Poslankyně Gerta Mazalová: Vážený
pane předsedající, vážená
sněmovno, omlouvám se, že jsem zde podruhé,
ale zazněly zde vzpomínky na minulost a na pana
exministra Tichého, na kterého se také pamatuji,
ovšem trochu jinak.
Exministr Tichý byl dosazen do křesla tehdejším
Hnutím za samosprávnou demokracii, společnost
pro Moravu a Slezsko, a tím též odvolán
pro naprostou neschopnost. Odvolán byl opět z vůle
HSD-SMS. Přes toto odvolání byl vládou
ve své funkci, ač naprosto neschopný, držen
ještě celé čtyři měsíce.
Byla to opět politická závislost, která
způsobila v době liberalizace cen miliónové
škody bez jakýchkoliv kontrol, daňové
úniky, jejichž dopad cítíme ještě
dnes. Proto jsme žádali a potřebovali vytvoření
naprosto nezávislého kontrolního úřadu.
Děkuji vám.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji
paní kolegyni Mazalové. Prosím pana kolegu
Řezáče, další se nikdo do rozpravy
nepřihlásil.
Poslanec Vladimír Řezáč: Vážený
pane předsedo, vážený pane místopředsedo,
kolegyně a kolegové, budou zklamáni ti, kteří
by očekávali, že budu někomu doporučovat,
aby si sundával brýle, růžové
nebo černě klapky. Chci se zaměřit
na tento věcný problém a nebudu pokračovat
v politickém školení mužstva, kterého
jsem už delší dobu v této rozpravě
svědkem.
Ten věcný problém je dán naprosto
historicky, historií českého státu.
Předchůdce Nejvyššího kontrolního
úřadu existoval v českém království
už od pozdního středověku existuje o
tom bohatá odborná literatura. Vždycky, když
se v novověku a zejména ve 20. století prosadil
demokratický právní řád, a
nebo existovala taková naděje, okamžitě
se to projevilo úsilím o vytvoření
nezávislého kontrolního orgánu. Jednou
se jmenoval Nejvyšší kontrolní a účetní
dvůr, nebo Nejvyšší kontrolní úřad.
Bylo tomu dokonce tak i v době Pražského jara.
A byli to samozřejmě normalizátoři
typu pánů Biľaka a Jakeše, kterým
takový nezávislý kontrolní úřad,
nezávislý na exekutivě vadil, a proto byl
okamžitě po jeden a půl roce na počátku
70. let zrušen.
Udivuje mě tedy, že před dvěma lety
- nebo před rokem a půl, jak správně
říká kolega Hofhanzl - vadilo politickým
silám, které prosazují demokratický
a právní stát, vytvoření Nejvyššího
kontrolního úřadu. Musím říci,
že dr. Gjurič, kterého si vážím,
hovořil naprosto nepřesně o průběhu
těchto zasedání a stejně tak i dr.
Hofhanzl.
Poslanci Levého bloku, tehdy KSČM, neměli
žádný zájem zrušit ministerstvo
státní kontroly a těm z vás, kteří
zde nebyli v minulém volebním období, doporučuji
přečíst si stenografický záznam
z příslušné schůze. Ministr státní
kontroly dr. Igor Němec si toho byl velice dobře
vědom a z tohoto řečniště vyslovil
uznání poslancům tohoto levého rohu
Dolní sněmovny, neboť zde bylo ústy
jeho představitele řečeno, že situace
je chaotická a krade se tolik, že bude jedině
žádoucí, když dočasně budou
existovat dva orgány, které budou provádět
kontrolu, jeden na úrovni exekutivy a jeden jako nezávislý
kontrolní úřad.
Také nám nikdy nešlo o to, aby se chránili
nějací zloději, ať již rozkrádali
majetek, který podle známého ústavního
zákona měl připadnout lidu, nebo rozkrádali
jiný státní nebo municipální
majetek, který KSČ nepatřil. Důkazem
toho je také návrh poslanců Levého
bloku, mezi jehož navrhovatele patřím já,
to je konkrétních pět skutkových podstat,
mezi nimi celkem přísná trestní sazba
za to, kdyby někdo takový majetek chtěl rozkrádat
nebo (abych mluvil slovy dnešního trestního
zákona) dopustit se trestných činů
krádeže, zpronevěry, podvodu a ještě
samostatné skutkové podstaty, která je v
návrhu navržena.
Hovořil zde kolega dr. Payne. Mám za to, že
jeho stanovisko bylo naprosto nepřesné. Za prvé
nemáme žádného předsedu nezávislého
kontrolního úřadu, ale máme prezidenta.
Máme prezidenta podle platné úpravy, podle
čl. 97 odst. 2 Ústavy České republiky.
Za druhé pro výkon funkce prezidenta Nejvyššího
kontrolního úřadu není důležité,
zda rozlišuje soukromoprávní a veřejnoprávní
právnické osoby. To jednak nemá žádný
význam po působnost, jednak je takové vyjádření
nesprávné, protože význam má
rozlišovat soukromoprávní a veřejnoprávní
korporace, nikoliv všechny právnické osoby
nebo soukromoprávní a veřejnoprávní
metody právní regulace. Lze se o tom dočíst
ve vynikající učebnici občanského
práva prof. Krčmáře z počátku
20. století nebo v komentáři k obecnému
zákoníku občanskému rakouskému
z roku 1811 z pera prof. Roučka a prof. Sedláčka,
poslední vydání v r. 1937.
Nedělejme si takováto zbytečná školení.
Panu prezidentu Hussarovi takové informace nemusí
vůbec chybět a za druhé je k výkonu
své funkce nepotřebuje.
K vlastnímu věcnému problému. Máme
dosavadní právní úpravu, která
není dokonalá, ale je lepší než
ta, která je nyní navrhována. Z toho, co
zde řekl kolega Michal Kraus, vyplývá - pokud
jste dávali pozor na jeho vystoupení - že fakticky
kritizoval nejen podaný návrh, ale v nepatrné
části i stávající platnou úpravu.
Kdo tedy zná dosavadní platnou úpravu a návrh,
který projednáváme, ten ví, že
nekritizoval v části svého vystoupení
jen tento návrh. Zlepšení můžeme
dosáhnout nepatrnou novelou stávající
platné úpravy. To, co se navrhuje, je naprostý
nesmysl a řekl to tu za mne zcela správně
kolega z pravého rohu sněmovny, poslanec Jiří
Karas.
Vraťme se, prosím vás, k vlastním věcným
problémům a nedělejme z toho tady další
přestřelku s otevíráním a zavíráním
klapek.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Slovo má pan kolega Špaček.
Poslanec Radim Špaček: Dámy a pánové,
budu velmi stručný. Mám drobný pozměňovací
návrh, který je více méně gramatického
charakteru. Prosím, aby v § 13 odst. 4 písm.
b) v části věty za středníkem
bylo vypuštěno slovo "jeho".
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Hlásí
se ještě někdo do rozpravy? Není-li
tomu tak, dovolte mi, abych přistoupil k procedurálním
návrhům. Jsou čtyři a byl jsem kolegou
Vyvadilem vyzván, abych je utřídil. Provedu
to.
První byl návrh kolegy Skočovského,
který předložil asi procedurální
návrh (proto jsem se ptal, jestli je to tak), aby po ukončení
rozpravy jednání o tomto návrhu zákona
bylo přerušeno, zákon byl zásadně
přepracován a běžným způsobem
předložen nový návrh parlamentu.
Druhý byl procedurální návrh kolegy
Kačenky. Ten navrhl přerušení projednávání
tohoto bodu. Navrhl, aby se sešel ústavně právní
výbor a vyjádřil se k jednotlivým
pozměňovacím návrhům a k dalším
připomínkám.
Třetí pozměňovací návrh
předložil kolega Vyvadil. Navrhl přerušení
projednávání tohoto bodu k jednání
poslaneckého klubu s tím, že by rozprava byla
ukončena, ale bylo by umožněno zástupcům
poslaneckých klubů se před závěrečnou
zprávou k zákonu vyjádřit.
Poslanec Jiří Vyvadil: Navrhl jsem, aby rozprava
nebyla ukončena.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Protože
jsem nenašel odvahu k tomu, abych stanovil postup vzhledem
k tomu, že jsou si návrhy značně podobné
a nerad bych někomu dával přednost, použiji
jednacího řádu.
První pozměňovací návrh přednesl
kolega Kačenka, takže doporučuji, abychom se
řídili postupem daným jednacím řádem.
Kdo souhlasí s procedurálním návrhem
kolegy Kačenky, abychom přerušili projednávání
tohoto bodu s tím, že bychom požádali,
aby se sešel ústavně právní výbor
a vyjádřil se k jednotlivým pozměňovacím
návrhům a jednotlivým připomínkám,
ať zvedne ruku. 75.
Kdo je proti? 60.
Kdo se zdržel hlasování? 28.
Tento návrh nebyl přijat.
Druhý procedurální návrh, o kterém
budeme hlasovat, je návrh poslance Skočovského,
který navrhl přerušení projednávání
tohoto bodu do doby, než bude zákon zásadně
přepracován a běžným způsobem
pak předložen parlamentu.
S faktickou poznámkou se hlásí kolega Výborný.
Poslanec Miloslav Výborný: Pane předsedající,
promiňte, já se domnívám, že
tento procedurální návrh nemůže
být podroben hlasování, neboť nejde
o nic jiného než o návrh na zamítnutí
zákona.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Ano, jistěže,
to je pravda, ale o podobném procedurálním
návrhu jsme hlasovali před hodinou.
Poslanec Miloslav Výborný: To byla
stejná chyba.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Musím se s tím vypořádat tak, jak
říká jednací řád, to
znamená, že nemůžeme hlasovat o pozměňovacím
návrhu, který by porušil jednací řád,
to znamená proceduru.
Třetím pozměňovacím procedurálním
návrhem je návrh kolegy Vyvadila, který navrhl
přerušení projednávání
tohoto bodu před ukončením rozpravy, aby
se mohly sejít poslanecké kluby s tím, že
pak bude umožněno zástupcům poslaneckých
klubů se k tomuto návrhu vyjádřit.
Než dám hlasovat, s faktickou poznámkou se
hlásí kolega Skočovský. Jen upozorňuji
na to, že procedura znamená, že má být
ukončena rozprava a teprve pak se jedná o zákonu.
Proto to kolega Výborný navrhl.
Poslanec Miloš Skočovský: Žiji
v přesvědčení, že procedura zůstává
zachována. Já neruším žádný
zákon, já chci, aby se zákon přepracoval
důsledně a mělo to být projednáno
po ukončení rozpravy. Myslím, že na
věci se nic nemění a hlasováno má
být po ukončení rozpravy.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Ano, teď
jste to přesně řekl, že má být
jednáno event. hlasováno po ukončení
rozpravy, která nebyla ukončena. Nemohu o tom návrhu
nechat hlasovat, máte pravdu.
Prosím, kdo souhlasí s návrhem kolegy Vyvadila,
ať zvedne ruku. 126.
Kdo je proti? 8.
Tento návrh byl přijat.
S faktickou poznámkou se hlásí kolega Vlach.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Dovolte
mi z tohoto místa něco říci. Je to
spíš dotaz na kolegu Vyvadila. Domníval bych
se, že smyslem jeho návrhu je, aby měli po
přestávce na jednání klubů
zástupci klubů šanci se vyjádřit.
Myslím ale, že nám už praxe u minulých
návrhů zákonů nemyslím na tomto
plénu, ale v posledních měsících
ukázala, že toto můžeme přijmout
svým hlasováním i po ukončení
rozpravy. Už jsme tak několikrát učinili.
Byla uzavřena rozprava, to umožňuje zpracovat
případně i do písemné podoby
návrhy, ale je to spíš dotaz z mé stany.
Není to vůbec tendence omezit zástupce klubů
v jejich vyjádření potom, jen tendence racionalizovat.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Poprosím kolegu Vyvadila o upřesnění.
Poslanec Jiří Vyvadil: Myslím, že
to bylo schváleno, takže o tom nemůžeme
vlastně diskutovat. Já jsem navrhoval, že může
být zařazen jiný bod, kluby se v polední
přestávce poradí a potom může
padnout i pozměňovací návrh. V tomto
ohledu jsem to takto měl na mysli.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Myslím,
že je zbytečné protahovat v této chvíli
jednání. Dovolte, abych vám popřál
dobrou chuť. Sejdeme se ve 14.00 hodin.
(Jednání přerušeno ve 12.04 hod.)
(Jednání opět zahájeno v 14.13 hod.)
Předseda PSP Milan Uhde: Vážené
paní poslankyně, vážení poslanci,
zvu do jednacího sálu všechny, kteří
jsou odhodláni pomoci nám při projednávání
přerušeného bodu programu a dalších
bodů.
Na řadě je pokračování v rozpravě
o návrhu poslance Richarda Mandelíka a dalších
na vydání zákona o Nejvyšším
kontrolním úřadě.
Prosím paní poslankyně a pány poslance,
aby zaujali svá místa, pan poslanec Mandelík,
aby zaujal místo, které přísluší
zástupci navrhovatele, paní poslankyně Röschová
již zaujala místo společné zpravodajky.
Prosím o klid.
Vzhledem k tomu, že nemám žádné
písemné přihlášky do rozpravy,
vyzývám všechny, kteří se ještě
chtějí rozpravy zúčastnit, aby se
přihlásili. Jako první je to pan poslanec
Janeček, jako druhý pan poslanec Vyvadil - jestli
jsem pozoroval správně - pan poslanec Kuchař,
pan poslanec Josef Hájek, dostávám písemnou
přihlášku pana poslance Hájka, děkuji.
Takže v tomto pořadí - poslanec Janeček,
poslanec Vyvadil, poslanec Hájek Josef - budete přistupovat
k řečništi. Slovo má poslanec Janeček,
ostatní kolegy a kolegyně prosím, aby se
chovali přiměřeně k důležitosti
tohoto bodu a vůbec celého programu; prosím
o klid. Pane poslanče, prosím.
Poslanec Josef Janeček: Chtěl bych navrhnout
nové znění svého pozměňovacího
návrhu, který jsem přednesl jako první.
Tento návrh by tedy měl toto znění.
§ 3 odst. 1 písm. a). Četl bych nové
znění písmena a) "hospodaření
se státním majetkem a finančními prostředky,
vybíranými na základě zákona
ve prospěch právnických osob, s výjimkou
prostředků, vybíraných obcemi v jejich
samostatné působnosti."
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Janečkovi, slovo má pan poslanec Vyvadil. Připraví
se pan poslanec Josef Hájek.
Poslanec Jiří Vyvadil: Vážený
pane předsedo, kolegyně a kolegové, náš
klub podpoří návrh zákona za podmínky,
že bude přijat pozměňovací návrh,
a to následující: V § 50 odst. 1 vypustit
slova za slovem "republiky" - "a Nejvyšší
kontrolní úřad České republiky",
v § 50 odst. 2 vypustit slova "a Nejvyššího
kontrolního úřadu Českě republiky".
Toť vše.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Vyvadilovi, slovo má pan poslanec Josef Hájek, jestli
správně čtu jeho přihlášku,
chystá se přednést stanovisko klubu. S podobným
vystoupením se připraví pan poslanec Wagner.
Poslanec Josef Hájek: Vážený
pane předsedo, dámy a pánové, klub
poslanců LB vždy chápal a chápe Nejvyšší
kontrolní úřad jako významnou ústavní
instituci, která nezávisle a objektivně zaručuje
kontrolu nad hospodařením s majetkem a rozpočtem.
republiky a tímto způsobem ústavně
chrání všechny skupiny daňových
poplatníků. Aktivně jsme se podíleli
na tvorbě a přijetí stávající
právní úpravy i na návrhu na její
novelizaci v souladu s nově vzniklým ústavním
stavem k 1. 1. 1993 se vznikem samostatné České
republiky.
Jsme toho názoru, že kvalita této právní
úpravy je dostatečně potvrzena stanovisky
takových renomovaných mezinárodních
uskupení, jakými jsou EUROSAI a INTEROSAI.
Předložený návrh skupiny poslanců
Parlamentu ČR chápeme proto jako zcela účelový
mocenskopilitický akt vedený snahou podřídit
tuto instituci politickým zájmům stávajícího
volebního vítěze. Návrh má
tolik zásadních koncepčních, ústavních,
věcných i legislativně technických
závad, že jeho případné přijetí
v jakékoli podobě by oprávněně
muselo zpochybnit i poslední zbytky důvěry
a občanské veřejnosti o zákonodárné
způsobilosti této sněmovny.
Klub poslanců LB se jednoznačně odmítá
podílet na této protiústavní činnosti
a v souladu s Ústavou ČR podnikne všechny kroky
k tomu, aby nejen v České republice, ale i v rámci
mezinárodních demokratických uskupeních,
jejichž je Česká republika členem, upozornil
na uplatňování těchto neústavních
a protidemokratických praktik.
Předseda PSP Milan Uhde: To bylo stanovisko klubu
Levého bloku. Slovo má pan poslanec Jozef Wagner,
který promluví za politický klub České
strany sociálně demokratické. Prosím,
pane poslanče.
Poslanec Jozef Wagner: Děkuji, vážený
pane předsedo, dámy a pánové! Domnívám
se, že jsme zcela zřetelně, jasně, jednoznačně
konstatovali, co považujeme z předloženého
návrhu za tak vadné, za tak nesmírně
rozporně se vším, co by měl nebo mohl
obsahovat český právní řád.
Pokud to, co bylo takto jednoznačně kritizováno,
navrženo v pozměňovacích návrzích
na vyřazení, bude vyřazeno, jsme ochotni
a schopni vážně jednat o politické dohodě.
Žádám, abychom před hlasováním
dostali písemně úplný seznam všech
pozměňovacích návrhů tak, abychom
mohli o těchto pozměňovacích návrzích
znovu v poslaneckém klubu jednat a rozhodnout se o dalším
postupu. Prosím též, abyste vzali laskavě
na vědomí, že zde byla a pořád
je jiná možnost, protože rozprava je ještě
otevřena - byla zde možnost učinit velmi jednoduchý
pokus spojit jednání s návrhem pana poslance
Mandelíka a dalších s návrhem, který
předložila jiná skupina poslanců, a
to tím způsobem, že by celý návrh
zde byl přednesen jako návrh pozměňovací.
Rozhodli jsme se pro čistotu legislativního procesu
takto nekonat, a též v zájmu urychlení
této schůze, s vědomím, že za
předpokladu, že by dnes projednávaná
předloha nebyla úspěšná, je velmi
pravděpodobné, že by mohl podobný osud
potkat i druhou předlohu. Úmyslem, dámy a
pánově, vás v koalici a ani nás v
opozici není destabilizovat český stát,
ale naopak stabilizovat jej.
Proto ponecháváme, za předpokladu, že
dnes nebo v průběhu této schůze nedojde
k řešení, otevřenou možnost, aby
došlo k politickým dohodám mezi dvěma
schůzemi parlamentu a aby základem jednání
mohl být pak jiný návrh. Doporučuji,
abychom měli příležitost alespoň
tak, že dostaneme písemné znění
pozměňovacích návrhů velmi
rychle a alespoň tak, že čas se nebude ztrácet,
že budeme jednat o jiném. Měli bychom příležitost
večer po jednání nebo, nebude-li jinak možno,
při přerušení alespoň hodinovém,
se dohodnout na tom, který z těchto návrhů
bude možno či nebude možno podpořit. Domnívám
se, že klub poslanců České strany sociálně
demokratické učinil příliš velký
krok na to, aby nebyl z vaší strany posouzen jako
krok vstřícný. Prosím, abyste to vzali
na vědomí a snažili se, abychom v naší
politické dohodě našli řešení,
které tuto sněmovnu a každého z nás
osobně nevystaví nikdy v budoucnu riziku, že
jsme jednali neústavně.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Wagnerovi, analogizuji s jedním podobným případem,
který nastal u jednoho z daňových zákonů,
že byl podán návrh na to, aby poslanci dostali
před hlasováním na lavice písemné
vyhotovení všech pozměňovacích
návrhů. Tento návrh - jestli pan poslanec
Wagner nebude mít proti tomu námitku - chápu
jako procedurální návrh a dal bych hlasovat
o tom, zda sněmovna podporuje návrh nebo požadavek
klubu ČSSD na to, aby poslanci dostali písemné
vyhotovení všech pozměňovacích
návrhů v co nejkratší době poté,
kdy bude skončena rozprava. Je to tak možno chápat,
pane poslanče? (Ano.)
Ptám se tedy sněmovny, kdo podporuje návrh
pana poslance Wagnera a jeho politického klubu, ať
zvedne ruku. (Hlasuje se.) Domnívám se, že
je to tak zřetelně jasná většina,
že můžeme na chvíli opustit počítání.
Je to naprosto jasná většina a prosím
pracovníky Kanceláře, aby zabezpečili
splnění tohoto požadavku - ještě
jednou opakuji, jakmile skončí rozprava, budou v
co nejkratší době vyhotovena písemná
znění pozměňovacích návrhů
a budou dodána poslancům na lavice.
Nyní se hlásí do rozpravy pan poslanec Raška
s pozměňovacími návrhy. Pane poslanče,
prosím.
Poslanec Miroslav Raška: Vážený
pane předsedo, dámy a pánové. Navrhuji
za prvé do § 3 odst. 1 písm. a) za slovo "hospodaření"
vložit slova "a nakládání".
Druhý návrh - do § 3 odst. 1 vložit nové
písmeno b), které bude znít: "kontrola
státního závěrečného
účtu České republiky".
Dále nové písmeno c) "kontrola závazků,
pohledávek, úvěrů a majetkových
práv Českě republiky".
Nové písmeno d) "kontrola dodržování
práv a povinností vyplývajících
z právních předpisů upravujících
finanční hospodaření, finanční
a ekonomické vztahy".
Nové písmeno e) "kontrola výkonu státní
správy".
Písmeno c) navrhuji přeznačit na písmeno
f), písmeno d) vypustit a písmeno e) přeznačit
na písmeno g).
V § 3 odst. 2 navrhuji změnit jeho znění
takto: za slova "vykonává úřad"
vložit "vlády", za slova "státních
orgánů" vložit "právnických
osob zřízených zákonem" a slova
"a právnických osob" nahradit "a
dalších právnických osob, u nichž
tak stanoví zákon". To jsou všechny mé
návrhy.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Raškovi. Jsou ještě další přihlášky
do rozpravy? Nevidím žádnou zdviženou
ruku a nemám žádnou písemnou přihlášku,
a proto rozpravu uzavírám. Připomínám
ještě jednou pracovníkům Kanceláře,
aby se od této chvíle pracovalo na vyhotovení
písemného znění, které mají
poslanci dostat na lavice. S technickou poznámkou se hlásí
poslanec Skočovský. Má slovo.
Poslanec Miloš Skočovský: (Hovořil
z místa.) V okamžiku uzavírání
rozpravy by mělo být hlasováno o mém
návrhu.
Předseda PSP Milan Uhde: Pan poslanec Skočovský
předložil procedurální návrh,
u něhož si vymínil hlasování
o něm až po ukončení rozpravy. Navrhuje
projednávání zákona přerušit,
zákon zásadně přepracovat a běžným
způsobem předložit parlamentu nový návrh.
Čtu to doslova ze záznamu, který zde pan
poslanec Skočovský zanechal na mém pracovním
stole.
Než dám hlasovat, je tu technická poznámka
pana místopředsedy Vlacha a pana poslance Bendy.
Dám oběma příležitost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Nejsem
si jist, zda o tom již nebylo hlasováno, ale pokud
bychom měli o něčem hlasovat, tak jedině
o textu před čárkou, tzn., že je to
vlastně procedurální návrh přerušit
projednávání tohoto zákona, tohoto
bodu. Vše ostatní zásadně přepracovat
a běžným způsobem předložit
k projednávání parlamentu nový návrh.
To je věc, která nemůže být předmětem
hlasování ve sněmovně.
Předseda PSP Milan Uhde: Pan poslanec Benda.
Poslanec Marek Benda: Pane předsedo, domnívám
se, že návrh skutečně není možno
odhlasovat. Toto, co říká pan místopředseda
Vlach, je pravda. Nemůžeme se usnést zásadním
způsobem návrhy přepracovat. To naprosto
odporuje jednacímu řádu. Návrh byl
předložen, byl řádně projednán
ve výborech a dnes je předložen plénu.
Pokud je plénum rozhodnuto jej odmítnout, tak ho
může odmítnout, ale nevím, kdo by návrh
měl přepracovávat. Jednací řád
žádný takový institut nezná a
o návrhu na přerušení tohoto bodu bylo
již hlasováno. Negativní hlasování
vylučuje podle mne hlasování o tomto návrhu
zcela.
Předseda PSP Milan Uhde: Rovněž se domnívám,
že každý poslanec může vztah k tomuto
zákonu vyjádřit negativním hlasováním,
a že o přerušení se tady hlasovalo dopoledne
nejméně jednou, ne-li vícekrát. Nechci
pana poslance Skočovského připravovat o možnost,
aby se znovu ověřila ve sněmovně vůle
podporovat jeho návrh, ale domnívám se, že
jsme skutečně všechny příležitosti
vyčerpali.
Proto se domnívám, že je nyní na čase
přerušit projednávání tohoto
bodu, ale ve smyslu návrhu pana poslance Wagnera, tzn.
vyčkat chvíle, kdy všichni poslanci dostanou
na stůl písemné vyhotovení pozměňovacích
návrhů a v tu chvíli se dohodnout na dalších
možnostech o jednání v klubech atd.
V tuto chvíli doporučuji, abychom přistoupili
k dalšímu bodu, který jsme schválili
na program a kterým je
Pan poslanec Wagner.
Poslanec Jozef Wagner: Vážený pane předsedo,
dámy a pánové, omlouvám se vám,
že vlastně už po rozhodnutí zdržuji,
ale byl bych nerad, aby byl pan kolega Skočovský
dotčen tím, co jsem já navrhl, ačkoliv
jeho návrh byl předložen přede mnou
a měl nárok na přednost.
Poprosil bych pana kolegu Skočovského na straně
jedné a všechny ostatní na straně druhě,
abychom o relevanci návrhu pana poslance Skočovského
mohli rozhodnou potě, až si přečteme
pozměňovací návrhy. Jestli by s tím
pan kolega souhlasil. Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde: Pan místopředseda
Vlach.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Poměrně
často jsme zde poučováni o tom, jak porušujeme
zákon o jednacím řádu. Jsem pro to,
abychom tentokrát zákon dodržovali. O tom,
o čem bylo rozhodnuto, nebudeme hlasovat znovu, je to pokus
o obstrukci, která by vedla k tomu, že můžeme
jenom o jednom návrhu na přerušení projednávání
bodu hlasovat 78krát a skončit v neděli večer,
až budeme dostatečně unaveni na to, abychom
od toho odešli. O tom, co bylo v návrhu pana poslance
Skočovského - je mi to líto, už rozhodnuto
bylo. O druhé polovině nemůžeme hlasovat.
To vysvětloval kolega Benda. O první části
rozhodnuto bylo, přijat byl návrh pana poslance
Wagnera a já si myslím, že nám teď
nezbývá nic jiného než kráčet
k dalšímu bodu.