Přítomno:
180 poslanců Sněmovny lidu
68 poslanců Sněmovny národů zvolených
v České socialistické republice
73 poslanci Sněmovny národů zvolení
ve Slovenské socialistické republice
Omluveni poslanci
Sněmovny lidu: Bahyl, Bartončík, Biľak,
Hadačová, Hajn, Hoření, Hruškovič,
Chňoupek, Jirásek, Kapek, Korf, B. Kučera,
Z. Kučera, Kuželová, Löbl, Obžerová,
Potáč, Ročňáková, Tesař,
Žákovič
Sněmovny národů zvolení v České
socialistické republice:
Gerle, Havlín, Himl, Hrdličková, Kabrhelová,
Klůzová, Rusov
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské
socialistické republice:
Martinčičová, Muržic
(Řízení schůze převzal a druhý
den jednání zahájil první místopředseda
Federálního shromáždění
J. Marko.)
Předsedající první místopředseda
FS J. Marko: Vážené Federálne
zhromaždenie, súdružky poslankyne, súdruhovia
poslanci, vážení hostia, otváram druhý
deň rokovania 6. spoločnej schôdzky Snemovne
ľudu a Snemovne národov Federálneho zhromaždenia
Československej socialistickej republiky.
V zasadacej sále je prítomných 166 poslancov
Snemovne ľudu, 67 poslancov Snemovne národov
zvolených v Českej socialistickej republike a 70
poslancov Snemovne národov zvolených v Slovenskej
socialistickej republike, takže podmienky článku
40 ústavného zákona o československej
federácii sú splnené a obidve snemovne sú
uznášania schopné.
Najprv prerokujeme
Vládny návrh odôvodní minister palív
a energetiky ČSSR súdruh Vlastimil Ehrenberger.
Prosím, aby sa ujal slova.
Ministr paliv a energetiky ČSSR V. Ehrenberger: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
poslankyně, vážení soudruzi poslanci,
zásobování teplem, které zahrnuje
uspokojování potřeb tepla pro vytápění,
přípravu teplé užitkové vody
a technologické procesy, je velmi významnou složkou
energetického hospodářství všech
vyspělých průmyslových států,
Československou socialistickou republiku nevyjímaje.
Do výroby tepla v ČSSR vkládáme 40
% prvotních energetických zdrojů a naše
palivoenergetické možnosti, jak současné,
tak i výhledové, nepřipouštějí
rozvoj zásobování teplem na základě
zdrojů spalujících nedostatková tekutá
paliva nebo kvalitní tuhá paliva, ale nutí
nás upřednostňovat využívání
tuzemského méněhodnotného hnědého
uhlí a postupně i jaderné energie. Tato skutečnost
spolu s náročností na investiční
výstavbu zařízení pro zásobování
teplem způsobují, že dosažení vyvážené
výroby a spotřeby tepla představuje jednu
z nejsložitějších a nejnáročnějších
úloh, před kterou energetika u nás stojí.
Splnění této úlohy, v době
intenzívního rozvoje národního hospodářství,
vyžaduje podřídit zásobování
teplem jednotnému metodickému a koncepčnímu
řízení, jednoznačně upravit
vztahy orgánů a organizací působících
v této oblasti a tomu odpovídajícím
způsobem uspořádat stávající
a budovat novou materiálně technickou základnu.
Jinými slovy, znamená to zabezpečit zásobování
teplem centralizovaným způsobem zpravidla v rámci
jedné soustavy všude tam, kde je to účelné
s ohledem na perspektivní rozvoj průmyslu, zemědělství
a osídlení.
Centralizace tepelných výkonů a kombinovaná
výroba elektřiny a tepla v jednom zdroji přináší
značné výhody. Především
znamená vytěsnění velkého množství
ušlechtilých a kvalitních tuhých paliv
z malých místních zdrojů tepla, dále
hospodárný provoz a údržbu soustav centralizovaného
zásobování teplem a s tím související
snížení nároků na pracovní
síly a v neposlední řadě vytváří
tlak na zavádění účinných
měřicích a regulačních prvků.
Nesmíme zapomenout ani na to, že zrušením
místních zdrojů spalujících
popelnaté uhlí se výrazně zlepší
životní prostředí v jednotlivých
obcích. Tím, že se do této oblasti vnáší
určitý řád, zároveň
se vytvářejí předpoklady pro důsledné
plnění povinností orgánů a
organizací podílejících se na zásobování
teplem, dojde k posílení postavení odběratelů
tepla ve vztahu k dodavateli. To vše v konečném
důsledku nemalou měrou ovlivní i spokojenost
občanů.
Má-li se plně využít dosažitelných
výhod, je nutné teplárenské soustavy
chápat jako aktivní prvek, který zásadním
způsobem spoluutváří oblasti a jejich
uspořádání z hlediska urbanizace i
rozmístění průmyslu. Stejně
tak musí být pojato zásobování
teplem při plánovitém řešení
příslušných lokalit a celých
oblastí.
Systémový přístup k zásobování
teplem, jednotné řízení a právní
úprava nejsou pouze záležitostí ČSSR,
neboť i v řadě jiných zemí s
obdobnými klimatickými podmínkami a rozvinutým
hospodářstvím se tato otázka řeší,
i když věcně na různých úrovních.
Společným rysem je, že v zásobování
teplem se plně, resp. i ve značné míře,
prosazuje státní palivoenergetická politika
a řízení se centralizuje. Nejdále
je v tomto směru Dánsko, kde již byl před
několika léty vydán zákon o teple.
V případě přijetí vládního
návrhu zákona bude Československá
socialistická republika prvním státem v rámci
zemí socialistického společenství,
která upraví oblast zásobování
teplem zákonnou formou.
Kvalitativní krok v zásobování teplem
vyžaduje i odpovídající právní
úpravu tím více, že rozbor stávající
právní úpravy odhalil její nedostatky
a mezery. Základním nedostatkem je, že ani
jeden z ústředních orgánů státní
správy není dosud výslovně pověřen
metodickým a koncepčním řízením
oblasti zásobování teplem a chybí
předpis na úrovni zákona, o který
by bylo možno opírat vydání podrobnějších
a prováděcích obecně závazných
právních předpisů.
Předkládaný návrh zákona schválený
usnesením vlády ČSSR č. 101/1987 vychází
ze zásad schválených usnesením vlády
ČSSR č. 260 z roku 1983 a z hlavních úkolů
hospodářské a sociální politiky
Komunistické strany Československa, přijatých
XVII. sjezdem KSČ. Vytváří potřebné
předpoklady k zabezpečení národohospodářsky
zdůvodněné potřeby tepla, k plnění
racionalizačních úkolů v oblasti spotřeby
a využití paliv a energie i k dalšímu
souhrnnému rozvoji systémů zásobování
teplem.
Jedním ze zásadních problémů
tvorby návrhu zákona bylo vymezení vztahů
mezi rozvojovou teplofikační studií, tj.
dokumentem, který řeší rozvoj zásobování
teplem ve vybraném územním celku, a územně
plánovací dokumentací, řešící
rozvoj území vůbec. Prostřednictvím
rozvojových teplofikačních studií
se má totiž promítat do jednotlivých
území pojetí zásobování
teplem, které je v souladu s jednotnou státní
palivoenergetickou politikou. Zárukou úspěšnosti
tohoto procesu mají být působnost a pravomoci
svěřené zákonem federálnímu
ministerstvu paliv a energetiky.
Aby se rozvoj soustav centralizovaného zásobování
teplem prováděl s maximální úsporou
vynakládaných společenských prostředků,
klade se v návrhu zákona důraz na investiční
výstavbu určených zařízení
pro zásobování teplem formou sdružení
prostředků budoucích odběratelů.
Tato forma, podle našich zkušeností, přispívá
k zainteresovanosti všech účastníků
na přípravě výstavby, jejím
včasném dokončení a prověří
s ohledem na výši finanční účasti
požadavky na budoucí dodávky tepla. Současně
se tím zabrání budování neefektivních
decentralizovaných zdrojů na nedostatková
ušlechtilá paliva. Vzhledem k oprávněním,
která mají národní výbory,
lze očekávat, že jejich činnost na úseku
sdružování prostředků organizací
bude znamenat významnou pomoc.
Zcela novou je navrhovaná právní úprava
hospodaření s teplem při současném
požadavku zákona, dbát o plynulý chod
zařízení pro zásobování
teplem a zajistit všechny oprávněné
potřeby odběratelů tepla.
Se zřetelem na nezastupitelné poslání
národních výborů v péči
o rozvoj svěřených územních
obvodů a životní podmínky jeho obyvatel
bylo pro připravovaný zákon přijato
řešení, že významné opatření
v oblasti zásobování teplem mohou být
provedena jen po projednání nebo po dohodě
s příslušným národním
výborem.
Máme za to, že navrhovaný zákon má
předpoklady dlouhodobě upravovat společné
vztahy vznikající v oblasti výroby, rozvodu
a spotřeby tepla, a to i v podmínkách
přestavby národního hospodářství.
Oprávnění vlády Československé
socialistické republiky stanovit výjimku z ustanovení
části třetí pak vytváří
možnost pružně reagovat na nově vznikající
vztahy v zásobování teplem.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
zásady zákona o výrobě, rozvodu a
spotřebě tepla schválené vládou
Československé socialistické republiky vám
byly v roce 1984 předloženy k projednání,
z kterého vyšla řada podnětných
doporučení a připomínek, za které
děkujeme. Chtěl bych zdůraznit, že vláda
Československé socialistické republiky se
jednotlivými náměty důkladně
zabývala a mnohé využila při tvorbě
osnovy zákona.
Vládní návrh zákona byl v letošním
roce projednán ve výborech obou sněmoven
Federálního shromáždění
a byly navrženy některé změny. S úpravami
§ 18 odstavec 5 a § 20 odstavec 1 písmeno c),
které upřesňují citovaná ustanovení,
souhlasím. Zvlášť zevrubně byla
posouzena připomínka výborů pro průmysl,
dopravu a obchod obou sněmoven, která se zaměřila
na zabezpečení potřeb odběratelů
tepla. Tento záměr je obsažen v § 18 odstavec
1 návrhu zákona a ujišťuji vás,
že federální ministerstvo paliv a energetiky
jej dále rozpracuje v prováděcí vyhlášce
k zákonu a při novelizaci vyhlášky o
základních podmínkách dodávky
tepla.
Vzhledem k uvedeným skutečnostem vám doporučuji
vyslovit s předloženým vládním
návrhem zákona o výrobě, rozvodu a
spotřebě tepla souhlas.
Předsedající první místopředseda
FS J. Marko: Ďakujem súdruhovi ministrovi Ehrenbergerovi
za odôvodnenie.
Návrh prerokovali všetky výbory oboch snemovní
okrem Výborov zahraničných a mandátových
a imunitných.
Prosím spoločnú spravodajkyňu výborov
Snemovne ľudu poslankyňu Evu Kokavcovú, aby
predniesla spravodajskú správu.
Společná zpravodajka výborů SL
poslankyně E. Kokavcová: Vážený
súdruh predseda, vážené súdružky
poslankyne, vážení súdruhovia poslanci,
základom urýchlenia hospodárskeho a sociálneho
rozvoja a intenzifikácie národného hospodárstva
nášho štátu je palivovoenergetická
situácia a racionálne hospodárenie s prvotnými
energetickými zdrojmi. Z tohto hľadiska je potrebné,
aby oblasť zásobovania teplom, na ktorej sa podieľajú
všetky rezorty, národné výbory a každý
náš občan - či už ako výrobca,
dodávateľ alebo odberateľ a spotrebiteľ
- bola jednotne, koncepčne a metodicky riadená.
Zásobovanie teplom a jeho rozvoj musí byť usmerňovaný
v súlade s jednotnou štátnou palivovoenergetickou
politikou v záujme a podľa požiadaviek a potrieb
socialistickej spoločnosti.
Spoločenské vzťahy, ktoré vznikajú
v oblasti výroby, rozvode a spotrebe tepla, nie sú
dopostaľ komplexné a nie sú dostatočne
právne regulované. Chýba právna úprava,
ktorá by zodpovedala právnej úprave na úseku
výroby, rozvode a spotreby elektriny obsiahnutej v zákone
č. 79/1957 Zb., a na úseku výroby, rozvode
a využitia topných plynov zákona č.
67/1960 Zb. Preto je možné pozitívne hodnotiť,
že formou zákona sú stanovené právne
predpoklady, podmienky a pravidlá pre riadenie a rozvoj
zásobovania teplom.
Predložená právna úprava obsiahnutá
v návrhu zákona, ktorý dnes prerokúvame,
predstavuje spolu s plynárenským a elektrizačným
zákonom a s nimi súvisiacimi podzákonnými
normami ucelený súbor právnych prostriedkov
k regulácii energetického hospodárstva.
Navrhovaná zákonná úprava obsiahnutá
vo vládnom návrhu zákona vychádza
z hlavných úloh hospodárskej a sociálnej
politiky KSČ, prijatých XVII. zjazdom. Vytvára
potrebné právne predpoklady k plneniu programu racionalizácie
spotreby a využitia palív a energie, k ďalšiemu
komplexnému rozvoju riadenia a zásobovania teplom
a ku koordinácii efektívnej prevádzky a údržby
zariadenia pre výrobu a rozvod tepla. Z tohto dôvodu
upravuje tak pôsobnosť Federálneho ministerstva
palív a energetiky a ďalších orgánov
a organizácií, ako aj práva a povinnosti
občanov na úseku zásobovania teplom, metódy
a nástroje k presadzovaniu štátnej palivovoenergetickej
politiky na tomto úseku.
Súčasne chcem pripomenúť, že navrhovanou
právnou úpravou budú vytvorené potrebné
podmienky k úsporám v hospodárení
s prvotnými energetickými zdrojmi. Zákonná
úprava prispeje i k hospodárnejšiemu využívaniu
tepelnej energie a k zlepšovaniu životného
prostredia.
Návrh zákona bol vypracovaný koncepčne
na základe zásad schválených uznesením
vlády ČSSR č. 260 z roku 1983 a na základe
námetov, pripomienok a odporučení výborov
snemovní Federálneho zhromaždenia, prijatých
k zásadám zákona. V medzidobí sa vo
vládach republík i vo vláde Československej
socialistickej republiky prerokúval materiál o rozvoji
bytového hospodárstva, v ktorom sa nerátalo
so zmenou koncepcie zásobovania teplom. Vychádzalo
sa však z predpokladu experimentálneho zriadenia zvláštnej
organizácie pre zásobovanie teplom v určitej
oblasti a s vyhodnotením skúseností
z tejto činnosti koncom roku 1987.
Za týchto okolností je správne, že návrh
zákona obsahuje ustanovenie, ktorým zmocňuje
vládu ČSSR stanoviť výnimku z tretej
časti navrhovanej zákonnej úpravy, ktorá
reguluje otázky zriaďovania a prevádzkovania
zariadení pre zásobovanie teplom. Tým sa
v zákone vytvoria potrebné predpoklady pre určité
pružnejšie riešenie otázok príslušnosti
k zásobovaniu teplom, ktoré by mohli vzniknúť
na základe vyhodnotenia činnosti experimentujúcej
organizácie. Ak sa zistí potreba, bude možné,
po vytvorení príslušných predpokladov
v štátnom pláne rozvoja národného
hospodárstva, pristúpiť i k úprave v
koncepcii zásobovania teplom.
Na základe zmocnenia obsiahnutého v návrhu
zákona spracovalo Federálne ministerstvo palív
a energetiky návrhy troch vykonávacích predpisov.
Tieto rezortné predpisy budú vydané formou
vyhlášok Federálného mintsterstva palív
a energetiky, ktorých návrhy boli predložené
k informácii výborom snemovní spolu s návrhom
zákona.
Vládny návrh zákona prerokovali Výbory
ústavnoprávne, branné a bezpečnostné,
pre plán a rozpočet, pre priemysel, dopravu a obchod,
pre poľnohospodárstvo a výživu, pre kultúru
a výchovu a pre sociálnu politiku Snemovne ľudu
a Snemovne národov. Poslanci týchto výborov
vyslovili s predloženým vládnym návrhom
zákona súhlas s tým, aby ustanovenia §
18 a § 20 boli upravené takto:
- v § 18 v ods. 5 vypustiť slová "a o jeho
obsahu"
- v § 20 ods. 1 písm. c) za slovo okliešťovať
vložiť slovo "len".
Zároveň výbory Snemovne ľudu vzali na
vedomie uistenie federálneho ministra palív a energetiky,
že pripomienky a námety poslancov, ktoré uplatnili
vo výboroch a hlavne vo Výbore pre priemysel, dopravu
a obchod Snemovne ľudu, týkajúce sa dodávok
tepla v dohodnutom rozsahu, využije pri dopracovaní
vykonávacích predpisov a pri novelizácii
vyhlášky Federálneho ministerstva palív
a energetiky o základných podmienkach dodávky
tepla.
Nová zákonná úprava obsiahnutá
vo vládnom návrhu zákona zaplní určitú
medzeru v právnych prostriedkoch, regulujúcich oblasť
energetického hospodárstva v našom právnom
poriadku.
Odporúčam Snemovnt ľudu, aby s predloženým
návrhom zákona s navrhnutými úpravami
v § 18 a § 20 vyslovila súhlas.
Ďakujem za pozornosť.
Předsedající první místopředseda
FS J. Marko: Ďakujem poslankyni Kokavcovej. Slovo má
spoločný spravodajca výborov Snemovne národov
poslanec Oldřich Haičman.
Společný zpravodaj výborů SN poslanec
O. Haičman: Vážený soudruhu předsedo,
vážené soudružky a soudruzi poslanci,
vážení hosté, všechny výbory,
kterým byl vládní návrh zákona
o výrobě, rozvodu a spotřebě tepla
(tisk 34) přikázán k projednání,
tak učinily. Dovolte, abych vás alespoň stručně
seznámil s obsahem rozpravy, s názory a připomínkami
poslanců, které při projednávání
tohoto vládního návrhu zákona ve výborech
odezněly.
Všechny výbory došly k závěru,
že je účelné, aby zásobování
teplem bylo jednotně, koncepčně a metodicky
řízeno. V rozpravě bylo také připomenuto,
že hospodaření s teplem nemůže
být jen záležitostí federálního
ministerstva paliv a energetiky a jeho orgánů, ale
že musí být trvale a pečlivě
zajišťováno činností všech
organizací i všemi občany.
Ve výboru pro zemědělství a výživu
bylo v rozpravě konstatováno, že je správné
schválit navrhované zmocnění pro vládu,
aby v těch případech, kde to bude z celospolečenského
hlediska výhodnější, povolovala výjimky
z režimu, který pro zřizování
a provozování zařízení na zásobování
teplem stanovuje zákon. Obdobné stanovisko bylo
i ve výborech pro průmysl, dopravu a obchod.
Při jednání výborů pro zemědělství
a výživu bylo dále kritizováno, že
v okresech neexistuje orgán, který by poskytoval
informace individuálním stavebníkům
o tom, jak se v budoucnosti bude vyvíjet situace a na jaký
druh vytápění je nejlépe se při
výstavbě rodinného domku v daném místě
zaměřit. Bylo doporučeno, aby při
převodu tepelných sítí do resortu
paliv a energetiky byli současně převedeni
i pracovníci, kteří dosud zajišťovali
provoz a bylo dále doporučeno důsledně
rozpracovat prováděcí předpis zejména
pro schvalování a vydávání
závazného stanoviska odpovědného orgánu
za použití energie. K § 6 a § 10 bylo připomenuto,
že by odborné orgány neměly mít
jenom povinnost metodicky pomáhat při zpracování
teplofikačních studií, ale měly by
je přímo ve spolupráci s příslušnými
orgány aktivně vytvářet. Obdobnou
připomínku měli i poslanci ve výborech
pro průmysl, dopravu a obchod.