Středa 28. února 1990

Dovolte, abych i já splatil dluh této tradici a občanům z Plzeňska (jsem za obvod 27, OF Plzeň-sever a Rokycany), splatil jednu odpověď, totiž pokud jde o obchvat dálnice D 5 kolem Plzeňska. Pan ministr dopravy Podlena o případu ví, o otázce byl informován a otázka obchvatu se bude řešit zákonným postupem. Dovolte mi, abych ještě reagoval na příspěvek poslance Semana. Za svou osobu považuji otázky menšin za důležité. Domnívám se, že existují i menšiny sociální, nikoliv pouze menšiny na národnostním principu a často i národnostní principy menšin nereflektují sociální dopady, jsou to třeba i invalidé, nejsou to jen Rómové, jsou to i staří lidé a za svou osobu jsem ochoten s kýmkoli a kdekoli spolupracovat na této otázce.

Ke zprávě pana premiéra - zaujala mě otázka idejí. K novým vztahům k zákonodárné a výkonné moci - domnívám se, že bychom neměli zapomínat na zřízení Ústavního soudu, které by do této kategorie velmi zapadalo. Za druhé chci připomenout otázku justice.

Je třeba doplnit stavy soudců, neboť soudy jsou poddimenzovány. Udělali jsme ze soudů výrobny rozsudků. Soudcům jsou evidovány rozsudky podle nápadu - tzn. poměru očekávaných případů řešených a případů vyřešených tak, že soudci jsou v neustálém stresu. Bude to třeba i pro rehabilitace.

U soudu je třeba obsadit vedoucí soudní funkce a zde musíme dát pozor na to, aby soudci ze starých struktur sami za sebe nenavrhovali další a nové funkcionáře na úkor těch soudců, kteří se angažovali v naší něžné revoluci. Řešení se podává nejenom u těch soudců, kteří museli odejít, ale i u těch, kteří odešli, protože chtěli soudit, ne sloužit. Posléze je to další otázka, že soudcům musíme platit.

Padla kdysi slova, že justice je pokleslá, ale nebyla natolik pokleslá, aby se bývalému režimu vyplatilo soudce řádně platit. Tři tisíce Kčs měsíčního příjmu pro okresního soudce je skutečně plat velice podivuhodný.

Dále jsem byl zaujat slovy pana Čalfy, otázkou objektivních informací, vysoce profesionálních komentářů a zejména informací informace jako rozměru lidské svobody. Domnívám se, že do té svobody patří informace získané tím, že občan nakoukne do zahraničí. Jestli se domníváte, že okovy jsou tím nejlepším, jak odstranit hospodářské potíže i s tím, že někdo nakoukne za hranice a potom jeho soused nakoukne k němu, tak se mýlíte. Podívejme se, jaký význam má to, že nás někdo může vykupovat. To je ten rozdíl toho hospodaření, který jsme si vysloužili, to je rozdíl v hodnotě měn, kterého jsme za 40 let dosáhli. Dříve koruna nebo šilink nebo marka byly jedno, ba dokonce, koruna bývala těžší.

V této souvislosti ve zprávě pana premiéra je zmínka o budoucím zrušení Úřadu pro tisk a informace na úrovni federální. Chtěl bych reflektovat to, co se zde odehrálo včera. Tento existující úřad nebránil televizi, aby včera vysílala, tak jak měla, tj. plynule. Občan má právo na objektivní informaci. Objektivní informace je nejenom komplexní, ale také kompletní. Přerušení včerejšího vysílání představovalo to, že veřejnost přišla o ten závažný fakt, že nezjistila vzájemný účinek argumentací jednoho poslance k druhému, respekt poslanců k argumentům druhých, i když zůstal ten druhý třeba neústupný a setrval na svém názoru. Domnívám se, že tato malá ukázka práce parlamentu a tato malá škola demokracie si zasloužila být vysílána v jednom tahu. Proč to říkám? Televize doplatila své dluhy, ale je to jako s dlužnými alimenty - za rok zaplatil dodatečně to, co měl platit plynule, ale dítě chce jíst každý den.

Posléze bych se zmínil ještě k otázce, která zde zazněla z příspěvků pana poslance Janči, Kocába a poslankyně Fukové - ti ukázali na závažnost roku 1968. On není jen odchod, on je také vstup. A o tom panuje nejistota, kterou je třeba, podle mého názoru, odstranit. To bílé místo bolí a vadí. Vadí z mnoha důvodů. Jednak mezinárodně politicky pro vztah k Sovětům, kde představuje platformu pro nejistotu a nedůvěru. Přátelé si navzájem přece pravdu říkají a archívy prý existují ... Dále potom vnitropoliticky - ani právně - není lhostejné, zda sem armády vstoupily samy od sebe, nebo zda je někdo pozval. Pak se musíme ptát, kdo, na základě jakých pravomocí, a to i pro důležitou otázku oprávněnosti mandátů těch, kteří rozhodovali na základě faktické i právní okupace, jak jsme vázáni tímto aktem a rozhodnutími a případně zda rozhodovali i na základě zrady vlastního státu. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)

Předsedající předseda SN J. Stank: Ďakujem poslancovi Stome. Dávam slovo poslancovi Hranaiovi, pripraví sa poslanec Servus.

Poslanec SL K. Hranai: Vážený pán predseda, vážený pán predsedajúci, kolegyne, kolegovia, vážení hostia, som z volebného obvodu 147 - Levice, Demokratická strana.

V správe pána predsedu federálnej vlády Mariána Čalfu sa na strane 11 uvádza: "Úroveň zdravotníckej starostlivosti je u nás všeobecne kritizovaná ako nízka, i keď počet lekárov v porovnaní s počtom obyvateľstva je u nás v priemere až o polovicu vyšší ako napr. v niektorých krajinách západnej Európy. Je snáď vhodné pripomenúť, že zdravie je vo všeobecnosti najcennejším majetkom nielen pre jednotlivca, ale i pre spoločnosť, a to predovšetkým v štáte typu Československa, ktorý žije a bude žiť prevažne z umu, šikovnosti a práce svojich obyvateľov. Preto sa oprávnene žiada zvýšenie úrovne poskytovanej zdravotníckej starostlivosti. Riešenie iste nie je v ďalšom zvyšovaní počtu lekárov, ale v podstatnom zlepšení priestorového i prístrojového vybavenia zdravotníckych pracovísk, zvýšenie znalostí predovšetkým u lekárov prvého kontaktu, to sú obvodní a závodní lekári tak, aby odpadlo 30-50 % dispečerovania pacientov po ďalších odborných vyšetreniach, ktoré by sa mohli urobiť na pôde územnej ambulancie. Ďalej treba zlepšiť materiálne zabezpečenie i zdravotníckych pracovníkov, predovšetkým mladých lekárov, aby nemali po reálnom znevýhodnení šesťročným stúdiom značné starosti s živením rodiny, keď si ju založili, ale aby sa mohli venovať odbornému medicínskemu rastu, tak potrebnému v ďalšom živote pre našich pacientov.

Ďalej sme povinní zaviesť systém starostlivosti o zdravie taký, ktorý podstatne zvýhodní lekára odborne zdatného, obetavého a vystupujúceho eticky na výške, predovšetkým keď ošetrí viac pacientov než iní kolegovia a kvalitne. Pokladám za nevyhnutné, aby nám všetkým ako občanom záležalo na tom, aby sme mali eminentný záujem na udržaní svojho zdravia ako základného predpokladu, alebo jedného zo základných predpokladov úspešnej osobnej, teda i ekonomickej realizácie.

Priznávanie prostriedkov na investičnú výstavbu v zdravotníctve bolo v minulosti pochybené. Preto treba zásadne prihliadať na to, že niektoré okresy boli veľmi dotované alebo až nadmerne im dávaná prednosť. Preto treba v tejto dobe disponibilné investičné prostriedky pre zdravotníctvo orientovať na okresy, ktoré patrónov vo vládnúcej špičke nemali a vo výstavbe zdravotníckych zariadení výrazne zaostali, teda 10-30 rokov nestavali prakticky vôbec. Keď bude poskytovaná zdravotnícka starostlivosť naďalej zabezpečovaná prevažne inštitucionálne, bolo by spravodlivé poskytovať centrálne delené finančné prostriedky podľa počtu obyvateľov v rajóne zdravotníckeho zariadenia, a to predovšetkým na mzdy zdravotníckych pracovníkov, aby sa tak mohli stať teraz neatraktívne lokality pre lekárov a stredných zdravotníckych pracovníkov atraktívne. Inak by to muselo byť s nemocnicami a klinikami.

Prirodzenou reguláciou snahy lekárov o odbornosť, správne etické chovanie i dôslednosť v starostlivosti o pacienta by malo byť, okrem osobného záujmu, i príjmové ohodnotenie podľa počtu pacientov, teda v minulosti len proklamovanej a do života neuvedenej kvantity a kvality vykonanej lekárskej práce.

Ďakujem za pozornosť.

Předsedající předseda SN J. Stank: Ďakujem poslancovi Hranaiovi. Slovo má poslanec Servus, pripraví sa poslanec Doležal.

Poslanec SL B. Servus: Jsem z volebního obvodu Prostějov, příslušník ČSL. Vážené Federální shromáždění, v současné době se stává otázka postavení Moravy v ČSR velmi živým diskusním tématem. Reagoval na ni i pan prezident Václav Havel při své návštěvě v Brně, když řekl: "Uchovat si své postavení a svou svébytnost musí Morava sama. Především se musí kulturně osamostatnit, obnovit své duchovní sebevědomí a navázat na své kulturní tradice", Těmito slovy Václav Havel vyjádřil bezprostřední dějinný smysl kulturního dědictví v národním povědomí. Jestliže mnozí hnutí za samosprávu Moravy nechápou, pak je to dáno tím, že historické postavení Moravy, její dějinný význam a funkce v minulosti byly v národním povědomí záměrně potlačovány. Potlačovány zejména proto, že duchovní sebevědomí na Moravě vyrůstá z toho, že Morava je kolébkou naší duchovní kultury, jejíž základy položili sv. Cyril a Metoděj a z níž čerpala základy své vzdělanosti řada slovanských zemí včetně Čech.

Nechci tu podat historický vývoj Moravy. Je třeba však zdůraznit, že Morava byla vždy zemí samostatnou a svéprávnou s vlastním sněmem. Za prvé republiky byla země Moravskoslezská jednou ze zemských politických jednotek státu. V roce 1945 přešla země Moravskoslezská jako zemská politická jednotka se zemským národním výborem do nového československého státu. Centralizační a nivelizující koncepce KSČ přivodily v roce 1949 zrušení Moravy jako země. Tento zásah způsobil pokles významu země, její ekonomickou, politickou a kulturní diskriminaci, největší od dob Velké Moravy. Pozdější vytvoření dvou moravských krajů zůstalo jen polovičatým kompromisem k opětné obnově Moravskoslezské země.

Je proto pochopitelné, že v současné době kdy obnovujeme demokratické státní zřízení a napravujeme chyby minulosti, se občané na Moravě a ve Slezsku domáhají samosprávy. Tento oprávněný požadavek vychází z vědomí historické kontinuity, tradic a zemské samosprávnosti, z vědomí specifických zvláštností, ekonomických a kulturně historických hodnot země. Toto vědomí moravanství není jen nostalgickým připomínáním historických tradic Moravy předcházejících generací na Moravě, ale současně je i přirozenou obrannou reakcí proti centralistickým snahám.

Československá strana lidová se plně staví za rehabilitaci země Moravskoslezské, za takové hospodářské a kulturní postavení, jaké jí právem náleží.

Myslíme si, že v kontextu přípravy nové ústavy bude třeba řešit otázku celkového uspořádání a tedy i postavení Moravy. Do té doby bude nutno, aby se cílová představa upřesnila na samotné Moravě, ale aby si svůj vztah k postavení Moravy ujasnily i další části naší federace. Děkuji vám za pozornost.

Předsedající předseda SN J. Stank: Ďakujem poslancovi Servusovi. Ďalej bude hovoriť poslanec Doležal, pripraví sa poslanec Sehnal.

Poslanec SL B. Doležal: Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, dámy a pánové, cítím se zavázán svou dopolední faktickou připomínkou, budu mluvit krátce.

Hlavní dilema, před kterým stojíme, je rychlá a důsledná reforma na jedné straně. To, čemu se říká sociální jistoty na druhé straně. Kolegové z KSČ jednoznačně upřednostňují zachování sociálního bezpečí. Zpráva vlády je vyvážená. Je pro reformu, ale tak, aby se pokud možno nikomu neublížilo. Ostatní řečníci se bohužel většinou k tomuto tématu vůbec nevyjadřovali. Friedrich von Hajek kdysi napsal, že smíšenina ekonomického socialismu a kapitalismu je horší než každý ze systémů sám o sobě.

Obávám se, že směs ekonomických reforem a sociálního bezpečí je horší než každá z těchto krajností. Sám se domnívám, že ekonomické reformy se neobejdou bez sociálního dopadu, který se sice dá poněkud zmírnit, ale ne úplně odstranit. Když budeme reformy tlumit, dojde ke zhoršení sociální situace, sice později, ale o to s větší silou. Je třeba se rozhodnout a já jsem pro rychlé a zásadní ekonomické reformy, i když za ně budeme muset všichni platit a hodně platit. Měli bychom to brát jako naši individuální investici do budoucnosti, investici, která se vyplatí. Když ji neuděláme, přijde nás to všechny v této zemi o hodně dráž. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předsedající předseda SN J. Stank: Ďakujem. Slovo má poslanec Sehnal, pripraví sa poslanec Rašev.

Poslanec SL V. Sehnal: Jmenuji se Vlastimil Sehnal, zastupuji volební obvod Boskovice-Blansko, Občanské fórum a jsem malý, soukromý podnikatel.

Vážený pane předsedo, vážené shromáždění, premiér Čalfa se ve svém projevu včera krátce zmínil o živnostenském zákonu. Na tento zákon netrpělivě čekají tisíce občanů, kteří mají zájem o soukromé podnikání, zároveň tím zanikne zákon o soukromém podnikání dodnes platný, který nebyl určen pro rozvoj podnikání, ale okrádání odvážných jedinců, kteří nesou riziko podnikání. Se živnostenským zákonem musí být ale současně přijat daňový zákon nebo předpis, který by rozvoj podnikání podporoval. Soukromí podnikatelé jsou velmi snaživí a vynalézaví lidé, ale v některých případech nám musí pomoci vláda nebo instituce na vládní úrovni. Jedná se o nákup zahraničních strojů a zařízení, které jsou na našem trhu nedostupné. Nechceme žádné dary ani dotace, ale zrušení nesmyslných vyhlášek a nařízení, které nás přímo diskriminují.

Vláda by měla uvažovat o celních úlevách nebo úplném osvobození od cla na stroje a zařízení prokazatelně určené k podnikání.

Aby byl rozvoj soukromého podnikání co nejrychlejší, bude velmi nutné osvobodit začínající podnikatele na určitou dobu úplně nebo částečně od daní z příjmu třeba i s tím, že by museli prokázat řádné využití ušetřených prostředků např. rozšíření služby podniků anebo nákup zařízení apod. Umožnit zahraniční podnikání soukromým podnikatelům bez zprostředkovatelské organizace zahraničního obchodu. Rovněž zároveň řešit způsob vzniku akciových společností soukromých podnikatelů a využití zahraničního kapitálu. Samozřejmě musí být náležitě zajištěno, aby tato kooperace se zahraničím obdobně jako u jiných forem podnikání nevedla k lacinému výprodeji našich zdrojů. Soukromníci podporují vládu národního porozumění a věříme, že tuto podporu najdeme i u vlády.

Předsedající předseda SN J. Stank: Ďakujem poslancovi Sehnalovi, prosím poslanca Raševa, aby sa ujal slova, pripraví sa poslanec Olej.

Poslanec SN P. Rašev: Vážený pán predseda, vážený pán predsedajúci, dámy a páni. Volám sa Peter Rašev, volebný obvod 133 - Košice, Verejnosť proti násiliu.

Dovolím si len malú úvahu. Včera sme si vypočuli 61stránkovú správu premiéra vlády. Dnes niekoľko desiatok príspevkov kolegov poslancov k tejto správe. V žiadnom prípade si netrúfam hodnotiť ich kvalitu a konštruktívny prístup. Rád by som ale povedal jedno. Nazdávam sa, že vláda nám predložila to, čo v danom momente stihla a mohla. Ak hovoríme z tejto tribúny o tisíckach problémoch v našich regiónoch, skúsme to násobiť počtom týchto regiónov našej vlasti a uvážme, koľko problémov musí naša vláda riešiť. A to problémy každodenné, aj nahromadené minulosťou a popri tom všetkom vymyslieť koncepciu riešenia problémov budúcich. Ak ju dnes niekto obviňuje z toho, že niektoré jej rozhodnutia sú rázu "urobme to, a uvidíme", považujem toto obviňovanie za neseriózne. Bolo tu na adresu vlády poukázané na nedomyslené otvorenie hraníc s Rakúskom a následné vykupovanie našich miest turistami z Rakúska. Prečo poslanec za komunistickú stranu nehovoril o sovietskych turistoch, ktorí nás takto na východnom Slovensku vykupujú už roky. Hovoril o istej živelnosti v práci novej vlády. Ja mám otázku: keď pred rokmi stará komunistická vláda udelila predstaviteľovi jedného z najreakčnejších režimov na svete Šáhovi Páhlavímu Čestný doktorát Karlovej Univerzity, a najvyššie štátne vyznamenanie, bolo to živelné, alebo premyslené? Ak premyslené, bolo to o to horšie. O Ceauceskovom vyznamenaní už ani nehovorím. Ja si myslím, že našej vláde treba veriť. A myslím si, že ostatne staré príslovie hovorí: "Každý štát má takú vládu, akú si zaslúži." Zaslúžme si ju. Ďakujem. (Potlesk.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP