FEDERÁLNÍ MINISTERSTVO VNITRA
Č.j.: OV-67/A-90
V Praze dne 2. května 1990 | |
Výtisk č. 10 | |
Počet listů: 27 | |
Počet příloh: 13/29 |
K bodu: Písemná odpověď ministra
vnitra ČSFR na interpelaci poslance pana L. Lise na 27.
společné schůzi SN a SL 19. 4. 1990
Předkládá:
ministr vnitra ČSFR
JUDr. Richard SACHER
Obsah:
Úvod
1. K tvrzení pana poslance L. Lise, že ministr vnitra
za 4 měsíce nic nebo téměř
nic neučinil pro očistu SNB
- opatření, realizovaná FMV
A. v oblasti organizace
B. v legislativní oblasti
C. v oblasti mezinárodní spolupráce
D. v oblasti pořádku a vnitřní bezpečnosti
E. v personální oblasti
2. K tvrzení pana poslance L. Lise, že bývalá
nomenklatura dosud zastává klíčové
postavení v bezprostřední blízkosti
ministra vnitra
3. K tvrzení pana poslance L. Lise, že prověrky
vedoucích funkcionářů a příslušníků
bývalé StB pokračují želvím
tempem a že ministr vnitra liknavě postupuje při
řešení platové otázky příslušníků
bývalé StB, kteří jsou postaveni mimo
výkon služby
4. K tvrzení pana poslance L. Lise, že z iniciativy
ministra vnitra nebyl předán ani jeden příslušník
bývalé StB k trestnímu stíhání
za podíl na zločinech minulosti a za protiprávní
skartaci diskreditujících materiálů
5. K tvrzení pana poslance L. Lise, že ministr vnitra
říká polopravdy, např. v případě
lustrace
6. K tvrzení pana poslance L. Lise, že situace na
FMV komplikují koncepční spory mezi ministrem
vnitra a jeho náměstky, pokud jde o vnitřní
zpravodajství
Závěr
Přílohy k odpovědi ministra vnitra ČSFR
na interpelaci poslance pana L. Lise na 27. společné
schůzi SN a SL FS dne 19. 4. 1990
Příloha č. 1 Útvary složky StB
podle rozkazu ministra vnitra ČSSR č. 12/1988
Příloha č. 2 Informace o předkládání
legislativních návrhů a plán legislativní
činnosti FMV v roce 1990
Příloha č. 3 Usnesení předsednictva
federální vlády č. 3 ze dne 4. ledna
1990
Příloha č. 4 Služební záznamy
podepsané mjr. Vl. Novotným (není totožný
s mjr. Novotným, býv. ředitelem VOS FMV)
a záznamy podepsané ppor. (por.) Václavem
Novotným
Příloha č. 5 Úřední
záznam kpt. JUDr. M. Králky
Příloha č. 6 Dopis pana L. Dobrovského
I. náměstku MV ČSFR panu dr. A. Sámelovi
Příloha č. 7 Vzor evidenční
karty
Příloha č. 8 Pokyn ministra vnitra ČSFR
ze dne 2. 4. 1990 k zajištění ochrany údajů
v evidencích SEO VOS FMV a pokyn ze dne 3. 4. 1990 k zastavení
veškeré lustrace v ústřední evidenci.
Příloha č. 9 Pokyn náměstka
MV ČSFR pana J. Procházky k získávání
poznatků složkou VKR
Příloha č. 10 Návrh statutu odborné
komise FMV
Příloha č. 11 Podklad k poradě odborné
komise na BBV FS dne 21. 3. 1990
Příloha č. 12 Rozdělovník přísně
tajných spisů odborné komise FMV
Úvod
Pan poslanec L. Lis na závěr svého vystoupení
na 27. společné schůzi SN a SL konané
dne 19. 4.1990 dospěl k závěru, že bych
měl odejít z funkce ministra vnitra. Návrh
v podstatě opírá o tato tvrzení:
1/ za 4 měsíce jsem nic nebo téměř
nic neučinil pro očistu SNB;
2/ bývalá nomenklatura dosud zastává
klíčové postavení v mé bezprostřední
blízkosti;
3/ prověrky vedoucích funkcionářů
a příslušníků bývalé
StB pokračují želvím tempem a liknavě
postupuji při řešení platové
otázky příslušníků bývalé
StB, kteří jsou postaveni mimo výkon služby;
4/ z mé iniciativy nebyl předán ani jeden
příslušník bývalé StB
k trestnímu stíhání za podíl
na zločinech minulosti a za protiprávní skartaci
diskreditujících materiálů;
5/ říkám polopravdy, např. v případě
tzv. lustrace;
6/ situaci na FMV komplikují koncepční spory
mezi ministrem vnitra a jeho náměstky, pokud jde
o vnitřní zpravodajství.
Pan poslanec L. Lis ve svém vystoupení dále
uvedl, že na základě žádosti členů
občanské komise FMV byla svolána mimořádná
zasedání branných a bezpečnostních
výborů SN a SL, která dospěla k závěru,
že zaostávání v reorganizaci bezpečnostního
sboru a v likvidaci StB je způsobeno nedostatečným
řízením ministerstva, zejména tím,
že nebyla provedena dostatečná kádrová,
organizační a personální opatření
v centru ministerstva.
K těmto závažným obviněním
podávám tato vysvětlení:
1. K tvrzení pana poslance L. Lise, že jsem
za 4 měsíce nic nebo téměř
nic neučinil pro očistu SNB
Opatření realizovaná k zabezpečení
úkolů, vyplývajících ze zaměření
resortu FMV a jeho složek v období vlády národního
porozumění
Předsednictvu vlády národního porozumění
byl již dne 11. ledna 1990 předložen materiál
"Činnost resortu FMV a jeho složek v období
vlády národního porozumění",
který obsahuje koncepci bezpečnostní politiky.
Předsednictvo federální vlády materiál
téhož dne schválilo.
V souladu s touto koncepcí byla postupně realizována
následující opatření:
A. v oblasti organizace
a) dnem 12. 1. 1990 byla s okamžitou platností zastavena
činnost na úseku tzv. vnitřního zpravodajství
na všech úrovních;
b) dnem 15. 1. 1990 byly s okamžitou platností zrušeny
všechny útvary tzv. vnitřního zpravodajství,
včetně funkčních míst; současně
byla zastaveno nasazování zpravodajsko technických
prostředků, včetně odposlechu a zastavena
veškerá operativní činnost;
c) dnem 14. 1. 1990 byl s okamžitou platností zrušen
tzv. politicko-výchovný aparát v celé
organizační struktuře SNB;
d) dnem 15. 1. 1990 byl zřízen odbor pro styk s
veřejností, jehož hlavním úkolem
bylo zabezpečovat informovanost veřejnosti o přijímaných
a realizovaných opatřeních v resortu;
e) dnem 30. 1. 1990 byl zřízen právní
odbor FMV k zabezpečení legislativní činnosti
a výkonu státní správy;
f) dnem 31. 1. 1990 byly zrušeny všechny ostatní
složky bývalé StB, včetně funkčních
míst; uvolněným pracovníkům
byly bez odkladu odebrány služební průkazy,
služební i soukromé zbraně a uvolnění
příslušníci byli postaveni mimo výkon
služby;
g) dnem 31. 1. 1990 byla ochrana ústavních činitelů
podřízena zvláštnímu režimu;
byla zřízena správa ochrany prezidenta republiky
a podřízena náčelníku jeho
vojenské kanceláře; Hradní stráž
byla vyčleněna z vojsk MV, začleněna
do Čs. armády a rovněž podřízena
náčelníku vojenské kanceláře
prezidenta republiky;
h) dnem 30. 1. 1990 byla zřízena odborná
komise FMV jako iniciativní a kontrolní orgán
ministra;
i) dnem 2. 2. 1990 byla přijata přechodná
opatření na úseku zbraní a střeliva
s cílem podstatně omezit množství legálně
i nelegálně držených střelných
zbraní mezi našimi občany a co nejvíce
tak vyloučit možnost jejich případného
zneužití proti demokratickému vývoji
v naší zemi; do 7. 2. 1990 odevzdali služební
i soukromé zbraně rovněž příslušníci
funkčních útvarů FMV a útvarů
podřízených FMV;
j) dnem 7. 2. 1990 byla zřízena prověrková
komise FMV a stanoveny zásady spolupráce náčelníků
útvarů s občanskými komisemi;
k) dnem 15. 2. 1990 byly zrušeny všechny zbývající
složky bývalé StB v celé organizační
struktuře (příloha 1);
1) dnem 16. 2. 1990 byly zřízeny nové útvary
FMV
- zpravodajská služba
- úřad pro ochranu Ústavy a demokracie
- úřad pro ochranu ústavních činitelů
- úřad pro vyšetřování
protiústavní činnosti
- útvar pro rychlé nasazení
- úřad pro správní službu a legislativu
- úřad pro pasovou službu a cizineckou agendu.
Přitom činnosti správního charakteru,
zejména na úseku pasů a víz a ochrany
utajovaných skutečností, dříve
začleněné jako součást StB,
byly důsledně organizačně odděleny
od bezpečnostního výkonu.
m) dnem 28. 2. 1990 byl zřízen mezinárodně
právní odbor, který plní úlohu
gestora pro sjednávání, ústavní
projednávání, provádění
a vypovídání mezinárodních
smluv ve smyslu směrnice federální vlády
č. 31/1982;
n) dnem 20. 3. 1990 byla zřízena technická
správa FMV k zabezpečení úkolů
resortu na úseku vědeckotechnického rozvoje;
o) dnem 23. 3. 1990 bylo vydáno zaměření
činnosti Pohraniční stráže k
zabezpečení jejích úkolů pro
nejbližší období;
p) dnem 7. 4. 1990 byly zřízeny odbor boje s mezinárodní
zločinností a odbor pro spolupráci s Interpolem,
jako útvary federální správy VB.
B. v legislativní oblasti (příloha
2)
a) dne 14. 2. 1990 byl parlamentu předložen návrh
novely zákona č. 147/1983 Sb., o zbraních
a střelivu; připravena je také prováděcí
vyhláška;
b) v březnu 1990 byl vládě předložen
návrh zákona o cestování do ciziny,
federální vláda zákon schválila
23. 4. 1990;
c) v 1. čtvrtletí 1990 byl předsedovi BBV
SN panu poslanci L. Lisovi předložen návrh
novely zákona o služebním poměru, na
jejímž základě by bylo možné
do jednoho měsíce uvolnit ze služebního
poměru neprověřené nebo nadbytečné
příslušníky;
d) připravuje se paragrafované znění
komplexu zákonů, které nahradí dosavadní
zákon č. 40/1974 Sb., o SNB:
- zákon o zpravodajské službě
- zákon o policii
- zákon o úřadu FMV pro ochranu Ústavy
a demokracie
- zákon o používání zpravodajsko-technických
prostředků
- zákon o pohraniční policii
- zákon o služebním poměru;
e) vládě ČSFR byla předložena
novela zákona č. 102/1971 Sb., o ochraně
státního tajemství; podle rozhodnutí
vlády je nyní projednávána v připomínkovém
řízení;
f) v připomínkovém řízení
je nyní projednáván návrh novely zákona
č. 40/1974 Sb., o SNB a o některých opatřeních
k zabezpečení vyřizování přestupků
v oboru působnosti federace;
g) pro 20. jednání Rady obrany státu byl
zpracován návrh materiálu "Zásadní
organizační změny v útvarech SNB",
který bude projednán 22. 5. 1990.
C. v oblasti mezinárodní spolupráce
a) byla zrušena původní smlouva s KGB SSSR
z roku 1989 a místo ní uzavřena smlouva kvalitativně
nového typu, založená na zásadách
faktické suverenity a rovnoprávnosti obou států;
b) aktivně se rozvíjejí smysluplné
oboustranné vztahy a spolupráce s ministerstvy vnitra
Rakouska a Velké Británie a s příslušnými
orgány USA a Itálie - tato spolupráce plně
odpovídá nové koncepci čs. zahraniční
politiky.
D. v oblasti vnitřního pořádku
a bezpečnosti
a) resort FMV se účinně podílel na
ochraně nápravně výchovných
ústavů v období vyhlášení
amnestie prezidenta republiky počátkem ledna 1990;
b) resort FMV se také účinně zapojil
do humanitární pomoci amnestovaným osobám
a to v rozsahu, jaký neposkytl žádný
jiný resort: v objektu v Březnici bylo vyčleněno
pro amnestované 80 lůžek, poskytnuta strava
a doprava do Prahy a zpět;
c) od poloviny února jsou podle vývoje bezpečnostní
situace, k posílení pořádkové
a hlídkové služby v Praze, Bratislavě
a dalších městech, vyčleňovány
síly a prostředky vojsk MV a Pohraniční
stráže; tato opatření jsou přijímána
vstřícně, často nad rámec kompetence
resortu;
d) koncem března 1990 se federální ministr
vnitra osobně zúčastnil vyjednávání
s vůdci vzpoury odsouzených v Leopoldově;
e) na žádost ministra spravedlnosti Slovenské
republiky se příslušníci útvarů
FMV podíleli na potlačení vzpoury vězňů
v Leopoldově, kde jejich účinným zásahem
byly prokazatelně za chráněny životy
desítek odsouzených, které organizátoři
vzpoury terorizovali a drželi jako rukojmí;
f) mimořádné nasazení sil. a prostředků
si vyžádalo zabezpečení návštěvy
hlavy římskokatolické církve papeže
Jana Pavla II. v ČSFR; rozsahem šlo o největší
akci v historii našeho bezpečnostního aparátu.
Průběh návštěvy nebyl nijak narušen
a vatikánská strana vyjádřila bezpečnostním
složkám a ministru vnitra uznání za
perfektně odvedenou práci;
g) v posledním období jsou přijímána
potřebná opatření k eliminování
otevřených projevů rasové nesnášenlivosti
a teroru zejména vůči rómským
spoluobčanům ze strany přívrženců
hnutí punk a skinhead.
E. v personální oblasti
a) dnem 16. 3. 1990 byli odvoláni z funkcí všichni
náčelníci krajských, okresních
a obvodních správ SNB, kteří dříve
pracovali ve složce StB a místo nich byli jmenováni
pracovníci z Veřejné bezpečnosti;
noví náčelníci již byli potvrzeni
občanskými komisemi na všech krajských
a na většině okresních správ;
b) všichni pracovníci zrušených útvarů
bývalé StB jsou do konečného rozhodnutí
o dalším setrvání nebo uvolnění
ze služebního poměru zařazeni v souladu
s platnou zákonnou úpravou, do zálohy pro
přechodně nezařazené (celkem 8.591
osob);
c) prověrkové komise na FMV, krajských a
okresních správách SNB dokončují
prověřování příslušníků
zrušených útvarů;
d) byla zřízena rehabilitační komise
FMV, která posuzuje žádosti o rehabilitaci
a reaktivaci těch, kteří v době normalizace
byli propuštěni z politických důvodů;
e) na základě zákona č. 74/1990 Sb.,
který stanovil mj. i nové znění přísahy
příslušníků SNB, byl vydán
rozkaz o přerušení členství a
činnosti v politických stranách a hnutích
a současně přijata opatření
k vyloučení jakékoliv politické činnosti
nebo projevů politického charakteru v rámci
resortu FMV a jeho bezpečnostních složek;
f) z původních 81 funkcí. v nomenklatuře
bývalého ÚV KSČ jich zůstalo
obsazeno ještě 15. Jde většinou o pracovníky
zastoupení FMV v zahraničí a FMZV již
bylo požádáno o jejich stažení
tak, aby nebyl narušen chod zastupitelských úřadů.
Nebyli vyměněni pouze náčelníci
pomocných útvarů:
- správy tělovýchovy a vrcholového
sportu
- správy stavebně ubytovací služby
- správy vývoje a automatizace
- úřadu pro pasovou službu a cizineckou agendu
(p. Konrád).
Nebylo řešeno 15 osob v různých funkcích
v rámci vojenské kontrarozvědky a to proto,
že podle usnesení předsednictva federální
vlády č. 3 ze dne 4. 1. 1990 se vojenská
kontrarozvědka začleňuje do podřízenosti
FMN0 (příloha č. 3).
2. K tvrzení pana poslance L. Lise, že bývalá
nomenklatura dosud zastává klíčové
postavení v mé bezprostřední blízkosti
Nejprve se chci vyjádřit k osobě generála
A. Lorence. Pokud jde o úvahu nabídnout jemu
nebo dalším bývalým funkcionářům
FMV (gen. St. Nezvalovi, plk. J. Vostárkovi.) místo
v zahraničí, pak šlo v tehdejším
nejistém přechodném období o záměr
dostat je daleko od vlasti - např. do Etiopie, Mongolska
- a tak vyloučit možnost, že by mohli organizovat
staré struktury proti revoluci.
Je pravdou, že jsem gen. A. Lorence krátkodobě,
avšak bez přímého kontaktu na moji osobu,
umístil na funkci konsultanta. Považoval jsem totiž
za nezbytné po nástupu do funkce ministra systematicky
získávat informace o činnosti útvarů,
které řídil. Tento záměr se
pně zdařil.
Po získání potřebných informací
jsem dne 19. 1. 1990 požádal dopisem ministra národní
obrany o posouzení možnosti zařazení
generála A. Lorence v působnosti FMNO. Po obdržení
zamítavé odpovědi jsem pana A. Lorence vyzval,
aby služební poměr ukončil. Moji výzvu
akceptoval.
Považuji za potřebné upřesnit, že
při odchodu ze služebního poměru obdržel
v souladu se zákonnou úpravou nejnižší
možné odchodné ve výši tří
platů. V žádném případě
se nejedná ani zdaleka o částku 100.000,-
Kčs, jak uvádí pan poslanec L. Lis.
K mjr. JUDr. Václavu Novotnému
Služební poměr ukončil dnem 15. 4. 1990.
Pan poslanec L. Lis uvádí, že v letech 1978-79
pracoval v hodnosti nadporučíka StB obvodní
správy Prahy 4 na signatářích Charty-77
paní Martě Kubišové, paní Otě
Bednářové a řadě dalších.
Nechal jsem proto vyhodnotit archivní svazky č.
811 735 na paní Martu Kubišovou a č. 761 642
na paní Otu Bednářovou. Jméno Novotný
se v nich skutečně vyskytuje často. Jde
však o mjr. Vladimíra Novotného, tehdy
pracovníka 3. oddělení 2a odboru Správy
StB Praha.
Chci věřit, že pan poslanec L. Lis neměl
v úmyslu poškodit pana Václava Novotného,
ale že byl svým okolím jen mylně informován.
Stačí pouze porovnat podpisy na dokumentech v příloze
č. 4.
Pro doplnění ještě uvádím,
že pan Václav Novotný v té době
nebyl nadporučíkem, ale pouze podporučíkem
a posléze poručíkem, kromě toho do
hodnosti majora byl povýšen již 1. 3. 1987, po
uplynutí zákonem stanovené výsluhy
let v hodnosti. Není tedy pravdou, že do této
hodnosti jsem ho povýšil já.
Ke kpt. JUDr. Michalu Králkovi
Dnem 27. 11. 1989 byl z rozhodnutí tehdejšího
náčelníka správy vyčleněn
do pracovní skupiny na bývalém ÚV
KSČ, kde se zabýval monitorováním
denního tisku. Asi po 10 dnech odmítl dále
se na této práci podílet a vrátil
se na své pracoviště (příloha
č. 5). Do funkce vedoucího oddělení
analytického odboru však nebyl ustanoven po mém
nástupu do funkce, jak uvádí pan poslanec
L. Lis, ale již k 1. 12. 1989. V současné době
je v zálohách pro přechodně nezařazené.
K mjr. JUDr. Pavlu Munzarovi
Do 15. 11. 1989 byl náčelníkem statisticko
evidenčního odboru, poté vykonával
funkci zástupce náčelníka Vnitřní
a organizační správy FMV. Dříve
byl řadovým pracovníkem na úseku ochrany
ekonomiky, na správě ochrany ústavních
činitelů a na VŠ SNB.
Lze tedy těžko předpokládat, že
pan P. Munzar by měl úzké spojení
s bývalým vedením MV a ÚV KSČ.
Tvrzení, že před prověrkovou komisí
prohlásil, že se o demonstrace nikdy nezajímal,
je překroucené. O výsledku prověrek
se dozvěděl od člena prověrkové
komise FMV npor. JUDr. Bohuslava Nováka, který mu
při setkání na chodbě mj. oznámil,
že byl prověřen. Že opak je pravdou, zjistil
pan Munzar ke svému podivu až z televizní obrazovky
z projevu pana poslance L. Lise.
Pan Munzar je styčným úředníkem
mezi FMV a
- kanadskou vládní komisí pro stíhání
válečných zločinců, která
v uplynulém měsíci získávala
v našich archivech potřebné údaje,
- zástupci studentů v parlamentní komisi
pro dohled nad vyšetřováním událostí
7. listopadu 1989,
- vládní komisí pro vyšetřováni
událostí z let 1968-69 (prof. Mencl).
Z žádné komise mi nebylo sděleno, že
pan Munzar by požadavky nebo úkoly plnil nekvalitně
nebo je dokonce sabotoval. Velmi pochvalně se o jeho práci
vyjádřili zástupci kanadské vládní
komise.
K mjr. JUDr. Miroslavu Mošnovi
Nebyl jmenován ředitelem úřadu pro
vyšetřování protiústavní
činnosti jak uvádí pan poslanec L. Lis, ale
pouze pověřen jeho řízením
na přechodnou dobu, než bude možné tento
úřad definitivně personálně
řešit.
Představu o jeho služební "horlivosti",
je možné udělat si z dopisu, který zaslal
signatář Charty-77 pan Luboš Dobrovský
mému I. náměstkovi panu dr. A. Sámelovi.
Z jeho dopisu cituji.
"... dr. Mošna sice byl povinen uskutečnit v
mém bytě domovní prohlídku a byl nucen
se mnou uskutečnit výslech, ale během celého
jednání se choval naprosto korektně, neprojevoval
žádnou iniciativu, která by měla zhoršit
moji situaci. Naopak dával najevo jistou míru zahanbení
za to, že mu jeho nadřízení uložili
povinnosti, o jejichž smyslu a oprávněnosti
zřejmě vnitřně pochyboval. Měl
jsem příležitost setkat se během uplynulých
20ti let s mnoha pracovníky Státní bezpečnosti
a chtěl bych Vás informovat o tom, že mjr.
Mošna se od většiny z nich odlišoval maximálně
slušným chováním, kulturou svého
vystupování a myslím, že nepřeženu,
když řeknu, že i jistými sympatiemi vůči
mně nebo alespoň snahou porozumět mému
jednání..." (příloha č.
6)
Pan poslanec L. Lis označuje JUDr. V. Novotného,
JUDr. P. Munzara a JUDr. M. Mošnu za hlavní a základní
brzdu prověrek příslušníků
bývalé StB. Zcela odpovědně prohlašuji,
že tito pracovníci neměli a nemají na
průběh prověrek naprosto žádný
vliv. Komise jim nejsou podřízeny a jejich práci
řídil a za ní také odpovídal
můj bývalý náměstek prom. práv.
pan J. Procházka.
Ještě poznámku k Vnitřní a
organizační správě FMV, kterou
jsem přímo řídil. Po získání
nezbytných zkušeností z chodu a činnosti
této správy jsem do jejího čela postavil
dnem 15. 4. 1990 pana mjr. RNDr. Karla Matysku, CSc., který
do prosince 1989 byl vědeckým pracovníkem
ČSAV. Má moji plnou důvěru a sám
jsem si ho jako spolehlivého člověka vybral.
V minulých dnech jsem provedl další zásadní
organizační opaření: vyhlásil
jsem reorganizaci této správy, která
mi umožní uskutečnit nezbytné personální
změny a současně výrazně snížit
počet pracovníků.
3. K tvrzeni pana poslance L. Lise, že prověrky
vedoucích funkcionářů a příslušníků
bývalé StB pokračují želvím
tempem a že liknavě postupuji při řešení
platové otázky příslušníků
bývalé StB, kteří jsou postaveni mimo
výkon služby
Za řízení prověrek vedoucích
funkcionářů FMV a příslušníků
zrušené StB odpovídal bývalý
náměstek pan J. Procházka. První informace
o výsledcích činnosti ústřední
prověrkové komise jsem od něj obdržel
až dne 17. dubna 1990. Přitom z 45 prověřovaných
příslušníků nedoporučil
pro další službu pouze 6, avšak informace
neobsahovala ani důvody, na základě kterých
by bylo možno realizovat návrhy na opatření
k neprověřeným osobám.
Příslušníci zrušených složek
StB byli mým rozkazem převedeni do materiální
péče úřadu pro ochranu Ústavy
a demokracie. Za řešení jejich služebního
poměru byl v rámci rozdělení kompetence
odpovědný můj bývalý náměstek
pan prom. práv. J. Procházka, který za služební
poměr příslušníků tohoto
úřadu přímo odpovídal. Vzhledem
k tomu, že pan J. Procházka zůstal zcela nečinný,
vyvinul jsem legislativní aktivitu tím, že
koncem února nebo začátkem března
jsem za přítomnosti předsedy federální
vlády pana M. Čalfy a dalších osob předložil
panu poslanci L. Lisovi návrh zákona, který
by umožňoval zkrátit dobu služebního
poměru nezařazených příslušníků.
Učinil jsem tak proto, že cestou zákonodárné
iniciativy skupiny poslanců by toto řešení
vedlo nejrychleji k cíli.
Tato má iniciativa nebyla využita. Vzhledem k tomu,
že v dalším období byl změněn
text přísahy příslušníků
SNB, což umožnilo další právní
řešení, vyvinul jsem iniciativu podruhé
a text právní úpravy jsem předložil
ke schválení vládě. Tento návrh
vláda přijala a později byl projednán
v parlamentních výborech.
Z toho vyplývá, že vývody pana poslance
L. Lise jsou značně nepřesné a přinejmenším
zavádějící.
Institutu zproštění výkonu služby
podle § 21 zák. č. 100/1970 Sb., o služebním
poměru příslušníků SNB,
lze dosud použít pouze v případě
důvodného podezření z porušení
služební povinnosti závažným způsobem,
zejména tím, že příslušník
se dopustil trestného činu. Jde o opatření
dočasné a nedochází při něm
automaticky k odvolání z funkce. Lze jej aplikovat
na konkrétní osoby, nikoliv na celý soubor
osob, vymezený společným znakem, např.
úrovní zastávané funkce apod.
Je třeba mít na zřeteli, že rozhodnutí
o zrušení útvarů StB bylo jediné
možné řešení, jak v časově
únosném horizontu a také zákonným
způsoben postavit příslušníky
bývalé StB mimo výkon funkce a služby.
Pokud pan poslanec L. Lis demonstruje na přikladu pana
Z. Formánka, že na základě § 21
cit. zák. bylo zproštěno funkce 23 náčelníků
vnitřního zpravodajství, pak je třeba
počítat s tím, že nebude-li jim prokázána
konkrétní trestná činnost, bude jim
muset být služební příjem zpětně
doplacen.
Můj postup podporují také závěry
prověrkových komisí, které zpravidla
neuvádějí právně kvalifikované
důvody pro propuštění ze služebního
poměru. Užití institutu propuštění
na základě komplexního služebního
hodnocení je vázáno na odvolání
proti. jeho závěrům, má odkladný
účinek a řízení se může
protáhnout na řadu týdnů i měsíců.
Proto jako nejúčinnější se jeví
navržená novelizace ustanovení § 100 odst.
1 zák. č. 100/1979 Sb., o služebním
poměru příslušníků SNB.
C. K tvrzení pana poslance L. Lise, že z mé
iniciativy nebyl předán ani jeden příslušník
bývalé StB k trestnímu stíhání
za podíl na zločinech minulosti a za protiprávní
skartaci diskreditujících materiálů
Oprávněně jsem předpokládal,
že prověrkové komise se chopí iniciativy
v případech, kdy bude zjištěna trestná
činnost prověřovaného příslušníka.
Těžko si lze představit iniciativu ministra
vnitra ve vztahu k trestné činnosti svých
podřízených, pokud plní vládou
uložené úkoly a nemá se sám stát
vyšetřovatelem.
Domnívám se, že zejména ministr vnitra
musí dbát - nejen v době dnešní,
ale i budoucí - na to, aby nedocházelo k neoprávněnému
osočování lidí, jejich pronásledování
či jinému nezákonnému jednání
bezpečnostních složek. Dejme průchod
právu a pravdě. Jako ministr vnitra vycházím
ze zákona a chráním zákon. Svým
jednáním nemohu zavdat důvod k tvrzení,
že v této společnosti se postupuje stejně,
nebo ještě hůře, než za totalitní
vlády. Žádám spravedlnost, která
musí prokázat vinu nebo nevinu.
Nelze dosáhnout spravedlnosti bez důsledného
respektováni právního řádu,
již s ohledem na zkušenosti z minulého období,
a to i při aplikaci na příslušníky
bývalé StB, postavené mim o výkon
služby.
Pokud se týká otázky skartace, mám
plnou důvěru k hlavni vojenské prokuratuře,
která celou záležitost vyšetřuje.
Vyšetřování skartace resortním
orgánem, tj. např. inspekcí ministra vnitra,
by totiž mohl vyvolat oprávněně pochybnosti
o její objektivitě či dokonce důvodné
podezření z podjatosti.
5. K tvrzení pana poslance L. Lise, že říkám
polopravdy, např. v případě lustrace
Lustrací v bezpečnostní praxi se rozumí
dotaz do některého z evidenčních a
informačních systémů. Těch
je v rámci FMV celá řada - např. pasové,
operativně taktické apod. Jednou z evidencí
je i evidence spravovaná Vnitřní a organizační
správou FMV - statisticko evidenčním odborem.
Obecně lze říci, že do evidenčních
systémů se může dotázat (lustrovat)
každý příslušník
SNB po souhlasu příslušného náčelníka.
Jedná se totiž o základní administrativní
úkon v bezpečnostní praxi při plnění
služebních úkolů. V běžném
provozu je požadováno až 5 tisíc lustrací
denně.
V průběhu měsíce března jsem
postupně získával informace od pracovníků
bývalé Vnitřní a organizační
správy FMV o tom, že pan Z. Formánek, ředitel
úřadu FMV pro ochranu Ústavy a demokracie,
se zaměřoval na zjišťování
údajů k celým souborům osob, např.
pracovníkům generální prokuratury
České republiky a všech prokurátorů
v České republice, ministerstva spravedlnosti České
republiky a všech soudců v České republice,
úřadu vlády České republiky,
kanceláře Federálního shromáždění,
celé advokacie, zaměstnanců Národního
divadla a dokonce i některých poslanců Federálního
shromáždění.
Vzhledem k tomu, že o této činnosti mne pan
Z. Formánek ani jeho nadřízený pan
J. Procházka neinformovali a nebyl jsem informován
ani o výstupech z resortu, za které jsem jako jeho
vedoucí a ústavní činitel odpovědný,
další lustrace jsem okamžitě zakázal.
Za velmi nebezpečné jsem považoval nejen lustrování
osob, ale i následné nahlížení
do materiálů, uložených v operativním
archivu.
Zjistil jsem však, že tyto pokusy přes můj
výslovný zákaz pokračují. Proto
výhradně v zájmu zabránit zneužití
těchto poznatků, v zájmu zachování
politické stability, jsem učinil následující
opatření:
a) z operativní evidence jsem vyčlenil všechny
karty poslanců Federálního shromáždění
(vzor evidenční karty - viz příloha
č. 7) a svazky s poznatky jsem uložil do trezorové
místnosti, která je zapečetěna mojí
pečetí a klíče od ní mám
pouze já;
b) ústní pokyn z poloviny března jsem stvrdil
písemně dne 2. a 3. dubna 1990 (příloha
č. 8), přičemž jsem uložil okamžitě
signalizovat všechny případy, kdy by lustrace
směřovala do okruhu poslanců zákonodárných
orgánů federace a republik, členů
federální i republikových vlád, předákům
politických stran a prezidentu republiky.
Rozhodně odmítám tvrzení pana poslance
L. Lise, že tímto způsobem jsem chtěl
získat poznatky o poslancích Federálního
shromáždění. Budu zkoumat, nakolik jeho
výrok hraničí s pomluvou. Důrazně
odmítám jeho tvrzení, které učinil
za přítomnosti několika svědků
při jiné příležitosti, že
jsem tímto způsobem hrubě porušil Ústavu
a zákony tohoto státu.
Tvrzení, že lustraci provedli neprověření
příslušníci StB Vnitřní
a organizační správy FMV, je projevem neznalosti
organizační struktury, neboť tato správa
nikdy nebyla útvarem StB. Výraz pana poslance L.
Lise, že "jsme prověřováni starými
a osvědčenými odborníky StB",
zní sice efektně, ale je nepravdivý. Statisticko
evidenční odbor je administrativně technickým
pracovištěm a organickou součástí
FMV a je jedním z nezávislých kontrolních
mechanismů ministra vnitra.
Pan poslanec L. Lis tvrdí, že materiály byly
v rukou mjr. Novotného od 16. 3. 1990 do 2. 4. 1990. To
je zřejmá lež. Tyto materiály se k mjr.
Novotnému vůbec nedostaly a požaduji důkazy
k tomuto tvrzení.
Moje činnost završená pokynem ze dne 2. 4.
1990 (příloha č. 8) byla důsledkem
neodpovědného zacházení s přísně
tajným materiálem. Bez tohoto kroku by materiály
zůstaly při běžné lustraci dostupné
a mohl bych být obviněn z nečinnosti v této
citlivé otázce. Některé materiály,
jež se ještě mohou nacházet v krajích,
jsou rovněž zapečetěny.
6. K tvrzení pana poslance Lise, že situaci
na FMV komplikují koncepční spory mezi ministrem
vnitra a jeho náměstky, pokud jde o vnitřní
zpravodajství
Specifika některých činností zabezpečovaných
resortem FMV mj. vyžaduje důsledné respektování
vztahů nadřízenosti a podřízenosti,
důsledné prosazování zásady
osobní odpovědnosti za plnění svěřených
úkolů. Ani státy s bohatou demokratickou
tradicí, v zájmu zachování skutečné
demokracie, nikdy nepřipustily a nepřipustí,
aby osoby přímo podřízené ministru
vnitra prováděly vlastní bezpečnostní
politiku a k tomu zneužívaly svá služební
zařazení. Bohužel taková situace v resortu
FMV nejen nastala, ale byla uměle vyhrocena do té
míry, že jeden z mých náměstků,
který prokazatelně nebyl schopen plnit zadané
úkoly, mne otevřeně napadal a snažil
se vyvolávat krizové situace:
Tento spor je částí tisku a nezasvěcenými
lidmi vydáván za střet dvou koncepcí,
které se týkají činnosti úřadu
pro ochranu Ústavy a demokracie. Sporným bodem je
především otázka vnitřního
zpravodajství.
K celé záležitosti chci uvést tolik.
Pokud se někdo domnívá, že všichni
občané tohoto státu souhlasí s nastolenou
demokratickou cestou vývoje a nikdo nemá a nebude
mít zájem na tom tento vývoj zvrátit,
pak je to představa zcela iluzorní. Je třeba
si z hlediska státobezpečnostní politiky
uvědomit, že naše země se nachází
v období po státním převratu. Rozpuštěná
StB a bývalé politické struktury jsou silným
potenciálním nebezpečím, které,
bude-li podceňováno, může přinést
ohrožení výsledků revoluce. Zcela v
protikladu proti tomuto faktickému nebezpečí
stojí naivní a amatérská koncepce
pana J. Procházky a Z. Formánka, že vláda
může získávat státobezpečnostní
poznatky prostřednictvím tisku bez využívání
vnitřního zpravodajství. Vláda musí
mít dostatečný přehled o činnostech,
které by mohly mít protiústavní charakter
a ke zjišťování takových informací
musí využívat takové prostředky,
které využívají i ostatní demokratické
státy. Důležité přitom ale je,
komu a k čemu tyto informace a prostředky slouží
a jaké kontrolní mechanismy zabrání
jejich zneužití. S tím samozřejmě
přímo souvisí i nutnost zákonné
úpravy zpravodajské činnosti.
Kromě toho je s podivem, že bývalý náměstek
pan J. Procházka na veřejnosti prohlašuje,
že s touto formou zpravodajské činnosti nesouhlasí.
V příloze č. 9 je uveden pokyn podepsaný
panem J. Procházkou, jímž vyžaduje od
vojenské kontrarozvědky zjišťování
nálad a poznatků z řad občanů,
které by nasvědčovaly případnému
zvratu politického vývoje za použití
- a to chci zdůraznit - všech operativních
prostředků.
V souvislostí s bývalým náměstkem
panem J. Procházkou považuji za nezbytné informovat
vás o činnosti odborné komise, kterou
jsem zřídil krátce po svém nástupu
do funkce, a která měla být iniciativním
a kontrolním orgánem ministra vnitra.
Její členové mi byli doporučeni bývalým
náměstkem panem J. Procházkou a vedoucím
této komise panem S. Padrůňkem. Jak jsem
k velkému překvapení časem zjistil,
jádro komise tvořili bývalí příslušníci
z StB, kteří se ve vysokých funkcích
aktivně podíleli na únorovém puči
a výstavbě totalitního režimu v padesátých
letech.
Např. předseda odborné komise pan S. Padrůněk
byl spolupracovníkem tehdejšího tajemníka
bezpečnostního oddělení ÚV
KSČ Josefa Pavla, který byl jedním z těch,
kdo stáli u zrodu politických procesů v padesátých
letech. V roce 1968, když se J. Pavel stal ministrem vnitra,
vybral si pana S. Padrůňka za svého náměstka.
Další člen komise RSDr. Jiří
Hošek byl v roce 1968 náčelníkem sekretariátu
ministra J. Pavla. Tento člověk v únoru 1948
zatýkal a prováděl výslechy vedoucích
úředníků kabinetu tehdejšího
ministra spravedlnosti Prokopa Drtiny. Aktivně se účastnil
obsazení a prohlídky sekretariátu národně
socialistické strany a obsazení Melantrichu. Bez
zajímavosti není ani skutečnost, že
oba dva se dobře znají s panem dr. ing. O. Hromádkou,
bývalým velitelem zvláštního
útvaru SNB Jeřáb, který měl
v padesátých letech na starosti ostrahu systému
koncentračních táborů na Jáchymovsku.
Ač je to paradoxní, pan dr. ing. O. Hromádko
je představitelem bezpečnostní sekce KC OF
a vedoucím ústřední občanské
komise.
Je zřejmé, že skupina těchto lidí
velmi dobře zná mocenský význam resortu
FMV. Ze zkušenosti vědí, jakým způsobem
jej lze zneužit pro politické cíle a jak použít
FMV k budování totalitního režimu.
Po zjištění uvedených skutečností
a vyhodnocení činnosti odborné komise jsem
uvedenou situaci vyhodnotil jako velmi nebezpečnou pro
zachování demokratického trendu v naší
společnosti. Neměl jsem záruku toho, že
zjištěné tendence nebudou vést ke zneužití
FMV stejným způsobem jako v padesátých
letech. Proto jsem dne 18. 4. 1990 odbornou komisi ministra vnitra
ČSFR zrušil. Při ukončení její
činnosti byly předány materiály prokazující,
že tato komise jednala v rozporu se svým posláním.
Odborná komise chtěla svůj postup legalizovat
tzv. statutem, jehož návrh zpracovaný v březnu
1990 obsahově značně překračuje
působnost komise vymezenou jí rozkazem č.
12/90. Např.
- předpokládá jako náplň činnosti
identifikaci agentury
- předpokládá v expertní oblasti zpracování
materiálů na základě tzv. společenské
objednávky, např. BBV FS, KC OF apod. (příloha
č. 10, část II., písm. a/ a b/).
Odborná komise si osobovala právo diktovat ministrovi
jako ústavnímu činiteli, které funkcionáře
má odvolat a které má jmenovat místo
nich a vymezovala ministrovi a jeho náměstkům
kompetence. Bez vědomí ministra vnitra byly tyto
návrhy postupovány BBV FS a stávaly se předmětem
jednání tohoto výboru.
V personálních otázkách argumentovala
požadavkem obsazení funkcí schopnými
a spolehlivými lidmi. Doporučovala však obvykle
lidi, kteří stáli u zrodu totalitního
režimu (příloha č. 11, bod B/, podklad
k poradě na BBV FS dne 21. 3. 1990).
Písemnosti předané při zrušení
odborné komise dokládají také to,
že některá opatření, v resortu
navrhovaná nebo již realizovaná, vydávala
komise za svoji iniciativu, např.
- v závěrech z porady komise z 5. 2. 1990 komise
zdůrazňuje požadavek zákonné
úpravy činnosti zpravodajské služby
a úřadu na ochranu Ústavy a demokracie; komise
přitom zřejmě přehlédla, že
takový princip je obsažen ve schváleném
zaměření činnosti resortu FMV ze dne
11. 1. 1990 a ministr vnitra tento princip zvýraznil i
na aktivu služebních funkcionářů.
- obdobně komise doporučuje vedení FMV trvale
monitorovat informace, vztahující se k problematice
ministerstva vnitra ve sdělovacích prostředcích
a zajistit kvalifikovanou a po hotovou reagenci; přitom
tyto informace jsou monitorovány již od prosince 1989
pro potřeby celého vedení FMV; pokyn k tomu
vydal tehdejší zmocněnec vlády JUDr.
I. Průša
- komise doporučila pověřit Veřejnou
bezpečnost i úkoly na úseku vnitřního
zpravodajství, které zatím nemá kdo
plnit (příloha č. 11, písm. d/); takový
pokyn však z iniciativy VOS FMV vydal ministr vnitra již
19. 2. 1990.
Písemnosti potvrzují také snahu odborné
komise dostat pod její přímou kontrolu útvary
řízené výlučně ministrem,
konkrétně Vnitřní a organizační
správu FMV a správu personální práce
a vzdělávání FMV. Cituji ze závěru
porady odborné komise konané dne 8. 3. 1990: "...
složky jako VOS a kádrovka musí být
pod naší kontrolou..."
Je důvodné podezření, že při
ukončení činnosti odborné komise zmizela
řada dalších písemných materiálů
vztahujících se k její práci. Při
přebírání písemností
odborné komise byly zjištěny závažné
nedostatky - např. ne všechny utajované písemnosti
nebyly evidovány a neexistuje přehled, jak s nimi
bylo naloženo. Byla zjištěno, že přísně
tajné materiály byly zasílány osobám,
které nejsou oprávněny se s nimi seznamovat.
Tyto přísně tajné materiály
např. dostával představitel KC OF pan dr.
ing. Hromádko (příloha č. 12). Tím
tato odborná komise porušila princip nestrannosti
a apolitičnosti. Na tyto materiály by si pak mohly
zcela oprávněně činit nárok
i další demokratická hnutí a politické
strany.
Z činnosti odborné komise a z uvedených poznámek
lze logicky odvodit záměry této komise:
- využít nelegálního postavení
jako iniciativního a kontrolního orgánu ministra
k tomu, aby sama získala monopol na informace bezpečnostního
charakteru; přitom se pokusit zneužít ke svým
záměrům i parlamentu cestou BBV FS
- vytvořit stínové řízení
ministerstva vnitra a odstavit ministra od vlastního rozhodování;
to prokazuje i fakt, že porady odborné komise s BBV
FS se konaly bez přítomnosti ministra vnitra.
Záměr této skupiny je nejzávažněji
vyjádřen v poznámkách z porady na
BBV FS, konané dne 21. 3. 1990: "... propaseme jedinečnou
příležitost, která se nemusí
opakovat...".
Závěr
V interpelaci pana předsedy BBV FS Ladislava Lise byly
k práci FMV a ministra vzneseny velmi vážné
výhrady. Na tyto výhrady jsem dílem odpověděl
ústně, bezprostředně po interpelaci,
a dílem podávám toto písemné
vyjádření.
S politováním však konstatuji, že pan
poslanec L. Lis čerpal některé informace
z neseriozních kruhů, že interpelace se stala
předmětem různých politických
spekulací a že v části tisku došlo
k útokům proti ministerstvu vnitra a mně
samotnému.
Řada skutečností, které pan poslanec
L. Lis tvrdí, nebyly prokázány, ale naopak
mnou předloženými materiály byly vyvráceny.
Některá tvrzení se nezakládají
na pravdě a mají demagogický charakter. Přitom
je velmi vážná skutečnost, že interpelace
pana poslance L. Lise byla vznesena dva dny před návštěvou
svatého Otce, kdy bezpečnostní aparát
musel být pevně řízen a potřeboval
důvěru a podporu veřejnosti.
Je politováníhodné, že interpelace tak,
jak byla prezentována, zpochybnila demokratický
vývoj v ČSFR a tím mohla ohrozit představu
zahraničních partnerů o stabilitě
politického vývoje u nás.
Na závěr chci znovu zdůraznit:
- vyčlenění karet poslanců z evidence
bylo provedeno v zájmu politické stability v zemi
ve snaze zabránit jakémukoliv politickému
zneužití obsažených údajů
- ministerstvo vnitra v utvářející
se demokratické společnosti nelze budovat podle
představ lidí a ani s těmi lidmi, kteří
se podíleli na formování totalitního
systému padesátých let; tento způsob
řešení veřejnost zcela oprávněně
a jednoznačně odmítá
- plně se stavím za parlamentní kontrolu
ministerstva vnitra, ale kontrolu vykonávanou skutečně
parlamentem a nikoliv jedinci nebo jednotlivými politickými
proudy
- stejně jako společnost se vyvíjí
k demokracii, probíhá zcela zákonitě
i vývoj ve vlastním resortu; tento vývoj
musí vy-ústit ve stabilizovaných politických
poměrech k tomu, aby některé funkce ministerstva
vnitra přešly pod přímé řízení
vlády, kontrolu Federálního shromáždění
a prezidenta a pod kontrolu ústavního soudu; při
všech těchto změnách v resortu nesmí
být ohrožena vnitřní bezpečnost
státu, jeho institucí, občanů a majetku
- jedním z nejvýznamnějších úkolů
resortu je získávání důvěry
u nejširší veřejnosti.
Vzhledem k tomu, že v interpelaci zazněly vážné
výhrady k mé osobě a řízení
resortu, žádám, aby bylo hlasováno ve
smyslu procesních pravidel FS o důvěře.