Federální shromáždění
České a Slovenské Federativní Republiky
se usneslo na tomto zákoně:
(1) Poplatníky daně z příjmů
obyvatelstva (dále jen "daň") jsou fyzické
osoby.
(2) Fyzické osoby, které mají v České
a Slovenské Federativní Republice bydliště
nebo se zde obvykle zdržují, podléhají
zdanění se svými veškerými příjmy
z tuzemských i zahraničních zdrojů.
(3) Za osobu, která se v České a Slovenské
Federativní Republice obvykle zdržuje, se považuje
fyzická osoba, která se v příslušném
kalendářním roce zdržovala -a území
České a Slovenské Federativní Republiky
nejméně po dobu 183 dnů, a to ať vcelku
nebo v kratších časových obdobích.
(4) Fyzické osoby, které nemají v české
a Slovenské Federativní Republice bydliště
ani se zde obvykle nezdržují, podléhají
zdanění pouze se svými příjmy,
jejichž zdroj je na území České
a Slovenské Federativní Republiky, pokud mezinárodní
smlouva, kterou je Česká a Slovenská Federativní
Republika vázána, nestanoví jinak.
(1) Zdroj příjmů osob, které nemají
v České a Slovenské Federativní Republice
bydliště ani se zde obvykle nezdržují,
se považuje za zdroj na území české
a Slovenské Federativní Republiky, jde-li o:
a) příjmy z činností vykonávaných
ve stálé provozovně umístěné
na území České a Slovenské
Federativní Republiky,
b) příjmy za služby a jiné činnosti
vykonávané osobně a nezávisle (tzv.
svobodná povolání) s podmínkou, že
k výkonu těchto činností je využíváno
trvalé zařízení na území
České a Slovenské Federativní republiky,
c) podíly na zisku (dividendy) vyplácené
společnostmi nebo sdruženími se sídlem
na území České a Slovenské
Federativní Republiky,
d) příjmy z platů konaných dlužníky
(§ 21 odst. 1), jejichž bydliště nebo sídlo
je na území České a Slovenské
Federativní Republiky. Tyto příjmy zahrnují:
aa) úroky,
bb) licenční poplatky za užití nebo
za právo na užití patentů, ochranných
známek, návrhů, modelů, plánů,
utajovaných vzorců nebo postupů, informací
vztahujících se na průmyslové, obchod
ní nebo vědecké znalosti a zkušenosti,
výrobně technické poznatky (know-how),
cc) licenční poplatky za užití nebo
za právo na užití průmyslového,
obchodního nebo vědeckého zařízení,
dd) licenční poplatky za užití nebo
za právo na užití autorského práva
k dílu literárnímu, uměleckému
nebo vědeckému.
(2) Za stálou provozovnu se považuje trvalé
zařízení k výkonu činnosti
na území České a Slovenské
Federativní Republiky. Takovými zařízeními
se rozumí např. závod, kanceláře,
zařízení k těžbě přírodních
zdrojů a další provozovny. Staveniště,
stavební a montážní práce včetně
oprav se považují za stálou provozovnu jen
tehdy, přesáhne-li jejich trvání (bez
ohledu na zdaňovací období) 6 měsíců.
(1) Předmětem daně jsou příjmy
fyzických osob kromě příjmů:
a) z pracovního poměru a poměru podobného
pracovnímu poměru,
b) z literární a umělecké činnosti
nebo ze zděděných autorských práv,
jestliže dědici jsou vdova po autorovi až do
opětného provdání nebo nezletilé
děti.
(2) Předmětem daně nejsou příjmy
z podnikatelské činnosti plynoucí poplatníkům,
kteří jsou zapsáni do podnikového
rejstříku, [§
13 a 14 zákona č. ..../1990 Sb., o soukromém
podnikání občanů.] s výjimkou
části určené pro osobní potřebu
podnikatele (§ 7 odst. 2).
Od daně jsou osvobozeny
a) příjmy členů jednotných
zemědělských družstev, které
jsou jim vypláceny družstvem, jehož jsou členy,
jako odměna za práci, popřípadě
jako splátky na náhradu za odevzdaný majetek;
b) pojistné náhrady, náhrada za utrpěnou
škodu, kromě částek nahrazujících
příjem a náhrada za ztrátu na výdělku
náležející podle zákoníku
práce;
c) částky přijaté z dědictví
a z darování;
d) příjmy z prodeje nemovitého majetku, s
výjimkou prodeje do 2 let po nabytí, příjmy
z prodeje movitého majetku, s výjimkou prodeje automobilů
do 6 měsíců po nabytí a příjmy
z prodeje cenných papírů, s výjimkou
prodeje do 3 měsíců po nabytí; osvobození
se nevztahuje na prodeje majetku jako realizaci výsledků
výdělečné činnosti poplatníka
nebo používaného poplatníkem k této
činností;
e) výhry z loterie, sázek a jiných podobných
her;
f) ceny z veřejných a sportovních soutěží
v hodnotě nepřesahující 1 000,- Kčs;
g) úroky z úsporných vkladů včetně
prémií, z vkladů na běžných
účtech sporožirových účtech
a devizových účtech a výhry na výherní
vkladní knížky;
h) přijaté plnění vyživovací
povinnosti podle zákona o rodině;
ch) dávky a služby nemocenského a sociálního
zabezpečení, mateřský příspěvek,
příspěvek na úhradu potřeb
dítěte v pěstounské péčí
a odměna pěstounovi;
i) podpory poskytované fondy zřízenými
zákonem a nadacemi v souladu s jejich statutárním
posláním;
j) náhrady vyplacené včelařům
za přísun včelstev k zemědělským
hmyzosnubným kulturám;
k) paušální náhrady vynaložených
věcných výdajů poskytované
v souladu s pracovněprávními předpisy
občanům vykonávajícím práce
na základě pracovněprávních
vztahů a částky poskytované jim za
použití vlastního zařízení
a předmětů potřebných pro výkon
práce; jedná-li se o základní prostředek,
[§ 2 vyhlášky federálního ministerstva
financí a Státní banky československé
č. 162/1980 Sb., o financování reprodukce
základních prostředků.] jsou uvedené
částky osvobozeny do výše odpovídající
odpisům;
1) odměny za záchranu života, odměny
vyplácené státní zdravotní
správou dárcům krve za odběr krve
a odměny vyplácené za pokusné úkony
ve zdravotnictví osobám, které se těmto
úkonům podrobují.
(1) Základem daně je rozdíl mezi příjmy
dosaženými poplatníkem v kalendářním
roce a výdaji podle jednotlivých zdrojů příjmů
(§ 6 až 8), kromě příjmů,
z nichž se daň vybírá paušální
sazbou (§ 12).
(2) Do příjmů poplatníka se zahrnují
i naturální příjmy (věcné
plnění). Naturální spotřeba
vlastní výroby a služeb provozovaných
v rámci, výdělečné činnosti
se však nezahrne do příjmů a výdaje
vztahující se na naturální spotřebu
se nezahrnou do výdajů podle § 9.
(3) Při stanovení základu daně se
přihlíží jen k těm příjmům
a výdajům, které byly uskutečněny
v kalendářním roce, za který se daň
vyměřuje. K pohledávkám a zásobám
na počátku roku se nehledí. V roce zahájení
výdělečné činnosti se přihlédne
i k zásobám, které poplatník pořídil
v roce předcházejícím.
(4) Jestliže jednorázově dosažený
zdanitelný příjem je výsledkem ně
kolikaleté činností poplatníka nebo
se jedná o příjem za několik let z
využití majetkových předmětů
a práv, rozdělí se zdanitelný příjem
na tolik částí, po kolik roků tato
činnost trvala nebo kolika roků se příjem
týkal, nejvýše však na tři části
a přihlédne se i k výdajům vynaloženým
na dosažen tohoto příjmu v minulých
letech. Jedna část se zahrne do základu daně
v roce dosažení příjmu, zjistí
se procento daně připadající na takto
zjištěný základ daně a tímto
procentem daně se vypočte daň ze zbývající
jedné části nebo zbývajících
dvou částí příjmu. Součtem
daně z takto rozdělených příjmů
se stanoví celková daňová povinnost.
(5) Ustanovení odstavců 3 a 4 se nepoužije
u poplatníků, kteří uvedou podvojné
účetnictví [§ 25 zákona č.
..../1990 Sb., o soukromém podnikání občanů.]
a v případech, kdy je základ daně
a daň stanoveny odchylně (§ 12 a 13).
(6) Vykonávají-li manželé výdělečnou
činnost společně jako své hlavní
zaměstnání, rozdělí se základ
daně zjištěný z takové činnosti
rovným dílem na manžela a manželku. 0
hlavní zaměstnání se jedná
v případě, jestliže poplatník
nepobírá starobní nebo invalidní důchod,
je účasten nemocenského a důchodového
zabezpečení osob samostatně výdělečně
činných a jeho příjmy odpovídající
vyměřovacímu základu pro toto zabezpečení
[§ 65 vyhlášky federálního ministerstva
práce a sociálních věcí č.
149/1988 Sb., kterou se provádí zákon o sociálním
zabezpečení, ve znění vyhlášky
č. ..../1990 Sb.] přesahují
případné jiné jeho příjmy.
(7) Vykonává-li jeden z manželů výdělečnou
činnost za výpomoci druhého z nich, rozdělí
se základ daně z takové činnosti tak,
že na vypomáhajícího manžela (manželku)
připadne nejvýše 30% ze základu daně;
přitom tato část může činit
nejvýše 120 000,- Kčs ročně.
(8) Při prodeji základních prostředků
[§ 2 vyhlášky federálního ministerstva
financí a Státní banky Československé
č. 162/1980 Sb., o financování reprodukce
základních prostředků],
které poplatník používal k výdělečné
činnosti a z nichž uplatňoval odpisy jako výdaj
na udržení příjmu, započte se
do základu daně částka, o kterou příjem
z prodeje převyšuje cenu, za kterou poplatník
základní prostředek pořídil,
sníženou o uplatněné odpisy.
(9) Při prodeji drobných a krátkodobých
předmětů a ostatních zásob,
které poplatník při výdělečné
činnosti uplatnil jako výdaj odčitatelný
od příjmu před zdaněním, zahrnuje
se do základu daně příjem z prodeje.
Drobnými a krátkodobými předměty
jsou předměty, jejichž pořizovací
cena je nižší než 5 000,- Kčs za
předmět nebo doba upotřebitelnosti je kratší
než 1 rok, jestliže pořizovací cena je
vyšší než 5 000,- Kčs za předmět.
(10) Při zániku daňové povinnosti
poplatníka provozujícího výdělečnou
činnost se drobné a krátkodobé předměty
a ostatní zásoby ocení částkou,
jaké by se pravděpodobně dosáhlo při
jejich prodeji v době zániku daňové
povinnosti a tato částka se zahrnuje do základu
daně poplatníka v roce, v němž daňová
povinnost zanikla. Totéž platí o pohledávkách,
nejsou-li nedobytné.
(1) Příjmy ze zemědělské výroby
jsou příjmy:
a) z rostlinné a živočišné výroby,
lesnictví, rybníkářství provozovaných
na pozemcích a vodních plochách ve vlastnictví
občanů [Příloha k vyhlášce
Ústřední správy geodézie a
kartografie č. 2/1964 Sb., kterou se provádí
zákon č. 22/1964 Sb., o evidenci nemovitostí.],
v užívání, popřípadě
užívaných na základě jiného
právního vztahu nebo provozovaných bez pozemků;
b) z prodeje zemědělských výrobků
z vlastní rostlinné a živočišné
produkce včetně zemědělských
výrobků nakoupených nebo převzatých
od jiných občanů;
e) z příležitostné činnosti provozované
v souvislosti se zemědělskou výrobou, při
níž se využívá výrobních
prostředků sloužících zemědělské
výrobě zpravidla v době, kdy nejsou plně
využívány pro tuto výrobu (např.
povoznictví, přibližování dřeva);
d) z vedlejší výroby navazující
na rostlinnou a živočišnou výrobu, omezuje-li
se na zpracování vlastní zemědělské
produkce (výroba másla, sýra, hroznového
vína apod.) nebo z příležitostné
výroby (např. domácká výroba
dřevěného nářadí a košíkářských
výrobků).
(2) Za příležitostnou činnost, vedlejší
výrobu, příležitostnou výrobu
nebo prodej zemědělských výrobků
se nepovažuje taková činnost, která
je poplatníkem registrována u příslušného
orgánu [§ 6 zákona č. ..../1990 Sb.,
o soukromém podnikání občanů.]
nebo zapsána do podnikového rejstříku.
(3) Do základu daně se zahrnuje rozdíl mezi
dosaženými příjmy a výdaji vynaloženými
na dosažení, zajištění a udržení
příjmu. U poplatníků provozujících
zemědělskou výrobu na pozemcích se
do základu daně zahrne částka nejméně
ve výši odpovídající součinu
průměrné normy výnosnosti připadající
na jeden ha zemědělské půdy (dále
jen "průměrná norma výnosnosti")
a celkové výměry všech pozemků
způsobilých k zemědělskému
obděláváni. Jde-li o příjem
z rostlinné výroby v nevytápěných
sklenicích a foliovnících, zahrne se do základu
daně částka nejméně ve výši
desetinásobku průměrné normy výnosnosti
a ve vytápěných sklenících
nejméně ve výši padesátinásobku
průměrné normy výnosnosti.
(4) Průměrné normy výnosnosti jsou
stanoveny v příloze.
(5) Do celkové výměry rozhodné pro
výpočet základu daně podle průměrné
normy výnosnosti se započítávají:
a) pastviny, pokud podle předpisů o ochraně
zemědělského půdního fondu
nebyla u ložena jejich přeměna na ornou půdu,
dvěma desetinami skutečné výměry;
b) ostatní zemědělská půda
plnou výměrou;
c) hospodářsky využívané vodní
plochy třemi desetinami skutečné výměry;
d) ostatní nezemědělská půda
[Příloha k vyhlášce č. 23/196
Sb., kterou se provádí zákon č. 22/1964
Sb., o evidenci nemovitostí.], která je využívána
pro zemědělskou výrobu, plnou výměrou.
(6) Stanoví-li se příjem podle průměrné
normy výnosnosti, je rozhodná celková výměra
pozemků uvedených v odstavci 5 podle stavu k 31.
prosinci roku, za který se daň vyměřuje,
popřípadě ke dni zániku daňové
povinnosti během roku.
(1) U poplatníka, který není zapsán
do podnikového rejstříku [§ 13 zákona
č. ..../1990 Sb., o soukromém podnikáni občanů.]
a má příjmy z podnikatelské činnosti
[Zákon č. ..../1990 Sb., o soukromém podnikáni
občanů.] a u poplatníka,
který má příjem z jiné výdělečné
činnosti, je základem daně rozdíl
mezi příjmy z této činnosti a výdaji
vynaloženými na jeho dosažení, zajištění
a udržení.
(2) U poplatníka, který je zapsán do podnikového
rejstříku [§ 13 zákona č.
..../1990 Sb., o soukromém podnikáni občanů.],
se do základu této daně zahrnuje část
zisku z podnikatelské činnosti použitá
pro osobní potřebu poplatníka a podnikatelská
odměna ve výši zahrnuté do nákladů.
Tato podnikatelská odměna může činit
nejvýše 10 000,- Kčs měsíčně.
(3) Příjmem z budov se rozumí skutečně
přijaté nájemné ve smyslu zákona
o domovní dani [§ 10 zákona č. 143/1961
Sb., o domovní dani]. Příjmem
z budov není cena užívání budov
anebo jejich části, které poplatník
užívá se svou rodinou nebo které přenechal
jiným osobám k užívání
zdarma. Rovněž není příjmem z
budov cena užívání bytů služebních
a jiných přenechaných zaměstnancům
poplatníka zdarma nebo za plat zahrnovaný do mzdy,
pokud výdaje na tyto zaměstnance se považují
za výdaje vynaložené na dosažení
dani podrobeného příjmu. Není-li budova
zcela pronajata, lze výdaje odečíst od nájemného
jen poměrnou částí připadající
na pronajatou část budovy.
(1) Ostatními příjmy jsou jednorázové
a nahodilé příjmy, jako například
ze zděděných autorských práv
nebo z prodeje majetku. Do základu daně se zahrnuje
rozdíl mezi příjmy a výdaji prokazatelně
vynaloženými na jejich dosažení nebo stanovenými
procentem z příjmu (§ 9 odst. 4).
(2) Při zdaňování příjmů
z prodeje majetku patřícího poplatníkovi,
pokud nejde o příjmy, které jsou od zdanì5ní
osvobozeny, se za výdaj podle odstavce 1 považuje
cena, za kterou občan majetek prokazatelně pořídil
a jde-li o zděděné nebo darované majetkové
předměty, hodnota zjištěná při
projednávání dědictví a darování.
(1) Výdaje vynaložené na dosažení,
zajištění a udržení příjmu
se pro zjištění základu daně
odečtou od příjmu ve výši prokázané
poplatníkem; přitom
a) odpisy základních prostředků se
odečtou ve výši, která je určena
způsobem stanoveným obecně závazným
právním předpisem o odepisován základních
prostředků [Vyhláška federálního
ministerstva financí č. 94/1980 Sb., o odepisování
základních prostředků.];
b) úroky z půjček na pořízení,
rekonstrukci a modernizaci základních prostředků
souvisejících s výdělečnou
činností, se odečtou v prokázané
výši;
c) u poplatníků, kteří zajišťují
výchovu učňů, se odečtou náklady
na výchovu učňů středních
odborných učilišť a obdobných zařízení
v rozsahu stanoveném obecně závazným
právním předpisem pro organizace [§
12 a 13 zákona č. 29/1984 Sb., o soustavě
základních a středních škol (školský
zákon).].
(2) Výdaji vynaloženými na dosažení
a zajištění příjmů jsou
také:
a) výdaje na drobné a krátkodobé předmět
(§ 5 odst.9);
b) výdaje na reklamu a reprezentaci do 1% z celkových
příjmů;
c) vyplacené náhrady cestovních výloh
pracovníkům do výše stanovené
obecně závaznými předpisy [Vyhláška
federálního ministerstva práce a sociálních
věcí č. 33/1984 Sb., o cestovních
náhradách.];
d) pojistné nemocenského a důchodového
zabezpečení za poplatníka a jeho pracovníky;
e) pojistné na pojištění odpovědnosti
poplatníka za škodu způsobenou v souvislosti
s výdělečnou činností a pojistné
na pojištění majetku potřebného
pro výdělečnou činnost;
f) domovní daň a daň z pozemků připadající
na nemovitosti, které jsou zdrojem zdanitelného
příjmu a poplatky za registraci nebo povolení
výdělečné činnosti;
h) výdaje na výzkum, vývoj a na oprávnění
využívat autorských a průmyslových
práv a výrobně technických poznatků
třetích osob.
(3) Výdaji vynaloženými na dosažení
a zajištění příjmů nejsou
zejména
a) výdaje na osobní potřebu poplatníka
a jeho rodiny;
b) odměny vyplácené manželce poplatníka;
c) výdaje sankčního charakteru a ztráty
na majetku;
d) výdaje na pořízení, rekonstrukci
a modernizaci základních prostředků
souvisejících s výdělečnou
činností.
(4) Poplatníci, kteří nevedou podrobnou evidenci
o svých výdajích na dosažení,
zajištění a udržení příjmu,
uplatní výdaje procentem z příjmu,
a to:
a) z živočišné výroby, chovu domácího zvířectva, akvarijních a terarijních živočichů, ze svozu dřeva | 55% |
b) z pěstování zvláštních kultur | 45% |
c) z ostatní zemědělské výroby, odprodeje preparovaných zvířat, z přechodného ubytování, přenechání části bytu k trvalému bydlení, z využití sbírek a sbírkových předmětů | 40% |
d) z individuální podnikatelské činnosti a z podobných činností vykonávaných na povolení nebo se souhlasem příslušného správního orgánu a z pronájmu budov, pokud se neuplatní výdaje podle písmene a) až c.) | 30% |
e) v ostatních případech | 10%. |
(5) Vztahují-li se výdaje poplatníka jak
na zdanitelné příjmy, tak i na příjmy
od daně osvobozené nebo na osobní potřebu
poplatníka a jeho rodiny, lze je odečíst
od příjmů jen poměrnou částí
připadající na zdanitelný příjem.
Nelze-li jejich výši z účetnictví
ani z jiné prokazatelné evidence zjistit, stanoví
se podle vhodného kriteria, např. zastavěné
plochy nebo poměrnou částí připadající
na pronajatou část budovy.
(6) Pro stanovení výdajů podle odstavce 4
se považují:
a) za živočišnou výrobu chov skotu, prasat,
koz, koní, drůbeže, ostatních hospodářských
zvířat, kožešinových a laboratorních
zvířat, včel, ryb sladkovodních, bource
morušového, chov exotických ptáků,
hlemýžďů pro konzum, a to včetně
produktů a výrobků z jejich chovu;
b) za zvláštní kultury vinná réva,
chmel, tabák, zelenina, ovoce, léčivé,
kořeninové a aromatické rostliny, květiny
a okrasné dřeviny, dřeviny ovocné,
houby pěstované, výrobky pěstování
lesa, ostatní lesní výrobky, semena, sadba
a množitelský materiál všeho druhu, a
to včetně produktů z těchto kultur.
Pro účely tohoto zákona se ke zvláštním
kulturám řadí též těžba
dřeva.
(1) Pro účely výpočtu daně
se od základu daně odečtou tyto položky:
a) 1 000,- Kčs za každý i započatý
kalendářní měsíc, v němž
občan vykonával činnost, z níž
příjmy podléhají dani, jako své
hlavní zaměstnání (§ 5 odst.
6), nejméně však 6 000,- Kčs ročně;
b) 6 000,- Kčs ročně u poplatníků,
kteří provozují zemědělskou
výrobu nebo jinou výdělečnou činnost
vykonávanou na povolení nebo se souhlasem příslušného
orgánu, kromě poplatníků uvedených
pod písmenem a);
c) 1 000,- Kčs ročně u ostatních poplatníků
neuvedených pod písmeny a) nebo b);
d) 6 000,- Kčs ročně u poplatníka,
který ve společné domácnosti vyživuje
alespoň 1 dítě;
e) 3 000,- Kčs ročně u poplatníka,
který platí výživné určené
nebo schválené soudem na 1 dítě nebo
6 000,- Kčs ročně u poplatníka, který
platí výživné určené nebo
schválené soudem na 2 a více dětí;
f) 6 000,- Kčs ročně u poplatníka,
který ve společné domácnosti vyživuje
manželku (manžela), jejíž vlastní
příjem za kalendářní rok nepřesáhl
12 000,- Kčs; při stanovení vlastního
příjmu se nepřihlíží ke
zvýšení důchodu pro bezmocnost, k výživnému
poskytovanému dětem, k přídavkům
na děti a výchovnému, k mateřskému
příspěvku, k příspěvku
na úhradu potřeb dítěte v pěstounské
péči a ke stipendiu poskytovanému po dobu
přípravy na budoucí povolání,
pokud nemá povahu náhrady výdělku;
g) 6 000,- Kčs ročně, pobírá-li
poplatník invalidní důchod (jiný obdobný
důchod přiznaný pro jeho invaliditu) nebo
nesplňuje dobu zaměstnání potřebnou
pro nárok na invalidní důchod a je podle
posudku posudkové komise sociálního zabezpečení
invalidním občanem podle zákona o sociálním
zabezpečení;
h) 3 000,- Kčs ročně, pobírá-li
poplatník částečný invalidní
důchod (jiný obdobný důchod přiznaný
pro jeho částečnou invaliditu) nebo nesplňuje
dobu zaměstnání potřebnou pro nárok
na částečný invalidní důchod
a je podle posudku posudkové komise sociálního
zabezpečení částečně
invalidním občanem podle zákona o sociálním
zabezpečení.
(2) Za vyživované dítě (odst. 1 písm.
d/ a e/) se považuje:
a) nezletilé dítě poplatníka (vlastní,
osvojené, dítě v péči, která
nahrazuje péči rodičů);
b) zletilé dítě poplatníka (vlastní,
osvojené, dítě v péči, která
nahrazuje péči rodičů) až do
dovršení věku 26 let, jestliže nepobírá
invalidní důchod a
1. soustavné se připravuje na budoucí povolání
studiem nebo předepsaným výcvikem, nebo
2. nemůže se připravovat na budoucí
povolání nebo být zaměstnáno
pro nemoc, nebo
3. pro dlouhodobě nepříznivý zdravotní
stav je neschopno se soustavně připravovat na budoucí
povolání anebo je schopno se na ně připravovat
jen za mimořádných podmínek, anebo
4. pro dlouhodobě nepříznivý zdravotní
stav je neschopno vykonávat soustavné zaměstnání
nebo výkon takového zaměstnání
by vážně zhoršil jeho zdravotní
stav;
c) dítě po dovršení věku 26 let,
které se soustavně připravuje na budoucí
povolání studiem nebo předepsaným
výcvikem a jehož vlastní příjem
za kalendářní rok nepřesáhl
12 000;- Kčs; při stanovení vlastního
příjmu se nepřihlíží k
příjmům uvedeným v odstavci 1 písm.
f).
(3) Odčitatelnou položku podle odstavce 1 písm.
d) nelze použít, je-li dítě nebo kterékoliv
z více dětí ve společné domácnosti
s poplatníkem uznáno za jím vyživovanou
osobu u jiné daně nebo je uznáno za vyživovanou
osobu u jiného poplatníka; dítě z
rozvedeného manželství nebo z manželství,
v němž manželé, aniž byli rozvedeni,
nežijí ve společné domácnosti
a dítě zrozené mimo manželství
může být uznáno za vyživované
jak u poplatníka, s nímž žije ve společné
domácnosti, tak i u poplatníka, s nímž
nežije ve společné domácnosti a který
na ně platí výživné určené
nebo schválené soudem.
(4) Splňuje-li poplatník podmínky pro uznání
vyživované osoby nebo vlastní invalidity jen
po část kalendářního roku,
odečte se nezdanitelná částka ve výši
jedné dvanáctiny za každý kalendářní
měsíc, za který byly tyto podmínky
splněny; přitom je rozhodný stav na počátku
kalendářního měsíce. K dítěti
narozenému v průběhu kalendářního
měsíce se přihlédne již v tomto
měsíci.
Daň činí při základu daně
sníženém o položky podle § 10
přes Kčs | do Kčs | |
- | 60 000 | 15% |
60 000 | 180 000 | 9 000 Kčs a 25% ze základu přesahujícího 60 000 Kčs |
180 000 | 540 000 | 39 000 Kčs a 35% ze základu přesahujícího 180 000 Kčs |
540 000 | 1 080 000 | 165 000 Kčs a 45% ze základu přesahujícího 540 000 Kčs |
1 080 000 | a více | 408 000 Kčs a 55% ze základu přesahujícího 1 080 000 Kčs. |
(1) Daň činí 25% z příjmů,
jejichž zdroj je na území České
a Slovenské Federativní Republiky
a) z cenných papírů (dividendy, výnosy
z dluhopisů a obligací);
b) ze sportovních soutěží jako výher,
cen a obdobných plnění;
c) z cen z veřejných soutěží
[§ 412 a následující
občanského zákoníku.];
d) plynoucích fyzickým osobám s bydlištěm
v cizině z autorských a provozovacích práv
a z úroků, nájemného a podílu
na zisku.
(2) Daň činí 30% z příjmů,
které plynou fyzickým osobám s bydlištěm
v cizině z licenčních a jim podobných
poplatků a z příjmů za technickou
pomoc a služby.
(3) Daň podle odstavců 1 a 2 se stanoví z
příjmu nesníženého o výdaje
ani jiné položky (§ 9 a 10), který je
základem daně.
(1) Poplatníkům, kteří provazují
výdělečnou činnost bez výpomoci
pracovníků nebo nejvýše s 1 pracovníkem,
může orgán vykonávající
správu daně (dále jen "správce
daně") stanovit daň paušální
částkou (§ 19 odst. 7) a její výši
určit v závislosti na výši předpokládaných
příjmů, které jsou předmětem
daně a s přihlédnutím k okolnostem
rozhodným pro výpočet daně (§
9 a 10).
(2) Správce daně může upravit výši
daně stanovené podle odstavce 1 nebo zrušit
ustanovení daně paušální částkou
pro zdaňovací období následující
po zdaňovacím období, v němž
bylo zjištěno, že její výše
již neodpovídá příjmům
docilovaným z činností, které jsou
předmětem daně nebo došlo ke změně
okolností rozhodných pro výpočet daně.
(1) Daň se sníží o částku
4 000,- Kčs za každého pracovníka se
změněnou pracovní schopností a o částku
8 000,- Kčs za každého pracovníka se
změněnou pracovní schopností s těžším
zdravotním postižením [§
113 odst. 3 a 4 vyhlášky č. 149/1988 Sb., ve
znění vyhlášky č. ..../1990 Sb.].
Pro výpočet slevy je rozhodný průměrný
přepočtený početl [Směrnice
Federálního statistického úřadu
pro zpravodajské jednotky ke státním statistickým
zjištěním za úsek práce a mzdy
"§ 21 Práce Všeob." vydané podle
§ 19 odst. 1 zákona č. 21/1971 Sb., o jednotné
soustavě sociálně ekonomických informací.]
těchto pracovníků ve zdaňovacím
období (zaokrouhlený na celá čísla
nahoru).
(2) Poplatníkům, kteří pobírají
invalidní důchod (jiný obdobný důchod
přiznaný pro jejich invaliditu) a provozují
výdělečnou činnost bez výpomoci
pracovníků nebo nejvýše s 1 pracovníkem,
může správce dané snížit
daň až o 50%, nejvýše však o 10 000,-
Kčs ročně. Jde-li v těchto případech
o poplatníky, kteří jsou schopni provozovat
výdělečnou činnost jen za zcela mimořádných
podmínek (občané nevidomí, občané
s velmi těžkými ortopedickými vadami
apod.), může správce daně snížit
daň neomezené, popřípadě povolit
úplné osvobození daně.
(1) Začne-li nebo přestane-li poplatník vykonávat
činnost nebo pobírat příjmy podrobené
dani, je povinen oznámit tuto skutečnost do 15 dnů
ode dne, kdy nastala, správci daně.
(2) Oznamovací povinnost se nevztahuje na poplatníky,
kteří jsou registrováni u orgánu příslušného
k registraci a na poplatníky, kteří mají
jen jednorázové a nahodilé příjmy,
které se zpravidla neopakují.
Zdaňovacím obdobím je kalendářní
rok.
(1) Každý, kdo má příjmy podrobené
dani v částce nad 1 000,- Kčs ročně,
je povinen podat do 15. února správci daně
přiznání k dani (dále jen "přiznání")
za uplynulé zdaňovací období a připojit
k němu potřebné podklady. V případech
uvedených v § 5 odstavcích 7 a 8 podává
přiznání každý z manželů.
Správce daně může ze závažných
důvodů na žádost poplatníka prodloužit
lhůtu pro podání přiznání,
a to nejdéle do konce března po uplynutí
zdaňovacího období.
(2) Přiznání není povinen podat poplatník,
který kromě příjmů, z nichž
se daň vybírá srážkou (§
21), nemá jiné dani podrobené příjmy
Přiznání je však povinen podat každý,
kdo byl k tomu správcem daně vyzván.
(3) V přiznání uvede poplatník veškeré
příjmy, které jsou předmětem
daně, kromě příjmů od daně
osvobozených (§ 4), příjmů, z
nichž se daň stanovená paušální
sazbou vybírá srážkou (§ 12) nebo
z nichž se daň vybírá paušální
částkou (§ 13). Dále v přiznání
uvede výdaje a odčitatelné položky rozhodné
pro výpočet daně a vypočtenou daň.
(4) Zemře-li poplatník je povinen podat přiznáni
kterýkoliv z dědiců. Není-li dědic
znám, přiznání podá zmocněnec
ustanovený správcem daně. Přiznání
se podává do 3 měsíců po úmrtí
poplatníka nebo po ustanovení zmocněnce.
Správce daně může tuto lhůtu
na žádost ze závažných důvodů
prodloužit.
(5) Zjistí-li poplatník (popřípadě
dědic nebo zmocněnec) po uplynutí lhůty
pro podání přiznání, že
předložené přiznání je
neúplné nebo nesprávné, je povinen
předložit do konce měsíce následujícího
po tomto zjištění dodatečné přiznání.
Stejnou povinnost má poplatník i tehdy, zjistí-li,
že daň má být vyšší
než byla vyměřena. Dodatečné
přiznání se nepodává v případech,
kdy neúplnost nebo nesprávnost zjistí správce
daně.
(6) Pokud plynou poplatníkovi příjmy ze zahraničí,
započte se daň zaplacená v zahraničí
na úhradu daně; započtená částka
však nemůže překročit částku,
která odpovídá poměrné části
daně připadající na tento příjem
vypočtené podle československých předpisů.
Plynou-li poplatníkovi příjmy ze státu,
s nímž Česká a Slovenská Federativní
Republika uzavřela smlouvu o zamezení dvojího
zdanění, postupuje se při vyloučení
dvojího zdanění podle této smlouvy.
Daň zaplacená ve druhém smluvním státě
se však započte na úhradu daně nejvýše
částkou, která může být
ve druhém smluvním státě vybírána
v souladu se smlouvou o zamezení dvojího zdanění.
(7) Nebylo-li přiznání podáno včas,
může správce daně zvýšit
daň až o 10%.
(8) Bude-li v daňovém řízení
zjištěno, že poplatník uvedl v daňovém
přiznání nesprávné nebo neúplné
údaje o příjmech a o dalších
skutečnostech, rozhodných pro výši daně,
může správce daně stanovit daň
podle podkladů, které si sám opatří.
(1) Základ daně se zaokrouhluje na celé stovky
dolů a daň na celé koruny nahoru. Zálohy
na daň se zaokrouhlují na celé desítky
dolů a penále na celé koruny nahoru.
(1) Daň vyměřuje správce daně
za zdaňovací období zpravidla po jeho uplynutí.
Skutečnosti rozhodné pro vyměření
daně se posuzují pro každé zdaňovací
období samostatně, pokud zákon nestanoví
jinak.
(2) Zemře-li poplatník, vyměří
se daň z jeho příjmů podrobených
dani dědicům.
(3) Při provozování činnosti manželů
podle § 5 odstavců 6 a 7 se daň vyměří
každému z manželů.
(4) O vyměření daně vyrozumí
správce daně poplatníka, dědice nebo
zmocněnce (§ 17 odst. 4).
(5) Poplatníky, kteří mají příjem
výhradně ze zemědělské výroby,
lze o vyměření daně vyrozumět
hromadně předpisným seznamem. Předpisný
seznam vyloží správce daně k veřejnému
nahlédnutí po dobu 30 dnů. Poslední
den této lhůty se považuje za den doručení.
Počátek, místo a dobu vyložení
předpisného seznamu vyhlásí správce
daně veřejnou vyhláškou nebo jiným
způsobem v místě obvyklým.
(6) Dojde-li u poplatníka ke změně ve výši
daně, sdělí správce daně nově
upravenou výši daně dodatečným
platebním výměrem.
(7) Daň paušální částkou
(§ 13) stanoví správce daně po projednání
s poplatníkem do 30. dubna zdaňovacího období.
Správce daně může daň paušální
částkou stanovit i na více zdaňovacích
období.
(8) Daň se nevyměří, nepřesáhla-li
100,- Kčs.
(1) Poplatník je povinen daň si sám vypočítat
a zaplatit ji po uplynutí zdaňovacího období,
za které se daň vyměřuje, správci
daně ve lhůtě pro podání přiznání.
(2) Poplatníci platí čtvrtletní zálohy
na daň za běžné zdaňovací
období, a to ve výši jedné čtvrtiny
daňové povinnosti za předchozí zdaňovací
období. Zálohy za první až třetí
čtvrtletí jsou splatné vždy do konce
prvého měsíce po uplynutí kalendářního
čtvrtletí. Záloha na čtvrté
čtvrtletí se neplatí a poplatník vyrovná
celoroční daňovou povinnost ve lhůtě
pro padání přiznání. Poplatníci,
u nichž příjmy ze zemědělské
výroby v uplynulém zdaňovacím období
převyšovaly ostatní jejich příjmy
podrobené této dani, platí zálohy
takto: do 30. dubna 10%, do 31. srpna 30% a do 30. listopadu ve
výši 40% daňové povinnosti za předchozí
zdaňovací období. Zbývající
záloha ve výši 20% se neplatí a poplatník
vyrovná celoroční daňovou povinnost
ve lhůtě pro podání přiznání.
(3) Zálohy neplatí poplatníci, jejichž
roční daňová povinnost za uplynulé
zdaňovací období nepřesáhla
2 000,- Kčs.
(4) Daňovou povinností za uplynulé zdaňovací
období se rozumí částka daně,
kterou si poplatník sám vypočetl a po doručení
platebního výměru částka stanovená
tímto výměrem.
(5) Je-li daň podle platebního výměru
vyšší, než si ji poplatník sám
vypočetl, nebo jde-li o daň vyměřenou
dodatečným platebním výměrem,
je poplatník povinen zaplatit rozdíl do 15 dnů
po doručení platebního výměru.
(6) Podléhal-li poplatník v uplynulém zdaňovacím
období dani jen za část roku, vypočte,
kolik by činila daň, kdyby podléhal dani
za celý rok a podle takto zjištěné roční
daňové povinnosti platí čtvrtletní
zálohy na daň za běžné zdaňovací
období.
(7) Novým poplatníkům může správce
daně stanovit zálohy na daň s přihlédnutím
k očekávanému příjmu poplatníka
a k ostatním poměrům rozhodným pro
vyměření daně.
(8) V odůvodněných případech
může správce daně stanovit na žádost
poplatníka zálohy jinak.
(9) Přestal-li poplatník vykonávat činnost
nebo pobírat příjmy podrobené dani,
takže nastal úplný zánik jeho daňové
povinnosti, není povinen platit zálohy na daň
počínaje kalendářním čtvrtletím,
které následuje po úplném zániku
daňové povinnosti.
(10) Správce daně může stanovit poplatníkům
s bydlištěm nebo sídlem v cizině povinnost
složit k zajištění daně přiměřenou
zálohu při zahájení činnosti
v případech, kdy nemá zajištěna
srážkou u dlužníka.
(11) Daň stanovená paušální částkou
je splatná ve zdaňovacím období ve
dvou splátkách, a to 50% do 31. května a
50% do 31. října; u poplatníků, kteří
mají příjmy ze zemědělské
výroby, je splatná najednou do 1. října.
(1) Z příjmů uvedených v § 12
se daň vybírá srážkou. Srážku
je povinna provést právnická nebo fyzická
osoba, která má sídlo nebo trvalý
pobyt na území České a Slovenské
Federativní Republiky (dále jen "dlužník")
a která vyplácí, poukazuje nebo připisuje
úhrady ve prospěch poplatníka.
(2) Dlužník je povinen sraženou daň odvést
správci daně nejpozději do 15 dnů
ode dne úhrady nebo připsání dlužné
částky ve prospěch poplatníka (věřitele).
Tyto skutečnosti je povinen oznámit správci
daně včetně sdělení částky,
kterou poplatníkovi (věřiteli) vyplácí
nebo připisuje ve prospěch a právní
důvod svého závazku.
(3) Neprovede-li dlužník srážku daně
nebo sraženou daň včas neodvede, bude na něm
vymáhána jako jeho dluh. Zaváže-li se
dlužník platit v odůvodněných
případech daň za poplatníka, zaplatí
ji ve výš 33,3% ze základu uvedeného
v § 12 odst. 1 a ve výši 42,8% ze základu
uvedeného v § 12 odst. 2.
(4) Daňová povinnost poplatníka, pokud jde
o příjmy, z nichž je srážena daň,
se považuje za splněnou zaplacením daně
srážkou.
(1) Správce daně může uložit právnickým
osobám, aby při výplatách ve prospěch
poplatníků uvedených v § 1 odst. 2 srážely
až 10% zálohu k zajištění daně
a odváděly ji nejpozději do 15 dnů
ode dne úhrady nebo připsání dlužné
částky ve prospěch poplatníka (věřitele).
(2) K zajištění daně ze zdanitelných
příjmů kromě příjmů,
z nichž se daň vybírá srážkou
(§ 21) u poplatníků uvedených v §
1 odst. 3, jsou právnické osoby a fyzické
osoby registrované u orgánu příslušného
k registraci povinny srážet zálohu ve výši
5% za podmínek uvedených v § 21 odstavcích
1 až 4.
(4) Správce daně může, vyžaduje-li
to zajištění daně, zvýšit
zálohu podle odstavce 3 až na 10%,popřípadě
může rozhodnout o tom, že záloha bude
nižší nebo nebude srážena. Proti
rozhodnutí o změně výše zálohy
se nelze odvolat. Správce daně může
daň z příjmů, ze kterých byla
sražena záloha, považovat za vyrovnanou sraženou
zálohou.
(5) Za dlužnou daň zemřelého poplatníka
ručí dědici až do výše svého
dědického podílu.
(1) Nebyla-li daň (záloha na daň) zaplacena
včas a v plné výši, je poplatník
povinen platit penále ve výši 2% nedoplatku
daně (zálohy na daň) za každý
i započatý kalendářní měsíc
prodlení. V případech uvedených v
odstavcích 2 a 3 se penále podle tohoto odstavce
platí tehdy, kdy poplatník vyměřenou
daň nezaplatí ve stanovené lhůtě
(§ 20 odst. 5).
(2) Uvede-li poplatník v přiznání
daň nižší částkou, než
jakou má uvést, předepíše správce
daně penále ve výši:
a) 50% až 100% rozdílu daně, jde-li o daň
připadající na příjmy nebo
část příjmů, které poplatník
v přiznání neuvedl,
b) 20% až 50% rozdílu daně zjištěného
jako důsledek uplatnění vyšších
než stanovených výdajů nebo nesprávných
odčitatelných položek od základu daně,
c) 10% až 20% rozdílu daně v ostatních
případech.
(3) Při předpisu výše penále
v rámci rozpětí podle odstavce 2 přihlédne
správce daně k okolnostem, za nichž došlo
ke zkrácení daně, délce doby prodlení
i k nákladům, s nimiž bylo zjištění
rozdílu daně spojeno.
(4) Podá-li poplatník dodatečné přiznání,
v němž opraví výši daně,
popřípadě příjmů, výdajů
a odčitatelných položek ještě před
zahájením daňové kontroly správcem
daně, předepíše se z rozdílu
daně penále ve výši 5%. Penále
v téže výši se předepíše
i v případech, kdy po dokončení kontroly
a případném vyměření
zjištěného rozdílu daně a penále
podá poplatník dodatečné přiznání
týkající se rozdílů na dani,
které sám po dokončení kontroly zjistil.
(5) Neodvede-li dlužník sraženou daň nebo
zálohu na daň (§ 21 a 22), předepíše
mu správce daně penále ve výši
0,1% za každý den prodlení.
(6) Předpis penále se sdělí poplatníkovi,
popřípadě dlužníkovi platebním
výměrem. Penále je splatné do 15 dnů
ode dne doručení platebního výměru.
Proti platebnímu výměru o předpisu
penále může podat poplatník, popřípadě
dlužník odvolání do 15 dnů ode
dne jeho doručení. Odvolání nemá
odkladný účinek.
(7) Penále se nepředepíše, nepřesáhne-li
částku 100 Kčs.
(8) Správce daně může penále
prominout, snížit nebo upustit od jeho předpisu,
nečiní-li prodlení více jak 10 dnů
nebo výše penále nepřesahuje ročně
1 000,- Kčs.
(1) Správce daně může uložit poplatníkovi,
aby kromě evidence stanovené zvláštními
předpisy [§ 25 zákona
č. ..../1990 Sb.] vedl záznamy potřebné
pro správné stanovení daně, zejména
vedení denních záznamů o příjmech
a výdajích, vedení evidence jízd motorovým
vozidlem a vedení evidence o základních prostředcích.
(2) Doklady vztahující se k vedení záznamní
povinnosti je poplatník povinen uschovávat po dobu
5 let od konce příslušného zdaňovacího
období, pokud zvláštní předpisy
[§ 25 zákona č.
..../1990 Sb.] nestanoví lhůtu delší.
(3) Nevede-li poplatník účetnictví
způsobem stanoveným zvláštními
předpisy [§ 25 zákona
č. ..../1990 Sb.] nebo záznamy podle odstavce
1, může mu správce daně uložit
pokutu až do výše 5 000,- Kčs.
(4) Řízení o uložení pokuty lze
zahájit do jednoho roku ode dne, kdy se správce
daně dověděl o nesplnění povinnosti
podle odstavců 1 a 2, nejdéle však do tří
let ode dne, kdy tyto skutečnosti nastaly.
Pro řízení ve věcech daně platí
zvláštní předpisy [Vyhláška
č. 16/1962 Sb., o řízení ve věcech
daní a poplatků.], pokud tento zákon
nestanoví jinak.
(1) Daň, její zvýšení a penále
nelze vyměřit ani vymáhat po uplynutí
tří let od konce zdaňovacího období,
v němž byl poplatník povinen podat přiznání
k dani, popřípadě zaplatit daň paušální
částkou, nebo v němž měla být
provedena srážka daně nebo zálohy na
daň.
(2) Je-li v této lhůtě proveden úkon
k vyměření nebo vymáhání
daně nebo penále, běží lhůta
pro vyměření nebo vymáhání
znovu od konce roku, ve kterém byl poplatník, popřípadě
dlužník, o tomto úkonu zpraven. Vyměřit
a vymáhat daň,. její zvýšení
a penále lze však nejpozději do 10 let počítaných
od konce zdaňovacího období, v němž
byl poplatník povinen podat přiznání
k dani, popřípadě zaplatit daň paušální
částkou nebo v němž měla být
provedena srážka daně nebo zálohy na
daň.
(1) Vláda České a Slovenské Federativní
Republiky může
a) poplatníkům, kteří provozují
výdělečnou činnost s pracovníky
a nemají daň stanovenou paušální
částkou, stanovit nařízením
dodatkovou daň v případě, že
u nich objem mezd vyplacených pracovníkům
převyšuje tarifní (minimální)
mzdy ve větším než jednotně vymezeném
(maximálním) rozsahu, jakož i podmínky
a způsob provádění dodatkové
daně;
b) nařízením zvýšit odčitatelné
položky od základu daně podle § 10 odst.
4.
(2) V případě, že vláda České
a Slovenské Federativní Republiky využije zmocnění
podle odst. 1 písm. a), platí pro dodatkovou daň
ustanovení § 18, 23, 25 a 26 tohoto zákona
obdobně.
(3) Vláda České republiky a vláda
Slovenské republiky mohou nařízením
osvobodit určité druhy příjmů
od zdanění a povolit úlevu na dani poplatníkům,
kteří mají příjmy z podnikatelské
činnosti a ze zemědělské výroby.
(4) Federální ministerstvo financí může
učinit ve vztahu k cizině opatření
k zajištění vzájemnosti nebo odvetná
opatření a opatření ke zjednodušení
vybírání daně.
(5) Ministerstvo financí, cen a mezd České
republiky a ministerstvo financí, cen a mezd Slovenské
republiky může:
a) rozhodnout o způsobu zdanění ve sporných
případech,
b) učinit opatření k zamezení tvrdostí
a nesrovnalostí, popřípadě povolit
úlevu na dani a určit orgány a vymezit jejich
oprávnění k povolování těchto
úlev.
(6) Správce daně může poplatníkům
uvedeným v § 1 odst. 3 stanovit jinak lhůtu
oznamovací povinnosti (§ 15), odchylnou lhůtu
pro podání přiznání (§
16), stanovit daň paušální částkou
v případech, kdy by stanovení základu
daně bylo spojeno s nepřiměřenými
obtížemi, popřípadě dlužníkům
stanovit jinak lhůtu pro odvod daně vybírané
srážkou (§ 21) nebo pro odvod sražené
zálohy na daň.
(1) Osvobození příjmů z provozu malých
vodních elektráren od daně z příjmů
obyvatelstva [Výnos ministerstva financí České
socialistické republiky č. 153/7 409/1982 ze dne
20. 5. 1982, registrovaný ve Sbírce zákonů
v částce 20/1982.]
vzniklé před účinností tohoto
zákona zůstává v platnosti až
do uplynuti lhůty, do které se na ně osvobození
vztahuje. Poplatníci, kteří zahájí
provoz malé vodní elektrárny po nabytí
účinnosti tohoto zákona, uplatní za
rok 1990 odpis stavební části malé
rodní elektrárny do 10% z pořizovací
nebo reprodukční pořizovací ceny.
(2) Ostatní osvobození, úlevy a výjimky
přiznané podle § 26 odst. 2 zákona č.
145/1961 Sb., o dani z příjmů obyvatelstva,
§ 34 odst. 6 a § 40 odst. 2 písm. d) zákona
č. 172/1988 Sb., o zemědělské dani,
pozbývají platnosti dnem účinnosti
tohoto zákona a pro zdanění příjmů
dosažených v roce 1990 se nepoužijí.
(3) Příjem z budov, z nichž se domovní
daň vyměřuje podle nájemného
a ceny užívání, je od daně osvobozen
po dobu platnosti sazby domovní daně podle §
12 odst. 2 zákona č. 143/1961 Sb., o domovní
dani.
(4) V roce 1990 může poplatník, nejde-li o
budovu nebo stavbu, uplatnit odpis až do výše
40% z pořizovací nebo reprodukční
pořizovací ceny základního prostředku.
(1) Daň podle tohoto zákona se vyměří
poprvé z příjmů dosažených
v roce 1990.
(2) Zálohy placené v roce 1990 podle dosavadních
předpisů se považují za zálohy
na daň podle tohoto zákona.
(3) Daň stanovená paušální částkou
na r. 1990 podle dosavadních předpisů se
považuje za daň stanovenou podle tohoto zákona.
Zrušuje se:
a) zákon č. 145/1961 Sb., o dani z příjmů
obyvatelstva, ve znění zákona č. 162/1982
Sb.;
b) § 1 písm. d) zákona č. 172/1988 Sb.,
o zemědělské dani, část čtvrtá
tohoto zákona a z části páté
a sedmé ustanovení, která se vztahují
k dani z příjmů občanů ze zemědělské
výroby;
c) vládní nařízení č.
102/1952 Ú. l., o osvobození úroků
z úsporných vkladů od daně z příjmů
obyvatelstva;
d) vyhláška federálního ministerstva
financí č. 146/1961 Sb., kterou se provádí
zákon č. 145/1961 Sb., ve znění vyhlášky
č. 152/1980 Sb., vyhlášky č. 14/1982
Sb. a vyhlášky č. 215/1988 Sb.;
e) opatření ministerstva financí České
socialistické republiky, kterým se osvobozují
od daně z příjmů obyvatelstva úroky
z devizových účtů devizových
tuzemců zřízených u devizových
bank a vedených jako depozitum v cizí měně
č. j. 153/21 720/77, registrované ve Sbírce
zákonů v částce 28/1977;
f) výnos ministerstva financí Slovenské socialistické
republiky o osvobození úroků z devizových
účtů devizových tuzemců od
daně z příjmů obyvatelstva č.
j. 83/1 677/77, registrovaný ve Sbírce zákonů
v částce 1/1978.
g) výnos federálního ministerstva financí
o zdaňování poplatníků s bydlištěm
v cizině, kteří v ČSSR provádějí
stavební a montážní práce č.
j. VI/1-2 312/79, registrovaný ve Sbírce zákonů
v částce 8/1979;
h) výnos ministerstva financí České
socialistické republiky o osvobození příjmů
z provozu malých vodních elektráren od daně
z příjmů obyvatelstva č. j. 153/7
409/82 ze dne 26. 5. 1982, registrovaný ve Sbírce
zákonů v částce 20/1982;
ch) výnos ministerstva financí České
socialistické republiky a osvobození od daně
z příjmů obyvatelstva č. j. 152/22
841/87 ze dne 27. 12. 1987, registrovaný ve Sbírce
zákonů v částce 26/1987;
i) výnos federálního ministerstva financí
o úlevách na dani z příjmů
obyvatelstva občanům, kteří poskytují
služby na základě povolení národního
výboru č. j. II/4-19 558/88 ze dne 15. 12. 1988,
registrovaný ve Sbírce zákonů v částce
47/1988;
j) výnos federálního ministerstva financí
o úlevách na dani z příjmů
obyvatelstva pro některé poplatníky č.
j. II/4-11 970/89 ze dne 13. 7. 1989, registrovaný ve Sbírce
zákonů v částce 20/1989;
k) výnos federálního ministerstva financí
o úlevách na dani z příjmů
obyvatelstva č. j. II/4-22 066/89 ze dne 28. 12. 1989,
registrovaný ve Sbírce zákonů v částce
36/1989;
l) výnos federálního ministerstva financí,
ministerstva financí, cen a mezd ČSR a ministerstva
financí, cen a mezd SSR o vymezení oprávnění
finančních správ a národních
výborů k povolování úlev na
zemědělské dani a penále č.
j. II/4-18 039/89 ze dne 18. 12. 1989, registrovaný ve
Sbírce zákonů v částce 40/1989,
pokud se vztahuje k dani z příjmů občanů
ze zemědělské výroby;
m) výnos federálního ministerstva financí
o daňovém posuzování cestovních
náhrad znalců za znalecké posudky o ceně
staveb, pozemků, trvalých porostů a o úhradách
za zřízení práva osobního užívání
pozemků č. j. II/4-22 067/89 ze dne 19.12.1989,
registrovaný ve Sbírce zákonů v částce
40/1989, pokud se vztahuje na daň z příjmů
obyvatelstva.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
PŘÍLOHA |
*) Produkční ekonomické skupiny vyjadřují
produkční ekonomickou schopnost konkrétní
části zemědělského půdního
fondu. Základem pro jejich vymezení je bonitace
zemědělského půdního fondu
ČSFR. Z bonitačních produkčních
parametrů je odvozen vztah normativní produkce k
nákladům pro každou bonitovanou půdně
ekologickou jednotku. Základní zatřídění
je korigováno o další objektivně působící
zlepšující či zhoršující
faktory.