Myslím, že tým som odpovedel na všetky
otázky, týkajúce sa nášho sektoru.
Dúfam, že reformy, ktoré vláda prijme,
budú úspešné a budú transformovať
ekonomiku a pomôžu k rýchlosti reštrukturalizácie
celého nášho odvetvia.
Předsedající místopředseda
FS B. Kučera: Děkuji ministru Stračárovi
za jeho odpověď. Slovo má místopředseda
vlády pan Reichel, po něm vystoupí pan ministr
Miller.
Místopředseda vlády ČSSR F. Reichel:
Vážený pane předsedo, vážené
poslankyně a poslanci, dopoledne jsme kromě návrhu
na snížení částky určené
pro rozvoj vědy a techniky o 1,2 miliardy Kčs vyslechli
též návrh snížit rozpočtovou
částku určenou pro Státní komisi
pro vědeckotechnický a investiční
rozvoj o 100 miliónů z celkového dosavadního
rozpočtu 254 milióny Kčs. Zároveň
bylo doporučeno provést útlum činnosti
SKVTIR, která v současné době představuje
federální orgán pro řízení
vědeckotechnického rozvoje.
Souhlasíme s tím - jak je to jasně formulováno
v naší koncepci státní politiky v oblasti
rozvoje vědy a techniky, kterou máme předložit
vládě v dubnu letošního roku - že
SKVTIR v současném pojetí organizace a obsahu
řízení vědeckotechnického rozvoje
nemůže v budoucnosti sehrát roli federálního
orgánu, který má vytvořit vědě
a technice odpovídající prostředí
a podporu. I představa odpovídající
federálnímu orgánu je přesně
definována v naší koncepci. Je to koncepce
vybudovaná na naprosté absenci administrativního
řízení, přikazování
a rozdávání finančních prostředků
do sféry vědy, výzkumu a techniky.
Své poslání vidíme v tom, že
je třeba vytvořit optimální podmínky
pro rozvoj vědy, pro rozvoj výzkumu, vytvářet
službu vědě, ale také v roli obhajovatele
a prosazovatele státní vědní politiky
v podmínkách tržní ekonomiky formou
prioritních směrů, prospěšných
nejen v úzkém pohledu vnitřních státních
zájmů, ale především směrů,
které se najdou v kontextu rozvoje Evropy i celého
světa, to znamená v takových programech a
projektech a v nových technologiích, které
nebudou samoúčelné, ale svou vědeckou,
výzkumnou a technologickou vyspělostí umožní
vstup do celoevropských programů. Vědu a
techniku nechceme chápat a prosazovat jen v úzkém
pojetí technickém. Proto předložíme
vládě i návrh programů vzdělávacích,
ekologických, sociálních. Pro správnou
funkci takto pojatých programů bude nutné
vytvořit fond vědy, fond techniky a tyto fondy by
měly být syceny nejen z prostředků
státního rozpočtu, ale také z prostředků
ze zahraničí, a to hlavně na podporu nových
technologií. Že tato představa není
nereálná, ukazují již výsledky
jednání se zahraničními partnery.
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, žádný stát na světě
se nezbavuje svého vlivu na vývoji vědy a
techniky a podpory zvyšování jejich úrovně.
Dokazují to příklady dokonale fungujících
systémů řízení vědy,
výzkumu a technologií ve vyspělých
evropských státech s vysokou technickou úrovní,
které jsme už měli možnost poznat. Konkrétně
mám na mysli především SRN, Rakousko,
Finsko, Francii a řadu dalších.
Věda nemá schopnost sama se řídit
jako celek. Vědecko-výzkumná základna
byla v uplynulém období velmi dobře vybudována
- ne, že by ve všech směrech dobře fungovala
a právě v současné době se
na nás obracejí pracovníci VVZ, abychom jim
co nejvíce pomohli při přechodu na tržní
ekonomiku, při poradách z hlediska financování
a při poradách z hlediska řízení
a managementu, právě v tom směru, aby co
nejlépe navázali na tyto evropské programy.
Nevidíme v současném a nejbližším
období jinou možnost, jak rozhodujícím
pracovištím umožnit skutečně rozhodný
vstup do světové vědy, než jim umožnit
právě přístup k těmto rozhodujícím
programům evropského společenství
a využití nabídek výzkumných
evropských a zámořských univerzit,
vědeckých pracovišť atd. To znamená
umožnit jim tyto kontakty. Pracovníci vědecko-výzkumné
základny mají ve světě velmi dobré
jméno, to jsme si ověřili a denně
ověřujeme. Jsem ochoten o tom každého
přesvědčit. V současné době
nás právě žádají, abychom
jim pomohli v těchto spojeních. Tolik po věcné
stránce.
Chtěl bych k tomu ještě dodat, že kromě
toho nesmíme zapomínat na otázky životního
prostředí. V současné době
nám bylo vládou uloženo rozšířit
orientaci na složitou oblast životního prostředí
s perspektivním cílem vytvoření samostatného
programu pro tuto lidsky, politicky i ekonomicky významnou
problematiku.
Pokud se týká rozpočtové kapitoly
našeho orgánu, chci zde zdůraznit, že
se mi opravdu nejedná o samoúčelné
financování a placení aparátu Státní
komise. I kdybychom všichni zítra odešli ze svého
pracoviště, což je prakticky nemožné,
vrátili bychom do státního rozpočtu
necelých 26 mil. Kčs, které máme plánovány
na mzdy úředníků a ostatních
pracovníků. Problém spočívá
ale i v tom, že z částky 100 mil. Kčs
o jejíž snížení se jedná,
je financován i provoz a činnost dalších
pěti rozpočtových pracovišť VVZ,
mimo jiné Ústředí vědeckých
a ekonomických informací, Ústavu životního
prostředí a dalších. Tato pracoviště
mají už v letošním roce v rámci
experimentu posílenou příjmovou složku
za poskytování informací a máme záměr
právě je během tohoto roku převést
na racionální režim hospodaření
v rámci nabídky a poptávky za poskytované
služby a informace v těch oblastech, kde budou spolupracovat
s hospodářskou sférou a vědecko-výzkumnými
pracovišti. To ovšem vyžaduje určitý
čas. Upřímně zde říkám,
že toto všechno nelze udělat ze dne na den. Proto
se znovu vracím ke svému vystoupení ve výborech
pro plán a rozpočet s příslušnými
rozklady, které jsem písemně podal s tím,
že navrhuji přijmout postup takový, aby se
přísně sledovalo snížení
administrativních a správních výdajů
státní komise ve smyslu útlumového
programu, zajistit režim hospodaření VVZ v
oblasti informatiky a životního prostředí
a minimalizací čerpání prostředků
ze státního rozpočtu, čili postupný
přechod na poskytování placených služeb
ještě během tohoto roku a o těchto opatřeních
průběžně informovat výbory pro
plán a rozpočet.
Závěrem chci říci, že to, co
potřebuje náš státní rozpočet,
je především aktivizace příjmové
složky. Pokud nyní se budeme uzavírat před
rozvojem vědy a techniky, myslím z hlediska financování,
tak bychom mohli i v budoucím období při
dalších státních rozpočtech opět
stát před problémy, jak tuto složku
aktivizovat. Přece všichni velmi dobře víme,
že právě věda a technika nám
může do budoucna pomoci. Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS B. Kučera: Děkuji panu místopředsedovi
vlády Reichlovi. Slovo má pan ministr Miller, připraví
se pan místopředseda vlády Dlouhý.
Ministr práce a sociálních věcí
ČSSR P. Miller: Vážený pane předsedo,
vážené poslankyně, vážení
poslanci, to, co vám budu říkat, není
příliš jednoduché. Trochu mě
mrzí, že zde byla taková výtka na vládu,
že vláda mluví, ale nemluví se o sociálních
dopadech, které mohou být na obyvatelstvo apod.
To je trochu složitější, my se tím
velmi intenzívně zabýváme. Celou sobotu
jsme v celé skupině seděli na ministerstvu
financí a vymýšleli jsme jak kompenzovat odstranění
dotací z potravin apod.
Chtěl bych odpovědět na osobní důchody.
Jednoznačně prohlašuji, a všichni to jistě
víte, že osobní důchody byly zrušeny.
Tento institut už neexistuje, k tomu byla vytvořena
komise, která osobní důchody zrušila
a stanovila, jak budou realizovány ve zbytkových
podobách. Všechny anomálie, které byly
kolem 10 až 12 tisíc, neexistují, maximální
výše důchodu dnes vyplácená je
3800 Kčs. Existuje skupina do 2200 Kčs, ve které
ještě jsou některé osobní důchody,
ale to je asi 36 000 důchodců a v současné
době není v lidských silách je vytřídit.
Jedná se o poměrně malé částky.
Proto skupina, která posuzovala osobní důchody
rozhodla, že by to byl výraz humanitárního
cítění s těmito lidmi a že to
ponecháme. To, o čem rozhodla skupina, není
definitivní, protože návrh bude předložen
vládě, která s definitivním rozhodnutím
přijde.
Byla zde i výtka, že poslanci by měli být
nejdříve zpraveni o všech záměrech,
které jsou. Chtěl bych říci něco
o výsledcích sobotní porady. Nazvali jsme
ji sociální strategie v období přechodu
na tržní hospodářství. Současná
situace v níž se nacházíme, je skutečně
kritická. Má své kořeny v dědictví
posledních 40 let, v devastaci sociálního
prostředí a morálních hodnot a ochromení
společnosti prostřednictvím administrativního
řešení vznikající sociální
situace. Má své kořeny v současnosti,
kdy lidé ještě redukují své požadavky
na vymáhání sociálních výhod,
očekávají větší příděly
ze společných prostředků bez ohledu
na vlastní přičinění. Současná
situace je kritická, i tím, že dosavadní
vlády se podbízely společnosti velkou subvenční
činností v cenách, místo rozvíjení
aktivní sociální politiky. Činily
tak proto, že tak vyvolávaly dojem všeobecného
blahobytu.
Vláda národního porozumění
ve svém prohlášení se už přihlásila
k přechodu od pasiv k aktivní sociální
politice. Každý občan bude vědět,
kdo, kdy, za co a kolik bude dostávat v rámci sociální
solidarity celé společnosti. Vláda současně
umožní každému, aby se svobodně
a odpovědně mohl postarat o svou budoucnost tím,
že dá všem občanům stejné
možnosti a sociální záruky pro vše,
co občané učiní pro svůj budoucí
prospěch, tedy aby se každý mohl postarat o
své budoucí příjmy. Realizovaná
cenová úprava v oblasti maloobchodních cen
je navrhována pro kompenzování aktivní
sociální politiky, zejména zvýšení
přímých sociálních dávek.
Základní zásadou sociální strategie
vlády je tedy udržet dynamickou rovnováhu mezi
příjmy z výdělečné činnosti,
rodinnými rozpočty a sociálními příjmy
obyvatelstva. Proto bude plně kompenzovat zvýšení
cen potravin a diferencované náklady na bydlení,
dopravu, teplo a energii. I když kompenzační
a neutralizační opatření musejí
jednoznačně směřovat k tomu, aby se
reforma nedělala na úkor obyvatelstva. Proto bude
nezbytné k zabránění poklesu reálné
hodnoty vkladů a oslabení sklonu obyvatelstva k
úsporám přiměřeně zvýšit
úrokové sazby.
Chtěl bych ještě říci, že
to je úvaha ministerstva práce a sociálních
věcí. Ministerstvo práce a sociálních
věcí navrhuje takto tento problém řešit,
aby to nebylo bráno, že je to prohlášení
vlády.
Výdělečně činní občané
a zaměstnanost. Základem prosperity národa
je efektivní zaměstnanost jeho občanů.
Postupný přechod na tržní hospodářství,
včetně vzniku trhu práce, je spojen s výraznými
změnami ve struktuře národního hospodářství,
tedy i struktury zaměstnanosti. Změny a přesuny
pracovníků lze očekávat jak mezi odvětvími
a profesemi, tak mezi územími. Vláda připraví
řadu opatření, která by umožnila
účelně koordinovat nabídku a poptávku.
Připravuje zřízení sítě
zprostředkovatele práce a profesního poradenství,
rozšíření rekvalifikace a zabezpečení
občanů před nástupem do nového
zaměstnání, včetně podpory
v nezaměstnanosti. Svou bytovou politikou chce přispět
k vytváření předpokladů zvýšené
prostorové mobility občanů výraznější
diferenciací nájemného, úhrady za
užívání bytů, které bude
kompenzovat jen ve vztahu k sociálně slabším
občanům zavedením příspěvku
na bydlení.
Pro domácnost rodin s dětmi a pro důchodce,
kteří se ocitnou pod hranicí sociální
potřebnosti bude příspěvek vyplácen
národními výbory a bude hrazen z části
prostředků získaných ze zvýšení
cen nájemného. Jeho výše bude určena
na základě ceny standardního nároku
na bydlení, to je 12 m2 na osobu, která
je dnes jednotně stanovena. V případě
zavedení polohové diferenciace nájemného
bude výše příspěvku upravena
jinak. Úprava cen nájemného by měla
být vyhlášena v dostatečném předstihu,
nejméně ročním, aby byl dán
dostatečný časový prostor občanům
k adaptaci na nové podmínky.
Cenové úpravy potravin budou kompenzovány
u výdělečně činných
osob tím, že takto získané zdroje budou
převedeny do rehabilitačního fondu, z jehož
prostředků budou hrazeny náklady na politické
rehabilitace, na rekvalifikace, profesní rehabilitace a
rehabilitace rodin s úpravami mateřského
příspěvku.
Vláda připraví soustavu legislativních
návrhů, kterými změní podmínky
práce a zrovnoprávní všechny druhy ekonomických
činností. Pracovním zákonodárstvím
bude sledovat ochranu práv a svobod občanů
v procesu práce a dosavadní zákoník
práce zbaví všech právních úprav,
které byly nástroji direktivního řízení.
Tuto oblast otevře postupně kolektivnímu
vyjednávání mezi zaměstnavateli a
zaměstnanci.
Podobně bude postupovat i při úpravách
sociálního zabezpečení všech
výdělečně činných, kteří
budou požívat stejného zabezpečení
za stejných finančních podmínek hrazených
zainteresovanými stranami. Umožní se všem
výdělečně činným občanům
sociální připojištění.
Výhody plynoucí z dosavadní první
a druhé důchodové kategorie budou rovněž
poskytovány jako připojištění
a budou hrazeny z příspěvků těch,
kteří vyvolali zhoršené pracovní
podmínky.
Dynamicky, v souladu s vývojem mezd, budou upravována
i omezení při poskytování nemocenských
dávek tak, aby bylo trvale zabráněno postupnému
poklesu úrovně zabezpečení v době
nemoci.
Vláda chce zároveň zrovnoprávnit péči
o nejmenší děti se zaměstnáním
tím, že všem ženám poskytne mateřský
příspěvek jako náhradu mzdy v době,
kdy pečují o dítě do tří
let. Mateřský příspěvek bude
poskytnutý ve výši cca 60 % průměrné
čisté mzdy žen do 30 let, to je 900 Kčs.
Průběžně bude valorizován podle
růstu životních nákladů, což
po cenových úpravách potravin bude představovat
1000-1200 Kčs. Vláda tím zároveň
odstraní neodůvodněnou diferenciaci sazeb
mateřského příspěvku podle
počtu dětí. Toto opatření má
přispět k lepší citové a mravní
výchově a zdravotnímu stavu dětí,
uvolnění tlaků na trhu práce, zrovnoprávnění
rodinných rozpočtů, zejména u mladých
rodin a osvobození mladých matek od velké
zátěže při souběhu péče
o dítě a zaměstnání.
Zvýšené náklady na mateřské
příspěvky ze státního rozpočtu
budou částečně hrazeny úsporami
na předškolních zařízeních
a dotacemi z prostředků rehabilitačního
fondu.
Domnívám se, že je potřeba zachovat
rovnováhu v rodinných rozpočtech. Vláda
proto chce uchránit v období přechodu k tržnímu
hospodářství rodinné rozpočty
před negativními následky cenových
změn. Přitom současně chce opustit
dosavadní výrazně populační
politiku a nahradit ji principy sociální spravedlnosti
a solidarity. Chce chránit všechny děti bez
ohledu na jejich pořadí v rodině a s přihlédnutím
ke skutečným nákladům na jejich výživu
a výchovu. Vláda proto bude u rodinných příjmů
plně kompenzovat zvýšení cen potravin
a nákladů na teplo a energii, zvýše
Přitom bude postupovat diferencovaně a to tak, že
bude preferovat výdaje na první a druhé dítě
a zavede diferencovanou výši přídavků
podle věku dětí. Tím srovná
nepřiměřenou preferenci tří
až čtyř dětí.
Tato opatření budou doplněna při reformě
daně ze mzdy, kdy dojde k plnému odstranění
rozdílu ve výši rodinných přídavků
a v budoucnu zavedením valorizace i její výše
podle vývoje nákladů na výchovu dětí.
Přitom zvažujeme dále zkušenosti z jiných
evropských zemí s omezením poskytování
přídavků na děti v dospělosti
do 18 let věku a s náhradou příspěvků
na studující mládež 19-26 let, zavedením
stipendií a půjček na řádné
studium.
Zvýšení tarifů v železniční
dopravě bude rodinám kompenzováno rozšířením
50 % slev do 15 let a důchodcům a absolutní
výše žákovského jízdného
i v městské hromadné dopravě.
Dále jsme si plně vědomi velkého negativního
dědictví z minulosti v oblasti sociálního
zabezpečení, které po dlouhá léta
stálo na kraji společenských zájmů.
K nápravě bude realizována celá posloupnost
opatření okamžité, ale i dlouhodobé
povahy. Od 1. 10. 1990 budou zvýšeny diferencovaně
všechny vyplácené důchody přiznané
do 30. 9. 1988. Tímto opatřením dojde k částečnému
vyrovnání rozdílů mezi důchody
přiznanými podle dříve platných
předpisů a důchody přiznanými
podle stávajícího zákona o sociálním
zabezpečení. Zároveň bude upravena
hranice nízkých důchodů, které
jsou jediným zdrojem příjmů u jednotlivce
z 1000 na 1200 Kčs a u dvojice ze 1700 na 2000 Kčs.
Tím bude tato hranice odpovídat minimálním
životním nákladům důchodců
počátkem roku 1990.
Úpravy cen potravin, nájemného, teplé
vody a spotřebního zboží budou doprovázeny
dalším růstem hranice jediného zdroje
příjmů pro důchodce o cca 300 Kčs,
takže u jednotlivce na 1500 Kčs a u dvojice na 2500
Kčs. V cenové úpravě potravin budou
ostatním důchodcům souběžně
kompenzovány zvláštním přídavkem,
který bude vyplácen na důchodce. Kompenzační
příplatek bude přiznáván po
jistou dobu i k nově přiznaným důchodům.
Jeho výše bude klesat úměrně
růstu průměrných mezd.
Rozhodnutí o kompenzacích důchodů
musí být z technických důvodů
definitivně přijaté nejméně
o 6 měsíců dříve před
jeho provedením.
V souvislosti s výše uvedenými skutečnostmi
bude nově definován a klasifikován pojem
sociální potřebnosti a stanoveny hranice
bídy. Cenové úpravy budou diferencovaně
promítnuty i do výše úhrady za ústavní
sociální péči v závislosti
na vztahu a kvalitě poskytovaných služeb. Jako
zásadní systémové opatření
u vyplácených důchodů ke kompenzaci
růstu životních nákladů a mezd
bude od roku 1991 zavedena pravidelná valorizace důchodů,
doprovázená zvyšováním hranic
jediného zdroje příjmů. Současně
s tím budou dosud pevné částky stanoveny
v zákoně o sociálním zabezpečení,
navázány na životní náklady,
minimální a průměrné mzdy,
a to podle povahy věci. Následně bude založena
koncepce vícesložkového důchodu se státní
garancí za životní minimum.
Systém financování důchodového
a nemocenského zabezpečení bude převeden
na vícesložkový systém s příspěvky
od zaměstnavatelů, diferencovanými podle
pracovních kategorií, odvozených z objemu
vyplácených mezd, s příspěvky
od pojištěnců, odvozenými z objemu ročních
příjmů a ze státních garancí
dávek ve výši životního minima
a dávek neodvozených z příjmů
občana, pro bezmocnost, přídavky na děti
apod. K výkonu správy důchodového
a nemocenského pojištění bude vytvořena
samostatná soustava orgánů na profesionální
úrovni, financovaná z příspěvků
pojištěnců, zaměstnavatelů a
státu.
Když toto všechno shrneme. tak jedno z opatření
vidíme v opatření krátkodobého
typu, čímž se jeví okamžitá
kompenzace cenových úprav. Opatření
v cenové oblasti vyvolají značné zvýšení
životních nákladů obyvatelstva. Vláda
bude zmírňovat dopady diferencovaně, a to
podle sociálních skupin obyvatelstva a podle jednotlivých
druhů cenových úprav. Zvýšení
cen ve státních bytech bude kompenzováno
neúplně jen v domácnostech v pásmu
sociální potřebnosti nově zavedeným
příspěvkem na bydlení.
Zvýšení cen jízdného bude částečně
kompenzováno pouze rodinám s dětmi a důchodcům
v rozšíření 50 % slev, jízdné
žákovské a studentské nebude zvyšováno.
Dotace na dělnické jízdné budou odstraňovány
postupně a mohou být poskytovány z podnikových
zdrojů.