poslanecké sněmovně
po ukončeném projednání této
novely zařadit na program jednání Poslanecké
sněmovny další bod, jehož obsahem bude
projednání následujícího usnesení:
"Poslanecká sněmovna Parlamentu žádá
vládu ČR, aby do 30. 9. 1993 předložila
novelu zákona o Policii ČR, při jejíž
přípravě zváží všechny
pozměňovací návrhy předložené
na dnešní schůzi Sněmovny."
Toto usnesení bylo přijato všemi přítomnými
15 poslanci našeho výboru. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Šumanovi.
Chci se zeptat pana ministra Rumla, zda si přeje vystoupit
jako zástupce navrhovatele.
Ministr vnitra ČR Jan Ruml: Vážený
pane předsedo, vážený pane předsedající,
vážené poslankyně a poslanci, jako navrhovatel
vítám usnesení branně bezpečnostního
výboru, aby nyní se projednávala vlastně
původní vládou navržená novela
zákona o Policii ČR s tím, že samozřejmě
jako navrhovatel nemohu ovlivnit, aby sněmovna hlasovala
či nehlasovala o pozměňovacích návrzích,
které zde byly vzneseny.
Nicméně duch usnesení mně jako navrhovateli
vyhovuje i s tím, že do 30. 9. bych měl předložit
vládě k projednání další
dílčí novelu zákona o Policii, která
by korespondovala s tím, jak se vyvíjí bezpečnostní
situace v ČR, s tím, že komplexní nově
zásady zákona o Policii ČR, které
podle legislativního plánu vlády mám
předložit koncem roku k projednání vládě,
samozřejmě navazují na další
legislativní proces, tzn. především
na rekodifikaci procesního práva, na nové
územně správní uspořádání
atd.
Vzhledem k tomu, že postupy prací na uvedených
zákonech, jako územně správní
uspořádání, rekodifikace trestního
řádu nelze v této chvíli časově
blíže upřesnit a zásady zákona
o Policii, úplně nového zákona o Policii,
nelze v této chvíli situovat do přesného
časového období, jako ministr vnitra cítím,
že je třeba nové dílčí
novely. Datum 30. 9. mi vyhovuje a souhlasím s tím,
aby nyní sněmovna se zabývala především
tím, co vyplývá z jejího usnesení,
tzn., aby tato novela zákona o Policii tvořila část
komplexu opatření v souvislosti s bezpečnostní
situací, která nastala v důsledku migrace
osob v ČR. Je to v legislativní oblasti novela policejního
zákona, novela občanského soudního
řádu a novela trestního zákona. A
v tomto legislativním triptychu si myslím, že
má své opodstatnění to, co nyní
bylo předloženo.
Abych to tedy ještě jednou shrnul, souhlasím
s usnesením branně bezpečnostního
výboru. Děkuji vám.