/1/ K zániku společnosti se vyžaduje
a/ usnesení valné hromady o zrušení
společnosti v souladu se stanovami, nebo
b/ dosažení účelu společnosti,
pokud je uveden ve stanovách nebo uplynutím doby,
na kterou byla společnost založena.
/2/ Společnost zaniká po provedené likvidaci
výmazem společnosti z podnikového rejstříku.
/1/ Působnost likvidátora plní představenstvo
nebo osoba, kterou na návrh představenstva schválí
valná hromada.
/2/ Akcionáři představující
alespoň desetinu základního kapitálu
mohou s uvedením důvodů požádat
rejstříkový soud, aby určil jinou
osobu jako likvidátora. Stanovy mohou toto právo
přiznat i akcionářům představujícím
menší podíl základního kapitálu.
/3/ Likvidace společnosti a likvidátor se zapisují
na návrh představenstva do podnikového rejstříku
a název společnosti se doplňuje označením
"v likvidaci". Po zápisu likvidace do podnikového
rejstříku se omezuje působnost orgánů
společnosti na úkony potřebné k provedení
likvidace.
/4/ Likvidátor je povinen o vstupu společnosti do
likvidace vyrozumět všechny osoby a orgány,
které jsou tím dotčeny. Ke dni zahájení
likvidace se sestaví účetní závěrka
a další účetní výkazy.
/5/ Likvidátor v průběhu likvidace je povinen
zejména
a/ soustředit peněžní prostředky
u jednoho peněžního ústavu;
b/ dokončit běžné záležitosti;
c/ vypořádat odvody, daně a poplatky;
d/ vypořádat závazky společnosti a
dosáhnout uspokojení jejích pohledávek;
e/ zpeněžit majetek společnosti nejhospodárnějším
a nejrychlejším způsobem;
f/ podávat v souladu se stanovami zprávu o průběhu
likvidace.
/1/ Likvidátor sestaví účetní
závěrku ke dni skončení likvidace
a předloží ji valné hromadě spolu
s konečnou zprávou o průběhu likvidace
a návrhem na rozdělení majetkového
zůstatku společnosti mezi akcionáře.
/2/ Po schválení účetní závěrky
a rozdělení majetkového zůstatku valnou
hromadou likvidátor
a/ proplatí akcie, jež mu akcionáři
odevzdají;
b/ provede bezpečné uložení proplacených
akcií, spisového materiálu a účetních
písemností;
c/ navrhne výmaz společnosti z podnikového
rejstříku.
Likvidace společnosti při jejím předlužení
se řídí zvláštními předpisy.
[§ 352 až 354 zák. č. 99/1963 Sb.,
občanský soudní řád, ve znění
předpisů jej měnících a doplňujících.]
Právní postavení odborových organizací
působících ve společnosti je upraveno
zvláštními předpisy.
Společnosti založené podle právních
předpisů platných před účinností
tohoto zákona se považují za společnosti
založené podle tohoto zákona. Pokud jsou jejich
stanovy v rozporu s tímto zákonem nebo neobsahují
úpravu vyžadovanou tímto zákonem, provedou
tyto společnosti změnu svých stanov do šesti
měsíců po nabytí účinnosti
tohoto zákona.
Vláda Československé socialistické
republiky může stanovit pravidla postupu při
jednorázovém založení společnosti
a při přeměně státního
podniku na společnost.
Zrušuje se zákon č. 243/1949 Sb., o akciových
společnostech.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. července 1990.
I. Současná právní úprava
V československém právním řádu
jsou akciové společnosti dosud upraveny pouze rámcovým
způsobem zákonem č. 243/1949 Sb., o akciových
společnostech. Obsah tohoto zákona však nese
znaky doby jeho vzniku, nebo jeho účelem byla přísná
kontrola tehdy existujících akciových společností
státem, jejich postupná likvidace a převedení
jejich majetku na právní formy tehdy vznikajících,
socialistických hospodářských organizací.
Proto tato úprava umožňuje široké
zasahování státních orgánů
do hospodářské činnosti a zrušení
akciové společnosti státem i proti vůli
akcionářů. Vzhledem k tomu, že stát
si ponechával co neširší možnosti
zásahů, byla jinak právní úprava
velmi kusá. Pro zbylé nebo nově založené
akciové společnosti v zahraničním
obchodě a ojediněle v bankovnictví tato úprava
dostačovala, avšak je zcela nedostačující
pro rozšíření této formy podnikání
při přechodu na tržní hospodářství.
II. Odůvodnění navrhované úpravy
V souvislosti s přechodem na tržní hospodářství
a jeho otevření vůči světu
má značný význam široké
využití organizování podniků
ve formě akciových společností. Tato
forma umožňuje soustředění značného
kapitálu potřebného k podnikání
a vytváří předpoklady k zainteresování
širokého okruhu subjektů na efektivní
hospodářské činnosti.
K dosažení úplné právní
jistoty ve vztazích, do nichž vstupují akcionáři
i akciové společnosti, je nutná komplexní
zákonná úprava, která by co možná
úplně řešila dosti komplikovanou právní
problematiku akciových společností.
Navrhovaná úprava přihlíží
k analogickým úpravám akciových společností
v zahraničí i k úpravě platné
v českých zemích do roku 1949. Od dosavadní
úpravy se liší především
tím, že celkově upravuje způsoby zakládání
a činnosti akciových společností,
jejichž úprava byla dosud ponechána konkretizaci
ve stanovách. Tato úprava bude tak srozumitelnější
eventuálním zahraničním zájemcům
a poslouží současně jako vodítko
pro zakladatele akciových společností a zájemce
o investování v této formě podnikání.
Proti dosavadní úpravě se upouští
od tzv. koncesního systému, tj. státního
souhlasu se založením společnosti, schvalování
stanov a jejich každé zrněny státním
orgánem. Společnost jako právnická
osoba však vznikne teprve zápisem do podnikového
rejstříku. K tomuto zápisu se vyžaduje
splnění několika podmínek. Do podnikavého
rejstříku se zapisují i důležitější
změny stanov.
Upouští se také od vykonávání
státního dozoru v akciové společnosti
a od možnosti zrušit společnost rozhodnutím
státního orgánu.
Pokud jde o účast cizince jako jednoho ze spoluzakladatelů
společnosti nebo jako akcionáře (přistoupení
ke společnosti již existující zakoupením
akcií), platí pro postup ustanovení zákona
č. 173/1988 Sb., o podniku se zahraniční
majetkovou účastí, resp. jeho pozdější
znění (novela).
Tato liberalizace předpisů o založení
a činnosti akciových společností je
alespoň dočasně nutná. Dosud totiž
nejsou vytvořeny struktury státní správy,
které by mohly věcně posoudit účel
a předmět podnikání společnosti,
takže státní souhlas a dozor ve společnosti
by byl jen formální a řízení
o tom by mohlo brzdit rychlé zakládání
společností a přechod z dosavadních
forem hospodářského podnikání
na tuto progresivní formu. Podnikání formou
akciových společností má pomoci k
rychlému získání velkého kapitálu
potřebného k podnikání také
od masy akcionářů (proto se navrhuje poměrné
nízká minimální jmenovitá hodnota
akcií).
Podíl pracovníků na kontrole a hospodaření
společnosti je zabezpečen jejich účastí
v dozorčí radě společnosti i tím,
že se mohou stát akcionáři společnosti,
jejímiž jsou zaměstnanci. Vlastní řízení
společnosti (management) je však nutno svěřit
výlučně odborníkům - manažerům,
kteří nemusí (ale mohou být) akcionáři
- např. z řad pracovníků společnosti.
Neupravuje se zatím vzájemné ovlivňování
společností (vytváření dceřinných
společností) a fúze, neboť dosud neexistuje
skutečný trh cenných papírů
(kursy akcií, akciová bursa). Otázka vzájemného
ovlivňování společností a jejich
splývání (fúze) souvisí se
systémem protimonopolních opatření,
k němuž bude třeba v krátké době
přistoupit. Jedním z takových opatření
by bylo buď vypracování protimonopolního
zákona, v němž by byly otázky ovlivňování
a fúzí řešeny pro všechny druhy
obchodních společností, nebo doplnění
existujících právních úprav
o ustanovení podrobněji řešící
tuto poměrně složitou problematiku.
Navrhovaná úprava je významnou podporou hospodářského
podnikání; odstraňuje veškeré
překážky pro neomezené využití
této formy podnikání v národním
hospodářství a umožňuje rychlou
realizaci záměrů v přechodu čs.
ekonomiky na tržní hospodářství.
III. Finanční dosah a potřeba pracovních
sil
Z navrhované úpravy nevyplynou přímo
výdaje pro státní rozpočet a nebude
s ní spojena zvýšená potřeba
pracovních sil. Je však nutné upozornit na
možnost požadavků na posílení rejstříkových
soudů. Registrace nově vznikajících
podniků v individuálním podnikání
i ve formě různých společností,
včetně akciových, spolu s nezbytností
rychlých zápisů změn v podnikovém
rejstříku může vyvolat požadavky
na zvýšení počtu pracovníků
i technických prostředků.
IV. Vztah navrhované úpravy k mezinárodním
závazkům
Návrh zákona se nedotýká závazků
z mezinárodních smluv, jimiž je Československá
socialistická republika vázána.
K části I - Obecná ustanovení (§
1 - 14)
K § 1:
Vymezuje se právní povaha akciové společnosti
a její vlastnické poměry. Akcionáři
jsou vlastně podílníky na majetku společnosti.
Základní kapitál je majetkem, jehož
objem se zvyšuje nebo snižuje podle výsledků
hospodaření společnosti. Může
být složen z věcí (např. strojního
zařízení, budov, pozemků), peněz
nebo nehmotných statků (např. práva
k využívání chráněného
vynálezu), jejichž hodnotu lze vyjádřit
penězi.
Podíly na souhrnu majetku jsou vyjádřeny
listinou, jež se nazývá akcie. Hodnota podílu
na ní vyjádřená je hodnotou jmenovitou
(nominální). Cena, za kterou se na trhu cenných
papírů prodává a kupuje, je cenou
kursovní, která může být vyšší
nebo nižší než jmenovitá hodnota.
K § 2:
Akciová společnost je právnickou osobou,
subjektem práv a závazků (povinností).
Odpovědnost za porušení závazků
má přímo jen společnost sama jako
subjekt práv a závazků. Její člen
(akcionář) osobně za závazky společnosti
neodpovídá ani neručí. Rozsah odpovědnosti.
společnosti i její hospodářský
úspěch se však projeví v hodnotě
jeho akcií, která buď klesá nebo stoupá.
Předlužením společnosti může
ztratit hodnotu vůbec, avšak akcionář
za dluhy společnosti neodpovídá.
K § 3:
Vymezuje se právní povaha akcie jako cenného
papíru a právo, které je s tímto papírem
spojeno. Majitel akcie se na řízení společnosti
podílí tím, že je oprávněn
hlasovat na valné hromadě akcionářů
o stanovách společnosti, volit a být volen
do orgánů, jež řídí společnost,
a spolurozhodovat o podnikatelské činnosti společnosti.
Podílí se na zisku společnosti tím,
že podlé jmenovité hodnoty akcie pobírá
stanovený podíl ze zisku (dividenda) a v případě
zániku společnosti podíl na likvidačním
majetkovém zůstatku.
K § 4:
Základními druhy akcií jsou akcie znějící
na jméno majitele a akcie na majitele, tj. bez uvedení
jeho jména. O tom, jaké akcie budou v konkrétním
případě vydány, rozhoduje zakladatelská
smlouva, resp. stanovy. V obou případech jde o obchodovatelný
cenný papír, přičemž v případě
akcie na jméno mohou stanovy společnosti vyhradit,
že je převoditelná jen s jejím souhlasem.
U akcií na jméno má tak společnost
přehled o pohybu akcií, popř. může
pohybu akcií vůbec zabránit, nebo ho omezit.
K § 5:
Stanoví se závazné údaje, které
musí na litině představující
akcii být uvedeny. Akcie se obvykle tisknou v tiskárnách
oprávněných k tisku bankovek a cenných
papírů, aby se zabránilo jejich padělání.
Zákon to sice výslovně nevyžaduje, neboť
zejména jde-li o menší počet akcií
znějících na jméno, to není
nutné, avšak při větším
počtu akci na majitele je to praktické.
K § 6:
Akcie má být akcionáři vydána
teprve poté, co je její hodnota zcela splacena.
Protože se akcie zpravidla splácí postupně
(10 % při úpisu, dalších 20 % před
zápise společnosti do podnikového rejstříku,
zbývajících 70 % postupně do 1 roku
od zápisu), je možné vydat tzv. zatímní
list (promesu), který osvědčuje členství
ve společnosti a částky splacené na
akcii. Majitel zatímního listu má práva
akcionáře (pokud dodržuje splátky na
akcii), takže pro účely tohoto zákona
je obecně rovněž nazýván akcionářem.
K § 7:
Akcie je neplatná před účinností
zápisu společnosti do rejstříku a
před jejím úplným splacením.
Pokud by snad zakladatelé vydali akcionářům
akcie předčasně (např. před
zápisem do rejstříku), odpovídají
solidárně za škodu z toho vzniklou (např.
tím, že ji akcionář dále prodá).
Jde o ochranu věřitelů.
K § 8:
Až do výše poloviny základního
kapitálu.ze vydat tzv. prioritní akcie, tj. listiny,
které zaručují majiteli určitou přednost
(např. při rozdělování zisku).
Obvykle jde o akcie náležející zakladatelům
společnosti. Kompenzací přednosti je zpravidla
omezení hlasovacího práva (na valné
hromadě) těchto akcií, aby majitelé
prioritních akcií neovlivňovali rozhodování
o obchodech společnosti jen ve svůj prospěch.
K § 9:
Pokud stanovy společnosti budou počítat s
vydáváním tzv. zaměstnaneckých
akcií, stanoví se základní podmínky
jejich vydávání. Na rozdíl od běžných
akcií, které si ovšem mohou koupit i zaměstnanci,
jde o akcie, které pracovníku přinášejí
určité výhody. Zaměstnanecká
akcie má pracovníka připoutat k podniku a
podnítit jeho osobní zájem na prosperitě
podniku. Ve stanovách lze upravit řadu variant k
získání zaměstnanecké akcie
podle konkrétních podmínek.
K § 10:
Zvláštním druhem akcie je akcie úroková,
jejíž vydání mohou připustit
stanovy. Zákon omezuje pouze jejich souhrnnou hodnotu na
10 % základního kapitálu. Její smysl
je v tom, že zaručuje alespoň úrok,
není-li zisk k rozdělení. Pokud má
společnost zisk, započítává
se ovšem úrok do dividendy. Zpravidla se označují
jako úroky "stavební", tj. v období,
kdy se "staví" (zakládá) společnost.
K § 11:
Vydáním listiny podle 11 si může společnost
pro určitou dobu opatřit peníze, aniž
by musela zvyšovat základní kapitál
a počet akcionářů. Jde vlastně
o obligaci typu dlužního úpisu, která
je rovněž obchodovatelným cenným papírem.
Podle povahy se tyto listiny v praxi nazývají obligacemi
proměnitelnými (lze-li je po určité
době vyměnit za akcii, zvýší-li
se základní kapitál společnosti),
nebo obligacemi prioritními (zajišťují-li
majiteli přednostní právo na akcii při
zvýšení základního kapitálu).
Prioritou je i přednostní právo na uspokojení
pohledávky před ostatními věřiteli.
K § 12:
Upravují se povinnosti společnosti a omezení
jejích práv, pokud by skupovala vlastní akcie
za účelem spekulace (snížením
počtu akcií v oběhu se může zvýšit
jejich kursovní cena).
K § 13:
Pokud společnost nechce odkoupené akcie vrátit
do oběhu, může je zlikvidovat. Vzetí
z oběhu je nutné oznámit rejstříkovému
soudu, neboť počet vydaných akcií je
zapsán. Skoupení akcií a jejich likvidace
nesnižuje základní kapitál, neboť
akci byly koupeny ze zisku společnosti.
K § 14:
Upravuje se případ, kdy jednu akcii znějící
na jméno vlastní více osob. Vůči
společnosti ovšem vystupují jen jako jeden
akcionář; vzájemné poměry mezi
spoluvlastníky se řídí občanským
právem. To se týká i toho, kdyby se neshodli
v tom, kdo z nich bude vůči společnosti vystupovat
jako akcionář. U akcie na majitele je situace jiná,
neboť skutečný akcionář je vůči
společnosti anonymní. Společnost tudíž
nezkoumá, kdo je skutečným vlastníkem
akcie, neboť jedná s tím, kdo akcii předloží.
K části II - Založení akciové
společnosti (§ 15 - 27)
K § 15:
Vymezuje se, kdo může být zakladatelem společnosti.
Právnickou osobou je ovšem i stát. Z toho důvodu
alespoň na přechodnou dobu je třeba umožnit,
aby zakladatel byl jen jeden, ač jinak je to pojmově
(jde o společnost, tedy "spolek") vyloučeno.
Tím se umožní, aby stát (jako jediná
právnická osoba) převedl státní
podnik na akciovou společnost. Odpadá tudíž
zakladatelská smlouva a je zde nahrazena tzv. zakladatelským
piánem. Je-li zakladatelů více, je podmínkou
založení společnosti zakladatelská smlouva.
Totéž je ovšem třeba umožnit i fyzickým
osobám.
Právnickým osobám se navíc umožňuje
tzv. jednorázové založení společnosti
(viz § 25).
K § 16:
Stanoví se minimální výše základního
kapitálu a jeho splácení v okamžiku
založení společnosti. Účelem
úpravy je zabránit zakládání
společností s bezvýznamným kapitálem
a současně jejich zápisu do podnikového
rejstříku, není-li alespoň podstatná
část kapitálu k dispozici.
K § 17:
Upravuje se postup vytváření společnosti.
Zakladatelská smlouva nebo plán (jde-li jen o jednoho
zakladatele) musí obsahovat údaje jak pro veřejnost,
tak pro podnikový rejstřík.
Zakladatel musí (nejde-li o "jednorázové"
založení společnosti právnickou osobou)
veřejně oznámit, že hodlá založit
společnost a vyzvat případné zájemce
k upsání jejich podílu na základním
kapitálu.
K § 18:
Pro případ, že jde o vklad nepeněžitý
(obvykle ho vkládá zakladatel), je nutný
předběžný odhad podílu soudním
znalcem, aby upisovatelé mohli zkontrolovat, že vklad
existuje a jaká je jeho hodnota.
K § 19:
Upravuje se postup upsání podílů.
Aby se zabezpečilo vážně míněné
upsání a bylo možno případně
uhradit výlohy spojené s tím, že upisovatel
později ustoupí od upsání zbytku,
stanoví se povinnost splatit na bankovní účet
založený zakladatelem alespoň 10 % upisované
částky.
K § 20:
Upravuje se postup pro případ, že se přihlásí
více upisovatelů, než činí potřeba
základního kapitálu.
K § 21:
Nebyl-li základní kapitál upsán v
plánované výši a v plánovaném
termínu, je založení společnosti neúspěšné
a upsané částky je nutné vrátit.
Snižování výše kapitálu
nebo prodlužování termínu možné
není, neboť by to odporovalo vůli těch,
kteří již upsali svůj podíl a
počítali jak s výší základního
kapitálu, tak s termínem založení společnosti.
Neupustí-li zakladatel od záměru založit
společnost, musel by celý postup opakovat.
K § 22:
Upravuje se povinnost zakladatele (zakladatelů) svolat
ustavující valnou hromadu (nejde-li o jednorázové
založení společnosti). Nedodržení
lhůty ke svolání valné hromady je
porušením smlouvy; sankcí je osvobození
upisovatelů od povinnosti doplnit vklad vložený
při upisování a jejich právo na vrácení
již splacených částek. Upisovatelé
ovšem mohou toto porušení prominout tím,
že nežádají o vrácení vkladů,
svolá-li zakladatel valnou hromadu později.
K § 23:
Stanoví se povinnosti ustavující valné
hromady. Rozhodnutí pod písm. e) se týkají
případů, kdy si zakladatelé vyhradili
nějaké výhody (např. prioritní
nebo úrokové akcie, jmenování představenstva
a dozorčí rady pro prvé období),nebo
případů, kdy zakladatelé ještě
před založením společnosti uzavřeli
nějaké dohody, jež má společnost
splnit.
K § 24:
Upravuje se způsob usnášení ustavující
valné hromady a případy, kdy se valná
hromada nesmí odchýlit hlasováním
od ustanovení zakladatelské smlouvy. Ustavující
valná hromada je důležitým aktem pro
vznik společnosti a její zápis do podnikového
rejstříku. Proto se vyžaduje, aby její
průběh a výsledky ověřil státní
notář, který musí být valné
hromadě přítomen.
K § 25.
K jednorázovému založení společností
dochází,tehdy, jestliže zakladatelé
(popř. jeden zakladatel) upíše celý
základní kapitál, takže se nekoná
veřejné upisování akcií. Takovým
způsobem vznikaly čs. akciové společnosti
pro zahraniční obchod a podniky se zahraniční
majetkovou účastí, pokud měly mít
formu akciové společnosti. Protože v takovém
případě se nekoná ustavující
valná hromada, dohodnou se zakladatelé o stanovách
(popř. jeden zakladatel vypracuje stanovy), jmenují
členy představenstva, dozorčí rady
i revizory účtů. Jinak je postup založení
společnosti shodný jako při založení
společnosti upisováním základního
kapitálu (§ 16 a násl.).
K § 26:
Stanoví se povinný obsah stanov, které svou
právní povahou jsou "společenskou"
smlouvou mezi akcionáři. Zda jsou splněny
požadavky zákona na obsah stanov, zkontroluje před
zápisem společnosti do podnikového rejstříku
rejstříkový soud. Stanovy je možné
během trvání společnosti měnit.
Určité úkony je možné provádět
jen změnou stanov (např. zvýšení
nebo snížení základního (kapitálu)
a takové změny nabývají účinnosti
teprve po zápisu do podnikového rejstříku.
K § 27:
Upravuje se postup a náležitosti zápisu společnosti
do podnikového rejstříku a okamžik vzniku
společnosti jako právnické osoby. Do té
doby jednají zakladatelé jako samostatné
právní subjekty a všechny jejich právní
úkony nejsou ještě úkony společnosti.
Teprve zápisen v podnikovém rejstříku
se stává společnost právním
subjektem způsobilým nabývat práv
a zavazovat se.
K části III - Povinnosti a práva akcionáře
(§ 28 - 41)
K § 28 - 30:
Jedinou povinností akcionáře je splatit společnosti
úplnou hodnotu akcie v určené lhůtě.
Pokud tuto povinnost nesplní, postihne ho peněžitá
sankce ve formě úroků z prodlení,
popř. i "vyloučení" ze společnosti.
Za akcionáře se zde v souladu s § 2 odst. 2
považuje majitel zatímního listu, neboť
akcie mu může být vydána až po
úplném splacení podílu.
Protože zatímní list je rovněž
převoditelným cenným papírem, ručí
akcionář za to, že nabyvatel zatímního
listu slní povinnost zaplatit zbytek upsaného kapitálu.
Tím se má zabezpečit společnost před
nespolehlivými upisovateli podílů na základní
kapitál.
K § 31 - 32:
Základním právem akcionáře
je právo na podíl ze zisku (dividend) odpovídající
jmenovité hodnotě jeho akcií. Na dividendy
se rozhodnutím valné hromady určí
jen část zisku po splnění povinností
společnosti vůči státu (odvody, daně)
a dotaci vytvořených fondů (z nichž
rezervní fond je povinný) pro případ,
že dividenda nebyla správně vypočtena,
nemusí ji akcionář vracet, přijal-li
ji v dobré víře, že mu náležejí.
Akcionář nemůže žádat vrácení
svého vkladu ani při zániku společnosti.
Pokud by již nechtěl být členem společnosti,
musel by svoje akcie prodat jiným zájemcům;
v případě zániku společnosti
má nárok pouze na podíl z likvidačního
přebytku.
Akcionáři tedy - až na jedinou výjimku,
kterou představuje snížení základního
kapitálu - nemůže být vyplaceno nic
ze základního kapitálu.
K § 33 - 37:
Upravují se práva držitelů akcií
s právem hlasovacím; některé akcie
totiž mohou mít hlasovací právo omezeno
(např. akcie prioritní).
Povinností představenstva je uveřejnit včas
způsobem stanoveným ve stanovách (zpravidla
se ve stanovách uvedou hlavní deníky nebo
týdeníky, v nichž se budou oznámení
společnosti zveřejňovat podstatné
údaje, jež mají být na valné
hromadě projednány. Akcionářům,
kteří o to písemně požádají,
je představenstvo povinno podat informace o záležitostech,
jejichž, projednání je navrženo v programu
valné hromady.
Hlasovací právo se váže k jednotlivým
akciím určité jmenovité hodnoty. Zpravidla
každá akcie má jeden hlas, takže majitel
několika akcií má stejný počet
hlasů. Stanovy mohou upravit výkon hlasovacího
práva tím, že stanoví, kolik nejvýše
hlasů může mít jeden akcionář.
Některým druhům akcií (např.
prioritním) nenáleží hlasovací
právo vůbec, což musí být rovněž
ve stanovách uvedeno.
Protože valné hromady se zúčastňují
i majitelé zatímních listů a mají
právo hlasovat podle jmenovité hodnoty akcií,
které upsali, ale dosud nesplatili, je přirozenými
důsledkem vyloučení hlasovacího práva,
jestliže povinnost včasného a řádného
splácení akcie byla porušena.
Omezení hlasovacího práva prioritních
akcií platí jen potud, pokud společnost vyplácí
řádně dividendy na tyto akcie. Jinak je zřejmé,
že společnost nehospodaří řádně.
Důsledkem toho je, že prioritní akcie nabudou
hlasovacího práva, aby se jejich majitelé
mohli zúčastnit rozhodování o řízení
společnosti.
K § 38:
Mimo pravidelné svolávání valných
hromad se umožňuje svolní mimořádné
valné hromady, žádá-li o to minimální
počet akcionářů. Pokud by představenstvo
zůstalo v této věci nečinné,
je možné o svolání požádat
rejstříkový soud.
K § 39:
Není-li v programu valné hromady uvedena určitá
otázka, mohou o její dodatečné zařazení
požádat ve stanovené lhůtě akcionáři.
Pokud by představenstvo nevyhovělo, rozhodne o zařazení
této otázky do pořadu jednání
rejstříkový soud.
K § 40:
Minimální počet akcionářů
může také požádat dozorčí
radu o mimořádné přezkoumání
hospodaření společnosti, jsou-li pro to důvody.
Pokud by dozorčí rada nevyhověla, je věc
předložena valné hromadě.
K § 41:
Upravuje se postup při obraně proti nezákonnému
rozhodnutí valné hromady. Jde o občanskoprávní
žalobu u obecného soudu; z povahy věci vyplývá,
že soud může protiprávní rozhodnutí
v řízení podle občanského soudního
řádu pouze potvrdit (tj. žalobu zamítnout)
nebo žal obě vyhovět tím, že rozhodnutí
zruší. Nemůže však rozhodnutí
změnit, protože projev vůle akcionářů
nemůže být nahrazen soudním výrokem.
Složení peněžní kauce (jistoty)
před zahájením řízení
má preventivní povahu; má zabránit
zbytečným sporům a pro případ
zamítnutí žaloby jí může
být použito k úhradě výloh.
K části IV - Organizace akciové společnosti
(§ 42 - 63)
K § 42 - 49:
V části IV se upravuje vznik a postavení
orgánů společnosti a celá její
organizace. V ustanoveních § 42 - 49 jde o nejvyšší
orgán společnosti, jímž je valná
hromada. Stanoví se její působnost, organizování
její přípravy a průběhu, quorum
pro usnášení o jednotlivých otázkách.
Protože zde nejde již o valnou hromadu ustavující,
postačí ověření jejího
průběhu zvolenými ověřovateli,
není třeba notářské ověření.
Zápisy o běžných valných hromadách
se také nedávají rejstříkovému
soudu.
K § 50 - 54:
Výkonným orgánem společnosti je představenstvo,
jež v období mezi valnými hromadami může
být doplňováno kooptací.
Protože úkony představenstva zavazují
společnost, musí být způsob podepisování
za společnost zaznamenán v podnikovém rejstříku.
Ustanovení § 54 má zabránit členům
představenstva zneužít svého postavení
k vedení obchodů na úkor společnosti.
K § 55 - 60:
Dozorčí rada je kontrolním orgánem.
Zatímco členem představenstva smí
být mimo akcionáře nebo osobu stojící
vůbec mimo společnost i pracovník společnosti,
členem dozorčí rady může být
pracovník společnosti jen tehdy, mají-li
se podle zákona pracovníci podílet na kontrole
řízení a hospodářské
činnosti společnosti. V takovém případě
tyto členy dozorčí rady nevolí valná
hromada, ale shromáždění pracovníků.
Z ust. § 56 plyne, že počet členů
dozorčí rady má být vždy dělitelný
třemi.
Kontrolním orgánem podle § 59 odst. 2 je míněn
pracovník společnosti, pověřený
kontrolními úkony.
K § 61:
Revizoři účtů (požaduje se minimálně
jeden) mohou být i pracovníci společnosti.
Jejich činnost se zpravidla omezuje na kontrolu účetní
evidence a pokladny, ale mohou být pověřeni
i provedením jiných kontrol. Nejde však o kontrolní
orgán podle § 59 odst. 2. Revizoři účtů
proto jsou podřízeni pouze valné hromadě,
a to jen v tom smyslu, že plní kontrolní úkoly,
které jim valná hromada uloží. Jinak
ve své činnosti nemohou být nikomu podřízeni.
K § 62 - 63:
Upravuje se založení společnosti jednou osobou,
tj. jediným akcionářem, jímž
může být jen právnická osoba,
nikoli osoba fyzická. Jde o případ, kdy tato
osoba upíše sama celý základní
kapitál (tedy jednorázové založení
společnosti).
Společnost o jedné osobě, včetně
fyzické, může dodatečně vzniknout
i tak, že všechny akcie postupně získá
jediný akcionář.
Nutno tedy rozlišit, zda jde o založení společnosti
jedinou osobou, nebo zda "one man company" vznikne dodatečně.
Pokud by jednotlivá fyzická osoba zakládala
společnost,
nemůže tak učinit jednorázově,
ale musí vyhlásit veřejné upisování
základního kapitálu. Zde bude nejvýše
orgánem společnosti valná hromada.
Pro případ společnosti o jedné osobě
platí, že práva valné hromady vykonává
tato osoba.
Část V - Zvýšení a snížení
základního kapitálu (§ 64 - 83)
K § 64 - 70:
Zvýšení základního kapitálu
je možné teprve tehdy, je-li celý základní
kapitál již splacen.
V praxi jsou možné tři způsoby zvýšení
základního kapitálu. Upravuje se postup při
zvyšování základního kapitálu
ve všech třech případech.
Zvláštním případem je tzv. "podmíněné"
zvýšení základního kapitálu,
které spočívá v tom, že ke zvýšení
dojde teprve tehdy, požádají-li majitelé
proměnitelných obligací (listin podle §
11) o výměnu svých obligací za akcie,
tj. to, co bylo dosud závazkem společnosti, stane
se podílem na jejím kapitálu. Je-li splněna
podmínka, tj. jsou-li obligace vyměněny za
akcie, popř. doplacen rozdíl mezi hodnotou obligace
a jmenovitou hodnotou akcie, dojde ke zvýšení
základního kapitálu.
K § 71 - 72:
Záměr zvýšit základní
kapitál, jakož i skutečnost, že ke zvýšení
základního kapitálu došlo či
nedošlo, je nutné oznámit rejstříkovému
soudu, neboť jde o změnu stanov.
Pokud společnost získá vlastní akcie
koupí ze svého čistého zisku, je možné
o jejich sumu zvýšit základní kapitál
tím, že je prodá a získanou sumu převede
na zvýšení základního kapitálu.
K § 73 - 79:
Upravuje se postup při snižování základního
kapitálu. Záměr snížit základní
kapitál je třeba zveřejnit, protože
nároky věřitelů společnosti
nesmějí být při tom zkráceny.
Není sice nutné pohledávky věřitelů
okamžitě uspokojit, ale je nutné jim poskytnout
dostatečné zajištění (např.
zřízením zástavního práva
na majetek společnosti apod.).
Při snížení kapitálu je především
třeba vzít z oběhu potřebný
počet akcií (tzv. "svolání akcií").
Pokud je třeba vzít z oběhu akcie v držení
akcionářů, provede se losování
čísel akcií, které mají být
odevzdány. Pravidla losování musí
určit stanovy.
Zvláštním případem snížení
je tzv. liberace, tj. prohlášení společnosti,
že se upouští od splátek na akcie u majitelů
zatímních listů, protože původně
určenou výši základního kapitálu
společnost nepotřebuje. Obdobně se postupuje
v případě, že stanovy určují
vydání většího počtu akcií,
takže ke snížení základního
kapitálu dojde tím, že se původně
plánovaný počet akcií nevydá.
Vzhledem k tomu, že jde ve všech případech
o změnu stanov, je nutný zápis do podnikového
rejstříku. Ustanovení § 79 stanoví
podmínky tohoto zápisu.
K § 80 - 83:
Jde o tzv. "nepravé" snížení
základního kapitálu. Dochází
k němu v případech, kdy základní
kapitál společností se využíváním
postupně spotřebovává, jako např.
kamenolom, hliniště, důl (pokud byly vloženy
jako podíl na základním kapitálu),
nebo společnost byla založena k využití
chráněného vynálezu, k němuž
práva byla vložena jako část základního
kapitálu. Uplynutím doby zaniká ochrana vynálezu.
V takovém případě dochází
k postupnému snižování základního
kapitálu jeho spotřebováváním.
Akcie je tedy nutné postupně "svolávat"
a vyplácet jejich hodnotu akcionářům
z čistého zisku. Potřebný počet
akcií se stáhne z oběhu vylosováním.
Náhradou za vylosované akcie obdrží
akcionář tzv. "požitkový list",
neboť zůstává členem společnosti.
Postupným slosováním všech akcií
se stávají všichni akcionáři
majiteli požitkových listů, takže společnost
se zruší usnesením valné hromady majitelů
požitkových listů. Na to následuje likvidace
společnosti a její zánik (zápisem
v podnikovém rejstříku).
Jsou-li vydány tzv. "věřitelské
požitkové listy", které zabezpečují
majitelům právo na superdividendu a na přebytek
likvidačního výtěžku (tj. přebytek
po splacení všech závazků společnosti),
společnost se zruší už samotnou skutečností,
že byly slosovány všechny akcie. Zánik
společnosti pak nastane zápisem v podnikovém
rejstříku.
V § 83 se upravuje případ, kdy se společnost
rozhodne vytvořit tzv. amortizační fond dotovaný
z čistého zisku tak, aby po uplynutí doby
(spotřebování základního kapitálu)
mohla splatit všechny akcie najednou. Vzhledem k tomu musí
pak postupovat analogicky jako při snížení
základního kapitálu (zejména §
73, 74, 75).
K části VI - Rezervní fond (§ 84):
Rezervní fond je jediným povinným fondem.
Stanoví se pouze jeho minimální výše
a minimální roční dotace. Stanovy
mohou určit výši i roční dotaci
vyšší. Použití rezervního
fondu se upraví ve stanovách (zpravidla o konkrétním
použití musí rozhodnout valná hromada).
Společnost zpravidla tvoří další
fondy podle svých potřeb.
K části VII - Zánik akciové společnosti
(§ 85 - 88)
K § 85 - 88:
Rozlišuje se zrušení společnosti a zánik
společnosti. Ke zrušení společnosti
dochází usnesením valné hromady (popř.
valné hromady majitelů požitkových listů,
jsou-li již všechny akcie slosovány - §
81 odst. 2 a § 82). Jinak se společnost zruší
dosažením účelu, pro který byla
založena, nebo uplynutím doby, na kterou byla založena.
Oba případy musí být upraveny ve stanovách.
Zánik společnosti nastává teprve po
její likvidaci zápisem v podnikovém rejstříku
(tzv. "výmaz").
Likvidace společnosti je soubor úkonů, jež
plní určené osoby. Podrobněji se upravuje
v tomto zákoně pouze likvidace dobrovolná
(jež ovšem vždy musí předcházet
zániku společnosti), tj. k níž se rozhodne
společnost sama.
Likvidace nucená, k níž dochází
při předlužení společnosti, by
se až do nové úpravy (konkursní řád)
řídila ustanoveními občanského
soudního řádu (§ 352 - 354). Na tuto
úpravu se odkazuje s vědomi.m, že je zřejmě
nedostatečná k exekuční likvidaci,
avšak pokud by bylo nutné před novou úpravou
takovou likvidaci provést, lze potřebné úkony
provést podle zmíněného předpisu.
K části VIII - Ustanovení závěrečná
(§ 89 - 93)
K § 89:
Právní postavení odborových organizací
musí vyplynout ze zvláštních předpisů.
S ohledem na probíhající proces obrody odborového
hnutí se na žádost některých
odborových orgánů zařazuje do zákona
toto ustanovení, aby se předešlo zpochybňování
postavení odborových organizací v akciových
společnostech.
K § 90:
V době platnosti zák. č. 243/1949 Sb., o
akciových společnostech, byly zakládány
akciové společnosti především
v oblasti zahraničního obchodu a bankovnictví,
jinak několik společností se zahraniční
účastí podle zák. č. 173/1988
Sb., o podniku se zahraniční majetkovou účastí.
Zákon prohlašuje tyto akciové společnosti
za společnosti podle tohoto zákona, aby nebylo nutné
je znovu zakládat. Stanovy těchto společností
jsou většinou velmi obšírné (právě
pro stručnost dosavadní úpravy). Pokud by
některé ustanovení bylo v rozporu s tímto
zákonem nebo neobsahuj í úpravu tímto
zákonem vyžadovanou, provedly by ve lhůtě
6 měsíců potřebné úpravy
svých stanov a oznámily je v rejstříkovém
soudu.
K § 91:
Zásadní úprava otázek souvisejících
s přeměnou státních podniků
na akciové společnosti bude provedena zákonem.
Přesto je účelné, aby byla vláda
ČSSR zmocněna k úpravě pravidel postupu
při těchto přeměnách. Aktuálnost
přijetí takovýchto pravidel bude nutno posoudit
v souladu s vývojem situace v národním hospodářství.
K § 92:
Zrušuje se dosud platná právní úprava
akciových společností.
K § 93:
Nabytí účinnosti nové úpravy
se navrhuje na 1. červenec 1990; uvedená lhůta
nejlépe vyhovuje pro přípravu vzniku nových
společností s dostatečným předstihem.