Úterý 15. prosince 1987

Jaká chceme přijmout opatření?

Pokud jde o centrálně řízené organizace, to je ze 140 samostatných ústavů, které jsou v pravomoci ministrů, doporučujeme, aby přibližně 80 procent ústavů bylo převedeno na plný chozrasčot. Pokud jde o akademie věd, doporučujeme, aby na plný chozrasčot bylo převedeno přibližně 20 procent jejich ústavů. Pokud jde o op a tření ve výzkumné základně jako celku, realizovat usnesení v z tohoto roku, aby ministři a generální ředitelé, kteří spravují tyto ústavy, stanovili závazná technicko-ekonomická a finanční kritéria pro zařazení výzkumných úkolů do státních a hospodářských plánů technického rozvoje. Nakonec doporučujeme, aby bylo postupně provedeno jmenování všech ředitelů i ostatních vedoucích pracovníků ústavů na základě konkursů, které by byly prováděny na všech samostatných ústavech s tím, že mzdové úpravy a právo prodeje licencí se stoprocentním ziskem by se vztahovalo jen na ústavy, které už tato opatření provedly.

To jsou konkrétní opatření, která navrhuje Státní komise, což je v její pravomoci. Ostatní přísluší do pravomoci resortů a ministrů. Děkuji.

Předsedající předseda SN J. Janík: Ďakujem súdruhovi Obzinovi. Pýtam sa poslanca Hůly, či je spokojný s odpoveďou.

Poslanec SL A. Hůla: Částečně souhlasím. Některé věci si ještě vyříkáme ve výborech pro plán a rozpočet.

Předsedající předseda SN J. Janík: O slovo sa ďalej prihlásil federální minister financií súdruh Žák, aby odpovedal na otázky poslankyne Stránskej a poslankyne Andrejovej a aby predniesol záverečné slovo.

Ministr financí ČSSR J. Žák: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky a soudruzi poslanci, projednávání problematiky rozpočtového a finančního hospodaření v orgánech Federálního shromáždění - a zde mám na mysli nejen projednávání návrhu státního rozpočtu na rok 1988 v jednotlivých výborech a dnešní rozpravu v plénu, ale i posouzení výsledků rozpočtového hospodaření v letošním roce - svědčí o výrazném vzestupu aktivity a zájmu, ale především kritické náročnosti, s níž poslanci tyto otázky posuzují. Odráží se zde nepochybně i skutečnost, že otázky hospodářské politiky se -v tomto nejširším slova smyslu staly předmětem životního zájmu široké veřejnosti, k čemuž daly významný impuls na začátku tohoto roku zveřejněné zásady přestavby hospodářského mechanismu, návrh zákona o státním podniku a další zákony, které byly posuzovány v rámci veřejné diskuse.

Vážíme si toho, že rostoucí míra kritičnosti a četnosti připomínek poslanců při posuzování dosažených výsledků a existujících problémů je zároveň provázena úsilím hledat pozitivní východiska, poukázat na možnosti a existující rezervy ke zlepšení výsledků hospodářské činnosti a úrovně řídící práce. Odrazilo se to i ve vystoupeních zpravodajů a v celé dnešní rozpravě.

Nyní mi, soudružky a soudruzi poslanci, dovolte, abych odpověděl na vznesené otázky.

K otázce poslankyně Stránské, jaké jsou poznatky z experimentujících podniků a další záměry v této oblasti.

K prvnímu lednu letošního roku zahájily experiment dvě výrobní hospodářské jednotky resortu ministerstva průmyslu České socialistické republiky - Jablonex a Crystalex. V průběhu 2. čtvrtletí se přidalo dalších 20 organizací, takže v letošním roce pracují v podmínkách komplexního experimentu 22 organizace, z toho 13 výrobních hospodářských jednotek. Hodnotit už dnes výsledky považujeme za předčasné. Nastartování principu komplexního experimentu není v podmínkách podniku jednoduché. Je třeba rozpracovat pravidla pro komplexní experiment do vnitropodnikového systému, a to přece jen trvá určité období. Navíc jsme teprve před závěrem roku, v prosinci. Výsledky experimentujících podniků, stejně jako ostatních organizací, budeme hodnotit v rámci každoročních komplexních rozborů výsledků hospodaření. Vzhledem k tomu, že experimentuje dostatečný počet organizací, předpokládáme, že budeme moci některé poznatky dále zobecnit. O výsledcích experimentujících podniků budeme informovat Federální shromáždění při projednávání státního závěrečného účtu za rok 1987 na jaře příštího roku. Pro úplnost: vláda na svém zasedání 10. prosince schválila zahájení experimentu k 1. 1. příštího roku u dalších 19 organizací. Dalších 40 návrhů je předloženo k posouzení.

Vedle experimentu ve výrobní sféře chceme počínaje rokem 1988 ověřit experimentálně některé prvky nového hospodářského mechanismu v některých organizacích nevýrobní sféry. Máme tím na mysli organizace ministerstva školství, zdravotnictví, kultury a budeme hledat i některé jiné. Jde nám o to, zainteresovat tyto organizace na dosažených úsporách na straně jedné a na straně druhé i na dosahovaných příjmech, respektive na dosahování vyšších příjmů, pokud příjmovou činnost provozují.

Práce na těchto opatřeních se chýlí k závěru a příslušné návrhy budou v dohledné době předloženy k projednání ve federální vládě.

K otázce poslankyně Andrejové - jak resorty zabezpečují úkol ve snižování zásob - zda nedochází ke zpochybňování a formálnímu přístupu k zabezpečování tohoto úkolu nebo dokonce k argumentaci o nezbytnosti zachování stávajícího objemu zásob.

Po pravdě řečeno, některým resortům se úkol jevil jako mimořádně náročný a byla k němu řada výhrad. Jaký je však stav zásob v národním hospodářství? Ke konci minulého roku za 650 mld. Kčs všech zásob, kterými ekonomika disponuje, z toho v průmyslu a stavebnictví za více než 250 mld. Kčs.

Soudružky a soudruzi poslanci, to je velký objem. Značně nadměrný ve vztahu k vytvořenému národnímu důchodu, který dosáhl v roce 1986 573 mld. Kčs.

Takovýto vývoj a stav v moderní ekonomice je nepřijatelný. Ať počítáme z kterékoli strany chceme, čísla jsou nesmlouvavá. Pochopitelně, nemohu vyloučit, a nikdo nemůže vyloučit, že k určitým deformacím dochází při rozpisu limitu zásob na jednotlivé VHJ a podniky. Avšak celková situace je taková, jak jsem již řekl.

Příčin nadměrného stavu zásob může být mnoho. Jsou různé přes nízkou úroveň zhodnocovacích procesů, porušování dodavatelsko-odběratelské disciplíny, až po nepořádky v hospodaření. Známo mnoho zpráv Výboru lidové kontroly o tom, kde desetimiliónové částky zásob jsou nepoužitelné, leží na skladech zcela zbytečně, musí se likvidovat, nebo jde o zásoby, které velmi naléhavě potřebuje jiný podnik.

Pokud jde o úroveň hospodaření se zásobami, s tím souvisí velmi úzce celková účinnost stávajícího hospodářského mechanismu. Takové úkoly, jako je selekce nepotřebných zásob, urychlení výrobkových inovací, úspora materiálu, zvýšení hospodárnosti, racionalizace zásobovacích cest a další, nejsou jen otázkou operací dlouhodobého charakteru. Zde právě je nemalý prostor, který může - budeme-li jej efektivně a soustavně využívat - přinést velmi rychle ovoce. Pochopitelně, pokud se tímto směrem soustředí koncentrovaně řídící a organizátorská práce jak resortů, tak VHJ a řídících článků na podnicích.

Úkol ve snížení zásob v rozsahu 24 až 25 mld. Kčs nelze tedy považovat podle mého názoru za subjektivistický požadavek. Vláda ho projednala a schválila. Prakticky všechny resorty jej rozepsaly na VHJ v plné výši. Problém je však v tom, že rozpis není doprovázen ve všech případech konkrétními směry opatření, kterými mají organizace snížení zásob zabezpečit.

Vláda ČSSR počátkem prosince úroveň zabezpečení tohoto úkolu posuzovala. Příslušným resortům bylo uloženo zjednat v potřebných oblastech okamžitě nápravu. Důležité nyní je, aby se z tohoto úkolu neslevovalo a neustupovalo.

K námětu, ponechat při absolutním snížení zásob pro využití na další rozvoj podniku alespoň přínos v obratovém fondu podniku a upustit od jeho zamýšlené centralizace na úrovni resortu, bych chtěl říci toto: Předpokládá se, že tyto prostředky (není jich málo, jde o 4 mld. Kčs) budou použity k přerozdělení obratových fondů v rámci jednotlivých resortů a zejména k vytvoření spravedlivějších výchozích podmínek hospodaření organizací při zavádění principu nového hospodářského mechanismu.

Uvažuje se též o použití uvolněných obratových fondů k prvnímu vybavení nově vytvářených odbytových organizací podle navrhovaného zákona o státním podniku, a tím posílit záměr přednostního růstu odbytových zásob na úkor zásob výrobních. Pochopitelně přitom vůbec nevylučujeme (bude-li to opodstatněné), že prostředky blokované na úrovni resortů bude možné použít ve prospěch těch podniků, které splnily úkol ve snížení zásob, ke splacení úvěru na trvale se obracející zásoby, případně k řešení jiných naléhavých potřeb podniků.

Radikální snížení zásob je záměr cílevědomý, plánovitý, kterým řešíme nehospodárnost, se kterou se v této oblasti potýkáme. Pokud organizace sníží zásoby nad plánovaný úkol, je otázka participace na dosažených efektech řešena vyhláškou č. 109 o financování oběžných prostředků. Podle této vyhlášky se souhlasem nadřízeného orgánu mohou organizace těchto ušetřených prostředků použít k dotaci fondu investic, odměn, rezervního fondu včetně ostatního užití, jako je například sdružování prostředků, apod.

Pokud jde o problém regulace zásob v průběhu roku, je to problém velice závažný. Jedním z opatření, které vláda k řešení problematiky zásob přijala, je i řešení tohoto úkolu. Současný stav je takový, že vyhovuje především chozrasčotní sféře a otevírá dveře nehospodárnosti. Tyto dveře musíme zavřít. Opatření k řešení této problematiky budou předložena v návaznosti na úkoly stanovené vládou k posouzení ve federální vládě počátkem příštího roku.

Závěrem mi, soudružky a soudruzi poslanci, dovolte, abych vám upřímně poděkoval za podporu, která byla ve výborech obou sněmoven Federálního shromáždění i v dnešní rozpravě pléna Federálního shromáždění vyjádřena návrhu státního rozpočtu na rok 1988. Chtěl bych vás ubezpečit, že vyvineme v naší práci maximální úsilí k tomu, aby se podstatně náročnější přístup v činnosti Federálního shromáždění a výborů sněmoven plně odrazil nejen v činnosti federálního ministerstva financí, ale i v práci celé rozpočtové a finanční soustavy.

Předsedající předseda SN J. Janík: Ďakujem súdruhovi ministrovi Žákovi. Pýtam sa poslankyne Stránskej, či je spokojná s odpoveďou?

Poslankyně SL J. Stránská: Ano.

Předsedající předseda SN J. Janík: Pýtam sa poslankyne Andrejovej, či je spokojná s odpoveďou?

Poslankyně SN T. Andrejová: Áno.

Předsedající předseda SN J. Janík: Žiada o slovo spoločný spravodajca výborov Snemovne ľudu poslanec Hůla? (Žádá.)

Společný zpravodaj výborů SL poslanec A. Hůla: Vážené soudružky a soudruzi poslanci, z rozpravy k návrhu zákona o státním rozpočtu československé federace na rok 1988 mimo jiné vyplývá, že je nezbytné zintenzívnit systematickou, řídící a organizátorskou práci ústředních orgánů i vedení podniků, závodů, družstev i ostatních organizací, konkrétními opatřeními zajišťovat vývozní i investiční priority a potřeby vnitřního trhu, utlumit nebo zrušit takovou výrobu, která nemá odbyt, nebo je značně neefektivní. Velice důrazně pokračovat v oblasti snižování neproduktivních zásob. Proto uměna přístupu k plnění úkolů, netradiční řešení problémů je dnes hlavním předpokladem vytvoření podmínek pro zabezpečení splnění úkolů 8. pětiletého plánu a pro urychlení sociálně ekonomického rozvoje společnosti na základě intenzifikace ekonomiky vytyčené přestavbou hospodářského mechanismu.

Vzhledem k tomu, že rozprava byla v souladu s předloženým návrhem zákona, doporučuji Sněmovně lidu, aby zákon schválila v předloženém znění.

Předsedající předseda SN J. Janík: Ďakujem súdruhovi Hůlovi. Žiada o slovo spoločný spravodajca výborov Snemovne národov poslanec Csémi? (Ano.)

Společný zpravodaj výhorů SN poslanec J. Csémi: Vážené súdružky a súdruhovia poslanci, pripájam sa k názorom, ktoré vyslovil spoločný spravodajca výborov Snemovne ludu poslanec súdruh Hůla. Chcem zdôrazniť, že federálny rozpočet na rok 1988 bude náročným nástrojom hospodárskej politiky v budúcom roku, najmä preto, že sa opiera o presadenie intenzifikácie v celom národnom hospodárstve. Chcem iba dodať, že rozprava k vládnemu návrhu zákona o štátnom rozpočte poukázala i na predpoklady reálnosti jeho splnenia. Súčasne vyjadrila plnú podporu záverom a smerom stanoveným XVII. zjazdom KSČ.

Ako spoločný spravodajca výborov Snemovne národov odporúčam snemovni, aby návrh zákona prijala v predloženom znení. Ďakujem.

Předsedající předseda SN J. Janík: Ďakujem súdruhovi Csémimu.

Súdružky a súdruhovia poslanci, pristúpime k hlasovaniu. Pri schvaľovaní vládneho návrhu zákona o štátnom rozpočte československej federácie platí podľa článku 42 odsek 2 písm. e) zákona o československej federácii zákaz majorizácie, tzn., že v Snemovni národov hlasujú oddelene poslanci zvolení v Českej socialistickej republike a oddelene poslanci zvolení v Slovenskej socialistickej republike.

V zasadacej sieni je prítomných 181 poslancov Snemovne ľudu, 58 poslancov Snemovne národov zvolených v Českej socialistickej republike a 66 poslancov Snemovne národov zvolených v Slovenskej socialistickej republike. Obe snemovne sú uznášania schopné.

Najskôr budú hlasovať poslanci Snemovne ľudu.

Kto z poslancov Snemovne ľudu súhlasí s vládnym návrhom zákona o štátnom rozpočte československej federácie na rok 1988, nech zdvihne ruku. (Hlasuje se.) Ďakujem.

Je niekto proti? (Nikdo.) Nikto.

Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikdo.) Nikto.

S vládnym návrhom zákona o štátnom rozpočte československej federácie na rok 1988 vyslovili súhlas všetci prítomní poslanci Snemovne ľudu.

Teraz budú hlasovať poslanci Snemovne národov zvolení v Českej socialistickej republike.

Kto z nich súhlasí s vládnym návrhom zákona o štátnom rozpočte československej federácie na rok 1988? (Hlasuje se.) Ďakujem.

Je niekto proti? (Nikdo.) Nikto.

Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikdo.) Nikto.

Konštatujem, že s vládnym návrhom zákona o štátnom rozpočte československej federácie na rok 1988 vyslovili súhlas všetci prítomní poslanci Snemovne národov zvolení v Českej socialistickej republike.

Teraz prosím o hlasovanie poslancov Snemovne národov zvolených v Slovenskej socialistickej republike.

Kto z nich súhlasí s vládnym návrhom zákona, uvedeným v parlamentnej tlači č. 48, nech zdvihne ruku. (Hlasuje se.) Ďakujem.

Je niekto proti? (Nikdo.) Nikto.

Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikdo.) Nikto.

S vládnym návrhom zákona o štátnom rozpočte československej federácie na rok 1988 vyslovili súhlas i všetci prítomní poslanci Snemovne národov zvolení v Slovenskej socialistickej republike. Snemovňa národov schválila návrh zákona jednomyseľne.

Vzhľadom na súhlasné uznesenie obidvoch snemovní konštatujem, že Federálne zhromaždenie Československej socialistickej republiky schválilo zákon o štátnom rozpočte československej federácie na rok 1988.

(Poznámka redakce: usnesení FS č. 25, SL č. 52, SN č. 57)

Teraz prerokujeme

2

Vládny návrh zákona o osobitnom príspevku baníkom (tlač 47).

Prosím ministra práce a sociálnych vecí Československej socialistickej republiky súdruha Miloslava Boďu, aby vládny návrh odôvodnil.

Ministr práce a sociálních věcí ČSSR M. Boďa: Vážený súdruh predseda, vážené súdružky a súdruhovia poslanci, dovoľte, aby som z poverenia federálnej vlády odôvodnil vládny návrh zákona o osobitnom príspevku baníkom, ktorý bol všestranne posúdený a prerokovaný vo výboroch snemovní Federálneho zhromaždenia, Českej národnej rady a Slovenskej národnej rady. Chcel by som v mene vlády poďakovať výborom za cenné podnety, podľa ktorých byla osnova zákona doplnená.

Návrh zákona predstavuje významné sociálne opatrenie v prospech baníkov, ktorí budú zo zdravotných dôvodov preradení z rizikových pracovísk v podzemí hlbinných baní na inú, pre nich vhodnú prácu. Tieto opatrenia sú ďalším krokom k realizácii záverov XVII. zjazdu Komunistickej strany Československa, zameraných na starostlivosť o baníkov a komplexné riešenie problémov baníctva. Nadväzujem na opatrenia prijaté vládou ČSSR v septembri 1986, ktorých cieľom je vytvoriť optimálne podmienky pre prácu baníkov na najťažších úsekoch, posilniť spoločenskú závažnosť ich práce a zabezpečiť ocenenie zodpovedajúce jej významu. Riešením sociálno-ekonomických problémov tejto kategórie pracovníkov sa podporí vytváranie priaznivých podmienok pre zabezpečenie objemov ťažby palív pre národné hospodárstvo a zásobovanie obyvateľstva.

Pri uskutočňovaní opatrení prijatých federálnou vládou sa dosiahli niektoré pozitívne výsledky. Pokiaľ však ide o úlohy v znižovaní nadčasovej práce, stanovenie najvyššej prípustnej expozície a preraďovanie pracovníkov s naplnenou expozíciou na menej rizikové práce v podzemí či na povrchu, nie sú tieto zámery plnené v celom rozsahu.

Organizácie uhoľných, uránových, rudných i nerudných baní spolu s príslušnými rezortmi, orgánmi zdravotníctva, národnými výbormi i organizáciami ROH stoja pred závažnou spoločenskou úlohou, a to priebežne uskutočňovať proces preraďovania baníkov s naplnenou najvyššou prípustnou expozíciou či ohrozených chorobou z povolania na menej rizikové práce, prípadne ich uvoľňovanie pre prácu v iných organizáciách skôr, než dôjde k ich ochoreniu. Ide o úlohu vyžadujúcu zabezpečiť pre preraďovaných a uvoľňovaných pracovníkov zodpovedajúce hmotné a sociálne podmienky. Federálna vláda určila pre zlepšovanie technických, pracovných a hygienických podmienok a pre preventívnu zdravotnú starostlivosť rozsiahle finančné zdroje. Prijala aj zásady na zvýšenie ochrany zdravia a princípy novej úpravy poskytovania hmotného zabezpečenia v súvislosti s preradením či uvoľnením baníkov na menej rizikovú prácu, z ktorých vychádza i predložený návrh zákona.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP