Pondělí 9. listopadu 1987

Své místo má v zahraničních stycích Federálního shromáždění též vysílání a přijímání studijních delegací. Takové delegace jsou vyměňovány zejména mezi zeměmi socialistického společenství, stoupá zájem též ze strany nesocialistických zemí. Zaznamenat je třeba také jednorázová přijetí různých delegací, například i jednotlivých státníků či politiků, přicházejících do Československa po různých liniích. Některá z nich mají i značný politický dosah.

Pro úplnost je třeba ještě uvést, že poslanci Federálního shromáždění se aktivně podílejí na zahraničně politické činnosti jednotlivých stran, společenských organizací i Národní fronty ČSSR. Celá řada poslanců je aktivní ve Svazu československo-sovětského přátelství, v mírovém hnutí a velmi intenzívně též v takových nevládních institucích, jako je Československá společnost pro mezinárodní styky, Československý výbor pro evropskou bezpečnost a spolupráci, Československý ústav zahraniční a další organizace.

Zahraničně politická činnost Federálního shromáždění vyžaduje od všech, kteří se na ní podílejí, náročnou a často namáhavou politickou práci. Základním obsahem všech akcí uskutečňovaných doma i za hranicemi je výměna názorů na aktuální otázky současnosti, a to často s poslanci reprezentujícími různé politické směry v partnerských parlamentech na Západě. Z naší strany je to příležitost k objasňování základních stanovisek a principů naší zahraniční politiky, důležitá platforma pro prosazování pokrokových stanovisek, ať již jde o zásadní otázky zápasu za mír a odzbrojení, vysvětlování a uplatňování velkorysých sovětských mírových návrhů i společných iniciativ socialistických zemí včetně návrhů předkládaných z československé iniciativy, či o řešení lokálních konfliktů.

Je tedy možno plným právem konstatovat, že činnost Federálního shromáždění v oblasti zahraniční politiky je cílevědomá a plodná a že je prodchnuta vůlí účinně přispívat k naplnění cílů naší zahraniční politiky.

Závěrem bych rád položil soudruhu ministrovi zahraničních věcí tuto otázku:

Soudruhu ministře, s velkou pozorností jsme sledovali průběh oslav 70. výročí VŘSR v Moskvě a zejména zásadní projev soudruha Michaila Gorbačova, přednesený na slavnostním zasedání. Náš zájem platil pochopitelně též moskevskému setkání představitelů 178 stran a hnutí, kteří se zúčastnili oslav. Generální tajemník ÚV KSSS ve svém projevu a mnozí diskutující na zmíněném shromáždění se zamýšleli nad přínosem pronikavé přestavby života sovětské společnosti pro další utváření mezinárodních vztahů.

V této souvislosti bych se rád zeptal, soudruhu ministře, v čem se podle vašeho názoru projevuje vliv současného vnitropolitického vývoje v Sovětském svazu na vývoj ve světě a jaké závěry z toho vyplývají pro naši zahraniční politiku, ať již uskutečňovanou po vládní či nevládní linii.

Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Kapitolovi. Slovo má poslankyně Bušíková. Připraví se poslanec Toms.

Poslankyně SL M. Bušíková: Vážený súdruh predseda, súdružky a súdruhovia poslanci, vážení hostia, v súčasnosti sme všetci svedkami doby, keď vývoj ľudskej civilizácie dosiahol štádia, v ktorom sa rozhoduje o jej ďalších osudoch. Svet zastal pred možnosťou: buď mier, ktorý umožní prežitie, rozvoj a pokrok ľudstva, alebo jadrová vojna, rovnajúca sa úplnému zničeniu ľudskej civilizácie a života na Zemi. V podmienkach nukleárnej a kozmickej éry sa nutnosť života v mierí stala pre všetkých príkazom doby, základnou požiadavkou zdravého rozumu v medzinárodnom spolunažívaní.

Socialistická predstava ďalšieho rozvoja medzinárodných vzťahov je založená na realistickom prístupe k otázkam vojny a mieru v nukleárnom a kozmickou veku. Vychádza z nutnosti vytvoriť úplne nové základy rozvoja ľudskej civilizácie v budúcom storočí, v ktorom bude vylúčená hrozba jadrovej vojny, zabezpečená obmedzením pretekov v zbrojení, prehĺbením medzinárodnej spolupráce, spoločným riešením potrieb civilizácie a urýchlenia všestranného rozvoja celého ľudstva.

Táto predstava vzbudzuje stále väčšiu pozornosť svetovej verejnosti a je s uznaním prijímaná celým radom štátov vďaka konštruktívnym, realistickým návrhom Sovietskeho zväzu a členských krajín Varšavskej zmluvy, vyjadrujúcim základné smery postupu ľudstva k mieru a bezpečnosti a pod vplyvom hlbokých vnútorných spoločenských premien, ktoré nedávno začali v Sovietskom zväze a v ďalších socialistických krajinách v záujme urýchlenia rozvoja ich spoločnosti.

Sovietska politika prestavby má prenikavý vplyv na medzinárodnej scéne. Ešte v tomto roku budeme svedkami prvého aktu reálneho jadrového odzbrojenia, keď v priebehu návštevy najvyššieho sovietskeho predstaviteľa Michaila Gorbačova v USA začiatkom decembra t. r. bude podpísaná dohoda o likvidácii celej skupiny jadrových rakiet. Sovietska politika podstatne ovplyvnila svetovú verejnú mienku. Preto proces prestavby hospodárskeho mechanizmu, ktorý pred nás nastolil celý rad závažných úloh, musíme chápať zároveň ako faktor, ktorý je úzko spätý so zahraničnou politikou nášho štátu.

Je nesporné, že realizácia nových myšlienok v ekonomike, stupeň, do akej miery sa nám podarí uskutočniť prechod našej ekonomiky k novým, efektívnejším formám hospodárenia, je dôležitým činiteľom pre posilnenie prestíže nášho štátu v medzinárodných vzťahoch. Preto úsilie o dôsledné napĺňanie strategickej línie urýchlenia ekonomického a sociálneho rozvoja a prestavby hospodárskeho mechanizmu a prehlbovanie socialistickej demokracie, vytýčené XVII. zjazdom KSČ, je súčasne i podporou našich pracujúcich československej mierovej zahraničnej politiky, a tým i mierovej politiky všetkých socialistických štátov.

Súdružky a súdruhovia, všetci si uvedomujeme, že ďalší rozvoj národného hospodárstva je kľúčovou otázkou našej budúcnosti. K realizácii nutných zmien pri prestavbe nášho národného hospodárstva treba účinne mobilizovať celý československý materiálny a duchovný potenciál. Úlohy, ktoré z prestavby vyplývajú, je nutné chápať v celom ich revolučnom dosahu ako bojové pole, kde sa bude rozhodovať o ďalších úspechoch socializmu. Ich plnenie sa týka tak výroby, ako aj nadstavby, práce strany, socialistického štátu, hospodárskych orgánov, odborového hnutia, národných výborov, celého Národného frontu, t. j. všetkých občanov našej socialistickej vlasti, pretože práve v ich záujme sa postupne uskutočňujú tieto opatrenia.

Otvorene priznávame, že cesta hospodárskej prestavby je cesta náročná, spojená často s konfliktami na pracoviskách. Je to dané okrem iného už i tým, že každá zásadnejšia zmena v hospodárskom mechanizme má značný vplyv na postavenie jednotlivých skupín pracovníkov, čím sa silne ovplyvňujú ich subjektívne prístupy ku konkrétnym zmenám. Zlaďovanie systému hmotnej zainteresovanosti s úrovňou dosahovaných výsledkov, spojenie podnikových zdrojov s reálnym prínosom pre tvorbu národného dôchodku, širšie premietnutie výsledkov zahraničného obchodu do hospodárskych výsledkov podnikov, uplatnenie úplného chozrasčotu, to všetko bude často znamenať prekonať stereotypy v doterajších systémoch riadenia, hodnotených výsledkov práce a pod. Nutnosť uvedených zmien však naši voliči i celá široká verejnosť chápu a podporujú ich. Svedčí o tom široká celoštátna diskusia ku kľúčovým hospodárskym zákonom. Je nanajvýš žiadúce, aby široká diskusia v pracovných kolektívoch, v podnikoch a družstvách, v spoločenských organizáciách a v oznamovacích prostriedkoch bola vedená predovšetkým záujmom ovplyvňovať naše prístupy k práci a najmä k plneniu úloh stanovených plánom. Pôsobenie nových opatrení sa už tento rok, ako je známe, overuje vo vybraných organizáciách spracovateľského priemyslu. Pre ostatné podniky to však neznamená vyčkávať. Pracovnú zodpovednosť, vysokú pracovnú morálku, plnenie plánovaných úloh, disciplínu v hospodársko-zmuvných vzťahoch, efektívnejšie riadenie a organizáciu výroby možno uplatňovať ihneď, na všetkých pracoviskách bez rozdielu. Sú to otázky, s ktorými nemusíme čakať na zmenu právnych noriem alebo na reorganizáciu výrobnej štruktúry. Staré osvedčené heslo "Buduj vlasť, posilníš mier", je práve v súčasných podmienkach vysoko aktuálne a presne vyjadruje spojitosť vnútorného vývoja a realizáciu mierovej politiky.

Niektoré výsledky možno dosiahnuť už teraz, ak pracovné kolektívy vyvinú dostatočné úsilie a iniciatívu. Chcela by som sa ešte zmieniť o našom koncernovom podniku Tesla Orava, Nižná, kde sa takisto zaoberáme zásadami prestavby hospodárskeho mechanizmu. Prispôsobiť sa novým podmienkam v prvom rade pre nás znamená rýchlu inováciu technológie a výrobkov. Plnenie intenzifikačných projektov je však podmienené i modernizáciou technológie a strojov. Musím však konštatovať, že náš elektrotechnický priemysel nedostáva primeraný dostatok investícií, aby mohol zabezpečovať dynamiku rastu pre rozvoj vlastného odvetvia a rozvoj ďalších odvetví národného hospodárstva, ktorých rozvoj elektrotechnický priemysel predurčuje. Preto v rámci uvedených intenzifikačných projektov ešte v tejto päťročnici zvýšime výrobu farebných televíznych prijímačov dvojnásobne a výrobu displejov sedemnásobne. Napriek tomu i pri tomto zvýšení produkcie nekryjeme v plnom rozsahu potreby národného hospodárstva a trhu. Preto ďalšie zvýšenie produkcie rozvíjame vzájomnými kooperačnými vzťahmi s výrobným združením Rubín v Moskve.

Súdružky a súdruhovia, hovorila som tu o našej hlavnej úlohe v ekonomike, ktorej úspešná realizácia bude súčasne i prínosom politike mieru. Chcem však poukázať ešte na ďalšiu oblasť, kde aktívne napomáhame uskutočňovať mierové zásady našej zahraničnej politiky. Je to československé mierové hnutie, v ktorom sú zastúpené spoločenské organizácie a orgány Národného frontu, ďalšie inštitúcie a jednotlivci. Je to hnutie skutočne všeľudové, ktoré vyvíja aktivitu proti všetkým snahám a rozpútavanie ďalšieho kola horúčkovitého zbrojenia do kozmu, a ohrozovanie medzinárodnej bezpečnosti. Je to hnutie za dôsledné dodržiavanie všetkých prijatých medzinárodných zmlúv a dohôd, za riešenie konfliktov politickým dialógom. Naša široká verejnosť svoje úsilie za zachovanie mieru vo svete vyjadruje na mierových zhromaždeniach, na mierových slávnostiach a stretnutiach, na športových a kultúrnych mierových akciách. Československé mierové hnutie vyjadrilo svoju podporu mierovým návrhom Sovietskeho zväzu a krajín socialistického spoločenstva - napr. v oblasti odstránenia rakiet stredného doletu z Európy a podporilo myšlienku na vytvorenie pásma bez jadrových a chemických zbraní v Strednej Európe. Úsilie a aktivita československého mierového hnutia v Medzinárodnom roku mieru 1986 boli ocenené generálnym tajomníkom OSN udelením titulu "Posol mieru".

I v činnosti nášho mierového hnutia dochádza ku kvalitatívnym zmenám, ktoré sa prejavujú v užšom spojení medzi úsilím o zachovanie mieru a aktívnou účasťou na budovaní a rozvoji socialistickej spoločnosti. Tak napr. sa podstatne rozšírilo hnutie brigád socialistickej práce nesúcich čestný mierový názov.

V Československu pracuje teraz viac ako 4000 týchto kolektívov v priemysle, poľnohospodárstve a ďalších odvetviach nášho národného hospodárstva. Tieto kolektívy usilujú nielen o vzorné plnenie pracovných úloh, ale na svojich pracoviskách propagujú tiež mierovú politiku Sovietskeho zväzu a socialistických krajín, organizujú mierové stretnutia, prispievajú na Fond mieru a solidarity.

Aktívnu úlohu v mierovom hnutí zohrávajú tiež skupiny združené podľa profesií - lekári, vedci, novinári, ktorí pri propagácii mierových myšlienok spolupracujú so svojimi partnermi v zahraničí. Rad mierových akcií je tiež spojený s tvorbou a ochranou životného prostredia.

Súdružky a súdruhovia, ak hodnotíme spätne náš vývoj, prešli sme veľký kus cesty a mnoho sme dosiahli. Platí to tak o vnútornom vývoji nášho štátu, ako aj o oblasti medzinárodných vzťahov. Úlohy, ktoré musia socialistické krajiny v súčasnosti riešiť, sú veľké a neľahké. Len spoločnými silami môžeme využiť rezervy a ukázať prednosti socializmu nielen v politickej, sociálnej a kultúrnej oblasti, ale predovšetkým v oblasti ekonomickej - to je hlavný smer rozvoja socialistickej spoločnosti dnes, v tom je zmysel stratégie urýchlenia hospodárskeho a sociálneho rozvoja, vytýčenej XVII. zjazdom Komunistickej strany Československa. Ďakujem.

Předseda FS A. Indra: Děkuji poslankyni Bušíkové. Prosím poslance Tomse, připraví se poslanec Škula.

Poslanec SL S. Toms: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci. V sobotu dne 11. července letošního roku se narodil v jugoslávském Záhřebu pětimiliardtý občan světa jménem Matej Gašpar. Z popudu Fondu OSN pro otázky populace byl symbolicky uvítán v newyorském sídle Organizace spojených národů. Současně bylo konstatováno, že přírůstek světového obyvatelstva dosahuje takového tempa, že už koncem tohoto století bude žít na světě šest miliard lidí, v roce 2010 sedm miliard a za dalších dvanáct let osm miliard. Nezanedbatelná je i skutečnost, že průměrný věk obyvatelstva se stále zvyšuje, což má vliv na přirozené regulování populace.

Velká část této populace, jak je známo, je soustředěna do rozvojových zemí, a proto právě zde nacházíme drtivou většinu problémů, které tím vznikají a které je nutno řešit. Rozpad koloniální soustavy, jenž byl sám o sobě významnou historickou událostí v dějinách naší planety, nepřinesl totiž podstatné bezprostřední změny ve vnitřní sociálně ekonomické struktuře nově vzniklých států, neodstranil staletou zaostalost a bídu národů těchto zemí a nevyřešil a ani nemohl vyřešit jejich těžké ekonomické a sociální problémy. Ty naopak vystoupily a někde ještě vystupují stále ostřeji do popředí. Důvodů je mnoho, subjektivních i objektivních a ve vystoupení ministra zahraničních věcí na ně bylo upozorněno. Soudruh ministr Chňoupek právem zdůraznil, že tyto ekonomické potíže rozvojových zemí, zejména jejich zadluženost, už překročily únosnou mez a stávají se politickým problémem. Většina rozvojových zemí Asie, Afriky, Latinské Ameriky a Oceánie se dostává do stále větších ekonomických problémů, které jim ve svých důsledcích znemožňují vymanit se z politické a ekonomické závislosti na bývalých kolonizátorech a současných neokolonizátorech a uskutečňovat sociální a kulturní pokrok, to jest zlepšit zdravotnickou péči a tím snižovat úmrtnost, mít dost potravin pro obyvatele a zamezit podvýživě i hladomorům, snížit negramotnost a zabezpečit další normální podmínky pro život svých obyvatel.

Když pomineme skutečnost, že bývalí kolonizátoři se snaží záměrně dostat rozvojové země do stavu ekonomické závislosti, že neekvivalentním importem a exportem zvyšují jejich zadluženost, že provokují místní válečné konflikty, aby pak mohli uvádět, že některé z těchto zemí věnují finanční pomoc na nákup zbraní místo nákupu potravin, zůstává skutečností, že určitým řešením by bylo přerozdělení produkce ve světě. Vždyť podle údajů Světové banky například v současné době skoro miliarda lidí živoří pod hranicí chudoby, zatímco na druhé straně vznikly na světě přebytky 400 miliónů tun obilí, které nemohou najít kupce.

Je to samozřejmě otázka financí, těžko někdo bude dělat stále jen štědrého dárce, i když se v posledních letech podařilo, za iniciativy Organizace spojených národů a některých mezinárodních institucí, přispět bez nároku na náhradu na zmírňování bídy a dokonce hladomoru zejména v některých afrických státech, postižených extrémními povětrnostními podmínkami. Je to však záležitost nárazová a neřeší to problém globálně.

Přitom ovšem víme o tom - a to nejen my, ale i na Západě kde lze hledat a najít finanční prostředky, které by mohly pomoci rozhodující měrou. Kromě posílení zdrojů, o nichž jsem již hovořil, by se na řešení závažných hospodářských a sociálních problémů rozvojových zemí mohl výrazně podílet i pokrok v odzbrojení a následně tím ušetřené finanční zdroje na celém světě. Těmito otázkami, jak jistě víte, se zabývala i mezinárodní konference o vztahu mezi odzbrojením a rozvojem, která se konala v srpnu v New Yorku pod patronací Organizace spojených národů a na níž se významně podílela i Československá socialistická republika. Není totiž možné uvést v soulad pokračující závody ve zbrojení na jedné straně a snahy o bezpodmínečně nutný ekonomický a sociální rozvoj na straně druhé. Nelze najít dostatek finančních prostředků pro oba požadavky a jeden z nich vždy musí ustoupit tomu druhému.

Mluva čísel je velmi jasná a velmi hrozivá. Náklady na zbrojení ve světě již činí 1 bilión dolarů ročně, a to - pro srovnání - je pětadvacetkrát více, než je oficiální program ekonomické pomoct rozvojovým zemím. Ze zvláštní zprávy Organizace spojených národů dále vyplývá, že dodatečné vyčlenění 200 miliónů dolarů do každoročního rozpočtu UNESCO, což je cena jednoho nejnovějšího strategického bombardéru, by umožnilo likvidovat do deseti let na naší planetě negramotnost. Nebo jiný příklad: 500 miliónů dolarů poskytnutých Světové zdravotnické organizaci, což je polovina hodnoty letadlové lodi na jaderný pohon, by stačil vymýtit těžké nemoct, jako je malárie, trachom, malomocenství a jiné. Takže za každou jednotlivou zbraní, a někdy i tou nejmenší a nejjednodušší, je možné vidět člověka, který pro to, že zbrojení odčerpává finanční prostředky, žije v trvalé chudobě, zaostalosti, nebo dokonce umírá.

Zřejmě i tuto skutečnost měli na zřeteli delegáti ze 150 států, kteří se zúčastnili konference v New Yorku. Ve 151. státu ve Spojených státech amerických byli ovšem jiného názoru, protože se světové konference odmítli zúčastnit s poukazem na to, že prý problematika odzbrojení a rozvoje spolu nesouvisejí. Ministerstvo zahraničních věcí USA vydalo dokonce prohlášení, v němž uvedlo, že - cituji: "Koncepci, podle níž je hybnou silou rozvoje převedení zdrojů vyspělých zemí do rozvojových a odzbrojení se má uskutečnit pro to, že k tomu zajistí další zdroje, není možno podporovat." Konec citátu.

Postoje socialistických států na konferenci byly jasné a jednoznačně kladné. Obsahovalo je memorandum skupiny socialistických zemí, které přednesl vedoucí československé delegace, náměstek ministra zahraničních věcí Československé socialistické republiky Štefan Murín. Československo již tradičně prohlubuje a rozvíjí rovnoprávné vztahy a mnohostrannou spolupráci se zeměmi, které se osvobodily z koloniálního útlaku a daly se cestou samostatného rozvoje. V politické zprávě přednesené na XVII. sjezdu Komunistické strany Československa generálním tajemníkem soudruhem Gustávem Husákem se praví - cituji: "Osvobozené národy považujeme za své přátele a partnery v boji za věc míru a pokroku. Společně s nimi budeme usilovat o likvidaci nebezpečných ohnisek napětí a přestavbu mezinárodních ekonomických vztahů na spravedlivých demokratických základech." Konec citátu.

Soudružky a soudruzi, po politické stránce spolupracujeme s rozvojovými zeměmi při řešení otázek současných mezinárodních vztahů a rozšiřujeme bilaterální politické vztahy a styky i na nejvyšší úrovni. Například prezident republiky soudruh Gustáv Husák navštívil v posledních letech Indii, Irák, Sýrii, Libyi, Etiopii, Jemenskou lidově demokratickou republiku a Alžírskou demokratickou a lidovou republiku. Československo udržovalo v roce 1948 diplomatické styky s dvaceti rozvojovými zeměmi, v roce 1969 tento počet stoupl na 57 a v minulém roce na 88.

Významná spolupráce je v oblasti ekonomické, která - prosta všech politických klauzulí a podmínek - přispívá k odstranění závislosti a zaostalosti rozvojových zemí, posiluje jejich ekonomickou dekolonizaci a pokrokový vývoj a bojuje proti činnosti a vlivu nadnárodních monopolů. Stejně důležitá je i spolupráce v oblasti sociální a kulturní a v boji proti působení kulturního a informačního imperialismu.

Za významný nástroj prosazování mírového soužití států s rozdílným společenským zřízením považujeme Organizaci spojených národů a podporujeme jak všechna jednání na této půdě, tak i další světová úsilí o zachování míru a snahy o postupné snížení zbrojení a odzbrojení vůbec. Proto jsme plně podpořili všechny iniciativy Sovětského svazu směřující k tomuto cíli, v současné době zejména k uzavření dohody se Spojenými státy na likvidaci raket středního doletu a operačně taktických raket, což by se mohlo a mělo stát prvním krokem k postupnému odzbrojení, a tím i k možnosti zlepšení podmínek rozvoje života na naší planetě.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP