Tím se dostávám k otázce, zda je u
nás parlament parlamentem. Podle ústavy, podle
zákonů nepochybně ano, ale svou faktickou
činností prakticky ne.
Proto se ani nelze divit, že lidé vzali prostě věci do svých rukou. Chtěli bychom v této souvislosti říci jednu věc.
My jsme ve svém prohlášení k událostem
ze 17. listopadu 1989 plně pochopili rozhořčení,
které tato událost vyvolala a našla svůj
výraz ve stávkovém hnutí studentů,
divadelníků, a dalších iniciativních
skupin, v prohlášení pana kardinála
Tomáška, předsedy Českobratrské
církve evangelické dr. Hromádky, i stoupenců
Občanského fóra. Jestliže něco
selhalo, musíme říci, že selhaly normální
instituce, kde by mělo docházet k vyjevování
rozličných názorů a stanovisek, kde
by měli být ministři voláni k odpovědnosti,
a to okamžitě a bez prodlení, nelze se divit
- a to odpovídá i logice vývoje - že
lidé si prostě vynucují sami změny,
které při moudrém posouzení měly
a mohly být přijaty dávno před tím.
Chtěl bych jednoznačně říci,
že pokud parlament urychleně nepochopí novou
situaci, pokud nepochopí, že je zde od toho, aby plnil
zájmy lidu, věc se opět bude řešit
na ulicích. Kde také jinde! Vždyť lidem
nakonec nic jiného nezbyde.
V této souvislosti vám doporučujeme převzít
naše náměty, které zde nyní předkládáme
jako základ dalšího chování parlamentu.
Odmysleme si, prosím vás, že to předkládá
Československá strana socialistická. Nejde
nám vůbec v těchto osudových chvílích
o naše jméno. Berte to, prosím, jako solidní
podklad pro změnu fungování parlamentu.
Jedním z našich požadavků je, aby se parlament
scházel podstatně častěji. Myslíme
si, že by tomu mělo nyní být možná
každý týden, dokud se situace zcela nezklidní
a oprávněné požadavky lidí, povolávat
ministry k odpovědnosti, nebudou splněny. Máme
všechny pravomoci v rukou. Můžeme vyslovovat
nedůvěru vládě. V případě
nutnosti můžeme přijímat zákony.
Nečinnost parlamentu v těchto osudových chvílích
by mohla být tragická pro osud národa.
Je třeba nad rámec našich námětů
zvážit, že diskuse a rozprava musí být
zcela a zásadně nenaprogramovány. Jednotlivá
vystoupení by měla být koncipována
tak, aby jednotliví poslanci hovořili za kluby politických
stran a skupiny poslanců za nejvýznamnější
společenské organizace a za nestraníky, neboť
jedině tak je možné dospět k žádoucí
pluralitě názorů.
Učíme se demokracii a bude nám to trochu
dlouho trvat. V zásadě by mělo platit, že
by se vždy k dané otázce měli vystřídat
- pokud to budou pokládat za nutné - všichni
představitelé jednotlivých politických
i společenských sil. Organizování
rozpravy jménem výborů se ukazuje jako neefektivní,
mdlé a nanejvýš povšechné.
Vážené Federální shromáždění,
nechceme se jako strana stavět do pozice, že jsme
všechno věděli a jen ti druzí udělali
chybu, že nám nevyhověli. I my máme
svůj podíl odpovědnosti. Náš
díl odpovědnosti spočívá v
tom, že jsme měli v minulosti daleko důrazněji
a nekompromisněji požadovat to, o čem jsme
byli přesvědčeni, že je nutné
a pravdivé, co odpovídalo nejenom představám
našich členů, ale i široké veřejnosti.
Na poslední schůzi, pokud si vzpomínáte,
jsme nacházeli už odvahu - téměř
jako jediní - se zdržovat hlasování.
Na naši omluvu je však třeba říci,
že ve Federálním shromáždění
panovala atmosféra, že jakékoliv vybočení
z řady se posuzovalo velmi nepříznivě.
Už samotné zdržení se hlasování
vyžadovalo osobní statečnost. To ovšem
není věc zákona. To je věc zásadně
chybné praxe. Všichni se musíme poučit
ze svých chyb. I my, v Československé straně
socialistické. Musíme do budoucna vědět,
že pokud budeme přesvědčeni o správnosti
svých názorů, musíme je hájit
stůj co stůj. Stejně tak budou muset samozřejmě
postupovat i kluby poslanců ostatních politických
stran, ale to už je jejich věc. Pokud tak totiž
neučiníme, rozpadnou se nejenom všechny instituce
ústavní, ale my všichni ztratíme jakoukoliv
důvěru.
Na závěr mi dovolte, abych jménem Klubu poslanců
Československé strany socialistické vznesl
náš zásadní požadavek na vypsání
svobodných a demokratických voleb v blízké
budoucnosti. Jsme si totiž vědomi, že celé
Federální shromáždění,
každý z nás se musí podrobit vůli
voličů v rámci svobodných voleb, umožnit
jim, aby vybrali ty, kteří budou nejlépe
hájit naše zájmy.
Nehledejme nyní viníky současného
stavu, nezabývejme se tím, co jsme dělali
špatně proto, abychom si něco vyčítali.
Zabývejme se našimi chybami urychleně proto,
abychom se jich do budoucna vyvarovali. Národ čeká,
že parlament bude konečně jeho mluvčím
a pokud se toho nedočká, půjde znovu do ulic.
Doufám, že na rozdíl od minulosti převezmou
sdělovací prostředky toto naše stanovisko
v plném znění - jak pro domácí,
tak pro zahraniční zpravodajství. Děkuji
za pozornost.
Předsedající předseda SN J. Janík:
Ďakujem poslancovi Ládrovi. Diskutovať bude
poslanec Jirásek. Pripraví sa poslankyňa
Hyková. Žiadam členov schválenej komisie,
aby sa odobrali k práci.
Poslanec SL J. Jirásek: Vážené
soudružky poslankyně, vážení soudruzi
poslanci, pod dojmem posledních událostí
se musí každý z nás poctivě zamyslet
nad svými názory, přístupy a představami,
pokud to poctivě myslí se socialismem a osudem této
země. Nejde o převlékání kabátů,
ale o to, aby naše přístupy byly v souladu
se současným společenským pohybem.
Méně prohlášení, více
konkrétních řešení.
Volání statisíců lidí na veřejných
manifestacích ve městech po změně
dosavadní politické praxe musíme brát
vážně. Jako celek je musíme považovat
za bojovníky za lepší socialismus. Přitom
si nemůžeme zastírat, že se v tomto společenském
pohybu derou k moci i protisocialistické síly. To
jsme viděli z aranžovaného mítinku v
sobotu a v neděli na Letné.
Chtěl bych ocenit Čs. televizi, zejména štáb
Televizních novin, že uskutečnila přímý
přenos a rozumně uvažující lidé
si o tom mohli udělat svůj úsudek. (Potlesk.)
Vidět přímo je mnohem lepší než
mít zprostředkované informace.
Život prokázal, že zakotvení vedoucí
úlohy komunistické strany v ústavě
bylo chybou. Poškodilo především komunistickou
stranu. Namísto politické práce, přesvědčování
argumenty v názorovém boji, získávání
lidí pro krátkodobé i dlouhodobé cíle
politiky strany se volily administrativní metody práce.
V poslední době byly místo argumentů
použity i mocenské prostředky.
My jsme ve výboru pro kulturu a výchovu navrhovali,
aby tiskový zákon, zákon spolčovací
a shromažďovací byly předloženy k
veřejné diskusi. Vždyť k návrhu
tiskového zákona nebylo ani stanovisko Svazu novinářů.
Soudruh Riško jednoznačně na toto upozornil
a ve výboru jsme zaujali stanovisko, že pokud nebude
stanovisko Svazu novinářů, tak pro návrh
tohoto zákona nezvedneme ruku!
Studenti, herci, ale i Občanské fórum toto
stanovisko našeho výboru v podstatě podpořili.
Jde ale i o novou ústavu a nový volební zákon.
Musíme si ale uvědomit, že dosavadní
veřejné diskuse byly organizovány jinak,
než si to my představujeme.
V organizaci veřejné diskuse musí sehrát
rozhodující úlohu poslanci zákonodárných
sborů. Po určitých střetech názorů
je dnes ve Federálním shromáždění
správná praxe, že se návrhy zákonů
před předložením k jednání
výborů posoudí na poradě zpravodajů
s experty. Mezi experty by měli být pozváni
i představitelé Občanského fóra.
Ke školským zákonům studenti. Bylo by
možné některé zásady, u nichž
nedospějeme k jednotnému názoru - a to jsme
udělali už při návrhu trestních
zákonů, tak jak jste to dostali do výborů
- předložit veřejné diskusi určité
zásady v alternativách.
V krajích by mohla diskusi organizovat krajská sdružení
poslanců s krajskými výbory Národní
fronty. Zde by bylo možno podchytit i návrhy a připomínky
Občanského fóra v krajích.
Musíme počítat s tím, že se budou
v diskusi, která bude naprosto svobodná a otevřená,
vyjadřovat i protisocialistické síly. Podle
výzkumu veřejného mínění
si většina lidí přeje dále rozvíjet
socialismus, i když s určitými úpravami,
aby byl více pro lidi a s lidmi. Jen několik málo
procent lidí se vyjádřilo pro obnovu kapitalismu.
Nemusíme se tedy jejich názoru obávat, protože
v demokracii většina volí krále a většina
je pro socialismus.
Velký společenský pohyb v současné
době by se neměl prohospodařit. Kolik bylo
nářků, že mládež nemá
zájem o politiku, o veřejné dění,
ani se u ní neprojevuje vlastenectví. Mládež
sama svou odvážností, angažovaností
a organizovaností tyto stesky vyvrátila. Přitom
bychom však měli vzít v úvahu, že
s .aktivizací začali studenti, umělci a další,
kteří mají oprávněné
požadavky, na vyšší prostředky ze
státního rozpočtu. Společenský
pohyb i první projevy nadšení mládeže
v průmyslových a zemědělských
závodech, kde se tvoří hodnoty a prostřednictvím
odvodů i zdroje pro státní rozpočet,
musíme podporovat, neboť od některých
hospodářských pracovníků slyšíme
zatím spíše nářky, že požadované
odvody jsou vysoké. Podaří-li se změnit
tyto přístupy rázným odstraněním
administrativních bariér dalšího rozvoje
průmyslových a zemědělských
podniků, jak o tom hovořil na posledním zasedání
sněmoven předseda vlády soudruh Adamec, dojde
k rychlejší tvorbě zdrojů a nezůstaneme
jen u analýz o zaostávání,
ale budeme mít zdroje k tomu, abychom příčiny
zaostávání odstraňovali.
Předsedající předseda SN J. Janík:
Ďakujem poslancovi Jiráskovi. Diskutuje poslankyňa
Hyková. Pripraví sa poslankyňa Frýbortová.
Poslankyně SN B. Hyková: Vážený
pane předsedající, vážené
soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, vážené
sestry a bratři, vážení hosté,
události 17. listopadu jasně ukázaly, že
s důvěrou občanů nelze do nekonečna
hazardovat. Každý poctivý občan republiky
musel být hluboce otřesen brutálním
zásahem ozbrojených sil proti pokojně manifestujícím
studentům a musel ho odsoudit. Každý člověk
této země, byť úplně apolitický,
musel ihned pochopit, proč a proti komu byla tato síla
.použita. Ano, občané to pochopili a rozhodně
proti této zvůli vystoupili. Nechtěli to
však pochopit ti, kteří o osudu národa
v dané době rozhodovali.
O tom, že za vzniklou situaci neseme odpovědnost i
my, poslanci, zástupci lidu, nemůže být
pochyb. To, že se scházíme až dnes, 29.
11. 1989, je neodpustitelnou chybou. Občané by neměli
odpustit - a jak svědčí i nápisy v
ulicích, ani neodpustí - že nejvyšší
zákonodárný sbor Československé
socialistické republiky, jehož posláním
je bdít nad dodržováním socialistické
zákonnosti, chránit práva a svobody občanů,
která i platná ústava zaručuje, nedokázal
včas na jejich obranu vystoupit. Já osobně
jsem touto skutečností hluboce zarmoucena.
Vážené kolegyně a kolegové, doufám,
že si všichni uvědomujete, že jsme důvěru
svých voličů zklamali ne jako jednotlivci,
ale jako zákonodárný sbor. Nic už na
tom nezmění to, co dnes přijmeme.
Bohužel, až tragické události ukázaly,
jak nebezpečné je soustředění
politických funkcí v rukou jedné politické
síly, a to by pro nás mělo být varováním
do budoucna. Události bohužel ukázaly i to,
že Federální shromáždění
za současného stavu ve svém vedení
a složení není schopno tuto funkci plnit. Proto
požadavek brzkého vypsání demokratických
a svobodných voleb považuji za bezpodmínečně
nutné.
Všichni víte, že jsem poslankyní za Československou
stranu socialistickou, která jako jediná politická
strana své stanovisko k vnitropolitické situaci
jednoznačně včas vyjádřila.
Jsem však také poslankyní za hlavní
město Prahu, a proto to, co jsem tu dnes řekla,
říkám i sama za sebe, a to s plnou odpovědností.
Pokládám za svou morální povinnost
na závěr poděkovat těm poslancům,
kteří bez ohledu na oficiální stanoviska
státních orgánů dokázali veřejně
pozvednout svůj hlas na obranu práv občanů.
Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předsedající předseda SN J. Janík:
Ďakujem poslankyni Hykovej. Diskutuje poslankyňa
Frýbortová, pripraví sa poslanec Urban.
Poslankyně SN D. Frýbortová:
Vážení poslanci, vážené
poslankyně, hosté, chtěla bych vás
seznámit se situací, která je v mém
volebním obvodě v okolí Prahy a se situací,
která je na mém pracovišti, které se
nachází tady v Praze, kde po celý týden
z okna vidím na Václavské náměstí.
Všechny názory odevšud, kudy jsem procházela,
zastávají stanovisko: "Chceme zůstat
socialistickým státem, chceme vyzvednout lidi, kteří
poctivě pracují, chceme vyzvednout poctivě
jak inteligenci, tak studenty a dělníky, chceme,
aby šlo všechno tak, jak je zapotřebí
v socialistické republice". Odevšud na mne doléhal
dotaz, co poslanci Federálního shromáždění,
jak to, že nezasedají okamžitě, když
na ně někdo z venku vznesl požadavek. A já
jsem nedokázala odpovědět. Přesvědčila
jsem se o tom, nač jsme upozorňovali delší
dobu, .že pružnost Federálního shromáždění
není taková, jaká by měla být.
Proto se domnívám, že vypsání
předčasných voleb není rozumné,
ale je třeba urychlit dopracování volebního
zákona a zkrátit termín voleb tak, jak to
všechny právní zásady a právní
normy dovolují. Avšak k tomu je zapotřebí,
abychom my, poslanci, ještě odvedli velký kus
práce pro ty poslance, kteří budou nastupovat
po nás. Pro ty, kteří budou vybráni
svými voliči, pro ty, kteří dostanou
důvěru, aby je zastupovali.
Jak víte, v současné době se my, poslanci,
potýkáme se spoustou problémů a spoustou
potřeb, které nemáme zajištěné.
Již při vstupu do Federálního shromáždění
si poslanec, o kterého se nestará žádná
strana (jsem bezpartijní, tudíž nemohu říci,
jak je postaráno o poslanec jednotlivých stran),
musí vše sehnat sám. Musí sám
přijít na to, kam se kterým zákonem,
co dělat, na koho se obracet, musí si sám
vytvořit tým odborníků. Je proto třeba,
aby poslanci při vstupu měli školení,
ale ne takové formální školení,
kde by nám někdo předčítal
zákony, které si můžeme přečíst
sami, ale konstruktivní, věcné a neformální.
Zároveň je třeba, aby poslanci měli
kolem sebe tým odborníků, kteří
jim budou pomáhat, budou s nimi spolupracovat, aby to nebylo
jako dosud. Dostanu totiž zákon v jednom provedení
v obálce z Federálního shromáždění,
jdu do podniku s tím, že prosím o připomínky,
o vyjádření, ale hned jim oznámím,
že si zákon musí okopírovat, protože
ho hned potřebuji odnést jinam. Jak jednoduše
by se mi pracovalo, kdybych zákon měla možnost
rozmnožit, rozeslat ho na podniky a věnovat pak více
času připomínkám, sednout si přímo
v podniku s odborníky a jejich připomínky
zpracovávat tak, aby byly kvalifikované a odborné.
To je v současné době zapotřebí.
Ne formální připomínky! Samozřejmě
se i my setkáváme se zastaralým přístupem
do podniků. Na podniku mi klidně řeknou:
"My si počkáme, vždyť to stejně
vyjde ve Sbírce". Proč by se zabývali
připomínkami? I to si musí voliči
uvědomit a odstranit to.
Dále je třeba, pokud přijmeme úpravu
ústavy, abychom si všichni uvědomili, že
ve Federálním shromáždění
budou samostatně vedle sebe pracovat jednotlivé
strany. V návrhu, který jsem si vypůjčila
od komunistického poslance, který ho dostal dopoledne
ve svém klubu, se navrhuje, abychom podpořili doporučení
vlády, aby vláda byla doplněna o představitele
jiných politických stran a nestraníky. Je
třeba si uvědomit, že i nestraníci budou
potřebovat informovanost od nestraníků ve
vládě a ve všech orgánech. Tudíž
- tak jak je to ve světě, kde jsou nezávislí
poslanci - je třeba, aby i naši bezpartijní
poslanci měli nějakou místnost, měli
někoho, kdo si s nimi sedne a bude je informovat po jejich
linii. Je otázkou, jak se zachovají ostatní
strany, jestli budou mít zájem o spolupráci
a aby přesvědčili bezpartijní, aby
se přiklonili k jejich názoru. Vždyť to
může být právě komunistická
strana, která přesvědčí bezpartijní,
že jejich program je lepší než program jiné
strany, která bude zformována. To již bude
záležet na soutěživosti jednotlivých
stran. Nebojme se podívat do parlamentu ostatních
zemí, kde to funguje a snažme se využít
těch zkušeností, které můžeme
použít v naší socialistické republice.
Chtěla bych dále pohovořit o situaci ke studentům.
Jsem zde od 20. listopadu každý den. V pondělí
byl plný Václavák dětí, středoškoláků,
dětí z 1. ročníků gymnásií.
Když jsem se informovala na OS SNB - věděla
jsem, že mi nemohou podat konkrétní informaci
- jak vypadá situace z dnešních dnů,
byla jsem seznámena s tím, že je sledována
na monitorech, ovšem že od 13.30 hodin je normální
pohotovost do ulic. Upozorňovala jsem z lidského
hlediska a z hlediska člověka morálně
postaveného na takovém místě, který
si nemůže dovolit, aby došlo k nějakým
neuváženým věcem, aby všichni zvážili,
ne jako příslušníci SNB, ale jako lidé,
že je plný Václavák dětí.
Více jsem k tomu hovořit nemohla a věděla
jsem, že z druhé strany stanovisko dostat nemohu.
Je také třeba, abychom si uvědomili, než
přijdou noví poslanci, protože to budou poslanci
z našich volebních obvodů, jak to vypadá
v našich volebních obvodech.
Na expertní poradě, kterou jsme měli jako
zpravodajci k zákonům o odvodech do státního
rozpočtu - vědomě zde předbíhám,
došlo k závěrům, které už
proběhly v některých výborech a byli
tam i zástupci ČNR, že současné
zákony nevyjadřují to, co je zapotřebí
pro národní výbory, že nezvyšují
jejich autoritu, nezajišťují je finančně,
ani kádrově. A tam je místo, kde nám
lidé žijí. Zde je zapotřebí,
pokud to uzavře parlament jak to má být a
bude to při odvodech do státního rozpočtu
uplatněno, aby se vláda zabývala národními
výbory komplexně, jak je to zapotřebí,
neboť pokud se nám pracující budou vracet
do domovů, kde nebudou mít v pořádku
služby, zdravotnictví a ostatní základní
služby, tak nám nemohou chodit do práce spokojeni
a bude to dál ovlivňovat politickou situaci.
Včera mě navštívil jeden student z vysoké
školy elektrotechnické, nenavštívil mě
jako zástupce stávkového výboru, ale
jako občan v mém volebním obvodě a
položil mi takové otázky, na které jsem
nedokázala odpovědět. První dotaz
byl: kdy jsme byli jako poslanci seznámeni s požadavky
studentů? Musela jsem odpovědět, že
ještě ne, protože k tomu došlo až dnes.
Další dotaz vyjadřoval myšlenku, jaké
možnosti má poslanec, aby se postavil za studenty.
Řekla jsem, že se za ně postaví tak,
jak to sám musí cítit. Další
dotaz jsem rovněž nedokázala zodpovědět,
protože jsem bez politické příslušnosti.
Dotaz zněl: "Jak se zachová poslanec, který
zastupuje volební obvod a své voliče a je
v KSČ, kde je vázán stanovami a nějakými
pravidly, zdali se bude chovat jako komunista, nebo jak zástupce
svým voličů"? To jsou dotazy, na které
nejsme připraveni odpovědět. Logicky jsme
dospěli k názoru, že poslanec je především
zástupce lidu a že by měl vystupovat tak, aby
zastupoval svůj volební obvod. Řekla jsem
mu, že toto je ovšem stanovisko bezpartijního
poslance.