Přítomno: | 159 poslanců Sněmovny lidu |
60 poslanců Sněmovny národů zvolených v České socialistické republice | |
63 poslanci Sněmovny národů zvolení ve Slovenské socialistické republice |
Omluveni poslanci
Sněmovny lidu:
Bartošková, Baruš, Belko, Buráňová,
Černík, Fanta, Gebas, Harenčár, Hlavačka,
Honner, Jankovič, Kováč, Kontríková,
Jendrejčáková, Kanis, Kubinský, Kučera
J., Kuljovský, Kusý, Kužílek, Ládr,
Madarász, Marton, Müller, Panster, Růžička,
Říman, Sidor, Sommer, Stračár, Svoboda,
Šgorica, Šoltés, Štancl, Štix, Štrha,
Šútovec, Tichavský, Vébr, Zaorálek,
Zeman
Sněmovny národů zvolení v České
socialistické republice:
Benešová, Hanák, Klůzová, Lux,
Machalík, Peklo, Pilch, Pithart, Řičánková,
Strnadová, Svoboda, Vacek, Vinter, Vlček, Vokál
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské
socialistické republice:
Borisová, Konvit, Kováč, Kovář,
Marušinec, Mičieta, Orban, Pargáč, Parkanský,
Turošík, Vitézová, Zelenay
(Řízení schůze převzal místopředseda
Federálního shromáždění
Z. Jičínský.)
Předsedající místopředseda
FS Z. Jičínský: Vážené
poslankyně, vážení poslanci, vážení
hosté. Budeme pokračovat v našem jednání.
Dalším bodem programu je
V tomto případě jde o iniciativní
návrh skupiny poslanců a odůvodní
ho člen této skupiny místo poslance Mikule,
který onemocněl, JUDr. Karol Stome. Prosím,
aby se ujal slova.
Poslanec SN K. Stome: Dobré jitro. Vážené
kolegyně poslankyně, vážení kolegové
poslanci, pane předsedo, pane předsedající,
dovolte mi, abych jménem iniciativní skupiny poslanců
Blanky Hykové, Ladislava Lise, Vladimíra Mikule,
Josefa Bartončíka - jako člen této
skupiny odůvodnil návrh, kterým se mění
a doplňuje zákon č. 147/1983 Sb., o zbraních
a střelivu. Především bych chtěl
předeslat, že je třeba si změnit v tisku
274 a 258 datum, které se vztahuje k čl. 2, bod
1, a to z 28. února 1990 na 1. března 1990 (je to
dáno časovými důvody, neboť datum
28. února 1990 uplynulo včerejším dnem).
K samotnému návrhu změny a k novému
návrhu zákona bych chtěl uvést tolik.
Jedná se o novelu, nikoliv o nový zákon,
který je očekáván v budoucnu. Prosím
proto, aby bylo vzato v úvahu, že potřeba novely
je diktována současnými zjištěními
a nutností státu získat spolehlivý
přehled o zbraních a střelivu, jakož
i osobách, které zbraně a střelivo
drží a o jejich způsobilost k tomuto držení.
Z tohoto úhlu nechť je posuzován návrh
novely.
V podstatě jsou upravována ustanovení, která
se týkají kulových zbraní a jejich
držitelů. Jde o zbraně, které z hlediska
vnitřní bezpečnosti státu jsou nejvíce
akceptovány. Termín kulové zbraně
je čerpán z části první, hlavy
1 zákona v § 4 - čili definice z původního
textu držení a nošení kulové zbraně
je možno pro informaci jen evidovaně a na povolení
a toto povolení se nazývá v dalším
textu zákona zbrojním průkazem. Budeme tento
termín používat tedy i nadále.
Zbrojní průkaz je buďto individuální,
což je termín pracovní, a nebo hromadný,
který zní na organizaci. Individuální
zbrojní průkazy a podmínky pro jejich vydání
jsou upraveny v § 7, který podléhá změnám
podle návrhu a možností odnětí,
která je uvedena v § 8, hromadný je uveden
v § 9. Zde jsme narazili na okolnost, že odnětí
zbrojního průkazu hromadného nebylo v původním
textu zákona vůbec výslovně upraveno,
a proto novelou v článku 1, bod 2 se v § 9
nově přičleňuje odst. 4, který
zavádí možnost odnětí, a to za
materiálních podmínek, prostě odpadnutím
podmínek původních.
Tak se dostáváme k zákonné úpravě
možností odnětí obou druhů zbrojních
průkazů, jak individuálního, tak i
hromadného. (Tedy pro občany i pro organizace.)
Sluší poznamenat, že pro přesvědčivost
rozhodnutí o žádosti na individuální
zbrojní průkaz či jeho odnětí
zavádí novela nově v rámci celkové
tendence možnosti přezkumu takového rozhodnutí
soudem podle § 244-250 občanského soudního
řádu a v návrhu to lze nalézt v článku
1, bod 3, podle kterého se k § 61 zákona v
odst. 2 přičleňuje tato možnost a původní
text se označuje jako odst. 1.
Z části potřeb a umožnit soudní
přezkum a z části snaha po odstranění
tzv. kaučukové normy, tedy normy tak široce
vykladatelné, že lze jen obtížně
stanovit, vedly autory podle čl. 1, bod 1 návrhu
k textové úpravě ve výčtu podmínek,
které podmiňují vydání zbrojního
průkazu fyzické osobě. Byla tedy vypuštěna
pasáž "nebrání-li tomu veřejný
zájem". Takto původní text je označen
v odst. 1, § 7, zkrácený o tuto pasáž
ve své větě první. Za tím se
přičleňuje pak věta druhá,
která vymezuje účely a určení,
pro které osobám, jinak splňujících
předpoklady, lze kulovou zbraň vydat. Toto vymezení
účelu a určení nahrazuje poměrně
vágní formulaci o veřejném zájmu,
a to je třetí důvod, který autory
vedl k jeho vypuštění, jak o tom byla výše
řeč.
Nuže, podle novely zbrojní průkaz lze vydat
na zbraně pro účely lovecké, pro účely
sportovní, jako třetí skupinu na zbraně
souvisící s výkonem povolání
či zaměstnání, což se zavádí
nově, nebo v jiných případech vhodných
zvláštního zřetele k ochraně
osoby nebo majetku.
Zatímco první dva případy reflektují
trávení spíše volného času,
další dva případy navozují případy
profesní - tzn. když by měl někdo povolání
či zaměstnání v neozbrojeném
jinak sboru nebo individuálně vykonávané,
kde je zapotřebí držet zbraň. A čtvrtý
případ dává možnost ochrany občana
a jeho majetku.
Není to však pro každého a za všech
okolností, proto se to tak omezuje, zjištěním
určité zvláštní situace občana.
Jako příklad bych uvedl někoho, kdo bydlí
třeba na samotě, prochází nebezpečnými
místy, byl někdy přepaden apod.
Novela se snažila v podstatě v předstihu vystihnout
ekonomický rozvoj společnosti, a to za prvé
a umožnit občanům soudní ochranu proti
zamítavému rozhodnutí správního
orgánu, to za druhé; a blíž definovat
zbraně určené právě k zmíněným
čtyřem účelům novely článkem
1, bodem 1 ponechává nižší právní
normě pro hlediska povíce technická, tedy
na vyhlášce federálního ministerstva
vnitra v úpravě tisku 274 jako nově vzniklý
odstavec 2 v § 7. Tím jsem vyčerpal první
sadu důvodů návrhu.
Druhá sada se týká zabezpečení
jistoty evidence zbraní a jejich držitelů.
Upravili jsme nyní podmínky v té první
sadě a nyní se budeme zabývat evidencí
zbraní a držitelů. Stále hovoříme
pouze o kulových zbraních. Dosavadní evidence
se ukázaly jako nespolehlivé pro potřebu
vnitřní bezpečnosti státu a bylo proto
třeba určit okamžik, od kterého se bude
odvíjet spolehlivý přehled. Článkem
2 se novela o to pokouší. Zmínil jsem se již
o potřebě opravy v článku 2, bod 1,
kde datum 28. února je třeba nahradit datem 1. březen
1990. Tímto dnem, to je dnes, pozbývají platnosti
podle návrhu všechna individuální povolení,
tedy individuální zbrojní průkazy,
kromě loveckých. Držitelé loveckých
zbrojních průkazů jsou povinni podle návrhu
článku 2, bod 2, předložit své
zbraně do 31. března 1990, to znamená do
konce tohoto měsíce ke kontrole na Okresní
správu SNB s tou sankcí, že při nesplnění
této povinnosti jejich zbrojní průkazy pozbývají
platnosti dnem 31. 3. 1990.
Vyskytly se námitky proti jakoby neodůvodněné
favorizaci myslivců, ale domnívám se, že
nejsou zcela na místě. Jednak jde o větší
množství zbraní, u nichž se i technicky
provede kontrola lépe v širším nebo delším
časovém rozmezí a bez případného
zatížení Okresních správ SNB
úkolem úschovy právě tohoto většího
množství. Je tady i dost velké riziko poškození
optiky, které se tímto snižuje. Upozorňuji,
že posouzení bezpečnostního hlediska
spadá do kompetence výborů branných
a bezpečnostních našich sněmoven a toto
hledisko bylo respektováno. Při kontrole těchto
zbraní se souběžně i u těchto
osob, které jsem nazval myslivci, zkontroluje existence
podmínek pro držitelství těchto zbraní.
Co s ostatními držiteli zbrojních individuálních
průkazů na nelovecké zbraně? Musejí
je odevzdat i se střelivem do data 31. 3. 1990 do úschovy
správy SNB a do tohoto data je jejich držení
vzdor tomu začátku konce platnosti jejich zbrojního
povolení zákonem pardonováno. Novela v článku
2 bod 3, bod 2, který se mění na třetí,
kromě data 31. 3. 1990 uvádí ještě
datum 30. 4. 1990, do kdy tito držitelé zbrojních
průkazů nelovecké zbraně mohou požádat
o vydání nových zbrojních neloveckých
průkazů, když jejich průkaz pozbyl platnosti
dnešním dnem. Pokud jim nový zbrojní
průkaz bude vydán, dostanou zpět své
zbraně nebo některé z nich, podle zkontrolování
těchto zbraní a střeliva, pokud nikoliv,
naloží se s nimi podle stávajícího
zákona. Protože zákon zná i možnost
převést zbraň při ztrátě
oprávnění držeti na jinou osobu, dát
ji znehodnotit, nebo nabídnout k výkupu do lhůty
dvou měsíců podle § 53 odst. 2 zákona,
tak novela, aby předešla nejasnostem a výkladovým
sporům uvádí v čl. 2, bod 3, věta
poslední část za středníkem
podle tisku 258, že tato dvouměsíční
lhůta se počítá od právní
moci zamítavého rozhodnutí.
Pokud bylo nutno uvést ještě přechodná
ustanovení. Je to článek 2, nový bod
4, kde jak o žádostech o vydání, nového
zbrojního průkazu, tak o odnětí zbrojních
průkazů, o kterých nebylo rozhodnuto ke dni
účinnosti tohoto zákona, se posuzují
podle kritéria již zákona novelizovaného.
Zbývá mi ještě upozornit na to, že
tento režim se vztahuje i na držení a nošení
kulových zbraní podle § 15 a pro vydávání
povolení k převodům k vlastnictví,
dání k výkupu, půjčování
atd. u osob, které jsou vojáky musím upozornit,
že podle původního zákona existuje celkem
15 institucí, které v té či oné
poloze, za té či oné situace jsou oprávněny
vydávat povolení k nošení zbraní
a držení střeliva, tedy zbrojních průkazů.
Jinak odkazuji na text, kdy zákon má nabýt
účinnosti dnem vyhlášení. Děkuji
vám za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji. Prosím
společného zpravodaje výborů Sněmovny
lidu poslance Petra Tomana, aby přednesl zpravodajskou
zprávu.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
P. Toman: Vážený pane předsedo,
vážené kolegyně poslankyně, vážení
poslanci, dámy a pánové úvodem společné
zpravodajské zprávy bych se chtěl připojit
ke zdůvodnění iniciativního návrhu
skupiny poslanců Federálního shromáždění
pro vydání novely zákona, kterým se
mění a doplňuje zákon č. 147/1983
Sb., o zbraních a střelivu, které tu uvedl
pan JUDr. Stome.
Návrh novely zákona byl přikázán
k projednání výborům branným
a bezpečnostním a výborům ústavně
právním obou sněmoven. Mimo to se k návrhu
vyjádřily i výbory České národní
rady a Slovenské národní rady. Jaké
byly jejich závěry?
V usnesení výborů branných a bezpečnostních
byly k návrhu novely doporučeny některé
změny k odstavci 1 § 7 a k článku II,
v němž byla doporučena změna obsahu
prvního a druhého odstavce, zejména v zájmu
držitelů zbrojních průkazů na
kulové zbraně používané k loveckým
účelům z důvodu, jak uvedl JUDr. Stome.
V ústavně právním výboru Slovenské
národní rady byl text prvé věty odst.
1 § 7 podroben kritice, že jsou zde použity nevymezené
a nepřesné formulace a pojmy, které dávají
orgánům SNB možnost uplatňovat více
či méně volnou úvahu při rozhodování,
komu zbrojní průkaz vydat či nevydat. Dále
Slovenská národní rada doporučila
rozšířit úpravu vydávání
zbrojního průkazu z důvodu ochrany bezpečnosti
jednotlivé osoby. Pokud jde o článek II,
bylo doporučeno volit takovou úpravu, aby platnost
povolení nositi loveckou zbraň paušálně
nezanikala, podobně jak to navrhly výbory branné
a bezpečnostní obou sněmoven Federálního
shromáždění.
Ústavně právní výbor České národní rady vyslovil nesouhlas s vydáním předloženého návrhu novely. Výbory argumentovaly tím, že obsah vyhlášky federálního ministerstva vnitra, k němuž je v § 7 odst. 2 tímto zákonem zmocnění, je natolik závažný, že by patřil spíš do zákona než do prováděcího předpisu.
Po obsáhlé diskusi v ústavně právních
výborech Sněmovny lidu a Sněmovny národů
bylo přijato usnesení, v němž se doporučuje
sněmovnám novelu zákona č. 147/1963
Sb., přijmout se změnami uvedenými ve společné
zprávě výborů Sněmovny lidu
a výborů Sněmovny národů (tisk
274) , kterou jste dostali do lavic.
Podle těchto změn podmínky vydání
zbrojního průkazu z hlediska jeho držitele
stanoví jednoznačně a vypouští
se zamlžující v minulosti zkompromitovaný
pojem "veřejný zájem". Případy
možnosti vydání zbrojního průkazu
občanům se proti návrhu (tisk 258) rozšiřuji
též na zbraně používané
k ochraně osoby nebo majetku.
V dalších ustanoveních se upřesňuje
obsah zmocnění pro vydání prováděcího
předpisu odstavce 2 téhož § a úpravu
odstavce 4 § 9, kdy lze odejmout hromadné povolení
k držení kulových zbraní. Za závažnou
změnu považují VÚP § 61 zákona,
kde je upravena možnost občana odvolat se proti rozhodnutí
OS SNB podle § 7 a 8 cestou opravného prostředku
k soudu podle § 24 až 250 občanského soudního
řádu.
V článku II bodu 1 se stanoví, že zbrojní
průkazy vydané před účinností
novely pozbývají platnost dnem 28. února
tohoto roku, avšak nedochází k tomu u zbrojních
průkazů na kulové zbraně určené
pro lovecké účely. Ukládá se
však držitelům těchto průkazů,
aby kulové zbraně předložili do 31.
března tohoto roku ke kontrole OS SNB. Jestliže tak
neučiní, pozbydou jejich průkazy tímto
dnem platnost.
Upravuje se termín pro odevzdání kulových
zbraní a střeliva, které nejsou určeny
pro lovecké účely do úschovy orgánům
SNB z původního 10. března na 31. března
1990. Možnost požádat o vydání
nového zbrojního průkazu zůstává
nedotčena.
Pokud jde o ústavněprávní stránku
návrhu zákona, je bez vady, protože podle článku
37 odst. 2 ústavního zákona o československé
federaci patří tento zákon a rovněž
jeho novely do působnosti Federálního shromáždění.
Jako společný zpravodaj výborů Sněmovny
lidu k návrhu novely zákona o zbraních a
střelivu navrhuji sněmovnám Federálního
shromáždění, aby jej schválily
se změnami uvedenými ve společné zprávě
výborů - tisk 274.
Předsedající místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji.
Společnou zpravodajkou výborů Sněmovny
národů je poslankyně Šarišská.
Prosím o slovo.
Společná zpravodajka výborů SN
E. Šarišská: Vážený pán
predseda, vážené poslankyne, vážení
poslanci, po prerokovaní na 25. spoločnej schôdzke
branných a bezpečnostných výborov
Snemovne ľudu a Snemovne národov, konanej dňa
14. februára 1990 k bodu: Zákon, ktorým sa
mení a dopĺňa zákon č. 147/1983
Zb., o zbraniach a strelive, sme odporučili vypustiť
z návrhu zákona predovšetkým formulácie,
u ktorých nebol zabezpečený jednotný
taxatívny výklad.
Ďalej odporúčame po jeho prijatí pokračovať
zodpovedným orgánom vo dvoch etapách. Predovšetkým
požadovať od držiteľov zbrojných preukazov
- pre guľové zbrane používané pre
lovecké účely - predloženiu týchto
ku kontrole vôbec. V ďalšom potom nasleduje podanie
žiadosti o nový zbrojný preukaz so všetkými
náležitosťami.
Uvedený návrh zákona je dôležitý
najmä preto, že podľa ústrednej evidencie
je v celej Československej socialistickej republike k 31.
decembru 1988 112 958 individuálnych zbrojných preukazov,
na ktorých je zapísaných dovedna 143 435
guľových zbraní používaných
pre lovecké účely. Na hromadných zbrojných
preukazoch je zapísaných dovedna 130 543 guľových
zbraní určených pre lovecké účely,
takže spolu je registrovaných v Československej
socialistickej republike 273 978 guľových zbraní
určených pre lovecké účely.
Vážené poslankyne a vážení
poslanci, iste uznáte nutnosť navrhovaných
zmien zákona č. 147/1983 Zb., ktoré by mali
prispieť nielen k nutnej a zároveň presnej
evidencii a zároveň i k redukovaniu počtu
guľových zbraní zapísaných na
jednom zbrojnom preukaze, ale nasledovne i k zníženiu
počtu týchto zbraní vôbec.
Odporúčame prijať návrh zákona.
Předsedající místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji. Zahajuji
rozpravu. Zatím se přihlásili poslanci Trefný,
Dobrovolný a Škoviera. Prosím poslance Trefného
o slovo.
Poslanec SL O. Trefný: Vážený
pane předsedo, vážený pane předsedající,
vážené poslankyně, vážení
poslanci, v souvislosti s novelou zákona č. 147/1983
Sb., o zbraních a střelivu, kterou dnes projednáváme
se na mne, ale i na další poslance Federálního
shromáždění obrátili zástupci
okresních výborů Českého mysliveckého
svazu se žádostí o pomoc při projednávání
tohoto zákona. Jen namátkou jmenuji okresy Olomouc,
Děčín, Teplice, Litoměřice,
Mladá Boleslav, Nymburk, Havlíčkův
Brod, Jičín a další.
Jsem rád, že na základě předběžného
jednání došlo ke změně znění
původního návrhu novely zákona o zbraních
a střelivu, který podala skupina poslanců
Federálního shromáždění.
Tento návrh totiž vyvolal v široké myslivecké,
lesácké a střelecké veřejnosti
bouřlivé diskuse a reakce. Byl jsem požádán,
abych seznámil Federální shromáždění
se stanoviskem celostátního aktivu zástupců
OV a OF ČMS a dále se stanoviskem střelecké
a myslivecké komise akčního výboru
Českého mysliveckého svazu k návrhu
novelizace zákona o zbraních a střelivu.
Stanovisko střelecké a myslivecké komise
mi předal ing. Badalík, který je soudním
znalcem pro obor zbraně a střelivo a zároveň
mluvčím OF Severočeských státních
lesů. Ve stanovisku se hovoří o tom, že
první etapa, týkající se krátkých
zbraní, již byla realizována a týkala
se krátkých tzv. občanských zbraní,
nikoliv sportovních. Tato etapa byla správná,
poněvadž naprostá převaha krátkých
zbraní mimo sportovních byla v držení
osob spjatých s mocenským aparátem předchozího
režimu, jež ztratili morální oprávnění
k jejich dalšímu držení.
Opačná situace je u etapy týkající
se loveckých a sportovních kulových zbraní.
Podle první verze měli být nejen jejich držitelé
prověřováni, ale zbraně měly
být dokonce všechny odevzdány k uložení
na SNB. Byla by to nejtvrdší obdobná akce a
v celé poválečné historii kulturní
Evropy nemá precedens. Na místo uklidnění
veřejnosti, k němuž již postupně
docházelo, vyvolala tato akce emoce a rozjitření,
jaké zde nebylo již měsíc. Značná
část myslivců a sportovních střelců
byla ochotna svá práva hájit i demonstracemi
a stávkami. Jsem rád, že vzhledem ke změně
znění původního návrhu nedošlo
k těmto formám protestu. Jsem rovněž
přesvědčen, že citovaná úprava
uspokojí mysliveckou i střeleckou veřejnost.
Demokracie spočívá nejen v prosazení
lidských práv a svobod v oblasti politiky, náboženství
a hospodářství, ale i v prosazení
ostatních oprávněných práv
občanů, včetně držení
zbraní, pokud je potřebují k výkonu
svého povolání nebo záliby. Je třeba
říci, že možnost provozování
myslivosti a držení patřičných
k tomu potřebných zbraní má pro myslivce
stejný význam jako zajištění
lidských práv v ostatních směrech.
I v tomto směru by pro nás měla být
měřítkem situace v demokratických
režimech sousedních států či
v samotné naší předválečné
demokracii.