Podle požadavku, vzhledem k tomu, že máme dnes
málo času, jsme připraveni k problematice
jaderné energetiky vést dialog, čili poslat
odborníka a diskutovat o této problematice.
Pokud jde o výstavbu jaderných elektráren
Mochovce a Temelín, situace není příliš
uspokojivá, jsou tam i zmíněné problémy
kolem systému automatizovaného řízení,
které musíme řešit. Situací se
v těchto dnech zabýváme a navrhujeme opatření
ke zlepšení tohoto nepříznivého
stavu.
Jinak, pokud tady byly dotazy paní Parkánové,
mám písemnou odpověď.
Pokud jde o poruchu v Jaslovských Bohunicích, o
níž se tady hovořilo, nedošlo v tomto
případě k ohrožení jaderné
bezpečnosti, nebyly porušeny provozní předpisy
a zásah požární ochrany byl v podstatě
preventivní.
Problematika zlepšování podmínek v Severočeském
kraji je předmětem naší pozornosti.
Projednal jsem ji s předsedou KNV panem Sedlákem
20. února t. r. Přes opatření, která
budou prováděna, jako je regulace spotřeby
v době inverzních stavů i v oblasti celkového
omezování spotřeby, jejíž efekty
chceme přenést do snížení výroby
v Severočeském kraji, je zásadní příspěvek
ke zlepšení prostředí samozřejmě
otázkou dlouhodobější. V zahraničí
je taková praxe, že elektrárenské společnosti
dostávají příslušné úkoly,
s jakými parametry mají elektrárny pracovat,
dostávají je s osmiletým předstihem.
Chtěl bych vás poprosit, abyste nás při
prosazování opatření k ekologii Severočeského
kraje, která se projeví v krátkodobých
omezováních spotřeby elektřiny u našich
velkoodběratelů v celé Československé
republice, podpořili.
Říká se, že proud jde ze zásuvky
- tak to aspoň tvrdí propaganda. Pro to, aby šel
ze zásuvky, je ale třeba dále v únosném
množství těžit uhlí, ukládat
popílky, stavět jaderné elektrárny,
přenosová a distribuční zařízení.
Tyto věci musíme my, jako resort objasňovat
a řešit je s minimálními dopady a samozřejmě
jen v nezbytně nutném rozsahu.
Chci vás poprosit o podporu při řešení
energetické problematiky i o vaši účast
a účast veřejnosti na tvorbě a realizaci
energetického programu. Jen tak můžeme dosáhnout
v této společensky závažné činnosti
optimálního řešení.
Na závěr mi dovolte, abych ještě jednou
poděkoval za podnětné připomínky
k rozvoji našeho resortu. Řada pánů
poslanců mi dala připomínky, event. interpelace,
na které odpovím ve stanoveném čase.
Děkuji za pozornost.
Předsedající předseda SN J.
Stank: Ďakujem pánu ministrovi Sůvovi a
teraz prosím prvého podpredsedu federálnej
vlády pána Komárka o zodpovedanie ďalších
otázok a o záverečné slovo.
První místopředseda vlády ČSSR
V. Komárek: Vážený pane předsedo,
vážené předsednictvo, vážené
paní poslankyně, vážení páni
poslanci. Snad se úvodem mohu omluvit, že se nepovažuji
za schopného odpovědět pregnantně
a krátce na dotazy ze 73 vystoupení. I když
řada dotazů byla zodpovězena, desítky
jich zůstávají otevřeny před
tímto závěrečným vystoupením
a nebo před písemnou odpovědí.
Nejde koneckonců o pouhé dotazy a odpovědi,
ale o připomínky a stanoviska reprezentativního
počtu poslanců - mohu tak říci "filozofii"
této obšírné diskuse.
Ve včerejším a dnešním jednání
šlo o mimořádně závažný
akt projednávání vládního prohlášení,
ke kterému obrozený parlament zaujímá
principiální stanovisko. Ve vládním
prohlášení, předneseném předsedou
vlády panem Čalfou, je dáno principiální
hodnocení současného stavu federace a také
základní program, který vláda sleduje
- pokud jde o realizaci hospodářské politiky
- předložené před parlament již
před dvěma měsíci.
Zajisté otázky stavu československé
ekonomiky, sociálního a společenského
vývoje, jak jej charakterizujeme ve vládním
prohlášení, budou vyvolávat řadu
diskusí. Pokoušeli jsme se, aby to byl skutečně
pravdivý obraz, protože hodnocení již
dříve bylo mnoho, ale nevyhnutelně byla poplatná
oficiální ideologii vládnoucí strany,
vládnoucích struktur a nemohla být nikdy
dostatečně otevřená, objektivní
a pravdivá.
Nejde samozřejmě o ten který aspekt hodnocení.
Jde zase o jeho podstatu. Hodnocení, které vám
vláda předložila, ukazuje, že československá
ekonomika se postupně, ale jistě sesouvala k vážnému
krizovému stavu, k tomu, aby kdysi vyspělá
ekonomika se brzy ocitla na prahu, nebo mezi rozvojovými
zeměmi, se ztrátou kontaktů s vyspělým
světem.
Tato charakteristika znamená, že demokratická
revoluce současně vytvořila předpoklady
k zastavení tohoto sesuvu československé
ekonomiky, rozkladného procesu nejen ekonomického,
ale v celé morální i sociálně
kulturní oblasti.
Smyslem politiky vlády je plně využít
nové možnosti demokratické revoluce k zastavení
deklinace doposud probíhající a programového
obrácení ekonomiky na trajektorii vzestupného
vývoje. Hodnotíme-li kriticky stav ekonomiky, poukazujeme
také na to, že v ní byly provedeny obrovské
investice, že zde jsou k dispozici obrovské nevyužité
základní fondy, nesmírná kvanta energie
a materiálů, jimiž se plýtvá,
že je k dispozici velký nevyužitý výrobní
potenciál, což ve spojení s relativně
příznivou kvalifikací různých
skupin dělnictva, techniků, inteligence umožňuje
skutečně obrátit tento sestupný vývoj
na půdě celkového demokratického rozvoje
opět vzhůru k ekonomickému růstu a
k cestě mezi vyspělé země.
V tomto smyslu se charakteristika stavu ekonomiky a jeho diskuse
v parlamentě dotýká celé řady
otázek nesmírně širokého spektra
problémů. Problémů těžebních
odvětví, problémů strojírenství,
problémů energetiky, problémů zemědělství
a potravinářství, problémů
ekologie.
Snažili jsme se ve zprávě vlády tyto
problémy charakterizovat objektivně. Domnívám
se, že i vystoupení k těmto problémům
poukazovala na jejich složitost. Je to důležité,
protože jestliže celkové hodnocení ukazuje,
že nemáme na požadavky, nemáme co rozdávat
nad možnosti, které dnes v ekonomice existují,
pak se také musíme vyvarovat zjednodušených
pohledů na možnosti řešení jednotlivých
otázek. Musíme požadovat a sledovat taková
řešení, která odpovídají
plné složitosti věcí.
Jen velice stručně k hlavním diskutovaným
okruhům: Otázky těžby a energie zde
byly komentovány a já se tedy dotknu jen těch
otázek, jež nebyly odpovězeny.
Bylo poukazováno na vážné problémy
snižování těžby paliv, rud a tedy
problémy uvolňování nebo hrozby uvolňování
horníků. Je nutné objektivně vidět,
že tyto otázky snižování těžeb
musíme postupně řešit a že vláda
k jejich řešení již přistupuje.
Už v letošním roce předpokládáme
snížení těžeb proti minulému
roku - pokud jde o uhlí už ve schváleném
limitu na rok 1990 je o 5 mil. tun méně než
loni a pravděpodobně podle očekávaného
odbytu o dalších 5 mil. tun. Takže těžby
by byly asi na úrovni 107 mil. tun, tedy asi poprvé
na hranici 81,5 mil. tun hnědého uhlí, což
se v dokumentech před dvěma třemi lety předpokládalo
spíše až k roku 2000.
Tento proces je pozitivní jednak ekonomicky, neboť
celá rozsáhlá oblast těžeb -
ať už jde o určité lokality v Jihoslovenském
revíru, v Jihomoravském revíru, v brněnském
revíru, ve Východočeském revíru
a celé řadě dalších - jsou z
hlediska rentability nevyhovující. Z druhé
strany musíme omezovat spalování uhlí
v elektrárnách, výrobu elektrické
energie na této bázi. Ovšem nemůžeme
se chovat tak, jako by naše ekonomika již dnes byla
tržní ekonomiku, a tedy zkrátit dotace na těžby
a domnívat se, že lidé prostě z těžeb
odejdou. Tyto šachty a revíry zatím nemají
možnost reagovat jako subjekty tržní ekonomiky
a nejsou k tomu vybaveny. Vláda musí sledovat citlivě
sociální dopady, musí rozpracovávat
společně s těmito podniky útlumové
programy, rekvalifikační programy a řešit
celý komplex sociálního odpružení,
řešit tedy otázky tak, aby nedopadaly jednostranně
na lidi.
Stejně tak samozřejmě řešíme
složité otázky v energii. Nemá smyslu
se zde poučovat. Byly zde rozsáhlé diskuse
o jaderné energii, tepelné energii, plynové
apod. Každý případ ve světě
existuje, jsou různé kombinace, různé
podíly, každá země si musí tyto
otázky řešit podle svých podmínek
a možností. My víme, že výrobu
elektrické energie na bázi hnědého
uhlí neuneseme, že musíme velmi brzy přistoupit
alespoň k elementárnímu zkrácení
této výroby. Víme, jaká jsou rizika
jaderné energetiky. Musíme hledat v energetickém
programu takové kombinace, které by všechna
tato rizika zmírňovala.
To samozřejmě souvisí s otázkami ekologie.
Myslím, že všichni, kteří této
oblasti rozumí (a je jich velmi mnoho mezi naším
obyvatelstvem) vědí, že tato otázka
není složitá jen v Československu. Víme
o problémech skleníkového efektu, ozónové
díry a některých obecných jevech,
které vytvářejí velmi dramatickou
ekologickou situaci v celém světě. Víme,
že lesy umírají v mnoha (možná
ve většině) zemích světa a že
situace je velmi těžká. O to více ji
musíme seriózně řešit, ale nemá
smyslu si ji zjednodušovat, zjednodušovat si toto řešení
radikálními požadavky a radikálními
formulacemi nebo jednoduchými akcemi, nemá smyslu
se domnívat, že některými dílčími
malými dotacemi můžeme problémy vyřešit.
Je to problém, který především
musíme řešit strukturálními změnami
této ekonomiky, omezením těch těžkých
výrob, které se otáčejí v bludných
kruzích výroby pro výrobu, musíme
vytvářet takové změny struktury, které
dávají větší prostor kvalifikované
a čisté práci, rozvíjet tyto oblasti
naší ekonomiky. Ty struktury, které jsou spojeny
s nadměrnou energetickou a materiálovou spotřebou
a ekologicky tíživými následky omezovat.
Stejně tak je možné formulovat velmi náročné
otázky zemědělského programu, o kterých
zde byla řeč, ale je možné alespoň
krátce říci, že je zde celá řada
předpokladů, abychom zemědělskou koncepci
formulovali pozitivně, samozřejmě v široké
diskusi s obyvatelstvem. Je zde celá řada možností.
Máme zde dnes k dispozici velký rozsah nedotčené
půdy, nekontaminované půdy v pohraničních
a dříve uzavřených vojenských
oblastech. Máme další předpoklady a
budeme rychle rozvíjet a zlepšovat předpoklady
pro soukromé rolníky, pro decentralizační
proces, pro daleko pružnější decentralizovanou
a efektivní zemědělskou výrobu. Předpoklady
jsou a můžeme jich využít.
Můžeme a také se musíme rozumně
dívat na otázky kultury a výzkumu. Řešení
těchto otázek - byť ve složité
situaci - neznamená, že vláda bude postupovat
fiskálně, pouhým krácením nákladů,
že si neuvědomuje závažnost kultury pro
budoucí vývoj této země, že si
neuvědomuje závažnost výzkumu, vědeckého
poznávání a vědeckotechnického
rozvoje. Proto vláda nejen hodnotí situaci, ale
staví svůj konkrétní program. Program,
o kterém jsme diskutovali. Je to program stabilizace ekonomiky
nebo - chcete-li strukturní a makroekonomické regulace
a program ekonomické reformy.
Domníváme se, že v této vládní
zprávě jsou otázky ekonomické reformy
postaveny velmi jasně. Je samozřejmě možné
je formulovat v různých úderně znících
bodech, ať pověstných deseti bodech různých
dřívějších politiků nebo
možná dvaceti nebo třiceti bodech, ale o to
vůbec nejde. Vláda chtěla tyto otázky
postavit v jejich vnitřní jednotě, v jejich
koncepční strategické podobě, bez
toho, aby je rozsekávala do úderných
detailů, bez toho, abychom poučovali obyvatelstvo,
bez toho, aniž bychom si chtěli dovolit to, že
otázky reformy by neměly být diskutovány
s lidmi, že by neměly být diskutovány
a ujasňovány skutečně demokratickou
cestou, aby bylo obyvatelstvo získáváno pro
reformní cíle, aby byly formovány jasné
reformní síly v této společnosti,
reformní zájmy, které budou program vlády
jednoznačně podporovat.
Proto tedy nestavíme otázky reformy ve vládním
programu v populárních radikálních
formulacích a v žádných populistických
zjednodušeních. Stavíme tyto otázky
ve veškeré jejich složitosti. Nemá přece
smyslu, abychom se poučovali o tom, co patří
k trhu, že k trhu patří konkurence, že
k trhu patří cenová liberalizace, že
k trhu patří finanční peněžní
trh, trh devizový, apod. To všechno tento vzdělaný
lid většinou ví a vědí to samozřejmě
všichni vzdělanější ekonomové.
Problém není v tom, abychom si mechanicky řekli,
co k trhu patří, co nás od něj dnes
dělí, jaké atributy a subjekty trhu musíme
vypracovat, vytvořit, uvést do života, a tím
bude reforma řešena.
V pořadí analýz a diskusí jsme si
vědomi složitosti převodu této ekonomiky,
která měla dlouhá léta jiné
priority, jiné stupnice hodnotové, jiné hodnotové
relace, jiné strukturní relace, jiné relace
sociální, abychom tedy chápali složitost
převodu této ekonomiky na tržní ekonomiku,
v čem tato složitost spočívá
a v čem můžeme dělat jednotlivé
kroky a v čem je jejich odborná náročnost.
Proto se snažíme vyvarovat a upozorňujeme na
jednoduchost a nebezpečí některých
zjednodušených radikálních formulací.
Jsou třeba představy, že vykupování
našich obchodů zahraničními turisty
můžeme řešit rychlou reformou cen, tím,
že prostě ceny zvýšíme a oni přestanou
kupovat. Víme, že výhodnost dnes třeba
v poměru šilinku k našim kursům je asi
šesti až desetinásobná u potravin a u
řady jiných komodit. To některým radikálům
nevadí, aby neříkali, že tedy zvýšíme
6 x až 10 x ceny potravin a že také zvýšíme
6 x až 10 x mzdy a Rakušané přestanou
kupovat. Je zajímavé, že si nechtějí
uvědomit, že samozřejmě kurs by pak
nebyl 40 Kčs za dolar, ale byl by možná 240
Kčs za dolar, že nominální operací
cen uvnitř země se ještě nikomu nepodařilo
nikdy řešit reálnou kupní sílu
žádné měny ve vztahu k zahraničí.
Ostatně víte, jak vzrostla inflace v Polsku, jak
se změnila relace zlotého k dolaru, jak se stále
zhoršuje tento relativní poměr, přesto,
že ceny stouply už tisícinásobně.
Varujeme před takovými naivními radikálními
operacemi.
Stejně tak pokud jde o daně z obratu a úpravy
cen. Není žádným objevem tvrdit, že
reforma potřebuje transparentnost cen a hodnotových
vztahů. Složité je pochopit, jak nesmírný
propletenec hodnotových vztahů a deformací
jsme zdědili a jak složité bude jeho rozplétání
nejen z hlediska poznávacího, ale z hlediska těch
relací, které za tím stojí. Naše
průměrná mzda je dnes zhruba 15 Kčs
na hodinu netto. Jestliže budete měřit posledním
oficiálním kursem 17 Kčs, tak je to necelý
dolar na hodinu, jestliže černým kursem, bude
to 35 centů na hodinu. I Řecko a podobné
země mají 4-5 dolarů na hodinu a západoevropské
země mají 10-12 dolarů. Pod dolar to už
těžko hledáte v hodně zaostalých
rozvojových zemích.
Ve skutečnosti to není reálnou mzdou. Reálná
kupní síla je daleko větší, protože
je vypolštářovaná těmi dotacemi
do nájemného, vypolštářovaná
i dotacemi do potravin, do dopravného apod. Je třeba
pochopit, že to nejsou žádné milodary
tomuto obyvatelstvu, že stupeň státního
vykořisťování byl zde jeden z nejvyšších
na světě a že tyto hladové mzdy jsou
kompenzovány celou sérií dotací a
jestliže si to neuvědomujeme, odbouráme dotace
a necháme nahého člověka s touto
hladovou mzdou, pak to není žádná reforma,
ale docela obyčejný brutální útok
na životní úroveň, který nemá
žádný reformní smysl.
Reformní význam a smysl má řešení
celého tohoto složitého propletence tak, aby
byl funkční a ne aby odpovídal eleganci cenových
relací a operací.
Stejně tak kdybychom ocenili podle světových
cen a cenových vstupů a reálně paritní
síly naší koruny, která osciluje někde
kolem 5 Kčs za dolar (pokud jde o reálnou vnitřní
kupní sílu). Tak třetina, možná
polovina naší výroby je konkurence nezpůsobilá.
Můžeme způsobit ať zítra zbankrotuje,
ale všechny těžby, které zarazíme
ze dne na den, všechny rudy a kovy, které vyrábíme
my nedovezeme, protože tato ekonomika vyváží
300 dolarů na hlavu, což je pod úrovní
rozvojové země (tedy 1400 nominálně,
ale z toho 110 zhruba v rublech). Skutečně tedy
dováží 4 mld. dolarů volných
měn (nebo něco přes 4), tím zasytí
ty nejmenší potřeby a není schopna,
jestliže dnes by se chtěla z hodiny na hodinu chovat
tržně a nechat ty, které podle stupně
světových cen mohou bankrotovat, tak znamená,
že se tato ekonomika musí zúžit, musí
vyloženě vyhubnout o polovinu i méně,
protože nemá na dovozy a nemůže dnes autarktní
výrobu ze dne na den suplovat radikálním
reformním řezem. Tento program rozpočítáváme
tedy velice náročně.
Velmi náročně chceme vytvořit konkurenční
prostředí v této zemi. Nebude to jenom tím,
že jsme připravili zákon o soukromém
podnikání, zákon o akciové společnosti
a nový zákon o státním podniku a připravujeme
další související široký
okruh zákonů, který vzpomněl už
pan první místopředseda vlády ČSSR
JUDr. Čarnogurský.
Víme, že konkurenci nevytvoříme jenom
tím, že z několika set podniků vytvoříme
několik tisíc, že budeme decentralizovat, že
budeme právně legislativně demonopolizovat.
Nevytvoříme ji ani tím, že konečně
rozvineme prostor pro soukromé vlastnictví, i když
to má principiální význam pro rozvinutí
konkurence. Konkurenci vytvoříme pouze tím,
jestliže stlačíme konjunkturu nadměrné
poptávky v investicích, v nadměrné
poptávce podniků, po energii, kovech, materiálech,
kdy stlačíme razantními makroekonomickými
opatřeními státu národohospodářskou
poptávku tak, abychom vytvořili takový reálný
ekonomický tlak, který skutečně bude
znamenat boj o přežití podniků. Pak
teprve můžeme hovořit o konkurenci. Jinak si
budeme na konkurenci hrát. Vláda ukazuje zhruba
strategii reformního postupu. Ukazuje, že nám
nejde o hru na reformu, ale skutečně nám
jde o vážný postup, o smysl, že chápeme,
že sociální cena nebude nízká,
ale musí být smysluplná, musíme postupně
otáčet velké segmenty této ekonomiky
tak, aby byly schopny reagovat v logice tržního systému
a současně tento tržní systém,
budovat, vytvářet tak, aby mohl plnokrevně
fungovat.
V tomto smyslu vláda hovoří ve svém
prohlášení o regulačním programu
nebo strukturálním, makroekonomickém, snad
někdy nevhodně nazývaném stabilizačním
programu, ve kterém chce udržet chod ekonomiky, obracet
ho na vzestupnou - trajektory. Zde nemá smysl dramatizovat,
k čemu dochází. Víte, že první
signální informace hovořily asi o 4 % pádu
výroby v lednu. Postupně jsou upřesněny
na 2 %. Může to tedy pokračovat, ale je zde
diferencovaná situace. Pochopitelně zde působí
určité uvolňování pracovních
poměrů, působí zde rozpak či
zeslabení dodávek ze zemí RVHP, pokud jde
o ropu, benzín, celou řadu barevných kovů,
působí zde propad zbrojní výroby v
některých závodech. Jde zde celá řada
otázek, které musíme konkrétně
řešit, které projednáváme velmi
podrobně s jednotlivými ministry a řešíme
je.
Jde nám ovšem o filozofii tohoto stabilizačního
programu. Nejde o to, abychom za každou cenu bilancovali,
řešili propady, abychom se snažili ztracenou
výrobu honem dohnat apod. Jestliže v této ztracené
výrobě je třeba snížení
o 800 tis. tun těžby uhlí v lednu a na skládkách
je přes 4 mil. tun uhlí, byla mírná
zima a my tedy máme nadměrnou výrobu elektrické
energie, spíše budeme postupovat tak, aby těžby
dále relativně klesaly a ne abychom znovu tento
propad dohnali. Jde o to, aby jádrem stabilizačního
programu, nebo spíše programu strukturální
regulace byla ostře selektivní politika.