Úterý 27. března 1990

Myslím, že tým som odpovedel na všetky otázky, týkajúce sa nášho sektoru. Dúfam, že reformy, ktoré vláda prijme, budú úspešné a budú transformovať ekonomiku a pomôžu k rýchlosti reštrukturalizácie celého nášho odvetvia.

Předsedající místopředseda FS B. Kučera: Děkuji ministru Stračárovi za jeho odpověď. Slovo má místopředseda vlády pan Reichel, po něm vystoupí pan ministr Miller.

Místopředseda vlády ČSSR F. Reichel: Vážený pane předsedo, vážené poslankyně a poslanci, dopoledne jsme kromě návrhu na snížení částky určené pro rozvoj vědy a techniky o 1,2 miliardy Kčs vyslechli též návrh snížit rozpočtovou částku určenou pro Státní komisi pro vědeckotechnický a investiční rozvoj o 100 miliónů z celkového dosavadního rozpočtu 254 milióny Kčs. Zároveň bylo doporučeno provést útlum činnosti SKVTIR, která v současné době představuje federální orgán pro řízení vědeckotechnického rozvoje.

Souhlasíme s tím - jak je to jasně formulováno v naší koncepci státní politiky v oblasti rozvoje vědy a techniky, kterou máme předložit vládě v dubnu letošního roku - že SKVTIR v současném pojetí organizace a obsahu řízení vědeckotechnického rozvoje nemůže v budoucnosti sehrát roli federálního orgánu, který má vytvořit vědě a technice odpovídající prostředí a podporu. I představa odpovídající federálnímu orgánu je přesně definována v naší koncepci. Je to koncepce vybudovaná na naprosté absenci administrativního řízení, přikazování a rozdávání finančních prostředků do sféry vědy, výzkumu a techniky.

Své poslání vidíme v tom, že je třeba vytvořit optimální podmínky pro rozvoj vědy, pro rozvoj výzkumu, vytvářet službu vědě, ale také v roli obhajovatele a prosazovatele státní vědní politiky v podmínkách tržní ekonomiky formou prioritních směrů, prospěšných nejen v úzkém pohledu vnitřních státních zájmů, ale především směrů, které se najdou v kontextu rozvoje Evropy i celého světa, to znamená v takových programech a projektech a v nových technologiích, které nebudou samoúčelné, ale svou vědeckou, výzkumnou a technologickou vyspělostí umožní vstup do celoevropských programů. Vědu a techniku nechceme chápat a prosazovat jen v úzkém pojetí technickém. Proto předložíme vládě i návrh programů vzdělávacích, ekologických, sociálních. Pro správnou funkci takto pojatých programů bude nutné vytvořit fond vědy, fond techniky a tyto fondy by měly být syceny nejen z prostředků státního rozpočtu, ale také z prostředků ze zahraničí, a to hlavně na podporu nových technologií. Že tato představa není nereálná, ukazují již výsledky jednání se zahraničními partnery.

Vážené poslankyně, vážení poslanci, žádný stát na světě se nezbavuje svého vlivu na vývoji vědy a techniky a podpory zvyšování jejich úrovně. Dokazují to příklady dokonale fungujících systémů řízení vědy, výzkumu a technologií ve vyspělých evropských státech s vysokou technickou úrovní, které jsme už měli možnost poznat. Konkrétně mám na mysli především SRN, Rakousko, Finsko, Francii a řadu dalších.

Věda nemá schopnost sama se řídit jako celek. Vědecko-výzkumná základna byla v uplynulém období velmi dobře vybudována - ne, že by ve všech směrech dobře fungovala a právě v současné době se na nás obracejí pracovníci VVZ, abychom jim co nejvíce pomohli při přechodu na tržní ekonomiku, při poradách z hlediska financování a při poradách z hlediska řízení a managementu, právě v tom směru, aby co nejlépe navázali na tyto evropské programy. Nevidíme v současném a nejbližším období jinou možnost, jak rozhodujícím pracovištím umožnit skutečně rozhodný vstup do světové vědy, než jim umožnit právě přístup k těmto rozhodujícím programům evropského společenství a využití nabídek výzkumných evropských a zámořských univerzit, vědeckých pracovišť atd. To znamená umožnit jim tyto kontakty. Pracovníci vědecko-výzkumné základny mají ve světě velmi dobré jméno, to jsme si ověřili a denně ověřujeme. Jsem ochoten o tom každého přesvědčit. V současné době nás právě žádají, abychom jim pomohli v těchto spojeních. Tolik po věcné stránce.

Chtěl bych k tomu ještě dodat, že kromě toho nesmíme zapomínat na otázky životního prostředí. V současné době nám bylo vládou uloženo rozšířit orientaci na složitou oblast životního prostředí s perspektivním cílem vytvoření samostatného programu pro tuto lidsky, politicky i ekonomicky významnou problematiku.

Pokud se týká rozpočtové kapitoly našeho orgánu, chci zde zdůraznit, že se mi opravdu nejedná o samoúčelné financování a placení aparátu Státní komise. I kdybychom všichni zítra odešli ze svého pracoviště, což je prakticky nemožné, vrátili bychom do státního rozpočtu necelých 26 mil. Kčs, které máme plánovány na mzdy úředníků a ostatních pracovníků. Problém spočívá ale i v tom, že z částky 100 mil. Kčs o jejíž snížení se jedná, je financován i provoz a činnost dalších pěti rozpočtových pracovišť VVZ, mimo jiné Ústředí vědeckých a ekonomických informací, Ústavu životního prostředí a dalších. Tato pracoviště mají už v letošním roce v rámci experimentu posílenou příjmovou složku za poskytování informací a máme záměr právě je během tohoto roku převést na racionální režim hospodaření v rámci nabídky a poptávky za poskytované služby a informace v těch oblastech, kde budou spolupracovat s hospodářskou sférou a vědecko-výzkumnými pracovišti. To ovšem vyžaduje určitý čas. Upřímně zde říkám, že toto všechno nelze udělat ze dne na den. Proto se znovu vracím ke svému vystoupení ve výborech pro plán a rozpočet s příslušnými rozklady, které jsem písemně podal s tím, že navrhuji přijmout postup takový, aby se přísně sledovalo snížení administrativních a správních výdajů státní komise ve smyslu útlumového programu, zajistit režim hospodaření VVZ v oblasti informatiky a životního prostředí a minimalizací čerpání prostředků ze státního rozpočtu, čili postupný přechod na poskytování placených služeb ještě během tohoto roku a o těchto opatřeních průběžně informovat výbory pro plán a rozpočet.

Závěrem chci říci, že to, co potřebuje náš státní rozpočet, je především aktivizace příjmové složky. Pokud nyní se budeme uzavírat před rozvojem vědy a techniky, myslím z hlediska financování, tak bychom mohli i v budoucím období při dalších státních rozpočtech opět stát před problémy, jak tuto složku aktivizovat. Přece všichni velmi dobře víme, že právě věda a technika nám může do budoucna pomoci. Děkuji.

Předsedající místopředseda FS B. Kučera: Děkuji panu místopředsedovi vlády Reichlovi. Slovo má pan ministr Miller, připraví se pan místopředseda vlády Dlouhý.

Ministr práce a sociálních věcí ČSSR P. Miller: Vážený pane předsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci, to, co vám budu říkat, není příliš jednoduché. Trochu mě mrzí, že zde byla taková výtka na vládu, že vláda mluví, ale nemluví se o sociálních dopadech, které mohou být na obyvatelstvo apod. To je trochu složitější, my se tím velmi intenzívně zabýváme. Celou sobotu jsme v celé skupině seděli na ministerstvu financí a vymýšleli jsme jak kompenzovat odstranění dotací z potravin apod.

Chtěl bych odpovědět na osobní důchody. Jednoznačně prohlašuji, a všichni to jistě víte, že osobní důchody byly zrušeny. Tento institut už neexistuje, k tomu byla vytvořena komise, která osobní důchody zrušila a stanovila, jak budou realizovány ve zbytkových podobách. Všechny anomálie, které byly kolem 10 až 12 tisíc, neexistují, maximální výše důchodu dnes vyplácená je 3800 Kčs. Existuje skupina do 2200 Kčs, ve které ještě jsou některé osobní důchody, ale to je asi 36 000 důchodců a v současné době není v lidských silách je vytřídit. Jedná se o poměrně malé částky. Proto skupina, která posuzovala osobní důchody rozhodla, že by to byl výraz humanitárního cítění s těmito lidmi a že to ponecháme. To, o čem rozhodla skupina, není definitivní, protože návrh bude předložen vládě, která s definitivním rozhodnutím přijde.

Byla zde i výtka, že poslanci by měli být nejdříve zpraveni o všech záměrech, které jsou. Chtěl bych říci něco o výsledcích sobotní porady. Nazvali jsme ji sociální strategie v období přechodu na tržní hospodářství. Současná situace v níž se nacházíme, je skutečně kritická. Má své kořeny v dědictví posledních 40 let, v devastaci sociálního prostředí a morálních hodnot a ochromení společnosti prostřednictvím administrativního řešení vznikající sociální situace. Má své kořeny v současnosti, kdy lidé ještě redukují své požadavky na vymáhání sociálních výhod, očekávají větší příděly ze společných prostředků bez ohledu na vlastní přičinění. Současná situace je kritická, i tím, že dosavadní vlády se podbízely společnosti velkou subvenční činností v cenách, místo rozvíjení aktivní sociální politiky. Činily tak proto, že tak vyvolávaly dojem všeobecného blahobytu.

Vláda národního porozumění ve svém prohlášení se už přihlásila k přechodu od pasiv k aktivní sociální politice. Každý občan bude vědět, kdo, kdy, za co a kolik bude dostávat v rámci sociální solidarity celé společnosti. Vláda současně umožní každému, aby se svobodně a odpovědně mohl postarat o svou budoucnost tím, že dá všem občanům stejné možnosti a sociální záruky pro vše, co občané učiní pro svůj budoucí prospěch, tedy aby se každý mohl postarat o své budoucí příjmy. Realizovaná cenová úprava v oblasti maloobchodních cen je navrhována pro kompenzování aktivní sociální politiky, zejména zvýšení přímých sociálních dávek. Základní zásadou sociální strategie vlády je tedy udržet dynamickou rovnováhu mezi příjmy z výdělečné činnosti, rodinnými rozpočty a sociálními příjmy obyvatelstva. Proto bude plně kompenzovat zvýšení cen potravin a diferencované náklady na bydlení, dopravu, teplo a energii. I když kompenzační a neutralizační opatření musejí jednoznačně směřovat k tomu, aby se reforma nedělala na úkor obyvatelstva. Proto bude nezbytné k zabránění poklesu reálné hodnoty vkladů a oslabení sklonu obyvatelstva k úsporám přiměřeně zvýšit úrokové sazby.

Chtěl bych ještě říci, že to je úvaha ministerstva práce a sociálních věcí. Ministerstvo práce a sociálních věcí navrhuje takto tento problém řešit, aby to nebylo bráno, že je to prohlášení vlády.

Výdělečně činní občané a zaměstnanost. Základem prosperity národa je efektivní zaměstnanost jeho občanů. Postupný přechod na tržní hospodářství, včetně vzniku trhu práce, je spojen s výraznými změnami ve struktuře národního hospodářství, tedy i struktury zaměstnanosti. Změny a přesuny pracovníků lze očekávat jak mezi odvětvími a profesemi, tak mezi územími. Vláda připraví řadu opatření, která by umožnila účelně koordinovat nabídku a poptávku. Připravuje zřízení sítě zprostředkovatele práce a profesního poradenství, rozšíření rekvalifikace a zabezpečení občanů před nástupem do nového zaměstnání, včetně podpory v nezaměstnanosti. Svou bytovou politikou chce přispět k vytváření předpokladů zvýšené prostorové mobility občanů výraznější diferenciací nájemného, úhrady za užívání bytů, které bude kompenzovat jen ve vztahu k sociálně slabším občanům zavedením příspěvku na bydlení.

Pro domácnost rodin s dětmi a pro důchodce, kteří se ocitnou pod hranicí sociální potřebnosti bude příspěvek vyplácen národními výbory a bude hrazen z části prostředků získaných ze zvýšení cen nájemného. Jeho výše bude určena na základě ceny standardního nároku na bydlení, to je 12 m2 na osobu, která je dnes jednotně stanovena. V případě zavedení polohové diferenciace nájemného bude výše příspěvku upravena jinak. Úprava cen nájemného by měla být vyhlášena v dostatečném předstihu, nejméně ročním, aby byl dán dostatečný časový prostor občanům k adaptaci na nové podmínky.

Cenové úpravy potravin budou kompenzovány u výdělečně činných osob tím, že takto získané zdroje budou převedeny do rehabilitačního fondu, z jehož prostředků budou hrazeny náklady na politické rehabilitace, na rekvalifikace, profesní rehabilitace a rehabilitace rodin s úpravami mateřského příspěvku.

Vláda připraví soustavu legislativních návrhů, kterými změní podmínky práce a zrovnoprávní všechny druhy ekonomických činností. Pracovním zákonodárstvím bude sledovat ochranu práv a svobod občanů v procesu práce a dosavadní zákoník práce zbaví všech právních úprav, které byly nástroji direktivního řízení. Tuto oblast otevře postupně kolektivnímu vyjednávání mezi zaměstnavateli a zaměstnanci.

Podobně bude postupovat i při úpravách sociálního zabezpečení všech výdělečně činných, kteří budou požívat stejného zabezpečení za stejných finančních podmínek hrazených zainteresovanými stranami. Umožní se všem výdělečně činným občanům sociální připojištění. Výhody plynoucí z dosavadní první a druhé důchodové kategorie budou rovněž poskytovány jako připojištění a budou hrazeny z příspěvků těch, kteří vyvolali zhoršené pracovní podmínky.

Dynamicky, v souladu s vývojem mezd, budou upravována i omezení při poskytování nemocenských dávek tak, aby bylo trvale zabráněno postupnému poklesu úrovně zabezpečení v době nemoci.

Vláda chce zároveň zrovnoprávnit péči o nejmenší děti se zaměstnáním tím, že všem ženám poskytne mateřský příspěvek jako náhradu mzdy v době, kdy pečují o dítě do tří let. Mateřský příspěvek bude poskytnutý ve výši cca 60 % průměrné čisté mzdy žen do 30 let, to je 900 Kčs. Průběžně bude valorizován podle růstu životních nákladů, což po cenových úpravách potravin bude představovat 1000-1200 Kčs. Vláda tím zároveň odstraní neodůvodněnou diferenciaci sazeb mateřského příspěvku podle počtu dětí. Toto opatření má přispět k lepší citové a mravní výchově a zdravotnímu stavu dětí, uvolnění tlaků na trhu práce, zrovnoprávnění rodinných rozpočtů, zejména u mladých rodin a osvobození mladých matek od velké zátěže při souběhu péče o dítě a zaměstnání.

Zvýšené náklady na mateřské příspěvky ze státního rozpočtu budou částečně hrazeny úsporami na předškolních zařízeních a dotacemi z prostředků rehabilitačního fondu.

Domnívám se, že je potřeba zachovat rovnováhu v rodinných rozpočtech. Vláda proto chce uchránit v období přechodu k tržnímu hospodářství rodinné rozpočty před negativními následky cenových změn. Přitom současně chce opustit dosavadní výrazně populační politiku a nahradit ji principy sociální spravedlnosti a solidarity. Chce chránit všechny děti bez ohledu na jejich pořadí v rodině a s přihlédnutím ke skutečným nákladům na jejich výživu a výchovu. Vláda proto bude u rodinných příjmů plně kompenzovat zvýšení cen potravin a nákladů na teplo a energii, zvýše

Přitom bude postupovat diferencovaně a to tak, že bude preferovat výdaje na první a druhé dítě a zavede diferencovanou výši přídavků podle věku dětí. Tím srovná nepřiměřenou preferenci tří až čtyř dětí.

Tato opatření budou doplněna při reformě daně ze mzdy, kdy dojde k plnému odstranění rozdílu ve výši rodinných přídavků a v budoucnu zavedením valorizace i její výše podle vývoje nákladů na výchovu dětí. Přitom zvažujeme dále zkušenosti z jiných evropských zemí s omezením poskytování přídavků na děti v dospělosti do 18 let věku a s náhradou příspěvků na studující mládež 19-26 let, zavedením stipendií a půjček na řádné studium.

Zvýšení tarifů v železniční dopravě bude rodinám kompenzováno rozšířením 50 % slev do 15 let a důchodcům a absolutní výše žákovského jízdného i v městské hromadné dopravě.

Dále jsme si plně vědomi velkého negativního dědictví z minulosti v oblasti sociálního zabezpečení, které po dlouhá léta stálo na kraji společenských zájmů. K nápravě bude realizována celá posloupnost opatření okamžité, ale i dlouhodobé povahy. Od 1. 10. 1990 budou zvýšeny diferencovaně všechny vyplácené důchody přiznané do 30. 9. 1988. Tímto opatřením dojde k částečnému vyrovnání rozdílů mezi důchody přiznanými podle dříve platných předpisů a důchody přiznanými podle stávajícího zákona o sociálním zabezpečení. Zároveň bude upravena hranice nízkých důchodů, které jsou jediným zdrojem příjmů u jednotlivce z 1000 na 1200 Kčs a u dvojice ze 1700 na 2000 Kčs. Tím bude tato hranice odpovídat minimálním životním nákladům důchodců počátkem roku 1990.

Úpravy cen potravin, nájemného, teplé vody a spotřebního zboží budou doprovázeny dalším růstem hranice jediného zdroje příjmů pro důchodce o cca 300 Kčs, takže u jednotlivce na 1500 Kčs a u dvojice na 2500 Kčs. V cenové úpravě potravin budou ostatním důchodcům souběžně kompenzovány zvláštním přídavkem, který bude vyplácen na důchodce. Kompenzační příplatek bude přiznáván po jistou dobu i k nově přiznaným důchodům. Jeho výše bude klesat úměrně růstu průměrných mezd.

Rozhodnutí o kompenzacích důchodů musí být z technických důvodů definitivně přijaté nejméně o 6 měsíců dříve před jeho provedením.

V souvislosti s výše uvedenými skutečnostmi bude nově definován a klasifikován pojem sociální potřebnosti a stanoveny hranice bídy. Cenové úpravy budou diferencovaně promítnuty i do výše úhrady za ústavní sociální péči v závislosti na vztahu a kvalitě poskytovaných služeb. Jako zásadní systémové opatření u vyplácených důchodů ke kompenzaci růstu životních nákladů a mezd bude od roku 1991 zavedena pravidelná valorizace důchodů, doprovázená zvyšováním hranic jediného zdroje příjmů. Současně s tím budou dosud pevné částky stanoveny v zákoně o sociálním zabezpečení, navázány na životní náklady, minimální a průměrné mzdy, a to podle povahy věci. Následně bude založena koncepce vícesložkového důchodu se státní garancí za životní minimum.

Systém financování důchodového a nemocenského zabezpečení bude převeden na vícesložkový systém s příspěvky od zaměstnavatelů, diferencovanými podle pracovních kategorií, odvozených z objemu vyplácených mezd, s příspěvky od pojištěnců, odvozenými z objemu ročních příjmů a ze státních garancí dávek ve výši životního minima a dávek neodvozených z příjmů občana, pro bezmocnost, přídavky na děti apod. K výkonu správy důchodového a nemocenského pojištění bude vytvořena samostatná soustava orgánů na profesionální úrovni, financovaná z příspěvků pojištěnců, zaměstnavatelů a státu.

Když toto všechno shrneme. tak jedno z opatření vidíme v opatření krátkodobého typu, čímž se jeví okamžitá kompenzace cenových úprav. Opatření v cenové oblasti vyvolají značné zvýšení životních nákladů obyvatelstva. Vláda bude zmírňovat dopady diferencovaně, a to podle sociálních skupin obyvatelstva a podle jednotlivých druhů cenových úprav. Zvýšení cen ve státních bytech bude kompenzováno neúplně jen v domácnostech v pásmu sociální potřebnosti nově zavedeným příspěvkem na bydlení.

Zvýšení cen jízdného bude částečně kompenzováno pouze rodinám s dětmi a důchodcům v rozšíření 50 % slev, jízdné žákovské a studentské nebude zvyšováno. Dotace na dělnické jízdné budou odstraňovány postupně a mohou být poskytovány z podnikových zdrojů.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP