Středa 15. června 1988

Podnik Mrazírny nastoupil již vyšší formu spolupráce. A právě v JZD Komorno, kde pracuji, si pomocí integrační smlouvy zajišťuje ročně 1250 tun loupaných brambor pro výrobu tolik žádaných předsmažených mrazených hranolků. Po dobudování závodu Mrazíren v Dýšiné budou schopni odebírat veškeré i drobné třídění na výrobu kaší, bramboráků jako mrazeného polotovaru a prodej překročí 3000 tun ročně. Dohoda je výhodná pro obě strany, družstvo má zajištěn odbyt bez potřeby třídění a dodávek na podzim pro přímý konzum, veškeré odpady jsou zkrmitelné a Mrazírny mají kvalitní surovinu.

Ze současnosti mohu uvést i další příklady, kdy Drůbežářské závody Klatovy si zajišťují dodávky jatečné drůbeže v příznivějších dopravních vzdálenostech, jednají o kooperaci se zemědělskými závody v rozšiřování výroby a budou se finančně podílet na výstavbě a rekonstrukcích výrobních prostor, tedy opět vzájemně výhodné vztahy.

Z přehledu, který jsem uvedl, zdánlivě vyplývá, že podniky zpracovatelského průmyslu a obchodní organizace vyvíjejí snahu přiblížit se výrobci, brát v úvahu jeho těžkosti, kompenzovat vyšší náklady a pracnost zvýhodněním - ne však vždy lze hovořit o spokojenosti.

Z poznatků největšího výrobce zeleniny v Západočeském kraji, státního statku Křimice, lze vyvodit i opačné příklady. Uvedený podnik pěstuje zeleninu na zhruba 200 hektarech. Letos prodá do tržních fondů 7500 tun od okurek salátovek ze skleníků až po typické vysoce jakostní křimické zelí, které je produktem úrodné nivy v povodí řeky Mže. Pro soustavné problémy minulých let s podzimním odbytem si soudruzi postavili vlastní krouhárnu a baličku kysaného zelí s předpoklady, že tím zajistí odbyt a plzeňský trh v předjarních měsících, kdy zelí již nebývá. Partnerské podniky, v našem případě Lihovary a konzervárny a Zelenina Plzeň, nejen že nepřispěly svému největšímu dodavateli na značnou investici do skleníků a zpracování, ale ani nemají zájem o dodávky balíčkovaného zelí, takže část je nasmlouvána pro hlavní město Prahu.

Nejsou to však jediné problémy, některé vytvářejí i naše sdělovací prostředky, kterým se podařilo proklamací údajně negativního vlivu dusičnanů na lidský organismus vypěstovat nechuť lidí vůči rychlené zelenině. Poptávka i odbyt značně poklesl a dnes statek Křimice, a asi nejen on, má problémy s využitím skleníků v zimním a předjarním období. Podíváme-li se do zahraničí, v zimním období je při nedostatku slunečního svitu norma tolerantnější.

Soudružky a soudruzi, chtěl bych se omluvit, že jsem trochu odstoupil od zákona o zemědělském družstevnictví, na příkladech z praxe jsem chtěl zdůraznit, že odběratelé, obchodní organizace spolu se zemědělskými závody musí v nadcházejícím období hledat a především uplatňovat v rámci zákona nové formy spolupráce s využíváním kooperace, integrace a socialistické podnikavosti. Jít i neprošlapanými cestičkami s určitým rizikem a zajistit tak lepší zásobování někdy zbytečně nedostatkovými druhy potravinářských výrobků. Přispět k tomu však musí i naše centrální orgány vytvořením lepších podmínek v materiální oblasti - obalech, ale i v daňové politice, kde např. u daně z obratu, bude-li změněn poměr maloobchodních cen k velkoobchodním cenám, přestane být zelenina, ale i další produkty pro zemědělské podniky zajímavými.

Na závěr, soudružky a soudruzi, doporučuji Federálnímu shromáždění schválit návrh zákona o zemědělském družstevnictví v předloženém znění - odpovídá potřebám dneška a vytváří všechny předpoklady pro další rozvoj zemědělsko-potravinářského komplexu.

Děkuji za pozornost.

Předsedající předseda SN J. Janík: Ďakujem poslancovi Jandovi, ktorý bol posledným z písomne prihlásených rečníkov. S faktickou poznámkou chce vystúpiť súdruh Jonáš, poslanec Snemovne ľudu.

Poslanec SL P. Jonáš: Vážený súdruh generálny tajomník Ústredného výboru KSČ, vážený súdruh predseda Federálneho zhromaždenia, vážené súdružky poslankyne, vážení súdruhovia poslanci, ako už bolo uvedené, dovoľte mi vystúpiť s faktickou poznámkou.

Spoločné zasadanie Ústredného výboru, Českého výboru a Slovenského výboru Zväzu družstevných roľníkov, ktoré sa konali v dňoch 31. 5. až 1. 6. a zaoberali sa okrem iného novelizáciou Zákonníka práce a tiež dovtedy neprerokovaným zákonom o poľnohospodárskom družstevníctve. Predsedníctvu Ústredného výboru Zväzu družstevních roľníkov bolo uložené vrátiť se ešte k návrhu zákona o poľnohospodárskom družstevníctve, konkrétne k § 78 odsek 3, ktorý znie: "Návrhy všeobecne záväzných právnych predpisov týkajúcich sa základných otázok hospodárskej politiky družstiev, dôležitých práv a povínností i pracovných vzťahov ich členov, ako aj sociálno-kultúrnej a zdravotnej starostlivosti o členov, prerokúvajú príslušné ústredné orgány so zväzom." Pléna jednoznačne odporučili aby slovo "prerokúvanie" bolo fixované do zákona "po dohode". Nastoliť túto otázku príslušným štátnym a legislatívnym orgánom.

Odporúčam Federálnemu zhromaždeniu, ak táto fixácia v tomto paragrafe nie je možná, aby spracovatelia nového návrhu Zákonníka práce počítali s tým a zafixovali do Zákonníku práce podobné postavenie ZDR ako má Revolučné odborové hnutie. Je to zdôvodnené tým, ako už uviedla poslankyňa Kancírová, že v našej spoločnosti v priebehu kolektivizácie vznikla nová socialistická trieda, uznávaná našimi najvyššími politickými orgánmi - trieda družstevného roľníctva. 20 rokov prakticky existuje jej spoločenská organizácia - Zväz družstevných roľníkov. Za tento časový interval dokázala táto svoje politické a spoločenské opodstatnenie.

Chcel by som z tohto miesta poďakovať príslušným najvyšším politickým a štátnym orgánom za docenenie tejto organizácie triedy družstevných roľníkov a v tom, že bola pevne fixovaná v paragrafovanom znení zákona o poľnohospodárskom družstevníctve.

Předsedající předseda SN J. Janík: Ďakujem súdruhovi poslancovi Jonášovi. Hlási sa ešte niekto z poslancov do rozpravy? (Nikdo.) Nikto. Vyhlasujem preto rozpravu za skončenú.

Žiadam o záverečné slovo ministra poľnohospodárstva a výživy ČSSR súdruha Tomana.

Ministr zemědělství a výživy ČSSR M. Toman: Vážené soudružky a soudruzi poslanci, především chci poděkovat za podporu, která byla návrhu zákona dána. Souhlasím s návrhem jak jej předložila společná zpravodajka výborů Sněmovny národů poslankyně Kancírová.

K otázce, kterou zde nastolil poslanec Rada, chci říci několik slov. Jedná se o diferenciální rentu II. V československých podmínkách, jak upravujeme ekonomiku, vycházíme z jednotných nákupních cen pro celé území. Výrobní podmínky máme velmi rozdílné. Při jednotné platné nákupní ceně musíme část mimocenových nástrojů dát na vyrovnání této diferenciální renty I. a II. Současně část těchto prostředků směřujeme i do integračních fondů, fondu stabilizace pracovních sil, zejména v oblastech příhraničních a do podniků, které mají horší výrobní podmínky. Souhlasím s myšlenkami, které zde byly vysloveny, že chceme fixovat a v podkladu pro vládu je to také napsáno, že budou pevná kritéria pro přiznání těchto mimocenových nástrojů. Jedná se o 15 % z celkové úhrady pro zemědělství.

K vystoupení poslance Jonáše. Chci říci, že tuto otázku jsme v zemědělských výborech i ústavně právních výborech velmi pečlivě posuzovali. Je třeba vidět, že se zde musí odloučit funkce státu a odpovědnosti a spolupráce s těmi organizacemi, které zastupují třídu družstevních rolníků. Chci také potvrdit, že spolupráce se Svazem družstevních rolníků je velice dobrá. V úvodním slovu jsem hovořil o tom, že Svaz se dostává do tohoto zákona jako instituce, s kterou se v celé soustavě počítá.

Pokud v zákonu bude "v dohodě",. znamená to, že řada národohospodářských předpisů by často nemusela vyjít. Proto je třeba tuto otázku pečlivě posoudit. Připomínku poslance Jonáše budeme uplatňovat v zákoníku práce. To se týká otázek pracovně právních a jiných, ale i v relaci odměňování bychom se mohli dostat do nerovnováhy, která by nepřispěla k tomu, co sledujeme. Proto ho prosím, aby od této připomínky v souladu s mým dopisem a vysvětlením ministra Čalfy ustoupil.

Předsedající předseda SN J. Janík: Ďakujem súdruhovi ministrovi Tomanovi.

Žiada o slovo spoločná spravodajkyňa výborov Snemovne národov poslankyňa Kancírová? (Ne.) Nie.

Žiada o slovo spoločný spravodajca výborov Snemovne ľudu poslanec Kubinsky? (Ne.) Nie.

Môžeme teda pristúpiť k hlasovaniu.

V zasadacej sále je prítomných 180 poslancov Snemovne ľudu a 67 poslancov Snemovne národov zvolených v Českej socialistickej republike a 72 poslancov Snemovne národov zvolených v Slovenskej socialistickej republike. Obidve snemovne sú uznášania schopné.

Najprv budú hlasovať poslanci Snemovne ľudu.

Kto z nich súhlasí s návrhom zákona v znení spoločnej správy výborov Snemovne ľudu a podľa odporúčania spoločného spravodajcu výborov Snemovne ľudu, nech zdvihne ruku. (Hlasuje se.) Ďakujem.

Je niekto proti? (Nikdo.) Nikto.

Zdržal sa hlasovania? (Nikdo.) Nikto.

Poslanci Snemovne ľudu zákon o poľnohospodárskom družstevníctve schválili.

Teraz prosím o hlasovanie poslancov Snemovne národov.

Kto z nich súhlasí s návrhom zákona v znení spoločnej správy výborov Snemovne národov a podľa odporúčania spoločnej spravodajkyne výborov Snemovne národov, nech zdvihne ruku. (Hlasuje se.) Ďakujem.

Je niekto proti? (Ne.) Nikto.

Zdržal sa niekto hlasovania? (Ne.) Nikto.

Taktiež poslanci Snemovne národov zákon schválili.

Vzhľadom na súhlasné uznesenie oboch snemovní konštatujem, že Federálne zhromaždenie Československej socialistickej republiky schválilo zákon o poľnohospodárskom družstevníctve.

(Poznámka redakce: usnesení FS č. 45, SL č. 79, SN č. 88.)

Súdružky a súdruhovia poslanci, budeme pokračovať v rokovaní. Ďalším bodom programu je

5

Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 123/1975 Zb. o užívaní pôdy a iného poľnohospodárskeho majetku na zabezpečenie výroby (tlač 67), spoločná správa výborov Snemovne ľudu a spoločná správa výborov Snemovne národov (tlač 80).

Vládny návrh zákona odôvodní minister poľnohospodárstva a výživy Československej socialistickej republiky súdruh Miroslav Toman. Prosím, aby sa ujal slova.

Ministr zemědělství a výživy ČSSR M. Toman: Vážený soudruhu generální tajemníku, vážený soudruhu předsedo, soudružky poslankyně a soudruzi poslanci, z pověření vlády Československé socialistické republiky předkládám Federálnímu shromáždění k projednání a schválení návrh dílčí novely zákona č. 123/1975 Sb., o užívání půdy a jiného zemědělského majetku k zajištění výroby, který má úzkou vazbu na pátou část zákona o zemědělském družstevnictví.

Půda je velkým společným bohatstvím. Proto socialistická společnost po celé období svého rozvoje usiluje, aby byla v celospolečenském zájmu co nejlépe využívána. Zákon č. 123 z roku 1975 vytvořil příznivé podmínky pro posílení a stabilitu užívacích vztahů socialistických organizací k půdě, která je v soukromém vlastnictví.

Podle tohoto zákona je právo užívání půdy a jiného zemědělského majetku k zajištění výroby konstituováno jako právo časově neomezené, které nelze změnit nebo zrušit ani změnou osoby vlastníka.

Stupeň rozvoje výrobních sil a výrobních vztahů v zemědělství vede k zavádění nové velkovýrobní techniky a technologií, které lze produktivně a racionálně využívat především na ucelených a technice přístupných pozemcích. Požadavky na vysoce produktivní a racionální hospodaření na půdě a na snižování nákladů vyžadují, aby technika, budovy a všechna zařízení byla maximálně využívána a byla pro produktivní velkovýrobu vhodná a potřebná. Vznikl tak stav, kdy je ve společenském zájmu, aby zákon umožnil rozšíření možností pro přenechání pozemků nevhodných pro socialistickou zemědělskou velkovýrobu, avšak i některých budov jiným subjektům, a to jak socialistickým a společenským organizacím, tak i jednotlivým občanům.

Navržená změna v zákoně se nedotýká základní funkce současného platného užívacího práva, aby pozemky nevhodné pro socialistickou zemědělskou velkovýrobu mohla socialistická zemědělská organizace přenechat do dočasného užívání svým členům nebo pracovníkům a jiné státní nebo družstevní organizaci k zemědělskému a zcela výjimečně i k nezemědělskému využití. Společenským organizacím a jiným občanům budou takové pozemky předávány výhradně pro zemědělské využití. Jedním z důvodů převedení práva užívání na jinou socialistickou organizaci, nebo i občana, může být zřízení malé vodní elektrárny. V případě schválení návrhu zákona bude rovněž možné, aby okresní národní výbor zrušil na návrh vlastníka a se souhlasem zemědělské organizace právo užívání nezastavěného stavebního pozemku nebo hospodářské budovy či jiné nepotřebné stavby, což umožní, aby se užívání takového pozemku nebo stavby ujal vlastník. V těchto případech jde o řešení, které bude využíváno především v intravilánu obcí a umožní na takových pozemcích výstavbu rodinných domků nebo adaptaci budov na byty.

Navrhovaný zákon nebude mít dopad na státní rozpočty federace a republik, ani na rozpočty národních výborů. Nevyžaduje zvýšenou administrativní náročnost, protože v něm navržený postup při vracení budov a pozemků je administrativně nenáročný a zejména zjednodušuje postup pro občany.

Doporučuji proto, vážený soudruhu předsedo, soudružky poslankyně a soudruzi poslanci, jménem vlády Československé socialistické republiky, aby návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 123/1975 Sb., byl schválen v předloženém znění se změnami uvedenými ve společné zprávě výborů sněmoven Federálního shromáždění.

Děkuji za pozornost.

Předsedající předseda SN J. Janík: Ďakujem súdruhovi ministrovi Tomanovi.

Uvedený návrh prerokovali výbory ústavnoprávne a pre poľnohospodárstvo a výživu oboch snemovní. Prosím spoločného spravodajcu výborov Snemovne ľudu poslanca Viktora Sidora, aby predniesol spravodajskú správu.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec V. Sidor: Vážený súdruh generálny tajomník, vážený súdruh predseda, vážené súdružky poslankyne a súdruhovia poslanci, návrh novely zákona č. 123/1975 Zb. úzko súvisí s návrhom zákona o poľnohospodárskom družstevníctve. Novelizácia je vyvolaná tým, že zmeny v obsahu práva družstevného a náhradného užívania, najmä pokiaľ ide o rozšírenie prenechania pozemkov do dočasného užívania a úpravu prevodu už nepotrebných hospodárskych budov alebo iných stavieb, treba premietnuť i do obsahu práva užívania k zabezpečeniu výroby.

Cieľom vydania novely je teda zabezpečiť súlad užívacích vzťahov k pôde a inému poľnohospodárskemu majetku. Toto je potrebné i z rýdze praktických dôvodov, lebo subjektom práva užívania pôdy k zabezpečeniu výroby podľa zákona č. 123/1975 Zb. sú i jednotné roľnícke družstvá. V praxi je úplne bežné, že družstvo obhospodaruje prirodzene rovnakým spôsobom pozemok, ktorý má v družstevnom užívaní, a susedný pozemok, ktorý užíva z právneho titulu užívania k zabezpečeniu výroby.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP