189. § 269 zní:
(1) Mezi občany může být sjednán
pracovní poměr k poskytování služeb
pro osobní potřebu. Tento pracovní poměr
se řídí ustanoveními tohoto zákoníku
s těmito odchylkami:
a) sjednaný druh práce nebo místo výkonu
práce lze měnit jen dohodou,
b) výpovědí lze pracovní poměr
rozvázat z jakéhokoliv důvodu, popřípadě
bez uvedení důvodu, přičemž neplatí
zákaz výpovědi; výpovědní
doba činí vždy jeden měsíc,
c) za porušení pracovní kázně
nelze ukládat kárná opatření;
poruší-li kterýkoliv účastník
pracovního poměru zvlášť hrubým
způsobem povinnosti z něho vyplývající
a na druhém účastníku nelze spravedlivě
požadovat, aby pokračoval v pracovním poměru,
může tento účastník zrušit
pracovní poměr okamžitě,
d) pro náhradu škody zaviněné pracovníkem
z nedbalosti při plnění pracovních
úkolů nebo v přímé souvislosti
s ním neplatí omezení do výše
trojnásobku jeho průměrného měsíčního
výdělku; soud však může i v těchto
případech z důvodů hodných
zvláštního zřetele snížit
povinnost k náhradě škody až do výše
průměrného měsíčního
výdělku pracovníka,
e) občan, který sjednal pracovní poměr
s jiným občanem, odpovídá tomuto pracovníku
za škodu, kterou utrpěl při plnění
pracovních úkolů nebo v přímé
souvislosti s ním, pokud neprokáže, že
škodu nezavinil; odpovědnost občana se poměrně
omezí, prokáže-li, že škodu zavinil
také poškozený pracovník,
f) spory z těchto pracovních poměrů
rozhodují jen soudy,
g) na tyto pracovní poměry se nevztahují
ustanovení, která ukládají organizaci
povinnost projednat s příslušnými odborovými
orgány opatření týkající
se pracovních poměrů nebo vyžádat
si k nim jejich předchozí souhlas.
(2) Mezi občany lze sjednat pracovní poměr
nebo některou z dohod o pracích konaných
mimo pracovní poměr k pomoci občanům,
kteří poskytují služby na základě
povolení vydaného podle právních předpisů
příslušným orgánem státní
správy [Nařízení vlády ČSR
č. 1/1988 Sb., o prodeji zboží a poskytování
služeb občany na základě povalení
národního výboru.
Nařízení vlády SSR č. 2/1988
Sb., o prodeji zboží a poskytování služeb
občany na základě povolení národního
výboru.] a v dalších
případech stanovených právními
předpisy. Tyto pracovněprávní vztahy
se řídí ustanoveními tohoto zákoníku;
vláda Československé socialistické
republiky může v dohodě s Ústřední
radou odborů startovat nařízením potřebné
odchylky. Do doby vydání nařízení
vlády Československé socialistické
republiky lze mezi občany k výkonu prací
podle tohoto odstavce sjednat pouze pracovní poměr;
přitom platí odchylky uvedené v odstavci
1."
190. Dosavadní text § 270 se označuje jako
odstavec 1 a doplňuje se novými odstavci 2 a 3,
které zní:
"(2) Ustanovení § 154 odst. 3, § 155 a §
156 odst. 2 se vztahují také na osamělé
pracovníky trvale pečující o dítě.
(3) Ustanovení § 53 odst. 3, § 154 odst. 3 a
§ 156 odst. 2 se vztahují také na pracovníka,
který prokáže, že převážně
sám dlouhodobě soustavně pečuje o
převážně nebo úplně bezmocného
občana."
191. Nad § 270a se vkládá nový nadpis,
který zní:
192. 270a zní:
(1) Federální ministerstvo práce s sociálních
věcí je oprávněno provádět
na základě plánu kontrolní činnosti
kontrolu dodržování pracovněprávních
předpisů v orgánech a organizacích
patřících do působnosti federace.
Příslušná ministerstva zdravotnictví
a sociálních věcí republik jsou oprávněna
provádět kontrolní činnost podle předchozí
věty v orgánech, organizacích a organizačních
jednotkách na území republiky s výjimkou
kontroly dodržováni mzdových předpisů;
příslušná ministerstva financí,
cen a mezd republik jsou oprávněna provádět
kontrolu dodržování mzdových předpisů
v orgánech, organizacích a organizačních
jednotkách na území republiky. Kontrolu dodržování
předpisů o bezpečnosti a ochraně zdraví
při práci provádějí výlučně
orgány státního odborného dozoru nad
bezpečností práce a technických zařízení.
(2) Pracovnici pověření provedením
kontroly jsou oprávněni vstupovat do objektů
a zařízení orgánů a organizací,
požadovat od příslušných pracovníků
předložení potřebných dokladů,
podání úplných zpráv, informací
a vysvětlení ve lhůtách k tomu určených
jejich účast při projednávání
výsledků kontroly a další součinnost
potřebnou k vytváření vhodných
podmínek k nerušenému a rychlému provede
ní kontroly.
(3) Zjistí-li porušení pracovněprávních
předpisů jsou pracovníci povření
provedením kontroly oprávněni vyžadovat
na pracovnících orgánů a organizací
odstranění zjištěných nedostatků
a podání zprávy o přijatých
opatřeních ve lhůtě k tomu určené,
popřípadě požádat o zjednání
nápravy nadřízený orgán.
(4) Pracovníkům organizace, kteří
v určené lhůtě nesplní povinnost,
která jim je uložena podle odstavců 2 a 3,
může pracovník pověřený
provedením kontroly uložit pořádkovou
pokutu až do částky 1000 Kčs, a to i
opětovně, nebyla-li uložená povinnost
splněna ani v nově určené lhůtě.
Pořádkovou pokutu lze uložit ve lhůtě
jednoho roku ode dne, kdy k nesplnění povinnosti
došlo.
(5) V zařízeních ozbrojených sil a
ozbrojených sborů v působnosti federálního
ministerstva národní obrany, federálního
ministerstva vnitra, ministerstev vnitra a životního
prostředí a ministerstev spravedlnosti republik
a v orgánech společenských organizací,
lze kontrolu podle odstavce 1 provádět jen se souhlasem
příslušných ústředních
orgánů.
(6) Kontrolní činností podle odstavce 1 nejsou
dotčeny povinnosti orgánů podle § 26
odst. 2 ani kontrolní oprávnění jiných
orgánů podle zvláštních předpisů."
193. Za § 170a se vkládá nový §
270b, který zní:
(1) Národní výbor je oprávněn
uložit organizaci a zaviněné porušení
povinností vyplývajících z pracovněprávních
předpisů a právních předpisů
o rozmísťování pracovních sil
pokutu až do částky 100 000 Kčs a při
opětovném porušení povinnosti, za jejichž
nedodržení byla již pokuta uložena, pokutu
až do částky 500 000 Kčs. Pokutu lze
uložit ve lhůtě jednoho roku ode dne, kdy se
národní výbor dověděl o porušení
těchto povinností, nejpozději však do
tří let ode dne, kdy je organizace porušila.
Za stejných podmínek jsou oprávněny
uložit pokutu za porušení pracovněprávních
předpisů na základě svých kontrolních
zjištění také ústřední
orgány uvedené v § 270a odst. 1.
(2) Pokutu nelze uložit, byla-li organizaci za totéž
porušení pracovněprávních předpisů
nebo právních předpisů o rozmísťování
pracovních sil uložena již pokuta nebo jiná
majetková sankce jiným orgánem podle zvláštních
předpisů.
(3) Při ukládání pokut se postupuje
podle obecných předpisů o správním
řízení. Pokuty plynou do příslušného
státního rozpočtu. Totéž platí
o ukládání pořádkových
pokut (§ 270a odst. 4)."
194. § 272 zní:
(1) Právními, pracovněprávními,
zvláštními a mzdovými předpisy
uvedenými v tomto zákoníku se rozumějí
obecně závazné právní předpisy.
(2) Pokud jde o vydávání pracovněprávních
předpisů, rozumějí se ústředními
orgány uvedenými v tomto zákoníku
ústřední orgány státní
správy.
(3) Za ostatní federální ústřední
orgány a organizace vydává pracovněprávní
předpisy federální ministerstvo práce
a sociálních věcí. Za ostatní
ústřední orgány republik a organizace
vydává pracovněprávní předpisy
příslušné ministerstvo zdravotnictví
a sociálních věcí republiky s výjimkou
pracovněprávních předpisů uvedených
v § 123 odst. 1 písm. a) až f); tyto předpisy
vydává příslušné ministerstvo
financí, cen a mezd republiky. Při vydávání
pracovněprávních předpisů uvedených
v § 123 odst. 1 postupují ministerstva zdravotnictví
a sociálních věcí a ministerstva financí,
cen a mezd republik podle odstavce 2 téhož ustanovení.
Pracovněprávní předpisy týkající
se členů výrobních družstev vydávají
ústřední orgány státní
správy uvedené v tomto odstavci též
v dohodě s příslušným svazem
družstev.
(4) Tam, kde podle příslušných ustanovení
tohoto zákoníku ústřední orgán
státní správy vydávají pracovněprávní
předpisy podle zásad schválených vládou
Československé socialistické republiky po
projednání s Ústřední radou
odborů, je třeba projednat tyto zásady též
se Svazem družstevních rolníků, pokud
se pracovněprávní předpisy podle nich
vydané týkají také pracovněprávních
vztahů pracovníků jednotlivých zemědělských
družstev nebo pracovních vztahů členů
těchto družstev.
(5) Nejde-li o vydávání právních
předpisů, vykonávají působnost
orgánů nadřízených organizacím
podle tohoto zákoníku u bytových, spotřebních
a výrobních družstev příslušné
svazy družstev a u organizací zřízených
společenskými organizacemi příslušně
ústřední orgány společenských
organizací."
195. § 273 zní:
(1) Právní a ostatní předpisy k zajištění
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci
jsou předpisy na ochranu života a zdraví, předpisy
hygienické a protiepidemické, technické normy,
dopravní předpisy, předpisy o požární
ochraně a předpisy o zacházení s hořlavinami,
výbušninami, zbraněmi, radioaktivními
látkami, jedy a jinými látkami škodlivými
zdraví, pokud upravují otázky týkající
se ochrany života a zdraví.
(2) Za předpisy k zajištění bezpečnosti
a ochrany zdraví při práci se považují
i pravidla o bezpečnosti a ochraně zdraví
při práci vydaná ústředními
orgány nebo organizacemi v dohodě s příslušným
orgánem státního odborného dozoru
nad bezpečností práce a technických
zařízení a příslušného
odborového orgánu.
(3) Pokyny k zajištění bezpečnosti a
ochrany zdraví při práci jsou konkrétní
pokyny dané pracovníku jeho nadřízenými."
196. § 275 včetně nadpisu zní:
(1) Federální ministerstvo práce a sociálních
věcí po projednání s federálním
ministerstvem financí
a) podle zásad schválených vládou
Československé socialistické republiky po
projednání s Ústřední radou
odborů stanoví vyhláškou zjišťování
a používání průměrného
výdělku,
b) může v odůvodněných případech
stanovit vyhláškou odchylky od obecně platné
úpravy pro některé skupiny pracovníků,
zejména v souvislosti se změnami v odměňování
nebo úpravami pracovní doby.
2) Průměrným výdělkem pracovníka
pro pracovněprávní účely se
rozumí průměrný hrubý výdělek,
pokud pracovněprávní předpisy nestanoví
jinak."
1. Ustanoveními tohoto zákona se řídí
také pracovní poměry vzniklé a dohody
o pracích konaných mimo pracovní poměr
uzavřené před 1. lednem 1989, pokud není
dále stanoveno jinak; jejich vznik, jakož i nároky
z nich vzniklé a právní úkony učiněné
před 1. lednem 1989 se však posuzují podle
dosavadních předpisů.
2. Podle dosavadních předpisů se posuzuje
skončení pracovních poměrů
na dobu určitou sjednaných s pracovníkem
do 1. prosince 1988 pouze tehdy, jestliže byly sjednány
v souvislosti s přidělením podnikového
nebo služebního bytu, bytu vystavěného
v podnikové bytové výstavbě z vlastních
volných prostředků podniku a bytu přiděleného
ve státním zájmu.
3. Za vedoucí pracovníky ve funkcích, do
nichž jsou jmenováni orgánem nadřízeným
organizaci nebo vedoucím organizace (§ 27 odst. 4),
se od 1. ledna 1989 považují také vedoucí
pracovníci, kteří k tomuto dni podle dosavadních
předpisů vykonávají tyto funkce na
základě pracovní smlouvy.
4. Podle dosavadních předpisů se postupuje
při ukládání kárných
opatření za porušení pracovní
kázně, k němuž došlo před
1. lednem 1989.
5. Lhůty uvedené v § 261 odst. 1, které
počaly běžet před lednem 1989 a neskončily
před tímto dnem, se prodlužují podle
ustanovení tohoto zákona. Lhůty uvedené
v § 261 odst. 4, které počaly běžet
před 1. lednem 1989 a neskončily před tímto
dnem, se řídí dosavadními předpisy.
6. Částky omezující podle dosavadních
předpisů způsob výpočtu a poskytování
náhrady za ztrátu na výdělku a náhrady
nákladů na výživu pozůstalých
se pro náhrady příslušející
pracovníkům, kteří před 1.
lednem 1989 nedovršili (nebo by nedovršili) věk
65 let za dobu od 1. ledna 1989 zvyšují na částku
3000 Kčs a u pracovníků, jejichž průměrný
výdělek před vznikem škody na zdraví
byl vyšší než 3000 Kčs, se tato částka
zvyšuje o 75% rozdílu mezi tímto výdělkem
s částkou 3000 Kčs; na žádost
postiženého nebo pozůstalých se případná
úprava náhrady provede i tam, kde o uvedených
náhradách bylo již před 1. lednem 1989
pravomocně rozhodnuto nebo jejich výše byla
dohodnuta. Pracovníkům, kteří dovrší
věk 65 let po 31. prosinci 1988, přísluší
náhrada za ztrátu na výdělku po skončení
pracovní neschopnosti nejdéle do konce kalendářního
měsíce, ve kterém dovršili tento věk;
totéž platí i pro náhradu nákladů
na výživu pozůstalých (§ 199) po
pracovníku zemřelém po 31. prosinci 1988.
Nároky pracovníků uvedené v tomto
bodě, kteří před 1. lednem 1989 dovršili
věk 65 let, se řídí dosavadními
předpisy; totéž platí pro náhradu
nákladů na výživu pozůstalých
(§ 199) po zemřelém pracovníku, který
by dovršil věku 65 let před tímto dnem.
7. Podle dosavadních předpisů se posuzuje
náhrada za ztrátu na důchodu pracovníků,
jimž byl přiznán starobní důchod
před 1. lednem 1989 a jejich nárok na náhradu
za ztrátu na výdělku po skončení
pracovní neschopnosti částečně
nebo úplně zanikl po 31. prosinci 1988.
8. Pracovní spory o náhradu škody způsobené
organizaci, jestliže za ni vedle pracovníka odpovídá
také další občan podle jiných
než pracovněprávních předpisů,
o nichž bylo zahájeno řízení
před 1. lednem 1989 u rozhodčí komise, se
řídí dosavadními předpisy.
9. Až do vydání nařízení
vlády Československé socialistické
republiky podle § 20 odst. 7 se postupuje podle dosavadních
Zásad vlády Československé socialistické
republiky a Ústřední rady odborů;
o uzavírání, obsah a kontrolu kolektivních
smluv. [Uveřejněny
ve Sbírce zákonů pod č.119/1985.]
10. Až do vydání vyhlášky federálního
ministerstva financí a předsedy Státní
banky československé podle § 119 odst. 1 se
postupuje podle usnesení vlády č.509/1965
o výplatních termínech.
11. Nárok na další mateřskou dovolenou
až do tří let věku dítěte
přísluší i pracovnici, jejíž
dítě se narodilo před 1. lednem 1989.
Občanský zákoník č.40/1964
Sb., ve znění pozdějších předpisů
(úplné znění č. 70/1983 Sb.)
se mění a doplňuje takto:
1. § 447a zní:
Náhrada za ztrátu na důchodu náleží
v částce rovnající se rozdílu
mezi.výší důchodu, na který poškozenému
vznikl nárok, a výší důchodu,
na který by mu vznikl nárok, jestliže by do
průměrného měsíčního
výdělku, z něhož byl vyměřen
důchod, byla zahrnuta náhrada za ztrátu na
výdělku po skončení pracovní
neschopnosti, kterou občan pobíral v období
rozhodném pro vyměření důchodu."
2. Za § 507b se vkládá nový § 507c,
který včetně nadpisu zní:
Nárok na náhradu za ztrátu na důchodu,
který vznikl před 1. lednem 1989, se posuzuje podle
dosavadních předpisů."
Zrušují se:
1. § 66, 68 a 69 zákona č.29/1984 Sb., o soustavě
základních a středních škol (školský
zákon),
2. část druhá vyhlášky ministerstev
zdravotnictví a zahraničních věcí
č. 75/1967 Sb., o dodatkové dovolené pracovníků,
kteří konají práce zdraví škodlivé
nebo zvlášť obtížné, a o náhradě
za ztrátu na výdělku po skončení
pracovní neschopnosti u některých nemocí
z povolání,
3. bod 12 odst. 1 část věty za středníkem
vyhlášky ministerstva práce a sociálních
věcí č. 63/1968 Sb., o zásadách
pro zkracování týdenní pracovní
doby a pro zavádění provozních a pracovních
režimů s pětidenním pracovním
týdnem, která zní: "z vážných
provozních technických nebo dopravních důvodů,
nebo kde to bude vyžadovat obecný zájem, popřípadě",
4. vyhláška federálního ministerstva
práce a sociálních věcí č.
38/1976 Sb., o poskytování dovolené na zotavenou
některým pracovníkům v souvislosti
s jejich pobytem v cizině,
5. § 1 odst. 2 a § 17 vyhlášky ministerstva
školství č. 140/1968 Sb., o pracovních
úlevách a hospodářském zabezpečení
studujících při zaměstnání.
Předsednictvo Federálního shromáždění
se zmocňuje, aby ve Sbírce zákonů
vyhlásilo úplné znění zákoníku
práce, jak vyplývá z pozdějších
předpisů.