Projednávání návrhů zákonů

74. Návrhy zákonů Federálního shromáždění mohou podávat poslanci Federálního shromáždění, výbory obou sněmoven, prezident Československé socialistické republiky, vláda ČSSR, Česká národní rada a Slovenská národní rada.

75. Navrhovatel předloží předsedovi Federálního shromáždění ještě předtím, než podá návrh zákona, zásady připravovaného zákona.

76. Zásady zákona mají tvořit spolehlivý a úplný podklad připravované právní úpravy, na jehož základě mohou výbory sněmoven Federálního shromáždění posoudit, zda určitá věc musí být upravována, nebo zda dosavadní právní úprava musí být nezbytně změněna, popřípadě doplněna, v kterých směrech a v jakém rozsahu.

Zásady zákona se zaměřují na hlavní principy nové právní úpravy, zpracovávají se stručně tak, aby podávaly informaci jen o zásadních politických, ekonomických a právních problémech, které je třeba při přípravě zákona vyřešit.

Zásady zákona mají být zpracovány přehledně tak, aby z nich bylo zřejmé, co má být obsahem zákona. Součástí zásad zákona je politický a ekonomický rozbor, který má zejména zhodnotit platný právní stav a odůvodnit nutnost nové právní úpravy jako celku a její základní rysy.

77. Navrhovatel může požádat, aby bylo od projednávání zásad zákona upuštěno, jde-li o úpravu jednoduchou anebo vyžaduje-li to její naléhavost. O žádosti rozhodne předseda Federálního shromáždění po projednání s předsedy obou sněmoven.

78. Návrh zákona obsahuje znění zákona a důvodovou zprávu. Ta m obsahovat věcný a právní rozbor dané otázky, zejména význam navrhovaného řešení pro celkový společenský rozvoj, rozbor otázek spojených s prováděním zákona, zejména pak hospodářské a rozpočtové důsledky, nároky na pracovní síly, administrativní náročnost apod. Má-li být k navrženému zákonu vydán prováděcí předpis, může si výbor sněmovny vyžádat od vlády ČSSR návrh takového předpisu.

Návrh zákona předloží navrhovatel předsedovi Federálního shromáždění.

79. Předseda Federálního shromáždění postoupí zásady zákona a návrh zákona předsednictvům sněmoven. Zároveň je zašle vládě ČSSR a České národní radě a Slovenské národní radě, pokud nejsou navrhovateli, aby mohly podle svého uvážení sdělit stanoviska.

80. Předsednictvo sněmovny anebo z jeho pověření předseda sněmovny přikáže projednání zásad a návrhů zákona výboru nebo více výborům, jejichž náplně činnosti se daná otázka nejvíce dotýká. Zároveň zabezpečí rozeslání zásad a návrhu zákona všem poslancům spolu se sdělením, kterým výborům byla věc přikázána.

81. Zaujala-li vláda ČSSR, Česká národní rada, Slovenská národní rada nebo jejich orgány stanovisko k zásadám nebo k návrhu zákona, zašle je předsedovi Federálního shromáždění, který je postoupí předsednictvům sněmoven. Předsednictvo sněmovny nebo z jeho pověření předseda sněmovny je sdělí členům výborů, jimž byli zásady nebo návrh zákona přikázány.

82. Zásady zákona a návrh zákona odůvodní při jednání výborů sněmoven člen vlády, kterého tím pověřila vláda ČSSR, poslanec České národní rady, poslanec Slovenské národní rady, kterého tím pověřilo předsednictvo České národní rady, Slovenské národní rady, popřípadě výborem pověřený nebo navrhující poslanec. Při projednávání návrhu zákona informuje navrhovatel výbor, jak bylo využito připomínek vznesených výborem při projednávání zásad zákona.

83. Výbor může, se souhlasem předsednictva sněmovny, určit některého ze svých členů, aby sledoval přípravné práce na návrhu právní úpravy pojaté do programu legislativních prací vlády ČSSR, a to ještě před tím, než vláda předložila zásady zákona, popřípadě návrh zákona.

84. Výbor sněmovny zvolí k projednávané věci ze svých členů zpravodaje. Projednává-li návrh více výborů, mohou se usnést na společném zpravodaji. Zpravodaj informuje výbor stanoviscích ostatních výborů, vlády a národních rad (jejich orgánů), jakož i o stanoviscích a pozměňovacích návrzích poslanců Federálního shromáždění podaných písemně. Výbor si může k projednávané věci vyžádat informace a vyjádření státních orgánů, vědeckých institucí, společenských organizací, státních a družstevních organizací i posudky jednotlivých odborníků. Zpravodaj může svolat po poradě s předsedou výboru poradu těchto odborníků.

85. Po projednání zásad zákona usnese se výbor na stanovisku. Ze stanoviska má jasně vyplývat, zda výbor se zásadami zákona souhlasí, popřípadě, ve kterých otázkách doporučuje provést změny nebo doplňky. Stanovisko výboru k zásadám zákona zašle výbor sněmovny výboru ústavně právnímu sněmovny, který je zašle navrhovateli.

86. Po projednání návrhu zákona schválí výbor zprávu o projednání věci pro schůzi sněmovny. Zpráva obsahuje zejména návrh sněmovně, zda má zákon schválit. Pokud zpráva obsahuje změny nebo doplňky k návrhu zákona, musí být přesně formulovány. Zprávu výborů podá ve schůzi sněmovny zpravodaj. Písemná zpráva výborů k návrhu zákona se zašle všem poslancům obou sněmoven.

87. Návrh zákona může být projednán ve sněmovně nejdříve po uplynutí 60 dnů od doby, kdy byl návrh poslancům rozeslán. Předsednictvo sněmovny může však, a to zpravidla spolu s předložením návrhu pořadu schůze sněmovny, sněmovně navrhnout, aby návrh zákona projednala před uplynutím této doby, vyžaduje-li to povaha věci.

88. Zákony Federálního shromáždění vyhlásí předsednictvo Federálního shromáždění do 14 dnů po jejich schválení. Jako den schválení označí den, kdy se druhá sněmovna usnese o zákoně přijatém první sněmovnou. Neusnese-li se druhá sněmovna o návrhu přijatém první sněmovnou do tří měsíců, vyhlásí předsednictvo Federálního shromáždění zákon po uplynutí této doby a jako den schválení zákona označí den, kdy uplynula doba tří měsíců.

Takto nelze vyhlásit ústavní zákon, ani zákon, pro jehož schválení platí zákaz majorizace, neusnesla-li se na něm Sněmovna národů.

89. Předsednictvo Federálního shromáždění předkládá sněmovnám hodnocení a výsledky širších i všelidových diskusí.

90. V době, kdy Federální shromáždění nezasedá, může předsednictvo Federálního shromáždění přijímat zákonná opatření. Předseda Federálního shromáždění může po projednání s předsedy sněmoven přikázat výborům sněmoven návrh zákonného opatření k projednání, o němž platí obdobně ustanovení o jednání o návrzích zákonů. Předsedové výborů sněmoven předloží zprávu o projednání věci ve výboru bezodkladně předsedovi Federálního shromáždění a předsednictvu sněmovny.

Projednávání programového prohlášení vlády ČSSR a návrhu na vyslovení důvěry.

91. Vláda ČSSR je povinna po svém jmenování předstoupit před Federální shromáždění na jeho nejbližší schůzi, předložit mu svůj program a požádat je o vyslovení důvěry.

92. Programové prohlášení vlády ČSSR a návrh na vyslovení důvěry vládě ČSSR schvalují sněmovny.

93. Vláda ČSSR může podat návrh na vyslovení důvěry kdykoli. Návrh na vyslovení nedůvěry vládě ČSSR může podat alespoň jedna třetina poslanců kterékoliv sněmovny.

K vyslovení nedůvěry vládě ČSSR je třeba souhlasu nadpoloviční většiny přítomných poslanců Sněmovny lidu anebo souhlasu nadpoloviční většiny všech poslanců Sněmovny národů zvolených v České socialistické republice nebo souhlasu nadpoloviční většiny všech poslanců Sněmovny národů zvolených v Slovenské socialistické republice. Ve Sněmovně národů se hlasuje podle jmen.

Toto ustanovení platí i pro návrh na vyslovení nedůvěry jednotlivému členovi vlády Československé socialistické republiky.

Projednávání střednědobého státního plánu rozvoje národního hospodářství a státního rozpočtu federace

94. Návrh zákona o střednědobém státním plánu rozvoje národního hospodářství ČSSR (plán hospodářského a sociálního rozvoje) a návrh zákona o státním rozpočtu předkládá Federálnímu shromáždění vláda Československé socialistické republiky. Návrhy předloží ve lhůtách, které stanoví předsednictvo Federálního shromáždění nebo na základě jeho zmocnění předseda Federálního shromáždění.

95. Předseda Federálního shromáždění postoupí předložené návrhy předsednictvům sněmoven, která, nezmocní-li tím předsedu sněmovny, přikáží návrh k projednání výborům. Předseda Federálního shromáždění zašle návrhy České národní radě a Slovenské národní radě, aby mohly podle svého uvážení sdělit stanovisko.

96. Federální shromáždění projednává předložené návrhy ve schůzích sněmoven, neusnesou-li se sněmovny o projednání ve společné schůzi. Návrhy se projednávají na základě odůvodnění předneseného pověřeným členem vlády ČSSR, vystoupení posla v rozpravě, stanovisek zaslaných Českou národní radou a Slovenskou národní radou a souhrnného stanoviska pověřeného v boru Sněmovny lidu a Sněmovny národů.

Projednávání dalších otázek vnitřní politik

97. Federální shromáždění projednává ve schůzích sněmoven, neusnesou-li se sněmovny o projednání ve společné schůzi, další zásadní otázky vnitřní politiky. Činí tak na návrh vlády ČSSR, anebo tehdy, jestliže se na tom sněmovny usnesou. Předložené návrhy postoupí předseda Federálního shromáždění předsednictvům sněmoven a zašle je k informaci České národní radě a Slovenské národní radě a může požádat národní rady, aby podle svého uvážení sdělily k nim stanovisko. Předsednictva sněmoven, nezmocní-li předsedu sněmovny, přikáží návrhy k projednání výborům a mohou určit výbor, který připraví souhrnné stanovisko pro sněmovnu. Projednávají-li sněmovny zásadní otázky vnitřní politiky z vlastní iniciativy, určí předsednictvo sněmovny, který výbor zpracuje úvodní vystoupení k rozprav K návrhům přijímají sněmovny usnesení.

98. Návrh na volbu soudců Nejvyššího soudu ČSSR, předsedy, místo předsedů a náměstků předsedy Nejvyššího soudu ČSSR a soudců z povolání vojenských soudů předkládá Federálnímu shromáždění příslušný orgán Národní fronty ČSSR. O návrzích na odvolání a žádostech o zproštění funkce soudce Nejvyššího soud ČSSR a soudce z povolání vojenských soudů platí příslušná ustanovení zákona č. 36/1964 Sb., o organizaci soudů a volbách soudců a ve znění dalších zákonů.

Projednávání zahraničně politických otázek

99. Federální shromáždění jedná o zásadních otázkách zahraniční politiky, projednává mezinárodní smlouvy, k nimž je třeba před ratifikací souhlasu Federálního shromáždění. Předsednictvo Federálního shromáždění předkládá Federálnímu shromáždění zprávy o zahraničních stycích Federálního shromáždění a o výměně zkušeností s parlamenty jiných zemí. Federální shromáždění jedná i o jiných zprávách a návrzích.

100. Předseda Federálního shromáždění postoupí předložené návrhy předsednictvům sněmoven. Předsednictva sněmoven nebo z jejich zmocnění předseda sněmovny přikáží předložené návrhy k projednání příslušným výborům. Předseda Federálního shromáždění zašle mezinárodní smlouvy České národní radě a Slovenské národní radě. Nesouhlasí-li národní rada se smlouvou, k jejímuž provedení je třeba zákona národní rady, nelze návrh projednat.

Kontrolní činnost Federálního shromáždění

101. Federální shromáždění uplatňuje svou kontrolní pravomoc, zejména tím, že kontroluje:

- jak jsou prováděny Ústava ČSSR, ústavní a jiné zákony, jakož i usnesení Federálního shromáždění,

- plnění střednědobého státního plánu rozvoje národního hospodářství, státního rozpočtu federace a schvaluje státní závěrečný účet,

- činnost vlády ČSSR a jejich členů i činnost federálních ústředních orgánů,

- ústavnost a zákonnost nařízení nebo usnesení vlády ČSSR nebo obecně závazných právních předpisů federálních ministerstev a jiných federálních ústředních orgánů státní správy.

102. Federální shromáždění projednává zprávy vlády ČSSR o plnění jejího programového prohlášení. Dále projednává zprávy členů vlády ČSSR o jejich činnosti a zprávy Výboru lidové kontroly ČSSR o činnosti soustavy orgánů lidové kontroly a o jeho poznatcích.

103. Federální shromáždění projednává zprávy Nejvyššího soudu ČSSR a generálního prokurátora ČSSR o stavu socialistické zákonnosti. Předseda Federálního shromáždění zašle zprávy České národní radě a Slovenské národní radě. Ke zprávám sněmovny přijímají usnesení.

104. Sněmovny Federálního shromáždění, jejich výbory a předsednictvo Federálního shromáždění projednávají informace a díl čí.zprávy předsedy Nejvyššího soudu ČSSR, generálního prokurátora ČSSR a hlavního arbitra ČSSR, které si vyžádaly.

105. Sněmovna lidu a Sněmovna národů, jakož i poslanec nebo skupina poslanců mají právo interpelovat vládu ČSSR nebo její členy ve věcech jejich působnosti.

Interpelace se podává písemně předsednictvu sněmovny, které o ni informuje předsednictvo Federálního shromáždění. Předseda Federálního shromáždění zašle, popřípadě sdělí obsah interpelace předsedovi vlády ČSSR a též interpelovanému členu vlády ČSSR.

Předsednictvo sněmovny seznámí s interpelací všechny poslance sněmovny. Interpelovaný je povinen odpovědět do 30 dnů písemně interpelujícímu, anebo ústně na schůzi sněmovny. Interpelující se vyjádří, zda odpověď považuje za uspokojivou. O odpovědi na interpelaci se může konat rozprava. Sněmovna zaujímá k odpovědím na interpelaci stanovisko usnesením.

Poslanec může na schůzi sněmovny interpelovat též přítomného člena vlády ČSSR ústně. O ústní interpelaci platí přiměřeně ustanovení o interpelaci písemné.

106. Poslanec má právo klást otázky vládě ČSSR a jejím členům ve věcech jejích působnosti. Otázky se kladou ústně na schůzích sněmovny. Poslanec má též právo klást otázky členům vlády ČSSR a vedoucím federálních ústředních státních orgánů na schůzích výborů. Dotazovaný odpoví zpravidla na téže schůzi sněmovny nebo výboru. Nemůže-li odpovědět ihned, odpoví poslanci písemně do 30 dnů.

Tazatel se na téže nebo nejbližší schůzi sněmovny nebo výboru vyjádří, zda považuje odpověď za uspokojivou.

107. Podněty a připomínky poslanců přednesené ve schůzích sněmoven, pokud nebyly během jednání vysvětleny, zašle předsednictvo sněmovny vládě ČSSR a požádá o sdělení, jaká opatření byla na jejich základě přijata. S těmito opatřeními budou poslanci seznámeni ve schůzích sněmoven. Podněty a připomínky poslanců přednesené ve schůzích výborů zašlou předsedové výborů příslušnému vedoucímu federálního ústředního státního orgánu a sledují jejich vyřízení.

Spolupráce sněmoven a jejich orgánů a dohodovací řízení

108. Předsednictvo Federálního shromáždění, předsednictva obou sněmoven i jejich výbory spolupracují při přípravě usnesení Federálního shromáždění a usilují o sjednocování usnesení obou sněmoven. Za tímto účelem se odpovídající výbory obou sněmoven informují o svých schůzích, přijatých závěrech, vysílají na schůze odpovídajícího výboru své zástupce k vysvětlení přijatých stanovisek. Předsednictvo sněmovny informuje předsednictvo druhé sněmovny i předsednictvo Federálního shromáždění o každém usnesení sněmovny.

109. Nedojde-li k shodnému usnesení obou sněmoven, může se každá sněmovna usnést, a to i na návrh předsednictva Federálního shromáždění, na novém projednání věci, nebo může uložit výborům, aby věc znovu projednaly a předložily návrhy, anebo se může usnést na dohodovacím řízení.

Nedojde-li ke shodnému usnesení obou sněmoven o státním rozpočtu federace, je dohodovací řízení povinné.

110. Společný výbor pro dohodovací řízení se skládá z 10 zástupců každé sněmovny, nedohodnou-li se sněmovny na jiném počtu také v tomto případě je společný výbor složen ze stejného počtu poslanců Sněmovny lidu a Sněmovny národů.

111. První schůzi společného výboru pro dohodovací řízení svolává předseda Federálního shromáždění. Výbor si na této schůzi zvolí předsedu, který řídí další jednání výboru. O výsledcích jednání společného výboru podají pověření členové výboru zprávu oběma sněmovnám.

112. Nepřijmou-li obě sněmovny ani na doporučení společného výboru shodné usnesení, mohou se obě sněmovny usnést na konání společné schůze obou sněmoven a usilovat na ní o přijetí shodného usnesení. Konání společné schůze obou sněmoven může jim navrhnout i předsednictvo Federálního shromáždění.

113. Nevedlo-li dohodovací řízení ani jednání společné schůze obou sněmoven k jejich shodnému usnesení, informují o tom předsednictva sněmoven předsednictvo Federálního shromáždění.

Nevedlo-li dohodovací řízení ke shodnému usnesení obou sněmoven, podá o tom předsednictvo Federálního shromáždění zprávu prezidentu Československé socialistické republiky.

Spolupráce Federálního shromáždění s Českou národní radou a Slovenskou národní radou

114. Federální shromáždění, jeho sněmovny, předsednictvo Federálního shromáždění a orgány sněmoven uskutečňují svou činnost ve spolupráci s Českou národní radou a Slovenskou národní radou a jejich orgány.

115. Federální shromáždění informuje Českou národní radu a Slovenskou národní radu o návrzích předložených Federálnímu shromáždění a o svých usneseních i o usneseních sněmoven. Orgány Federálního shromáždění informují orgány České národní rady a Slovenské národní rady o tom, jakým způsobem bylo využito stanovisek, námětů a podnětů jejich orgánů v činnosti Federálního shromáždění.

116. Orgány Federálního shromáždění a jeho sněmoven mohou při uskutečňování činnosti Federálního shromáždění konat v dohodě s příslušnými orgány národních rad společné porady a společné poslanecké průzkumy.

Spolupráce Federálního shromáždění s orgány a organizacemi Národní fronty ČSSR

117. Federální shromáždění uskutečňuje svou činnost ve spolupráci s orgány Národní fronty ČSSR.

118. Federální shromáždění a ústřední výbor Národní fronty ČSSR se vzájemně informují o svých plánech, úkolech a usneseních.

119. Federální shromáždění projednává podněty k nové zákonné úpravě předložené ústředním výborem Národní fronty ČSSR a ústředními orgány organizací sdružených v Národní frontě a přijímá popřípadě opatření k jejich realizaci.

120. Federální shromáždění spolupracuje s orgány Národní fronty při vytváření podmínek pro činnost krajských sdružení poslanců a při realizaci práv a povinností poslanců ve volebních obvodech.

121. Předsednictvo Federálního shromáždění ve spolupráci s ústředním výborem Národní fronty ČSSR zabezpečuje seznamování veřejnosti s činností Federálního shromáždění, zejména se závažnými návrhy, které Federální shromáždění projednává, a to prostřednictvím tisku a ostatních hromadných sdělovacích prostředků.

122. Předsednictvo Federálního shromáždění spolupracuje s ústředním výborem Národní fronty ČSSR při, provádění všelidových a širších diskusí k návrhům významných zákonů a při seznamování s jejich výsledky.

Kancelář Federálního shromáždění

123. Kancelář Federálního shromáždění poskytuje všestrannou odbornou, organizační a technickou pomoc orgánům Federálního shromáždění a poslancům Federálního shromáždění.

124. Podrobnosti upraví organizační řád Kanceláře Federálního shromáždění.

125. Kancelář Federálního shromáždění řídí vedoucí Kanceláře Federálního shromáždění. Má právo účastnit se schůzí všech orgánů Federálního shromáždění a jeho sněmoven. Za činnost Kanceláře Federálního shromáždění odpovídá předsednictvu Federálního shromáždění; jeho činnost řídí předseda Federálního shromáždění.

Zpráva

k návrhu politickoprávních zásad zákonů o jednacích řádech a o poslancích nejvyšších zastupitelských sborů

Ze závěrů XVII. sjezdu KSČ vyplývá, že rozvíjení všech stránek socialistické demokracie je jednou z rozhodujících podmínek urychlení sociálního a ekonomického rozvoje společnosti. V tomto procesu zdokonalování společenských vztahů vzrůstá úloha celého politického systému. Prohlubuje se vedoucí úloha KSČ, zvyšuje se aktivita Národní fronty a organizací v ní sdružených, kvalitativně nové úkoly jsou kladeny na socialistický stát a jeho základ - zastupitelské sbory. Tyto procesy je třeba vyjádřit v politických a z nich vyplývajících i právních podmínkách jejich činnosti.

Na XVII. sjezdu KSČ byl oceněn podíl zákonodárných sborů při vytváření široké základny rozvoje socialistické demokracie. V politické zprávě ÚV KSČ XVII. sjezdu KSČ se uvádí, že Federální shromáždění, Česká národní rada a Slovenská národní rada prohloubily zákonodárnou činnost a přispěly k posílení právního základu společenského života. Zvýšila se rovněž úloha zastupitelských sborů v kontrole státní hospodářské a sociální politiky a posílila se autorita doporučení jejich výborů. Zkvalitnila se i práce poslanců. Současně závěry XVII. sjezdu KSČ zdůrazňují, že je žádoucí v jejich práci zkvalitňovat zákonodárnou činnost, dbát, aby se důsledně uplatňovala nejvyšší zásada naší ústavy, že všechna moc pochází z lidu, že náš právní řád musí účinně chránit socialistické zřízení, společenské vlastnictví a plně zaručovat právní jistoty občanů. Zákonodárné sbory musí více přispívat ke kontrole výkonných orgánů a k dodržování zákonů.

Tyto závěry XVII. sjezdu KSČ jsou pro zaměření další činnosti zákonodárných sborů určující a závazné. Proto orgány Federálního shromáždění, České národní rady a Slovenské národní rady kriticky zhodnotily svou práci a závěry sjezdu rozpracovaly do dokumentů o hlavních úkolech v novém období, které projednalo předsednictvo ÚV KSČ.

Z hodnocení činnosti vyplynulo, že v zájmu dalšího urychlení sociálního a ekonomického rozvoje a socialistické demokracie je třeba, aby zastupitelské sbory zvyšovaly vlastní iniciativu, prohloubily koncepčnost a plánovitost v zákonodárné činnosti, do normotvorného procesu více zapojovaly národní výbory, pracovní kolektivy a širší i odbornou veřejnost. Bude třeba zvýšit náročnost na sledování toho, jak výkonné orgány státní správy realizují v praxi zákony, usnesení a doporučení zákonodárných orgánů. Dále se ukázalo, že je nezbytné nejen odstranit nedostatky a zbavit se formálnosti v práci, ale lépe využívat pozitivní zkušenosti. V zájmu rozvoje socialistické demokracie a prohloubení pracovního charakteru zákonodárných sborů spolu s prohloubením vedoucí úlohy strany a zlepšováním řídící činnosti volených orgánů a funkcionářů zákonodárných sborů provést i odpovídající úpravy v jednacích řádech.

Zákony o jednacích řádech již plně neodrážejí ústavní praxi, která se v průběhu činnosti zákonodárných sborů vytvořila. Také přestavba sociálně-ekonomických podmínek rozvoje společnosti vyžaduje přesnější vymezení a upřesnění činnosti zákonodárných sborů, jejich orgánů a poslanců.

Koncepčním východiskem nové právní úpravy jsou dva relativně samostatné okruhy společenských vztahů, ke kterým je účelné přijmout, v každém z nejvyšších zastupitelských sborů. dva-zákony - zákon o jednacím řádu a zákon o postavení poslanců.

Nové zákony o jednacím řádu zvýrazní úpravu hlavních oblastí činnosti nejvyšších zastupitelských sborů a vytvoří podmínky pro prohloubení demokratických zásad a posílení pracovního charakteru v jejich činnosti. Zákony o jednacím řádu upraví uceleně zásady jednání a organizaci činnosti nejvyššího zastupitelského sboru, postavení a působnost jeho orgánů a jejich vzájemné vztahy, styky zastupitelského sboru s výkonnými orgány a orgány Národní fronty, hlavní formy práce při výkonu zákonodárné a kontrolní činnosti, projednávání základních otázek vnitřní a zahraniční politiky a vzájemnou spolupráci zastupitelských sborů.

Zákony o postavení poslanců zvýrazní úlohu a autoritu poslanců jako volených představitelů lidu a jejich odpovědnost za plnění úkolů nejvyšších zastupitelských sborů. Zákony o postavení poslanců upraví uceleně status poslance, tj. funkční období,.práva a povinnosti poslanců v zastupitelském sboru i ve volebním obvodu, formy sdružování poslanců, povinnosti státních orgánů a organizací ve vztahu k poslancům při výkonu jejich funkce a další záruky výkonu poslanecké funkce.

Hlavní rysy navrhované právní úpravy jednacích řádů

Zdokonalování zákonodárné činnosti

Přestavba hospodářského mechanismu a prohlubování socialistické demokracie vyvolávají potřebu provést v československém zákonodárství rozsáhlé změny. V důsledku toho značně vzroste rozsah i náročnost zákonodárné činnosti. Významné úkoly připadnou též nejvyšším zastupitelským sborům v souvislosti s přípravou nové Ústavy ČSSR a přijetím zákonů k jejímu provedení.

Navrhované politickoprávní zásady kladou proto důraz především na koncepčnost a programovost zákonodárných prací. Vycházejí z potřeby prodloužit dosavadní půlroční až roční plánovací období legislativních prací. Tyto zásady vytvářejí také nezbytný časový prostor pro kvalitnější přípravu a projednávání zákonodárných předloh v zákonodárných sborech.

Bude účelné k hlubšímu posouzení odůvodněnosti zmocňovacích ustanovení seznamovat zákonodárné sbory a jejich poslance s obsahem předpokládaných prováděcích předpisů již při projednávání návrhů zákonů; přísnější kritéria budou napomáhat ke zjednodušení a snížení podzákonné normotvorby.

Uplatňování těchto požadavků ještě více než dosud umožní, aby poslanci ve svých volebních obvodech získávali co nejvíce poznatků, názorů a podnětů od svých voličů, pracovních kolektivů, společenských a hospodářských organizací, národních výborů apod. Prohloubení demokratičnosti výrazně přispěje ke zkvalitnění zákonodárných prací a ke konkrétnější informovanosti veřejnosti o práci zákonodárných sborů.

Týž cíl sleduje i zásada, umožňující uspořádání širších diskusí, půjde-li o přípravu politicky významných zákonů, popřípadě o uspořádání všelidové diskuse, půjde-li o nejvýznamnější zákony, o jejichž konání po politickém posouzení rozhodne předsednictvo nejvyššího zastupitelského sboru. To umožní,aby se občané vyjadřovali k nejzávažnějším otázkám života socialistické společnosti, a tak se účastnili řízení státních a společenských záležitostí. To přispěje zároveň k tomu, aby si občané osvojili smysl a podstatu právní úpravy ještě před tím, než nabude platnosti; pozitivně se tak ovlivní i socialistické právní vědomí. Navrhovaná úprava nevybočuje z rámce platné ústavy, nebol nejde o referendum, ale o konzultativní činnost, kdy zastupitelský sbor se touto formou radí s veřejností. Rozhodnutí o konečné podobě zákona zůstává plně v jeho pravomoci. Tato forma projednávání návrhů důležitých zákonů má v socialistických státech výrazně vzestupnou tendenci a široce se uplatňuje zejména v SSSR.

V politickoprávních zásadách nové úpravy se proto navrhuje:

a) výslovně vyjádřit v jednacích řádech, že zákonodárná činnost se zakládá na koncepčnosti a programovosti;

za tím účelem projednávají zákonodárné sbory programy legislativních prací vlád zpracované zpravidla na volební období v závislosti na požadavcích politického, hospodářského a sociálního rozvoje;

b) jako minimální časový prostor pro projednávání zákonodárných návrhů zavést 60denní lhůtu s možností zkrátit tuto lhůtu jen v naléhavých případech;

c) upravit v jednacích řádech možnost uspořádat širší posouzení návrhů zákonů se zvlášť významným společenským dosahem. Okruh orgánů a organizací, jimž se návrh předkládá k diskusi, určuje předsednictvo nejvyššího zastupitelského sboru;

upravit též možnost uspořádat všelidovou diskusi, půjde-li o zvlášť politicky významný návrh;

d) k hlubšímu posouzení dosahu připravovaných zákonů vyjádřit v jednacích řádech zásadu, že orgány oprávněné vydávat prováděcí předpisy seznámí s jejich obsahem orgány zákonodárných sborů, které si mohou vyžádat i předložení znění prováděcích předpisů;

e) sjednotit pravidla legislativního procesu v jednacích řádech všech tří zastupitelských sborů; přihlížet přitom k jejich odlišnostem;

f) vyjádřit v jednacích řádech zásadu vzájemného informování o legislativních návrzích mezi zákonodárnými sbory.

Projednávání zásadních otázek vnitřní a zahraniční politiky

V činnosti nejvyšších zastupitelských sborů zaujímá významné místo projednávání zásadních otázek vnitřní a zahraniční politiky. Podílejí se tak na plnění usnesení sjezdů KSČ a zasedání ÚV KSČ. Tato činnost ve spojitosti s činností zákonodárnou a kontrolní tvoří podstatu jejích povahy jako pracovních institucí.

Především jde o projednávání programových prohlášení vlád, jejichž schválením voleni zástupci lidu vyjadřují podporu vládám v jejich úsilí realizovat politiku KSČ. Dále se jedná o projednávání návrhů střednědobého státního plánu rozvoje národního hospodářství a státního rozpočtu - základních nástrojů, jimiž státní orgány realizují politiku vytyčenou sjezdy a ÚV KSČ.

V nejvyšších zastupitelských sborech se projednávají další otázky, jako např. rozvoj jednotlivých odvětví a úseků hospodářského a sociálního života, rozvoj krajů, oblastí a velkých měst; v národních radách též otázky činnosti národních výborů, plnění úkolů vyplývajících z volebních programů Národní fronty.

Federální shromáždění se stále aktivněji zabývá též základními otázkami vnějších vztahů, reaguje na otázky mezinárodního dění a vyslovuje souhlas s mezinárodními smlouvami v případech uvedených v ústavním zákonu o československé federaci. Také.národní rady se podílejí na realizaci zahraniční politiky státu, zejména přijímají stanoviska k mezinárodním smlouvám, k jejichž provedení je třeba zákona národní rady.

Tuto praxi, která se osvědčuje a přináší pozitivní výsledky, je třeba upravit v nových jednacích řádech.

V politickoprávních zásadách nové úpravy se proto navrhuje:

a) pojmout úpravu projednávání zásadních otázek vnitřní a zahraniční politiky do samostatných oddílů jednacích řádů;

b) stanovit, že se na projednávání návrhů zákonů o střednědobém státním hospodářském plánu a státních rozpočtů vztahují zvláštní pravidla.

Prohlubování kontrolní činnosti

V souladu se závěry XVII. sjezdu KSČ v práci Federálního shromáždění, České národní rady a Slovenské národní rady vzrůstá úloha kontrolní činnosti.

Projednávání kontrolních zpráv o plnění klíčových úkolů státní hospodářské a sociální politiky přineslo vcelku pozitivní výsledky. Vlády i jejich jednotliví členové oceňují, že podněty a připomínky poslanců, výborů a ostatních orgánů nejvyšších zastupitelských sborů při projednávání těchto zpráv napomáhají výkonným orgánům státu v účinnějším plnění jejich úkolů.

Praxe však ukazuje, že ještě nejsou vyčerpány všechny možnosti. Především je třeba věnovat větší pozornost usnesením zákonodárných sborů a jejich orgánů a tornu, jak je výkonné orgány realizují. Také některých dalších prostředků kontroly se dosud plně nevyužívá. Týká se to zejména uplatňování práva poslanců interpelovat vládu a její členy a prohloubení kontrolní činnosti výborů sněmoven. Vedle osvědčených metod a forem kontrolní činnosti existují i další způsoby, jak zvýšit její úroveň a lépe využívat poznatků a zkušeností poslanců. V souladu s potřebami praxe je proto třeba souhrnně upravit kontrolní působnost nejvyšších zastupitelských sborů.

V právní úpravě se navrhuje zvýraznit soustavnost kontroly plnění programového prohlášení vlády, dodržování socialistické zákonnosti, plnění rozvojových záměrů v jednotlivých odvětvích a úsecích národního hospodářství. Je stanovena povinnost vlády a jejich členů reagovat na závěry přijaté zákonodárným sborem, jeho orgány a na připomínky poslanců přednesené ve schůzi sněmovny a ve společné schůzi sněmoven Federálního shromáždění. Vytvářejí se podmínky pro širší uplatňování práva poslanců vznášet interpelace. Jejich prostřednictvím mohou poslanci také obrátit pozornost široké veřejnosti na aktuální problémy našeho společenského života a přispět k jejich řešení výkonnými orgány.

Navrhované politickoprávní zásady počítají s větším využíváním poznatků příslušných výborů lidové kontroly. Tím se obohatí poznávací základna pro činnost nejvyšších zastupitelských sborů a umožní se poslancům porovnávat své zkušenosti z volebních obvodů s celostátními poznatky kontrolních orgánů.

Do nové právní úpravy se dále doporučuje pojmout ústavní ustanovení o právu nejvyšších zastupitelských sborů zrušit právní akty odporující ústavním či jiným zákonům a upravit odpovídající postup. Toto ustanovení povede k důslednějšímu uplatňování principu ústavnosti a zákonnosti.

Zmíněná právní úprava předpokládá zkvalitnění práce zákonodárných sborů a další rozvinutí aktivity poslanců. Je zapotřebí dbát, aby zejména stanoviska a doporučení výborů sněmoven a výborů národních rad byla vždy formulována věcně a určitě.

V politickoprávních zásadách se proto navrhuje upravit:

a) projednávání zpráv vlád o plnění jejich programového prohlášení ve schůzích nejvyšších zastupitelských sborů;

b) projednávání zpráv nejvyšších soudů a generálních prokurátorů o stavu socialistické zákonnosti ve schůzích nejvyšších zastupitelských sborů;

c) projednávání informace a dílčích zpráv předsedů nejvyšších soudů, generálních prokurátorů a hlavních arbitrů ve výborech a předsednictvech, popřípadě i ve schůzích nejvyšších zastupitelských sborů;

d) projednávání zpráv výborů lidové kontroly o činnosti a poznatcích soustavy orgánů lidové kontroly ve schůzích nejvyšších zastupitelských sborů. Projednávání informací a dílčích zpráv předsedů výborů lidové kontroly o poznatcích z kontrolní činnosti ve schůzích nejvyšších zastupitelských sborů a jejich výborů;

e) zjednodušení postupu při uplatňování práva poslanců interpelovat vládu a její členy; upustit od požadavku obligatorního vytištění a předběžného rozeslání;

f) projednávání zpráv vlády, popřípadě informací jejich členů 0 opatřeních přijatých na základě připomínek a námětů poslanců přednesených ve schůzích České národní rady a Slovenské národní rady v předsednictvech těchto zastupitelských. sborů. Projednávání informací členů vlády ČSSR o opatřeních přijatých na základě připomínek a námětů poslanců, přednesených ve schůzích sněmoven Federálního shromáždění, v předsednictvech sněmoven Federálního shromáždění;

g) projednávání ročních rozborů stížností, oznámení a podnětů občanů a organizací předkládaných příslušným výborem lidové kontroly a zpráv o vyřizování stížností, oznámení a podnětů organizací a občanů zaslaných nejvyšším zastupitelským sborům v předsednictvech nejvyšších zastupitelských sborů;

h) uložení povinnosti členům vlád a vedoucím ostatních ústředních orgánů státní správy zaujmout stanoviska k doporučením výborů,nejvyšších zastupitelských sborů do 30 dnů, nestanoví-li výbor jinak;

ch) postup při kontrole ústavnosti a zákonnosti právních předpisů.

Zdokonalování metod a forem práce orgánů nejvyšších zastupitelských sborů

Úspěšné plnění úkolů nejvyšších zastupitelských sborů je závislé na zvyšování účinnosti práce jejich orgánů. Hodnocení metod a forem práce těchto sborů potvrzuje, že větší využívání zkušeností a poznatků státních a hospodářských orgánů, orgánů Národní fronty a organizací v ní sdružených vede k zvyšování politické a odborné úrovně jednání a rozhodování zákonodárných sborů. Pozitivní výsledky přináší také spolupráce orgánů Federálního shromáždění, České národní rady a Slovenské národní rady. Zkušenosti ukazují, že možnosti zdokonalovat metody a formy práce orgánů nejvyšších zastupitelských sborů nejsou vyčerpány.

Nové jednací řády úplněji, než tomu bylo doposud vyjádří úlohu výborů a předsednictev v zákonodárné a kontrolní činnosti, jakož i při projednávání zásadních otázek vnitřní a zahraniční politiky. Navrhovaná úprava respektuje plně ústavní odlišnosti v postavení předsednictva Federálního shromáždění a předsednictev národních rad a rovněž zvláštnosti v řízení výborů sněmoven Federálního shromáždění.

Růst úkolů nejvyšších zastupitelských sborů vyvolává potřebu dále zdokonalovat metody práce, zvláště výborů. V činnosti výborů se nejvýrazněji odráží pracovní charakter zastupitelských sborů.

Podle dosavadních jednacích řádů je obligatorně zřizován jen mandátový a imunitní výbor, který má specifické úkoly. Ostatní výbory jsou zřizovány usneseními sněmoven Federálního shromáždění a usneseními národních rad.

Na rozdíl od dosavadního stavu se navrhuje, aby zákony o jednacích řádech stanovily též zřízení dalších výborů, které v dosavadním vývoji plní specifické funkce. Jde o výbory ústavně právní a pro plán a rozpočet, u Federálního shromáždění též o výbor zahraniční a u národních rad o výbor pro národní výbory a národnosti. Vytváření dalších výborů pro jednotlivé oblasti státní, hospodářské, sociální a kulturní výstavby bude i napříště ponecháno usnesením sněmoven Federálního shromáždění a národních rad.

Při podrobnějším vymezení jejich činnosti bude nutné

- v souladu se závěry XVII. sjezdu KSČ - prohloubit úlohu jednotlivých výborů tak, aby odpovídala jednak požadavkům vyplývajícím ze strategie urychlení sociálně ekonomického rozvoje a přestavby národního hospodářství, jednak z nutnosti zdokonalovat právní řád, upevňovat socialistickou zákonnost a kontrolovat uplatňování zákonů.

Navrhované zásady počítají s rozvíjením spolupráce výborů, zejména s organizacemi sdruženými v Národní frontě, u národních rad též s národními výbory, což umožní, aby získávaly na patřičné úrovni co nejvíce poznatků k prosazování a hájení celospolečenských zájmů.

Ke zkvalitnění práce výborů sněmoven Federálního shromáždění, České národní rady a Slovenské národní rady přispěje jejich oprávnění vyžadovat si od skupin odborníků, popřípadě od vědeckých ústavů a jiných institucí potřebné expertizy a stanoviska a také pravidelná kontrola, jak se plní opatření přijatá na základě jejich doporučení. K posílení demokratismu v činnosti výborů se stanoví požadavek, že k platností usnesení výborů je třeba souhlasu nadpoloviční většiny všech členů výborů, nikoliv jen přítomných členů.

Prohlubuje se koordinační funkce předsednictev sněmoven Federálního shromáždění i předsednictev národních rad ve vztahu k výborům.

V činnosti orgánů nejvyšších zastupitelských sborů se bude nadále uplatňovat vzájemná spolupráce všech tří sborů i spolupráce s orgány Národní fronty a organizacemi v ní sdruženými.

V politickoprávních zásadách se proto navrhuje:

a) upravit působnost předsednictva Federálního shromáždění, České národní rady a Slovenské národní rady a též výborů tak, aby co nejúplněji vyjadřovala jejich podíl na uskutečňování hlavních druhů činnosti nejvyšších zastupitelských sborů;

b) vybavit předsednictvo Federálního shromáždění, předsednictva sněmoven Federálního shromáždění, předsednictva České národní rady a Slovenské národní rady oprávněním působit k sjednocování rozdílných stanovisek výborů;

c) stanovit, že k platnému usnesení výborů je třeba souhlasu nadpoloviční většiny všech jeho členů, nikoliv jen přítomných;

d) zaměřit vzájemnou spolupráci zejména na výměnu zkušeností orgánů všech tří zastupitelských sborů, zvláště při vypracování návrhů pracovních plánů, programů legislativních prací a provádění poslaneckých průzkumů.

Hlavní rysy navrhované právní úpravy postavení poslanců

Z leninské koncepce socialistického státu vyplývá, že základní formou socialistické demokracie je demokracie zastupitelská, která ovšem sleduje nejen rozšiřování účasti občanů na řízení, ale též vytváření. podmínek k přímé demokracii, k socialistické lidové samosprávě. V současnosti socialistické zastupitelské sbory jsou základním článkem socialistického státního mechanismu. Rozhodujícím činitelem jsou poslanci - volení zástupci lidu, který je vybral jako své zástupce do orgánu státní moci. V nejvyšších zastupitelských sborech poslanci jednají a rozhodují o nejdůležitějších otázkách politiky státu, v nichž se realizuje politická linie stanovená vedoucí politickou silou společnosti - Komunistickou stranou Československa. Jsou státně politickými činiteli, kteří ve svém volebním obvodu objasňují a prosazují politická rozhodnutí o směrech dalšího společenského rozvoje ve všech oblastech společenské výstavby, informují občany o činnosti zákonodárného sboru a radí se svými voliči o otázkách projednávaných v zákonodárném sboru.

Činnost poslanců, jejich postavení, práva a povinnosti jsou doposud upraveny dílčím způsobem v ústavě, volebním zákoně, ale zejména v jednacích řádech. Tyto jsou ovšem určeny především k vnitřní úpravě činnosti zákonodárných sborů a jejich orgánů; zakotvují sice práva a povinnosti poslanců, ale činí tak jen rámcově a neúplně. Podrobněji upravují jenom nároky poslanců na pracovní volno a na úhradu ušlého výdělku. Zejména kusá je úprava činnosti poslanců ve volebních obvodech a ve vztazích k voličům, anebo vůbec chybí ke státní a hospodářské sféře.

Navrhované zásady právní úpravy postavení poslanců zákonodárných sborů vycházejí z platné ústavní úpravy, využívají dosavadních zkušeností a vytvářejí nezbytný právní základ pro hlubší rozvinutí práce poslanců. V souvislosti s posilováním pracovního charakteru zastupitelských sborů zpřesňují a rozšiřují práva a povinnosti poslanců, zakotvují a určují smysl a cíle jejich sdružování v poslaneckých klubech a krajských sdruženích poslanců. Určují také základní směry spolupráce poslanců s organizacemi a orgány Národní fronty a vymezují úkoly státních orgánů a organizací směřující k vytváření podmínek pro výkon funkce poslance nejvyššího zastupitelského sboru.

Významným rysem nové právní úpravy je i posílení vztahu mezi poslanci a voliči. V právní úpravě je to vyjádřeno zejména v samostatné části věnované činnosti poslanců ve volebních obvodech a v konkretizaci ústavně stanovených povinností poslanců: být ve stálém styku se svými voliči, dbát jejich podnětů, skládat jim účty ze své činnosti a podávat jim zprávy o činnosti sboru, jehož jsou členy. Navržená struktura zásad právní úpravy se člení na obecná ustanovení, ustanovení o právech a povinnostech poslanců v zákonodárných sborech, ve volebních obvodech a na ustanovení o zárukách výkonu poslanecké funkce.

V obecných ustanoveních je upraveno postavení a úloha poslanců v nejvyšších zastupitelských sborech jako nositele mandátu, jímž byl pověřen svými voliči včetně úpravy vzniku a zániku poslaneckého mandátu. Nově se upravuje skládání účtů voličům a též formy sdružování poslanců.

Zásady zákonné úpravy postavení poslanců vyjadřují dvě základní sféry jejich činnosti, které se promítají v samostatné úpravě práv a povinností poslanců v zastupitelském sboru a v samostatné úpravě práv a povinností poslanců ve volebních obvodech.

Zárukám výkonu poslanecké funkce je věnována samostatná část navrhované právní úpravy. Vychází jednak z dosavadní úpravy jednacích řádů, jednak přináší nové záruky, sledující posílení autority poslance a iniciativní výkon jeho funkce. Těmto zárukám odpovídá i úprava povinností státních orgánů, hospodářských a jiných organizací poskytnout poslancům informace, vysvětlení a podklady potřebné pro výkon jejich poslanecké funkce.

V zásadách nové právní úpravy se proto navrhuje:

a) vyjádřit v obecných úvodních ustanoveních zákona postavení poslance, jako státně politického činitele, jeho úlohu a poslání v nejvyšším orgánu státní moci i jeho vztah k voličům, kteří jej volbou pověřili výkonem této funkce;

b) v podstatě převzít dosavadní úpravu v jednacích řádech o práci poslance v zákonodárném sboru s některými doplňky a upřesněními s tím, že je zejména třeba vytvořit předpoklady pro širší uplatňování interpelačního práva a práva klást otázky;

c) upravit práva a povinnosti poslanců tak, aby lépe zabezpečovala potřebné podmínky pro výkon jejich funkce ve volebních obvodech. Jde o to, aby poslanci mohli získávat dostatek poznatků a podnětů pro práci jak v nejvyšším zastupitelském sboru, tak i mezi voliči. Proto se v zásadách formulují konkrétní oprávnění poslanců - požadovat od státních orgánů, hospodářských a jiných organizací informace, vysvětlení a podklady, které poslanec potřebuje pro výkon své funkce;

d) stanovit státním orgánům, hospodářským a jiným organizacím odpovídající povinnosti, včetně povinnosti poskytovat poslanci pomoc při výkonu jeho funkce, zejména poskytovat informace a vysvětlení k otázkám, s nimiž se na vedoucí uvedených orgánů poslanci obrátí;

e) vyjádřit zásadu, že poslanci - příslušníci politických stran se sdružují v poslaneckých klubech ke sjednocování názorů k otázkám projednávaným v nejvyšších zastupitelských sborech a k prohlubování své informovanosti o zásadních otázkách politiky KSČ a socialistického státu. U krajských sdružení poslanců vyjádřit, že koordinují ve spolupráci s orgány Národní fronty.masovou politickou práci poslanců ve volebních obvodech, zabezpečují informovanost poslanců o úkolech sociálního a ekonomického rozvoje v jejich volebních obvodech. Těchto znalostí poslanci využívají v jednání nejvyšších zastupitelských sborů;

f) rozvést ústavní ustanovení o povinnost poslanců skládat voličům účty ze své činnosti a ukázat na základní způsoby plnění této povinnosti:

alternativa 1

využití veřejných schůzí občanů, shromáždění pracujících na závodech, schůzí národních výborů bez udání periodicity;

alternativa 2

využití veřejných schůzí občanů, shromáždění pracujících na závodech, schůzí národních výborů s povinností skládat účty 2x za volební období (v první polovině a před jeho ukončením);

g) nově upravit zánik poslaneckého mandátu rezignací;

h) zvýšit úlohu poslanců při vyřizování stížností a podnětů občanů a konkretizovat povinnosti státních orgánů, hospodářských a jiných organizací, které je vyřizují, vůči poslancům.

ch) uložit okresním (obvodním) národním výborům povinnost poskytovat ve spolupráci s orgány Národní fronty a společenskými organizacemi v ní sdruženými potřebnou pomoc při zabezpečování veřejných schůzí, besed s voliči a při skládání účtů poslanců.

V zásadách nové právní úpravy se proto dále navrhuje zakotvit, popřípadě upřesnit tato oprávnění poslanců:

- být přijat odpovědnými pracovníky

- požadovat informace, vysvětlení a podklady potřebné pra výkon poslanecké funkce od vedoucích státních orgánů, hospodářských a jiných organizací

- upozorňovat vedoucí orgánů a organizací na porušení socialistické zákonnosti, státní disciplíny a pracovní kázně

- požadovat od soudů, prokuratury, státních notářství a orgánů státní arbitráže a jiných státních orgánů konsultace ve věcech, které souvisejí s výkonem poslanecké funkce

- účastnit se s hlasem poradním zasedání národních výborů a schůzí jejich orgánů, dále aktivů svolávaných národními výbory a hospodářskými i jinými organizacemi k projednávání otázek celospolečenského významu

- účastnit se projednávání a vyřizování stížností a podnětů občanů, jde-li o stížnosti a podněty z jeho volebního obvodu

- konat z pověření příslušného orgánu zastupitelského sboru průzkumy ve státních orgánech, hospodářských a jiných organizacích,

Závěr

Uvedené zásady návrhů zákonů ukazují, že jsou nezbytné závažné zásahy do věcného obsahu i systematiky zákonů o jednacích řádech, a proto se navrhuje přijmout ve Federálním shromáždění, České národní radě a Slovenské národní radě nové zákony. Jejich politickoprávní zásady jsou uvedeny v přílohách.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP