Úterý 24. března 1987

Jsou však i problémy - dá se říci - organizační. Tak například v mnoha závodech, zejména v autodílnách, garážích apod., jsou před vstupem do kanalizace instalována důležitá zařízení, lapače olejů tzv. Lapoly. Ty však je třeba pravidelně čistit a shromážděný odpad pravidelně odstraňovat. To se ale zpravidla neděje. Lapoly pak neplní svou funkci, olej odchází přímo do kanalizace a nejčastěji i do vodních toků. Ptáte se, proč tomu tak je? Ve většině případů tuto službu není nikdo ochoten provozovat a kromě toho nejsou k dispozici skládky, na které by mohl být nebezpečný odpad ukládán, nejsou ani spalovací zařízení k likvidaci těchto zbytků.

Ani v hlavním městě není ještě tento problém uspokojivě vyřešen. Domnívám se, že národní výbory by v takových případech měly více využívat své pravomoci.

Soudružky a soudruzi, v 7. pětiletce nejen nenastal pokles emisí a havárií, ale naopak pokračovalo další prohlubování nežádoucích vlivů na životní prostředí. Touto situací se zabývala dvakrát vláda ČSSR. V roce 1984 a rovněž v roce 1985 byly usneseními vlády ČSSR č. 226 přijaty a předsednictvem ÚV KSČ schváleny zásady státní koncepce tvorby a ochrany životního prostředí a racionálního využívání přírodních zdrojů. Bylo uloženo zpracovat v letošním roce státní koncepci do roku 2000. Tím byly položeny základy ke stěžejnímu programovému dokumentu životního prostředí, který by byl podkladem pro formulaci státní politiky v této oblasti především v 9. až 10. pětiletce.

Závěry XVII. sjezdu ukládají vyčlenit na jmenovité ekologické akce účelové prostředky v objemu minimálně 17,1 mld. Kčs, tj. téměř dvojnásobek proti 7. pětiletce. Ukládají současně posílit ve strojírenské výrobě a ve stavebnictví v 8. až 9. pětiletce potřebné kapacity pro zajištění dodávek technologických a stavebních prací pro realizaci opatření k ochraně ovzduší, vod, využití a likvidaci odpadů.

Na základě prověrky zabezpečení jmenovitého programu ekologických staveb v 8. pětiletce je možno konstatovat, že stále není realizaci těchto staveb jak investorsky, tak v dodavatelské oblasti, přisuzována taková závažnost, jaká byla problematice životního prostředí dána XVII. sjezdem.

V porovnání s úkolem vyplývajícím z 8. pětiletky dochází u těchto staveb ke skluzu v zajišťování investic ve výši cca 1 mld. Kčs. Této nepříznivé situaci odpovídá rovněž stav zahajování ekologických staveb. V roce 1986 se plánovalo, že bude zahájeno 65 staveb na území ČSSR, ale ve skutečnosti bude nebo bylo zahájeno jen 53.

Z plánovaných 17,1 mld. Kčs v 8. pětiletce není v současné době zajištěno cca 2,2 mld. Kčs. Chci proto apelovat zejména na pracovníky v průmyslu a stavebnictví, ale i v ostatních odvětvích, aby prověřili své schopnosti tak, aby bylo možno zabezpečit dosud nezajištěných cca 2,2 mld. Kčs.

Dále bylo třeba připravit a uplatnit takové ekonomické nástroje, které by nejen investory, ale i dodavatele více zainteresovaly na plnění stanovených úkolů.

Nezanedbatelnou úlohu v péči o ochranu životního prostředí musí sehrát národní výbory, Národní fronta a občané v akci "Z". Je přirozené, že se nelze spolehnout na to, že pouze velké investiční akce vyřeší všechny problémy ochrany životního prostředí.

Příklady několika nedávných havárií ukázaly, jak důležitá je disciplína, odpovědnost, svědomitost i odborná kvalifikace pracovníků, kteří obsluhují energetická a vodohospodářská zařízení. Nic nám nepomohou nákladná filtrační a čisticí zařízení, budou-li s nimi pracovat neodpovědní lidé. Výchova lidí, morální i odborná, musí proto jít ruku v ruce s investičními opatřeními. Tisíce příkladů drobných neinvestičních akcích, kterými občané, organizace Národní fronty, občanské výbory zkrášlují okolí svých bydlišť a pracovišť, pečují o zeleň, vodní toky, chrání ohrožené živočichy apod., současně dokazují, že i bez velkých investic lze pro životní prostředí mnoho udělat. Proto i takové hnutí, jako je svazácký Brontosaurus a činnost Svazu ochránců přírody, soutěže o "Rozkvetlou ulici" a další, zasluhují maximální podporu.

Vážené soudružky a soudruzi poslanci, ani Československá strana socialistická ve své činnosti nemůže přirozeně nereagovat na tak klíčové momenty v naší společnosti, jakými je ochrana životního prostředí. Ve zprávě přednesené na nedávné 9. celostátní konferenci naší strany bylo naléhavě požadováno vytvoření náročného společenského ovzduší, v němž jak svědomí občanů, tak i bezvýjimečný trestní občanskoprávní postih zabrání dalšímu znečišťování životního prostředí. Naši členové svou aktivní činností, ať už zapojováním do příslušných orgánů zabývajících se ochranou životního prostředí či péčí o jeho zlepšení v praxi dokazují, jak vážně nám tyto problémy leží na srdci.

Soudružky a soudruzi poslanci, z pověření klubu poslanců Československé strany socialistické ve Federálním shromáždě-ní si vám dovoluji sdělit, že my, poslanci Československé strany socialistické, plně podporujeme vládu Československé socialistické republiky v plnění jejího programového prohlášení a že nebudeme litovat svých sil, abychom důsledným uplatňováním poslaneckých práv a povinností přispívali svým dílem k jeho úspěšné realizaci. Děkuji za pozornost.

Předseda FS A. Indra: Děkuji poslankyni Řehkové. Uděluji slovo poslankyni Vávrové, připraví se poslanec Vondrouš.

Poslankyně SL D. Vávrová: Vážený soudruhu předsedo, soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, XVII. sjezd KSČ vytyčil pro oblast normotvorby úkol zkvalitňovat zákonodárnou činnost a zabezpečit, aby československý právní řád účinně chránil naše socialistické zřízení, společenské vlastnictví a plně zaručoval právní jistotu občanů. Poukázal přitom na nezbytnost omezování značného množství předpisů a směrnic, z nichž mnohé nepomáhají ani výrobě ani společnosti, ale naopak věci a život zbytečně komplikují. Ta prvořadý úkol naší normotvorby označil sjezd přípravu nové ústavy ČSSR. Vláda ČSSR ve svém programovém prohlášení reagovala na tyto závěry XVII. sjezdu a stanovila si úkoly v legislativě, přezkoumávání účinnosti předpisů i v oblasti posilování socialistického právního vědomí a důsledného dodržování socialistické zákonnosti. Jak je splnila, slyšeli jsme z úst soudruha Štrougala.

Dovolte mi, abych se k některým problémům na tomto úseku vyjádřila. Na zdokonalování čs. právního řádu má zásadní vliv proces tvorby práva, který tvoří základ socialistické zákonnosti. Je známo nejen z teorie, ale víme i z praktické zkušenosti, že právní úprava společenských vztahů může účinně napomáhat hospodářskému a společenskému rozvoji, ale že jej může také brzdit. Proto nás znepokojuje, že v poslední době dynamika hospodářského a sociálního rozvoje je podstatně rychlejší než dynamika vývoje našeho právního řádu. To je základní a vážný rozpor.

Zdlouhavým procesem tvorby právních norem zapříčiněných především nejasností věcných řešení se oslabuje rozvoj samosprávní činnosti, zvyšování aktivity a iniciativy občanů, trpí jím posilování úcty k zákonům a upevňování právních jistot občanů. Poslanci Federálního shromáždění dostávají v poslední době dobré aktuální informace o stavu legislativních prací na úrovni federace i republik a jsou informováni i o legislativních záměrech jednotlivých resortů. Z nich je zřejmé, že je sice rozpracována celá řada návrhů zákonů, ale zákonná úprava nespěje k žádoucímu konci, i když v praxi se na ně čeká.

Soudruh Štrougal dnes ve svém vystoupení uvedl, že již dostaneme do FS návrh zákona o veterinární péči, jehož zásady jsme již téměř zapomněli, protože byly schváleny ve výborech sněmoven Federálního shromáždění v roce 1982, a návrh zákona o výrobě, rozvodu a spotřebě tepla, jehož zásady projednaly výbory sněmoven Federálního shromáždění v roce 1984. Domnívám se, že by bylo třeba zrychlit práce i na novelizaci trestního práva hmotného a procesního a na novelizaci zákona o výkonu trestu odnětí svobody. Orgány Federálního shromáždění byly informovány, že k přípravě zásad těchto zákonů přistoupily příslušné resorty na základě mnoholetých analýz účinnosti trestních předpisů, které byly v převážné míře vykonány počátkem 80. let. Návrh zásad trestně právních novel, předložený federální vládě koncem roku 1984, obsahoval i nedořešené problémy, z nichž některé nejsou dořešeny dodnes. Na tyto novely veřejnost čeká. Už to ukázala diskuse na shromážděních občanů před volbami do zastupitelských sborů i na nedávných schůzích výborů sněmoven FS.

V roce 1980 při projednávání a schvalování zákona o vysokých školách jsme byli informováni, že v návaznosti na tento zákon bude neprodleně započato s přípravou zákona o postgraduálním studiu. K jeho předložení Federálnímu shromáždění dosud nedošlo. Takto bych mohla hovořit o některých dalších potřebných, ale jen rozpracovaných legislativních návrzích.

Prvořadým úkolem je proto přijetí opatření k urychlení celého legislativního procesu, aby jeho obsah a kvalita odpovídaly sou. časným potřebám nezdržovat už připravené návrhy např. pouze odchylným stanoviskem jednoho resortu. V legislativní činnosti a postoji k ní je třeba nastolit takové metody a přístupy k obsahu i tvorbě zákonů, které by byly v souladu s potřebami rozvoje celé společnosti, s potřebami přestavby mechanismu řízení a plánování našeho národního hospodářství.

Všichni víme - a soudruh Štrougal dnes také uvedl - že přestavba si vyžádá i řady změn v dosavadní právní úpravě, a to jak v podobě novelizací některých platných zákonů, např. hospodářského zákoníku a zákoníku práce, tak v nezbytnosti vydání nových, zejména zákona o podniku. Půjde tedy v nejbližší době o to, aby přes pravděpodobnou časovou tíseň byly vypracovány a schvalovány předpisy kvalitní, předpokládající a umožňující nejen další vývoj naší společnosti, ale i zrušení těch předpisů, které ztratily svou funkčnost a tvoří zatím právní bariéry V zájmu dalšího zdokonalení našeho zákonodárství by měla vlád a vést důsledněji resorty k tomu, aby takto přistupovaly k přípravě návrhů zákonných norem.

K dosažení potřebných výsledků je třeba spojit úsilí všech orgánů podílejících se na zákonodárném procesu. Myslím, že bychom v tomto směru měli my všichni ve Federálním shromáždění, v národních radách, ve federální vládě i národních vládách daleko úžeji spolupracovat, abychom společným úsilím překonali nedostatečnou dynamičnost našeho socialistického právního řádu. Jedině tak můžeme dosáhnout stavu, aby poslanci Federálního shromáždění dostávali legislativní návrhy včas, měli potřebný čas na jejich pro jednávání se svými voliči, s kolektivy odborníků ve volebních obvodech a na přípravu k jejich projednávání v orgánech Federálního shromáždění.

Přestože kritika vyslovená na XVII. sjezdu KSČ na množství předpisů směřuje především proti inflaci různých řídicích aktů v hospodářské sféře, je třeba tento úkol realizovat i v oblasti obecně závazných právních předpisů. Oceňujeme prověrky, které provedly ve zmíněném úseku federální vláda v ekonomice a národní vlády v oblasti týkající se národních výborů, jakož i opatření, která v nedávné době k omezení právních předpisů vlády přijaly. Byl to ale jen první krok a v tomto úsilí je třeba ve všech resortech pokračovat. Souběžně však musí nastupovat i zjednodušené formy řízení.

Ke zlepšení stavu přispívají i nová legislativní pravidla, která zpřísňují resortní normotvorbu. Součástí systémových opatření je i příprava nové zákonné právní úpravy vyhlašování obecně závazných právních předpisů ve Sbírce zákonů, která by měla přispět především ke snížení počtu registrovaných předpisů a k dalšímu zvýšení přehlednosti právního řádu i dostupnosti právních předpisů. Tento legislativní návrh nám, jak řekl dnes soudruh Štrougal, federální vláda v nejbližší době předloží.

Soudružky a soudruzi, dodržování socialistické zákonnosti je nezbytným předpokladem pro další utváření, rozvíjení a upevňování společenských vztahů. Vedle převažujících pozitivních výsledků se bohužel stále vyskytují a přežívají jevy, které jsou v rozporu s principy práva, morálky, síly naší společnosti. Proto je nutné, aby se s prohlubováním aktivní účasti občanů na dalším rozvoji společnosti posilovalo též vědomí odpovědnosti každého z nás za postoje a jednání vůči státu a společnosti, aby byla dále pěstována úcta k zákonům a byl veden soustavný a nesmlouvavý boj proti porušování právního řádu.

Úsilí vlády, všech státních, hospodářských orgánů, společenských organizací Národní fronty i občanů musí směřovat ještě k energičtějšímu vystupování proti jakémukoliv narušování práva a morálky i proti všemu, co brzdí rozvoj naší společnosti.

Pro zvýšení úrovně právního vědomí občanů potřebujeme nadále rozvíjet právní výchovu a propagandu ve všech jejích formách a nepřehlížet projevy občanské lhostejnosti, na které stále ještě často narážíme. To si ovšem mimo jiné žádá seznamovat pracující vhodnými formami se základními zásadami našeho socialistického právního řádu, ale nejen s právy, ale i s povinnostmi.

Soudružky a soudruzi poslanci, jsem přesvědčena, že jedině úzká součinnost, zájem a odpovědnost všech, kteří se na legislativní činnosti podílejí, včetně Federálního shromáždění, může zabezpečit, aby se legislativní proces urychlil, zkvalitnil a aby náš právní řád v podmínkách federativního státoprávního uspořádání tvořil jednotný jak ideově, tak věcně souladný celek a byl skutečným nástrojem realizace politiky Komunistické strany Československa na všech úsecích našeho života.

Předseda FS A. Indra: Děkuji poslankyni Vávrové.

Prosím členy návrhové komise, aby se ve 14.30 hodin shromáždily v určené místnosti, v č. 030 v přízemí.

Slovo má poslanec Vondrouš, připraví se poslankyně Silvanová.

Poslanec SL V. Vondrouš: Vážený soudruhu předsedo Federálního shromáždění, vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, poslankyně Marie Řehková ve svém vystoupení dnes uvedla, že úmluva o dálkovém znečišťování ovzduší, přecházející hranice států, zavazuje jednotlivé země provádět účinnou národní politiku a strategii boje proti vypouštění látek znečišťujících ovzduší s cílem dosáhnout do roku 1995 redukci emisí oxidu siřičitého nejméně o 30 %.

V této souvislosti bych chtěl vznést dvě otázky na místopředsedu vlády ČSSR a předsedu Státní komise pro vědeckotechnický a investiční rozvoj soudruha doc. Obzinu:

- Především by mě zajímalo, zda máme k dispozici takové měřicí systémy, které jsou schopny spolehlivě na celém území Československé socialistické republiky registrovat stav znečištění ovzduší.

- Dále mne zajímá, jaká opatření jsou přijímána ke splnění již zmíněného závazku snížit emise oxidu siřičitého do roku 1995 nejméně o 30 %.

Děkuji za pozornost.

Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Vondroušovi. Prosím poslankyni Silvanovou, připraví se poslanec Rusov.

Poslankyně SN E. Silvanová: Vážený súdruh predseda Federálneho zhromaždenia, súdružky poslankyne a poslanci! Úplné a bezplatné poskytovanie základnej zdravotnej starostlivosti všetkým občanom u nás je jednou z veľkých vymožeností socialistického zriadenia a jednou zo základných záruk sociálnej istoty obyvateľstva. Socialistické zdravotníctvo má podmienky pre predchádzanie chorôb a prehlbovanie prevencie v najširšom slova zmysle. V prípade choroby je občanom poskytovaná kvalitná liečebná starostlivosť, zodpovedajúca úrovni súčasnej lekárskej vedy a možnostiam našej spoločnosti. Celkové výdavky na zdravotnícku starostlivosť boli v roku 1985 v Českej socialistickej republike na 1 obyvateľa 1930 Kčs a v Slovenskej socialistickej republike 1748 Kčs.

Zdravotnícka činnosť si vyžaduje stále rozširovanie okruhu vedomostí a nové poznatky a v nadväznosti na to aj modernizáciu zdravotníckej techniky, diagnostických prípravkov a liečiv. Z tohto aspektu sa stretávame s nevyhnutnosťou riešiť:

- zvyšovanie technickej úrovne zdravotníckych zariadení novými prostriedkami zdravotníckej techniky

- udržiavanie a zlepšenie starostlivosti o existujúcu zdravotnícku techniku a jej priebežnú inováciu

- rozširovanie a doplňovanie sortimentu diagnostických a liečebných prípravkov.

V súlade s rozširovaním poznatkov sú skoro vo všetkých zdravotníckych zariadeniach krajského pôsobenia v činnosti prístroje počítačovej tomografie, používajú sa sonografické a izotópové vyšetrovacie metódy. Ministerstvá zdravotníctva zabezpečíli výrobu, alebo dovoz diagnostických a liečebných prípravkov na prevenciu sérovej žltačky a prípravky na diagnostiku AIDS. V Slovenskej socialistickej republike je zabezpečený pre potreby transfúznej služby dosť diagnostických prípravkov na laboratórnu diagnostiku AIDS a od októbra 1986 sú všetci darcovia krvi na transfúznych oddeleniach podrobení tomuto laboratórne a ekonomicky náročnému vyšetrovaniu. Tým je zaručená ochrana obyvateľstva pred týmto závažným ochorením po podaní krvi a krvných prípravkov.

Ministerstvá zdravotníc tva v nových koncepciách pasportizovali tiež vybavenie zdravotníckych zariadení modernou zdravotníckou technikou. Treba však konštatovať, že toto vybavenie je v jednotlivých zariadeniach nerovnomerné a často závislé od lokálnych podmienok a osobných záujmov riadiacich pracovníkov. Zdravotnícke zariadenie často nakupujú prístroje v zahraničí vo veľmi širokom sortimente. Nákup nie je účelne koordinovaný a usmerňovaný, čo sťažuje tíež servisnú službu a zabezpečovanie náhradných súčiastok.

V programovom vyhlásení federálnej vláky dňa 24. júna 1986 jej predseda súdruh Štrougal uviedol, že nám ide o podstatné zlepšenie úrovne ambulantnej a lôžkovej starostlivosti a jej organizácie najmä v obvodoch a v závodoch, s dôrazom na skracovanie a postupné odstraňovanie čakacích a objednávacích časov. Realizácia tohto zámeru však nie je možná bez modernizácie vybavenia ambulancií obvodných a závodných lekárov a spoločných vyšetrovacích zložiek. Obvodní lekári majú napr. pri návštevnej službe v ťažkej koženej brašni tradičný tlakomer, fonendoskop, teplomer a iné, tak isto ako pred 50 rokmi. Nik pre nich nevyrobil u nás ľahký malý tlakomer alebo testačný materiál pre rýchlu diagnostiku, ktorú by potrebovali. aj transfúzne oddelenia na skrátenie času vyšetrovania darcov krvi. Transfúzne oddelenia by si to to vybavenie tiež zaslúžili, veď zabezpečujú stálu lekársku starostlivosť pre 10 % obyvateľov v produktívnom veku, ktorí sú darcami krvi. Existujú takéto prístroje vo svete, ale na ich dovoz nie je dosť finančných prostriedkov, prípadne keď sa rozhoduje čo skôr, riadiace orgány sa rozhodnú častejšie pre vybavenie pracovísk v lôžkových zariadeniach, ako pre zlepšenie vybavenosti polikliník.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP