Středa 28. února 1990

Stejně tak nemají žádné rozkazy, které by upravovaly pohyb občanů v hraničním pásmu a střežení hranic probíhá ve stejném rozsahu a podle stejných pravidel jako loni před listopadem.

Říká se u nás vtip: Otec se synem jdou na procházku poblíž hranic. Syn se ptá: "Tati a kdo je za těmi dráty? Otec odpovídá - no přece my ..."

Tento vtip je dosud realitou. Přijďte se podívat. Domnívám se, že do voleb by platit neměl.

Proto se ptám ministra vnitra, kdy vydá rozkaz na úplné odstranění všech drátů z hranic? Kdy se bude moci občan pohybovat po celém území tohoto státu? Dráty jsou přetrvávajícím symbolem komunistického útlaku. Děkuji.

Předsedající předseda SN J. Stank: Ďakujem poslancovi Pospíšilovi. Hovorí poslankyňa Fuková. Pripraví sa poslanec Battěk.

Poslankyně SL B. Fuková: Vážený pán predseda, vážené poslankyne, vážení poslanci, vážení hostia, som Slovenka a patrím k tej časti Slovákov (štatistické číslo mi nie je známe), ktorí žijú v Čechách a na Morave, ľúbia svoj rodný kraj, svoju materinskú reč, nie sú to však Čechoslováci, ale súčasne v zdrvujúcej väčšine sú nositeľmi presvedčenia, že iba v slobodnej demokratickej republike sa naplnia odveké túžby Slovákov po skutočnej svojbytnosti a faktickej rovnoprávnosti.

Naše spolunažívanie v týchto krajoch odstraňuje nánosy minulosti, a to nánosy šovinistické, nacionalistické. Z celej duše pracujeme na tom, aby žiadne formálne prekážky nemohli rozbiť našu jednotu a nemohli vytvoriť priestor pre tie sily, ktoré by radi využili takéto rôzne prežitky v našich vzťahoch.

Prečo tento úvod? Pretože žijem v Čechách. Nie som tu teda za VPN, ale za Občianske fórum. Ďakujem Občianskemu fóru v Rakovníku, ktoré ma na tú dobu kooptácie vzalo pod svoje ochranné krídlo, a preto mi asi odpustíte, keď aj ďalšiu časť svojho príhovoru prednesiem česky.

Dovolte, aby při svém vstupu do parlamentu jsem promluvila na téma, které jen zdánlivě nesouvisí s projednávanými otázkami, ale má hlubokou souvislost s veškerým děním v naší zemi, hlavně s prací parlamentu a s návrhem, který přednesl pan Michal Kocáb ve věci úplného anulování dohody o podmínkách dočasného pobytu vojsk na našem území. Je symbolické, že jsem se vrátila do parlamentu včera, kdy bylo započato s odsunem okupačních vojsk. Patřím k oněm čtyřem poslancům, kteří v říjnu 1968 hlasovali proti smlouvě o těchto podmínkách. Byli to vedle dr. Františka Kriegla, dr. Gertrudy Sekaninové-Čakrtové, František Vodsloň a já. Dva z nich už nežijí, dr. František Kriegl a dr. Sekaninová-Čakrtová. Dovolte, abych aspoň tímto způsobem vzdala čest jejich památce.

Co nás vedlo k tomu, abychom hlasovali proti okupaci, nemohu z nedostatku času rozebírat. Nebudu mluvit o tom, jaký byl odpor obyvatelstva a jaká byla naše vize. Ta vize byla správná a historie ji potvrdila. Jenže chtělo to říci naplno k čemu došlo: k pošlapání mezinárodních smluv a závazků, k pošlapání lidských práv. Chtělo to říci na půdě tehdejšího Národního shromáždění, nejvyššího zákonodárného shromáždění v naší zemi, které mělo v oněch historických dnech od 21. do 28. srpna 1968 krátké období, kdy zvedlo hlavu a v době, kdy všichni vrcholní představitelé našeho státu byli odvlečeni do Sovětského svazu, přijímalo spoustu dokumentů, jimiž dalo sílu lidu vzdorovat a také v očích mezinárodní veřejnosti nám zachovávalo důstojnost a suverenitu.

Z hlediska dnešního vývoje se mohou zdát všechny tyto události méně podstatné. Paměť národa je však důležitá a proto je důležitá i správná interpretace tehdejších událostí. Vývoj nám dal za pravdu. Došlo k dalšímu nejhlubšímu úpadku v naší zemi. Postupně byli likvidováni a měli zmizet v propadlišti dějin všichni ti, kdo byli představiteli tehdejšího obrodného procesu. Jaký byl pak osud tisíců a desetitisíců těch, kdo věřili v možnost demokratického vývoje v naší zemi a odmítali souhlas se vstupem vojsk, to je známo, o tom také nechci hovořit. Cítím však potřebu vyjádřit se ke dvěma věcem, které se mi zdají důležité a souvisejí s našim jednáním.

Tou první je správné hodnocení událostí roku 1968. Dnes na tomto úseku a na tomto úkolu pracuje komise historiků, ale budou ještě pracovat určitě i historici příští. Zanecháme velký úkol mladým a jsme povinni těmto mladým říci pravdu. Ozývají se různí pamětníci a vytvářejí znovu polopravdy a legendy. Je proto na čase otevřít archivy a velmi odpovědně zhodnotit toto období pro naši budoucnost a pro budoucnost právě té části obyvatelstva, naší mládeže, nebo jak jsme si zvykli říkat, pro obyvatele druhého tisíciletí, kteří nesmějí s tímto dědictvím vstoupit do příštích let. Právě zejména v kontextu se včerejším projednáváním zákona o volbách, zejména aspektu, jaká bude tvář poslanců, kteří budou zvoleni a jimiž zákon o volbách umožní zvolení, jeví se mi podstatné, abychom se dozvěděli, kdo z poslanců roku 1968 se dopustil vlastizrady pozváním okupačních armád a má lví podíl na tom, co následovalo. Není to akt pomsty, je to akt pravdy, protože křivopřísežné důsledky se bolestně odrazili na stavu čs. federace, tak, jak to včera přednesl tady před námi pan premiér Čalfa.

Žádám tímto vládu republiky, aby využila všech diplomaticky dostupných prostředků k získání těchto dokumentů, aby ještě toto Federální shromáždění se mohlo vrátit k hodnocení jejich činů a předání zákonnému postupu. Má to význam i pro voliče, kteří se budou řídit nejen sympatiemi ke stranám, ale také znalostí charakteru osob, které budou na kandidátních listinách. Má to být stupeň vědomí, intelektu, co má rozhodovat o kvalitě poslanců, ale musí to být také svědomí, které musí být poznávacím znamením těchto lidí, a také dobrota, poctivost.

Koneckonců to, čeho jsme nyní svědky, je boj dobra a zla, kdy na straně dohra nebylo dost bojovníků.

Druhá záležitost, o které se chci jen krátce zmínit, je přítomnost sovětských vojsk na našem území. Již na vzpomínaném historickém zasedání Národního shromáždění 18. října 1968 jsme se dožadovali doplnění smlouvy o dočasných podmínkách, klauzule o jejich úplném odchodu. Vysoce si vážíme výsledků, jichž dosáhla naše vláda a pan prezident na jednáních, která skončila v těchto dnech v Moskvě, kde poprvé jednali jako suverénní státníci a jako rovný s rovným. Musím se však vrátit ke svému vystoupení na společném zasedání tří výborů, ústavně právního, zahraničního a branného a bezpečnostního právě v říjnu 1968, kde jsem řekla, že ne sovětský lid nás zradil, ale Leonid Brežněv, jeho spolupracovníci, představitelé stalinské moci a také jsem říkala, jaké to bude mít důsledky pro nás a proto nemohu hlasovat pro tuto dohodu.

Stejně bych se dnes chtěla sklonit před velikostí státníka, jakým je Michail Gorbačov, bez jehož odvahy zahájit glasnosť, perestrojku, prolomit to obrovské temno, které vládlo mezi Západem a Východem, bychom se ani my ještě dnes netěšili z výsledků sametové revoluce.

Nechci tedy nějak anarchisticky naléhat na představitele tak významné, jako jsou náš prezident a pan Gorbačov, nicméně pootevřeli dvířka, na závěr jednání řekli, že jsou zde možnosti, aby k odsunu vojsk došlo v kratším čase, než je zakotven v podepsaných dohodách.

Proto prosím federální vládu, aby vyvíjela takovou aktivitu, aby přijímala tak konkrétní praktické kroky, aby ještě do konce roku 1990 odešel poslední voják okupační armády z našeho území a aby nemohly existovat žádné objektivní technické nebo jiné překážky. Připojuji se tak k původnímu návrhu pana poslance Kocába a k jeho dnešní zprávě o jednáních ve výborech.

Jsem přesvědčena, že tak splácím i dluh vůči obvodu č. 31 v Rakovníku, kde nemám zatím možnost lépe pracovat. Důvod pro tento návrh je velmi prostý: my je tady nechceme. (Potlesk.)

Předsedající předseda SN J. Stank: Ďakujem poslankyni Fukovej. Slovo má poslanec Rudolf Battěk, pripraví sa poslankyňa Klůzová.

Poslanec SL R. Battěk: Pane předsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci, nemohu si dovolit vynechat jedno motto svého vystoupení. 16. listopadu minulého roku mně jeden neúprosný obhájce totalitního systému řekl: "Pane Battěk, my vás za řečnický pult Federálního shromáždění nikdy nepustíme! "Mohl bych tedy cítit jakési zadostiučinění, že dnes tady stojím a mohl bych po minutě ticha za onoho obhájce spokojeně odejít. Omlouvám se, že to neučiním a pár myšlenek vyslovím.

Reflektovat obsáhlou zprávu o vývoji československé federace, přednesenou předsedou vlády, nelze v celém rozsahu a nepochybuji, že ani sama zpráva není vyčerpávajícím pohledem na stav federace. Připusťme ale, že nic podstatného nebylo zamlčeno, a tak celkový výsledný dojem, že se ocitáme ve značně komplikované celospolečenské situaci, potvrzuje i to, co my sami cítíme a víme o stavu společnosti.

Mluvím zde jako sociální demokrat, který si donedávna mohl ověřovat své skupinové politické aspirace jen jako příslušník disentu, proti němuž stála privilegovaná mocenská elita se všemi svými téměř absolutními právy. Ale nepochybuji o tom, že pozice současné federální vlády není o mnoho odlišnější. Avšak její morálně politická, ale zejména materiální odpovědnost klade na její rozhodování nároky podstatně větší. Tuto odpovědnost jim můžeme, my, poslanci, umožňovat s větším či menším porozuměním, a to i za ty naše spoluobčany, jimiž jsme bohužel nebyli zvoleni, ale které my sami považujeme za své skutečné, i když jen potenciální, voliče.

Základní normou našeho politického chování v minulých letech bylo úsilí zbavit společnost centrálního dirigismu vládnoucí strany. Byla to cesta k otevřené pluralitní demokracii. Nechci odhadovat, jak velký kus jsme na této cestě ušli a kolik nám toho zbývá vykonat, abychom se cítili svobodnými, bezpečně svobodnými občany. Tolik politických zkušeností máme a víme, že pluralitní projev politické vůle není normou, která by demokracii jako politický systém povýšila na celospolečenský ideál. Naopak, demokracie znamená každodenní nové rozhodování, nové spory o řešení, nové kompromisy, novou nabídku, ale také rizika. Rizika, v jejichž spektru se ocitáme my všichni. Základní rizikový fenomén této společnosti je přechod z uzavřené blokové unifikované ekonomiky k jakési podobě tržní ekonomiky, v níž se hospodářskému podnikání otevírá prostor do říše tak toužebně celou společností očekávané prosperity materiální i duchovní.

Je dobré, že zpráva vlády neposkytuje v tomto směru důvody k falešnému optimismu. Nic nás neoprávňuje domýšlet se, že v nejbližší době budeme žít jednodušeji, lehčeji, nebo dokonce levněji. Odpovědný demokratický politik nemůže v této chvíli nabízet svým spoluobčanům žádný ideální žebříček lákavých hodnot, z nich tu nejvšeobecněji žádoucí bych označil jako bezstarostný blahobyt. Moc rád bych se ho zúčastnil, protože nouzi a starosti jsme v minulosti užívali měrou vrchovatou. Ale budeme se tedy zřejmě muset smířit s tím, že bezstarostný blahobyt připravovaná reforma nezajistí. Co však všichni očekáváme, je perspektiva k vyšší prosperitě. Nejen úzce ekonomické, ale i ve všech dalších oblastech života společnosti.

Zdá se, že vláda neopomenula zmínit žádnou důležitou složku, jíž se společenská reforma dotkne. Je důležité si uvědomit, že stále ještě žijeme uprostřed revolučního zvratu a také že nejde o hospodářskou reformu v politicky stabilizované společnosti. Prožíváme současně a v celém rozsahu reformu všech sociálních struktur, aby jakákoliv hospodářská změna mohla být změnou optimální, potřeboval by její strůjce znát, jak bude vypadat politický scénář v nejbližší době. Nepochybuji, že za znalost tohoto scénáře by vláda vyplatila značnou prémii. Ten ale nezná a zemi je nutno přesto spravovat. To je také jeden z důvodů, proč dnešní situaci naší vládě nezávidím.

Československá sociální demokracie připravuje svůj obnovovací sjezd, na němž přijme program zásad jako výhledový dokument pro svoji politickou účast na správě věcí společných. Nebyli bychom sociální demokracií, kdybychom nekladli důraz na potřeby, požadavky, či představy řadového občana. Sociální aspekt v sobě zahrnuje pojem sociální spravedlnosti, což neznamená nic jiného, než zvažování dvou protikladných tendencí. Je to trvalý svár, jehož není a nebude ušetřena sebeúspěšnější demokratická společnost, svár mezi sociálními požadavky na jedné straně a možností či ochotou jejich uspokojování na straně druhé.

Nechci se v tomto stručném připomenutí zabývat konkrétními problémy, jak k tomu bohatě vybízí zpráva vlády. Bylo by nepochybně užitečné vést rozpravu například o tom, v jakém stavu je restrikce represívního aparátu ministerstva vnitra nebo uvažovat o dostatečnosti snížení nákladů na armádu či zkrácení doby základní vojenské služby. Mohl bych položit vládě otázku, proč už nebyl vytvořen celospolečenský rehabilitační fond. Má snad náhradu utrpěných škod platit společnost nebo je účelné, aby tuto úlohu splnili ti, kdo přímo a otevřeně přispívají k represi, devastaci a plýtvání svěřenými prostředky.

Považuji za důležité, aby ve všech oblastech společenského rozhodování byl naplněn princip humanisace. Naše společnost stojí v tomto smyslu před dvěma časově náročnými úkoly. Potřebujeme se civilizovat a demilitarizovat nejen prakticky, ale i duchovně, neboť naším cílem je Československá republika jako moderní lidový stát v evropském a koneckonců i v světovém společenství. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předsedající předseda SN J. Stank: Ďakujem panu Battěkovi, slovo odovzdávam poslankyni Klůzovej, pripraví sa poslanec Orban.

Poslankyně SN V. Klůzová: Vážené Federální shromáždění, vážení hosté, ve svém diskusním vystoupení bych se zde chtěla dotknout problémů v pracovně právní oblasti.

Nejprve bych chtěla připomenout, že ještě v době, kdy probíhalo řízení ohledně novelizace zákoníku práce, tedy v době dávno předrevoluční, patřila k nejvýznamnějším zákonodárným počinům Československé strany socialistické stanoviska k zákoníku práce. V té době bylo zhruba 60 % našich připomínek vyhověno, ale bohužel nebylo vyhověno jednomu z našich zásadních požadavků, a to požadavku na změnu § 227 a) , který je zjevně diskriminací naší učňovské mládeže. Na základě ustanovení tohoto paragrafu v praxi dochází k tomu, že je na učně vyvíjen nátlak, aby uzavřeli s organizací pracovní smlouvu ještě před skončením učebního poměru. Je tím vyloučena dobrovolnost a tedy i svoboda projevů vůle. Většina učňů by smlouvu nepodepsala, kdyby jim nehrozily nepříjemné důsledky. Z toho vyplývá, že zneužíváním tohoto ustanovení dochází v podstatě k porušování základních zásad zákoníku práce.

Naopak situace, kdy organizace nebude mít svého učně jistého, povede k tomu, aby se po stránce kvalitativní více snažila o jeho získání, aby vytvořila takové podmínky, které učně budou natolik motivovat, že se budou o místo u organizace ucházet sami.

Dále nás zaráží, že v souvislosti se změnami, které nepochybně nastanou, nebyl dosud přijat zákon o sociálních jistotách pracujících. Naše strana je toho názoru, že nelze do budoucna zabránit faktu, že se změna struktur hospodářství nedotkne desetitisíců pracujících. Je třeba předem připravit právní normu, která zajistí, aby ten propuštěný pracovník, který bude ochoten se rekvalifikovat, měl téměř 100 % jistotu svých dalších životních perspektiv. Až se naplno rozjede koloběh tržního mechanismu, bude pozdě. Naše strana jako strana socialistická trvá na tom. abychom převzali švédský model řešení této problematiky, který zajišťuje nejmenší procento nezaměstnanosti u zemí s tržním hospodářstvím. Je ovšem nesmysl tak, jak o tom zatím hovoří vláda, že náklady na rekvalifikaci platí podnik. který bude toho kterého pracovníka propouštět. Vždyť často nebude mít již ani z čeho. Zde musí být vytvořen fond, do něhož budou plynout příjmy ze státního rozpočtu.

Mám dva dotazy. Táži se ministra práce a sociálních věcí pana Millera, zda má již připraven návrh tohoto zákona, a za druhé táži se ministra financí pana Klause, zda bude vytvořen takový centrální fond. Jde totiž o něco jiného. Za několik málo měsíců budou volby. Samozřejmě, že každý z vládních činitelů se snaží situaci - s prominutím - ošolichat a vytvářet dojem, že změna struktury hospodářství bude u nás provedena bez sociálních otřesů. Je to líbivé, ale nebudou-li provedena protiopatření, je to, drazí páni ministři, nepravdivé. Děkuji.

Předsedající předseda SN J. Stank: Ďakujem poslankyni Klůzovej. Ďalej bude hovoriť poslanec Orban, pripraví sa poslanec Roček.

Poslanec SN P. Orban: Pán predseda, panie poslankyne, páni poslanci, moja otázka sa bude týkať hlavne pána ministra, resp. zástupcu ministra zahraničných vecí. V januári t. r. vykonal návštevu Maďarskej republiky francúzsky prezident pán Mitterand. Vo svojom vystúpení v Budapešti v rámci tlačovej konferencie sa mal vyjadriť v tom zmysle, že Maďarsko v priebehu dvoch svetových vojen stratilo dve tretiny územia. Myslím, že takýto nešťastný výrok spochybňuje právo národov bývalého Rakúsko-Uhorska na sebaurčenie a takisto spochybňuje súčasné hranice v strednej Európe.

Preto sa pýtam, či tento výrok skutočne odznel a ako na to reagovalo naše Ministerstvo zahraničných vecí. Pokiaľ viem, Rumunsko ostro protestovalo. Ďakujem.

Předsedající předseda SN J. Stank: Ďakujem, slovo má poslanec Roček, pripraví sa poslanec Holčík.

Poslanec SN M. Roček: Pane předsedo, vážené Federální shromáždění, vážení hosté, zastupuji volební obvod Kladno, jsem bezpartijní člen Občanského fóra.

Za prohlášením vlády je vidět velký kus analyticko-syntetické práce v neuvěřitelně krátkém časovém termínu. Jistě všichni chápeme, že rozvoj veškerých oblastí je závislý na ekonomických výsledcích řízení státu. Ve spolupráci se skupinou pana primáře Nejedlého z kladenské nemocnice jsme připravili náměty ze sociální oblasti, z nichž celá řada se dá realizovat, aniž se tím zatíží státní rozpočet. Kupříkladu výživa většiny občanů nevyhovuje skladbou ani kvalitou. Řešením podle našeho názoru je změna dotační politiky vlády. Je potřeba přestat subvencovat živiny, jejichž spotřeba je nadměrná a tím škodlivá, máslo, sádlo, tučná masa, plnotučné mléčné výrobky, nápoje a jídla s vysokým obsahem sacharózy, uzeniny atd. Naproti tomu dál a výrazněji subvencovat výrobky, jejichž podíl je nutno v rámci zdravé výživy zvýšit.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP