S požadavkem na všeobecnou intenzifikaci rozvoje národního
hospodářství je neoddělitelně
spojeno důsledné využívání
mzdy jako účinného nástroje pracovní
motivace. z hlediska pracovníků je mzda bezprostředním
hmotným výrazem jejich zájmů v oblasti
osobní spotřeby. Základním úkolem
mzdové politiky je proto upevnit a posílit aktivní
funkci mzdy při zabezpečování úkolů
sociálněekonomického rozvoje společnosti.
Je třeba překonávat rovnostářské
přístupy v odměňování
a posilovat funkci zásluhovosti a nepřipouštět
bezpracné příjmy. Při dalším
centrálním řízení základních
mezd je nezbytné rozšiřovat pravomoc organizací
především na úseku pobídkové
složky mezd na rozhodující kvalitativní
stránky hospodářského rozvoje. Dosavadní
dostatečně pružná úprava zákoníku
práce v podstatě vyhovuje dynamickému rozvoji
mzdové politiky, je však třeba ji sladit s
vývojem mzdových forem za posledních 20 let
i se záměry pro další období,
zejména z hlediska vědeckotechnického rozvoje,
nezbytného posilování samostatnosti podniků
a zásad jejich samofinancování.
Proto se navrhuje pojmy mzdy a mzdových forem aktualizovat
a vnitřně utřídit, zejména
též z hlediska kolektivních forem odměňování,
a stanovit organizacím výslovně povinnost
vytvářet věcné, organizační
a personální předpoklady pro jejich účinné
působení.
Z hlediska zvýšení pravomoci organizací
ve mzdové oblasti se navrhuje výslovně stanovit,
že organizace samostatně rozhoduje o uplatňování
úkolové, podílové nebo časové
mzdy a ostatních forem mzdy. Přitom je povinna poskytovat
pracovníkům mzdu podle mzdových předpisů
a v souladu s nimi podle vnitřních mzdových
předpisů (např. prémiových
řádů, podnikových pravidel pro poskytování
osobního ohodnocení a odměn) a kolektivních
smluv. Naturální požitky lze poskytovat v souladu
s právními předpisy.
Organizace budou poskytovat mzdu zahrnovanou do nákladů
podle centrálně stanovených soustav tarifních
mezd a rámcových zásad pro používání
ostatních složek mzdy; samostatně budou rozhodovat
o rozsahu prostředků na složky mzdy poskytované
z fondu odměn a o některých dalších
pohyblivých složkách mzdy zahrnovaných
do nákladů. v kolektivní smlouvě se
bude vymezovat rozsah prostředků na jednotlivé
složky mzdy hrazené z fondu odměn, jakož
i pořadí a způsob stanovení výše
těchto složek pro případ nedostatku
prostředků v tomto fondu. Navrhuje se však
stanovit výslovně v zákoníku práce
ty mzdové složky, které se pracovníkům
zaručují. Případné další
složky mzdy budou pracovníkům zaručeny,
stanoví-li to obecně závazný mzdový
předpis.
V souladu se směrnicemi k zabezpečení komplexní
přestavby hospodářského mechanismu
schválenými usneseními vlády ČSSR
č. 29/1988 se navrhuje, aby organizace, které provozují
hospodářskou činnost, zřizovaly vedoucímu
organizace osobní účet mzdy, na který
se budou převádět některé nadtarifní
složky mzdy, na něž již vznikl pracovníkovi
nárok a jejichž výplata, popřípadě
zánik nároku, budou závise na dlouhodobých
výsledcích.
Na úseku normování práce se svěřuje
pravomoc stanovit, upravovat a měnit normy spotřeby
práce plně organizacím a navrhuje se zpřesnit
podmínky, při nichž je třeba změnit
normy spotřeby práce.
Pokud jde o mzdu při převedení na jinou práci,
navrhuje se výslovně v zákoníku práce
uvést, že při převedení z důvodu
nezbytné provozní potřeby se doplatek mzdy
do výše průměrného výdělku
poskytuje nejdéle po dobu 30 pracovních dnů
v kalendářním roce (aby odpadly dosavadní
pochybnosti v praxi), neboť po této době již
pracovník není povinen tuto jinou práci vykonávat.
Pokračuje-li pracovník ve výkonu této
práce po této době, je nutno předpokládat
jeho souhlas, takže jde o dohodnutou změnu druhu práce,
a to alespoň konkludentně, a pracovníku přísluší
mzda podle mzdového předpisu, tzn. případně
po určitou dobu doplatek ke mzdě podle vykonávané
práce do výše stanovené mzdovým
předpisem.
Jestliže však pracovník z jakéhokoliv
důvodu konal práci, na kterou byl proti své
vůli převeden protiprávně, bude mu
příslušet za dobu převedení mzda
za vykonanou práci s doplatkem do výše průměrného
výdělku podle zákoníku práce.
Tím se řeší dosud nejasné situace,
kdy pracovník při protiprávním převedení
nemohl mít nárok na náhradu mzdy ve výši
průměrného výdělku podle §
130, jestliže konal práci, a naopak na doplatek k
dosažené mzdě nárok neměl. Tentýž
doplatek k dosažené mzdě bude příslušet
pracovníku, který byl převeden na jinou práci
v důsledku trestního řízení,
jestliže nebude pravomocně odsouzen za úmyslný
trestný čin. Doplatek mzdy při převedení
z důvodu ohrožení nemocí z povolání
bude nadále příslušet po dobu 12 po
sobě následujících měsíců
i při přechodu pracovníka do jiné
organizace. Při převedení z důvodu
nemoci z povolání nebo pracovního úrazu
se navrhuje stanovit, že pracovník bude mít
po tutéž dobu nárok na náhradu škody
do výše průměrného výdělku
podle § 195 bez omezení do výše limitů
tam uvedených.
Jestliže bude pracovník převeden na jinou práci
pro dočasnou ztrátu předpokladů stanovených
právními předpisy (§ 37 odst. 2 písm.
c)), bude mu příslušet mzda podle vykonávané
práce. V případech, kdy pracovník
ztratil tyto předpoklady neoprávněně
z důvodu vydání nezákonného
rozhodnutí nebo nesprávným úředním
postupem orgánu státu, odpovídá mu
za vzniklou škodu čs. stát podle zákona
č. 58/1969 Sb., o odpovědnosti za škodu způsobenou
rozhodnutím orgánu státu nebo jeho nesprávným
úředním postupem.
Protože již nelze vycházet z pojmu pracovník
odměňovaný podle soustavy dělnických
mezd, navrhuje se nahradit jej pojmem "pracovníků,
kteří vykonávají dělnická
povolání". U těchto pracovníků
se zachovává dosavadní právní
úprava, že nárok na přesčasový
příplatek k dosažené mzdě, jestliže
ve stanovené době nebude pracovníku náhradní
volno za práci přesčas poskytnuto. Návrh
zároveň umožňuje organizaci přiznat
pracovníku příplatek za práci přesčas,
jestliže o tom rozhodne.
Navrhuje se stanovit přísnější
postih na mzdě při vyrobení zmetku, a to
tak, že pracovník odpovídá svou mzdou
za zmetek, který prokazatelně zavinil, i když
jej případně převzala technická
kontrola jako vyhovující. Pokud jde o nekvalitní
provedení jiných prací, které nelze
považovat za vadný výrobek (zmetek), navrhuje
se, aby organizace byly povinny ve vnitřních mzdových
předpisech stanovit pracovníkům postih na
pohyblivých složkách mzdy za období,
v němž organizace zjistila nekvalitní práci,
nejpozději však ve lhůtě tří
let od nekvalitního provedení práce. To se
týká i pracovníků technické
kontroly.
Zmocnění k vydání zásad pro
stanovení výplatních termínů
obecně závazných právním předpisem
se navrhuje převést z vlády ČSSR na
federální ministerstvo financí a předsedu
Státní banky československé v dohodě
s federálním ministerstvem práce a sociálních
věcí a Ústřední radou odborů.
Současně se navrhuje zpřesnit v zájmu
odstranění nejasností a zjednodušení
postupu organizací v praxi některá ustanovení
o splatnosti mzdy a její náhrady před nástupem
dovolené a při skončení pracovního
poměru. Pokud to stanoví mzdový předpis,
bude možná i částečná
výplata mzdy v jiné než peněžní
formě (naturálie). Navrhuje se stanovit, aby na
žádost pracovníka byla organizace povinna poukázat
pracovníkovi příslušnou částku
mzdy na jeho účet u peněžního
ústavu, čímž bude zabezpečena
možnost účelného rozšiřování
bezhotovostních plateb občanů.
Pokud jde o udělování předchozího
souhlasu odborového orgánu ve mzdových věcech,
navrhuje se, aby podobně jako při výpovědi
a okamžitém zrušení pracovního
poměru ze strany organizace bylo možno odmítnutí
předchozího souhlasu přezkoumat vyšším
odborovým orgánem a nahradit jeho rozhodnutím.
Dosavadní právní úprava totiž
neumožňuje v případě nesouhlasu
odborového orgánu uplatnit mzdové důsledky
vyplývající z neúspěšného
hospodaření organizace, které jsou nezbytnou
součástí samostatnosti a samofinancování
podniků.
V § 123 se navrhuje upravit zmocnění pro federální
ministerstvo práce a sociálních věcí
a ostatní ústřední orgány federace
i republik k vydávání mzdových předpisů
a dalších pracovněprávních předpisů
upravujících některé náhrady
a náležitosti souvisící s výkonem
práce. Centrální řízení
základních mezd se zabezpečuje tím,
že tyto předpisy budou vydávány podle
zásad schválených vládou ČSSR
po projednání s Ústřední radou
odborů, a pokud jde o mzdové předpisy odvětvových
ústředních orgánů, vždy
v dohodě s federálním ministerstvem práce
a sociálních věcí. Nutnost dohody
s příslušným ministerstvem financí,
cen a mezd, popřípadě zdravotnictví
a sociálních věcí republiky, jde-li
o předpisy ústředních orgánů
republik, vyplývá z obecného ustanovení
§ 23 odst. 2 zákoníku práce. V souladu
s těmito pracovněprávními předpisy
budou organizace vnitřními mzdovými předpisy
konkretizovat základní mzdy na své provozní
podmínky a samostatně upravovat mzdové formy
a pohyblivé složky mzdy.
Dosavadní zákoník práce ponechal v
platnosti dřívější předpisy
upravující náhrady při překážkách
v práci z důvodu obecného zájmu, pokud
neodporovaly jeho ustanovením. Pokud byly postupem času
tyto předpisy rušeny, měla pouze vláda
ČSSR pravomoc vydat nové, což bylo nepružné
a vedlo to v praxi i k protiprávním legislativním
postupům při nové úpravě překážek
v práci. Oprávnění, které má
dosud okresní národní výbor v dohodě
s okresní odborovou radou, v případě
pochybnosti rozhodnout, zda jde o veřejnou funkci, o občanskou
povinnost, popřípadě o jiný úkon
v obecném zájmu, vede k nerovnému a neodůvodněně
diferencovanému postavení pracovníků
v různých místech a obcích a nelze
zabránit ani účelovým výkladům
těchto otázek. Přitom k největším
problémům dochází v oblasti jiných
úkonů v obecném zájmu.
Proto se navrhuje zmocnit federální ministerstvo
práce a sociálních věcí, aby
podle zásad schválených vládou ČSSR
po projednání s Ústřední radou
odborů stanovilo vyhláškou jiné úkony
v obecném zájmu, rozsah poskytování
pracovního volna, popřípadě další
podrobnosti.
V praxi se pociťuje jako nedostatek, že nelze postihnout
pracovníka, který vykázal neomluvenou absenci
v době před nástupem základní
(náhradní) vojenské služby. Proto se
navrhuje stanovit, aby za každou směnu nebo její
převážnou část, neomluveně
zameškanou pracovníkem ve čtyřech týdnech
bezprostředně předcházejících
nástupu vojenské služby, byla organizace povinna
krátit pracovníku náhradu mzdy o náhradu
za jeden až tři dny. V ustanovení o školení
a studiu při zaměstnání se navrhuje
výslovně stanovit, že účast na
školení a studiu při zaměstnání
za účelem prohloubení kvalifikace k výkonu
práce sjednané v pracovní smlouvě,
je výkonem práce, za který přísluší
pracovníku mzda; nejde tedy v tomto případě
o překážku v práci, ale o plnění
povinnosti pracovníka vyplývající
z pracovní smlouvy. Dále se navrhuje převést
z vlády ČSSR na federální ministerstvo
práce a sociálních věcí zmocnění
stanovit podle zásad schválených vládou
ČSSR po projednání s Ústřední
radou odborů vyhláškou poskytování
pracovních úlev a hmotného zabezpečení
pracovníků studujících při
zaměstnání, a popřípadě
poskytování uvedených náležitostí
při účasti na školení, které
není povinností pracovníka, včetně
případné náhrady mzdy.
Podrobnější úprava překážek
v práci v obecném zájmu s výjimkou
jiných úkonů v obecném zájmu
a důležitých osobních překážek
v práci včetně některých změn
bude stanovena v novém prováděcím
nařízení vlády ČSSR.
K prohloubení péče o bezpečnost a
ochranu zdraví při práci se navrhuje uložit
organizacím dbát, aby zdraví pracovníků
nebylo ohrožováno kouřením na pracovištích,
vytvářet pro nekuřáky nekuřácká
pracoviště a stanovit zákaz kouření
na pracovištích, kde pracují také nekuřáci.
Pracovníci budou povinni dodržovat zákaz požívání
alkoholických nápojů a zneužívání
jiných omamných prostředků v pracovní
době a na pracovištích organizace a zákaz
nástupu do práce pod jejich vlivem, uvedený
v zákoníku práce, jakož i zákaz
kouření na pracovištích, určených
pracovním řádem organizace. Všichni
pracovníci bez ohledu na pracovní zařazení
budou nadále povinni podrobit se vyšetření,
které bude provádět organizace nebo příslušný
orgán státní správy za účelem
zjištění, zda pracovníci nejsou pod
vlivem alkoholu nebo jiných omamných prostředků.
Případné zcela nezbytné výjimky
ze zákazu požívání alkoholických
nápojů bude možno stanovit v nařízení
vlády ČSSR (např. pro pracovníky v
tzv. horkých provozech).
Někteří vybraní pracovníci
na zvlášť exponovaných pracovištích
budou v zájmu předcházení vzniku pracovních
úrazů a nemocí z povolání povinni
zúčastnit se rekondičních pobytů,
jejichž podmínky a okruh pracovníků
stanoví podle zásad schválených vládou
ČSSR po projednání s Ústřední
radou odborů federální ministerstvo práce
a sociálních věcí. Půjde o
občanskou povinnost pracovníka, tedy o překážku
v práce na jeho straně z důvodu obecného
zájmu s nárokem na náhradu mzdy za odpadlou
pracovní dobu.
V zákoníku práce se navrhuje zakotvit sociální
plánování, jako základní metodu
komplexní a koncepční činnosti organizací
v oblasti péče o pracovníky. Federální
ministerstvo práce a sociálních věcí
se navrhuje zmocnit ke stanovení postupu při usměrňování
sociálního rozvoje a úkolů organizací
v péči o pracovníky. Na úseku závodního
stravování se oproti dosavadnímu stavu navrhuje
zpřesnit zmocnění vlády ČSSR
tak, aby v dohodě s Ústřední radou
odborů stanovila organizaci závodního stravování,
podmínky jeho provádění a finanční
zvýhodnění jídel a bližší
vymezení okruhu pracovníků, kterým
se toto stravování poskytuje.
Zvýšenou pozornost se navrhuje věnovat péči
o kvalifikaci pracovníků, její prohlubování
a zvyšování. Má být stanovena
povinnost pracovníků prohlubovat si soustavně
kvalifikaci k výkonu práce sjednané v pracovní
smlouvě, přičemž prohlubováním
kvalifikace se rozumí též její udržování
a obnovování. Za účelem prohlubování
kvalifikace má být organizace zákonem oprávněna
uložit pracovníku účast na školení,
které je výkonem práce, za který přísluší
pracovníku mzda. To se ovšem nebude týkat školení,
v němž pracovník teprve získává
předpoklady stanovené právními předpisy
nebo požadavky nezbytné pro výkon sjednané
práce (účast na tomto zvyšování
kvalifikace je překážkou na straně pracovníka).
Pracovníkům, kteří vstupují
do pracovního poměru bez kvalifikace, zabezpečuje
organizace získání kvalifikace jejich zaškolením
nebo zaučením a po jejím získání
jim vydá osvědčení, kterým
pracovník může doložit získanou
kvalifikaci také v jiných organizacích. Navrhuje
se upravit též podmínky, postup a povinnosti
organizace při rekvalifikaci pracovníků,
která je nutná z důvodu změn v organizaci
práce nebo z důvodu jiných racionalizačních
opatření. Federální ministerstvo práce
a sociálních věcí má být
zmocněno stanovit, v kterých případech
a za jakých podmínek organizace ověřují
způsobilost pracovníků k vykonávané
práci (atestace).
Navrhuje se, aby organizace byly nadále oprávněny
poskytovat pracovníkům pracovní úlevy
a hmotné zabezpečení pouze tehdy, bude-li
zvýšení kvalifikace v souladu s potřebami
organizace. Zvyšováním kvalifikace se rozumí
také její získávání
nebo rozšiřování.
Organizace přitom bude oprávněna uzavřít
s pracovníkem dohodu, kterou se zaváže umožnit
pracovníku zvýšení kvalifikace a poskytovat
mu pracovní úlevy a hmotné zabezpečení.
Pracovník se zaváže setrvat v organizaci po
určitou dobu v pracovním poměru nebo nahradit
organizaci náklady spojené se zvyšováním
kvalifikace, a to i tehdy, jestliže rozváže pracovní
poměr před zvýšením kvalifikace.
Tuto dohodu nebude možno sjednat,jde-li pouze o prohlubování
kvalifikace na práci sjednanou v pracovní smlouvě,
které je povinností pracovníka.
Zároveň se navrhuje zmocnit současně
vládu ČSSR, aby stanovila nejvyšší
částku nákladů, kterou je pracovník
povinen uhradit v závislosti na délce doby setrvání
v pracovním poměru, pokud svůj závazek
nesplní. Budou zpřesněny doby, které
se nezapočítávají do doby setrvání
pracovníka v pracovním poměru, jakož
i výjimečné případy, kdy povinnost
pracovníka uhradit náklady nevznikne.
Pokud pracovník v době trvání závazku
rozváže pracovní poměr a nastoupí
do pracovního poměru v jiné organizace, bude
moci tato organizace, jakož i každá další
organizace, k níž pracovník později
nastoupil do pracovního poměru, převzít
za pracovníka povinnost uhradit zcela nebo zčásti
náklady spojené se zvyšováním
kvalifikace, jestliže se pracovník zaváže
po odpovídající dobu setrvat u ní
v pracovním poměru nebo jí vrátit
příslušnou část nákladů,
které za něj uhradila. Nově se navrhuje upravit
povinnost organizace kontrolovat průběh a výsledky
zvyšování kvalifikace a zastavit poskytování
pracovních úlev a hmotné zabezpečení,
jestliže se pracovník stal dlouhodobě nezpůsobilým
pro výkon práce, pro kterou si zvyšuje kvalifikaci
(organizace mu může v tomto případě
poskytovat nadále pracovní volno bez náhrady
mzdy), nebo pokud bez zavinění organizace po delší
dobu neplní bez vážného důvodu
podstatné povinnosti při zvyšování
kvalifikace.
K odstranění případných pochybností
v praxi se v § 145 navrhuje výslovně uvést,
že se za obvyklý dopravní prostředek
k cestě do zaměstnání nepovažuje
osobní automobil. Na organizacích nelze totiž
ani v budoucnu, stejně jako dosud, požadovat, aby
pro pracovníky zabezpečovaly hlídaná
parkoviště, nehledě k tomu, že omezení
cest do zaměstnání osobními automobily
je celospolečensky žádoucí nejen z dopravních,
ale zejména z ekologických důvodů.
Přitom zůstane nedotčena povinnost organizace
zajistit bezpečnou úschovu obvyklých dopravních
prostředků (motocyklů a jízdních
kol), pokud jich pracovníci používají
k cestě do práce a zpět. Pokud by pracovník
ponechal osobní automobil v pracovní době
v objektu organizace (na místě k tomu určeném
nebo na místě, kde obvykle automobily v objektu
organizace parkují), odpovídala by organizace za
škodu na něm vzniklou pouze podle § 204 odst.
2 zákoníku práce jako za věci, které
se do zaměstnání obvykle nenosí. Bude-li
však vzhledem ke konkrétním okolnostem výjimečně
nezbytné, aby pracovník použil k cestě
do zaměstnání a zpět osobní
automobil (např. občan se změněnou
pracovní schopností, přerušení
provozu hromadných dopravních prostředků
nebo nevhodné spojení hromadnými dopravními
prostředky při velké vzdálenosti mezi
bydlištěm a pracovištěm), bude v souladu
s pravidly socialistického soužití (článek
III zákoníku práce), jestliže organizace
převezme osobní automobil do zvláštní
úschovy.
Po návratu do práce má každý
pracovník podle obecné pracovněprávní
úpravy nárok na pracovní zařazení
podle pracovní smlouvy. Zvýhodněni zařazením
přímo na původní práci a pracoviště
mají být pouze pracovníci při návratu
do práce podle první věty § 147 odst.
1 dosavadní právní úpravy. Protože
ustanovení druhé věty a dalších
odstavců nezaručovala pracovníkům
v ostatních případech ani práci podle
pracovní smlouvy, navrhuje se jejich vypuštění.
Další mateřskou dovolenou se navrhuje prodloužit
do tří let věku dítěte, čímž
se upravuje charakter pracovního volna, které dosud
některé matky čerpaly v době mezi
druhým a třetím rokem věku dítěte.
Tím se zvýší právní jistota
pracovnic i organizací v této době. V zájmu
prohloubení péče o děti osamělých
pracovnic se navrhuje zvýšit věk dítěte,
do kterého mohou být osamělé pracovnice
vysílány na pracovní cesty jen se svým
souhlasem, z osmi na 15 let.
Navrhované změny na tomto úseku jsou trojího
druhu. Jde jednak o změny v systematickém členění
včetně upřesnění některých
ustanovení dosud nahrazovaných výkladem,
dále o změny v zájmu zvýšení
ochrany ekonomiky organizací a ke zlepšení
sociální situace poškozených pracovníků,
případně jejich pozůstalých.
Nově se navrhuje stanovit možnost organizace provádět
kontroly věcí a prohlídky pracovníků
při vstupu a opuštění organizace. Ústřední
orgány z důvodu zvýšení ochrany
majetku mají být zmocněny stanovit právním
předpisem práce, pro jejichž výkon je
nezbytné uzavření písemné dohody
o hmotné odpovědnost. Nově se zařazují
i ustanovení postihující zneužívání
jiných omamných prostředků a stanoví
se zpřísněná odpovědnost pracovníka
za vyrobení zmetku v opilosti nebo pod vlivem zneužití
jiných omamných prostředků. Tato odpovědnost
je dále zpřísněna i vypuštěním
ustanovení, podle kterého pracovník za vyrobení
zmetku neodpovídal, pokud technická kontrola převzala
výrobek jako vyhovující.
V zájmu ochrany majetku v socialistickém vlastnictví
a jednotného postupu organizací a soudů se
navrhuje výslovně vyloučit odpovědnost
organizace za škodu vzniklou pracovníkovi na dopravním
prostředku (ať jde o jeho vlastní nebo vypůjčený
automobil, motocykl apod.), pokud jej pracovník použil
při plnění pracovních úkolů
nebo v přímé souvislosti s ním bez
jejího souhlasu (např. na pracovní cestě,
na cestě do zaměstnání, popř.
i v objektu organizace). Povinnost organizace uschovat obvyklé
dopravní prostředky použité k cestě
do městnání a odpovědnost za jejich
úschovu je nadále upravena v § 145 a 204.
Těžiště úprav prováděných
na tomto úseku ve prospěch pracovníků
je v ustanoveních upravujících odpovědnost
organizace za škodu vzniklou pracovníku. Pokud jde
o odpovědnost organizace za škodu, navrhuje se umožnit
odškodnit nemoc z povolání vzniklou již
tři roky před jejím zařazením
do seznamu nemocí z povolání. Dalším
podstatným zlepšením sociální
situace poškozených pracovníků má
být nárok pracovníka na náhradu za
ztrátu na výdělku po skončení
pracovní neschopnosti z důvodu pracovního
úrazu nebo nemoci z povolání po dobu jednoho
roku až do výše průměrného
výdělku bez omezení limity stanovenými
pro tuto náhradu. Mimoto se tyto limity zvyšují
z 2.500 Kčs na 3.000 Kčs a u pracovníků,
jejichž výdělek před vznikem škody
byl vyšší než 3.000 Kčs, se tato
částka zvyšuje o 75 % rozdílu mezi tímto
výdělkem a částkou 3.000 Kčs,
zatímco dosud se zvyšovala pouze o 50 %.
Sjednocení dosavadní výkladové praxe
sleduje výslovná úprava nároku na
náhradu za ztrátu na výdělku po skončení
pracovní neschopnosti při další pracovní
neschopnosti jednak z jiného důvodu, než je
původní úraz nebo nemoc z povolání,
a jednak při další pracovní neschopnosti
z téhož důvodu.
Ke zlepšení sociální situace pozůstalých
se dále navrhuje zvýšit částky
jednorázového odškodnění z dosavadních
5.000 Kčs na 8.000 Kčs pro dítě a
ze 3.000 Kčs na 5.000 Kčs pro manžela, případně
rodiče zemřelého pracovníka. Zvýšena
má být i dosavadní částka 1.000
Kčs, do níž organizace odpovídá
pracovníku za věci, které se obvykle nenosí
do zaměstnání, a to na 2.000 Kčs.
Složitost výpočtu, jeho administrativní
náročnost a nesrozumitelnost pro organizace odůvodňují
návrh na zrušení náhrady za ztrátu
na důchodu s tím, že tato ztráta bude
nadále pracovníkům zohledňována
při výpočtu důchodu, neboť podle
předpisů o sociálním zabezpečení
je náhrada za ztrátu na výdělku po
skončení pracovní neschopnosti zahrnována
do průměrného měsíčního
výdělku rozhodného pro výpočet
důchodu. Vzhledem k častému souběhu
náhrady za ztrátu na výdělku po skončení
pracovní neschopnosti s náhradou za ztrátu
důchodu, zohledněnou ve výši důchodu,
i vzhledem k průměrné pracovní aktivitě
pracovníků po dosažení důchodového
věku se navrhuje ve vazbě na předpisy sociálního
zabezpečení omezit poskytování náhrady
za ztrátu na výdělku po skončení
pracovní neschopnosti do 65 let věku pracovníka.
Navrhovaným doplněním § 208 se umožňuje
řešit náhradu škody při společné
odpovědnosti pracovníka a další osoby
podle jiných než pracovněprávních
předpisů (zejména manka zjištěna
v souvislosti s vyšetřováním trestné
činnosti třetích osob), u téhož
orgánu (soudu) v zájmu jednotného posouzení
míry zavinění, výše škody
a rozsahu její náhrady.
Zákon č. 29/1984 Sb., o soustavě základních
a středních škol (školský zákon),
odstranil rozdíl mezi mládeží, která
se po ukončení základní školy
připravuje na povolání v gymnáziích
a středních odborných školách,
a mládeží ve středních odborných
učilištích. Ve všech těchto případech
jde o žáky středních škol. Vzhledem
k tomu, že v roce 1988 skončí poslední
učební poměry, navrhuje se zrušit ustanovení
části třetí zákoníku
o učebním poměru, s výjimkou ustanovení
§ 227 a 227a, která je třeba novelizovat.
Podle školského zákona se žákům
středních odborných učilišť
(zvláštních odborných učilišť)
zachovává důstojná právní
ochrana, jakou dosud požívali učni. Proto musí
mít organizace i nadále povinnost uzavřít
s nimi po skončení přípravy na povolání
pracovní smlouvu. Bude možné ji se žákem
uzavřít i před skončením studia,
nejdříve však v den, kdy dovrší
15 let věku.
Organizace, pro kterou jsou vychováváni pracovníci
na dělnická povolání, se i nadále
umožňuje uzavřít se žákem
středního odborného učiliště
(zvláštního odborného učiliště)
při uzavírání pracovní smlouvy
písemnou dohodu, v níž se žák zaváže
setrvat v organizaci v pracovním poměru po určitou
dobu, nejvýše však po dobu tří
let. Jestliže pracovník v době trvání
svého závazku vstoupí k jiné organizaci
do pracovního poměru k jednotnému zemědělskému
družstvu nebo k výrobnímu družstvu, nebo
do služebního poměru, bude tato organizace
v souladu se zásadou samofinancování povinna
uhradit organizaci, pro kterou se pracovník připravoval
na povolání, poměrnou část
přiměřených nákladů
na jeho výchovu v učebním nebo studijním
oboru (2 - 4 ročníky), odpovídající
míře nesplnění závazku pracovníka
na setrvání.
Totéž bude platit přejde-li pracovník
před splněním závazku z druhé
do třetí organizace atd. Tento postup odpovídá
zásadám uplatnění chozrasčotu
a samofinancování organizací. Do doby setrvání
v pracovním poměru nemá být započítávána
základní (náhradní) vojenská
služba, další mateřská dovolená
a nepřítomnost v práci pro výkon nepodmíněného
trestu odnětí svobody a vazby, došlo-li k pravomocnému
odsouzení.
Povinnost hradit náklad nevznikne, jestliže organizace,
pro kterou se pracovník připravoval, sama rozváže
pracovní poměr (dohodou, výpovědí,
okamžitým zrušením), nebo porušuje
podstatnou povinnost vůči pracovníku nebo
jestliže pracovník nemůže vykonávat
ze zdravotních důvodů povolání,
pro které se připravoval, nebo dosavadní
práci, nebo následuje manžela do místa
jeho bydliště a mladistvý rodiče do
místa jejich nového bydliště. Povinnost
k úhradě nákladů nevznikne též
organizace, která přijme pracovníka do souběžného
(vedlejšího) pracovního poměru podle
§ 25 odst. 2, neboť pracovní poměr k hlavnímu
zaměstnavateli v této době trvá.
Stejně jako vedlejší pracovní poměry,
i dohody o pracích konaných mimo pracovní
poměr umožňují využít iniciativy
pracujících ke zlepšení služeb
a zabezpečení pracovních sil ve vedlejším
zaměstnání pro celou řadu úzkoprofilových
činností. Na druhé straně však
jsou někdy zneužívány k neodůvodněnému
obohacování. Proto účelem navržené
novely na tomto úseku je na jedné straně
omezit příležitosti k jejich zneužívání,
na druhé straně však odstranit zejména
administrativní překážky tak, aby mohlo
být těchto dohod plně využito ve prospěch
sociálněekonomického rozvoje společnosti.
Realizace navržené úpravy umožní
zrušení usnesení vlády ČSSR č.
298/1983 o zásadách zaměstnávání
pracovníků na základě dohod o pracích
konaných mimo pracovní poměr a ve vedlejším
pracovním poměru, jakož i navazujících
usnesení vlády ČSR č. 330/1983 a vlády
SSR č. 372/1983, obsahujících radu komplikovaných
opatření a zákazů, jejichž realizace
vyžadovala v organizacích neúměrnou
administrativu.
Aby byla zabezpečena preference pracovního poměru
před dohodami, v nichž má být realizováno
v zásadě pouze vedlejší zaměstnání,
navrhuje se stanovit kriteria, podle nichž se posuzuje případná
neúčelnost a nehospodárnost sjednávání
pracovního poměru. Současně se navrhuje
vyloučit uzavírání těchto dohod
na činnosti podle autorského zákona, aby
nedocházelo nadále v praxi k nejasnostem o souběhu
pracovněprávních a autorskoprávních
vztahů.
Dosavadní pojem sjednané odměny se zpřesňuje
tak, že nesmí být v rozporu s právním
předpisem, aby nebyli pracovníci stimulováni
k uzavírání těchto dohod před
pracovním poměrem. Také případné
další podmínky nesmí být sjednány
příznivěji pro pracovníka, než
je tomu v pracovním poměru.
Dosud bylo možno dohodu o provedení práce sjednávat
k výkonu ojedinělého pracovního úkolu,
zatímco dohoda o pracovní činnosti se týkala
opětovné činnosti. V praxi organizací
i soudů bylo jednoznačně prokázáno,
že toto kvalitativní rozlišování
je naprosto nespolehlivé, neboť záleží
v podstatě na názoru účastníků,
zda určitou činnost posoudí jako ojedinělý
úkol, i když velikého rozsahu (např.
kontrola elektroinstalace na všech farmách jediného
státního statku), nebo jako opakovanou činnost
malého rozsahu (např. přednášková
činnost v rozsahu několika hodin). Protože
dohoda o provedení práce nemusela být písemná,
nebyla omezena na polovinu pracovního úvazku a výdělek
z ní se nezapočítává do omezené
výdělkové možnosti pracujících
důchodců (22.000 Kčs ročně),
bylo jí často zneužíváno k obcházení
dohody o pracovní činnosti. Proto se po zkušenostech
s uplatněním usnesení vlády ČSSR
č. 298/1983 navrhuje zavést kvantitativní
rozlišení obou dohod. Dohodu o provedení práce
bude možno uzavřít pouze do předpokládaného
rozsahu práce 100 hodin v kalendářním
roce. Do tohoto rozsahu bude třeba započítávat
i práce vykonané v témže kalendářním
roce na základě předchozí dohody o
provedení práce týmž pracovníkem
pro tutéž organizaci. I tento návrh má
zabezpečit preferenci pracovního poměru před
upřednostňováním dohody o provedení
práce. Vládu ČSSR se navrhuje zmocnit, aby
stanovila nařízením, v kterých výjimečných
případech se do limitu 100 hodin předchozí
práce nezapočítává. Dohodu
o provedení práce bude možné uzavřít
i ústně.
Naproti tomu dohodu o pracovní činnosti bude možné
uzavřít bez ohledu na předpokládaný
rozsah práce, ne však na vyšší než
poloviční pracovní úvazek, neboť
má jít zásadně o vedlejší
zaměstnání a nelze jí nahrazovat pracovní
poměr. Vládu ČSSR se přitom navrhuje
zmocnit, aby stanovila nařízením, ve kterých
výjimečných případech lze poloviční
úvazek překročit (práce k zabezpečení
naléhavých zvýšených úkolů,
nepřesahujících souvisle dobu tří
měsíců, jestliže splnění
těchto úkolů vyžaduje nárazové
hromadné výpomoci občasných pracovníků;
výpomoc občanů v akci Z, není-li občan
jinde zaměstnán v rozsahu přesahujícím
polovinu pracovního úvazku). Dodržení
polovičního pracovního úvazku se sleduje
za celou dobu trvání dohody o pracovní činnosti,
nejdéle však za 12 měsíců. Dohoda
o pracovní činnosti musí být i podle
navrhované úpravy uzavřena písemně,
jinak je neplatná. Výpovědní doba
se zkracuje z jednoho měsíce na 15 dnů, aby
bylo zabezpečeno operativnější zrušení
dohody.
Stejně jako u vedlejšího pracovního
poměru, také u dohody o pracovní činnosti
se jeví z hlediska celospolečenských zájmů
účelným nahradit dosavadní předchozí
souhlas organizace písemnou oznamovací povinností
pracovníka. Organizace bude i nadále oprávněna
(stejně jako u vedlejšího pracovního
poměru) dát pracovníku dodatečný
příkaz ke zrušení této dohody
za podmínek stanovených v zákoně.
Pro odstranění dosavadních nejasností
se navrhuje výslovně stanovit, že odměna
z této dohody je splatná ve výplatních
termínech určených v organizaci pro výplatu
mzdy.
Ke sjednocení délky lhůt se lhůtami
v občanském zákoníku a k zabezpečení
vyváženosti lhůt u pracovníka pro vydání
neoprávněného majetkového prospěchu
a u organizace k doplacení zejména mzdových
nedoplatků pracovníku se navrhuje stanovit v §
243 odst. 3 jedinou (objektivní) lhůtu tří
let od výplaty neoprávněně poskytnutých
částech a v § 263 odst. 1 tříletou
lhůtu k uplatnění peněžitých
nároků.
K odstranění častých pochybností
organizací, rozhodčí komisí i soudů
o rozdílech v počítání promlčecích
lhůt k uplatnění nároků u rozhodčí
komise nebo soudu (§ 261 odst. 1), propadných lhůt
(§ 261 odst. 4) a dob, jejichž uplynutím zanikají
práva a povinnosti, na které byly omezeny (§
258), se důsledně nejen v této, ale i v předchozích
částech zákoníku práce rozlišují
lhůty a doby s tím, že u výpovědi
jde o výpovědní doby. Na to pak navazuje
výslovné ustanovení o počítání
času (§ 266 odst. 4 a 5). Návrh rozhodčí
komisi nebo soudu a písemný projev vůle druhému
účastníku je nutno ve stanovené promlčecí
nebo propadné lhůtě doručit, pokud
zákon nestanoví jinak. Ustanovení o počítání
lhůt se netýká dob (§ 258); tyto doby
počínají prvním dnem a končí
uplynutím posledního dne stanovené nebo sjednané
doby. O počátku běhu výpovědních
dob platí ustanovení § 45 odst. 2.
K zabezpečení nároku pracovníků
postižených pracovním úrazem či
nemocí z povolání nebo jinou škodou
na zdraví se navrhuje stanovit, že se nepromlčují
nároky na náhradu za ztrátu na výdělku
podle § 194 a 195 a nároky na náhradu nákladů
na výživu pozůstalých (§ 199);
promlčují se pouze nároky na jednotlivá
opětující se plnění z nich
vyplývající.
Podobně jako je tomu v občanském zákoníku,
se navrhuje v § 243a stanovit, aby soud na návrh prokurátora
mohl vyslovit, že pracovník nebo organizace jsou povinni
odvést státu zcela nebo zčásti hodnotu
odpovídající plnění bez právního
důvodu, nebo plnění z neplatného právního
úkonu, jehož přijetím vědomě
porušili zákon.
V navrhovaně úpravě se přihlíží
ke specifiku pracovněprávních vztahů,
které záleží v tom, že pracovníku
přísluší odměna za vykonanou
práci i v tom případě, je-li práce
vykonávána např. na základě
faktického pracovního vztahu. Zároveň
zůstává v platnosti ustanovení §
243 odst. 4, podle kterého neplatnost právního
úkonu nemůže být pracovníku na
újmu, pokud neplatnost nezpůsobil výlučně
sám.
Promlčecí lhůt u k uplatnění
nároku na náhradu škody se navrhuje prodloužit
z jednoho roku na dva (v souladu s občanským zákoníkem);
tato lhůta počne běžet ode dne, kdy
se poškozený dozví o vzniku škody. Objektivní
promlčecí tříletá (popř.
desetiletá) lhůta počíná běžet
ode dne, kdy došlo k události z níž škoda
vznikla (§ 263 odst. 3).
K odstranění dosavadních pochybností
při rozlišování domáckých
pracovníků od pracovníků na detašovaných
pracovištích organizace se zpřesňuje
ustanovení § 267 odst. 2. Domáckými
pracovníky jsou pracovníci, kteří
nepracují na pracovištích organizace, ale podle
podmínek dohodnutých v pracovní smlouvě
pro ni vykonávají sjednané práce doma
v pracovní době, kterou si sami rozvrhují.
Současně re navrhuje vymezit pojem pracovníků
ve zvláštním zapojení. Budou pro ně
platit podobné výjimky jako pro domácké
pracovníky s tím, že mohou vykonávat
práci také na pracovištích organizace.
Podrobnosti o jejich pracovních podmínkách
bude oprávněna stanovit nařízením
vláda ČSR a vláda SSR.
Aby pracovní poměr mezi občany nebyl nadále
omezen výhradně na poskytování služeb
pro osobní potřebu navrhuje se umožnit v §
269 jeho uzavření také v dalších
případech stanovených právními
předpisy. Předpokládá se, že
mezi občany bude možno sjednat pracovní poměr
nebo některou z dohod o pracích konaných
mimo pracovní poměr k pomoci občanům,
kteří poskytují služby na základě
povolení příslušného orgánu
státní správy, jakož i v dalších
případech stanovených obecně závaznými
právními předpisy. Současně
se navrhuje zmocnit vládu ČSSR ke stanovení
potřebných odchylek od zákoníku práce.
Výhody, které dosud přísluší
osamělým pracovníkům pečujícím
o dítě, uvedené v § 270 se navrhuje
rozšířit o další výhody
příslušející osamělým
ženám pečujícím o děti,
uvedené v § 154 odst. 3, § 155 a 156 odst. 2.
Současně se výhody uvedené v §
53 odst. 3, § 15 odst. 3 a § 156 odst. 2 navrhuje vztáhnout
také na pracovníka, který prokáže,
že převážně sám dlouhodobě
soustavně pečuje o převážně
nebo úplně bezmocného občana. Tím
se zabezpečuje v nezbytně nutné míře
vyšší stupeň právní jistoty
v pracovněprávních vztazích pracovníkům,
u nichž to je plně odůvodněno jejich
obtížnými rodinnými a sociálními
podmínkami.
V novém ustanovení § 270a a 270b se v souladu
s postavením federálního ministerstva práce
a sociálních věcí a ministerstev zdravotnictví
a sociálních věcí a ministerstev financí,
cen a mezd republik v procesu řízení národního
hospodářství navrhuje stanovit jejich kontrolní
oprávnění s tím, že půjde
zásadně o provádění kontroly
na základě jejich plánů kontrolní
činnosti. Oprávnění nezbytná
k provádění kontroly se navrhuje stanovit
obdobně jako u kontroly prováděné
jinými orgány, včetně ukládání
pokut organizacím za porušování příslušných
právních předpisů.
Oprávněný požadavek na zjednodušení
výpočtu průměrného výdělku
bude vyžadovat při budoucí úpravě
změny koncepce jeho zjišťování.
Z tohoto důvodu se navrhuje vypustit ze zákoníku
práce a prováděcího nařízení
vlády základní úpravu zjišťování
průměrného výdělku a úpravou
zmocnění vytvořit předpoklad pro provedení
obecné právní úpravy v jednom právním
předpisu, jímž bude vyhláška federálního
ministerstva práce a sociálních věcí.
Výslovným vymezením pojmu průměrného
výdělku pro pracovněprávní
účely se sleduje odstranění některých
nejasností při jeho používání
zejména při odpovědnosti za škodu.