Navrhovaná přechodná ustanovení směřují
k tomu, aby se předešlo možným pochybnostem
a obtížím při aplikaci novely zákoníku
práce.
Podle návrhu novely zákoníku práce
nebude možné od 1. 1. 1989 odškodňovat
případnou ztrátu na důchodu. Nelze
však vyloučit případy, že u pracovníků,
kterým byl starobní důchod přiznán
do 31. 12. 1988, vznikne ztráta na starobním důchodu
až za účinnosti novely zákoníku
práce, tj. po skončení výplaty náhrady
za ztrátu na výdělku po skončení
pracovní neschopnosti.
Nový zákon č.100/1988 Sb., o sociálním
zabezpečení podstatně změnil způsob
výpočtu a maximální výši
nové přiznaných důchodů. Důsledně
se vychází ze zásady, že jednou přiznané
důchody nelze podle nových předpisů
přepočítat.
V zájmu dodržení této zásady
vyhláška č.149/1988 Sb., kterou se provádí
zákon o sociálním zabezpečení
zahrnuje náhradu za ztrátu na výdělku
po skončení pracovní neschopnosti do průměrného
měsíčního výdělku pro
účely výpočtu důchodů
přiznaných až po 31. 12.1988, tedy od doby,
kdy pracovní právo již nebude uvažovat
se ztrátou na důchodu jako se škodou vzhledem
k tomu, že se její odškodňování
přesouvá do oblasti sociálního zabezpečení
(zahrnutím této náhrady do průměrného
měsíčního výdělku budou
nově přiznávané důchody vyšší
a pracovník v důchodové oblasti vlastně
nepocítí ztrátu vzniklou pracovním
úrazem nebo nemocí z povolání).
Navrhuje se proto v bodu 7 řešit případy
pracovníků, kterým vznikla škoda na
důchodu a přiznat náhradu za ztrátu
na důchodu i těmto pracovníkům.
Vzhledem k tomu, že za odpovědné občany
nelze poškozeným občanům hradit případnou
ztrátu na důchodu ze společenských
prostředků, je třeba nadále tento
institut ponechat v občanském zákoníku.
Způsob jeho výpočtu se však zpřesňuje
tak, aby od 1. 1. 1989 náhrada za ztrátu na důchodu
spolu s důchodem poškozeného občana
odpovídala důchodu poškozeného pracovníka.
Navrhuje se zrušit příslušná ustanovení
uvedených obecně závazných právních
předpisů, která se v souvislosti s navrhovanými
změnami zákoníku práce stávají
obsolentními.
Nová republikace zákoníku práce bude
účelná, protože se jeho novelizace dotýká
značného počtu ustanovení.
Ministr práce a sociálních věcí
ČSSR
Základní principy novelizace zákoníku
práce
Základní principy úprav v zákoníku
práce se týkají především
1. Usnadnění společensky žádoucí
mobility pracovních sil, jejich účelného
rozmístění a efektivního využití.
2. Upevňování pracovní kázně
a využívání pracovní doby, zvyšování
kvality práce, ochrany socialistického vlastnictví
a s tím související kontrolní a sankční
pravomoci příslušných ústředních
orgánů při kontrole dodržováni
pracovněprávních předpisů.
3. Rozšiřování účasti
pracujících na rozvoji, řízení
a kontrole činnosti organizace.
4. Prohlubování a zvyšování kvalifikace
pracovníků.
5. Odměňování práce.
6. Upevnění pracovněprávních
jistot pracovníků a jejich ochrany před rizikem
vyplývajícím z pracovního procesu.
7. Zabezpečení souladu se zákony podmiňujícími
přestavbu hospodářského mechanismu
a se školským zákonem.
1. Usnadnění společensky žádoucí
mobility pracovních sil a jejich účelného
rozmístění a efektivního využití
Na úseku sjednávání pracovního
poměru se k lepšímu zabezpečení
společensky nezbytných úzkoprofilových
prací s dosud trvajícím nedostatkem pracovních
sil, jako například špičkových
zemědělských prací, služeb a
dalších nedostatkových činností,
umožňuje, aby pracovníci na dobu své
dovolené z hlavního zaměstnání
uzavírali souběžný pracovní poměr
k výkonu práce v jiné organizaci, a to případně
i s plným pracovním úvazkem, aniž by
k tomu byl třeba souhlas mateřské organizace
nebo oznámení.
Za účelem operativnější obměny
pracovníků ve významných funkcích
se rozšiřuje okruh vedoucích pracovníků,
jejichž pracovní poměr bude vznikat jmenováním,
které provede vedoucí organizace; okruh těchto
funkcí stanoví nařízení vlády
ČSSR. Při odvolání těchto jmenovaných
pracovníků z funkce je může organizace
zařadit na jinou než sjednanou práci, odpovídající
jejich kvalifikaci, i kdyby s tím pracovník nesouhlasil,
a pracovníkovi pak přísluší mzda
podle vykonávané práce. Jak jmenování,
tak odvolání z funkce musí být předem
projednáno s příslušným odborovým
orgánem (vyšším odborovým orgánem).
Aby s použitím pracovního poměru na
dobu určitou nebyl v rozporu s celospolečenskými
zájmy omezován volný pohyb pracovních
sil, a aby nemohlo být nadále zneužíváno
tohoto pracovního poměru ke snižování
právní jistoty pracovníků v jejich
budoucím zaměstnání, omezuje se doba,
na kterou lze tento pracovní poměr uzavřít,
na tři roky, omezuje se možnost jeho opětovného
sjednávání s týmž pracovníkem
a v nařízení vlády ČSSR se
vymezí případy, kdy pracovní poměr
na dobu určitou nelze vůbec sjednat. Naopak se počítá
s nezbytnými společensky žádoucími
výjimkami, které umožní ve stanovených
případech sjednávat tyto pracovní
poměry na dobu delší než tři roky,
popřípadě je sjednávat opětovně.
Dosavadní možnost sjednat zkušební dobu
nejdéle na jeden měsíc se prodlužuje
na tři měsíce, aby obě strany měly
delší dobu na rozhodnutí, zda budou v pracovním
poměru pokračovat, popřípadě
zda operativním a administrativně zcela jednoduchým
způsobem pracovní poměr rozvázat.
K vytvoření lepších podmínek
pro spolupráci organizací zejména při
zavádění vědy a techniky do praxe
a v jiných případech tzv. stáží
se zavádí nový právní institut,
jímž je dohoda o dočasném přidělení
pracovníka k výkonu práce v jiné organizaci.
Bližší podmínky se stanoví v nařízení
vlády ČSSR.
V zájmu uvolnění pohybu pracovních
sil se zjednodušuje postavení organizace i pracovníka
při rozvázání pracovního poměru
výpovědi. Výpovědní doba se
stanoví stejná pro obě strany v délce
dvou měsíců.
Organizace samostatně ve své působnosti,
popřípadě na základě rozhodnutí
příslušného orgánu o provedení
organizačních změn rozhoduje o tom, zda se
příslušný pracovník stal pro
ni nadbytečným vzhledem ke změně jejích
úkolů, technického vybavení nebo jiným
organizačním změnám, nebo vzhledem
k tomu, že snižuje stav pracovníků za
účelem zvýšení efektivnosti práce,
a může mu dát z těchto důvodů
výpověď.
Ruší se výpovědní důvody
ze strany pracovníka a dvouměsíční
výpovědní doba se neprodlužuje, ať
dá pracovník výpověď z jakéhokoliv
důvodu nebo bez jeho uvedení. Tím se přizpůsobuje
naše pracovní právo všem ostatním
státům RVHP, neboť v tomto směru bylo
jedinou výjimkou, která v řadě případů
bránil celospolečensky účelné
mobilitě pracovních sil.
V zájmu rozvoje služeb, špičkových
zemědělských prací a jiných
úzkoprofilových činností se umožňuje
pružnější sjednávání
vedlejšího pracovního poměru a zabezpečuje
se, aby případné subjektivní postoje
některých organizací k vedlejšímu
zaměstnání jejich pracovníků
nebránily plnění uvedených celospolečensky
významných úkolů. Předchozí
souhlas hlavního zaměstnavatele se nahrazuje písemnou
oznamovací povinností pracovníka o uzavření
vedlejšího pracovního poměru a možnost
hlavního zaměstnavatele zakázat vedlejší
pracovní poměr je vymezena v zákoně.
Pro případ, že by to ekonomické a jiné
celospolečenské důvody vyžadovaly, zmocňuje
se vláda ČSSR, aby nařízením
stanovila omezení pracovních úvazků
ve vedlejších pracovních poměrech.
Také dohady o pracích konaných mimo pracovní.
poměr umožňují využití iniciativy
pracujících ke zlepšení služeb
a zabezpečení pracovních sil ve vedlejším
zaměstnání pro celou řadu úzkoprofilových
činností. Někdy jsou však zneužívány
k neodůvodněnému obohacování.
Proto se na jedné straně omezují příležitosti
k jejich zneužívání, na druhé
straně se však odstraňují zejména
administrativní překážky tak, aby mohlo
být těchto dohod plně využito ve prospěch
sociálněekonomického rozvoje společnosti.
Realizace navržené úpravy přitom umožní
zrušení usnesení vlády ČSSR č.
298/1983 o zásadách zaměstnávání
pracovníků na základě dohod o pracích
konaných mimo pracovní poměr a ve vedlejším
pracovním poměru, jakož i navazujících
usnesení vlády ČSR č. 334/1983 a vlády
SSR č. 372/1983, obsahujících řadu
komplikovaných opatření a zákazů,
jejichž realizace vyžadovala v organizacích neúměrnou
administrativu, včetně zrušení příslušných
resortních předpisů a pokynů vydaných
k provedení uvedených usnesení vlád.
Dosud bylo možno dohodu o provedení práce sjednávat
k výkonu ojedinělého pracovního úkolu
zatímco dohoda o pracovní činnosti se týkala
opětovné činnosti. V praxi organizací
i soudů bylo jednoznačně prokázáno,
že toto kvalitativní rozlišování
je naprosto nespolehlivé. Protože dohoda o provedení
práce nebyla omezena na polovinu pracovního úvazku
a výdělek z ní se nezapočítával
do omezené výdělkové možnosti
pracujících důchodců (22.000 Kčs
ročně), bylo jí často zneužíváno
k obcházení dohody o pracovní činnosti.
Proto se po zkušenostech s uplatněním usnesení
vlády ČSSR č. 298/1983 zavádí
kvantitativní rozlišení obou dohod. Dohodu
o provedení práce lze uzavřít pouze
do předpokládaného rozsahu práce 100
hodin v kalendářním roce. Naproti tomu dohodu
o pracovní činnosti lze uzavřít bez
ohledu na předpokládaný rozsah práce,
ne však na vyšší než poloviční
pracovní úvazek, neboť jde o vedlejší
zaměstnání a přednost musí
mít vždy pracovní poměr. Vláda
ČSSR se přitom zmocňuje stanovit nařízením,
ve kterých výjimečných případech
lze poloviční úvazek překročit.
Stejně jako u vedlejšího pracovního
poměru také u dohody o pracovní činnosti
se nahrazuje dosavadní předchozí souhlas
organizace písemnou oznamovací povinností
pracovníka a organizace, u které je pracovník
v pracovním poměru, bude oprávněna
dát pracovníkovi písemný příkaz
ke zrušení této dohody za podmínek stanovených
v zákoně.
K právnímu zakotvení dosavadní práce
se vymezuje pojem pracovníků ve zvláštním
zapojení jako pracovníků organizace, kteří
jménem organizace poskytují služby, které
si převážně sami zprostředkovávají
a odvádějí organizaci odvod podle stanovené
kalkulace. Platí pro ně obdobné výjimky
jako pro domácké pracovníky s tím
že mohou vykonávat práci také na pracovištích
organizace. Podrobnosti o jejich pracovních podmínkách
stanov nařízením vláda ČSR
a vláda SSR.
Aby dosud zcela výjimečný pracovní
poměr mezi občany nebyl nadále omezen výhradně
na poskytování služeb pro osobní potřebu,
umožňuje se jeho uzavření také
v dalších případech stanovených
právními předpisy, zejména k pomoci
občanům poskytujícím služby na
základě povolení příslušného
orgánu státní správy. Vláda
ČSSR se zmocňuje pro tyto pracovněprávní
vztahy stanovit nařízením potřebné
odchylky od zákoníku práce; tuto úpravu
bude možné provést v návaznosti na připravovaný
zákon o individuální pracovní činnosti,
který bude řešit základní otázky
zaměstnávání občanů
jinými občany.
Navržené právní úpravy obsahují
ustanovení § 25 odst. 2, § 27 odst. 4, §
30, 31, 38 odst. 5, § 45, 46 odst. 1 písm. c), §
51, 65 odst. 2, § 67, 70, 70a, 70b, 232, 236 až 239,
§ 267 odst. 4 a § 269.
2. Upevňování pracovní kázně
a využívání pracovní doby, zvyšování
kvality práce, ochrany socialistického vlastnictví
a kontrolní a sankční pravomoci příslušných
ústředních orgánů na úseku
dodržování pracovněprávních
předpisů
Pokud jde o změnu obsahu pracovní smlouvy, posiluje
se postavení organizace tím, že se jí
umožňuje převést pracovníka i
bez jeho souhlasu na jinou práci, jestliže proti němu
bylo zahájeno trestní řízení
pro podezření z úmyslné trestné
činnosti, spáchané při plnění
pracovních úkolů ke škodě na
majetku v socialistickém vlastnictví, jakož
i v případě, že pracovník pozbyl
dočasně předpoklady pro výkon sjednané
práce (například trestní řízení
s pracovníky, kteří hospodaří
s hodnotami svěřenými jim k vyúčtování,
při dočasné ztrátě řidičského
oprávnění).
Rozšiřují se možnosti organizace dát
pracovníkovi výpověď nejen pro zvlášť
hrubé porušení pracovní kázně,
jak tomu bylo dosud, ale i pro každé závažné
porušení pracovní kázně, jakož
i pro opakované méně závažné
porušení pracovní kázně, jehož
se dopustil v době před zahlazením kárného
opatření uloženého za předchozí
porušení pracovní kázně. Přitom
se oproti dosavadnímu stavu sjednocuje rozlišování
pojmů zvlášť hrubé porušení
pracovní kázně, závažné
a méně závažné porušení
pracovní kázně, jakož i jejich opětovanost,
a to jak pro účely kárného řízení,
tak pro účely výpovědi a okamžitého
zrušení pracovního poměru ze strany
organizace. Lhůty pro dání výpovědi
z důvodu porušení pracovní kázně
se prodlužují z jednoho na dva měsíce,
aby se organizace nedostávala do časové tísně.
Současně se ke zvýšení ochrany
majetku v socialistickém vlastnictví rozšiřují
důvody pro okamžité zrušení pracovního
poměru. Organizace může použít
další důvod, jímž je pravomocné
odsouzení pro úmyslný trestný čin
spáchaný při plnění pracovních
úkolů nebo v přímé souvislosti
s ním, nepodmíněně k trestu odnětí
svobody na dobu nejméně šesti měsíců,
jakož i důvod, že pracovník porušil
nejen zvlášť hrubě, ale taká opětovně
závažně pracovní kázeň,
aniž by bylo nadále nutno prokazovat, že jeho
ponechání v organizaci do uplynutí výpovědní
doby není možné. Lhůta pro organizaci
se prodlužuje z 15 dnů na jeden měsíc.
U vedoucích pracovníků se zvýrazňuje
jejich povinnost při odměňování
pracovníků diferencovat mzdu podle jejich výkonnosti
a zásluh o konečné výsledky práce,
na úseku pracovní kázně povinnost
uplatňovat jim svěřenou kárnou pravomoc,
a jejich povinnosti při ochraně majetku v socialistickém
vlastnictví a upevňování socialistické
zákonnosti.
Pokud jde o zpřísnění postihu za porušování
pracovní kázně, umožňuje se hmotný
postih na základní mzdě u všech pracovníků
a její snížení až o 15%. V případech
opětovného závažného porušení
pracovní kázně se prodlužuje doba, na
kterou lze kárné opatření s hmotným
postihem uložit. V zájmu právní jistoty
se vymezuje pojem opětovného porušení
pracovní kázně. Zpřísňuje
se postih za požívání alkoholických
nápojů a zneužívání jiných
omamných prostředků v pracovní době
a na pracovištích organizace.
K urychlení kárného řízení
a zvýšení autority vedoucích pracovníků
na nižších stupních řízení
bude k uložení důtky ze zákona oprávněn
také bezprostředně nadřízený
vedoucí pracovník (například mistr).
Prodloužením lhůty k uložení kárného
opatření na dva měsíce se sleduje
účinnější vyvozování
kárné odpovědnosti a důslednější
dodržování stanoveného postupu. V zájmu
právních jistot se stanoví jednoroční
objektivní prekluzívní lhůta také
pro výkon pravomocného kárného opatření.
Na úseku pracovní doby a jejího dodržování
se v souladu s platnými prováděcími
předpisy stanoví maximální délka
týdenní pracovní doby na 43 hodiny a u mladistvých
do 16 let věku na 33 hodiny. Aby se právní
úprava shodovala a účelnou a vžitou
prací při vydávání vyhlášek
o úpravách pracovní doby a přesunech
pracovního volna, zmocňuje se federální
ministerstvo práce a sociálních věcí,
aby podle zásad vlády ČSSR stanovilo vyhláškou
rozsah zkrácení týdenní pracovní
doby bez snížení mzdy, popřípadě
aby stanovilo podmínky pro zavádění
pružné pracovní doby, jejíž pojem
se rámcově vymezuje. S přihlédnutím
k dosavadnímu skutečnému stavu se prodlužují
přestávky v práci na jídlo a oddech
na 30 minut.
K odstranění dosavadních pochybností
se výslovně stanoví, že pracovní
pohotovost může organizace pracovníkovi nařídit
v případech, za podmínek a v rozsahu stanoveném
v pracovněprávním předpise; jinak
ji lze s pracovníkem dohodnout.
Roční limit práce přesčas u
jednotlivce se zachovává v rozsahu 150 hodin; v
tomto rozsahu lze práci přesčas pracovníkovi
nařídit. Dosavadní povolování
výjimek až do 180 hodin jednotlivými resorty
nebude možné. Další a pracovníkem
dohodnutá práce přesčas nad 150 hodin
ročně, bude moci být povolována federálním
ministerstvem práce a sociálních věcí
a ministerstvy zdravotnictví a sociálních
věcí na návrh příslušných
ústředních orgánů.
Aby nadále nedocházela k nejednotnému výkladu
úkonů v obecném zájmu, a tím
i ke snížení vnitrosměnového
využívání pracovní doby, zmocňuje
se federální ministerstvo práce a sociálních
věcí, aby podle zásad vlády ČSSR
vydaných po projednání s Ústřední
radou odborů stanovilo vyhláškou jiné
úkony v obecném zájmu, rozsah a podmínky
poskytování pracovního volna. Současně
se navrhuje převést z vlády ČSSR na
federální ministerstvo práce a sociálních
věcí zmocnění stanovit podle zásad
vlády ČSSR vyhláškou poskytování
pracovních úlev a hmotného zabezpečení
pracovníků studujících při
zaměstnání, a popřípadě
poskytování uvedených náležitostí
při účasti na školení, které
není povinností pracovníka, včetně
případné náhrady mzdy.
Ke zvýšení kvality vykonávané
práce se stanoví postih na mzdě při
vyrobení zmetku, za který pracovník odpovídá,
i když jej případně převzala
technická kontrola jako vyhovující. Pokud
jde o nekvalitní provedení jiných prací,
které nelze považovat za vadný výrobek
(zmetek), budou organizace povinny ve vnitřních
mzdových předpisech stanovit pracovníkům
postih na pohyblivých složkách mzdy v období,
v němž organizace zjistila nekvalitní práci.
Současně se v zájmu právních
jistot pracovníků stanoví tříletá
objektivní prekluzívní lhůta pro uplatnění
postihu na mzdě za nekvalitní práci.
K předcházení škodám na majetku
v socialistickém vlastnictví a zvýšení
odpovědnosti za škodu, za níž pracovník
odpovídá, se poskytuje organizaci oprávnění
provádět kontroly věcí a prohlídky
pracovníků při vstupu a opuštění
organizace. Ústřední orgány se zmocňují
stanovit právním předpisem zásady
pro vymezení okruhu prací, pro jejichž výkon
je nezbytné uzavření písemné
dohody o hmotné odpovědnosti; vydání
těchto právních předpisů bude
povinností ústředních orgánů
a na jejich podkladě budou organizace povinny dohody o
hmotné odpovědnosti s pracovníky uzavírat.
Nově se zařazují i ustanovení postihující
vedle požívání alkoholu také
zneužívání jiných omamných
prostředků a stanoví se zpřísněná
odpovědnost pracovníka za vyrobení zmetku
v opilosti nebo v důsledku zneužití jiných
omamných prostředků. Tato odpovědnost
je dále zpřísněna i vypuštěním
ustanovení, podle kterého pracovník za vyrobení
zmetku neodpovídal, pokud technická kontrola převzala
výrobek jako vyhovující.
V souladu s postavením federálního ministerstva
práce a sociálních věcí, ministerstev
zdravotnictví a sociálních věcí
a ministerstev financí, cen a mezd republik v procesu řízení
národního hospodářství, se
stanoví jejich kontrolní oprávnění
s tím, že půjde zásadně o provádění
kontroly na základě jejich plánů kontrolní
činnosti. Současně se stanoví jejich
sankční pravomoci ke zjednání nápravy
z kontrolních zjištění.
Navržené právní úpravy obsahují
ustanovení § 37 odst. 2 písm. b) a c), §
46 odst. 1 písm. f) a odst. 2 a 3, § 53, 73, 74, 77,
78 odst. 1, § 79 odst. 1 a 2, § 83, 85b, 89, 95, 97
odst. 3 a 4, § 118, 124 odst. 5, § 126 odst. 4, §
170 odst. 3, § 176 odst. 4, § 179 odst. 2, § 184,
270a a 270b.
3. Rozšiřování účasti
pracujících na rozvoji, řízení
a kontrole činnosti organizace
V souvislosti s uplatňováním kolektivních
forem organizace práce a odměňování
se k zamezení dosavadních pochybností o postavení
vedoucího kolektivu stanoví, že při
kolektivní formě organizace práce a odměňování
v organizaci je vedoucí pracovního kolektivu vedoucím
pracovníkem organizace. Organizace ve svých organizačních
předpisech blíže vymezí vztahy mezi
organizací a příslušným pracovním
kolektivem; úprava vnitroorganizačního uspořádání
a vzájemných vztahů organizačních
útvarů organizace přísluší
do její působnosti.
K zabezpečení účasti pracovníků
na řízení se stanoví rámcové
úkoly kolektivů při kolektivních formách
organizace práce a odměňování
a upevňuje právní závaznost kolektivních
smluv, přičemž se přímo do zákoníku
práce zařazují některá opatření
z dosud vydávaných zásad vlády a Ústřední
rady odborů k uzavírání, obsahu a
kontrole kolektivních smluv. Podle zmocnění
bude napříště tyto zásady vydávat
vláda ČSSR v dohodě s Ústřední
radou odborů nařízením.
Navržené právní úpravy obsahují
ustanovení § 9 odst. 4, § 18, 19 a 20.
4. Prohlubování a zvyšování
kvalifikace pracovníků
Zvýšená pozornost je věnována
péči o kvalifikaci pracovníků, její
prohlubování a zvyšování. Stanoví
se povinnost pracovníků prohlubovat si soustavně
kvalifikaci k výkonu práce sjednané v pracovní
smlouvě, při čemž prohlubováním
kvalifikace se rozumí též její udržování
a obnovování. Za účelem prohlubování
kvalifikace je organizace oprávněna uložit
pracovníkovi účast na školení,
která je výkonem práce, za který přísluší
pracovníkovi mzda.
Federální ministerstvo práce a sociálních
věcí se zmocňuje stanovit vyhláškou
podmínky, postup a povinnosti organizací při
rekvalifikaci pracovníků. Současně
se zmocňuje stanovit v dohodě s ministerstvy školství,
mládeže a tělovýchovy republik, v kterých
případech a za jakých podmínek jsou
organizace povinny ověřovat způsobilost pracovníků
k vykonávané práci (atestace).
Organizace budou nadále oprávněny poskytovat
pracovníkům pracovní úlevy a hmotné
zabezpečení pouze tehdy, bude-li zvýšení
kvalifikace v souladu s potřebami organizace; zvyšováním
kvalifikace se rozumí také její získávání
nebo rozšiřování. Budou povinny kontrolovat
průběh a výsledky zvyšování
kvalifikace a ve stanovených případech zastavit
poskytování pracovních úlev a hmotného
zabezpečení.
Organizace přitom bude oprávněna uzavřít
s pracovníkem dohodu, kterou se pracovník zaváže
setrvat v organizaci po určitou dobu v pracovním
poměru nebo nahradit organizaci náklady spojené
se zvyšováním kvalifikace, a to i tehdy, jestliže
rozváže pracovní poměr před zvýšením
kvalifikace. Současně se vláda ČSSR
zmocňuje, aby stanovila nejvyšší částku
nákladů, kterou je pracovník povinen uhradit
v závislosti na délce doby setrvání
v pracovním poměru pokud svůj závazek
nesplní. Pokud pracovník v době trvání
závazku rozváže pracovní poměr
a nastoupí do pracovního poměru v jiné
organizaci, může tato organizace, jakož i každá
další organizace, k níž pracovník
později nastoupil do pracovního poměru, převzít
za pracovníka povinnost uhradit zcela nebo části
náklady spojené se zvyšováním
kvalifikace, jestliže se pracovník zaváže
po odpovídající dobu setrvat u ní
v pracovním poměru nebo jí vrátit
příslušnou část nákladů,
které za něj uhradila; stanoví se případy,
kdy povinnost pracovníka k úhradě nákladů
nevzniká.
Ke stabilizaci pracovníků v organizaci, pro kterou
byli vychováváni se nadále umožňuje
této organizaci uzavřít se žákem
středního odborného učiliště
(zvláštního odborného učiliště)
při uzavírání pracovní smlouvy
písemnou dohodu, v níž se žák zaváže
setrvat v organizaci v pracovním poměru po určitou
dobu, nejvýše však po dobu tří
let. Jestliže pracovník v době trvání
svého závazku vstoupí k jiné organizaci
do pracovního poměru nebo podle nové úpravy
též do členského poměru k jednotnému
zemědělskému družstvu či k výrobnímu
družstvu, nebo do služebního poměru, bude
tato organizace povinna uhradit organizaci, pro kterou se pracovník
připravoval na povolání, poměrnou
část přiměřených nákladů
na jeho výchovu v učebním nebo studijním
oboru a pracovník bude povinen po nesplněnou dobu
svého závazku setrvat v této organizaci.
Totéž bude platit v případě přechodu
pracovníka v době trvání svého
závazku k další organizaci; na další
organizace přecházejí postupně práva
a povinnosti z předchozích organizací v souvislosti
s dohodou pracovníka o setrvání v pracovním
poměru včetně úhrady přiměřených
nákladů. Úhrada nebude vázána
na žádost mateřské nebo další.
organizace, ale bude vyplývat ze zákona jako povinnost
a příslušná organizace bude povinna
úhradu nákladů vymáhat.
Navržené právní úpravy obsahují
ustanovení § 126 odst. 3 § 141, 141a 142, 142a
142b, 143 a 227a.
5. Odměňování práce
Pojmy mzdy a mzdových forem je nutno aktualizovat a vnitřně
utřídit, zejména stanovit organizacím
výslovně povinnost vytvářet věcné,
organizační a personální předpoklady
pro jejich účinné působení.
Z hlediska zvýšení pravomoci organizací
ve mzdové oblasti se výslovně stanoví,
že organizace samostatně rozhoduje o uplatňování
úkolové, podílové nebo časové
mzdy a ostatních forem mzdy. Přitom je povinna poskytovat
pracovníkům mzdu podle mzdových předpisů
a v souladu s nimi podle vnitřních mzdových
předpisů (např. prémiových
řádů, podnikových pravidel pro poskytování
osobního ohodnocení, odměn) a kolektivních
smluv. Rozsah prostředků na jednotlivé složky
mzdy hrazené z fondu odměn se bude určovat
v kolektivní smlouvě, v níž se také
upraví pořadí a způsob stanovení
výše těchto složek pro případ
nedostatku prostředků v tomto fondu.
U ředitelů organizací provozujících
hospodářskou činnost se umožňuje
v zájmu jejich dlouhodobé zainteresovanosti na výsledcích
činnosti organizace, vázat určité
nadtarifní složky mzdy, na něž vznikl
nárok, na jejich osobním účtu. K výplatě
takto vázaných složek mzdy dojde až po
zhodnocení dlouhodobých pracovních výsledků
ředitele nebo hospodářských výsledků
organizace, popřípadě nárok na ně
zcela nebo zčásti zanikne. Konkrétní
úprava bude provedena mzdovým předpisem.
Pozitivně se vymezuje záruka mzdy, která
bude příslušet nezávisle na celkových
výsledcích organizace. Zaručena bude základní
mzda, mzdová příplatky a osobní ohodnocení.
Další mzdové složky mohou být zaručeny
mzdovým předpisem.
Na úseku normování práce se zpřesňují
podmínky, při nichž je třeba změnit
normy spotřeby práce a vypouští se dosavadní
oprávnění nadřízených
orgánů činit opatření k přezkoumání
a úpravě norem; normování jako forma
organizace práce má být v nových ekonomických
podmínkách plně v pravomoci organizací
a proto nelze nadřízené orgány opravňovat
k zásahům směřujícím
k úpravě vnitropodnikových norem.
Pokud jde o udělování předchozího
souhlasu odborového orgánu ve mzdových věcech
navrhuje se, aby podobně jako při výpovědi
a okamžitém zrušení pracovního
poměru ze strany organizace - bylo možno odmítnutí
předchozího souhlasu přezkoumat vyšším
odborovým orgánem a nahradit jeho rozhodnutím.
Dosavadní právní úprava totiž
neumožňuje v případě nesouhlasu
odborového orgánu uplatnit mzdové důsledky
vyplývající z neúspěšného
hospodaření organizace.
Navrhuje se stanovit přímo v zákoníku
práce zmocnění pro federální
ministerstvo práce a sociálních věcí
a ostatní ústřední orgány federace
i republik k vydávání mzdových předpisů
včetně právních předpisů
upravujících některé další
náhrady a náležitosti souvisící
a výkonem práce. Centrální řízení
základních mezd se zabezpečuje tím,
že tyto předpisy budou vydávány podle
zásad schválených vládou ČSSR
po projednání s Ústřední radou
odborů a, pokud jde o mzdové předpisy odvětvových
ústředních orgánů, vždy
v dohodě s federálním ministerstvem práce
a sociálních věcí a příslušným
ministerstvem financí, cen a mezd republiky. V souladu
s těmito mzdovými, předpisy budou organizace
vnitřními mzdovými předpisy konkretizovat
základní mzdy na své provozní podmínky
a samostatně upravovat mzdové formy a pohyblivé
složky mzdy.
Navržené právní úpravy obsahují
ustanovení § 111, 112, 113, 114 odst. 2 a 3, §
122 odst. 2 a § 123.
6. Upevnění pracovněprávních
jistot pracovníků a jejich ochrana před rizikem
vyplývajícím z pracovního procesu
Z hlediska zvýšené úlohy odborových
orgánů při přestavbě hospodářského
mechanismu a větší možnosti prosazování
oprávněných zájmů a potřeb
pracovníků se obecné stanoví, že
pokud příslušné ústřední
orgány vydávají pracovněprávní
předpisy, činí tak v dohodě s příslušným
odborovým orgánem, a jde-li o pracovněprávní
předpisy pro pracovníky aparátů společenských
organizací též v dohodě s ÚV
NF ČSSR. Pokud ústřední orgány
na základě zákoníku práce vydávají
právní předpisy týkající
se pracovních vztahů členů a pracovněprávních
vztahů pracovníků jednotných zemědělských
družstev, činí tak v dohodě se Svazem
družstevních rolníků.
Upravuje se zvýšená ochrana funkcionářů
odborových orgánů působících
v organizaci, u nichž v době jejich funkčního
období a v době dvou let po jeho skončení
bude převedení na jinou práci nebo přeložení
do jiného místa, než odpovídá
pracovní smlouvě, v případě
jejich nesouhlasu podmíněno také předchozím
souhlasem vyššího odborového orgánu,
a stejně tomu bude v případě rozvázání
pracovního poměru výpovědí
nebo okamžitým zrušením ze strany organizace.
Tím budou chráněni v případě
střetů s vedoucími hospodářskými
pracovníky při plnění zastupitelské
úlohy odborových orgánů při
prosazování oprávněných zájmů
a potřeb pracovníků organizace.
Příslušné odborové orgány
udělují předchozí souhlas k výpovědi
a k okamžitému zrušení pracovního
poměru ze strany organizace; tohoto souhlasu bude moci
organizace použít jen ve lhůtě dvou
měsíců od jeho udělení.
Postup organizací při vydávání
pracovních posudků a potvrzení o zaměstnání
se upravuje tak, aby byla odstraněna zbytečná
administrativa, lépe vymezen pojem pracovního posudku
a zajištěno včasné seznámení
pracovníka s jeho obsahem, popřípadě
jeho vydání pracovníkovi v době, kdy
jej potřebuje k vyhledání nového zaměstnání.
Na úseku dovolené na zotavenou navržená
právní úprava sleduje věcné
i administrativní zjednodušení a odstranění
řady dosavadních výjimek s tím, že
vznik nároku na dovolenou váže na nižší
počet odpracovaných dnů.
Upouští se od podmínky čekací
doby (5 měsíců nepřetržitého
trvání pracovního poměru). Pracovníkovi,
který v kalendářním roce odpracuje
alespoň 60 dnů vznikne nárok na dovalenou
za kalendářní rok, popřípadě
na její poměrnou část (jestliže
jeho pracovní poměr netrval k organizaci celý
kalendářní rok). Neodpracuje-li pracovník
ani 60 dní, vznikne mu nárok na dovolenou za odpracované
dny, tj. na 1/12 dovolené za 22 odpracovaných dnů.
Možnost dočerpání dovolené za
příslušný kalendářní
rok ve stanovených výjimečných případech
se umožňuje až do konce příštího
kalendářního roku. Organizace je však
povinna určit pracovníkovi v každém
kalendářním roce čerpání
dovolené v minimálním rozsahu dvou týdnů.
Důvody pro přerušení dovolené
se rozšiřují o důvod ošetřování
nemocného člena rodiny.
Vzhledem k tomu, že možnost zápočtu jiných
dob do doby trvání pracovního poměru
po 18. roce věku pracovníka, než které
stanoví výslovně zákoník práce
znamená prakticky neomezené rozšíření
výjimek a tím i prodloužení dovolené
ze tří na čtyři týdny o řadu
let dříve, navrhuje se vázat zápočet
na souhlas příslušného ministerstva
zdravotnictví a sociálních věcí
republiky. Z uvedených důvodů a k zamezení
rovnostářskému odčerpávání
mzdových prostředků formou náhrady
mzdy za dovolenou je důvodné pravomoc k zápočtu
jiných dob svěřit průřezovému
ústřednímu orgánu státní
správy, nikoliv orgánům nadřízeným
organizacím popřípadě organizacím,
a tím také zabezpečit jednotný postup
ve všech případech.
Aby bylo možno pružněji reagovat na, závažné
potřeby národního hospodářství,
zmocňuje se vláda ČSSR ke stanovení
podmínek a délky nároku na zvláštní
dodatkovou dovolenou pro další pracovníky,
kteří vykonávají mimořádně
důležité práce pro ekonomický
rozvoj společnosti a pro pracovnice a osamělé
pracovníky pečující o více
dětí.
Rozšiřuje se nárok pracovníka na doplatek
mzdy do výše průměrného výdělku
po dobu jednoho roku při převedení na jinou
práci z důvodu ohrožení nemocí
z povolání také na případy
přechodu pracovníka do jiné organizace. Obdobně
bude ke mzdě za vykonanou práci příslušet
doplatek pracovníku, který byl protiprávně
převeden a pracovníku, který byl převeden
na jinou práci v důsledku trestního řízení,
jestliže nebude pravomocně odsouzen za úmyslný
trestný čin. Naproti tomu při převedení
pracovníka z důvodu pracovního úrazu
nebo nemoci z povolání bude mít pracovník
po dobu jednoho roku nárok na náhradu škody
do výše průměrného výdělku
(nikoliv na doplatek mzdy) formou náhrady za ztrátu
na výdělku, bez omezení dosavadními
limity.
K prohloubení péče o bezpečnost a
ochranu zdraví při práci se přímo
v zákoníku práce stanoví základní
povinnosti organizací na tomto úseku, upravené
dosud v prováděcím nařízení
vlády, a ukládá se organizacím dbát,
aby zdraví pracovníků nebylo ohrožováno
kouřením na pracovištích a vytvářet
pro nekuřáky nekuřácká pracoviště.
Pracovníci budou povinni dodržovat zákaz požívání
alkoholických nápojů a zneužívání
jiných omamných prostředků v pracovní
době a na pracovištích organizace a nenastupovat
do práce pod jejich vlivem, uvedený v zákoníku
práce, jakož i zákaz kouření
na pracovištích uvedený v pracovním
řádu organizace.
Ve vazbě na povinnosti organizací se na úseku
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci
zvyšují povinnosti pracovníků tím
že obecně závazné právní
předpisy budou povinni dodržovat nezávisle
na tom, zda je a nimi organizace seznámila. Ke zvýšení
boje proti alkoholismu a narkomanii se navrhuje stanovit oprávnění
organizace nebo příslušného orgánu
státní správy podrobovat vyšetření
všechny pracovníky, nezávisle na jejich pracovním
zařazení.
Vláda ČSSR se zmocňuje k tomu, aby v odůvodněných
případech, zejména pro pracovníky
v horkých provozech mohla povolit výjimku ze zákazu
požívání alkoholických nápojů.
Někteří pracovníci na zvlášť
exponovaných pracovištích (v hornictví,
letecké dopravě a dalších) budou v zájmu
předcházení vzniku pracovních úrazů
a nemocí z povolání povinni zúčastnit
se rekondičních pobytů, jejichž podmínky
a okruh pracovníků stanoví podle zásad
vlády ČSSR federální ministerstvo
práce a sociálních věcí.
Navrhuje se zakotvit sociální plánování
jako základní metodu komplexní a koncepční
činnosti organizací v oblasti péče
o pracovníky.
Další mateřská dovolená se prodlužuje
do tří let věku dítěte, číž
se upravuje charakter pracovního volna, které dosud
některé matky čerpaly v době mezi
druhým a třetím rokem věku dítěte.
V zájmu prohloubení péče o děti
osamělých pracovnic se zvyšuje věk dítěte,
do kterého mohou být osamělé pracovnice
vysílány na pracovní cesty jen se svým
souhlasem, z osmi na 15 let.
Pokud jde o odpovědnost organizace za škodu, navrhuje
se odškodnit i nemoc z povolání vzniklou již
3 roky před jejím zařazením do seznamu
nemocí z povolání. Dalším podstatným
zlepšením sociální situace poškozených
pracovníků bude nárok pracovníka na
náhradu za ztrátu na výdělku po skončení
pracovní neschopnosti z důvodu pracovního
úrazu a nemoci z povolání po dobu jednoho
roku až do výše průměrného
výdělku bez omezení limity stanovenými
pro tuto náhradu. Mimoto se tyto limity zvyšují
z 2.500 Kčs na 3.000 Kčs a u pracovníků,
jejichž výdělek před vznikem škody
byl vyšší než 3.000 Kčs, se tato
částka zvyšuje o 75% rozdílu mezi tímto
výdělkem a částkou 3.000 Kčs,
zatímco dosud se zvyšovala pouze o 50%. Vzhledem k
průměrné pracovní aktivitě
pracovníků po dosažení důchodového
věku se současně navrhuje omezit poskytování
této náhrady nejdéle do 65 let věku
pracovníka; v přechodných ustanoveních
se přitom zachovávají nároky pracovníků,
kteří dovršili tuto věkovou hranici
před účinností navrhované nové
úpravy.
Ke zlepšení sociální situace pozůstalých
se dále navrhuje zvýšit částky
jednorázového odškodnění z dosavadních
5.004 Kčs na 8.040 Kčs pro dítě a
ze 3.000 Kčs na 5.000 Kčs pro manžela, případně
rodiče zemřelého pracovníka.
K zabezpečení nároků pracovníků
postižených pracovním úrazem nebo nemocí
z povolání nebo z důvodu jiné škody
na zdraví se stanoví, že se nepromlčují
nároky na náhradu za ztrátu na výdělku
a nároky na náhradu nákladů na výživu
pozůstalých; promlčují se pouze nároky
na jednotlivá opětující se plnění
z nich vyplývající.
Výhody, které dosud přísluší
osamělým pracovníkům pečujícím
o dítě, uvedené v § 270, se rozšiřují
o některé další výhody příslušející
osamělým ženám pečujícím
o děti, uvedené v § 154 odst. 3, § 155
a 156 odst. 2. Současně se výhody uvedené
v § 53 odst. 3, § 154 odst. 3 a § 156 odst. 2 vztahují
také na pracovníky, kteří převážně
sami dlouhodobě pečují o převážně
nebo úplně bezmocného občana, a tuto
péči prokáží.
Navržené právní úpravy obsahují
ustanovení § 23, 23a, § 41 odst. 1, § 59
odst. 1, § 50, 101, 103 odst. 3, §104,105 odst. 3, §
109 odst. 2, § 110 odst. 1, § 115 odst. 5 a 7, §
133 odst. 1 a 3, § 135 odst. 2, 4 a 5, § 139 odst. 4,
§ 154 odst. 3, § 157 odst. 2, § 159 odst. 1, §
160 odst. 2, § 190 odst. 4, § 195, 200 odst. 1, §
261 odst. 2 a § 270 odst. 2 a 3.
7. Zabezpečení souladu se zákony podmiňujícími
přestavbu hospdářského mechanismu
a se školským zákonem
S ohledem na nová zákonné úpravy v
zemědělském družstevnictví a
ostatních družstvech odkazuje zákoník
práce na příslušné zákony;
pracovní vztahy členů JZD a výrobních
družstev se řídí zákoníkem
práce, pokud to stanoví tyto družstevně
právní předpisy. Současně se
upravuje působnost příslušných
družstevních orgánů v případech,
kdy zákoník práce zakládá působnost
orgánů nadřízených organizacím.
V oblasti pracovněprávních vztahů
s cizím prvkem, vznikajícím zejména
v souvislosti s rozvojem mezinárodní hospodářské
spolupráce, se provádí úprava v návaznosti
na připravovaný zákon o podnicích
se zahraniční majetkovou účastí.
Ve vztahu k pracovněprávním předpisům
se vyjadřuje úprava pracovněprávních
vztahů pracovníků mezinárodních
organizací, které jsou subjektem mezinárodního
práva veřejného (mezistátní
organizace), a pracovníků organizací, které
nejsou subjektem mezinárodního práva veřejného.
Posledně uvedené organizace zřizované
zejména v rámci mezinárodní socialistické
ekonomické integrace, včetně spolupráce
s nesocialistickými státy, budou podle připravovaného
zákona o podnicích se zahraniční majetkovou
účastí zřizovány zpravidla
na základě občanskoprávních
smluv sjednávaných na úrovni organizací.
Pro mezinárodní organizace a organizace se zahraniční
majetkovou účastí bude vláda ČSSR
zmocněna stanovit ve vymezených oblastech pracovněprávních
vztahů nezbytné odchylky od zákoníku
práce, což umožní jejich operativní
řešení také při sjednávání
mezinárodních vládních smluv o vzájemné
hospodářské spolupráci.
Při úpravě pracovněprávní
subjektivity se pamatuje i na situace, kdy zákon umožní,
aby pracovněprávní subjektivitu měla
vedle organizace případně také její
organizační jednotka; v takovém případě
musí být v zájmu právní jistoty
obou účastníků pracovněprávního
vztahu právně zabezpečeno, že pracovník
může být v témže pracovněprávním
vztahu pouze k jedinému zaměstnavateli, tedy buď
k organizaci nebo k její organizační jednotce.
Soulad se školským zákonem se zabezpečuje
novou úpravou pracovněprávní subjektivity
občana. S občanem bude možno sjednávat
pracovněprávní vztahy (např. pracovní
smlouvu) od 15 let jeho věku, jako den nástupu do
práce však bude možno sjednat teprve den, kdy
občan dovršil povinnou školní docházku,
která je desetiletá. Osnova zákona pamatuje
na nezbytné výjimky, které umožní
výkon přiměřených lehkých
prací žákům mezi 15 a 16 rokem věku,
a žákům pomocných škol od 14 let
věku, kdy ukončují povinnou osmiletou školní
docházku.
Navržené právní úpravy obsahují
ustanovení § 3, § 6 odst.2 až 4, §
8 odst. 1, § 11 a 272 odst. 5.