Proto i předpokládané změny ve složení
poslanců, zejména národních výborů,
jak je uvedeno v předloženém návrhu,
by měly zásadně probíhat po zralé
úvaze, na základě vzájemné
dohody Občanského fóra v České
socialistické republice, Veřejnosti proti násilí
v Slovenské socialistické republice, politických
stran a příslušných orgánů
NF, pokud možno v jednom termínu. Není možné
připustit ochromení jejich fungování
při zabezpečování mnohotvárných
potřeb každodenního života občanů
našich měst a obcí, znevažování
náročné práce těch - a je jich
značná část - kteří
se o to poctivě a kompetentně starají.
Na základě politických konzultací
a závěrů jednání jednotlivých
výborů sněmoven jsou navrhovány některé
změny, obsažené ve sněmovním
tisku č. 238.
Chci zejména upozornit na dvě z nich, a to v článku
I odstavec 1, kvůli přesnému formulování
možných důvodů odvolávání
poslanců politickými stranami se v první
větě za slovem "kteří" doplňují
slova "v zájmu vyrovnání rozložení
politických sil" a dále text pokračuje,
jak je uvedený. Chci upozornit ještě na článek
III odstavec 2, týkající se časového
omezení, kde články I a II pozbývají
účinnosti dnem 31. března 1990.
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, předložený návrh ústavního
zákona vychází ze zásadní shody,
které bylo v této otázce dosaženo za
účasti všech rozhodujících politických
sil při jednání u kulatého stolu.
Je návrhem na její právní potvrzení.
Doporučuji vám, abyste předložený
návrh s navrženými úpravami schválili.
Děkuji.
Předseda FS A. Dubček: Ďakujem poslancovi
Jenerálovi. Návrh ústavného zákona
prerokúvali všetky výbory obidvoch snemovní
okrem výborov mandátových a imunitných.
Prosím spoločnú spravodajku výborov
Snemovne národov Jiřinu Bočkovú, aby
predniesla spravodajskú správu.
Společná zpravodajka výborů SN
poslankyně J. Bočková: Vážený
pane předsedo, vážené Federální
shromáždění, vyslechli jsme odůvodnění
návrhu ústavního zákona o odvolávání
poslanců a volbě nových poslanců zastupitelských
sborů, který máme projednat a schválit.
Dovolte mi, abych se hned v úvodu své krátké
zpravodajské zprávy plně ztotožnila
s tímto odůvodněním i s předloženým
návrhem zákona, který vychází
ze současné reálné vnitropolitické
situace a vyjadřuje potřebu řešit otázku
složení zákonodárných sborů
a národních výborů tak, aby to odpovídalo
současnému rozložení hlavních
politických sil ve státě.
Dokládají to i vlastní zkušenosti poslanců
z volebních obvodů, kde je třeba urychleně
řešit někde až krizovou situaci, vzniklou
rozpadem některých národních výborů
a jejich orgánů a provést potřebnou
rekonstrukci.
Výsledky projednávání návrhu
tohoto zákona ve výborech naší sněmovny
ukázaly, že i když jde o krátkodobé
zákonné opatření mající
charakter nepopulárního provizória, poslanci
je chápou jako objektivní nutnost a ve všech
výborech s ním vyslovili souhlas. Některé
připomínky a návrhy úprav, jež
vyplynuly z projednávání, a na nichž
se výbory usnesly, jsou uvedeny ve společné
zprávě tisk 238 - kterou jste k projednávání
tohoto návrhu ústavního zákona obdrželi.
Chtěla bych zdůraznit, že obdobný zákon
byl přijat v sedmdesátých letech. Neděláme
si v žádném případě iluze
o tom, že by za normálních podmínek
byl pokládán za řešení demokratické.
Na druhé straně revoluční atmosféra
přijetí tohoto zákona vyžaduje. Přijmeme
tento zákon jen proto, že víme, že je
to poslední takové řešení, neboť
je mi známo, že u kulatého stolu expertů
politických stran a sil bylo dohodnuto, že po příštích
svobodných volbách bude zrušen institut odvolání
poslanců a dojde tak k návratu k podmínkám
života normální demokratické společnosti.
Proto mi dovolte, abych jako společná zpravodajka
výborů Sněmovny národů doporučila
naší sněmovně návrh ústavního
zákona o odvolávání poslanců
a volbě nových poslanců zastupitelských
sborů schválit ve znění společné
zprávy výborů sněmoven - tisk 238.
Děkuji.
Předseda FS A. Dubček: Ďakujem poslankyni
Bočkovej, slovo má spoločná spravodajkyňa
výborov Snemovne ľudu Eva Kokavcová.
Společná zpravodajka výborů SL
poslankyně E. Kokavcová: Vážený
pán predseda, vážené kolegyne poslankyne,
vážení kolegovia poslanci, ako spoločná
spravodajkyňa výborov Snemovne ľudu pripájam
sa k spravodajskej správe prednesenej poslankyňou
Jiřinou Bočkovou a odporúčam, aby
Snemovňa ľudu predložený návrh
ústavného zákona schválila. Ďakujem.
Předseda FS A. Dubček: Ďakujem poslankyni
Kokavcovej. Otváram teraz rozpravu. Dostal som zatiaľ
dve prihlášky do rozpravy. Slovo má poslanec
Ján Riško.
Poslanec SN J. Riško: Vážený pán
predseda, vážené Federálne zhromaždenie,
za posledné dva mesiace sme už neraz siahli na našu
Ústavu a na naše zákony. Pritom nie vždy
príliš šetrne a citlivo. Menili sme ich nehľadiac
na iné zákonné ustanovenia, napríklad
také, že rozprava o návrhu zmeniť Ústavu
či zákon sa môže konať až po
uplynutí 60 dní po predložení návrhu.
Dnes opäť máme schvalovať zákony,
ktoré sme si sotva stačili prečítať,
nehovoriac o konzultáciách s našimi voličmi.
Ale zo všetkých strán počúvame
hlas - treba sa náhliť, rýchlo, rýchlo,
rýchlo. Ktosi sa veľmi bojí, že voľačo
zmešká. Pritom od starých rímskych časov
platí princíp, že najväčšiu
úctu pred zákonom musí mať zákonodarca
sám, aj keby sa mu to nehodilo. Horúcou ihlou sa
dobré zákony šiť nedajú.
Náš unáhlený postup sa zdôvodňuje
mimoriadnosťou doby. Návrh ústavného
zákona o odvolávaní poslancov a voľbe
nových poslancov - tlač 235 - ktorý máme
dnes prerokúvať, naša nová demokracia
nikdy nebude môcť vydávať za žiarivú
perlu, za šedevr československého parlamentarizmu.
Skôr si myslím, že táto metóda,
špecificky československá, lebo už bola
použitá aj pred 20 rokmi a s rovnakým zámerom,
že táto nedemokratická metóda určená
na likvidáciu potencionálneho politického
protivníka v parlamente, sa dostane do učebníc
štátneho a ústavného práva ako
rarita pre poučenie, čo všetko sa môže
v mene demokracie vydávať za demokraciu.
Toto konštatovanie nech nie je iba kritikou tých síl,
čo teraz tlačia Komunistickú stranu Československa
pri okrúhlom stole do kúta. Je to rovnaké
odsúdenie postupu mojej strany - Komunistickej strany Československa
- v roku 1969, keď postupovala takýmto istým
spôsobom. Občianske fórum a Komunistická
strana Československa si iba vymenili scenáre. Oko
za oko, zub za zub.
V tejto súvislosti mám dotaz na predsedu vlády
ČSSR. Vláda minulý týždeň
zaujala negatívne stanovisko k návrhu tohto zákona.
Počuli sme, že tento týždeň tento
negatívny postoj zmenila. Čo teda viedlo vládu
k zmene stanoviska, ktoré osobne považujem za správne?
Vážené Federálne zhromaždenie,
Komunistická strana Československa, ktorú
tu ako poslanec zastupujem aj ja, prináša na
oltár nových politických pomerov v Československu
ako obetný dar hlavy desiatok svojich poslancov. Iba čas
ukáže, či politickí partneri KSČ
tu v parlamente, aj za okrúhlym stolom, budú komunistom
túto obeť kvitovať.
Už pred Vianocami som na jednom z početných
plagátov vylepených v Prahe čítal:
mnoho sme žiadali, o mnoho viac sme dostali.
Vážené Federálne zhromaždenie,
po tom všetkom, čo sme za posledné týždne
dali a odsúhlasili bezmála tak jednohlasne ako po
všetky minulé roky, kedy se nám na oči
dávala príslovečná jednomyseľnosť
a ničím nenarušený hustý les
zdvihnutých rúk, vzal som si znovu do ruky lektúru,
na ktorú som nezabudol od roku 1956. Už vtedy napísal
Dominik Tatarka, vtedy ešte komunista, na adresu pomerov
vo svojej vlastnej strane, esej nazvanú Démon súhlasu.
Chcem z nej citovať pár myšlienok pre naše
ponaučenie. Pán predseda Dubček mi to dovolí,
tým skôr, že Tatarka bol jeho osobný
priateľ, ktorého vlani vyprevadil i na jeho poslednej
ceste na onen svet.
Teda Tatarka už v roku 1956 písal, citujem: "Po
všetkom súhlasení, po všetkých
omyloch je mi čím ďalej tým menej jasné,
s čím ďalej súhlasiť a s čím
nesúhlasiť, a s čím nesúhlasiť
i s nasadením života. Včera sme súhlasili
jednohlasne. Jednohlasne sme súhlasili i dnes, ale s čímsi
celkom iným. Súhlasili sme s pravým opakom
toho, čo sme si včera povedali a mysleli, čo
si možno i dnes myslíme. Len čo sme sa zdvihli
zo zasadania, a zdvihol sa s nami i náš starý
známy strašný démon, démon súhlasu.
A hneď nehanebne nahlas si povzdychol: zasa sme len súhlasili.
Keď na to príde, odsúhlasíme i svoju
smrť. Keby raz ktosi z mojich múdrych súčasníkov
komunistov iba raz nesúhlasil alebo sa aspoň nahlas
spýtal, ako to je a či je to správne, ľahšie
by sa mi verilo. Takto si musím myslieť, že súhlas
je výrazom bezradnosti čestných občanov
alebo pokrytectvo chytrákov:" To všetko boli
myšlienky Dominika Tatarku.
K tomu dodávam iba to, že súhlas v nás,
tento zlý duch, diabol a zvodca, ktorý nás
vábi do osídiel osobného úspechu či
prospechu, je ako kostižer, záludná bytosť
rozožierajúca zdravý organizmus životaschopnej
spoločnosti. Parafrázované slová iného
veľkého mysliteľa a básnika by mohli znieť:
"Bijme démona súhlasu v nás!"
Pán predseda, vážené Federálne
zhromaždenie, dovoľte mi povedať ešte jednu
poznámku. Uplynul zhruba jeden mesiac, čo sme tu
hlasovali o dôvere novej vláde národného
porozumenia. Túto dôveru Federálne zhromaždenie
vyslovilo pri vedomí zloženia politického spektra
tejto vlády, ktoré sa síce nedosiahlo v slobodných
voľbách, ako je zvykom v demokratických parlamentných
politických systémoch, ale dohodou politických
síl zúčastnených na rozhovoroch pri
okrúhlom stole. Politické spektrum vlády,
ktorej sme 19. decembra minulého roku odsúhlasili
dôveru, sa zmenilo politickou konverziou troch jej rozhodujúcich
členov. Najprv vystúpili z Komunistickej strany
Československa podpredsedovia vlády W. Komárek
a V. Dlouhý a minulý týždeň i
predseda vlády Marián Čalfa. Politická
konverzia podobne ako náboženská konverzia
nebýva v normálnych časoch jav príliš
častý, ale v krízových dobách
nie je zasa taký neobvyklý, hoci ľud má
na tento jav obvykle názor veľmi vyhranený
už od biblických čias, k čomu dal podnet
priebeh o Šavlovi a Pavlovi. Každý má
však právo v živote sa zmýliť a rozhodnúť
sa v určitom okamihu svoj domnelý životný
omyl napraviť. Niekto sa zmýli, keď do KSČ
vstúpi, iný sa zmýli, keď z nej vystúpi.
V našom konkrétnom prípade nejde len o aspekt
morálno-etický, ktorý sa nesporne v očiach
našich národov premietne do tézy nedávno
vyslovenej nemeckým sposovateľom S. Heymom (citujem
ho po česky) : "Právě ti největší
korouhvičkové docházejí nejmenší
víry." V našom konkrétnom prípade
ide o politický aspekt tejto konverzie, ktorý musí
posúdiť Federálne zhromaždenie, ktoré
schavaľovalo iste celkom konkrétne politické
zloženie vlády, ktoré doznalo zásadné
zmeny. Vôbec to nie je tak, ako to v televízii povedal
pán predseda Čalfa, že je to len jeho osobná
vec. V krajinách s tradičnými parlamentnými
zvyklosťami po politickej konverzii robia politici obvykle
a zákonite v zápätí ďalší
krok, pretože do príslušných funkcií
sa dostali ako predstavitelia príslušnej politickej
strany. Považuje sa teda za samozrejmý gentlemanský
prístup, že súčasne podajú demisiu
z vládnej funkcie. Pán predseda, ďakujem. (Potlesk.)
Předseda FS A. Dubček: Ďakujem.
Ďalej sa do rozpravy prihlásil dr. Stanislav Hanák.
Prosím, aby sa ujal slova.
Poslanec SN S. Hanák: Vážený
pane předsedo, vážené Federální
shromáždění, dovolte, abych jménem
Klubu poslanců Československé strany lidové
a poslanců Křesťansko-demokratické strany
a Krestiansko-demokratického hnutia podpořil návrh
ústavního zákona o odvolávání
poslanců a volbě nových poslanců zákonodárných
sborů. Tento návrh byl projednán u kulatého
stolu, a to v duchu naší humánní revoluce
ze sklonku minulého roku. Je totiž nezbytně
nutné zajistit, aby zákonodárný sbor,
i národní výbory všech stupňů
byly na úrovni úkolů dnešních
dnů, aby byla posílena jejich funkce i prestiž.
Také je žádoucí, aby ve všech těchto
orgánech byli zástupci nově vzniklých
politických stran i zástupci osob bez politické
příslušnosti, reprezentujících
Občanské fórum v ČSR a Veřejnost
proti násilí v SSR, tedy aby jejich politické
složení co nejlépe odpovídalo politickému
složení a myšlení občanů
našeho státu.
Vážené Federální shromáždění,
dovolte mi, abych několika slovy reagoval na vystoupaní
pana poslance Riška. Škoda, že pan poslanec Riško
nám neudělil lekci o demokracii, včetně
citací z římského práva v letech
minulých. Demokratičnost nového ústavního
zákona je dána tím, že naše veřejnost
se může zcela jednoznačně a nepochybně
ke každému konkrétnímu odvolanému
nebo nově zvolenému poslanci zítra, pozítří,
za týden vyjádřit. Myslím, že
to bude dokonce nutné, aby občané tento počin
Federálního shromáždění
takto schválili. Děkuji vám.
Předseda FS A. Dubček: Ďalej sa do diskusie
prihlásil podpredseda Federálneho zhromaždenia
Zdeněk Jičínský.
Místopředseda FS Z. Jičínský:
Pane předsedo, paní poslankyně, pánové
poslanci, dovolte mi, abych také několika slovy
reagoval na vystoupení poslance Riška. Reaguji bezprostředně,
proto jsem si nepřipravil žádné citace
klasiků, i když by se také dost hodily.
Jsem rád, že pan poslanec Riško vystoupil, protože
to svědčí o tom, že démon souhlasu
nás už neovládá a že přece
jen začíná vládnout jiné prostředí.
V tomto směru panu poslanci za jeho vystoupení chci
poděkovat.
Zároveň bych chtěl panu poslanci připomenout,
už to učinil i poslanec Hanák přede
mnou, že skutečně lituji, že nevyužil
času, který měl dříve k tomu,
aby zde tyto pozitivní myšlenky formuloval, a aby
v jejich duchu ovlivnil jednání tohoto orgánu.
Samozřejmě, i pozdní lítost je hodná
ocenění a v tomto směru ji kvituji.
Zároveň bych chtěl poznamenat i další
věc. Je také přísloví, které
říká: "Když dva dělají
totéž, není to totéž". V tomto
směru já pamatuji ústavní zákony
v roce 1969. I když se formálně tento postup
shoduje nebo je srovnatelný, obsahově je mezi ním
zásadní rozdíl. Ti poslanci, kteří
v roce 1969 opustili zákonodárné sbory, se
dostali velmi záhy do situace neplnoprávných
občanů s důsledky, se všemi důsledky,
které, myslím, všichni dobře známe.
Nikdo nebude bránit panu poslanci Riškovi, aby se
ve svobodných volbách v červnu ucházel
o mandát. Nikdo nebude nespokojen s tím, jestliže
mu voliči dají důvěru a bude je zastupovat
i v tomto Federálním shromáždění.
Z těch lidí, kteří opustili zákonodárné
sbory v roce 1969 takovouto možnost neměl nikdo. Pokud
se nedostali do vězení (jako např. tehdejší
poslanec Hübl nebo poslanec Battěk) byli uvrženi
do stavu nerovnoprávných obyvatel tohoto státu.
I tyto věci je třeba mít na paměti.
Sdílím obavy poslance Riška, že zákonodárství,
které dnes probíhá velkými změnami,
na jehož změnách pracujeme, bude trpět
určitými nedokonalostmi, tak jsem si vědom
toho, že to tak je. Je to jev, který mě jako
právníka neuspokojuje. Musíme se snažit,
aby těch nedokonalostí bylo co nejméně.
Musíme brát na vědomí faktor času,
který nás někdy nutí k tomu, že
přijímáme opatření, jejichž
nedokonalostí jsme si vědomi.
Chtěl bych říct panu poslanci Riškovi,
nevím, zda byl poslancem celých dvacet let nebo
jak dlouho, ale bylo dost příležitostí,
aby se staral o to, aby např. ústavní zákon
o československé federaci byl realizován.
V řadě významných požadavků
nebo ustanovení ústavní zákon o československé
federaci vůbec realizován nebyl, například
v ustanovení o Ústavním soudu a nevzpomínám
si, že by tady na této půdě pan poslanec
Riško, nebo někteří další
poslanci vyslovili obavy o osud ústavy, ústavnosti
a zákonnosti v této zemi. Děkuji vám
za pozornost. (Potlesk.)
Předseda FS A. Dubček: Ďalej sa do rozpravy
prihlásil Jaroslav Šabata.
Poslanec SL J. Šabata: Vážený pane
předsedo, vážené shromáždění,
chci rovněž říci několik slov
k vystoupení pana poslance Riška.
Stejně tak jako můj předřečník
nejsem nerad, že takto promluvil, neb démona souhlasu
musíme spolu lámat všichni, v tomto případě
ho pan poslanec láme s námi. Já si myslím,
že dokonce v jednom bodě má pravdu, a chceme-li
vést dialog, musíme začít u toho v
čem má pravdu.
Má pravdu v tom, že čas ukáže,
že zdaleka ne všichni političtí protivníci
budou kvitovat pozitivní kroky, které učinila
komunistická strana tak, jak si to třeba někteří
její představitelé dneska myslí. Nepatřím
k těm, kteří by změnili své
stanovisko v tom smyslu. že to, co si myslím teď
o tomto zákonu (myslím si také, že není
moc dobrý, ale je užitečný a potřebný)
, že bych toto stanovisko změnil a přestal
kvitovat celou ochotu představitelů KSČ,
resp. dalších rozhodujících politických
sil - vést dialog s představiteli veřejnosti,
tedy i s Občanským fórem.
Pokud si pocit, který nyní máme, tj. že
dialog musíme vést a musíme jít k
podstatě, brát v úvahu podstatu a vážnost
situace uchováme, pak vyjdeme z krize, kterou stále
ještě prožíváme, v dobrém.
Pokud budeme hovořit tak jako poslanec Riško nebo
naopak volat vítězoslavně, že jsme protivníky
položili na lopatky, budeme-li pak od vlády národního
porozumění krok za krokem ustupovat, nedospějeme
k vládě národního porozumění
a všechno to, co cítíme jako neblahé
a čemu chceme předejít, se stane reálnou
skutečností. Pan poslanec Riško bude potom
moci říci, vidíte, měl jsem pravdu.
Apeluji tedy nejenom na pana poslance Riška, ale na všechny,
kteří takto uvažují, aby pracovali s
koncepcí, která odpovídá této
situaci, aby pracovali s velkou dějinně politickou
koncepcí, která se přenáší
přes různé vady na kráse zákonů,
které přijímáme.
Vyhrotím tuto větu trochu, i když vlastně
nerad, sáhnu poslanci Riškovi do svědomí.
Nerad z toho důvodu, že si myslím, že
připomínat to, co bylo, není dobré,
ale v tomto případě jde především
o to, v čem byla vadná koncepce starého státního
a politického vedení.
Na posledním zasedání ÚV KSČ
před listopadovými událostmi hovořil
jeden z našich bývalých poslanců kolegů,
Miroslav Zavadil.