V posledním období se na území Československa,
zejména však v jižních Čechách,
ale i v Praze, velmi aktivně projevovala činnost
představitelů hnutí greenpeace, zaměřená
proti československému jadernému programu.
Tato činnost významně ovlivňuje názory
části nedostatečně informované
veřejnosti. Je mi známo, že v řadě
západoevropských zemí a obzvláště
v USA greenpeace už proti budování a provozu
jaderných elektráren aktivně nevystupují
nebo rozhodně ne s intenzitou, jakou předvádějí
v Československu.
Chci se proto zeptat pana předsedy vlády, na základě
jakých dohod je umožněno rakouským občanům,
představitelům greenpeace, provádět
tuto názorově překonanou kampaň u
nás. Otevírání se světu je
jistě správná cesta, ale využívat
tohoto trendu pro propagandu, zaměřenou na napadání
energetické politiky suverenního státu, do
rámce spolupráce nezapadá. Argumenty používané
zástupci hnutí greenpeace, jako "stop ČSSRBYL"
nebo "jaderné elektrárny - smrtelná
jistota" jsou neseriózní. Je všeobecně
známo, že v Československu budované
a provozované jaderné elektrárny jsou zcela
jiného typu než byla elektrárna černobylská.
Československé jaderné elektrárny
jsou provozovány na bezpečnostní úrovni
plně srovnatelné se zahraničím. Není
to jen moje osobní přesvědčení,
ale i oficiální stanovisko Mezinárodní
agentury pro atomovou energii ve Vídni, která na
pozvání československé vlády
provedla prostřednictvím mezinárodního
týmu expertů OSARI analýzu úrovně
bezpečnosti a provozu na jaderné elektrárně
Dukovany. Ve zprávě je jednoznačně
uvedeno, že dukovanská jaderná elektrárna
je dobře provozována, má kompetentní
vedení a zkušený personál. Výpustě
radioaktivních látek z jaderné elektrárny
do okolí byly velmi nízké a jsou jen malým
zlomkem předepsaných limitů. Radiační
expozice zaměstnanců byla extrémně
nízká, což řadí v tomto ohledu
jadernou elektrárnu Dukovany mezi nejlepší
na světě. Tato komise bude přizvána
i k vyhodnocení výstavby jaderné elektrárny
Temelín.
Není pochyb o tom, že v Československu provozované
jaderné elektrárny náležejí k
nejbezpečnějším průmyslovým
zařízením z hlediska pravděpodobnosti
výskytu velké havárie. Úroveň
přípravy personálu, jak dokládá
i zpráva mise OSARI a komplexní systém zajištění
kvality a provozních kontrol vybraných zařízení
československých jaderných elektráren
je nesrovnatelně vyšší než v kterémkoliv
odvětví národního hospodářství.
I pro naši nejstarší jadernou elektrárnu
V - 1 v Jaslovských Bohunicích, o které
byla řeč, platí tato skutečnost. Kromě
toho je připraven rozsáhlý program úprav
technického charakteru, které zajistí úroveň
jaderné bezpečnosti i na této elektrárně
odpovídající zvýšeným
nárokům postulovaným později v souladu
s úrovní celosvětového technického
poznání.
Mimo to podotýkám, že ona zmíněná
havárie na této jaderné elektrárně
nebyla havárií, která by měla něco
společného s jadernou bezpečností,
ale jednalo se o záležitost technickou. Došlo
tam k zahoření oleje.
Nemohu ve svém vystoupení rozebírat všechny
aspekty jaderné a radiační bezpečnosti
provozu jaderných elektráren. Předpokládám
však, že nejen poslanci, ale i veřejnost sleduje
denní tisk a sdělovací prostředky,
kde se objevují fundovaná vystoupení československých
odborníků, ale i představitelů občanských
iniciativ jako je Atomfórum. Tyto informace mohou významně
napomoci k vytvoření si reálného a
fám zbaveného názoru.
Jaký je však dosavadní výsledek akcí
představitelů greenpeace v minulých týdnech?
Pozastavení výstavby dvou bloků jaderné
elektrárny Temelín. Toto rozhodnutí v souvislosti
se skluzem ve výstavbě jaderné elektrárny
Mochovce a zpochybněním předpokládaných
lokalit výstavby dalších jaderných elektráren
může mít v nedaleké budoucnosti velmi
negativní dopad na energetickou bilanci a může
vést k dalšímu zhoršování
životního prostředí. Co mne k tomuto
konstatování vede? V současné
době v průmyslově a ekonomicky vyspělých
zemích roste podíl výroby elektrické
energie z jaderných elektráren a paralelně
s tím klesá podíl výroby z elektráren
spalujících fosilní paliva. Nakolik se jaderná
energie stala součástí moderního světa
dokumentuje fakt, že Francie vyrábí z jaderných
zdrojů 75 % , Belgie 70 % , západní Německo
35 %, Švédsko 50 % své energie. Pro srovnání
- v Československu je to ke dni 31. 12. loňského
roku 27,5 %.
O tom jaký je stav našeho životního prostředí
bylo v posledním období řečeno již
hodně. A o vlivu klasických energetických
zdrojů rovněž. Nebudu hovořit o kyselých
deštích, jako důsledku spalování
našeho nekvalitního uhlí, úniku radioaktivních
produktů z procesu spalování a úletu
těžkých kovů v nezachyceném popílku.
Tyto problémy jsou dnes ve světové praxi
technicky zvládnutelné, ale za ceny značně
vysoké. Například náklady na zařízení
pro cca osmdesáti procentní odsíření
5500 MW instalovaných v tepelných elektrárnách
v Severočeském kraji jsou odhadovány asi
na 10 mld. Kčs. Za 13 mld. Kčs lze postavit jeden
blok jaderné elektrárny o výkonu 1000 MW.
Relace je odvozena z rozpočtová ceny jaderné
elektrárny Temelín (údaj z roku 1989) .
Technicky neodstranitelná, a tím i závažnější
se jeví zatím emise oxidu uhličitého.
Cesta ke snížení jeho tvorby a úniku
je pouze v radikálním omezení spalování
fosilních paliv. Je sice pravda, že při spalování
plynu vzniká na jednotku vyrobené energie menší
množství oxidu uhličitého než při
spalování uhlí, zato však nelze ignorovat
tu skutečnost, že při jeho přepravě
uniká v průměru asi 1 % celkového
objemu do ovzduší přímo. Přičemž
metan, který tvoří hlavní složku
zemního plynu je 32krát účinnější
než oxid uhličitý při vytváření
skleníkového efektu.
Je známo, že řada států souhlasila
s doporučením světové energetické
konference snížit produkci oxidu uhličitého
do roku 2005 nejméně o 20 %. Mimoto jsou na půdě
OSN předkládány i návrhy na řízení
provozu tepelných elektráren spalujících
fosilní paliva přímo touto organizací.
V souvislosti s úvahami o zabezpečení čs.
energetických zdrojů, je nezbytné si uvědomit
i následující fakt. Trendy spotřeby
elektřiny ve vyspělých státech jasně
ukazují, že její absolutní spotřeba,
i přes šetření, neklesá, ale
zvyšuje se.
Snížila se, případně se dále
snižuje, lokální spotřeba prvotních
energetických zdrojů, ale ne spotřeba elektrické
energie. Budeme-li modernizovat náš průmysl,
zvýší se i u nás stupeň jako
elektrifikace. Bude-li stoupat životní úroveň
obyvatelstva, v což pevně doufám, zvýší
se výrazně i spotřeba elektřiny v
terciální sféře.
Domnívám se, že i na základě
mého stručného a do určité
míry schématického výčtu důvodů
lze dojít k závěru, že chceme-li nebo
ne, jsou jaderné elektrárny pro ČSSR jediným
perspektivním, spolehlivým a ekonomickým
zdrojem energie. Rezervy jsou v optimalizaci investiční
výstavby jaderných elektráren a těm
je třeba věnovat přednostní pozornost.
Je tedy naprosto zřejmé, že je nezbytné
přistupovat velice rozvážně k otázce
zastavení nebo omezení výstavby jaderných
elektráren u nás.
Uvítala jsem souhlasné stanovisko pana předsedy
vlády, obsažené v projednávané
zprávě k nezbytnosti dalšího rozvoje
jaderné energetiky. Přesto bych se chtěla
zeptat, jakými zdroji bude nahrazena elektrická
energie, kterou měly produkovat uvažované jaderné
elektrárny v případě, že budeme
nadále zpomalovat nebo pozastavovat výstavbu a jaká
budou přijata opatření k případnému
urychlení jejich výstavby. Děkuji za pozornost.
Předsedající předseda SN J.
Stank: Ďakujem poslankyni Moltašovej. Slovo má
poslanec Malý. Pripraví sa poslanec Kmeť.
Poslanec SL M. Malý: Michal Malý, OF, obvod
64, pane předsedo, paní poslankyně, páni
poslanci, pokud nebudu stručný a konkrétní,
buďte tak laskaví a zvedněte ten můj
plakát. Dovolte mi šest bodů za pět
minut.
Připojuji se plně k návrhu poslance Michaela
Kocába. Všem je nám známo, jaké
ekologické škody byly sovětským vojskem
naší republice způsobeny. Existují doklady
o tom, že byly sovětským občanům
pronajímány byty 3 + 1 za 50,- Kčs měsíčně,
což měla být úhrada za nájem,
teplo i světlo. Osobně považuji z morálního
hlediska dohodu o vstupu spojeneckých vojsk na naše
území za neplatnou. Ptám se tedy, zda jsou
platné dohody o směšně nízkém
nájemném, zvláště, když
si uvědomíme, že každý občan
naší republiky, důchodce a novomanželé),
platí měsíčně 12 až 15
násobek této částky. Ten, kdo poškodil,
je dle zákona povinen poškozené opravit nebo
škodu uhradit. Proto navrhuji, aby odchod vojsk Sovětského
svazu byl spojen s nápravou, popř. s úhradou
škod, které sovětská strana naší
zemi způsobila. Zároveň si však uvědomuji,
že náš východní soused prožívá
v této době politické a ekonomické
otřesy. Jsou to logické důsledky revoluce,
pro kterou vytvořil podmínky i nám a která
nyní probíhá v jeho zemi. Musíme mu
tedy poskytnout čas na jejich řešení.
Kladným přístupem k vzájemným
sporným otázkám by však sovětská
strana vytvořila podmínky pro naši další
dobrou spolupráci.
K názvu republiky, přes předchozí
vysvětlení, dovolte jedinou větu: Většina
národa nechce v názvu republiky slovo socialistická
a já nevidím žádný důvod,
proč bychom o vypuštění tohoto slova
nemohli rozhodnout dnes. (Potlesk.)
Druhou větu mi dovolte k návrhu poslanců
Tomana a Bakšaye: Plně se ztotožňuji s
tím, že by KSČ měla jít příkladem
ve financování nápravy škod, které
sama způsobila a zavinila.
Dámy a pánové, dovolte mi zastavit se krátce
u Severočeského kraje. Vím, že vláda
i parlament mají mnoho práce, je jí tolik,
že se nemohou zabývat lokálními problémy.
Jsou ale problémy, které se zdají být
lokálními a přitom se týkají
celé naší republiky. Hovořím
zde o kraji, který je energetickou základnou tohoto
státu, o kraji a jeho obyvatelích doslova zdeklasovaných
bývalou komunistickou totalitou. Hovořím
o kraji, který zatím ještě je energetickým
uzlem naší republiky, ale který jím
přestane být, pokud jeho problémy budeme
považovat za lokální, pokud jej budeme obětovat
tak, jak ho obětovala bývalá vláda
a bývalý parlament. Žádám proto
vládu a navrhuji parlamentu a jeho výborům,
aby se zcela vážně a odpovědně
tomuto kraji a jeho potřebám věnoval, jak
si zasluhuje a jak je pro naši republiku nezbytné.
Tento kraj totiž bez jakéhokoliv dramatizování
hrozí celé naší republice kolapsem svého
nemocného srdce. Připomínám tímto
interpelaci severočeských poslanců.
Závěrem mi, dámy a pánové dovolte,
abych se s vámi podělil o mé první
dojmy z Federálního shromáždění.
Jsem poslancem teprve od 30. 1. tohoto roku. Přesto nebo
právě proto mi dovolte, abych byl k některým
z vás, kteří zde zasedáte déle
než já, kritický. Po včerejším
zasedání obou sněmoven mám pocit,
že se parlament konečně stává
parlamentem v pravém smyslu tohoto slova. Myslím
si ale, že bychom měli být ve svých
vystoupeních sebekritičtější
a hlavně struční a konkrétní.
Měli bychom hovořit pouze o dané problematice,
drobné problémy a nejasnosti musíme prodiskutovat
ve svých klubech a výborech a ne na půdě
sněmovny. Vrátím se ale zpět k 20.
2. a tomu, co mne tento den nemile překvapilo. Nechápu,
jak je možné, že výbor pro životní
prostředí, jehož jsem členem, zahájilo
28 poslanců, ale v 15 hodin nás zůstalo v
místnosti pouze 8, takže jsme nebyli usnášení
schopni a nemohli jsme tedy odhlasovat náš návrh,
který se týkal právě Severočeského
kraje. Nevšiml jsem si, že by ve vestibulu této
budovy byly umístěny tzv. píchačky.
Je s podivem, že i většina kolegů ze Slovenska
zůstala spolu s námi na svých místech,
ale ostatní spěchali na autobus či na nákupy.
Je paradoxem, když nás o správném způsobu
hlasování musela poučit přítomná
redaktorka. Je naprosto nepochopitelné, jak někteří
z nás mohou hazardovat s veřejným míněním.
Jeden z mých přátel o Občanském
fóru Kadaně řekl 20. 11. na náměstí:
"40 let jsme skládali bobříka mlčení,
teď musíme složit bobříka odvahy".
Svojí odvahou, úsilím a nadšením
jsme tedy jako poslanci OF chtěli po 30. 1. v parlamentu
nahradit naši profesionální nezkušenost.
Nač je nám ale naše odvaha a úsilí,
když návrh poslanců Severočeského
kraje, kterým tomuto kraji chtěli pomoci, nemohl
být pro nedostatek poslanců odhlasován. K
této budově vzhlížela v minulých
letech většina národa s nedůvěrou
a někdy s opovržením. Jak se na ni národ
bude dívat dál, záleží pouze
na nás. Jsme poslanci, to znamená, že máme
jakési poslání, které nesmíme
zaměňovat za povolání. Z této
budovy můžeme odejít teprve tehdy, když
dokončíme svoji práci a ne při zahoukání
pomyslné sirény.
Do svobodných voleb nás čeká ještě
mnoho práce a na svých hodinkách si můžeme
ověřovat pouze to, jak málo času nám
do června zbývá. Žádám
proto některé kolegy poslance, aby do budoucna udělali
vše pro to, aby se za nás naše děti nemusely
stydět, až si v učebnicích dějepisu
budou číst kroniku sametové revoluce.
Dámy a pánové, děkuji vám za
pozornost.
Předsedající předseda SN J. Stank:
Ďakujem i ja poslancovi Malému za podnetné
vystúpenie a odovzdávam slovo poslancovi Kmeťovi.
Pripraví sa poslanec Trško.
Poslanec SL Ľ. Kmeť: Vážený
pán predseda, vážené Federálne
zhromaždenie, vážené poslankyne, poslanci,
vážení hostia, dovoľte, aby som vašu
pozornosť obrátil k otázkam, ktoré sú
v popredí záujmu širokej verejnosti a ktorých
riešenie si vyžiada sústredené úsilie
mnohých orgánov, organizácií a inštitúcií.
Nikto z nás nepochybuje o tom, že štrukturálne
zmeny v národnom hospodárstve sú nutné.
Je to záležitosť známa rad rokov a
teraz pri otváraní našej ekonomiky svetu,
je to úloha dňa. S tým úzko a bezprostredne
súvisí problém zamestnanosti. Zaujíma
predovšetkým pracovníkov tých odvetví,
ktorých sa štrukturálne zmeny majú dotknúť
najskôr, a najviac, t. j. baníkov, hutníkov,
strojárov, pracovníkov ťažkej chémie
a ďalších. Nebude ťažké pochopiť
oprávnenosť ich znepokojenia, pretože práca
je ich jediným zdrojom obživy pre nich samých
i pre ich rodiny. Baník zo Sokolova, hutník z Košíc
či chemik z Bratislavy bude sotva úspešne a
dochvíľne hľadať prácu mimo svojej
profesie, fortielu i dlhodobých pracovných návykov,
tým skôr v blízkosti svojho rodinného
zázemia.
V mnohých besedách i vyhláseniach sa hovorí
o tom, že prevod pracovníkov bude možný
predovšetkým do terciárnej sféry. S
tým možno súhlasiť, ale ľudia chcú
vedieť, koľko táto sféra približne
pojme ľudí. Podporujeme preto prijatie zákona
o rozvoji individuálnych foriem podnikania, najmä
remesiel v oblasti služieb.
Ďalšie námety hovoria napríklad o možnosti
skrátenia pracovnej doby a v tej súvislosti s predĺžením
dovolenky o jeden týždeň, o pracovných
úľavách matiek s malými deťmi,
i keď sme boli včera informovaní predsedom
federálnej vlády pánom Čalfom, že
terajší vývoj národného hospodárstva
nedáva tomu momentálne predpoklady.
Domnievam sa, že by bolo užitočné, aby
pracovníci ministerstva práce a sociálnych
vecí tieto námety prepočítali a aby
sme boli o výsledkoch informovaní. Prospelo by to
pracujúcim, podnikom i ďalším organizáciám
a verím, že by to bol vhodný príspevok
k pokojnému a dôstojnému priebehu volieb,
na ktorých máme všetci záujem.
Ďalšia vzrušene diskutovaná otázka
je inflácia. Padajú otázky, či je,
či bude alebo nebude. Iste je možné tvrdiť,
že inflácia je a bude! Pôjde len o to, aby sme
sa poučili z vývoja u našich susedov v Poľsku,
Maďarsku, Juhoslávii a riadili chod národného
hospodárstva tak, aby sme udržali inflačný
vývoj na takej úrovni, aký sa zaznamenáva
v priemere vo vyspelých štátoch, t. j. 3 až
5 %, čo zodpovedá aj nášmu doterajšiemu
vývoju.
Pokiaľ máme možnosť sledovat, výraznejšie
úsilie vlády smeruje prednostne do oblasti znižovania
neproduktívnych výdavkov zo štátneho
rozpočtu, pretože deficitný štátny
rozpočet je jedným zo zdrojov inflácie. Znižujú
sa náklady na armádu, bezpečnosť, štátny
aparát a niektoré inštitúcie. Široko
je diskutovaná otázka štátnych dotácií
a najmä zápornej dane z obratu. To však úzko
súvisí s cenovou tvorbou a priamym dosahom na životnú
úroveň širokých vrstiev pracujúcich
i dôchodcov. Zrejme tu budú potrebné veľmi
uvážené a prepočítané
konkrétne opatrenia. Ak možno pozitívne hodnotiť
úsilie o zhospodárnenie, nemali by sme východiská
hľadať len v obmedzovaní výdavkov, ale
zároveň venovať, a snáď rozhodujúcu
pozornosť, rastu samotných príjmov do štátneho
rozpočtu, organizovať výrobu a stabilizovať
jej riadenie s jednoznačnou požiadavkou odbornej kvality
riadiacich kádrov.
Pokles výkonnosti ekonomiky je nakoniec jedným z
najzávažnejších inflačných
rizík. Z mnohých publikovaných informácií,
televíznych besied i z vyhlásenia niektorých
členov vlády je zrejmé, že prechod na
trhové hospodárstvo, pri súčasnej
deformácii hodnotových hľadísk tvorby
cien, bude zložitý a bude mať mnohé negatívne
dôsledky.
Len zreálnenie kurzov a prechod na svetové ceny
zvýšia nákladové vstupy do ekonomiky
cca o 18 %. Samotný dovoz surovín z krajín,
zapojených do RVHP, a predovšetkým zo ZSSR
bude drahší o viacej než 40 mld. Kčs ročne.
To sú signály, ktoré opodstatnene vzbudzujú
obavy z reťazovej reakcie v raste cien a z poklesu
reálnych príjmov pracujúcich.
V zahraničnom obchode budeme musieť hájiť
dobré meno seriózneho dodávateľa i odberateľa.
Radi sme prijali ubezpečenie Federálneho ministerstva
zahraničného obchodu, že Čínska
ľudová republika nereagovala na súkromnú
návštevu dalajlámu u nás obmedzením
obchodu s nami tak, ako zazneli niektoré varovné
hlasy.
Sovietsky zväz chápe naše úsilie o lepšie
fungovanie RVHP a verme, že nám bude i naďalej
dodávať ropu, plyn a iné suroviny za prijateľné
ceny. Umožní nám to plynulejší
prechod na náročné podmienky svetového
trhu.
Za tú dobu sa iste naučíme rozoznávať,
kto z početných návštevníkov
z jednotlivých vyspelých štátov sveta
nám chce ponúknuť čestné partnerstvo
a čestný obchod a kto sa nás snažil
okradnúť.
Nesmieme však robiť také kroky do neznáma,
ktoré potom majú značné negatívne
dôsledky. Otvorenie hraníc s Rakúskom umožnilo
predvianočnú inváziu našich občanov
k nim, a dnes nám naši susedia "pomáhajú"
plniť maloobchodný obrat, dokonca i tých potravín,
ktoré oprávnene kritizujeme čo do kvality.
Z rôznych prameňov sme sa mohli dozvedieť o
značných, dokonca stámiliónových
stratách. Iste je tu namieste prijať účinné
opatrenie, ktoré by malo prispeť k tomu, aby doterajšie
starosti a problémy pracovníkov cestovného
ruchu, vnútorného obchodu a colnej správy
sa nestali starosťami a problémami celej spoločnosti.