Přítomno: | 189 poslanců Sněmovny lidu |
72 poslanci Sněmovny národů zvolení v České socialistické republice | |
73 poslanci Sněmovny národů zvolení ve Slovenské socialistické republice |
Omluveni poslanci Sněmovny lidu:
Belko, Harenčár, Hlavačka, Kontríková,
Kubinský, Panster, Šoltés, Štancl, Štix,
Tichavský, Zeman
Sněmovny národů zvolení v České socialistické republice:
Roček, Vacek, Vinter
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské socialistické republice:
Kováč, Marušinec
Předsedající první místopředseda
FS S. Kukrál: Vážené poslankyně
a poslanci, vážení hosté, zahajuji 24.
společnou schůzi Sněmovny lidu a Sněmovny
národů, na které vás srdečně
vítám.
Vítám členy federální vlády.
Srdečně mezi námi vítám bývalé
poslance Národního shromáždění
a Sněmovny lidu Federálního shromáždění,
kteří byli pro své politické postoje
zbaveni v roce 1969 poslaneckého mandátu. (Potlesk.)
Vítám paní Marii Mikovou (Potlesk.) , Františka
Vodsloně (Potlesk.) , Zdeňku Kenclovou (Potlesk.)
a Zdeňka Gudrycha (Potlesk.) .
Předsednictva sněmoven se usnesla svolat společnou
schůzi sněmoven a navrhla program uvedený
na pozvánce.
Předsednictvo Sněmovny lidu ve včerejší
schůzi doporučilo rozšířit program
o další bod: Odpověď prvního místopředsedy
vlády ČSSR JUDr. Jána Čarnogurského
a místopředsedy vlády ČSSR pověřeného
řízením ministerstva zemědělství
a výživy ČSSR MVDr. Oldřicha Burského
na interpelaci poslance Sněmovny lidu MVDr. Jiřího
Ládra, přednesenou na 22. společné
schůzi Sněmovny lidu a Sněmovny národů
dne 23. ledna 1990. Tuto odpověď dostali poslanci
do lavic. Je to tisk 275.
Dodatečně jsme obdrželi Zprávu komise
pro dohled nad vyšetřováním události
ze dne 17. listopadu 1989 v Praze.
Doporučuji proto rozšířit navržený
program o odpověď na interpelaci poslance Ládra
a o Zprávu komise.
Ptám se, má někdo z poslanců doplňující
návrh nebo připomínku k navrženému
programu? Předseda Sněmovny lidu JUDr. Josef Bartončík.
Předseda SL J. Bartončík: Vážení
kolegové, vážené kolegyně, jménem
Klubu poslanců - členů Československé
strany lidové navrhuji doplnění programu
této společné schůze Sněmovny
lidu a Sněmovny národů o projednání
návrhu ústavního zákona o československé
federaci (tisk 244) , o změně názvu republiky.
Domníváme se totiž, že liknavý
postoj, jaký k návrhu tohoto zákona zaujalo
Federální shromáždění,
by bylo možné chápat jako zpochybnění
autority prezidenta republiky, zejména pak jeho snahy uvést
opět v život zanedbaná ústavní
práva spojená s výkonem této funkce
a přispět tak k obnovení institutu parlamentní
demokracie. Jsme přesvědčeni, že z formálního
hlediska nic nebrání projednání tohoto
návrhu v rámci této společné
schůze. O potřebě provedení změny
názvu republiky jsme se ostatně přesvědčili
i v posledních dnech a náš poslanecký
klub je toho názoru, že když už jsme nestihli
připravit projednání změny státního
znaku, měli bychom provést aspoň změnu
názvu republiky. Není v každém případě
nutné spojovat tyto dvě otázky zásadně
do jednoho jednání. Děkuji vám za
pozornost.
Předsedající první místopředseda
FS S. Kukrál: Děkuji poslanci Bartončíkovi.
Nechávám tedy hlasovat. V zasedací síni
je přítomno 176 poslanců Sněmovny
lidu, 66 poslanců Sněmovny národů
zvolených v České socialistické republice,
68 poslanců Sněmovny národů zvolených
ve Slovenské socialistické republice.
Obě sněmovny jsou usnášení schopné.
Můžeme tedy přistoupit k hlasování.
Nejprve prosím poslance Sněmovny lidu. Kdo z nich
souhlasí s návrhem svého předsednictva
na konání společné schůze sněmoven
s navrženým, eventuálně s rozšířeným
programem o tři body? (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Jeden.) Jeden.
Zdržel se někdo hlasování? (Čtyři.)
Čtyři.
Sněmovna lidu návrh schválila.
Nyní prosím, aby se vyjádřili poslanci
Sněmovny národů. Kdo z nich souhlasí
s návrhem svého předsednictva na konání
společné schůze sněmoven s navrženým
programem a rozšířeným o tři
body včetně bodu, který přednesl JUDr.
Bartončík? (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Šest.) Šest.
Hlásí se poslanec Masopust.
Poslanec SL Z. Masopust: Vážený pane
předsedající, vážené poslankyně,
vážení poslanci, já mám dojem,
že jsme se právě stali svědkem ne zcela
korektního způsobu hlasování. Myslím,
že by bylo užitečné oddělit od
sebe dvě věci: za prvé samo konání
společné schůze a za druhé návrh
programu a jednotlivé body, které jej mají
doplnit.
V tomto smyslu činím návrh, abychom naše
hlasování zopakovali lépe. Děkuji.
Předsedající první místopředseda
FS S. Kukrál: Děkuji za připomínku.
Na základě připomínky budeme hlasovat
ve Sněmovně lidu o původním navrženém
programu tak, jak jste dostali na pozvánkách. Kdo
z poslanců ze Sněmovny lidu ... (Hlasy: Ne.)
Kdo z poslanců Sněmovny lidu souhlasí s konáním
společné schůze? (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Nikdo.
Nechám hlasovat poslance Sněmovny národů.
Kdo z poslanců Sněmovny národů je
pro to, aby se konala společná schůze obou
sněmoven dle programu? (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Nikdo.
Sněmovna národů návrh na konání
společné schůze schválila.
Nyní budeme hlasovat o doplňujícím
programu společné schůze. Jedná se
tedy o odpovědi na interpelaci poslance Jiřího
Ládra a o Zprávu komise pro vyšetřování
události ze dne 17. listopadu 1989.
Kdo z poslanců Sněmovny lidu souhlasí s tím,
aby program společné schůze byl rozšířen
o odpověď na interpelaci poslance Ládra a o
Zprávu vyšetřovací komise? (Hlasuje
se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování? (Dva.) Dva.
Nyní budou hlasovat poslanci Sněmovny národů.
Kdo z nich souhlasí, aby byl rozšířen
program o odpověď na interpelaci poslance Ládra
a o Zprávu vyšetřovací komise? (Hlasuje
se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Nikdo.
Sněmovna národů návrh pořadu
schválila.
(Poznámka redakce: usnesení SL č. 211, SN
č. 222)
Hlásí se místopředseda Federálního
shromáždění pan Jičínský.
Místopředseda FS Z. Jičínský:
Pane předsedající, paní poslankyně,
páni poslanci, doporučoval bych, aby bylo usneseno,
že se sejdou o přestávce ústavně
právní výbory a posoudí tento návrh,
protože, myslím, že by nebylo odpovědné,
abychom v plenární schůzi o této věci
jednali, aniž přece jenom vyslechneme stanoviska ústavně
právních výborů.
Změna názvu republiky souvisí podle mého
názoru se změnou názvu státu, a proto
tyto věci nelze dělat urychleně, je třeba
zvážit všechny souvislosti politické a
ústavně právní.
Dávám tento pozměňovací návrh,
abychom se usnesli na tom, že se sejdou ústavně
právní výbory a podle jejich závěru
přijmeme potom příslušné usnesení.
Předsedající první místopředseda
FS S. Kukrál: Děkuji místopředsedovi
FS panu Jičínskému. Nechám tedy o
tomto protinávrhu hlasovat.
Kdo z poslanců Sněmovny lidu souhlasí s protinávrhem,
který přednesl poslanec Zdeněk Jičínský.
(Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Dva.) Dva.
Zdržel se někdo hlasování? (Sedm.) Sedm.
Návrh byl odsouhlasen.
Nyní prosím o hlasování poslance Sněmovny
národů. Kdo je pro návrh místopředsedy
Federálního shromáždění
prof. Jičínského? (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti ? (Nikdo.) Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování? (Šest.)
Šest.
Také poslanci Sněmovny národů návrh
poslance Zdeňka Jičínského schválili.
Než přistoupíme k projednávání
schváleného pořadu, dávám slovo
předsedovi Federálního shromáždění
panu Alexandru Dubčekovi.
Předseda FS A. Dubček: Vážené
poslankyne, vážení poslanci, vážené
Federálne zhromaždenie, dovoľte mi, aby som sa
s vami podelil o niektoré úlohy a starosti ako náš
zastupiteľský orgán intenzívnejšie
zapojiť do prebiehajúcich procesov.
Stretli sme sa v novom zložení. Proces rekonštrukcie
parlamentu umožnil uskutočnenie týchto parlamentných
zmien. Našou prvoradou úlohou je rehabilitovať
vrcholné postavenie parlamentu. Budeme pritom narážať
na ťažkosti, a to je pochopiteľné. Nie sme
v klasických parlamentných metódach dosť
skúsení a predovšetkým nie sme dostatočne
zariadení. Ukazuje to aj diskusia v jednotlivých
výboroch. Dopadá na nás i neblahé
dedičstvo práce minulých rokov v Národnom
zhromaždení.
Musíme teda pracovať podľa svojich najlepších
schopností, vedomia a svedomia, aby sa jednostranne neuplatňovali
úzke stranícke záujmy, aby sa parlament nestal
arénou prebujneného partajníctva a to snáď
nie je bezvýznamná poznámka. Bez toho, aby
ste sa svojej straníckej príslušnosti zriekli
- a toho sa zriecť nemožno - pretože každý
okrem nepartajných je tu preto, že je súčasne
členom niektorej politickej strany. Majme však vždy
na zreteli - to by som chcel predevšetkým zdôrazniť
- provoradý nás všetkých stmeľujúci
celonárodný a celoštátny, povedal by
som všeľudský záujem, čo od nás
náš ľud očakáva. Aj v partikulárnych
hľadiskách národných, regionálnych
a ďalších, by sme mali vychádzať
z pohľadov prioritných, všeľudských,
spoločenských. Pred nami sú dve hlavné
sféry pôsobnosti. Na jednej strane zákonodarná
a potom kontrolná.
Po bývalom režime sme zdedili zákonodarstvo,
ktoré treba prebudovať. V spolupráci s vládou
a konzultáciami s Českou a Slovenskou národnou
radou bol v minulom týždni vypracovaný harmonogram
zákonných opatrení, ktoré by sa mali
prijať do volieb. Ide o tieto zákony:
Návrh ústavného zákona o zmene názvu
Československej republiky, Českej republiky, Slovenskej
republiky a ústavného zákona o štátnych
znakoch, ktoré budú po prerokovaní v Českej
a Slovenskej národnej rade, tiež v prvej polovici
marca prerokované vo Federálnom zhromaždení.
Aby tu nevzniklo nejaké nedorozumenie.
Urobil som si poznámku, ktorú chcem predniesť
tiež z toho hľadiska, že doteraz nikto, ani z poslancov,
ani z Predsedníctva Federálneho zhromaždení,
v ktorom pracujem, ani z radov spolupracovníkov, neprišiel
s návrhom, aby z tohto zákona sa vyňal názov
tejto republiky. Spomínam to iba preto, aby v tejto veci
bolo jasno, aby sme to chápali tak, že to je súčasťou
celkového komplexu tohto zákona a že sa to
uzavre po rokovaní v Českej a Slovenskej národnej
rade. To kvôli upresneniu, aby tu nevznikali nejaké
dojmy, ktoré by myslím, neprospeli našej spolupráci
a našej činnosti vo Federálnom zhromaždení.
Ďalej to budú zákony o združovaní,
o zhromažďovaní, o petičnom práve,
novela pracovného zákona, zákon, ktorým
sa menia predpisy o nadobúdaní strate čs.
občianstva, ďalej novela branného zákona
a zákona o civilnej službe. Všetky mám
dostať od vlády 1. marca. Celú veľkú
skupinu tvoria tzv. hospodárske zákony o štátnom
podniku, o individuálnom podnikaní fyzických
osôb, t. j. o súkromnom podnikaní, o akciových
spoločnostiach, novela Hospodárskeho zákonníka,
k tomu sa viažúci zákon o sociálnom
zabezpečení, ďalej zákon o cestnej doprave
a vnútroštátnom zasielateľstve. Tieto
zákony mám dostať podľa harmonogramu,
ako sme to dohodli, 5. marca. Dňa 16. marca napokon zákon
o poľnohospodárskom družstevníctve, o
bytovom, spotrebnom a výrobnom družstevníctve,
o hospodárskych stykoch so zahraničím a okrem
toho návrh trestného zákona a trestného
poriadku, a o výkone trestu a zákon o vysokých
školách.
Vo svojom súhrne potvrdzujú nezvratnosť nášho
spoločného úsilia o pluralitnú demokratickú
spoločnosť, ako záruku proti zneužívaniu
moci a vytvárajú predpoklady pre prechod našej
ekonomiky na trhové podmienky, pre zapojenia do medzinárodného
hospodárskeho a právneho systému s alternatívou
obstáť v hospodárskej súťaži
a vyhnúť sa sociálnym otrasom.
Nejde nám teda o akékoľvek trhové hospodárstvo,
ale len o hospodárstvo dynamické, schopné
prenikať na vyspelé trhy s efektívnou smenou.
Mali by sme sa vyhnúť diletantstvu, na ktoré
by sme mohli doplatiť.
Vieme veľmi dobre, že na všetky zákony čaká
naša verejnosť, pretože ju znepokojujú niektoré
negatívne javy a predovšetkým nejasnosti týkajúce
sa znárodneného veľkého majetku, predaja
či nepredaja pôdy a nehnuteľností a iné
záležitosti, ktoré treba upravovať zákonmi
a rôznymi predpismi.