Pondělí 23. dubna 1990

Prosím, abyste pochopili, že jde o určitý přechodný zákon, kde chceme, aby dnes toto příkaznictví bylo zaměněno ekonomickým způsobem pronájmu. Vždyť třeba v soukromých domech při všem omezení dřívějšího soukromého vlastnictví je dnes mnoho prostor pro drobné obchody, drobné dílny, které při tomto možném zvýšení pronájmu nebo rozumně akceptovatelném zvýšení pronájmu bude už dnes atraktivní v tisíce jednotkách pronajímaných soukromým podnikatelům, tedy nového sektoru, který se tvoří. Tam je třeba nárokovat i to, o čem hovořil poslanec Kocáb. Spíše je to oblast ministerstev financí obou národních republik, aby byly připraveny cenové podklady k prodeji a v návaznosti na avizované otázky i privatizace bytového fondu.

Prosím znovu o pochopení pokrokového rázu v daných možnostech s tím, že budeme dále sledovat širší komplex privatizace této oblasti státního majetku a přechodu, kde jde jen o pronájem až k prodeji, což si vyžádá zvláštních zákonů.

Předsedající místopředseda FS I. Mičieta: Ďakujem docentu Komárkovi. Hovoriť bude poslanec Sychra.

Poslanec SN M. Sychra: Vážené Federální shromáždění, dámy a pánové, myslím, že jsme se přiblížili k podstatě věci, a sice jestli přijímáme zákon pro přechodnou dobu, nebo jestli ho přijímáme pro budoucnost. Například: § 10 v bodě 8 na straně 3 může dnes velmi dobře fungovat v případech, kdy nebytové prostory jsou pronajaty na dobu neurčitou a nejsou využívány buď vůbec, nebo nevhodným způsobem. V tom případě může bytová organizace tyto nájemce vypovědět bez udání důvodů, a je to v pořádku. Otázka je, jestli to tak bude v pořádku i v budoucnu.

Myslím, že § 3 na straně 2 odst. 3 v tomto znění není možno akceptovat. Souhlasím s poslancem Kocábem, že není možno určovat buď tak, nebo tak. Můj původní návrh byl, vyškrtnou odst. 3 úplně. Musím zdůraznit ještě další rozdíl: je velký rozdíl, jestli se jedná o centra velkých historických měst, nebo jestli se jedná o města malá, nebo dokonce vesnice. Navrhoval bych panu předsedajícímu, aby udělal přestávku. Domnívám se, že není možno v této podobě tento zákon schválit a doufám, že ostatní poslanci se mnou budou souhlasit.

Předsedající místopředseda FS I. Mičieta: Ďakujem poslancovi Sychrovi. Praje si prehovorit niektorý zo spravodajcov? Pán Macek.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec J. Macek: Vážené Federální shromáždění, jestli jsem tomu dobře rozuměl, jsou tu dva návrhy, které se vztahují k § 3 odst. 3, kde v prvním návrhu poslance Sychry bylo navrženo škrtnout "neurčitou" a nechat pouze dobu "určitou", což logicky nejde.

(Faktická připomínka: Ještě byl návrh Čs. strany socialistické, stáhnout návrh.)

Společný zpravodaj výborů SL poslanec J. Macek: Teď hovořím o § 3 odst. 3. Pokud se týká připomínky poslance Kocába, který navrhuje, aby bylo možno ponechat obě alternativy - na dobu určitou i neurčitou. Myslím, že zde bylo vysvětleno, že se to týká nebytových prostor bytových podniků. Trvá poslanec Kocáb na své připomínce, aby v tom případě, kdy se jedná o nebytové prostory ve správě bytových podniků, aby byly obě možnosti?

Nejsem členem ústavně právního výboru, problém jsem nezkoumal do detailů. Myslím, že poslanec Stome by mohl zdůvodnit, proč návrh nelze akceptovat.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec K. Stome: Marně hledám, kde by mělo být dělítko mezi možnostmi. Bude-li první možností dopuštění státní regulace, bude možné zvolit druhou možnost bez regulace. Tímto způsobem bychom to asi vyřešit nemohli. Za daného stavu věci nezbude asi nic jiného, než svolat ústavně právní výbory obou sněmoven - udělat přestávku - návrhy projednat a případně zargumentovat. Prosil bych pana předsedajícího, aby to umožnil i s výzvou, aby se oba ústavně právní výbory sešly. Mohlo by se to spojit i s polední přestávkou, neboť čas ukazuje, že by se to dalo takto ekonomicky vyřešit.

Předsedající místopředseda FS I. Mičieta: Súhlasím s poslancom Stomem, že by sme využili čas i na obednajšiu prestávku.

Prerušujem schôdzu s tým, že v miestnosti 026 sa zídu ústavnoprávne výbory a v 13.00 hodín sa zídeme tu v sále.

(Jednání přerušeno v 11.52 hodin.)

(Jednání opět zahájeno ve 13.00 hodin.)

Předsedající místopředseda FS I. Mičieta: Budeme pokračovať, prosím spravodajcov poslancov Maceka a Stomeho, aby prišli na tribúnu a oboznámili nás s ďalším priebehom, ako že to dopadlo vo výboroch.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec J. Macek: Vážené kolegyně a kolegové, ústavně právní výbory se sešly s předkladateli a navrhovateli pozměňovacích návrhů. Oba předkladatelé návrhů se shodli na tom, že budou souhlasit se změnou, kterou navrhl ústavně právní výbor, a to tak, že na straně dvě v bodu 2 odst. 3 předlohy 393, se na konci věty škrtají slova "uzavřít pouze", pak se škrtne ve slově "neurčitou" "ne", tečka a uvozovka se škrtají a připojí se zbytek věty "... uzavřít nejdéle na dva roky". Ještě přečtu celý konec věty: "... bytová organizace založená národním výborem, je možné smlouvu na dobu určitou uzavřít nejdéle na dva roky".

To jsou změny, na kterých se shodly ústavně právní výbory a stává se součástí předkládané zprávy. Další věcné připomínky nebyly, takže žádám o hlasování.

Předsedající místopředseda FS I. Mičieta: Ďakujem. Slovo má poslanec Stome.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec K. Stome: Jenom bych chtěl říci, že jsme se snažili vyhovět jednak určité jistotě těch lidí, kteří si pronajmou nebytovou prostoru, aby třeba za půl roku nemuseli odejít; to byly námitky, protože by teoreticky bylo možné, že druhý den po uzavření nájmu by člověk mohl dostat výpověď a na druhé straně jsme zamezili tomu, aby to bylo na dobu neúměrně dlouhou a zdá se ekonomickým odhadem, že regulace na dobu dvou let je nejpřijatelnější.

Takže není k tomu víc co dodat, protože oba předkladatelé se shodli se stanoviskem ústavně právního výboru, takže to bylo zapracováno do zprávy, jak říkal kolega Macek.

Předsedající místopředseda FS I. Mičieta: Ako ste počuli z tejto správy, môžeme pristúpiť k hlasovaniu.

V Snemovni ľudu je prítomných 110 poslancov a v Snemovni národov 41 poslancov zvolených v Českej republike a 40 poslancov zvolených v Slovenskej republike. Obidve snemovne sú uznášania schopné, i keď na hranici únosnosti.

Prosím o hlasovanie poslancov Snemovne ľudu. Kdo z nich súhlasí s návrhom zákona v znení spoločnej správy výborov snemovní a podľa odporúčania spoločných spravodajcov výborov Snemovne ľudu, nech zdvihne ruku! (Hlasuje se.) (Osmdesát tři.) Osemdesiattri.

Je niekto proti? (Sedm.) Sedem.

Zdržal sa niekto hlasovania? (Šestnáct.) Šestnásť.

Môžem konštatovať, že poslanci Snemovne ľudu zákon schválili.

(Hlasy z pléna: To nie je pravda.)

Osemdesiattri hlasov pre z prítomných poslancov.

Teraz prosím o hlasovanie poslancov Snemovne národov. Kto z nich súhlasí s návrhom zákona v znení spoločnej správy výborov snemovní a podľa odporúčania spoločného spravodajcu výborov Snemovne národov, nech zdvihne ruku! (Hlasují obě sněmovny společně.) (Šedesát sedm.) Šesťdesiatsedem.

Je niekto proti? (Pět.) Päť.

Zdržal sa niekto hlasovania? (Šestnáct.) Šestnásť. Ďakujem.

Aj poslanci Snemovne národov zákon schválili. Vzhľadom na súhlasné uznesenie obidvoch snemovní konštatujem, že Federálne zhromaždenie schválilo zákon o nájme a prenájme nebytových priestorov. Ďakujem.

(Poznámka redakce: usnesení FS č. 176, SL č. 266, SN č. 276)

Teraz prerokujeme

16

Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 68/1979 Sb., o silniční dopravě a vnitrostátním zasílatelství (tisk 295).

Prosím ministra dopravy ČSFR Ing. Františka Podlenu, aby návrh odôvodnil.

Ministr dopravy ČSFR F. Podlena: Pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové poslanci, předložený návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 68/1979 Sb., o silniční dopravě a vnitrostátním zasílatelství, náleží do souboru právních norem, které mají urychleně vytvořit lepší podmínky pro přechod k tržnímu hospodářství a rozšířit prostor pro podnikání bez ohledu na formy vlastnictví dopravních prostředků. Stávající zákon umožňuje provádět dopravu pro cizí za úplatu jen organizacím. Fyzické osoby jsou z podnikání v silniční dopravě prakticky vyloučeny, neboť občané mohou provádět dopravu motorovými vozidly pouze pro vlastní potřebu a pro cizí jen nemotorovými vozidly, a to ještě pouze na povolení.

Předkládaná dílčí novela zákona umožní podnikání občanům a zajistí pro ně stejné postavení jako mají organizace a současně odstraní dosavadní nerovné postavení různých typů organizací, které je ve stávajícím zákoně upraveno diferencovaně.

V předloženém návrhu se pro podnikání nemotorovými vozidly vzhledem k jeho nízkému rozsahu a převážně lokálnímu významu upouští od povolování vůbec. Pro podnikání motorovými vozidly vychází návrh ze stávající koncepce zákona, to je z udělování povolení pro provozování dopravy pro cizí potřeby, což současně zajišťuje rovnoprávné postavení občanů a organizací, které návrh novely prvořadě sleduje.

V této souvislosti je nutno konstatovat, že liberalizaci, která by vznikla úplným upuštěním od povolovacího řízení, neobsahují ani právní úpravy jiných států. Při současném zájmu občanů o podnikání v silniční motorové dopravě vystupuje dopředu také potřeba objektivního posouzení nezbytné vybavenosti a odbornosti provozovatele, která by zaručovala nejen bezpečnost dopravy a silničního provozu, ale také odbornou péči o cestující a náklad. V neposlední řadě pak stoupá i význam posouzení otázek ekologických.

Z hlediska bezpečnosti provozu novela zákona zavádí povinnosti ve vztahu k technickému stavu vozidel a pracovnímu režimu řidičů. Tato důležitá oblast není pro občany, na rozdíl od organizací, dosud zabezpečena žádnými jinými právními předpisy. Přijetím dílčí novely zákona se vytvoří žádoucí časový prostor pro hlubokou analýzu účinnosti zákona i k přípravě celkové novely zákona o silniční dopravě a vnitrostátním zasílatelství odpovídající změnám v hospodářskopolitické situaci v zemi. Vzhledem k těmto uvedeným skutečnostem proto doporučuji předloženou novelu zákona schválit.

Předsedající místopředseda FS I. Mičieta: Ďakujem ministrovi Ing. Františkovi Podlenovi za výklad k predloženému vládnemu návrhu.

Návrh prerokovali výbory Ústavnoprávne, branné a bezpečnostné, pre priemysel, dopravu a obchod a pre životné prostredie.

Prosím spoločného spravodajcu výborov Snemovne národov, poslanca Ing. Ladislava Mráza, aby predniesol spravodajskú správu.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec L. Mráz: Vážený pán predsedajúci, vážené Federálne zhromaždenie, milí hostia, predkladaný návrh zákona, ktorým sa mení a doplňa zákon č. 68/1979 Zb., o cestnej doprave a vnútroštátnom zasielateľstve, je súčasťou súboru právnych noriem, ktoré majú vytvoriť lepšie podmienky pre prechod čs. hospodárstva k trhovému hospodárstvu, a aj takto rozšíriť priestor pre podnikanie.

Novela zákona v jednoduchej forme urýchlene vytvára základné jednotné podmienky pre podnikanie v cestnej doprave, a to nielen pre ďalšie hospodárske subjekty, ale taktiež aj pre fyzické osoby.

Fyzické osoby doteraz mohli vykonávať dopravu motorovými vozidlami len pre vlastnú potrebu a dopravu pre cudzie potreby mohli vykonávať len nemo torovými vozidlami, aj to iba na základe povolenia.

Predkladaná novela zákona tým, že vytvára rovnaké podmienky pre podnikanie v cestnej doprave všetkým vykonávateľom bez ohľadu na druh vlastníctva, umožňuje podnikanie občanom a súčasne odstráni aj nerovné postavenie hospodárskych subjektov pri vykonávaní cestnej dopravy.

Vzhľadom na to, že pri podnikaní motorovými vozidlami vystupuje do popredia potreba nevyhnutnej vybavenosti a odbornosti, ktorá by zaručovala bezpečnosť dopravy, ale aj bezpečnosť cestujúcich, nákladov a tretích osôb, preto uvedená novela naďalej vychádza z povoľovania vykonávania dopravy za účelom podnikania. Do popredia sa dostáva aj hľadisko ochrany životného prostredia. V návrhu novely zákona, a to v § 26, v ktorom je uvedené, kedy nie je potrebné povolenie k vykonávaniu cestnej dopravy pre cudzie potreby. Pod písm. c) je uvedené, že sa nevyžaduje povolenie na vykonávanie cestnej dopravy pre cudzie potreby, ak ide o nepravidelnú hromadnú dopravu detí za rekreačnými, kultúrnymi alebo telovýchovnými účelmi a do školských zariadení. Znamená to, že túto dopravu by mohol vykonávať každý aj bez toho, že by spĺňal zákonom stanovené požiadavky, na ktoré treba klásť dôraz hlavne pri hromadnej doprave z hľadiska bezpečnosti prepravovaných osôb, v tomto prípade naviac detí.

Presto sme vo výboroceh pre priemysel, dopravu a obchod odporučili vypustiť ust. § 26 ods. 1 písm. c), ale po prerokovaní návrhu zákona v ústavnoprávnych výboroch tento návrh nebol prijatý a odporučený. Ďalej bol vo výboroch pre priemysel, dopravu a obchod prerokovaný aj návrh odborového zväzu ČSAD a ČESMADu, ktorý bol zaslaný týmto výborom listom, v ktorom, okrem iného, je návrh, aby bola vylúčená závodová doprava pre cudziu dopravu za úplatu. Tento návrh bol takisto zamietnutý do času, kým služby verejnej dopravy nebudú operatívnejšie, lacnejšie a nebudú vedieť zabezpečiť služby v komplexnom rozsahu, ako napr. vykládku železničných vagónov v nadväznosti na ČSD a ďalšie podobné prípady.

Navrhovaná novela je opatrením, ktoré umožní podnikať v oblasti cestnej dopravy všetkým subjektom za rovnakých podmienok a v nadväznosti na prerokúvaný návrh zákona o individuálnom podnikaní fyzických osôb otvára cestu pre podnikanie jednotlivých občanov. Sú to naozaj iba najnutnejšie zmeny, potrebné pre zrovnoprávnenie organizácií s občanmi, naďalej však ostávajú v zákone mnohé administratívne dikcie, ale aj také, ktoré v krátkom čase stratia platnosť, teda uvedená novela je vhodná len pre tzv. prechodné obdobie a urýchlene sa musí pripravovať návrh nového zákona.

Napriek uvedenému, ako spoločný spravodajca výborov Snemovne národov odporúčam poslancom schváliť predloženú novelu, a to bezo zmeny, v zmysle parlamentnej tlače č. 295. Ďakujem za pozornosť.

Předsedající místopředseda FS I. Mičieta: A ja ďakujem poslancovi Mrázovi. Slovo má teraz spoločný spravodajca výborov Snemovne ľudu poslanec A. Freisler.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec A. Freisler: Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte mi, abych nejprve vyjádřil souhlas se zdůvodněním vládního návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 68/1979 Sb., o silniční dopravě a vnitrostátním zasílatelství, které zde uvedl pan ministr Podlena, a které považuji za vyčerpávající z hlediska obsahu této novely.

Vládní návrh zákona byl přikázán k projednání výborům branným a bezpečnostním, pro životní prostředí, pro průmysl, dopravu a obchod a výborům ústavně právním.

Jako poslední projednaly návrh výbory ústavně právní, které posoudily i několik připomínek došlých z ostatních výborů a nakonec doporučily přijmout návrh zákona beze změn, tj. v předloženém znění.

Připomínku k novele zákona měly výbory pro průmysl, dopravu a obchod - k § 26 odst. 1 písm. c), které chtějí vypustit. Ústavně právní výbor se tímto návrhem dosti dlouho zabýval a doporučuje tento návrh neakceptovat. Ústavně právní výbor usoudil, proč by musel mít soukromý podnikatel povolení ke každé jízdě ve smyslu § 25 odst. 2 k hromadné dopravě dětí na rekreační, kulturní či tělovýchovné účely, do školských zařízení, když bude vozidlo v řádném stavu a tento bude udržován, přičemž by zárukou dobrého stavu vozidla měla být pravidelná technická prohlídka a obsluha autobusu by splňovala podmínky pro provoz veřejného dopravního prostředku. Čili hledisko požadavku na bezpečnost dopravy je i v tomto případě zohledněno.

Pokud jde o účinnost zákona, byl doporučen termín 1. května 1990. Jako u ostatních zákonů ekonomického charakteru. Realizace návrhu zákona si nevyžádá žádných nároků na státní rozpočet, ani na potřebu zvýšení pracovních sil.

Protože jsem přesvědčen o nezbytnosti této právní úpravy a o tom, že předložený vládní návrh zákona splní předpokládaný efekt, doporučuji jako společný zpravodaj výborů Sněmovny lidu, aby sněmovna návrh schválila v předloženém znění. Děkuji vám za pozornost.

Předsedající místopředseda FS I. Mičieta: Ďakujem poslancovi Freislerovi. Prihlásil sa niekto do rozpravy? (Nikdo.) Nikto. Praje si záverečné slovo pán minister Podlena? (Ne.) Nie. Prajú si slovo spravodajcovia? (Ne.) Nie.

V zasadacej sále je prítomných 122 poslancov Snemovne ľudu, 47 poslancov Snemovne národov zvolených v Českej republike a 38 poslancov Snemovne národov zvolených v Slovenskej republike. Obidve snemovne sú usnášania schopné.

Prosím o hlasovanie poslancov Snemovne národov.

Kto z nich súhlasí s návrhom zákona podľa odporúčaní spoločného spravodajcu výborov Snemovne národov, nech zdvihne ruku. (Hlasuje se.) Ďakujem.

Je niekto proti? (Nikdo.) Nikto.

Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikdo.) Ďakujem.

Poslanci Snemovne národov zákon schválili.

Prosím o hlasovanie poslancov Snemovne ľudu.

Kto z nich súhlasí s návrhom zákona podľa odporúčania spoločného spravodajcu výborov Snemovne ľudu, nech zdvihne ruku. (Hlasuje se.) Ďakujem.

Je niekto proti? (Nikdo.) Nikto.

Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikdo.) Nikto.

I poslanci Snemovne ľudu zákon schválili.

Vzhľadom na súhlasné uznesenie obidvoch snemovní konštatujem, že Federálne zhromaždenie Československej federatívnej republiky schválilo zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 68/1979 Zb., o cestnej doprave a vnútroštátnom zasielateľstve.

(Poznámka redakce: usnesení FS č. 177, SL č. 267, SN č. 277)

Podľa programu sme mali pokračovať v rokovaní o vládnom návrhu o súdnej rehabilitácii. Dospeli sme až k diskusii, ovšem nemôžeme tento vládny návrh predložiť, pretože pán JUDr. Böhm je na ceste do Federálneho zhromaždenia a príde počas krátkej doby. Preskočíme jeden bod a mohli by sme prejsť k

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP